Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   9.9.24 18:40:08

Provisiopalkka, myyntityö, yhden ihmisen talous, vaikeat ajat (korona, Ukrainan sota, sähkökriisi, korkojen nousu).
Ja huono talouden hoito...
Vuosia pieni lumipallo on kasvanut kasvamistaan. Viimeisen vuoden aikana se räjähti niin suureksi, että velkaa on otettu velan päälle.
Muutama taloudellinen katastrofi ja kuoppa on niin syvä, etten minä enää selviä. Tunnen kuinka masennus tekee tuloaan, myynti laskee.
Työn vaihtaminen ei ole vaihtoehto, kulut on niin suuret että en saa mistään sellaisia tuloja mitä minulla joskus, jokin kuukausi on mahdollista saada tästä työstä jota nyt teen. Lisätyötäkään en voi tehdään, ei riitä vuorokaudessa tunnit ja viikossa päivät. Koti menee myyntiin ensi viikolla, se helpottaa ehkä vähän riippuu siitä paljonko tästä saa vai saako ollenkaan. Ei sekään kuitenkaan kaikkea kuittaa.

Mä olen ihan loppu, en enää ihan oikeasti jaksa.

Mä olen ihan loppu

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.9.24 18:46:22

Paljonko kk palkka? Kannattaisiko kuitenkin hakea aktiivisesti muita töitä? Onko asunnosta velkaa, minkä verran? Paljonko muita velkoja? Kiinteät kk menot? Onko autolainaa, hevosta?

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   9.9.24 19:10:39

Huomenna alkaa nelosen kanavalla, oliko se 20.00 ohjelma rahavaikeuksissa olevista suomalaisista. Aion itse katsoa kun sama ongelma. Jos saisi ideoita.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   9.9.24 19:19:04

Velkaa ei itsessään ole niin paljon, mutta kulut huitelee sellaisissa kantimissa, että tulojen pitäisi olla siellä 5500€ brutto huitteilla että en tekisi miinusta kuukausitasolla. Palkka on provisio jolloin se voi olla mitä vain minun taidoillani 1000-8000€ välillä. Joten, sellaista työtä ei taida ollakaan mistä moisia tienaan ilman koulutusta Ellen tee myyntiä.
Hevosta ei ole, mutta yksi ylivelkainen auto kylläkin. Ylivelkaa tuli kun auton hinta romahti heti sen ostettuani. Minun pitäisi maksaa väliin noin 7000€ vaikka haluaisin vaihtaa halvempaan.
Asunnosta on velkaa semmoiset 50000€ vielä, ensi viikolla kuulen arviot nykyarvosta.

M: Huomasin, meinaan kyllä olla nenä ruudussa!

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: Rewe 
Päivämäärä:   9.9.24 19:26:28

Mitä ne valtavat välttämättömät kulut ovat?

Kannattaa realistisesti laskea, kuinka paljon todellisuudessa tienaat nykyisessä työssäsi nykyään. Ei sen mukaan, mitä olet parhaimmillaan tienannut tai mitä voisit teoriassa tienata. Entä kuinka paljon haittaa tai stressaa se, että palkka vaihtelee reippaasti?

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: Valintoja 
Päivämäärä:   9.9.24 19:31:08

Kyllä niistä selviää, kun vaan on valmis tinkimään elämästään eikä väkisin yritä elää yli varojen. Kuten sanoit niin olet ottanut lainaa lainan perää eli olet elänyt yli varojesi. Nyt sinun on tehtävä radikaaleja ratkaisuja eli talo myyntiin auton vaihto halvempaan yms. Auto on aina huono sijoitus ja totta kai hinta laskee heti osto hetkeltä joten nyt vaan järkevämpää myydä se pois ja vaihtaa halvempaan sen sijaan, että alat miettimään jotain kuinka nyt olet tehnyt tappiota, kun olet lainalla hommannut uuden kalliin auton. Totta kai kirpaisee, mutta valintoja nyt vaan on tehtävä.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.9.24 19:34:35

Kuinka paljon tienaat keskimäärin kuukaudessa? Laske viimeisen vuoden kuukausipalkkojen keskiarvo.

