Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratsastusharrastuksen lopettaminen

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.9.24 10:28:11

Onko täällä ratsastus-/hevosharrastuksen lopettaneita? Oletteko löytäneet toista ns. intohimoharrastusta?

Itsellä pitkän harkinnan jälkeen lopettaminen edessä vuodenvaihteen aikaan ja mietin, mihin sitä saisi ajan kulumaan jatkossa.

Re: Ratsastusharrastuksen lopettaminen

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   8.9.24 10:35:12

Matkustelu oli ainoa mikä tuntui miellyttävältä vaihtoehdolta hevosteluille

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   8.9.24 11:07:52

Lopetin tuossa seitsemän vuotta sitten ja monta vuotta meni vähän tyhjiössä. Liikuin kyllä muutoin, mutta ne lajit eivät vieneet niin mukanaan kuin ratsastus, vaikka kivoja olivat ja ovat edelleen. Varmaan siksi, ettei niissä kilpaillut eikä ollut sidottu mihinkään aikatauluihin, kun harrasti itsekseen. Reilu vuosi sitten kokeilin padelia ensimmäisen kerran ja sen parissa on saanut vähän samaa fiilistä kuin ratsastaessa, kun käy valmennuksissa ja pelaamassa viikkopeleissä. Seuraava askel voisi olla varsinaiset alkeistason kisat, kunhan osaaminen karttuu. :) Eihän tämä ole yksi yhteen ratsastuksen antaminen fiilisten kanssa, mutta selvästi antaa vähän enemmän kuin muut liikuntaharrastukset. :)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.9.24 11:16:51

En ole onnistunut lopettamaan. Viitisen vuotta tässä tahinut motivaatiohaasteiden kanssa, olen vaihdellut omasta hevosesta vuokrahevoseen ja ratsastuskoulutunteihin.

En vaan ole keksinyt mitään tilalle, joten aina kun yritän lopettaa, palaankin takaisin.

Lähettäjä: Minni 
Päivämäärä:   8.9.24 12:00:01

Sama kuin pisteellä. Lopettaminen ei ole onnistunut. Olen kuitenkin nyt tyytyväinen ratsastuskoulutunneilla. Huomattavasti vähemmän stressiä ja ajan ja rahan menoa kuin omien kanssa.

Päivämäärä:   8.9.24 12:02:08

"En vaan ole keksinyt mitään tilalle, joten aina kun yritän lopettaa, palaankin takaisin."

Parantumaton tauti, elinikäinen riippuvuus.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   8.9.24 12:04:57

Lopetin kuusi vuotta sitten kun omat hevoset lähti.
Olen muutaman kerran yrittänyt viritellä ratsastusharrastusta mutta en saa siitä enää mitään ja on vähän liian jännää.
Nyt on enemmän aikaa omalle mielekkäämmälle
liikkumiselle kuten kävelylle, hölkälle, pyöräilylle ja vesijuoksulle.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.9.24 12:07:13

Eipä löytynyt korvaavaa lajia. Se hevoselämän omi niin elämäntapa, kun niitä hoiti työkseen ja omat asuivat kotona. Nykyään matkustellaan (nytkin ollaan kylpylähotellista uloskirjautumassa ja ensi viikonlopuksi siskon mökille jossa mies tekee pari pikkuhommaa ja loppuaika istutaan paljussa) ja lasten harrastukset vievät paljon aikaa arjesta. Kun hevoset lähtivät niin oikein uhalla kasasin itselleni kiireitä iltoihin.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   8.9.24 12:09:38

Mikään ei korvaa ratsastusta harrastuksena. Kyllä, on kivoja lajeja jne. mitä voi harrastaa ja mistä voi nauttia. Ei ne kuitenkaan korvaa heppailua. Elämään jää tyhjiö.

Itse jouduin lopettamaan pakon edessä terveyden ja taloudellisen tilanteen takia. Olen aktiivinen ja harrastan kaikenlaista vapaa-ajalla, myös silloin kun vielä kävin talleilla. Haaveilen koko ajan siitä kun ehkä joku päivä on taas varaa edes siihen yhteen viikkotuntiin.

Lähettäjä: Felicia 
Päivämäärä:   8.9.24 12:12:22

Yritin ihan tosissani muutama vuosi sitten lopettaa… kestin reilut puoli vuotta ja sitten sorruin taas ostamaan hevosen :D
Itse koen, että en voi totaalisesti lopettaa ennen kuin olen saavuttanut ne mieleeni jostain typerästä syystä juurtuneet omat kisatavoitteeni. Olen kai liian itsepäinen antamaan niistä periksi enkä saa mielenrauhaa itseni kanssa jos lopetan ilman niiden saavuttamista.
Olen myös todennut, että minun mielenterveydelleni ilman hevosia eläminen olisi tuhon tie.

