Lähettäjä: --
Päivämäärä: 9.9.24 10:43:36
Olen it-alalla koodarina ja täysin tympääntynyt hommaan. Olen tehnyt tätä työtä nyt 10 vuotta. Tämä oli toiveammattini enkä oikeastaan edes miettinyt koskaan muita vaihtoehtoja. Mutta nyt olen täysin kyllästynyt hommaan. En oikein keksi it-alalta muutakaan hommaa mitä tekisin: ei ole kiinnostusta graafikoksi, ei kiinnosta opiskella it-alalla pidemmälle eikä kiinnosta projektipäällikön yms. hommat.
Tämä ei ole mitenkään täysin vakavissaan kysytty, mutta kunhan pyörittelen ajatusta että joskus lähtisin tekemään jotain ihan muuta.
Joten ehdota jotain! Saa olla villejäkin ehdotuksia, jotain täysin boksin ulkopuolelta.
- olen matemaattisesti lahjakas, kielellisesti vähemmän lahjakas (mutta osaan englantia niin, että voisin tarvittaessa opiskella/ tehdä töitä englanniksi). En ole kovinkaan taiteellinen, käsistäni olen ihan näppärä. Olen suht fiksu ja opin nopeasti uutta.
- olen introvertti ja tykkään tehdä töitä itsenäisesti. Joku hoitotyö olisi ihan kauhistus. Tulen kuitenkin hyvin ihmisten kanssa toimeen ja olen sosiaalisesti taitava, joten siinä ei ole ongelmaa, työn ei tarvitse olla yksin tehtävää enkä pelkää asiakkaita.
- En halua mitään tosi fyysistä työtä, jossa sitten kroppa rikki ennen eläkeikää.
- voisin opiskella pidempäänkin, jos löytyy kiinnostava ala. Minulla on amk-tutkinto ja olen käynyt lukion suht hyvillä papereilla.
- minua kiinnostaa yrityksen perustaminen, haluaisin löytää työn, jossa voisi suhteellisen helposti kuvitella toimivansa yrittäjänä
- tykkään monista asioista, minua kiinnostaa mm. historia, luonnontieteet, tekniikka, muoti, kauneus, eläimet, psykologia, käsityöt
- Kiinnostaa enemmän tehdä jotain suhteellisen konkreettista, eikä sellaista ylätason paperinpyörittelyä tai tosi teoreettista hommaa
- Pitäisi olla mahdollisuus päästä tienesteille. Nykyisen työn (ainut) hyvä puoli on erinomainen palkka. Toki alussa palkka voi olla huonompi, mutta työssä voisi olla edes jotain mahdollisuuksia saada palkkatasoa nostettua, jos vaan tekee töitä ja tarvittaessa ottaa riskejä
- Haluaisin opiskella monimuotona tms. niin että voisin ainakin osa-aikaisesti tehdä nykyisiä hommia vielä toistaiseksi tai jos esim. perustaa yrityksen, voisi tehdä nykyisiä hommia rinnalla niin kauan että yritys pyörii kunnolla.
- Asun vähän syrjässä (kuitenkin uudellamaalla) ja olisi kiva, jos opintoja/töitä voisi tehdä kotoa käsin tai koulu/työpaikka sijaitsisi jossain muualla kuin pk-seudun ruuhka-alueella. En halua ajaa Helsinkiin päivittäin.
On myös vaihtoehto lähteä harrastusmielessä opiskelemaan uutta asiaa itsenäisesti, kansalaisopiston, avoimen yliopiston tms. kautta ja miettiä sitten voisko siitä ehdä ammatin tai voisiko taitoa alkaa käyttää vaikka pienimuotoisesti oman yrityksen kautta ennen kuin edes miettii siitä täyspäiväistä työtä.
Opinnot saa olla myös maksullisia.
Mahdollisia kiinnostuksen kohteita vois olla:
- joku verkkokaupan pyörittäminen (osaisin koodata verkkokaupan itse, tämä voisi olla ok, koska työ sisältäisi varsinkin verkkokaupan valmistumisen jälkeen paljon muutakin kuin koodaamista)
- joku laitteiden korjaaminen (tykkään tekniikasta, varsinkin mekaanisten laitteiden toiminta kiinnostaa)
- joku käsityöläisammatti, jossa voisi erikoistua johonkin tiettyyn hommaan ja sitä kautta päästä palkoille. Törmäsin joskus sellaiseen hommaan kuin ajoneuvoverhoilija. Mitä muita tämmöisiä vähän erikoistuneempia käsityöläishommia voisi olla?
- joku rakennustekniikkaan/remontointiin liittyvä homma
Ehdottakaa jotain! Jos teet itse jotain hommaa, joka voisi sopia kriteereihin, kerro mitä teet, mitä tienaat ja mitä opiskelit!
|