Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten lapsen karkin syöntiä pitäisi säännöstellä

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   9.9.24 15:58:13

Tämä on nyt ihan vaan muuten vaan pohdintaa. Minulla ei ole omaa lasta. Miehelläni on lapsi, enkä aio hänen karkinkäyttöönsä puuttua, se on vanhempien asia (hoidan kyllä lasta, mutta vältän puuttumasta liikaa ns. isomman linjan päätöksiin).

Lapsella on ollut pienestä asti karkkipäivä. Ja tuo ei selvästikään toimi, lapsi on selvästi sokeririippuvainen. Karkkipäivää odotetaan jo monta päivää etukäteen ja lapsi haluaa aina päästä valitsemaan karkkinsa, yleensä haluaa ostaa ne jo pari päivää etukäteen. Karkkipäivänä hän kärsimättömänä odottaa, että pääsee vihdoin avaamaan karkkipussin. Karkit saa siis aloittaa vasta lounaan jälkeen. Sitten niitä karkkeja mussutetaankin pitkin päivää, kunnes jossain vaiheessa iltaa pussi otetaan pois tai lapsi ei jaksa enempää.
Jos karkkipäivän karkit on unohtuneet ostaa tai ne jää kotiin kun lähdetään reissuun, siitä tulee valtava suru ja kiukku.

Yleensä kaappiin jää aina pyörimään milloin mitäkin karkkia, koska lapsi ei jaksa syödä kaikkea. Jos lapsi saa esim. lahjaksi karkkeja, ne laitetaan kaappiin odottamaan karkkipäivää, mutta yleensä ne eivät sitten kuitekaan kelpaa kun lapsi haluaa karkkipäivänä itse valita karkkinsa. Joskus lapsi käy hakemassa salaa näitä karkkeja kaapista. Nykyään tosin ollaan yritetty useammin heittää kaappiin jääneitä karkkeja pois, ettei lapsi söisi niitä pitkin viikkoa. Lapsen huoneestakin on joskus löytynyt karkkikätköjä. Varsinkin jos lapsi saa äidiltään karkkia ja tuo ne mukana meille, hän saattaa piilottaa ne huoneeseensa. Joskus on ihmetelty miksei ruoka maistu ja sitten huoneesta onkin löytynyt esim. kokonainen karkkipussi melkein tyhjänä.

Mieheni ei näe lapsen käytöksessä ongelmaa, joten minä en siis aio tuohon puuttua. Lapsi kuitenkin on terve ja normaalipainoinen ja syö oikeaa ruokaa yleensä riittävästi. Joskus olen miehelle sanonut, että hän voisi vähän rajoittaa karkkipäivän karkkien määrää, 400 grammaa irtokarkkeja on aika valtava määrä ala-asteikäiselle...

Mutta olen miettinyt, mitä tapoja muilla on lapsen karkinsyönnin suhteen. Joskus mietin, miten itse kasvattaisin lapsen, ettei tuollaista riippuvuutta syntyisi. Ennen luulin, että karkkipäivä on hyvä juttu, mutta nyt olen alkanut sitä epäilemään. En varmaan omalle lapselleni antaisi erillistä karkkipäivää.

Jos teidän lapsi ei ole karkkiriippuvainen, miten olette siinä onnistuneet?

Onko teillä karkkipäivä vai annatteko syödä herkkuja pitkin päivää?
Tai jos jollain on lapsi ollut karkkiriippuvainen, oletteko saaneet lapsen vieroitettua?

Vai onko tuo vain lapsen persoonasta kiinni, toiset vaan herkemmin jää koukkuun?

  Re: Miten lapsen karkin syöntiä pitäisi säännöstellä

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   9.9.24 16:01:42

Meillä ei ole ollut mitään erityisiä karkkipäiviä eikä karkeista ole tehty mitään spessua juttua jota saa tiettynä päivänä tietyn määrän. Herkkuja syödään pitkin viikkoa kohtuullisin määrin.

  Re: Miten lapsen karkin syöntiä pitäisi säännöstellä

Lähettäjä: Epika 
Päivämäärä:   9.9.24 16:02:06

Kuten olet huomannut, karkkipäivä lataa karkin syömiseen usein ihan älyttömän tunnetaakan. Parempi tapa useille lapsille voisikin olla pieniä määriä silloin tällöin, jolloin suhde karkkeihin ei olisi niin tunnelatautunut. Lisäksi siinä olisi helpompi opettaa lapsi nauttimaan oikeasti karkkien mausta ja suutuntumasta, eikä vain siitä tunteesta, että nyt on karkkia. Tämä on toki hyvin lapsikohtaista

  Re: Miten lapsen karkin syöntiä pitäisi säännöstellä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.9.24 16:04:04

On persoonasta kiinni. Itse olen pienestä pitäen totuttanut vähemmän makeisiin makuihin enkä ole antanut karkkia ennen kuin ovat itse osanneet sitä "vaatia". Tai no, sisupastillia olen antanut maistaa jo aika pienenä. Muut lapset syövät karkkia yhtä harvoin kuin aikuiset eivätkä esim kaupassa yleensä pyydä ostamaan karkkia, nuorin himoitsee suklaata esim. väsyneenä tai huonosti syöneenä.

