Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä järkevää tekisit työttömänä?

Lähettäjä: Tilaisuus 
Päivämäärä:   8.9.24 22:21:04

Haen ideoita!
Työttömyys iski ja kokopäivätyön löytäminen on tuskaista! Olen 55-vuotias.

Mitä fiksua sinä tekisit, kun on kerrankin periaatteessa aikaa?

Kriteerit:
- ei kallista
- ei yöpymisiä poissa kotoa (on huollettavia, lapsia ja eläimiä)

Asun pk-seudulla.

Re: Mitä järkevää tekisit työttömänä?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.9.24 22:24:05

Vapaaehtoistyö, liikunta, käsityöt, lukeminen. Noilla mun päivät täyttyisi

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.9.24 22:25:43

Lenkkeile. Kuuntele samalla vaikka äänikirjoja.
Käy kuntoportaissa.
Aloita kuntosaliharrastus.
Käy kirjastossa ja lainaa kirjoja.
Aloita joku kansalaisopiston kurssi.
Siivoa vaatekaapit ja käy vaatteet läpi. Kirpparille ne, joita et enää käytä.
Muutenkin kannattaa kaappeja siivota aika ajoin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.9.24 22:26:48

Työtön ei saa tehdä vapaaehtoistyötä jos on tuilla. Ihan oikeasti ei saa, se lasketaan työksi.

Päivämäärä:   8.9.24 22:28:19

Höpö höpö, kyllä voi osallistua jos siitä ei saa palkkaa. Eikä vapaaehtoistyöstä saakaan.

Päivämäärä:   8.9.24 22:33:26

”Työtön ei saa tehdä vapaaehtoistyötä jos on tuilla. Ihan oikeasti ei saa, se lasketaan työksi.”

Kyllä saa. Lukee ihan työkkärin sivuilla. Toki se vapaaehtoistoiminta ei saa toimia tekosyynä olla ottamatta ”oikeaa” työtä vastaan.

Päivämäärä:   8.9.24 22:40:53

Työkkärillä on ihan omat tapansa tulkita häiritseekö vapaaehtoistyö oikean työn vastaanottamista. Eikä ne käy aina yksiin maalaisjärjen tai työkkärin omien sivujen kanssa.

Lähettäjä: Ra 
Päivämäärä:   8.9.24 22:48:28

Kouluttaudu lisää, esimerkiksi joku kielikurssi, tietotekniikkaa tmv

Lähettäjä: JJ 
Päivämäärä:   8.9.24 23:02:11

Perusta kanssatyöttömien kanssa whatsapp-ryhmä ja keksitte joka viikolle kivan aktiviteetin. Ja mistä tällaisen saisi kasaan... Hmm... Facebookin avoimet työpaikat -ryhmässä ilmoitus, monissa ryhmissä pystyy laittaa nimettömänäkin. Yhteydenotot anonyymiin sähköpostiosoitteeseen.

Lähettäjä: Tilaisuus 
Päivämäärä:   8.9.24 23:10:09

Kiitoksia!
Kaikki ihan fiksuja - tuota pleikkariehdotusta lukuunottamatta tietty.

Ja itse asiassa lähes kaikki noista on jo "tulilla". Paitsi kuntosali, sitä vielä mietin... Meillä on ulkokuntosalilaitteita lähellä, sinne voisi aluksi.

Olen kova keksimään itselleni kyllä tekemistä, koitan vaan muistutella itselleni, että se olisi myös hyödyllistä.

Lisäksi käyn kyllä töissäkin välillä. Muutamia tunteja.

