Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ei hautapaikkaa, tuhkien sirottelu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.24 13:00:32

Suomessa on joitakin järviä joihin voi laittaa tuhkat. Onko joitakin metsiä mihin sais tuhkat sirotella tai muuta paikkaa? ei siis hautausmaalle...

  Re: Ei hautapaikkaa, tuhkien sirottelu

Lähettäjä: Vuohi 
Päivämäärä:   7.9.24 13:02:17

Kyllä. Esimerkiksi Metsähallitukselta voi pyytää luvan ripotteluun.

  Re: Ei hautapaikkaa, tuhkien sirottelu

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   7.9.24 13:18:56

Maanomistajan ja kalastuskunnan luvalla voit sirotella minne vaan. Hautapaikka ilmoitetaan krematorioon uurnaa hakiessa. Mullakin on isän tuhkat siroteltu mökkirantaan.

  Re: Ei hautapaikkaa, tuhkien sirottelu

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.9.24 14:49:43

En kuulu kirkkoon eikä ole hautapaikkaa ja äitiäni asia vaivaa. Lapsilleni olen sanonut että tuhkat mereen tai jonnekin en halua että pitäs jotain hautakiveä ja paikkaa käydä hoitamassa ym. heidän. Muistetaan ja välitetään elävistä ja kuolleita voi muistella jokainen tavallaan.

  Re: Ei hautapaikkaa, tuhkien sirottelu

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   7.9.24 14:56:33

Lapsille joille jää surutyö niin hautapaikka on surutyölle apu. Ainakin kun oma äiti kuoli niin oli rauhoittavaa viedä kukkia tai kynttilä.

  Re: Ei hautapaikkaa, tuhkien sirottelu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.24 14:57:50

Miksi et halua hautapaikkaa? Mieti vielä kerran. Minusta hautapaikka on se, jossa läheiset voivat tervehtiä omaistaan, laittaa kukkia ja sytyttää jouluna kynttilän, tietäen varmasti, että SINÄ olet siellä.
Muistan, kun talvella kävin läheiseni haudalla ja jänis oli loikkinut haudan yli. Laitoin suuren risten haudan lumeen jossa luonto jäniksen jäljet ja SINÄ siellä korostavat asiaa, että "maasta sinä olet tullut ja maaksi sinun pitää jälleen tulevan".

  Re: Ei hautapaikkaa, tuhkien sirottelu

Lähettäjä: Yaya 
Päivämäärä:   7.9.24 15:38:54

Itselläni ei ole lapsia, enkä kuulu kirkkoon, mutta en halua jättää kenellekään hautapaikkaa maksettavaksi ja ylläpidettäväksi. Siksi tuhkaus. Monilla hautausmailla (myös tunnuksettomilla) on paikka, jossa voi muistella ns. muualle haudattuja/tuhkattuja.

  Re: Ei hautapaikkaa, tuhkien sirottelu

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.9.24 15:50:43

Lapset ja lastenlapset voi mennä merenrantaan ja istuskella kivillä ja vaikka heitellä kivileipiä veteen montako pomppua niinku äiti ja mummu opetti. Tai muistella nuotiolla mettässä yhteisiä hetkiä ja kun äiti/mummu anto tulitikkurasian käteen ja sit paistetettiin makkaraa ja syötiin eäitä.

  Re: Ei hautapaikkaa, tuhkien sirottelu

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.9.24 16:02:16

En tiedä, mutta mun yksi sukulainen polttohaudattiin ja tuhka siroteltiin hautausmaalla olevaan yhteiseen maanalaiseen reikään. Olisi ollut myös mahdollista hommata muistolaatta sellaisesta yhteisestä muistolehdosta. Vainaja oli varaton niin sossu maksoi hautajaiset. Vainaja ei kuulunut kirkkoon käsittääkseni myöskään. Vainajan lapset ei siis halunneet mitään muistolaattaa eikä heillä oikein ollut mitään paikkaa mihin tuhka olisi muuten siroteltu.

  Re: Ei hautapaikkaa, tuhkien sirottelu

Lähettäjä: hwh 
Päivämäärä:   7.9.24 16:57:10

Tästä säädetään ihan lailla ja valtion omistamille maille lupa pyydetään metsähallitukselta ja hautaustoimisto voi hoitaa luvan hankkimisen. Lupa myönnetään käytännössä aina.

Kukaan ei valvo että mihin todellisuudessa tuhkat kippaat ja koska. Eli vaikka pyytäisit luvan paikkaan X ja vannot tekeväsi sen vuoden sisään kuten laki vaatii, niin voit käydä kippaamassa tuhkat paikkaan Y vasta vuosien päästä tai et koskaan, kunhan et jää siitä kiinni.

Esim. minun isäni tuhkille pyydettiin lupa kipata ne järveen ja todellisuudessa ne kipattiin jokeen kun ei kukaan jaksanutkaan sinne järvelle lähteä.

  Re: Ei hautapaikkaa, tuhkien sirottelu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.24 17:17:16

Entäs sitten, kun valtio vuosikymmenien jälkeen myykin maat rakennusyhtiölle ja paikalle rakennetaan kerrostalo.