Mutta minä äitinä teen, sen väärin teen.

  Re: Miten lapsen karkin syöntiä pitäisi säännöstellä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.9.24 16:20:42

Alkaa ihan jo siitä, miten karkista puhutaan. Onko se juuri tuollainen juttu mitä oikein odotetaan, puhutaan etukäteen jne. Vai suhtaudutaanko neutraalisti niin, että herkut ovat ruokaa muiden joukossa.

Meillä lapset ei ole syöneet karkkia/herkkuja ennen 3v ikää. Se on helpottanut paljon siinä, ettei suu totu samalla tavalla sokeriin. Hedelmät ja sokerittomat leivonnaiset ovat olleet se ”spessujuttu”, mutta niistäkään ei ole kohkattu, vaan ihan neutraalisti annettu ruuan jälkeen toisinaan. Sitten 3v alkaen on hiljalleen otettu herkkuja mukaan, jälleen kerran ihan neutraalisti.

Ja niitä herkkuja ei anneta lohduksi tai (aina) juhlistamiseksi, jotta ei synny hurjaa tunnelatausta herkkujen ympärille.

Myös se, miten ruuasta yleensä puhutaan ja millaista ruokaa syödään. Tehdään hyvää ruokaa, ja nautitaan siitä. Ei pelkästään karkit ole herkullisia. Tänä kesänä meidän lasten erityissuosikkeja on olleet höyrytetty parsakaali ja ruskistetussa voissa paistetut perunat. Ollaan myös puhuttu, että keho tarvitsee tasapuolisesti kaikenlaisia ruokia pysyäkseen terveenä.

  Re: Miten lapsen karkin syöntiä pitäisi säännöstellä

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   9.9.24 16:21:22

Meillä ei oo karkkipäivää, koska lapsuudessakaan ei ollut, se on mulle vieras ajatus.

Karkkia saa syödä kun joku tarjoaa kylässä tai tuo lahjaksi, isommasta pussista annan kourallisen ja loput laitetaan odottamaan myöhäsempää aikaa.

Ostetaan kaupasta usein jotkut pienet hyväskät, ei aina. Kaupassa käydään kerta viikkoon.

Viikonloppuna voi olla jotain karkkia tai sipsiä, voi olla että ei ole. Jaetaan tasan 4 perheenjäsenelle.

Lapset nyt 2 ja 4 eivätkä ainakaan vielä ole karkkiriippuvaisia, mutta toki siitä paljon pitävät. Jättävät kuitenkin usein osan syömättäkin eivätkä övereitä syö.

  Re: Miten lapsen karkin syöntiä pitäisi säännöstellä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.9.24 16:25:03

Tutun lapsilla on karkit vapaasti omissa huoneissaan, toinen on pulska toinen ei. Ongelma oli kaverit jotka meni ottamaan niitä karkkeja ja jopa availi pusseja omin luvin. Voi vaan ihmetellä saako ne kotonaan yhtään jos kylässä pitää syödä toisen karkit.

  Re: Miten lapsen karkin syöntiä pitäisi säännöstellä

Lähettäjä: Meri 
Päivämäärä:   9.9.24 16:44:39

Meillä ei ole erityisiä karkkipäiviä lapsilla, eikä minullakaan ollut aikanaan lapsena. Karkkia on lähes aina, eikä mulla ole koskaan ollut tarvetta mättää mitään övereitä. Kotiin ostetaan karkkia silloin tällöin, mutta ei mitenkään tiettyinä päivinä. Nykyisin kyllä melkein jokaiselle ostetaan oma pussi että voi syödä omaan tahtiin.

  Re: Miten lapsen karkin syöntiä pitäisi säännöstellä

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   9.9.24 16:48:22

Hammaslääkäritkään ei suosittele karkkipäivää enää, mieluummin vähän makeaa ruokailun jälkeen kuin päivän kestävä happohyökkäys.

  Re: Miten lapsen karkin syöntiä pitäisi säännöstellä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.9.24 16:48:52

Ei karkkipäivä tarkoita kokopäiväistä karkin syömistä.

  Re: Miten lapsen karkin syöntiä pitäisi säännöstellä

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   9.9.24 16:50:27

Meillä ei ollut karkkipäivää. Kun käytiin kaupassa lasten kanssa niin kumpikin lapsi sai valita jonkun pienen pussin tai pienen levyn.