Mitä nämä aidosti pakolliset menot on? Auto ja asunto, mitä muuta? Mihin kaikkeen rahaa menee? Ihan jokainen asia ylös, myös kuiteista.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: pl 
Päivämäärä:   9.9.24 19:38:17

Johan . ap sanoi että velkaa velan perään, maksettava ne on

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   9.9.24 19:38:35

Kun ei se auton vaihto valitettavasti ole niin yksinkertaista jos käsirahaa tarvitaan semmoiset 7000€ että vaihto ylipäätään olisi mahdollista.
Kaikki kulut on laskettu uudelleen ja uudelleen. Ihan kaikesta mahdollisesta on tingitty, isoäidin perintö kalusteita myöden kaikki mahdollinen myyty.
Olen ihan rikki kaikkeen vekslaamiseen. Velkaa vain on liikaa.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   9.9.24 19:40:12

Millaisista summista puhutaan?

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: Nti 
Päivämäärä:   9.9.24 19:42:07

Miten voi noin isot olla menot? Onko talossa vain sähkölämmitys? Sitä ostajat karttaa, vaikka järkevällä käytöllä olisikin hyvä. Onko talo iso kun kulut.
Autoksi joku micra tai panda tms. milla liikutaan paikast A paikkaan B. Ne on ihan päteviä.
Jos olet alle 30, ota yhteys ohjaamoon!

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.9.24 19:59:13

"Kuinka paljon tienaat keskimäärin kuukaudessa? Laske viimeisen vuoden kuukausipalkkojen keskiarvo."

Tämä. Jos myynnit heikkenee, saattaa olla kannattavampaa hakeutua kiinteälle kuukausipalkalle, ettei tule tehtyä ainakaan miinusta. Nyt myös taloustilanne vähentää myyntejä.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: sos 
Päivämäärä:   9.9.24 20:14:32

Paljonko voit realistisesti saada, jos vain yksinkertaisesti myyt nykyisen autosi? Pääsetkö sillä kuiville autosta eli lainan siitä kuitattua? Onko mitenkään mahdollista olla hetki ilman autoa?

Jos saat auton myytyä, voit hyvin ottaa tilalle vaikka juuri Micran tai vastaavan, jolla pääset paikasta A paikkaan B. Parempaa ehtii miettiä sitten, kun talous on jälleen tasapainossa.

Tsemppiä! Velkaneuvontaan voisi myös yrittää päästä.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   9.9.24 20:22:03

Ennen asunnon myyntiä kannattaa verrata lyhennystä alueen vuokratasoon tai voi mennä perse eellä sinne kuuluisaan puuhun, jossain on asuttava ! Toki jos asunnosta jäisi myydessä niin paljon rahaa, että edes isoimman potin veloista saisi pois niin sehän kannattaa ja sitten vain velkojen jälkeen uutta, järkevää asuntoa katsomaan ! Pankin kanssa voi neuvotella lyhennysvapaista, pelkkien korkojen maksamisesta yms. ja jotkuthan ovat saaneet kuluja järkeistettyä yhdistelemällä lainoja/velkoja eli nämä pankin ja rahoituslaitosten puolesta tulevat mahdollisuudet järkeistää maksuja on hyvä käydä läpi tilanteessasi.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.9.24 20:27:23

No jos sinulla ei ole enää autoa eikä taloa, voit asua toimeentulotuella vuokralla. Suomessa ei jää asunnottomaksi ellei ole päihdeongelmaa. Sehän on hienoa että sulla ei ole elätettäviäkään. Nähtävästi on etätyö niin et autoakaan tarvitse. Velka menee ulosottoon ja sitten aikanaan vanhenee. Kyllä asioista selviää.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.9.24 20:33:56

"käsirahaa tarvitaan semmoiset 7000€ että vaihto ylipäätään olisi mahdollista."

