Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ehdota uutta ammattia (/harrastusta)

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   9.9.24 10:43:36

Olen it-alalla koodarina ja täysin tympääntynyt hommaan. Olen tehnyt tätä työtä nyt 10 vuotta. Tämä oli toiveammattini enkä oikeastaan edes miettinyt koskaan muita vaihtoehtoja. Mutta nyt olen täysin kyllästynyt hommaan. En oikein keksi it-alalta muutakaan hommaa mitä tekisin: ei ole kiinnostusta graafikoksi, ei kiinnosta opiskella it-alalla pidemmälle eikä kiinnosta projektipäällikön yms. hommat.

Tämä ei ole mitenkään täysin vakavissaan kysytty, mutta kunhan pyörittelen ajatusta että joskus lähtisin tekemään jotain ihan muuta.

Joten ehdota jotain! Saa olla villejäkin ehdotuksia, jotain täysin boksin ulkopuolelta.

- olen matemaattisesti lahjakas, kielellisesti vähemmän lahjakas (mutta osaan englantia niin, että voisin tarvittaessa opiskella/ tehdä töitä englanniksi). En ole kovinkaan taiteellinen, käsistäni olen ihan näppärä. Olen suht fiksu ja opin nopeasti uutta.
- olen introvertti ja tykkään tehdä töitä itsenäisesti. Joku hoitotyö olisi ihan kauhistus. Tulen kuitenkin hyvin ihmisten kanssa toimeen ja olen sosiaalisesti taitava, joten siinä ei ole ongelmaa, työn ei tarvitse olla yksin tehtävää enkä pelkää asiakkaita.
- En halua mitään tosi fyysistä työtä, jossa sitten kroppa rikki ennen eläkeikää.
- voisin opiskella pidempäänkin, jos löytyy kiinnostava ala. Minulla on amk-tutkinto ja olen käynyt lukion suht hyvillä papereilla.
- minua kiinnostaa yrityksen perustaminen, haluaisin löytää työn, jossa voisi suhteellisen helposti kuvitella toimivansa yrittäjänä
- tykkään monista asioista, minua kiinnostaa mm. historia, luonnontieteet, tekniikka, muoti, kauneus, eläimet, psykologia, käsityöt
- Kiinnostaa enemmän tehdä jotain suhteellisen konkreettista, eikä sellaista ylätason paperinpyörittelyä tai tosi teoreettista hommaa
- Pitäisi olla mahdollisuus päästä tienesteille. Nykyisen työn (ainut) hyvä puoli on erinomainen palkka. Toki alussa palkka voi olla huonompi, mutta työssä voisi olla edes jotain mahdollisuuksia saada palkkatasoa nostettua, jos vaan tekee töitä ja tarvittaessa ottaa riskejä
- Haluaisin opiskella monimuotona tms. niin että voisin ainakin osa-aikaisesti tehdä nykyisiä hommia vielä toistaiseksi tai jos esim. perustaa yrityksen, voisi tehdä nykyisiä hommia rinnalla niin kauan että yritys pyörii kunnolla.
- Asun vähän syrjässä (kuitenkin uudellamaalla) ja olisi kiva, jos opintoja/töitä voisi tehdä kotoa käsin tai koulu/työpaikka sijaitsisi jossain muualla kuin pk-seudun ruuhka-alueella. En halua ajaa Helsinkiin päivittäin.

On myös vaihtoehto lähteä harrastusmielessä opiskelemaan uutta asiaa itsenäisesti, kansalaisopiston, avoimen yliopiston tms. kautta ja miettiä sitten voisko siitä ehdä ammatin tai voisiko taitoa alkaa käyttää vaikka pienimuotoisesti oman yrityksen kautta ennen kuin edes miettii siitä täyspäiväistä työtä.
Opinnot saa olla myös maksullisia.

