Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Voi jösses teitä hevosheinän ostattelijoita!

Lähettäjä: Lettu 
Päivämäärä:   7.9.24 14:08:57

Tää on jo ihan huippu: naapuri olisi halunnut ostaa meiltä pienen erän heinää (yhdelle hevoselle talveksi) koska sille ei käy säilörehu. Sanoin, ettei meillä ole heinää myynnissä ja lupasin antaa yhden viljelijän numeron jotta voi kysyä tältä, olisiko heinää. Valitettavasti myös annoin sen numeron jo tässä vaiheessa.

Akka vaan näpelöi ja näpelöi heiniäni, ja sanoi ettei hän kovin paljoa ole valmis maksamaan, koska tilan ENTISELLÄ OMISTAJALLA EI OLLUT KUIVURIA :D :D :D

Siis kuulemma tuo entinen omistaja oli vienyt jotain paaleja tuon akan luokse kun muualle ei ollut mahtunut ja nyt minunkin olisi sitten pitänyt :D :D ja heinä oli ollut huonoa ja homehtunut jossain kontissa tuon akan luona. Niin siksi ei voi oikein maksaa.

Mutta arvatkaapas mikä tässä on hauskinta? Se aika soitti tuolle viljelijälle ja oli sanonut että mitä olen LUVANNUT hänelle heinät sieltä.

  Re: Voi jösses teitä hevosheinän ostattelijoita!

Lähettäjä: Vattu 
Päivämäärä:   7.9.24 14:16:40

Joo, tää on tätä!

Pikku hiljaa lopetellaan hevosheinien myyntiä, kun niiden asiakkaiden kans on usein hankalaa.
Asiallisia ja ajallaan maksaviakin toki on!

Hämmästelen suuresti, miks yks asiakas veti keilapallon nokkaansa, kun ei saatu tänä vuonna paalattua tarpeeksi heiniä, jotta kaikille halukkaille ois riittäny.
Kun ei vaan voi täs heinäpaaliksi ite muuttua niin ei voi!!
Kun ei oo, niin ei oo.

  Re: Voi jösses teitä hevosheinän ostattelijoita!

Lähettäjä: Ei mullakaan 
Päivämäärä:   7.9.24 14:21:49

Hevosihmiset on järjestään hulluja.

  Re: Voi jösses teitä hevosheinän ostattelijoita!

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   7.9.24 14:27:01

Muistan aikanaan yhden syksyn kun mistään ei saanut heinää sille yhdelle hevoselle. Kyseltin kaikkialta ja joka paikasta sanottiin ettei ole mitä myydä, mutta että kyllä nyt yhdelle hevoselle jostain löytyy. Vaan eipä löytynyt. Kaikki myivät isoille talleille, mutta yhdelle ei riittänyt mistään, ei edes paria pikkupaalia että olisi voinut keräillä vähän sieltä ja täältä jne. Ruokittiin heppa kanien heinällä sinä talvena. Kalliiksi tuli, mutta saatiin heppa ruokittua. Väkirehua sille ei voinut antaa yhtään, eikä myöskään säilörehua, vaan oli pidettävä pelkällä tavallisella heinällä koska muuten hyppi seinille sananmukaisesti.

Seuraavana syksynä sitten meille tarjottiin useammastakin paikasta huonoksi mennyttä edellisvuotista heinää joka oli jäänyt yli latoihin kun kaikkea heinää ei oltukaan saatu myytyä. Arvatkaa ostettiinko...

Juu ei!

  Re: Voi jösses teitä hevosheinän ostattelijoita!

Lähettäjä: Vattu 
Päivämäärä:   7.9.24 14:30:52

On tää hämmästyttävää!

  Re: Voi jösses teitä hevosheinän ostattelijoita!