En ymmärrä. Myy auto ja osta joku kolmen tonnin ritsa.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.9.24 20:47:07

Siis aloittajalla on autosta seitsemän tonnia enemmän velkaa kuin mitä auton arvo on. Siksi sitä ei voi myydä, kun ei ole rahaa maksaa loppuvelkaa.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.9.24 22:19:35

”Siis aloittajalla on autosta seitsemän tonnia enemmän velkaa kuin mitä auton arvo on. Siksi sitä ei voi myydä, kun ei ole rahaa maksaa loppuvelkaa.


Tämä.
Tätä ihmiset ei ota huomioon autovelkaa ottaessaan.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.9.24 22:25:54

Hae apua ajoissa!

Oman kunnan tai kaupungin velkaneuvojan ja yritysneuvojan yhteystiedot löytyvät nettisivuilta. Varaa aika jo huomenna.

Tsemppiä!

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: Pottu 
Päivämäärä:   9.9.24 22:34:40

Se 7000€ on sekin vähemmän kuin se koko autolaina kaikkine kuluineen. Siispä yhteys rahoitusyhtiöön ja kysyt millaisen maksusuunnitelman saat sille ylimääräiselle 7000€:lle kun lunastavat auton pois ja hommaat sen pikkuauton tilalle. Kämpän kanssa olikin jo suunnitelma, tosin myyntiajat on nyt pitkiä mutta jos siitä on noin vähän lainaa jäljellä, sen myynti vaikka hieman alihintaan luultavasti ratkaisee koko ongelmasi. Sitten maksusuunnitelma niille lopuille lainoille jos sellaisia on ja loppu on vain suorittamista. Ja lopetat sen ylenmääräisen kuluttamisen.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.9.24 22:55:55

No. Kyllä sinä tuosta selviät. Tavalla tai toisella. Myyntityö on ihan p*rseestä, varsinkin joku esim remonttimyynti. Hyvässä suhdanteessa tai vaikka vuodenaikojen mukaan tuntuu että rahaa tulvii ovista ja ikkunoista, sitten se vaan loppuu. Kannattaa pari kolme vuotta elää säästellen ja myydään vaan, laittaa säästöön ennenkuin on varma että mikä ihan oikeasti on keskitulo.

Viimeinen vaihtoehto on päästää ulosottoon. Siitäkin selviää. Kannattaa kuitenkin ensin itse esim. Myydä asunto, saa paremman hinnan kuin pakkohuutokaupalla.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   9.9.24 22:59:38

Raharemontissa yhden mainoksen mukaan jollain on samantapainen tilanne auton kanssa kuin ap:llä.
Autoliikkeet ostavat näitä rahoitusautojakin.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: Mi 
Päivämäärä:   9.9.24 23:01:41

Sama juttu täällä. Jos en saa pian kämppää myytyä niin pakko päästää velat ulosottoon. :(

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   9.9.24 23:38:48

Oletko maksanut kulutusluotoilla toisia kulutusluottoja? Pankista voisit ottaa yhden lainan jolla maksaa muut pois ja lyhentää yhtä lainaa.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: hh 
Päivämäärä:   10.9.24 06:38:53

Tänäkin aamuna kuten kaikkina muina arkipäivinä avautuu oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvonnan puhelinpalvelu. Voit soittaa mihin päin Suomea tahansa. Tämän luettuasi voit kirjautua mihin aikaan tahansa heidän sähköiseen palveluun täällä:
https://oikeus.fi/talousjavelkaneuvonta/fi/index.html

Ei ne sinun velkojasi maksa, mutta auttavat muuten selvittämään tilannetta ja suunnittelemaan tulevaisuutta. Missään tapauksessa älä ota enää uutta velkaa! Ulosotto ei ole huono vaihtoehto, sillä siinä jää aina vähintään suojaosuus, joka on yksin elävällä noin 1000€/kk ja vasta sen jälkeen ylimenevästä ulosmitataan puolet. Ja vapaakuukausia ja huojennusta voi saada.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: Fab 
Päivämäärä:   10.9.24 07:31:24

Nyt vaan kulut ja menot paperille. Muuten et tuosta selviä. Nyt kuulostaa siltä että paniikkia on enemmän kuin tietoa tilanteesta.

