Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Syy oli Stora Enson

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.9.24 08:29:38

Metsäkonekuskien työmaaohjeissa lukee, että raakkujoki ylitetään vanhasta ylityspaikasta ja että rinteet tulee haittaa.

Konekuskit ovat toimineet työohjeen mukaisesti. Syy on siis puunostajan, niinkuin Enson reagoinnista tapaukseen jo alun alkaenkin pystyi päättelemään.

  Re: Syy oli Stora Enson

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   10.9.24 08:34:26

Siellä on joku kovapalkkainen pomo käskenyt säästämään muutaman tonnin...

  Re: Syy oli Stora Enson

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 08:38:53

Syy on munattoman valtion joka ei suostu määräämään lakeja vaan antaa vaan suosituksia. Ihan kuin suuryritykset, tai pienemmätkään, noudattaisi sellaisia vaan voitot maksimoidaan kuten kapitalismiin kuuluu.

Ei sillä että Stora Enso olisi syytön tietenkään, mutta tämän takia pitäisi säätää (ja valvoa!) niitä lakeja.

  Re: Syy oli Stora Enson

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   10.9.24 09:22:35

Tuskimpa mikään iso pomo on henkilökohtaisesti tehnyt suunnitelmaa, vaikka varmasti yleisohjeena on tehdä mahdollisimman kustannusteholkkaasti. Todennäköisesti otettu aiempi suunnitelma ja käytetty sitä (kerran vanha ylityspaikka on ollut olemassa). Kyseessähän voi olla jopa harjoittelija tai vasta-valmistunut, joka ollut vastuussa tuosta suunnitelmasta ja esimies ei ole sen enempää jaksanut tarkastaa vaan todennut, että "näyttää hyvältä".

Vastuuhan on silti Stora Enson, mutta en usko, että tuollaista tarkoituksellisesti ja tahallaan tehdään. Prosessit ei vaan toimi suunnitelmien teossa eikä työntekijät (ainakaan kaikki) ilmeisesti tsekkaa suojelukohteita kunnolla.

  Re: Syy oli Stora Enson

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 09:59:05

Stora Ensolta ei takuulla kukaan ole antanut käskyä ajaa raakkujen yli. Muutaman tonnin säästön takia ei tollasta tehdä todellakaan tahallaan.

  Re: Syy oli Stora Enson

Lähettäjä: Baas 
Päivämäärä:   10.9.24 10:03:04

"Stora Ensolta ei takuulla kukaan ole antanut käskyä ajaa raakkujen yli."

Ei varmasti. Mutta ohjeet on voinut antaa joku, joka ei ole kiireessään ehtinyt keskittymään kunnolla, että missä ollaankaan tekemässä ja mitä.

Tähän keissiin on helppoa löytää yksi yksittäinen syyllinen, joka ei ole tehnyt työtään kunnolla. Todennäköisesti hänellä on joku valvova esihenkilö, joka myös joutuu pölkylle, koska on vastuussa alaistensa tekemisistä.

  Re: Syy oli Stora Enson

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 10:06:16

Juu virhe on hyvinkin voinut sattua monessakin kohtaa mutta kohtuutonta on väittää että joku säästämisen takia tai muutenkaan tietoisesti olisi antanut lupaa tehdä tällaista, saati käskemällä käskenyt.

  Re: Syy oli Stora Enson

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 10:21:03

Mites kun tämä ei ollut ainoa kerta? Sama tyyppi vastuussa, ei systemaattista ongelmaa?

  Re: Syy oli Stora Enson

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   10.9.24 10:45:01

Ympäristön tuhoamisesta pitäisi antaa sellaiset sakot että firmat joutuvat tekemään työnsä kunnolla. Nyt valvonta on olematonta ja sakot merkityksettömiä joten ympäristön tuhoaminen jatkuu.

  Re: Syy oli Stora Enson

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 10:55:03

Onhan se työohje täytynyt antaa ihan tarkoituksella ja tietoisesti niin kuin on annettu. Elystä oli tullut metsänkäyttöilmoituksen jälkeen yksityiskohtaiset ohjeet ylitykseen. Nämä eivät olleet työohjeella. Kohteen olisi voinut korjata myös ilmeisesti koko jokea yrittämättä, mutta tämä olisi edellyttänyt kulkua naapurin maiden kautta. Lupaa tähän oli haettu välittömästi tapauksen tultua julkisuuteen. Joen ylitys vanhasta paikasta on siis määritetty ihan tietoisesti, vaikka vaihtoehtoisia, joskin vähän kalliimpia, reittejä olisi ollut käytössä.

  Re: Syy oli Stora Enson

Lähettäjä: Kippo 
Päivämäärä:   10.9.24 11:00:45

"Lähettäjä.
Päivämäärä10.9.24 09:59:05

Stora Ensolta ei takuulla kukaan ole antanut käskyä ajaa raakkujen yli."

Jos Helsingin Sanomissa esitetyt tiedot pitävät paikkaansa eli Stora Ensolla on laadittu hakkuusuunnitelma, jossa kulkureitti leimikolle on merkitty joen yli, niin kyllä siinä on käytännössä annettu käsky ajaa raakkujen yli. Se on sitten toinen kysymys, oliko suunnittelijalla tieto raakuista, kun suunnitelman teki ja näkyikö raakut siellä moton näytöllä vai ei.

