Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.9.24 18:18:28

Tuli vain mieleen tämän päivän kokkauksesta, että miksi ruoka-apua tarvitseville täytyy kelvata mikä tahansa ja on väärin, jos esittää toivomuksia? Jos itse tarvitsisin ruoka-apua niin en millään saisi alas menemään vaikka olisin nälkäkuoleman partaalla esimerkiksi sika-nauta jauhenlihaa, muuta sikaa, riistaa tai munakoisoa. Olen noita yrittänyt syödä, mutta oksennus tulee saman tien. Sika-naudan hajustakin jo oksennan. Viimeksi tänään kun vahingossa olin ostanut väärää jauhenlihaa ja aloin sitä ruskistamaan niin oksentelu alkoi ja en millään saattanut ruskistaa sitä loppuun. Tuota oksennusreaktiota en ole saanut poistettua ja en voi sille mitään. Eli kannattaako apua tarvitseville väen vängällä viedä tuotteita mitä ei voi syödä ja jos sanoo, että ei voi syödä niin sanotaan, että ole sitten kiittämätön pska ilman et köyhillä ei ole varaa valita!

Sanottakoon vielä sen verran, että itse en ole apua tarvitseva ja ostan omat ruokani, mutta muita pyrin auttamaan ja kysyn toiveita, että mitkä ovat sellaisia ruokia mitkä varmasti tulee käyttöön. En nyt sitä meinaa, että sisäfileitä ja lohta pitäisi ostaa.

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.24 18:21:21

Kyllä nyt sika-nautajauhelihaa pitää ihmisen pystyä syömään. Ei me töissä käyvätkään ostella nautaa.

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.9.24 18:23:10

Aloittaja voi kuolla pois noilla älynlahjoilla

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   7.9.24 18:25:45

Sika-nautaa meilläkin kokataan. Ruoka muutenkin kallista ja pienituloinen niin kelpaa oikein hyvin. Ja varmaan muillekin köyhille paitsi aloittaja.

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.24 18:28:37

Kokeile jauhelihaa, saattais mennä paremmin alas kuin jauhenliha.

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.9.24 18:29:49

Taisin sanoa, että rantustelusta noiden ruokien syömättämyys ei ole kiinni. Turha ostaa sikaa, jos se väkisin tulee ulos saman tien. Oksennusta kun on hyvin vaikea pidättää, jos se on tullakseen. Sama siis olisi jättää se ostamatta ja olla syömättä mitään tai sitten ostaa sellaista mikä ei aiheuta oksennusta, kuten vaikka kanaa.

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: haha 
Päivämäärä:   7.9.24 18:32:39

Jauhenliha. Nyt teit virheen.

Ja kyllä homma menee niin, että jos se nälkäkuolema oikeasti kolkuttaisi niin sikanauta JAUHENLIHA tuntuisi raakanakin oikein hyvältä. Jos henkiin haluaisi jäädä.

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: zam 
Päivämäärä:   7.9.24 18:34:35

Ei ole pakko ottaa maksutta vastaan mitään, mitä ei halua. On ihan ok olla ilman. Oikeasti nälkäinen köyhä (tai rikas) kyllä syö mitä vaan millä nälkää saa siirrettyä - laittaa vaikka sitten enemmän ketsuppia päälle.

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: niina 
Päivämäärä:   7.9.24 18:36:46

Ruoka-avusta saa myös jauhoa. Tee niistä sämpylöitä tai teeleipää?

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   7.9.24 18:41:19

Mitä on jauheNliha?

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: Naenen 
Päivämäärä:   7.9.24 18:53:49

Meinaat että me työssäkäyvät ostettaisiin nuo sikanaudat ja jätettäis naudanlihat hävikkiin jotta köyhät voi sitten ne syödä?

Ei sillä, itse ihan mielelläni teen myös sikaa, siitä saa halvalla hyvää ruokaa. Ehkäpä siksi en ole köyhä kun voin syödä halpoja ruokia =)

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.9.24 19:01:05

0/5

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   7.9.24 19:02:41

"Oikeasti nälkäinen köyhä (tai rikas) kyllä syö mitä vaan millä nälkää saa siirrettyä - laittaa vaikka sitten enemmän ketsuppia päälle."

Höpö höpö. Itse kuulun näihin tiettyjä aineita kohtaan todella nirsoihin (just aloittajan tyyliin oksennus eli mahdotonta), lisäksi ibs oireilee jos ja vaikka mistä syömisestä eli en todellakaan tekisi monellakaan ruoka-apukassilla mitään jos toivoa ei saa tai napsia vain itselle tarpeellisia (mieluummin jollekin toiselle hyötykäyttöön!). Älynlahjoissa ei mitään vikaa enkä näe aloittajankaan aloituksessa älyn puutetta vaan ihan aidon kysymyksen, meitäkin on ketkä ennemmin vaikka kuolevat siihen kuuluisaan nälkään kuin syövät itselle sopimatonta ruokaa ! Tai minä ainakin otan vaikka hengen itseltäni ennemmin kuin elän elämää, missä joutuisin kamalissa vatsakouristuksissa olemaan vain siksi ettei ole varaa ostaa tavallista, itselle sopivaa ruokaa.