Mahdollisia kiinnostuksen kohteita vois olla:
- joku verkkokaupan pyörittäminen (osaisin koodata verkkokaupan itse, tämä voisi olla ok, koska työ sisältäisi varsinkin verkkokaupan valmistumisen jälkeen paljon muutakin kuin koodaamista)
- joku laitteiden korjaaminen (tykkään tekniikasta, varsinkin mekaanisten laitteiden toiminta kiinnostaa)
- joku käsityöläisammatti, jossa voisi erikoistua johonkin tiettyyn hommaan ja sitä kautta päästä palkoille. Törmäsin joskus sellaiseen hommaan kuin ajoneuvoverhoilija. Mitä muita tämmöisiä vähän erikoistuneempia käsityöläishommia voisi olla?
- joku rakennustekniikkaan/remontointiin liittyvä homma

Ehdottakaa jotain! Jos teet itse jotain hommaa, joka voisi sopia kriteereihin, kerro mitä teet, mitä tienaat ja mitä opiskelit!

Re: Ehdota uutta ammattia (/harrastusta)

Lähettäjä: Kitten 
Päivämäärä:   9.9.24 11:13:32

Isännöitsijä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.9.24 11:28:16

Isännöitsijän homma ei ole kyllä introvertin hommaa.

Lähettäjä: W 
Päivämäärä:   9.9.24 11:38:03

Hammaslääkäri?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.9.24 11:38:14

Kiinnostaako mikään ohjelmointi? Taiteelliset, luovat alat?

Tekninen artisti vetää pelialalla hyvää liksaa, tai no, hyvät sellaiset. Suoraa opintopolkua näihin hommiin ei ole, toiset tech artistit ovat taiteellisemmasta taustasta, toiset enemmän koodauspuolelta.

Tekniset artistit toimivat usein artistien apulaisina ja parhaat pitävät huolta että taidepipeline toimii kunnolla. Toisaalta voit myös tehdä VFX:ää, suunnitella valaistusta, materiaaleja, työkaluja, tunnet pelimoottorin läpikotaisin ja olet ensikädessä auttamassa ratkomaan artistien ongelmia. Eli tiimilähtöistä työtä, saa olla tärkeä osa tiimiä mutta myös kehittää itsenäisesti luovia ratkaisuja.
Ylitarjontaa alalla meistä ei ole.

Päivämäärä:   9.9.24 12:37:44

Isännöitsijä sinänsä voisi ollakin ihan mielenkiintoinen, esim. asuntosijoittaminen kiinnostaa ja tämä tavallaan osuu sille alueelle. Kiitos, tämä tuli tosiaan ihan uutena minulle, en ole koskaan ko. ammattia miettinyt. Ei nyt niin introvertin ammatti ehkä kuin toivoin, mutta luulen että isännöitsijälläkin on aika paljon kaikenlaista paperityötä yms. eli ei ole pelkkää tauotonta puhelimessa istumista ja puhumista.

--

Hammaslääkäri ehdottomasti ei. Eikä mikään muukaan ihmis- tai eläinlääkäri. En pidä eritteistä ja ihmisten hoitaminen ei nappaa yhtään.

--

En ole kovinkaan taiteellinen tai luova itse, siis siinä mielessä että osaisin esim. tehdä taidetta. Teknisesti olen kyllä luova, eli koodauksen osalta voin keksiä luoviakin ratkaisuja.

Tällä hetkellä tosiaan teen ohjelmointia ja se kyllästyttää täysin. Mutta ehkä jos siihen löytäisi jonkun aivan uudenlaisen kulman, sekin voisi taas alkaa innostamaan.

Täytyy tutkia tätä tech artist hommaa, en tuota titteliä ollut koskaan kuullut. Kiitos!

Päivämäärä:   9.9.24 13:02:59

^ Tekninen luovuus tärkeämpää. Taiteelliset taidot sen verran, että osaat seurata konseptitaidetta - Tajuat esim. katsoa tarkkaan sävyeroja, ja tulkita teknisten ratkaisujen kautta konseptia. Jonkinlaisista taideopeista on hyötyä, mutta moni tekninen artisti ei ole lainkaan luova itse.

Mulle on nakitettu viime aikoina esim. materiaalien kehittämistä - olen ottanut kopin artistin tekemistä shadereista ja käytännössä tehnyt ne uudestaan teknisesti järkevällä tavalla. Artistit ymmärtävät visuaalien päälle mutta tekevät todella epäoptimoituja ja hölmöjä ratkaisuja pelimoottorissa, niin sitten mä tulen väliin miettimään että miten saman asian voisi hoitaa sata kertaa simppelimmin ja pelioptimoidusti :D
Kokemukseni mukaan tech artistien työnkuva on aika laaja ja aina löytyy myös siimaa omaan luovaan työhön omien intressien mukaan. Toiset kehittävät teknisiä ratkaisuja ja optimoivat taidepipelineä, toiset kehittävät VFX:ää silloin kun on "luppoaikaa".
Mutta day-to-day määräytyy täysin projektien tarpeiden mukaan ja uuden oppimista riittää, sillä jokainen peli ja sen tarpeet ovat uniikkeja.