Lähettäjä: Vattu 
Päivämäärä:   7.9.24 14:32:11

Ja se maksamispuoli:
-jos ei oo rahaa maksaa heti, kun heinät on toimitettu, KERRO siitä ongelmasta, aina voi sopia maksuaikataulusta

  Re: Voi jösses teitä hevosheinän ostattelijoita!

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   7.9.24 14:32:32

En minkäkään paljoa maksa mutta

En tarvitse analyysiä, olen itse nokkani ja silmieni kanssa analyysi ja jos kelpuutan seuraava on hevonen

Ostan paljon kerralla ja maksan heti käteen

Otan mukaan ne mitä Ostan

Aivan sama onko kuivaa vai melko märkää (kunhan ei jäädy tai pölise)

En itke jälkikäteen ja vaadi korvauksia

Koskaan ei ole ongelmia ollut saada sopivaan hintaan hyvää heinää.

  Re: Voi jösses teitä hevosheinän ostattelijoita!

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   7.9.24 14:44:23

Ostajan näkökulmasta heinäkaupat sujuivat aina parhaiten kun molemmat osapuolet pitivät kiinni lupauksistaan. Nyt ei enää ole hevosia mutta aikoinaan tuli nähtyä myös niitä myyjiä joiden kanssa tuli aina jotain häsläystä, joten varmaan ostajiakin on kaikenlaisia.
Semmoinen reilu myyjä on ihan paras. Eli heti on sanoa minkälaista heinää on kaupan, määrät ja hinta. Ostajana maksettiin aina heti haun tai tuonnin yhteydessä ja viimeisimmän toimittajan kanssa oli myös sopimus että korvaa huonot paalit.

  Re: Voi jösses teitä hevosheinän ostattelijoita!

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   7.9.24 14:44:43

Meiltä ei ikinä myyty heinää hevosille kun kuivaa tehtiin omille. Hevosihmiset on persaukisia koijareita.

  Re: Voi jösses teitä hevosheinän ostattelijoita!

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   7.9.24 15:12:12

Osaa ne hevosihmiset muillakin kaupoilla. Myin kerran jotain kodin tavaraa Torissa, Huutiksessa, tms. ja yksi hevosihmiseksi paljastunut nainen suuttui minulle siitä, kun en järjestänyt hänelle tavaran noutoa ilmoitukseen merkityn takarajan jälkeiselle ajalle.

Olin varsin selvästi kertonut, että muutan pois ja tavara tulee noutaa päivään X mennessä. Tämä ensin sopi, mutta sitten ei sopinutkaan ja siitä se souvi sitten alkoi. Järjesti lopulta jonkun muun tyypin sen tavaran hakemaan ja pisti perästä vielä huonon arvostelun kauppapaikalle näkyviin. Kaikki tämä kympin maksaneen pikkutavaran takia...

  Re: Voi jösses teitä hevosheinän ostattelijoita!

Lähettäjä: Just 
Päivämäärä:   7.9.24 18:07:23

Meille maristaan kun kaikissa heinistä sokerit 150-170, pitäisi kuulemma olla heille toimitettavaksi vähäsokerista kun ovat ajoissa varanneet. Itse olin ilahtunut noista sokereista meillä vallinneen kuivuuden jälkeen.

  Re: Voi jösses teitä hevosheinän ostattelijoita!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.24 18:32:32

Aloittaja kaduaalisti haukkuu koko aloituksen ajan naapuriaan, plus tää yleistäminen että kaikki hevosihmiset olisi samanlaisia on typerää.

  Re: Voi jösses teitä hevosheinän ostattelijoita!

Lähettäjä: zam 
Päivämäärä:   7.9.24 18:40:52

Mä nyt tipahdin kärryiltä, että kenellä sitä kuivuria ei ollut? Aloittajan tilan entisellä omistajalla vai sillä naapurin tilan entisellä omistajalla...?

Mutta joo, on meitä ihmisiä moneen junaan. Ja iso porukka jää vielä sinne asemallekin... ;)

  Re: Voi jösses teitä hevosheinän ostattelijoita!