Mutta urakoitsijoilla on todella korkea kynnys kieltäytyä noudattamasta annettua hakkuusuunnitelmaa, vaikka siinä joku kohta epäilyttäisikin. Huomauttaa voi epäkohdasta mutta jos silti sanotaan, että näillä mennään niin siinä on vaihtoehdot vähissä. Nuo isot yhtiöt käytännössä sanelee ehdot hakkuuyrittäjille ja jos ei kelpaa, niin hommat loppuu.

  Re: Syy oli Stora Enson

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 12:15:56

"Jos Helsingin Sanomissa esitetyt tiedot pitävät paikkaansa eli Stora Ensolla on laadittu hakkuusuunnitelma, jossa kulkureitti leimikolle on merkitty joen yli, niin kyllä siinä on käytännössä annettu käsky ajaa raakkujen yli. "

No ei ole näin. Hakkuusuunnitelma on voitu laatia mutta ei ole tajuttu tai esim. ohjelmassa on ollut virhe joka on johtanut kyseiseen suunnitelmaan. On taas törkeää asenteellista otsikointia hesarilta. On myös voinut tietoketju katketa jossain vaiheessa eikä tieto raakuista ole päivittynyt ohjelmaan. Se ei ole sama asia laisinkaan kun antaa käsky olla välittämättä raakuista ja käskeä ajaa raakkujen yli.

  Re: Syy oli Stora Enson

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   11.9.24 07:28:51

En tajua miksi joen yli ei oltu laitettu väliaikaista siltaa. Ne ovat helposti kasattavia ja ihan normi arkea metsähommissa, vaikkei raakkuja olisikaan.

  Re: Syy oli Stora Enson

Lähettäjä: Ku 
Päivämäärä:   11.9.24 08:24:44

Ei niillä raakuilla mitään tee. Turhaa huutoa merkityksettömästä asiasta.

  Re: Syy oli Stora Enson

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   11.9.24 08:32:16

Ei isot pomot puita osta- siihen on puun ostajat ja he suunnittelevat miten hakkuu toteutetaan.

  Re: Syy oli Stora Enson

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   11.9.24 08:37:32

"Jos Helsingin Sanomissa esitetyt tiedot pitävät paikkaansa eli Stora Ensolla on laadittu hakkuusuunnitelma, jossa kulkureitti leimikolle on merkitty joen yli, niin kyllä siinä on käytännössä annettu käsky ajaa raakkujen yli. Se on sitten toinen kysymys, oliko suunnittelijalla tieto raakuista, kun suunnitelman teki ja näkyikö raakut
siellä moton näytöllä vai ei."

Helsingin Sanomat kirjoittaa järkyttävää asenteellista kuraa. Suoraa maalittamista, ennen kuin poliisitutkimus on tehty.

Sehän on itsestäänselvyys, että työohjeessa on lukenut, että joki ylitetään siitä, mistä se on ylitetty. Ei siellä kuskit sooloile ja itsekseen suunnittele.

Se on sitten eri asia, kuka sen ohjeen on laatinut ja onko hänellä tieto raakuista. Siis pahimmillaan siellä on joku tietokatkos lomien ym takia, ja Elyn ohje on unohtunut jonkun sähköpostiin ja joku toinen on ohjeistanut työmaan.

Lisäksi varmasti tutkitaan, että millainen Elyn ohje on ollut eli onko siinä nimenomaan kielletty ylitys vanhasta kohdasta vai perinteisesti ohjattu tekemään ylitys "aiheuttamatta haittaa". Eli onko konkreettista ohjetta ylityspaikasta annettu. Ely on kuitenkin antanut luvan joen ylitykseen (HS 23.8).

En usko, ennen kuin oikeudessa todistetaan, että kukaan Ensolla sanoo, että ajetaan vaan raakkujen yli, ei se haittaa. Kyllä siellä on toimihenkilöt peloteltu jo aiemmin, että mitään tämmösiä vahinkoja ei saa käydä.

Hesari hakee näillä klikkiotsikoilla vaan turhaa huomiota ja heittää polttoainetta fanaattisten vihreiden laariin. Asiallinen, neutraali uutisointi on Suomen ykkösmedialta hukassa ainakin tämän tapauksen osalta.

  Re: Syy oli Stora Enson

Lähettäjä: g 
Päivämäärä:   11.9.24 09:54:34

"Koneissa on myös piippaava järjestelmä, joka hälyttää, jos väärälle alueelle mennään."

https://yle.fi/a/74-20106815

  Re: Syy oli Stora Enson

Lähettäjä: Antais jo olla 
Päivämäärä:   11.9.24 10:03:07

Piipit ei auta jos purosta täytyy yli päästä työmaalle
Se oli Storan vika ja ovat myöntäneet
Virheistä pitäis oppia vai tuleeko kolmas kerta?
Ainakin raakkutietämys lisääntyy koska koulutettavat metsäkonekuskit eivät tienneet yhdessä haastattelussa moisesta eliöstä mitään.
Ei tiedä kyllä moni muukaan kun luullaan näkinkengäksi tms.

  Re: Syy oli Stora Enson

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   11.9.24 10:29:22

Ei ajokoneessa mitään piippejä ole. Hakkuukone eri asia kun sen pitää tietää missä menee rajat jotta kaataa sovitusta paikasta ja eihän se purosta kaada.
Ajokone kerää puut ja ajaa siitä mistä ohjeistettu. Ei hän päätä esim mihin puut ajetaan vaan ajaa kuten on saanut ohjeet.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.