Oisiko vielä lisää?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   8.9.24 23:14:50

Uimahalli käytöön ulkoilu lukeminen

Lähettäjä: Rytmi 
Päivämäärä:   8.9.24 23:18:48

Laadi päivä- ja viikkorytmi ja noudata sitä. Esimerkiksi:

Maanantaina kaupassa käynti ja ruoanlaitto
Tiistaina pyykinpesu ja kylppärin pesu
Keskiviikkona ruoanlaitto ja/tai leivonta
Torstaina pölyjen pyyhintä, imurointi ja moppaus
Perjantaina lakanoiden vaihto ja pesu, ruoanlaitto ja tarvittaessa kaupassa käynti
Lauantaina kokkaaminen pitkän kaavan mukaan
Sunnuntaina oleskelua ja jotain pieniä hommia

Lisäksi jokaiseen päivään ulkoilua ja vaikka pari kertaa viikossa joko harrastus tai ystävien/sukulaisten tapaaminen. Hae kirjastosta luettavaa ja päätä lukea vähintään puoli tuntia päivässä.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   8.9.24 23:29:46

Amk- ja yliopistokursseja on lukuisia tarjolla ihan maksutta, tekisin niitä. Duomingon/worddiven tai mondlyn kautta opiskelisin uuden kielen.

Lähettäjä: Julia 
Päivämäärä:   8.9.24 23:42:17

amk- ja yliopistokurssit pitää sitten jokainen yksitellen raportoida työkkärille sekä ennen kurssin alkua että kurssin loputtua

Päivämäärä:   9.9.24 00:09:27

- Ala kirjoittaa jotain novellia tai kirjaa
- Sienestys ja marjastus
- Ota selvää saatko työttömänä jonkun liikuntapassin, jolla pääset ilmaiseksi kaupungin kuntosalille ja uimahalliin. Muistelen että minä sain sellaisen kun olin työttömänä.
- Kysy saatko taluttaa jonkun kaverin/tutun/naapurin koiraa
- Talven tullen laita linnuille ruokaa ja bongaile mitä eri lajeja näet
- Opettele uusia ruoanlaittotaitoja ja ala tekemään esim. leipä itse
- Ota selvää, onko paikallisella asukastuvalla toimintaa. Niissähän on käsittääkseni usein kauppojen hävikkiruoan jakoakin.

Päivämäärä:   9.9.24 00:18:32

Kaikkea kanssa, miksi ylis-viiva keksit uudet nikin? Olen ihminen ja kyllä parin opintopisteen kursseja voi tehdä, eivät estä työllistymistä, saati joku duolingosta.

Ja kun viivaa kiinnostaa, niin opiskelin ruotsia 10 v koulussa ja paras ystäväni puhuu äidinkielenään ruotsia. Muuta kysyttävää?

Lähettäjä: Julia 
Päivämäärä:   9.9.24 00:20:49

Jokainen kurssi, josta saa virallisia opintopisteitä, käynnistää työkkärin päässä selvityksen opintojen päätoimisuudesta. Vaikka olisi 1 tai 2 op kurssi tai vaikket edes pääsisi läpi kurssia.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   9.9.24 00:21:20

Suursiivous, kaikki pinnat läpi puunaten

Leipominen

Lenkkeily, pyöräily, ulkokuntosalit, jo maksetun kuntosalikortin käyttäminen loppuun, kotijumppa ja venyttely

Ennen kuin edellä mainitut on hoidettu läpi, on varmasti ehtinyt keksiä jo paljon muutakin

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   9.9.24 00:44:31

Wikipedia-artikkelien korjailu/täydentäminen/kuvittaminen

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   9.9.24 05:19:04

Kirjoittaisin kirjani valmiiksi. Kun vuorokaudesta kuluu 9h töihin matkoineen ja loppupäivä menee lapsen ja kodinhoidon merkeissä, niin ei siinä kyllä kerkeä kirjoitella niin, että luovuus kukkisi.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   9.9.24 06:42:04

Silloin kun olin työttömänä, stressasin ihan älyttömästi työttömyydestä ja rahattomuudesta, joten jätä sinä kuitenkin stressi vähemmälle. Työllistyin sitten lopulta työkokeilun kautta kun sain uudenlaista työkokemusta.

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   9.9.24 06:58:13

Menkää muualle kiusaamaan te, jotka yhtä nimimerkkiä jatkuvasti närpitte.