Lähettäjä: Pistepistepiste 
Päivämäärä:   7.9.24 19:20:00

Miksi, oi miksi persaukiset edes yrittävät harrastaa hevosia? Siis itse omistaen? Yksi kalleimmista 'normaaleista' (formulatouhut yms erikseen) harrastuksista eli ns pitää olla pinkka kunnossa.

  Re: Voi jösses teitä hevosheinän ostattelijoita!

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.9.24 19:25:13

Oho!
Eipäs yleistetä kaikkia..
Mulla on ollut tapana maksaa heinäni heti.
Joko käteisellä tai tilille.

  Re: Voi jösses teitä hevosheinän ostattelijoita!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.9.24 19:56:22

Meiltä myytiin heinät heti pellolta paaleina.
Ei analysoitu, analyysiä vaatineet jäivät ilman heinää.
Mutta näistä omituisista pienostajista osa on tosi omituisia ja samalla ihastuttavia

Olkipaalien kanssa ihan sama kuin heinien kanssa. Toimittelin kotipuutarhureille kateolkea, eivät tarvii analyysiä, hygieeninen laatu hyvä myös lemmikkikanoille. Uusi naapurimme kanafarmarikoodari tosi iloinen olkipaaleista ja kun vein paikallista kauraa hänen kannellisiin tynnyreihinsä kuivurilta ja lupasi, että saa lisää, jos loppuu. Kysyi myisinkö olkipaaleja ja roudasin hänelle traktorin peräkärryllisen talonsa viereiseltä pellolta kaupantekijäisinä.

Olisi maksanut pyydetyn, mutta meillä oli yhteisdiili kesäkalkkunoista = naapuri kasvatti kalkkunalauman pihallaan/pikkupellollaan. Hoiti hyvin ja kalkkunat kasvoi isoiksi, ell kehui tarkastuskäynneillä kuntoa ja luonnetta. Ei henno tappaa itse, joten hoidin teurastuksen ja savustuksen, kuten kalkkunoita otettaessa sovittiin. Naapuri sai kaksi savustettua itselleen ja kaksikymmentä muuta myytiin. Olisi ollut tyytyväinen kauppaan, mutta tilitin puolet kalkkunamyynnistä hänelle. Koska hoiti ne kalkkunat tosi hyvin.

Myös naapurin kanat oli tehneet paljon tipuja ja kukkopoikasia oli paljon, sovittiin niistäkin diili, jos alkavat tappelemaan, pistetään rumat ja pahapäiset pataan. Nyt on tehnyt kukkovaihtareita ympäri Suomen ja tosi komeita kukkoja vaihtanut/myynyt/lahjoittanut ja hieno kanakanta. Yhteistyöhön paikallisilla rehuilla/pahnoilla lähdinkin, kun eläimistä pitää tosi hyvää huolta.

Yhteistyötä on nyt kehitteillä myös marjajalosteiden, hunajan osalta.
Nyt naapuri myös elättelee lammaskasvatusta (villan värjäys kasveilla, käsityöt villasta - jotain sukka/lapasohjeita ja värjättyjä teeseitsepaketteja). Tietynlaista villaa kasvattavia lampaita tulossa Gotlannista ja käytiin tekemässä talkoilla naapurille lampaiden sisätilojen panelointi ja aitauksia.
Nää on niin erikoisia hörhöjuttuja, että varmaan on kannattavaa.

Tosi jänniä typpejä osa näistä hevosihmisistä, tälläkin on jotain poneja, joilla tekee pihatyöt (kyntää, siirtelee polttopuita ja ajelee kylätiellä pikkukieseillä...). Kylähulluksi sanovat.
Teki kyllä kirjanpidon ja maataloushakemukset paremmin kuin kukaan pitkään aikaan. Ja ilmeisesti tuolla duunilla elttää sitten nämä kotkotuksensa.