Päivämäärä:   9.9.24 13:04:56

Roolin tulevaisuudennäkymien kannalta on hyödyllistä tutustua proseduraalisiin tuotantotekniikoihin sekä pitää AI:n kehitystä silmällä. AI ei tule korvaamaan Tech Artistin työtä, mutta hyvä tech artisti on hommasta kartalla ja valmis omaksumaan (sekä ehdottamaan tiimille) uusia ratkaisuja.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.9.24 13:17:36

Tietoturvan parissa voisi olla myös mielenkiintoisa juttuja, jos ohjelmointi puuduttaa, mutta IT-alan työolot ja edut edelleen kiinnostaisi pienellä lisäkouluttautumisella.

Alan sisällä on tosi paljon erilaisia töitä ja aikaisempi taustasi on pelkkä etu, mutta yhtenä esimerkkinä; hakkeroinnissa/tietoturvatestauksessa on mahdollista ratkaista kaikenlaisia ongelmia, matemaattiselle lahjakkuudelle/ajattelukyvylle on käyttöä, voi käyttää ja hajottaa myös fyysisiä laitteita ja tutkailla atk:ta aika konkreettisella tasolla. Ei toki ihan niin konkreettista kuin verhoilu tai verkkokauppatuotteiden postitus, mutta mahdollisuuksia on täyttää aika monta kohtaa toiveistasi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.9.24 13:24:26

Joku perinnerakentaja tai puuseppä

Päivämäärä:   9.9.24 13:39:04

PPS. Potentiaalisia tutkintoja teknisen artistin rooliin voi esim olla: Pelisuunnittelu, 3D, XR Design, riippuen suuntauksesta. Jos ala kiinnostaa, suosittelen rohkeasti tutkimaan ja hakemaan kontakteja suoraan pelialan ihmisiin ja udella mitä kautta rooleihin on päädytty. Moni ei ole käynyt tutkintoja läpi ollenkaan vaan siirtynyt suoraan koodarista pelialalle - eli harrastuneisuus riittää. Silloin kuitenkin kannattaa panostaa verkostointiin.

Lähettäjä: pölö 
Päivämäärä:   9.9.24 14:19:58

Ei nyt ainakaan äkkiseltään tule mitään hyvää ehdotusta, mutta sen sijaan kysymys aloittajalle: mikä sua sun nykyisessä työssä erityisesti tympii? Kysyn siis ihan mielenkiinnosta, kun itse taas olen aika tympääntynyt omaan nykyiseen työhöni ja olen melko vakavissani pohtinut koodariksi kouluttautumista :D

Päivämäärä:   9.9.24 15:45:45

Kun nyt sai olla kerran ihan boksin ulkopuolelta, niin hätäkeskuspäivystäjä?

Päivämäärä:   9.9.24 16:07:02

"mikä sua sun nykyisessä työssä erityisesti tympii? Kysyn siis ihan mielenkiinnosta, kun itse taas olen aika tympääntynyt omaan nykyiseen työhöni ja olen melko vakavissani pohtinut koodariksi kouluttautumista :D"

Edelleen kyllä voin kannustaa opiskelemaan koodariksi, jos yhtään kiinnostaa. En osaa sanoa mikä itsellä tympii. Ehkä vain se, että en ole aikoihin löytänyt sellaista itseä kiinnostavaa projektia. Ehkä itsellä mättää se, että en jaksa opiskella vapaa-ajalla tätä alaa. En vaan jaksaisi istua tietokoneella pohtimassa melkein samoja juttuja mitä teen töissä vielä työpäivän jälkeen. Mutta koska en opiskele lisää, olen vähän jämähtänyt paikalleni, enkä tavallaan pääse eteenpäin uralla ja sitä kautta saa lisää mielenkiintoista tekemistä.
En myöskään koskaan käynyt yliopistoa, joten minun teoriaosaamiseni ei ole samalla tasolla kuin monella muulla. Se ei pitkään haitannut, mutta tässä vaiheessa uraa se jossain määrin näkyy. Tämä toki olisi korjattavissa ihan vaan sillä opiskelulla, mutta kun ei jaksa innostua.