  Re: Ei hautapaikkaa, tuhkien sirottelu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.24 17:26:47

Mereen voi sirotella, mutta esim. pääkaupunkiseudulla on muutama tietty paikka, joihin saa sirotella tuhkat, ei ihan mihin tahansa. Hautaustoimistot kyllä tietää, miten toimitaan. Löytyy muutama venefirma, jotka hoitaa näitä. Itsekin saa mennä omalla veneellä.

Itse haluan, että sirotellaan mereen. Voi sitä omaiset merenrannallakin muistella ja vaikka sytyttää sen kynttilänkin, jos haluaa. Vähemmän ruuhkaa kuin hautausmaalla jouluna ja äitienpäivänä. Tai voi mennä veneretkellekin. Ja ihan saa muistella kotona tai olla muistelematta.

  Re: Ei hautapaikkaa, tuhkien sirottelu

Lähettäjä: .+++ 
Päivämäärä:   7.9.24 18:04:46

Minä haluan ainakin, että omaiseni ovat aina mua lähellä ja se läheisyys tulee hautapaikalla vietetystä hetkestä.

  Re: Ei hautapaikkaa, tuhkien sirottelu

Lähettäjä: -,- 
Päivämäärä:   7.9.24 18:16:33

Mitä sitten, jos joskus paikalla on talo, tai muu kiinteistö?

En ymmärrä hautapaikan palvojia itse, omat vanhemmat tuhkattu omille maille. Isovanhempien haudoilla olen käynyt viimeksi heidät hautaan laittaessa. Olen kauniina kesäiltana, kun auringonlasku osuu koivikkoon, jossa vanhempien tuhkat ovat, paljon lähempänä heitä, kuin että käyn jouluna haudalla.

  Re: Ei hautapaikkaa, tuhkien sirottelu

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   8.9.24 09:37:49

Piste. on hyvä valita sellainen tuhkien sirottelupaikka keskellä kairaa, että sinne ei koskaan mitään rakenneta. Tai ehkä sinne tulee kaivos.

  Re: Ei hautapaikkaa, tuhkien sirottelu

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   8.9.24 10:49:41

Miksi ei vaan tuhkaus ja sitten muistolehtoon pieni kyltti jossa nimi ja kuolinpäivä?
Muistolehdolle voi vielä kynttilän halutessaan ja siinä muistella.

  Re: Ei hautapaikkaa, tuhkien sirottelu

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.9.24 11:29:59

” hautapaikka on se, jossa läheiset voivat tervehtiä omaistaan, laittaa kukkia ja sytyttää jouluna kynttilän, tietäen varmasti, että SINÄ olet siellä.”

Entä kun hautapaikka on monen sadan kilometrin päässä? Sinne ei tuosta noin vain ajella sytyttämään kynttilää tai jouluna käydä tervehtimässä. Tämä on taas tätä hötönetin nurkkakuntaisuutta, missä kaikki asuvat samalla kylällä.

  Re: Ei hautapaikkaa, tuhkien sirottelu

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.9.24 11:33:05

"Miksi et halua hautapaikkaa? Mieti vielä kerran. Minusta hautapaikka on se, jossa läheiset voivat tervehtiä omaistaan, laittaa kukkia ja sytyttää jouluna kynttilän, tietäen varmasti, että SINÄ olet siellä.
Muistan, kun talvella kävin läheiseni haudalla ja jänis oli loikkinut haudan yli. Laitoin suuren risten haudan lumeen jossa luonto jäniksen jäljet ja SINÄ siellä korostavat asiaa, että "maasta sinä olet tullut ja maaksi sinun pitää jälleen tulevan"."

Ai sinusta ne maalliset jäännökset, luut ja muut, on vain "sinua"? Kyllä niille on aivan yks hailee missä ovat ja, jos joku on toivonut, että tuhkataan ja tuhkat viedään jonnekin suht tiettyyn paikkaan, niin aika törkeää on toimia toiveita vastaan vain, että sinua varten on hautakivi muiden hautakivien vieressä. Muistelupaikan voit tehdä vaikka omalle takapihalle, tuhkien ei siellä tarvitse olla.

Itse olen toivonut tuhkausta ja tuhkat voi laittaa vaikka takapihan metsään, sillä ei ole väliä. Kokisin kyllä suurena loukkauksena, jos ei tuhkattaiskaan ja haudattais perinteisesti hautausmaalle.

  Re: Ei hautapaikkaa, tuhkien sirottelu

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.9.24 11:35:08

"Lapsille joille jää surutyö niin hautapaikka on surutyölle apu. Ainakin kun oma äiti kuoli niin oli rauhoittavaa viedä kukkia tai kynttilä."

"Minä haluan ainakin, että omaiseni ovat aina mua lähellä ja se läheisyys tulee hautapaikalla vietetystä hetkestä."

Näin meitä ihmisiä on erilaisia. :) Isäni tuhkat siroteltiin mereen enkä ole osannut kaivata mitään tiettyä muistelupaikkaa, koska voin missä tahansa häntä kaivatessani kääntyä meren äärelle. Toki ylipäätään myös se, että meri oli erityisesti isälle, mutta myös koko lapsuudenperheelleni tärkeä eli siihen liittyy paljon muistoja elävästäkin isästä. Äidillä ja minulla on sama toive tulla sirotelluksi merelle, luultavasti myös sisaruksillani.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.