Toi myös pakurikäävän ymppäyspaketteja ja yhteistyössä yhden koivikon harvennuskoivut ympättiin pakurikäävällä. Pakuria kerättiin ja harvennettavat puut kaadettiin, pakuri kuivattiin/myytiin (sain enemmän rahaa, kuin hehtaarilta peltoa viidessä vuodessa heinän/viljan myynnistä) ja loput pakuripuista kelpasi saunapuiksi. Tän kokemuksen jälkeen olen todellakin valmis erilaisiin hankkeisiin naapurini kanssa.

  Re: Voi jösses teitä hevosheinän ostattelijoita!

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   7.9.24 20:02:53

Olen odottanut 12 vuotta tilinumeroa yhdestä paikasta. Olen kysellyt toisinaan vuosien saatossa, että voinko maksaa ne heinät. Siihen sanoo, että ai niin joo, hän lähettää tilinumeron. Ei ollut Mobilepayta kun nuo heinät tulivat, eikä taida olla vieläkään. Heinät on syöty ja paskottu jo edellisellä vuosikymmenellä. Onko asia vanhentunut? Näinkin voi näköjään käydä.

  Re: Voi jösses teitä hevosheinän ostattelijoita!

Lähettäjä: tuanoin 
Päivämäärä:   8.9.24 14:08:57

Aika harvalla tallinpitäjällä on varaa maksaa koko vuoden heinät kerralla. Itse tilasin keväällä koko vuoden heinät ja kesällä sovittiin hinta. hevosia oli silloin 50-60 päätä joten jokainen joka alasta jotain ymmärtää tietää ettei kellään ole varaa maksaa vuoden heiniä etukäteen.

  Re: Voi jösses teitä hevosheinän ostattelijoita!

Lähettäjä: Lettu 
Päivämäärä:   8.9.24 14:21:54

Tuanoin: eihän siinä mitään, kunhan maksaa varausmaksun jos sitä pyydetään ja maksaa ne heinät, jotka ottaa.

Zam: meidän tilan edellisellä omistajalla ei ollut. Ja naapurilla ei luonnollisesti ole ollenkaan, kun ei ole peltojakaan.

  Re: Voi jösses teitä hevosheinän ostattelijoita!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.9.24 14:39:25

Minun heinänmyyjäni kysyy jo keväällä, että montako palloa sinulle varataan. Olen kuulemma ainoa, jolle hän erikseen varaa heinät, koska olen jo vuosia ollut asiakas, joka tulee hakemaan heinät silloin, kun sovitaan ja maksu tapahtuu samalla. Eikä yhtä ainoaa huonoa paalia ole näiden kymmenen vuoden aikana ollut, mutta hän laittaakin reilun kerroksen muovia.

  Re: Voi jösses teitä hevosheinän ostattelijoita!

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   8.9.24 14:56:26

Najadi: Harva myy viimeiseen paaliin ennakkotilauksia, pakko jättää varalle niille, jotka ovat jo maksaneet, jos joukkoon eksyykin huonoa tmv. Sitten voi keväällä todeta, että okei, nämä nyt jäi vielä ja loput myyntiin. Soppahan siitäkin syntyisi kun maksaneille asiakkaille ei olisikaan sitä maksettua määrää.

Herättää myös aina epäilyksiä tällaiset viime hetken ostelijat, muutaman paalin hakijat jne. Heinän kanssa pitää olla ajoissa asialla ja minäkin myyn mieluusti kerralla vaan isoja määriä. Tulee äkkiä työlle hintaa kun muutaman paalin takia sovittelee aikataulut jne.

  Re: Voi jösses teitä hevosheinän ostattelijoita!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.9.24 15:01:12

Jos ei ole varaa ostaa koko talven heiniä niin pitää vähentää hevosia!

  Re: Voi jösses teitä hevosheinän ostattelijoita!

