Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vatsa täynnä nestettä vai läski?

Lähettäjä: Rehellisesti läski 
Päivämäärä:   7.9.24 14:10:29

No nyt on tosi typerä kysymys mutta kun en kehtaa lääkäriinkään tälläisestä syystä..

Mistä tiedän olenko vain läski vai onko vatsani tyyliin nestettä täynnä? Olen viimeisen parin vuoden aikana kerännyt puntarin mukaan painoa jonkin verran mutta peilistä näyttää että vatsan seutu vain huomattavasti kasvanut. Saan vedettyä navan sisään niin että olen aivan litteä, mutta rennosti ollessa maha pullottaa ja mahaa pullistaen näytän kuin odottaisin kaksosia. Olo on jatkuvasti tukala kuin keuhkot olisi kasassa. Kylkiluut ja muutenkin luut näkyy selkeästi eikä luiden päällä ole juurikaan mitään ylimääräistä. Mahan kanssa ollut ongelmia koko aikuisuuden, yleensä olen aina ripulilla useita kertoja päivässä saa juosta vessaan mutta yks kaks aina pari kertaa kuussa ummetus, yleensä ovulaation aikoihin olen huomannut olevan yhteys että suoli ei toimi, ei niinkään että uloste kivikovaa mutta tuntuu että liikettä ei suolessa ollenkaan josta tulee ummetusmainen tuntemus ja uloste menee sellaiseksi palloksi ja hankala saada ulostettua.

Lenkkeilen jne minkä ehdin ja pyrin syömään terveellisesti. Paino on ja pysyy tai jopa vain kevyesti nousee koko ajan.

Olenko vain vatsanseudulta aivan todella lihakseton jonka vuoksi vatsa pöhöttyy ja pitäisi alkaa treenata erityisesti vatsalihaksia vai mistä tiedän onko esim vatsaontelossa nestettä jostain syystä ja sen takia turpoilen näin? Jos on ihan puhtaasti vain läski, niin saako vatsan vedettyä reilusti sisään niin että kylkiluut on korkeammalla kuin vatsa? Tai jos nestettä niin saako sitä noin vedettyä?

Ja saa kettuilla mutta en jaksa siitä välittää, olen 30v ja isäni menehtyi suolistosyöpään nopeasti alle 40v ikäisenä. Mulla ei mitään verisiä ulosteita tms mutta vatsantoiminta vaihtelee ääripäästä toiseen olematta koskaan normaali ja tämä vatsan seudun läskeys on ihan outoa enkä tiedä pitäisikö vain treenata vai käydä lääkärissä toteamassa että läskiä se vain? :D jos olisin muutoinkin selvästi tukeva niin ei tuo maha varmaan pistäisi silmiin, mutta kun muutoin tosiaan luut erottuu selvästi eikä mielestäni kädet yms ole mitenkään isot. Reisissä hieman ylimääräistä mutta ei mitenkään todella paljon.

  Re: Vatsa täynnä nestettä vai läski?

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   7.9.24 14:17:05

Kannattaa varmuuden vuoksi käydä siellä lääkärillä. Ei siitä ainakaan haittaa ole, ja usko pois, lääkärit ovat nähneet kaikenlaista, eivät he sinulle naura. Varsinkaan jos suvussa on ollut syöpää kuten sanoit. Itse ainakin kävisin oman mielenrauhani vuoksi varmistamassa onko kaikki ok vai ei. On parempi kuulla olevansa lihava, kun että olisi monen kilon painoinen kasvain vatsassa. Aina oudolta kuulostaa että pelkkä neste kerääntyisi noin epätasaisesti, että pelkästään vatsan seudulle.

  Re: Vatsa täynnä nestettä vai läski?

Lähettäjä: oatley 
Päivämäärä:   7.9.24 14:20:09

Lähettäjä: Najadi
Päivämäärä: 7.9.24 14:17:05

Kannattaa varmuuden vuoksi käydä siellä lääkärillä. Ei siitä ainakaan haittaa ole, ja usko pois, lääkärit ovat nähneet kaikenlaista, eivät he sinulle naura.

Komppaan

  Re: Vatsa täynnä nestettä vai läski?