Mäki olisin ehdottanut mm. vapaaehtoistyötä. Ihan vaikka jonkin pienenkin (urheilu-, kulttuuri-)tapahtuman järjestämiseen tarvitaan paljon apukäsiä ja nykyään talkoohenki on kateissa. Varmaan monessa paikassa oltais onnellisia lisäavusta. Ei tuollainen nyt millään tavalla työkkärille kuulu.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.9.24 07:12:58

Lähdin itse uudelleenkouluttautumaan hoitoalalle, ja sainkin oppisopimuspaikan muutaman kuukauden kuluttua. Olin muutaman vuoden nuorempi kuin ap nyt. Viihdyn työssäni nykyään loistavasti.

Sori jos meni ohi aiheen, jos tarkoitus jatkaa työttömyyttä niin halusin päiviin rytmiä muutamalla eri harrastuksella, liikuntaa ( luonnonvesissä uinti, pyöräily ja lenkkeily), lisäksi hyödyntäisin aktiivisesti kirjastoja, ja opiskelisin jonkun uuden kielen netin ilmaiskurssilla.

Päivämäärä:   9.9.24 07:31:53

Jos kiinnostaa niin ala tekemään keikkaa päiväkoteihin. Niitä saa ilman mitään alan koulutusta. Teen yhteen yksityiseen päiväkotiin keikkaa oman työn ohessa, ihan huvin vuoksi. Samalla kielitaito kehittyy kun päiväkoti ei on vieraskielinen.

Itse sain ennen koronaa ensin kuukauden lomautuksen. Sen käytin talvilomareissuun pohjoisessa ja kävin 3krt viikossa ratsastamassa kun kerrankin oli aikaa. Sitten pääsin takaisin töihin, kunnes tuli uusi lomautus ja parin kuukauden päästä työnantaja meni lopulta konkurssiin koronan vuoksi. Olin taas yhden kuukauden kotona lepäämässä. Silloin kävin yhden kurssin ja siihen liittyvän harjoittelun, ja muun ajan vain lepäsin ja liikuin luonnossa eri luonnonsuojelualueilla sun muuta. Seuraavana lomautuskuukautena aloin tehdä etänä muita töitä 2-3krt viikossa ja muuten vain nautin kesästä. Tätä jaksoin kaksi kuukautta. Sitten tuli elokuu ja tarjottiin tuon keväällä käydyn kurssin myötä kokopäivätöitä ja sain opiskelupaikan AMK:sta. Yhtäkkiä olikin kaksi työtä ja opinnot. Jaksoin sitä rumbaa syksyn ja sitten otin loparit toisesta työstä. Jos opiskelet samaan aikaan kun olet työtön niin työkkäri ainakin minulta pyysi kaikenlaisia selvityksiä siitä pystytkö samaan aikaan hakemaan töitä täysipainoisesti ja opiskelemaan. Se johtaa siihen, että ansiosidonnaisen maksaminen viivästyy. Mutta ainakin omassa tapauksessa kun tein selvitykset ja puhelimessa selitin työkkärin tädin kysymyksiin vastaukset niin kaikki meni hyvin. Sitten kun korona alkoi mennä ohi pääsin takaisin oman alan töihin. Ei ollut ehkä rahallisesti järkevää tehdä sitä sun tätä kun ansiosidonnainen oli varsin hyvä summa. Mutta en ole sen tyypin ihminen, joka viihtyy kotona makaamassa. Alan aina kesälomallakin jossain vaiheessa kaivata töihin.

Työttömänä lopetin kaikki maksulliset suoratoistopalvelut ja salikortin, kun yritin säästää. Kävelin ja ajoin pyörällä joka paikkaan niin bensaa säästyi. Tein sellaisia ilmaisia kivoja juttuja kuten tuo luonnossa liikkuminen, neulominen ja ratsastus.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   9.9.24 07:36:24

Nyt on vielä kansalaisopistoissa kurssi-ilmoittautumisaikaa, joten etsi mieleisesi kurssi. Työttömille voi olla opintoseteleitä, joilla saa alennusta kurssimaksusta.
Voit opiskella myös avoimessa yliopistossa ja korkeakoulussa, kunhan KESKIMÄÄRÄINEN opintopistemäärä kuukaudessa jää alle 5. Tätä käsitettä keskimäärin ei ihan kaikki tähänkin ketjuun kirjoittaneet ymmärrä.