Ehkä myös siinä on se, että en ole koskaan tehnyt mitään muuta työtä (pl. opiskeluajan kaupan kassa), joten sitä tavallaan kiinnostaisi nähdä vähän muutakin. Kiinnostuksen kohteeni ovat muuttuneet aika paljon siitä, mitä ne olivat reilu 10v. sitten.

Eli luulen että tämä on enemmän persoonakysymys, enkä sano että itse alassa on mitään vikaa.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   9.9.24 17:04:01

Itseäni kiinnostaisi apuvälineteknikko, mutta palkka on liian huono.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.9.24 17:08:10

Maanmittausinsinööri? Siinä tosin joutuu olemaan tekemisissä myös (toisinaan riitaisten) asiakkaiden kanssa, mutta on myös laskentaa ja maastotöitä. Taitaa kylläkin vaatia korkeakoulutason tutkintoa, mutta ellei se haittaa.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   9.9.24 17:19:17

Palkkapuolella et missään noissa muissa ehdotetuissa pääse lähellekään kuin omaa alaa sivuavasti uusille poluille tai rakennuspuolella jonain teknisenä asiantuntijana tms. (en ehdota sieltä ihmisten kanssa olevia töitä), että tämmöinen rahapuoli on todella hyväksyttävä jos katselet uusia uria. Ei isännöitsijäkään, mutta on paljon myös ihan lukujen ja papereiden pyörittämistä, asiakaskontaktit vaan eivät aina pelkästään positiivisia vaan hyvinkin erilaisissa tilanteissa ja ihmisten kanssa saa luovia ! Ja aina se ensimmäinen kenelle raivoissaan soitetaan "tee jotain":

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   9.9.24 17:24:31

Hieman samassa jamassa olleena aloitin osakesijoittamisen. Ammatin vaihto olisi tarkoittanut isolla todennäköisyydellä pienempää palkkaa.

Osakesijoittaminen tuo työpäiviin mielenkiintoa, vaikka oma palkkatyö onkin aika pitkäveteistä.

Lähettäjä& 
Päivämäärä:   9.9.24 17:42:04

Lypsyrobottiasentaja/-huoltaja. GEAlla ainakin oli yrittäjinä, nykytilasta en ole varma kun GEAn maahantuonti siirtyi Faballe. Töissä tarvitaan jonkinlaista näppäryyttä, on tekniikkaa, ihmisten kanssa toki pitää tulla toimeen mutta ei hoitotyötä. Eläimiä on 😄 tienestejä saa jos jaksaa päivystää.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   9.9.24 17:46:02

mites olisi ux/ui -suunnittelija? Siinä koodaustaidoista olisi hyötyäkin vaikka koko aikaa ei tarvitse koodata, välttämättä ei yhtään.

Päivämäärä:   9.9.24 18:27:39

Kiitos vastauksista. Palkan pienentymistä en pidä ongelmana, mutta en tietenkään halua lähteä ihan matalapalkkahommiin.

"Lypsyrobottiasentaja/-huoltaja" Tää oli aika hauska, tosiaankin jotain mitä ei itse tulisi ajatelleeksi. Miten tämmöseen hommaan pääsee? :D

"mites olisi ux/ui -suunnittelija" ui hommat ei kiinnosta, enkä usko että pärjäisin koska varsinaista design silmää minulla ei ole. Teen aika paljon töitä ui/ux suunnittelijoiden kanssa, joten työnkuva on suht tuttu.

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   9.9.24 21:31:59

Suomessa on valtamerkkeinä Lely, DeLaval ja Gea (vähiten vielä näistä kolmesta koneita, mutta ainakin tosiaan ainut yrittäjillä pyörivä), lisäksi Merlin joka Lelyn vanhan robotin pohjalta, niitäkin on tosi vähän. Kaikki merkit kouluttavat itse huoltajansa. Kaikki myös etsivät tasaseen tahtiin huoltajia, toki alueittain erilaisia tarpeita. Ei noihin oikein muuta reittiä ole kuin ottaa firmoihin yhteyttä, joistain toki saattaa olla ilmotuskin välillä esillä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.