Ja kyllä, meitä on paljon ketkä eivät voi tehdä ruokaa nautasikajauhiksesta (ja monta ketkä voivat). Enemmän kuin ruoka-apujen sisältöä minä ihmettelen sitä, että ihmisille on pientä nurinaa lukuunottamatta ok saada niin pientä palkkaa suhteessa kuluihin, että ravinto koostuu kaikesta epäterveellisestä tai itselle epämieleisestä RUOASTA ! Yhdestä elämän perus asiasta ja myös nautinnoista ! Kyllä palkkataso pitää olla sellainen, että jokaisella on kodin lisäksi rahaa haluamaansa ruokaan, ei pelkästään pysyä hengissä nopeilla hiilareilla tai jollain puolivanhentuneilla punaisen lapun lihapaloilla. Ruoan alvi alas, palkkataso kuluja vastaamaan eikä jatkuvaa riistoa pienituloisilta !

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.24 19:02:43

Lähettäjä.

Päivämäärä7.9.24 18:21:21

Kyllä nyt sika-nautajauhelihaa pitää ihmisen pystyä syömään. Ei me töissä käyvätkään ostella nautaa.

Olen työssäkäyvä pienituloinen ja ostan aina nauta jauhelihaa jossa rasvaa alle 10%, sikanautaan en koske hyi helv...

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.9.24 19:12:12

Ei tämä nyt koskenut pelkkää sika-nautaa eikä edes itseäni. Sanoin vain esimerkin, että JOS olisin vähävarainen ruoka-avun tarvitsija niin minulle ei vaikuttaisi avun tarvitsijan tuoda sika-nautaa, koska se tulee oksennuksena ulos olipa kuinka nälkä tahansa. Siinä menee vain auttajan rahat hukkaan.
Kyllä toivoisin, että voisin syödä sika-nautaa, koska se on halvempaa ja kesäisin osallistua makkaran grillaukseen. Minä en mahda sille mitään, että yrjö lentää enkä ole tahalleen päättänyt niin ettei minulle kelpaa sika tai riista. Olen itsekin joskus ollut vähävarainen ja silloin toden totta toivoi, että pystyisi syömään sika-nautaa tai mummon pakkasesta antamaa hirvenlihaa.
En tiedä pidetäänkö vähävaraisia jotenkin vähempiarvoisina, että heille voi nälkään syöttää mitä tahansa kuten vaikkapa raakaa sianlihaa tai miksei vaikka koiran ruokaa.

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.9.24 19:20:40

Autan monia ja melkein kukaan ei ole ranttu ja heille kelpaa mikä tahansa ruoka. Toivovat yleensä juurikin sika-nautaa (koska halvempi), mutta sanon heille, että saavat kyllä toivoa ihan nautaakin. Pyydän kaikkia kirjoittamaan listan, että mitä haluavat niin etten tuo sellaista mikä ei uppoa tai ei ole niin mieluisaa. En halua kenenkään vähävaraisen joutuvan pärjäämään makaroonilla ja ketsupilla, jos vain voin auttaa.

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.9.24 19:24:52

Työssäkäyvänä oma tili - pakolliset laskut ja sit jää se raha mitä jää ja sillä eletään.
Pari viikkoa nautitti keitettyä makaronia ja oman maan tomaatteja. Totesin että ei ollut rahaa siihen sikanautajauheNlihaankaan.

Mato-ongella onnistuin saamaan komeita ahvenia ja metsäsästä löytyi sieniä ja puolukoita (puolukkavispipuuro ja sienikastike perunoille oli siksi monta päivää pääruuat).

Piti tehdä valintoja: pesukone hajos ja lääkärin mielestä tarvitsin uusia lääkkeitä...niihin meni rahaa sen verran, että mikä tahansa aruoka-apu olisi kelvannut.

Omenoita, viimejoulunsuklaakonvehteja löysin kaapinperältä ja kolikot riitti rypsiöljypulloon ja jauhoihin, niin sain tehtyä herkutteluhetkiin kuivaomenakakkua, puolukka/sienipiirakkaa ja perunarieskoja - on mitä tarjota kyläilijöille.

Teetä: pakuripahkasta, vadelman/mustikan/horsman/kangasajuruohon/kanervan/koivun kuivatuista lehdistä, kuivattua voikukanjuurta.
Sit mehuja tein maijalla horsmankukista, mansikankannoista, omenasta, viinimarjoista. Ei tartte vain kaivovettä juoda.
Kahvi oli tarjouksessa, joten sitä hamstarsin.