Oletko varma, että asut halvemmalla vuokralla kuin omassa asunnossa? Etenkin kun lainaa on noin vähän jäljellä?

Voiko lainoja yhdistellä jotenkin tai hankkia hetkeksi lyhennysvapaata, jotta saat tilanteen selville?

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 07:41:30

Mä yhdistin kaikki lainani yhteen. Jäi huomattavasti vähemmän maksettavaa kuukaudessa. Olen onnistunut säästämään isoihinkin hankintoihin samalla, kun rahaa jää enemmän.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   10.9.24 11:21:55

Ota yhteyttä ensin velkaneuvontaan, ennen kuin laitat asunnon myyntiin. Saatat jopa asua siinä halvemmalla kuin vuokralla. Yritä neuvotella asuntolainaan esim. vuoden tai jopa kahden vuoden lyhennysvapaa ja saat sillä summalla maksettua lainoja. Asuntolainaa on niin vähän jäljellä, ja saatat vaan saada lisää tappioita myynnistä! Samoin soita rahoitusyhtiölle siitä autolainasta ja pyydä lyhennysvapaata/väljempää maksusuunnitelmaa ja trafille heti ilmoitus, että laitat seisontaan. Säästät veroissa ja vakuutuksissa heti.

Tuo auton tilanne on kyllä kurja. Varmaan se kannattaa kuitenkin myydä ja yrität saada maksuajan lopulle lainalle. Vaikka toisaalta voi hyvinkin olla niin, että auton arvo on jo ison laskun tehnyt ja enää pudottaa hitaasti arvoa.

Vaikea kommentoida, kun ei tiedä, millaisista summista puhutaan muuten lainojen/lyhennysten/laskujen osalta

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: as 
Päivämäärä:   10.9.24 11:34:23

Mitä nyt ikinä teetkin, älä ainakaan erehdy ottamaan "yhdistelylainaa" ennen kuin selvität tilannetta ammattilaisen kanssa. Ei asuntoa olla heti ulosmittaamassa eikä mitään muutakaan kuin palkkaa, jos maksat nyt vain asunto- ja autolainaa, jos haluat ne pitää.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: vinkki 
Päivämäärä:   10.9.24 11:49:06

Helposti selviät kun maksat pois,oliko vinkki toivottu?

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   10.9.24 11:54:38

Siis 57 tonnia lainaa ja se on susta paljon? :D Mulla on 5x enemmän yksinään eikä se ole mikään ongelma, mutta rahankäyttö onkin hallinnassa.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.9.24 11:55:17

Budjetoimalla ja vyöryttämällä velat pois yksi kerrallaan.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: Fab 
Päivämäärä:   10.9.24 12:08:58

Ja älä nyt vaan päästä mitään ulosottoon ennen kunnon tilanteen selvitystä, velkojen määrät moninkertaistuvat siellä korkojen ja maksujen takia vaikka lyhentäisit niitä.

Paljon sulla on ap velkaa yhteensä?

Itse laittaisin asuntolainan vähintään ja muista veloista riippuen autolainan lyhennysvapaalle ja dave Ramsayn opeilla alkaisin maksamaan pienimmästä velasta alkaen lainoja pois.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   10.9.24 12:22:06

"Siis 57 tonnia lainaa ja se on susta paljon? :D Mulla on 5x enemmän yksinään eikä se ole mikään ongelma, mutta rahankäyttö onkin hallinnassa."

Seuraavaksi voitkin harjoitella luetun ymmärtämistä.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   10.9.24 12:29:12

Ulosottoon en heti miettimättä ja ottamasta selvää suosittele.