Lähettäjä: Rehellisesti läski 
Päivämäärä:   7.9.24 14:26:54

Kiitos, täytyy kerätä rohkeutta mennä käymään lääkärissä. En vain tiedä mitä sanon kun soitan tk, saako sinne edes aikaa jos sanon että en tiedä olenko vain keskivartalolihava vai onko mahdollisesti vatsanseutu nestettä täynnä. En ole hirveästi lihavia ihmisiä nähnyt niin että tietäisin voiko tällainen olla vain lihomisen syytä, yleensä kun näkee tukevia ihmisiä niin heillä myös kyljet yms on rasvakudosta kerännyt. Minulla kun ei ole yhtään rasvaa kylkien ja selän puolella. Miten tämmöinen voikin olla näin hankalaa mukamas että ihminen ei tiedä onko lihava vai sairas :/

  Re: Vatsa täynnä nestettä vai läski?

Lähettäjä: Vinkki 
Päivämäärä:   7.9.24 14:29:07

Totta kai menet lääkäriin. Äläkä ainakaan suomalaiseen tapaan ala vähättelemään oireitasi! Parasta mitä siinä voi tapahtua on todeta, ettei syy ole vakavampi. Tsemiä!

  Re: Vatsa täynnä nestettä vai läski?

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   7.9.24 14:31:24

Kerro heille se mitä kerroit tässä aloituksessasi, ja että sen vuoksi haluat tutkituttaa vatsan seudun.

Mutta nyt kun ajattelen noita oireitasi, oletko googlannut ärtyvän suolen oireyhtymää? Pikaisella vilkaisulla voisi olla sitäkin.

  Re: Vatsa täynnä nestettä vai läski?

Lähettäjä: Rehellisesti läski 
Päivämäärä:   7.9.24 14:38:48

Olen tavallaan diagnosoinut itselleni ibs, tosin ruokavaliolla en ole saanut mitään tuntuvaa apua ja tähän vatsan ongelmallisuuteen on jotenkin niin tottunut että se on mulle aivan tavallista elämää että pitää miettiä todella tarkasti milloin ja mitä syö jne. Kerran on 10v sitten vatsa tähystetty refluksi oireilun takia ja silloin ei mitään löytynyt eikä otettu keliakia tms testejä. Lähetettä en ole suoliston tähystykseen saanut aiemmin ja yksityiselle ei ole ollut mahdollista mennä mutta toki sen voisi ehkä nyt saadakin jo julkiseltakin

  Re: Vatsa täynnä nestettä vai läski?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   7.9.24 14:45:27

No jos se olisi nestettä ollut pari vuotta niin olisit jo varmaan kuollut siihen mikä sen aiheuttaa. Askitesta ei aiheuta juuri muu kuin syöpä.

  Re: Vatsa täynnä nestettä vai läski?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   7.9.24 14:49:36

Ja maksakirroosi toki myös.

  Re: Vatsa täynnä nestettä vai läski?

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   7.9.24 14:52:56

Ascitesmahaa, eli vesimahaa, ei pysty vetämään sisään.

  Re: Vatsa täynnä nestettä vai läski?

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   7.9.24 15:08:06

Mahakin voi olla iso, vaikka muu kroppa olisi hoikka (useammin vanhoilla miehillä). Mutta käy siellä lääkärillä, niin saat varmuuden asiasta.

  Re: Vatsa täynnä nestettä vai läski?

Lähettäjä: rainbow_87 
Päivämäärä:   7.9.24 15:17:03

Kuulostaa IBS:iltä.
Vaikka olit jo kokeillut jotain ruokavaliomuutoksia, kannattaa kokeilla uudelleen. Aloita ensin tiukka fodmap -ruokavalio ja pikku hiljaa kokeile, mikä ruoka-aine aiheuttaa oireita ja mikä ei.
Mulla on itselläni IBS. Kun välttelen tiettyjä fodmap -hiilareita, jotka eivät mulle sovi, vatsa voi paremmin. Noudatan myös gluteenitonta ja maidotonta ruokavaliota. Keliakiaa ei mulla ole diagnosoitu, mutta vatsa menee sekaisin vehnästä, ohrasta ja rukiista. Kaura mulle sopii.
Vatsa reagoi mulla myös maitotuotteisiin. Kokeilin ensin laktoosittomia maitotuotteita, mutta ne eivät sovi. Käytän kasvimaitotuotteita, esim. kauramaitoa.

  Re: Vatsa täynnä nestettä vai läski?

Lähettäjä: u3 
Päivämäärä:   7.9.24 15:31:34

Et välttämättä kumpaakaan. Ehkä vain todella huono keskivartalon hallinta ja tuki?