Pakuripahkasta tein myös ymppäysalkuja ja istutin niitäpihakoivuihin. Ne josta valmiit pahkat keräilin, pilkoin saunapuiksi. Pakurikäävästä saan talven sähkölaskuihin avustusta. Kun kuivatuista pakurikääpäpahkoista maksavat 198€/kg ja parikymmentä kiloa just myin. Ens vuodelle on valmistumassa hyvä setti. Ja köyhänä juon tuota itsekin.

Mä oon kyllä sitä mieltä, et jos ei itsellä ole varaa...niin annettua ei pidä ylenkatsoa. Sen sikanautajauheNlihan voi vaihtaa vaikka sieniin/marjoihin, niin menis käyttöön.
Taienhän minä tiiä, voihan olla että sienet ja marjatkaan ei kelpaa.

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.9.24 19:28:50

Olen kasvissyöjä enkä sika-nautajauhelihaa tai mitään muutakaan eläintä syö, vaikka kuinka olisi rahat loppu. Sikanautaparat, huonosti niitäkin kohdellaan suomalaisessa tehotuotannossa.

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: @luas 
Päivämäärä:   7.9.24 19:31:05

Osta soijarouhetta. Lihaliemikuutio turvotukseen sekaa ja turvotus paistinpannulla, niin ei lopputuloksesta edes huomaa, ettei ole jauhelihaa. Ja on muuten halvempaa.

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   7.9.24 19:32:01

Koska sitten kun käy töissä saa ostaa mitä haluaa. Miksi köyhille pitäisi kustantaa heidän toivomaa ruokaa, kun aina hyvätuloinenkaan ei voi ostaa juuri sitä mitä haluaa? :D

Jos haluat syödä tietyllä tavalla niin hankit rahat siihen. Jos rahat eivät riitä niin sitten syöt sitä mitä saat.

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.24 19:33:20

Sitä syödään mitä tarjotaan tai sitten ollaan syömättä. Aika yksinkertasta :D

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   7.9.24 19:34:03

Pienitulonen minäkin mutta kyllä mulla riittää rahaa maksaa 4e nautajauhelihasta. Kilo maksaa 7e, ei ole kallista. Meitä on minä ja 2 teinipoikaa ja ruokaan menee 80e-100e viikko.

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   7.9.24 19:34:42

Se ibs ei ole myöskään ongelma silloin, kun on oikeasti nälkä. Kyllä, sitten voi tulla vatsan väänteitä ja rapa lentää, mutta jos oikeasti olisi elämä siitä kiinni ettei näänny nälkäkuolemaan niin kyllä se ruoka voittaisi. Ne on vaistot jotka ottaisi vallan.

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: Pistepistepiste 
Päivämäärä:   7.9.24 19:43:05

Minulle sopii hyvin ettet ota vastaan jotain mitä et halua syödä. Ei kiinnosta vtun vertaa jos kuolet nälkään.

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   7.9.24 19:44:42

Neppu, hyödyttäisikö IBS:stä kärsivän syödä sitä ruokaa, jos se tulee rapavellinä pihalle? Pitkittynyt ripulikin tappaa, ihminen kuivuu.

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.9.24 19:48:26

Haha mulla sellainen suolistosairaus, joka pysyy aisoissa oikealla ruokavaliolla. En todellakaan sekoita moneksi kuukaudeksi sen toimintaa sen takia et on köyhänä pakko syödä mitä saa. Esim. jos mulle tuotaisi paketti vehnäjauhoja ja käskettäisiin leipoa sämpylöitä niin syömättä jäisi. Ennemmin lähden aliravitsemuksen vuoksi sairaalaan makaamaan kun siellä sentään saa sopivaa ruokaa kuin että ripuloisin ja kärsisin vatsakivuista taas monta kuukautta putkeen.

Ymmärrän aloittajan pointin ja vaikka itse en oksennakaan ja voin kurkusta työntää alas mitä vain, mutta väärä ruoka tulee kuitenkin ripulina ulos ja silloin miettii et kannattiko.

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.24 19:52:45

Huono provo.

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   7.9.24 19:53:14

En syö sikaa missään muodossa, koska jo pelkkä sianlihan haju oksettaa. En pysty syömään millään konstilla.Ilmeisesti minäkin sitten saisin kuolla kaikkien mielestä nälkään? Onneksi työssäkäyvänä pystyn ostamaan nautajauhelihat ihan itse. Suolisto-oireisena multa jäisi paljon muutakin avustuskassista syömättä. Se, jotka väheksyy suolistosairauden aiheuttamia "vatsanväänteitä", ei ilmeisesti tiedä, että sopimattoman ruuan johdosta esim. Crohnin tauti saattaa pistää potilaan sairaalahoitoon.