  Re: Miten lapsen karkin syöntiä pitäisi säännöstellä

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   9.9.24 17:10:05

"Lähettäjä...

Päivämäärä9.9.24 16:48:52

Ei karkkipäivä tarkoita kokopäiväistä karkin syömistä."

Ilmeisesti se kuitenkin aika monella menee överiksi.

  Re: Miten lapsen karkin syöntiä pitäisi säännöstellä

Lähettäjä: :: 
Päivämäärä:   9.9.24 17:19:20

Hankala tilanne. Ja tykkään ap sun asenteesta!

Karkkipäivä voi olla haastava, mutta ei sekään ole vaihtoehto, että karkkia syödään joka päivä. 100 g karkkipussi x 7 = 700 g viikossa, eli vielä enemmän kuin 400 g.

Itse ehkä kokeilisin, kun makeisten hinnat jatkuvasti nousee, että karkkeja ei osteta tiettyä määrää vaan tietyllä rahasummalla. Ja sen summan voisi mitoittaa hieman pienemmäksi, 400 g karkkeja on liikaa. Etenkin, jos niitä jää kaappiin pyörimään.

Olen itse 50v, ja mulla on makean himo ollut aina. Sokeri on ollut pakko rajata pois arkipäivistä, kotona en pidä karkkeja tai keksejä. Lauantai on herkkupäivä, muuten en osta.

  Re: Miten lapsen karkin syöntiä pitäisi säännöstellä

Lähettäjä: Epika 
Päivämäärä:   9.9.24 17:25:49

No se on kyllä tosi paljon, jos karkkia syödään 100 g joka päivä. Joku 3 hedelmäkarkkia painaa (korjatkaa jos olen väärässä) ehkä max 20 g?

  Re: Miten lapsen karkin syöntiä pitäisi säännöstellä

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.9.24 17:29:27

Me saatiin lapsena karkkipäivä joku Lauantai-pussi, ei tosiaankaan mitään 400g irtokarkkipussia jokaiselle. Muutoin ei syöty karkkia, paitsi jouluna meillä oli suklaakalenterit

  Re: Miten lapsen karkin syöntiä pitäisi säännöstellä

Lähettäjä: Jake Luoma 
Päivämäärä:   9.9.24 18:28:26

Säännöstelykupongeilla.

  Re: Miten lapsen karkin syöntiä pitäisi säännöstellä

Lähettäjä: Hammas 
Päivämäärä:   9.9.24 18:55:53

Hammaslääkärit suosittelevat YHTÄ herkkuhetkeä viikossa, aterian yhteydessä. Se on totta, että karkkipäivää ei suositella siinä merkityksessä kun jotkut sen käsittävät, eli että vedetään se koko päivä sitä karkkia. Sitä sokeria ei ole kuitenkaan hyvä vetää joka päivä

Terv. Hammaslääkäri

  Re: Miten lapsen karkin syöntiä pitäisi säännöstellä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.9.24 19:00:25

Ei lapsi välttämättä ole sokerikoukussa sen takia, että karkkipäivää odotetaan kuin joulua. Se vaan on lapselle iso asia.

  Re: Miten lapsen karkin syöntiä pitäisi säännöstellä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.9.24 19:08:35

Jos syö paljon karkkia salaa, kuulostaa alkavalta syömishäiriöltä tai riskiltä siihen. Samoin se, että ajatukset pyörii karkeissa koko ajan. Nyt kannattaa olla tarkkana miten asiasta puhuu, rajoittaminen saa lapsen tuntemaan herkästi syyllisyyttä ja voi pahentaa tilannetta.

  Re: Miten lapsen karkin syöntiä pitäisi säännöstellä

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   9.9.24 19:59:43

Kuulostaa pahalta, et ole turhaan huolissasi.

Meillä ei ole karkkipäivää, eikä niiden syömiseen tarvita mitään syytä. Saatan vaikka ruoan jälkeen hakea yllättäen lapsille ja itselleni karkin, jos mun sattuu tekemään mieli. Joskus lapset saavat karkkia, jos tajuavat pyytää. Yritän opettaa lapset siihen, että makeaa voi syödä silloin tällöin, mutta se ei ole mikään palkinto kuten ei ruoka ylipäätään.

Molempien kohdalla karkkien, jätskin ja keksien syöminen on alkanut noin 2-vuotiaana harvakseltaan. En tiedä johtuuko siitä, geeneissä vai siitä ettei herkut ole mikään "juttu", eivät yleensä oikein edes syö karkkia. Haluavat kyllä karkin, mutta varsinkin esikoisen mielestä ne on usein pahoja. Jätski ja sipsit heille ehkä se isompi juttu kuin karkit. Mutta näiden kanssa toimittu ihan samoin kuin karkkien.