Mutta googlettamalla löytyy ulosotossa blogi. Siinä henkilö kertoo monen vuoden ajalta omaa tarinaansa oikein asiallisesti. On ottanut monista asioista selvää ja kirjoittaa niistä. Suosittelen.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   10.9.24 12:33:26

Niin ja missä aloittaja kirjoittaa että 57tonnia velkaa???

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 12:44:19

” Lähettäjä: *
Päivämäärä: 10.9.24 11:55:17

Budjetoimalla ja vyöryttämällä velat pois yksi kerrallaan.”

Tämä!

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   10.9.24 12:48:17

Minua ihmetyttää kuinka ihmiset on niin hövelejä, että päästävät oman rahatilanteensa niin huonoksi. On mullakin isot menot (eli hevosia), mutta en silti ikinä ole sössinyt raha-asioitani.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   10.9.24 12:51:50

M: Lähettäjä: Apua
Päivämäärä: 9.9.24 19:19:04

Hevosta ei ole, mutta yksi ylivelkainen auto kylläkin. Ylivelkaa tuli kun auton hinta romahti heti sen ostettuani. Minun pitäisi maksaa väliin noin 7000€ vaikka haluaisin vaihtaa halvempaan.
Asunnosta on velkaa semmoiset 50000€ vielä, ensi viikolla kuulen arviot nykyarvosta.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.9.24 12:53:16

_*_, lisäksi aloittaja sanoi maksaneensa velkoja velalla, eli muutakin kulutusluottoa on kertynyt.

"Viimeisen vuoden aikana se räjähti niin suureksi, että velkaa on otettu velan päälle."

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 12:55:52

"Minun pitäisi maksaa väliin noin 7000€ vaikka haluaisin vaihtaa halvempaan.
Asunnosta on velkaa semmoiset 50000€ vielä, ensi viikolla kuulen arviot nykyarvosta."

Tuossa aloittaja puhuu summista, ei nyt suoraan paljonko sitä autolainaa on jäljellä mutta paljonko mielestään tarvitsee uuteen autoon jos hankkiutuu vanhasta eroon.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   10.9.24 13:22:26

Kyllä tuossa tilanteessa suurin muutos pitäisi ihan ensiksi tulla elämänhallinnan taitoihin. Jos tekee noin huonoja "sijoituksia", niin ei se rahatilanne tule jatkossa pysymään yhtään sen parempana kuin nytkään.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 13:24:37

Ymmärrän kyllä miten talous voi heitellä, jos tulot heittelee tonnista kahdeksaan, mutta elintaso on lähempänä sitä kahdeksaa kuin yhtä. Kuten aloittaja sanoi, 5500 euroa pitäisi tulla joka kuukausi että elintaso säilyy.

Myyntihommissa itsekin olleena olen nähnyt tätä ennenkin. Elintaso ei olekaan yhtä joustava kuin tulot. Säästöt kuluu jossain vaiheessa mutta muutoksia ei tehdä tarpeeksi aikaisin, jos ollenkaan.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 13:51:57

aloittaja, pystyisitkö avaamaan kuluja (5500e vaikka kaikki mahdollinen karsittu??) paremmin? Jos tuloja ei voi lisätä niin kuluja on vaan vähennettävä, muu ei auta.

Jos saat talon myytyä, niin siinä luulisi olevan arvoa sen verran, että saat tilanteen korjattua. Isompi ongelma on se, että jos et saa taloudenpitoasi kuntoon, niin seuraavalla kerralla sulla ei ole enää sitä taloa, millä korjata tilanne.

Jos talon myynti venyy, niin tilanne täytyy saada oikeammille raiteille jo ennen sitä. Miten paljon autosta on velkaa ja millainen sen kk maksu on? Tulisiko kuitenkin edullisemmaksi myydä auto pois ja ostaa joku halpa tilalle, vaikka tekisitkin persnettoa siinä?

