Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Välilevyn pullistuma oireet

Lähettäjä: Maria 
Päivämäärä:   7.9.24 17:21:26

Lääkäri epäili välilevyn pullistumaa jatko tutkimukset ensi viikolla mietin vain mitä oireita ihmisillä ollut kun itsellä ei selässä /niskassa tunnu mitää kipuja.

Re: Välilevyn pullistuma oireet

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.9.24 17:24:23

Hyvin klassiset oireet oli itsellä.
Selkä hemmetin kipeä, ja hermo vei kivun toiseen jalkaan. Pahimmillaan en sillä jalalla pystynyt kävelemään, keppienkin kanssa kipu oli aika sietämätöntä.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   7.9.24 17:44:18

Minulla joskus ollut ristiselässä ja välillä oli ihan vähällä ettei mennyt jalat alta kun vihlaisi niin pahasti että oli mennä taju samaa matkaa jalkojen kanssa. Minkäänlainen kumartuminen ei onnistunut lainkaan, sängystä ei meinannut päästä ylös, ja jos halusi vaikka kääntää kylkeä, se vaati pitkällistä temppuilua, äärimmäisen varovaista liikkumista ja jokaisen liikkeen tarkkaa harkintaa että pystyi vaihtamaan asentoa. Sama juttu jos halusi nousta sängystä/sohvalta/ tuolilta tms. Auton rattiin ei mitään asiaa kun ei pystynyt kivun takia istumaan ja olisin varmaan huutanut kivusta jos maantiellä olisi ollut yksikin kuoppa johon renkaat olisivat osuneet.

Vessakäynnit olivat jonkin aikaa melkein mahdottomia. Housut sai pudotettua alas, mutta niiden nostaminen takaisin ylös olikin paljon vaikeampaa jos pääsivät putoamaan nilkkoihin asti, puhumattakaan siitä miten sai itsensä siivottua asioinnin jälkeen kun käsi ei vain päässyt tarpeeksi pitkälle. Sitten sai temppuilla siinäkin...

Eivätkä ne vihlaisut koskaan varoittaneet että kohta sattuu, ole varovainen. Ensin ei tuntunut mitään, ja sitten yhtäkkiä tuntui kuin olisi puukolla isketty selkään. Keppien kanssa olen minäkin joskus joutunut kulkemaan kunnes pahin vaihe on mennyt ohi.

Ainuttakaan kertaa ei ole välilevy mennyt niin ettei olisi ollut kipuja. Aina on ollut, ja pahoja. Eikä ole mennyt ohi ilman tulehduskipulääkkeitä ja relaksantteja.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   7.9.24 17:54:59

najadin kokemukset kuulostaa tutuilta, juuri näin.

Tosin samanlaiset oireet olen saanut muillakin lannealueen ongelmilla eli muutakin voi olla (ja siten hoitokin muuta kuin odottelu ja kipulääkkeet).

Päivämäärä:   7.9.24 17:58:32

Mulla jalkapöydässä vanha vamma nyt jalka mennyt perässä vedettäväksi,puutuneeksi ja autettavaksi ja nyt lääkäri meinasi että selässä olisi ongelma mutta outoa tästä tekee juurikin se ettei mitää kipuja ole siellä. Kaikki ketä tiedän pullistuman kanssa kyllä kipu aon ollut selässä jossain kohtaa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.9.24 18:02:52

Mulla oli alaselässä iso pullistuma. Selkä ei ollut missään vaiheessa kipeä, mutta hetkenkin istuminen sai vasemman jalan vihlomaan lonkasta pikkuvarpaaseen aivan sietämättömästi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.24 19:41:54

Pullistuma voi olla oireetonkin, jos se ei paina mitään rakenteita. Jos painaa hermojuurta, niin silloin yleensä oireet alaraajaan säteillen ko. Tason dermatomin mukaan. Voi vaikuttaa myös motoriikkaan eli lihaksen toimintakykyyn alenevasti.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   7.9.24 19:45:21