Käsitöitä olen tehnyt ja minulla on ollut mahdollisuus laittaa kangaspuut niin, että voin kutoa jotain kotona. Nyt voit heti aloittaa jonkun siivousprojektin, joka on aina jäänyt työn vuoksi. Milloin olet viimeksi siivonnut kaikki keittiö- ja vaatekaapit?

Mitä tahansa teetkin, pidä jokseenkin normaali päivärytmi. Sitä varmaan lapset, huollettavat ja eläimen auttavat. Jos joku huollettava ihminen on siinä kunnossa, että tarvitaan omaishoitoa, hae omaishoitotukea. Se on sosiaalietuus eikä vaikuta työttömyyskorvaukseen, jos hoito ei ole niin sitovaa, että voi ottaa vastaan kokoaikatyötä.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   9.9.24 07:39:10

Opiskelisin kuinka omaa firmaa pyöritetään

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   9.9.24 07:41:02

Kyllä työttömänä voi opiskella eikä kuse tuet. Opiskelisin jotain joka tukee työllistymistä. Kävisin myös uimahallissa. Tekisin jotain tuotteita mitä voi myydä.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   9.9.24 07:46:47

Mainitsepa kirjan kirjoittaminen jossain sivulauseessa työkkärin tädille, niin tuet katkeaa silmänräpäyksessä, sillä nimittäin työllistät itsesi. Työtönhän ei saa tehdä mitään hyödyllistä, sillä silloin ei ole työmarkkinoiden käytettävissä. Eli kaikkea on tehtävä salaa ja mielellään naapurustolta salaa myös, jottei kukaan käräytä. Tai sitten pidät huolen, ettei kukaan tiedä sinun olevan työtön ja et lörpöttele ohi suun työkkärin tädille.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   9.9.24 07:59:33

Viivalla ylhäällä hyvä perussetti:
Lenkkeile. Kuuntele samalla vaikka äänikirjoja.
Käy kuntoportaissa.
Aloita kuntosaliharrastus.
Käy kirjastossa ja lainaa kirjoja.
Aloita joku kansalaisopiston kurssi.
Siivoa vaatekaapit ja käy vaatteet läpi. Kirpparille ne, joita et enää käytä.

Itsellä kun ei ole niitä huollettavia, tekisin kyllä myös pieniä kotimaan reissuja. Luonnossa retkeilyä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   9.9.24 08:05:03

Kerrankin jos olis noin aikaa niin kiertäisin eväitten kanssa kansallispuistoissa .

Lähettäjä: majlis 
Päivämäärä:   9.9.24 13:17:28

Kannattaa olla sit tosiaan varovainen ja ehkä tarkistaa viranomaiselta jos vaikka jotain vapaaehtoistyötä tai varsinkaan koulutusta ajattelet. Näissä voi olla tulkintoja, joku saa tehdä jotain ja joku toinen ei. Välttämättä ei ole helposti tieto saatavilla.

Päivämäärä:   9.9.24 14:01:02

G, ilen jo tottunutsiihen, että jokaiseen kirjoittamaani tekstiin tullaan kommentoimaan asiattomasti, vaikka itse olen asiallinen.

Lähettäjä: Muuttaja 
Päivämäärä:   9.9.24 14:02:34

Tukihenkilötoiminnalla työllistäisin itseni

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.9.24 14:07:55

Minä tekisin keikkatöitä. Voit ilmoittautua sijaiseksi esimerkiksi lähialueen päiväkoteihin tai alakouluihin. Sijaisista on järkyttävä pula.

Jos olet hevosihminen, voit myös koittaa päästä apukäsiksi jollekin tallille.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   9.9.24 14:45:11

Jos minulla olisi aikaa, niin:
- Siivoaisin koko talon kunnolla komeroita myöten ja samalla karsisin tarpeetonta tavaraa pois.
- Maalaisin makkarin katon (maalikin olis jo, mutta ei aikaa)
- Hoitaisin villiintynyttä pihaa
- Touhuaisin enemmän hevosteni kanssa
- Kävelisin metsissä ja etsisin uusia maastoreittejä
- Kävisin useammin juoksulenkillä

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.