Päivämäärä:   8.9.24 12:22:49

Joo. 20 harrastusvuoden jälkeen ratsastus ei enää antanut minulle mitään. Sen jälkeen vuosia harrastin ja kisasin koirien kanssa eri lajeissa. Nyt ei enää sekään kiinnosta. Nykyään nautin ihan vaan olemisesta ilman tavoitteita.

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   8.9.24 13:05:49

Lopetin aikoinaan koska ei ollut riittävän hyvää opettajaa.

Nyt olen välillä kokeillut josko alottaisi uudestaan, mutta tuntuu että jännitän vähän selässä oloa, enkä oikein saa mistään sunnuntaihumputtelusta mitään. Yhden kivan tallin kyllä löysin, jossa olisi ollut hyvä opettaja ja ainakin yksi kiva hevonen, mutta 40 euroa tunti on nyt kyllä tällä hetkellä vähän liikaa. Haluaisin kuitenkin käydä vähintäänkin sen kerran viikossa tunnilla, jotta edistyisin edes jollakin tasolla. Jos ei olisi koiria, niin ehkä olisi rahaa aloittaa uudestaan.

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   8.9.24 14:22:11

Lopetin kokonaan. Opiskelin. Sit otin koiria, joiden kanssa koko ajan terveyshaasteita eli mukavasti kalenteri täyttyy eläinlääkäreistä ja kuntoutuksesta.

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   8.9.24 14:23:13

Ja koirien olisi pitänyt olla ns. käyttökoiria harrastamiseen.

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   8.9.24 15:32:18

Vaihdoin hevoset (vuokrahevonen) koiriin kuvitellen, että siinä säästäisi. Eipä mennyt niin, vaikka koirat eivät ole erityisesti sairastelleet tai loukkaantuneet. Aktiivinen harrastaminen vie rahaa. Kivaa on kyllä silti ollut eikä ole kaduttanut.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   8.9.24 15:36:29

Harrastukseni loppui 40 vuoden jälkeen, kun viimeinen hevoseni kuoli. En ole keksinyt enkä edes yrittänyt keksiä tilalle mitään, vaan ajatellut, että joutilaisuus herättää luovuuden ja jotain tulee vastaan. Ei ihmisen tarvitse olla koko aikaa tekemässä mitään. Käytännössä puuhailen muita samoja juttuja kuin hevosenomistamisenkin aikaan, nyt niille muille jutuille on vaan enemmän aikaa. Hoidan puutarhaa ha fiilistelen keväisin sen upeutta, ja hoidan kuntoani uimalla ja pyöräilemällä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.9.24 16:16:10

Lopetin lukioaikoina kokonaan kahdeksi vuodeksi ratsastamisen. Aloin silloin käymään ryhmäliikuntatunneilla, ja jäin siihen myös koukkuun. Nyt vanhana olen kahdesti yrittänyt lopettaa, mutta palaan aina vaan lajin pariin. Olen kokeillut muita lajeja ratsastuksen tilalle kuten telinevoimistelu, jooga ja tennis, mutta en saa niissä samaa vapauden tunnetta kuin hevosten kanssa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.9.24 23:44:56

Lopetin ratsastuksen jo 14 vuotta sitten. Oli alkanut jo tympimään se kaikki ajan ja rahan meno, ja erityisesti talvet ja se kylmässä kökkiminen. Olisi pitänyt vaihtaa hevosta, mutta entisen lähdettyä ei sitten tullutkaan uutta tilalle.

Olihan se aluksi aivan luksusta kun sai kerrankin olla illat, erityisesti huonolla ilmalla, kotona. Ratsastuksen lopettamisen jälkeen aloin muutaman vuoden päästä harrastaa aktiivisesti koiraurheilua, ja se oikeastaan aika hyvin täytti "aukon". Koiran kanssa harrastaminen on halvempaa, helpompaa ja ajallisesti tehokkaampaa, kun voit vetää treenit vaikka takapihalla. Ja turvallisempaa! Yhden ainoan kerran olen koiratreeneissä loukannut itseni, ja se oli siksi että sekosin omiin jalkoihini ja kompastuin.