Lainat selvittäisin kaikki läpi ja laittaisin lyhennysvapaalle kaikki mahdolliset ja keskittyisin maksamaan kulutusluottoja pois yhden kerrallaan.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.9.24 13:55:57

Onneksi sulla on vielä työ. Jos saat asunnon myytyä niin tarvitsetko välttämättä autoa työssä?
Nyt ei ole helppo tilanne asuntomarkkinoilla.

Itselle velkojen siirtyminen ulosottoon oli iso helpotus. Vakuutukset, puhelinliittymä ja auto on edelleen. Niihin liittyvät laskut maksan aina ensin. Muut velat menee könttänä ulosoton kautta kuukausittain. Tulot on ihan ok, niin saan maksettua bensat, ruuat, harrastukset sun muut. Ennen mulla oli kaksi luottokorttia, hevonen, asuntolaina ja kulutusluottoa. Tilanne oli niin stressaava, että mietin öisinkin miten selviän. Myin hevosen ja jouduin työttömäksi niin kamelin selkä katkesi. Ulosoton jälkeen mulle jää riittävä summa, ja enemmän rahaa elämiseen kuin ennen.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: as 
Päivämäärä:   10.9.24 14:17:31

Fab: velat ulosotossa mitään moninkertaistu, ja vanhentuvatkin 15 vuodessa ulosottopäätöksestä.
Paljon enemmän ne moninkertaistuvat, jos ottaa aina vaan uutta velkaa vanhojen maksamiseen, maksaa uudestaan nostoprovisiot, tilinhoitomaksut ja ties mitä. Ulosoton kulut menevät taulukon mukaan, korko on noin 7% ensimmäisen vuoden jälkeen ja suojaosuus on aina sama, vaikka ulosotossa olisi miljoonia.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   10.9.24 14:59:55

"Minua ihmetyttää kuinka ihmiset on niin hövelejä, että päästävät oman rahatilanteensa niin huonoksi. On mullakin isot menot (eli hevosia), mutta en silti ikinä ole sössinyt raha-asioitani."

En itsekään ole sotkenut omiani, mutta ymmärrän kyllä miten se on mahdollista. Itselläkin on ollut elämässä jakso, jolloin elin selvästi yli varojeni ja jouduin maksamaan menoja luottokortilla. Silloin kasautui samaan aikaan paljon sellaisia kuluja joita ei tule joka kuukausi, ja sen lisäksi olin vähän yliarvioinut sen, kuinka paljon voin käyttää rahaa tiettyihin asioihin. Selvisin tilanteesta kun laitoin vähän jarruja päälle rahankäyttöön ja lyhentelin luottokorttivelkoja hiljalleen, mutta jos tuohon samaan rytäkkään olisi osunut esim. työpaikan menetys, pitkä sairausloma tai joku muu asia joka olisi romahduttanut tulot, olisi siinä ollut kaikki katastrofin ainekset olemassa. Olisin joutunut varmasti tekemään enemmän velkaa kulujen kattamiseksi, ja sitten niitä olisi pitänyt lyhentääkin.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: säästäjä 
Päivämäärä:   10.9.24 15:25:00

Tämän takia ristin käteni ja kiitän sitä, että olen aina ollut äärimmäisen allerginen velkaantumiselle ja lainojen sekä muiden vippien ottamiselle. Minulla ei ole ollut elämässäni kuin opintolaina (niin vähän kuin mahdollista eli kahdelta kevätlukukaudelta, ja se maksettiin heti valmistuttua ja töihin päästyä etuajassa pois), pieni asuntolaina joka on nyt jo maksettu pois, sekä jotain teiniaikojen "kaks kymppiä ens perjantaihin asti" tyyppisiä kaverivippejä. Ei mitään muuta, esimerkiksi auton kanssa on aina noudatettu sitä viisautta että se saa olla sen hintainen, että sen saa omalla käteisellä ostettua heti. Ensimmäisen luottokorttini sain 2015 (olen syntynyt 70-luvulla), sitä ennen en sitä ottanut vaikka tyrkytettiin, tuossa vaiheessa vasta koin talouden ja -pitokykyni riittävän varmoiksi että "lainakortti" voi olla plus sille alkoi olla enemmän tarvetta hotellien ja vuokra-autojen varauksessa eikä niinkään maksuvälineenä.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: säästäjä 
Päivämäärä:   10.9.24 15:27:30