Minulla oli jostain syystä todella huonot keskivartalon lihakset. Ilmeisesti liikaa istumista ja vääränlaista liikuntaa. Lantiokori kippaantunut eteen ja keskivartalolla ei ollut tukea. Lihava en ollut enkä ole, BMI 20. Selällään maatessa vatsa litteä ja menee kuopalle vetämättäkin, mutta seistessä vatsa on möhkälemäinen tai pullottaa. Sain sen vedettyä kuopalle, mutta silti se oli jotenkin möhkäle.

Netissä tuli vastaan videoita, jotka tarkoitettu naisille raskauden ja synnytyksen jälkeen, että saa kylkiluut taas paikalleen ja erkaantuneet vatsalihakset yhteen. Niiden avulla sain nopeasti tuloksia ja vatsan taas litistymään. Mutta se tosiaan vaati sen, että osasin aktivoida vatsalihaksia oikealla tavalla. Ei riitä, että aktivoi vatsalihaksia, jos sen tekee väärin. Ihan ensimmäinen asia minulla tosiaan oli se lantiokorin oikaiseminen ja vatsalihasten aktivointi, kun lantiokori on suorassa.

En ole koskaan ollut raskaana enkä synnyttänyt, mutta nuo jumppaliikkeet auttoivat ihan valtavasti silti.

Olin myös pahentanut tilannetta itse jumppaamalla ja treenaamalla eteentyöntyneitä hartioita ja lösöä yläselän ryhtiä. En ollut kiinnittänyt tarpeeksi huomiota siihen, että lantiokori pysyy suorassa ja selkä ei mene notkolle, jolloin aiheutin tuon selän notkon ja vatsan pullistelun pahenemisen itse.

Mutta kun korjasin virheet ja jumppasin oikein, oli iso muutos näkyvissä ryhdissä, lantiokorin asennossa ja vatsan litteydessä jo yhden jumppakerran jälkeen.

Hyviä videoita ja vinkkejä löytää esim. instagramista tai tiktokista hakusanoilla #mompouch tai #mompooch ja #ribflare.

Todella hyvä ja helppo treeniliike:

Makaa selälläsi lattialla jalat seinää vasten tai vaikka tuolilla tai sohvalla niin, että polvet on 90 asteen kulmassa ja reisiluut on pystyssä ja sääriluut vaakatasossa. Suorista lantiokori niin, että alaselkä on suorassa ja aktivoi vatsalihakset. Etsi se oikea asento, jossa tunnet asennon olevan oikea, selkä ei hakeudu notkolle ja vatsalihakset oikeasti aktivoituvat. Voit vaihdella asentoa ja siirrellä pyllyä kauemmas ja lähemmäs seinästä/korokkeesta että läydät oikean asennon ja huomaat eron.

Tärkeintä on, ettet päästä alaselkää notkolle, koska silloin teet väärin ja vain pahennat notkoa ja mahan pullotusta. Voit joko pitää vatsalihaksia aktivoivan asennon staattisesti tai sitten välillä nostaa lantiota vähän lattiasta ylös. Ja kädet kannattaa olla kevyesti polvia vasten käsivarret suorana, silloin saa paremman asennon eikä selkä mee niin helposti notkolle.

Tärkeintä ei ole se miten paljon teet vaan se, että tee oikein. Vaikka tekisit vain sekunnin ajan, niin tärkeintä on se, että teet oikein, jolloin saat lantion oikeaan asentoon, vatsalihakset käyttöön ja mahan pullotuksen aisoihin.

Tein tuon muutaman kerran aamupäivällä, noin 1-3 minuuttia kerrallaan, välillä lantiota muutaman kerran nostellen. Aivan käsittämätön ero vatsan litteydessä jo parin kerran jälkeen! Näytin siltä kuin olisin laihtunut 5 kiloa vaikken ollut laihtunut grammaakaan. Vihdoin sain lantion oikeaan asentoon, vatsalihakset tukemaan keskikroppaa, ja samalla oikeni se lösö yläselkäkin vähän...

Eikä tosiaan vaadi juuri muuta kuin lattialla selällään makaamisen!

Miksi kukaan ei ole kertonut tätä minulle aiemmin? Eikä niille, joilla oikeasti ongelmana vatsalihasten erkauma. Kun kerroin tuon siskolleni, hän lähes itki, kun mietti näitä 13 vuotta, jotka on kärsinyt levällään olevasta keskivartalosta kolmen lapsen jäljiltä... Esikoisensa siis on nyt 13 v. Eikä koskaan ole saanut apua levällään oleviin kylkiluihin tai vatsalihaksiin. Kun hän oli tehnyt paria jumppaliikettä viikon ajan, olivat hänen vaatteensa kyljistä ja mahasta jo todella löysät, kun keskivartalo alkoi hakea oikeaa muotoaan ja tiivistyä.