Katson kyllä usein ratsastusvideoita ja mietin että pääsisipä vielä kunnon koulutreeniin tai laukkaamaan pellolle, mutta kuuluuhan siihen muutakin. Ehkä ne hevoset ei sitten niin ole mun juttu, en tykkää siitä että ne saattavat säpsyä meille ihmisille aivan mitättömiä asioita tai vetää pultit vaikka omista pieruistaan, tai vaikka liukastua ja kaatua ratsastajan päälle.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   9.9.24 08:48:48

"Lopetin ratsastuksen jo 14 vuotta sitten. Oli alkanut jo tympimään se kaikki ajan ja rahan meno, ja erityisesti talvet ja se kylmässä kökkiminen"

Itse olen lopettanut samoista syistä 5-6 vuotta sitten, kun oma vanha hevonen jouduttiin lopettamaan. En ole yhtään kaivannut hevostelua takaisin elämään, ihanaa kun voi viikonloppuna tehdä ihan mitä milloinkin haluaa eikä aina vaan mennä tallille. Omakotitalossa riittää puuhaa, esimerkiksi puutarhanhoitoa, ja luonnossa retkeilen paljon. Lenkkeilyä ja kuntosalia myös, kehittävät kroppaa paljon tehokkaammin ja monipuolisemmin kuin ratsastus.

Vanhemmiten myös tulin aremmaksi ratsastajana, niitä säpsyilyjä ei olisi jaksanut ja esteitä ei enää halunnut hypätä. Ihana kulkea metsässä kun ei tarvii miettiä, onko seuraavan mutkan takana harvesteri töissä tai marjamummo puskassa :D

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   9.9.24 09:13:19

Lopetin muutama vuosi sitten. Olin koko ajan harrastanut rinnalla toista lajia, joten kun ratsastus jäi, tämä toinen laji valtasi aika luontevasti sen jäljelle jääneen ajan. Rahaa menee kuitenkin paljon vähemmän nyt, joten tulee myös matkusteltua nyt ihan toisella tavalla kuin aikaisemmin.

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   9.9.24 09:18:18

Lopetin jo viitisentoista vuotta sitten. Omaa hevosta ei ole koskaan ollut, ja kyllästyin siihenkin, että aina ne mukavat "myytiin alta". Sitten tuli sopivasti eteen muutto toiselle paikkakunnalle työn takia, niin en viitsinyt lähteä etsimään uutta harrastuspaikkaa.

Vuosi sitten kävin lapseni kanssa samalla tunnilla pari kertaa kokeilemassa taas. Ei oikein jäänyt kipinää päästä uudelleen, koska kyseisellä tallilla ei ole sellaista miun
mieleistä ratsua - ehkä hyvä niin ;)

Tytär on vielä pieni ja käy pari kertaa viikossa ihan humputtelemassa alkeisjatkotasolla. Itselleni riittää heppojen lääppiminen satunnaisesti. Yhteisestä ratsusta haaveilen heikkoina hetkinä, mutta onneksi ei ole varaa sellaista vieraalla pitää.. Perheessä on muitakin lapsia, joten vain yhden harrastukseen ei voi kaikkia rahoja hassata.

Perheellisellä ei ole vapaa-ajan ongelmia ilman hevosiakaan. Jo hevosharrastuksen kanssa samaan aikaan kävin lavatansseissa. Siihenkin saa aikansa ja rahansa hyvin käytettyä, jos kiertää kursseja, tanssileirejä ja tansseissa useamman kerran viikossa. Matkat ovat pitkiä. bensaa palaa ja jotain pitää syödäkin. Kesäaikaan on mahdollista kiertää tansseissa jopa 7 iltaa viikossa. Nyt perhe-elämä rajoittaa myös tätä harrastusta ;)

Lähettäjä: Flow 
Päivämäärä:   9.9.24 15:00:01

Tästä ketjusta käy loistavasti ilmi että hevosharrastus on niin kallista että se on " jouduttu " lopettamaan ja korvaamaan jollain puutarha / tanssi / koira touhulla.
Ei oo persaukisten harrastus tuo horse touhu millään mittarilla.

Ei löytynyt tarpeeksi hyvää opettajaa.
Justjust :D

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   9.9.24 16:52:51

No ei mulla kyllä ollut niinkään rahasta kiinni. Pikemminkin vain motivaatio meni kun ei enää kehittynyt vaan lähinnä taantui. Eikä jaksanut aina sitä samaa vaan halusi käyttää aikaansa muuhunkin. Tosin varmaankaan ei olis ollut mahdollista ostaa yli kahdensadan tuhannen kämppää yksin ja edellistä asuntoa myymättä, jos olisi vielä hevosia harrastanut. Se on mihin ne rahat kulloinkin haluaa käyttää.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.9.24 17:27:13

Lopetin kun hautasin elämäni hevosen 1,5 vuotta sitten. Ei ole tullut paloa takaisin heppatouhuihin kun vieläkin on ikävä. En usko, että palaan. Tilalle on tullut liikuntaa monissa eri muodoissa. Olen ihan tyytyväinen tällä hetkellä eikä tunnu että puuttuisi mitään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.