Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kahdeksasluokkalainen ei ole lukenut kirjoja

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   10.9.24 08:59:05

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/f1b53f4f-1e18-469c-a67e-d61267045e22

Äiti kauhistui, kun kahdeksasluokkalainen ei ole lukenut kirjoja eikä osaa kunnolla kirjoittaa. Missä isä? Tai kummi? Eikö kukaan ole lukenut lapsen kanssa? Miksi asia huomataan vasta nyt?

  Re: Kahdeksasluokkalainen ei ole lukenut kirjoja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 09:00:52

Joitakin vanhempia ei kiinnosta.

Eikä tämä ole mikään uusi ilmiö, oli minunkin kouluaikoinani monelle ylpeyden aihe kun eivät olleet yhtään kirjaa lukeneet jos ei ollut ihan absoluuttinen täysi pakko. Toki moni niistä sai sitten myöhemmin adhd -diagnoosin mikä vähän selitti ongelmaa.

  Re: Kahdeksasluokkalainen ei ole lukenut kirjoja

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   10.9.24 09:03:26

Huoltajilla on iso vastuu siitä, että lapsi oppii lukemaan, ei sitä kaikkea vastuuta voi kouluille ja opettajille lykätä. Itse olen omaani kannustanut lukemaan, on luettu satuja, on luettu sarjiksia, on katsottu eka leffana ja sitten luettu, luettu ja katsottu leffa, myös vanhemmat ovat lukeneet omia kirjoja esimerkkinä... nyt lapsi lukee itse Harry Potteria.

  Re: Kahdeksasluokkalainen ei ole lukenut kirjoja

Lähettäjä: Pistepistepiste 
Päivämäärä:   10.9.24 09:10:15

'Äiti kauhustelee'
Äiti voisi mennä peilin eteen kauhistelemaan.

  Re: Kahdeksasluokkalainen ei ole lukenut kirjoja

Lähettäjä: Bankoreki 
Päivämäärä:   10.9.24 09:14:45

Kouluissa on nykyään sen verran sekalaista sakkia, että kodissa on pakko opettaa tietyt taidot.

  Re: Kahdeksasluokkalainen ei ole lukenut kirjoja

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   10.9.24 09:17:25

Tätähän se on, jos vanhemmat eivät yhtään kannusta lapsia lukemaan, tai eivät lue itse. Meillä kävi niin, että minä perin lukuinnostuksen äidiltäni ja olen aina lukenut paljon. Samaa pyrin tekemään lapsille ja innostamaan heidät lukemiseen. Valitettavasti ex- mies näki sen aika turhanpäiväisenä touhuna. Vaikkei koskaan suoraan sanonutkaan, niin kyllähän se asenne lapsille välittyy pakostakin.

Kävi niin, että toinen lapsista innostui ja lukee edelleen vielä aikuisena. Toista ei voisi vähempää kiinnostaa, mikä on minusta surullista.

Ja arvatkaapa, kumpi lapsista menestyi koulutiellä paremmin?

Mutta eipä se ollut ainoa asia lastenkasvatuksessa, minkä mies törppöydellään torpedoi. Hohhoijaa.

  Re: Kahdeksasluokkalainen ei ole lukenut kirjoja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 09:22:31

Mulla oli duunikaveri joka luuli että koska hän ei ole lukenut yhtään kirjaa se on joku meriitti, ja tämä on nykyään yli kuudenkymmenen.

  Re: Kahdeksasluokkalainen ei ole lukenut kirjoja

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.9.24 09:26:29

Minun miehelläni on jokin lukivaikeus, jota ei ole aikoinaan huomioitu. Muita keskittymis- ym. vaikeuksia ei ole, mutta lukeminen on hyvin takkuista. Ymmärtää kyllä kun saa jotain luettua.

Pojalla ei ole tätä ongelmaa, ja häntä on aina kannustettu lukemaan monin eri tavoin. Esimerkiksi laitettu lukemaan ääneen satua kun me laitamme ruokaa ja alaluokilla lukuläksy piti lukea ääneen, lisäksi on etsitty poikaa kiinnostavia kirjoja ja pidetty yhteisiä lukuhetkiä.

Onneksi mies ymmärtää miten tärkeää lukutaito on, vaikka itse onkin saanut ihan hyvän työn ilman kunnollista lukutaitoa. Muistaa aina kannustaa poikaa ja kertoa että lukutaito avaa enemmän ovia ja helpottaa koko elämää.

Nykyään on aivan normaalia, että ensimmäisellä luokalla ei opita edes alkeellista lukutaitoa. Kotona pitää olla valveilla sekä lukutaidon, liikuntataidon että käytöstapojen suhteen.

  Re: Kahdeksasluokkalainen ei ole lukenut kirjoja

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.9.24 09:28:25

Mieheni kotona ei myöskään luettu koskaan mitään. En tiedä, olisiko mies oppinut paremmaksi lukijaksi vaikeuksistaan huolimatta, jos kotona olisi kannustettu lukemaan.