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: Hups 
Päivämäärä:   7.9.24 20:29:32

Kuole sitten nälkään. Miksi köyhiä, elinkelvottomia täytyy hyysätä?. Luonnonlaki että heikot yksilöt joko keksivät konstit selviytymiseen tai häviää olemasta. Niin se toimii kaikkialla. Hyvinvointiyhteiskunnan aika on ohi. Ketä mahdoit äänestää?

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   7.9.24 20:32:20

P
Olet aivan oikeassa. Mutta äärimmäisen harva ihminen kykenee kieltäytymään saatavilla olevasta ruuasta, jos ei ihan oikeasti ole mitään muuta tarjolla. Ihmiset ovat jopa syöneet toisiaan kun on ollut hätä, mutta ei kukaan meistä sellaiseen suostuisi ikipäivänä normaali oloissa :D

Eli sanoisin, että se jauheliha menee kyllä alas kun on tarpeeksi nälkä.

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: Nälkä 
Päivämäärä:   7.9.24 22:31:06

Köyhäinapu on tarkoitettu ihmisille, joilla ei ole varaa ostaa ruokaa. Jos ei ole maistuvaa tarjolla, ei ole tarpeen mennä sinne. Nälkä on paras mauste.

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   7.9.24 22:34:27

Ei ole ok haluta nautaa tilalle vaan jotain halpaa esim soijarouhetta. Ei voi olla choosing beggar.

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.9.24 22:41:05

Ainahan saa toivoa, mutta täytyy myös sitten hyväksyä jos ei saa mitä toivoo. Näin se maailma valitettavasti pyörii, sitten kun maksat kaiken itse niin saat valita mitä syöt ja missä asut, mitä harrastat, jne.

Toivottavasti kuitenkin ne, jotka saavat ei-kelpaavaa syötävää, antavat ne itse eteenpäin. Itsekin ostan naudan jauhelihaa vaikka olen pienituloinen, mutta ilahtuisin ilmaisesta sika-nautajauhelihasta ja varmasti tulisi käyttöön.

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: Nojaa 
Päivämäärä:   7.9.24 22:52:18

Kyllä ihmisarvoiseen elämään kuuluu sekin, että saa syödä riittävästi. Vaikkei parasta, niin edes sammoista ruokaa ettei se tule pikalähetyksenä ulos.

Ja täällä kun jankataaan jostain jauhelihasta. Jos ei sitä pysty syömään, ei ole pakko. Muitakin vaihtoehtoja, kuten vaikka se kana, on.

Ylipäänsä, kannattaisi mieluummin keskustella ahdingosta, jossa liian moni suomalainen elää tänä päivänä ja joutuu sen vuoksi tekemään valintoja, joihin ei pitäisi koskaan joutua. Eli se kuuluisa: ostanko ruokaa vai lääkkeitä? Molempia ei saa.

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: Maisa 
Päivämäärä:   7.9.24 23:02:26

Eihän köyhiä pakoteta syömään mitään mitä eivät halua syödä. Vaan tarjotaan mahdollisuus saada ilmaista ruokaa. Sitä ei ole mikään pakko ottaa vastaan.

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   7.9.24 23:02:33

Pienituloinen olen minäkin ja ruoka on vaan polttoainetta kehoon. Toivottavasti en kuitenkaan koskaan ole niin nälkäinen, että soijaa pitäisi syödä, sehän on sikojen rehu ja muillekin eläimille valkuaislisä. Eläimillekään ei mielellään soijaa syötetä, jos löytyy vaihtoehto, soija on liian geenimanipuloitu.

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: Aajaa 
Päivämäärä:   7.9.24 23:30:27

Kun minä olin pieni ja valitin ruuasta, vastaus oli että kehitysmaiden lapset olisivat onnellisia tästäkin, jos ei kelpaa, niin ole ilman.

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: Rallietana 
Päivämäärä:   7.9.24 23:50:58

Eihän kukaan pakota köyhiä syömään yhtään mitään, mitä he eivät halua syödä. Sen kun jättää ottamatta vastaan, kyllä se jollekulle muulle kelpaa.

En kyllä tiedä mikä eläin on jauhe, josta semmoista jauhenlihaa saa. Taidat trollata aikasi kuluksi.

  Re: Miksi köyhille pitää kelvata mikä tahansa ruoka?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.9.24 23:54:37

Jos ihmisellä on nälkä, hän ottaa vastaan ja syö mitä saa.

Jos köyhällä on vaihtoehtoa, valitsee hän valinnoista itselleen sopivimman/makoisimman.

Jos annettu ei kelpaa/käy, niin köyhänkin on syytä suunnistaa muualle, kohti anniskeluja, joista saa itselleen sopivaa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.