  Re: Miten lapsen karkin syöntiä pitäisi säännöstellä

Lähettäjä: Hupsan 
Päivämäärä:   9.9.24 20:08:33

Mikä tässä oli niin pahaa? Sokeririippuvainen? Kuulostaa enemmän tarinan mukaan siltä, että se karkkipäivä on tärkeä juttu. Joo, määrä tuntuu tosi isolta, ehkä liian isolta, mut vaikuttaa selostuksen mukaan siltä, että pienempikin määrä riittäisi kunhan lapsi siis pääsee vain itse valitsemaan. Jos kerran edellisviikolta jääneet ei kiinnosta jne

  Re: Miten lapsen karkin syöntiä pitäisi säännöstellä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.9.24 20:51:33

Oonko mä ainut jonka mielestä tässä tarinassa ainoastaan aikuisilla on hankala suhde karkkiin.

Se tarve piilottaa karkkia johtuu siitä, että teillä on hirveä natsimeininki karkkien suhteen. Ja sitten yhtenä päivänä saa vetää niin paljon kun on niin kyllähän sitä vedetään.

Jos lapsi saa jostain karkkia vaikka ei ole karkkipäivä niin älkää piilottako niitä vaan niitä saa syödä ruoan jälkeen ihan rauhassa (ei tule tarvetta piilottaa herkkuja huoneeseen).

Karkkipäivästä ette pääse eroon, mutta määrää voi rajoittaa. Meidän 6v saa irtokarkkihyllyllä ottaa kymmenen karkkia ja toiminut hyvin.

  Re: Miten lapsen karkin syöntiä pitäisi säännöstellä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.9.24 23:03:58

Mielestäni tuo nimetty karkkipäivä on se pahin ongelma ja se mikä kannustaa överisokeriin. Jos lapsi saisi kaupassa käydessään valita jonkin karkkirasian, pienen pussin tai x grammalla irttareita, ja syödä niitä omaan tahtiin viikon aikana, se olisi parempi kuin tuollainen övereihin yllyttäminen (vaikkakin tahattomasti).

  Re: Miten lapsen karkin syöntiä pitäisi säännöstellä

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   10.9.24 08:42:59

Omien kokemusteni perusteella sanoisin, että karkkipäivä on tosi huono juttu. Parempi olisi, että sitä karkkia saisi kohtuudella vähän milloin sattuu: joskus arkena, joskus viikonloppuna. Niin, että siitä ei tule mikään valtavan iso asia, eikä etenkään kielletty.

Meillä oli kotona karkkipäivä ja se oli olemassa ihan siihen asti kun muutin pois kotoa (osin varmaan siksi, että nuorin sisarus oli tuossa vaiheessa vasta menossa kouluun). Tuo opetti itselle vaan tosi vääristyneen suhteen herkkuihin. Kun kerran kotona ei ollut ok syödä karkkia koskaan muulloin kuin lauantaisin, yläaste- ja lukioiässä homma meni siihen, että sitä karkkia ostettiin koulupäivän aikana ja syötiin siellä koulussa tai viimeistään kotimatkan aikana. Tuossa vaiheessa opin mättämään ne karkit hirveällä vauhdilla, koska jos nyt ostaa karkkipussin puolen tunnin bussimatkalle niin kyllähän sen saa vauhdikkaasti syödä. Samoin aina jos olin kaverin luona, kaupungilla jne, kuului siihen se että piti ostaa karkkia (kun ei kukaan ollut sanomassa että ei keskiviikkona saa).
Kun sitten muutin pois kotoa, lähti karkinsyönti ihan käsistä aluksi kun yhtäkkiä ei ollutkaan mitään sääntöjä asian suhteen vaan karkkia (ja muita herkkuja) saikin syödä ihan kotona vaikka joka päivä. Jouduin opettelemaan kohtuuden vasta tuossa vaiheessa.

Eli siis omasta mielestäni ainakin itselleni olisi ollut parempi ratkaisu se, että olisin jo kotona oppinut syömään karkkia ja herkkuja kohtuullisesti, sen sijaan että ne olivat joku kielletty hedelmä jota saa kerran viikossa. Aloittajan tapauksessa lapsella esiintyy selvästi jo nyt tuota karkkien salaa syömistä, joten todennäköisesti ongelma tulee vain pahenemaan kun tulee ikää lisää ja alkaa olla esim. omaa rahaa käytössä.

  Re: Miten lapsen karkin syöntiä pitäisi säännöstellä

Lähettäjä: Marja 
Päivämäärä:   10.9.24 09:21:00

No nyt on taas ihan höpöhöpö pähkäilyä. Suurin osa lapsista (juu, ei kaikki) tykkää paljon karkista ja herkuista ylipäänsä ja karkkien saamista odotetaan innolla. Se on totta, että jos karkkipäivä on vaan kerran viikossa, niin sillon kaikki into ja odotus latautuu sille päivälle. Simple as that.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.