  Re: Kahdeksasluokkalainen ei ole lukenut kirjoja

Lähettäjä: Bankoreki 
Päivämäärä:   10.9.24 09:36:01

Kysymys kuuluukin, mitä lapsi on tehnyt sillä aikaa, kun vanhemmat ovat lukeneet.

  Re: Kahdeksasluokkalainen ei ole lukenut kirjoja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 09:55:49

No eipä nuo munkaan pojat ole juuri kirjoja lukeneet, varmaan jonkun sellaisen, mihin on koulussa pakotettu. Ja senkin ovat etsineet äänikirjana, jos mahdollista. Heille on kyllä pienenä luettu todella paljon, itse rakastan kirjoja ja luin varmaan kaiken, mitä kirjastosta löytyi. Yhdellä on diagnosoitu lukihäiriö, mikä varmaan on rajoittanut. Koulussa ovat sitten suuntautuneet enemmän luonnontieteisiin ja nuo vanhimmat niitä yliopistossa opiskelevatkin. Kyllä tämä itseä harmittaa, koska lukeminen on rakasta mulle ja koen sen tärkeänä, mutta ei siihen pakottaakaan voi. Myös lasten isä lukee paljon.

  Re: Kahdeksasluokkalainen ei ole lukenut kirjoja

Lähettäjä: Ruutuaika 
Päivämäärä:   10.9.24 22:33:11

^ Kaverin perheessä lapset ”pakotetaan” lukemaan. Vartti kirjaa = vartti peliaikaa. Jos ei halua pelata, ei tarvitse myöskään lukea. Kummasti lapset vaan ovat nenä kirjassa tienaamassa peliaikaa.

  Re: Kahdeksasluokkalainen ei ole lukenut kirjoja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 22:39:11

Onhan meilläkin noita ”pakottamisia” kokeiltu. Mutta helposti sitä lapsi vaan kääntelee sivuja sen pakollisen vartin ajan, eikä oikeasti lue. Kun se motivaatio puuttuu. Tätä tarkoitin pakottamisen mahdottomuudella.

  Re: Kahdeksasluokkalainen ei ole lukenut kirjoja

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.9.24 22:49:51

Mun poika oppi itse lukemaan 5-vuotiaana, silti sille kirjojen lukeminen on vähän pakkopullaa ja ääneen lukeminen takkuaa. Lukiossa löytyi lievä lukihäiriö. Ei ole estänyt yliopisto-opintoja tekussa. Mun tytöt taas on lukenut hullun lailla pienestä pitäen.

  Re: Kahdeksasluokkalainen ei ole lukenut kirjoja

Lähettäjä: David 
Päivämäärä:   11.9.24 06:32:40

Nykylapsen ja aikuisen 8 sekunnin keskittymisellä ei ehdi kirjaa lukea.

  Re: Kahdeksasluokkalainen ei ole lukenut kirjoja

Lähettäjä: Näin meillä 
Päivämäärä:   12.9.24 11:02:50

90-luvulla meillä oli luokan seinällä jo 1-2 luokalla "lukumatoja", joiden vartaloon sai käydä kirjoittamassa luetun kirjan tiedot. En muista, palkittiinko eniten lukeneet jollain?
Opettaja myös luki meille ääneen kirjaa joinain tunteina. Sekin kannusti lukemaan.

3-6 luokalla käytiin useita kertoja kirjastossa. Jokaisella oli tehtävänä lainata 2 kirjaa ja lukea. Samalla opastettiin tutustumaan mm. Vihreä varis-sarjan kirjoihin, joissa teksti oli isoa ja sivuja ei liikaa. Niistä oli helppo aloittaa. Hyviä tarinoita olivat kuitenkin.

Mihin on jäänyt lukuläksyt? Meillä luki niin pojat kuin tytöt.

  Re: Kahdeksasluokkalainen ei ole lukenut kirjoja

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.9.24 11:12:39

Lapseni entinen opettaja antoi päivittäin lukuläksyä, nykyinen ei "koskaan". Lukuläksyä tulee kuitenkin toiselta aineenopettajalta. Minusta lukuläksy on hyvä juttu, ja vahdin, että se tulee tehtyä. Nyt ympän kirja on "unohtunut" monena päivänä kouluun kerrankin kun siitä olisi ollut lukuläksy. Siinä on jo siirrytty eteenpäin, mutta lapseni joutuu silti tekemään tuonkin lukuläksyn ja se kuulustellaan häneltä. Hän pyysi luokkakavereiltaan kuvaa tuosta lukuläksyn aukeamasta, mutta kaverit eivät joko tienneet mitkä sivut on tulleet läksyksi koska ei lukuläksyä tarvitse tehdä tai kirja on koulussa koska se on lukukirja.

  Re: Kahdeksasluokkalainen ei ole lukenut kirjoja

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.9.24 10:50:13

Up

  Re: Kahdeksasluokkalainen ei ole lukenut kirjoja

Lähettäjä: Key West 
Päivämäärä:   17.9.24 11:38:34

"Toki moni niistä sai sitten myöhemmin adhd -diagnoosin mikä vähän selitti ongelmaa."

Oma ADHD-lapsi ei muuta tekisikään kuin lukisi.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.