Mulla alkoi oireilu oikeasta reidestä - tuntui että lihas on tosi jumissa ja teki mieli venytellä sitä koko ajan, vaikkei venyttelystä mitään apua ollutkaan. Sitten kipu paheni ja levisi pohkeeseen, siitä jalkapöytään ja varpaaseen. Kovin kipu ei ollut selässä vaan jalassa. Toki selässäkin oli tuntemuksia. Lihasrelaksantista ei ollut mitään apua, Burana auttoi ihan vähän ja eniten apua oli hermokipuun Gabrionista. Siitä vaan tulee sitten muita sivuvaikutuksia.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   7.9.24 21:32:40

Pienehkö pullistuma vasemmalla. Ristiselkä kipeä oudosti, ei päässyt ns käsiksi kipukohtaan. Mahallaan ei voinut nukkua, kävellessä kaikki selän notkahdukset vihloi hulluna. Aivastaminen sattui selkään. Pakara veti jumiin. Mitkään lääkkeet ei oikein auttaneet kipuihin. Piikkimatolla makaaminen auttaa parhaiten.

Päivämäärä:   8.9.24 06:57:11

Ei hemmetti sentään eli ilman selkäoireita voi olla pullistuma. Ihan kauhulla odotan lääkäri määräsi hermorata tutkimukset et tuleeko vaiva nilkasta vai selästä sit sen perusteella lähdetään kuvaamaan sitten joko selkää tai nilkkaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.9.24 07:51:58

Toki voi olla pullistuma, vaikkei selkä oireilisikaan.
Toi jalan tunnottomuus ja voimattomuus on usein sen merkki, että jokin siellä hermoa painaa. Yleensä vaan, jos hermo on jumissa, se jalka on myös melkoisen kipeä.

Mut älä huoli, ei noille yleensä mitään tehdä, mä sain mun jalkaan voimat takaisin parissa-kolmessa vuodessa, nyt 15 vuoden jälkeen on hermokivutkin loppuneet täysin.

Lähettäjä: Upi 
Päivämäärä:   8.9.24 08:31:06

Pieni pullistuma lannerangassa aiheutti mulle sen, etten pystynyt esim. makaamaan selällään jalat suorana, koska se sattui jalkaan ja selkään. Jalka koukussa onnistui. Selkä on aina ollut ”heikko kohta” minussa, mutta jalkaan säteilevän kivun takia menin lääkäriin. Tästä nyt 20v aikaa, enää ei samaa vaivaa. Selän tilannetta on seurattu (omakustanteisesti) noin 10 välein röntgenkuvilla ja vaikka pullistuma (tai oikeastaan siellä on ollut kolme) on kuivunut, haluan pysyä kärryillä muiden vikojen tilanteesta.

Päivämäärä:   8.9.24 08:38:28

Joo eihän ne mitään tee ainoa on tämä työkyky mikä kadonnut no eiköhän kaikki järjesty.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   8.9.24 19:05:11

Mulla epäiltiin pientä välilevyn pullistumaa niskassa mutta hermoratatutkimuksessa ei näkynyt mitään.
Oireet viittaa siihen ja se mitä lekuri totesi käynnillä.
Voiko mulla siitä huolimatta olla pullistuma?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.9.24 19:50:40

Ei mulla niskan välilevytyrät tai edes huomattavan kaventuneet hermojuurikanavat koskaan ole hermoratatutkimuksessa näkyneet. Magneetissa näkyvät, muttei niille mitään tehdä.

Lähettäjä: nsdnkf 
Päivämäärä:   8.9.24 19:58:10

Pahimmillaan jouduin ryömimään vessaan aamulla kun en pystynyt kävelemään. Ja oli kipeä!
Lääkäri sanoi sitten että menee itsestään ohi pikkuhiljaa 3-4 kk ja niin kävi. Hän - siis fysiatri - neuvoi liikkeet joita pitää tehdä aamuisin loppuelämä.Kutsu sitä "selän herättälyksi" Olen tehnyt niitä nyt 4 vuotta ja selkä on pysynyt kunnossa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.