Eli lyhyesti: Jos johdonmukaisesti aina katsoo että mihinkään sellaiseen mitä ei pysty omista tuloistaan tai säästöistään heti maksamaan ei vaan yksinkertaisesti ole varaa, niin on erittäin vaikeaa missään käänteessä elää yli varojensa.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   10.9.24 15:28:33

Luottokorttia tai velkaa yleensäkään on tyhmää pelätä, huonoa taloudenhallintaa sen sijaan pitää. Jos ajatuksena on, että on oikeutettu ostamaan asioita, joihin ei ole varaa, käy huonosti. Mutta nämä asiat nyt on myöhäistä aloittajalle. Jatkossa sitten erittäin tarkkaa taloudenpitoa ja kaikesta karsimista, ei siinä varmaan muuta voi.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 15:28:47

Se on se "ensi kuussa tulee taas kahdeksan tonnin myynnit, ihan varmasti tulee, maksan sitten pois" mikä sotkee talouden.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 16:22:00

Kyllä, piste, pitäisi radikaalisti suhtautua että tulo on pikemminkin 1000e kunnes tilanne on selvitetty(kaikki ekstra velkojen maksuun). Ja vielä pitkään sen jälkeenkin, kunnes on säästöjä joita voi jo käyttää myös elämiseen.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: säästäjä 
Päivämäärä:   10.9.24 18:01:10

"Luottokorttia tai velkaa yleensäkään on tyhmää pelätä, huonoa taloudenhallintaa sen sijaan pitää."

Kaksi ensimmäistä tosin hyvin helposti altistavat myös kolmannelle, joten kyllä niitäkin on syytä jos ei sinällään, niin ainakin hieman välillisesti pelätä. Esim. luottokorttia ei voi vetää tappiin, jos sellaista ei ole.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.9.24 19:42:40

"Minua ihmetyttää kuinka ihmiset on niin hövelejä, että päästävät oman rahatilanteensa niin huonoksi. On mullakin isot menot (eli hevosia), mutta en silti ikinä ole sössinyt raha-asioitani."

Kun sulle tulee avioero, lopputili, vakava sairaus jne pää pehmenee kun yksin yrität kaikesta selviytyä niin ihmetellään sitten täällä sun höveliäyttä.
Toisia ihmisiä elämä vaan kohtelee kurjemmin.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   10.9.24 19:44:36

"Esim. luottokorttia ei voi vetää tappiin, jos sellaista ei ole."

Ongelma ei siltikään ole se luottokortti, vaan se, ettei osaa käyttää rahaa oikein. Jollei ole sitä luottokorttia, niin löytyy kyllä kaiken maailman Klarnat ja kulutusluotot.

  Re: Miten minä ikinä selviän veloistani?

Lähettäjä: säästäjä 
Päivämäärä:   10.9.24 20:01:07

Eli tilanne on jotakuinkin sama kuin että ongelmana ei ole kossupullo vaan rattijuoppous, eikä siis kossupulloa kannata pelätä. Kuitenkin jos sinulla ei ole koko ajan kossupulloja kaapissa valmiina etkä osta niitä säännöllisesti lisää, niin kyllä se vaan vähentää riskiä lähteä kännissä ajamaan vaikka varsinainen syy siihen lopulta onkin päätös tehdä niin. Sama juttu luottokortin kanssa noihin Klarnoihin ja muihin verrattuna, se on vaan niin helppoa ottaa lompakosta ja vinguttaa menemään ilman huolta huomisesta. Kulutusluottojen yms. kanssa joutuu kuitenkin ottamaan joitakin askeleita ja vähintäänkin klikkailemaan asioita ja siinä kohtaa saattaa sitten jo empiä että onkohan tämä sittenkään ihan välttämätöntä ja järkevää.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.