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   9.9.24 10:39:31

Ymmärrän ihan täysin. Puolisoni lopetti heinänviljelyn, kun meni hermo hevosihmisiin. Osa rahoista tuli vasta käräjien kautta.
Toistaiseksi on yksi hevosihminen saanut itse paalata puolison pelloilta heinänsä yya-sopimuksella, mutta näyttää tulleen tiensä päähän sekin diili. Tätä toista osapuolta ei näytä kiinnostavan tehdä omaa osuuttaan (=ennalta sovittuja vaihtareita) asiassa pyynnöistä huolimatta. Aika monta vuotta on kuitenkin kelvannut ruokkia kopukat toisten mailta.
Kauraa meiltä vielä rahalla haetaan. Sekin yleensä on ihan loppu just sunnuntaiaamuisin tai juhlapyhinä, jolloin itse en kehtaisi ketään häiritä ;)

  Re: Voi jösses teitä hevosheinän ostattelijoita!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.9.24 18:11:13

Varma tapa tulla hulluksi: käydä heinäkauppaa hevosharrastajien kanssa! Myin kerran kuivaheinäpaaleja, kuivuus% analyysin mukaan lähes 90 %. Punnittiin heinänhakijan kanssa paaleja, todettiin niiden keskipaino ja sovittiin hinta e/paali. Heti tämän jälkeen alkoi pitkään jatkunut poikkeuksellinen helleaalto
Sen lopulla ostaja otti yhteyttä ja vaati osaa rahoistaan takaisin, koska hän oli nyt punninnut paalit uudelleen ja nehän painoivat vähän vähemmän kuin kaupanteon hetkellä. Yritin selittää, että kuivaheinässäkin on aina vähän kosteutta ja kun se kuivuu lähes täysin kuivaksi läpivetoisessa paikassa pitkällä helteellä, on paalissa edelleen sama määrä heiniä kuin aikaisemminkin. Ostaja vain oli hurjana, että hän osti heiniä eikä vettä! Annoin vaaditun alennuksen, mutta sen jälkeen en ole tälle ostajalle enää heiniä myynyt.

  Re: Voi jösses teitä hevosheinän ostattelijoita!

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   9.9.24 20:22:41

Me tehdään vain itselle heinät,ei tarvi miettiä saamatta jääneitä rahoja.Eikä kuunnella rutinaa.

  Re: Voi jösses teitä hevosheinän ostattelijoita!

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   9.9.24 21:37:55

Myykää heinää ainoastaan verkkokaupan kautta. Maksun saa aina etukäteen.

  Re: Voi jösses teitä hevosheinän ostattelijoita!

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   10.9.24 02:42:27

Yhden-kahden hevosen omistajana ongelma ei ole heinän hinta vaan se ettei ole varastotiloja koko vuoden heinille. Yksikään heinänmyyjä ei ole suostunut ottamaan koko erästä maksua etukäteen, vaikka on kyllä luvattu että x määrä varataan ja hakea saa syksyllä ja keväällä. No jonkun kanssa onnistuu, joku sitten kuitenkin myy muualle, "kun tuli rahan tarve". Jonkun euro on parempi kuin jonkun toisen, näin se vaan menee.

  Re: Voi jösses teitä hevosheinän ostattelijoita!

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   10.9.24 11:31:35

Ikävä että heinän myynti on noin vaikeaa. Itse haen paali kerrallaan ja maksan hakiessa. Ei tulisi mieleenkään hakea heinää velaksi! Onneksi minulla näin, koska ei olisi tiloja ottaa vuoden heiniä kerralla pihaan.

  Re: Voi jösses teitä hevosheinän ostattelijoita!

Lähettäjä: Lo 
Päivämäärä:   10.9.24 11:43:27

Onneksi heinänmyyjä säilyttää irtona heinät ja paalaa tarpeeseen kun tilaan paalit, tuo vaikka kotiin asti mikäli oma kuljetuskalusto ei ole käytettävissä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.