Ja kun itse muistelin niitä aikoja kun hän itki kivusta vauvaa imettäessään tai kun itse olen maannut lattialla itkien selkäkipujani, niin mietin, että miksi kukaan fyssari ei ole meille kummallekaan kertonut noita yksinkertaisia jumppaliikkeitä, joilla tilanteen saisi korjattua minuutissa...

Laitan ise aina jonkin biisin taustalle kun teen jumppaliikettä. Biisin kesto on muutaman minuutin ja se aika on hyvä tehdä vaikka tuota selällään jalat korokkeella -liikettä.

  Re: Vatsa täynnä nestettä vai läski?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.24 15:31:47

Se että mahasi on aina ripulilla ja että isällä on ollut suolistosairaus, on jo yksinään riittävä syy mennä lääkäriin! On turvonnut tai ei.
Eli lääkäriaikaa varaamaan vaan.

Lääkärissä voidaan varmistaa ettei suolisto-oireesi johdu jostain sairaudesta (crohnin tauti, mikroskooppinen koliitti, sappihapporipuli, keliakia, suolistoloinen tai -parasiitti, kasvaimet).

Oireesi kuulostavat kyllä eniten ärtyvän suolen oireyhtymältä, sille tyypillistä on juuri raskausmahan näköinen iso turvotus.

  Re: Vatsa täynnä nestettä vai läski?

Lähettäjä: jejk 
Päivämäärä:   7.9.24 16:37:51

Tosi hyvä tuo u3 kertoma vatsalihasliike!! Wau kiitos!

  Re: Vatsa täynnä nestettä vai läski?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   7.9.24 16:54:30

Kannattaa ekana mennä lääkäriin. Mutta ärtyvän suolen oireyhtymältä tuo kuulostaa, siinä vatsa voi hoikallakin pullistua kuin olisi raskaana. Mutta ärtyvän suolen kanssa vatsan pullotus yleensä vaihtelee, ja vatsa saattaa pullistua raskauspalloksi yhden aterian jälkeen. Vaihteleeko sulla vatsan koko?

  Re: Vatsa täynnä nestettä vai läski?

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   7.9.24 20:24:02

Jos saat vedettyä mahan litteäksi niin ei sinulla silloin ole vatsaotelossa litratolkulla nestettä. Todennäköisesti vain huono ryhti ja olematon keskivartalon hallinta.

  Re: Vatsa täynnä nestettä vai läski?

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   7.9.24 20:29:51

Minustakin kuulostaa joltain ärtyvältä suolelta. Se ruolavalion kokeilu ei muuten auta mitään.

Se pitää aloittaa todella, todella rankasti ja tarkasti. Sitten pikkuhiljaa lisätä ja katsoa mitä vatsa kestää. Senkin takia kannattaa mennä sinne lääkärille joka tarvittaessa ohjaa jonkinlaiselle ammattilaiselle joka auttaa sen ruokavalion kanssa. Sitä on vaikea aloittaa yksin, mutta ei mahdoton. Se pitää vain oikeasti tehdä todella huolella, ja siinä ei mikään muutaman viikon/kuukauden kokeilu vielä hyödytä mitään.

  Re: Vatsa täynnä nestettä vai läski?

Lähettäjä: Jokainen 
Päivämäärä:   7.9.24 20:36:59

lääkäri oireiden perusteella jo tietä että sulla on matoja mahasssa. Sitä en tiedä miten ne saa pois. On nykyään ihan yleinen ongelma .

  Re: Vatsa täynnä nestettä vai läski?

Lähettäjä: Gynevaivanen 
Päivämäärä:   7.9.24 21:37:52

Itsellä todella herkästi ärtyvä suoli, ja siihen liittyy juuri vaihtelevat ripuli ja ummetusjaksot. Ripuli- ja ilmavaivapainoitteisena itsellä.

Turvotus tuli kuitenkin uutena mukaan, ja pitkitin lääkäriin menoa. Lopulta päädyin käymään gynellä ja löytyikin munasarjakasvain, joka oli iso ja kasvoi nopeaa vauhtia aiheuttaen vatsan turpoamista ja kasvua. Kasvain painoi herkkää suolistoa, ja IBS oireetkin pahenivat kokoajan. En tuntenut, etten pystyisi vetämään vatsaa sisään.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.