Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Palkaton ensimmäinen sairauspäivä/ hallitus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.24 10:58:36

Työ- ja elinkeinoministeriöstä kerrotaan, että kovaa keskustelua herättänyt lakihanke ensimmäisen sairauslomapäivän palkattomuudesta on pian etenemässä.

Hallitusohjelman mukaan sairausajan palkkaa muutetaan siten, että ensimmäinen sairauspoissaolopäivä on omavastuupäivä, jolta työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa palkkaa, ellei työehto- tai työsopimuksessa ole toisin sovittu. Omavastuupäivää ei sovellettaisi viiden vuorokauden tai sitä pidempiin sairauslomiin, eikä silloin kun työkyvyttömyys johtuu työtapaturmasta tai ammattitaudista.

Kokoomuksen kannattajista 60% kannattaa uudistusta.

Muiden hallituspuolueiden kannattajista uudistusta vastustetaan enemmän kun kannatetaan.

Perussuomalaisten kannattajista muutosta vastusti 53 prosenttia.

KD:n kannattajista vastustajia oli kaikkiaan 61 prosenttia.

RKP:n kannattajista peräti 74 prosenttia ilmoitti vastustavansa uudistusta.

Saa nähdä alkavatko hallituksen rivit taas rakoilla. Sekä perussuomalaisilla että Rkp:llä kannatus on laskenut paljon eduskuntavaaleista ja kuntavaalit ovat lähestymässä.

Re: Palkaton ensimmäinen sairauspäivä/ hallitus

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   7.9.24 11:19:09

Aivan oikein!
Kaikki krapulapäivien pitäjät saavat pitää ne omaan piikkiin.
Tämä on jossain ihan oikea ongelma!!!

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   7.9.24 11:22:51

Ymmärtäkää nyt että valtaosassa TES;ja 1. Sairaslomapäivä on palkallinen ja sen mukaan mennään edelleen.
Jos omat liittonne eivät saa kyseistä kohtaa pidettyä TES-neuvotteluissa niin valittakaa sinne.

Päivämäärä:   7.9.24 11:23:31

” Ymmärtäkää nyt että valtaosassa TES;ja 1. Sairaslomapäivä on palkallinen ja sen mukaan mennään edelleen.
Jos omat liittonne eivät saa kyseistä kohtaa pidettyä TES-neuvotteluissa niin valittakaa sinne.”

Tämä.

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   7.9.24 11:25:02

Joo onhan se vielä työehtosopimuksessa mutta siinä kohtaa kun sopimus raukeaa, ei sitä sinne enää laiteta.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   7.9.24 11:26:06

Paljonkohan noita krapulapäiviä oikein on todellisuudessa? Itsellä migreeni, minulle tämä ei ole hyvä uutinen. Moni varmaan epäilee minuakin krapulapäivistä jos migreeni osuu maanantaille tai perjantaille, todella turhauttavaa.

Lähettäjä: Kassu 
Päivämäärä:   7.9.24 11:36:58

Menkää töihin mutta älkää sairastako❤️

Päivämäärä:   7.9.24 11:40:53

Ja mikä on tesin merkitys jatkossa kun kaikki "sovitaan" paikallisesti?

Päivämäärä:   7.9.24 11:51:40

Arvioiden mukaan noin 10 prosenttia palkansaajista on työehtosopimuksen ulkopuolella joten tämä osuu vain pieneen osaan suomalaisia jos asia saadaan sovittua työmarkkinakierroksella. se pitää kuitenkin sopia siellä ja työmarkkinakierroksesta on muutenkin tulossa riitainen joten on typerää hankaloittaa neuvotteluja tällä asialla.

Vaikutus tulee olemaan talouden kannalta mitätön jos asia saadaan sovittua työmarkkinoilla.

Perussuomalaisten, Rkp:n ja Kd:n kannalta tämä on typerää koska näiden puolueiden kannattajista enemmistö vastustaa uudistusta. Vain kokoomus hyötyy tästä muut hallituspuolueet kärsivät jos ajatellaan puolueiden kannatusta.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   7.9.24 11:54:56

Jos tämä osuu vain 10 % palkansaajista, niin mikähän on tästä syntyvä säästö?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   7.9.24 11:57:30

Ei haittaa, viimeksi saikulla vuonna 2014.

Lähettäjä: Yrittäjä 
Päivämäärä:   7.9.24 11:57:33

Joopajoo, kaikki yrittäjiksi niin tiedätte kuka sairauspäivärahat maksaa, vaikkei itse saa siitä nauttia. Toivoo työläisten riistäjä kapitalisti, eli pk yrittäjä joka tekee töitä kipeänä saadakseen rahaa työntekijöiden sairaspäiviin.

Lähettäjä: kndsfsdf 
Päivämäärä:   7.9.24 12:03:12

Hah, kannatti äänestää persuja! Se on teille niin oikein!!

Tietenkin Kokoomus ajaa tämmöistä niinkuin kaikkia asioita jotka huonontaa työntekijöiden oloja. Mutta persut, joissa lienee vähemmän yritysjohtajia...

No, siitähän saitte tyhmät!

Päivämäärä:   7.9.24 12:47:28

Mun mielestä saisi olla vähintään 3 päivää tuo omavastuu.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   7.9.24 13:13:54

Tässäpä on sekin kätevä puoli että kun ensimmäinen sairauspäivä saadaan tes:tä palkattomaksi niin saadaan sairaaloiden ja vuodeosastojen potilaspaikkoja tyhjiksi. Mitkä säästöt saadaan kun siivotaan sairaimmat pois kätevästi tartuntataudeilla!

Päivämäärä:   7.9.24 13:17:03

Liitot on ajettu alas, turha huudella tessistä kun sairaspäivän palkallisuus katoaa ajanoloon paikallisesti sopimalla.

Lähettäjä: ., 
Päivämäärä:   7.9.24 13:27:50

Meillä eka sairaslomapv on tessissä, mutta ta:n tietäen seuraavassa neuvottelussa siitä saa kyllä tapella ja kovaa, jos haluaa sen säilyvän.
Ja kun palkallinen eka päivä poistuu, niin sehän tarkoittaa sitä että päivässä-parissa ohi menevän flunssan takia haetaan siis tästä lähin 5pv saikkua niin saadaan ekastakin palkka.

Lähettäjä: NipsNaps 
Päivämäärä:   7.9.24 13:34:17

Aikoinaan mm. rakennuspuolella oli eka sairauspäivä palkaton. Ei siis mitään uutta maailmassa.

Eri asia olisikin jos Kela korvaisi työnantajalle kaikki päivät. Mutta kun ei korvaa, omavastuu työnantajalla on sairastumispäivä + 9 seuraavaa päivää (poislukien sunnuntait ja muut pyhät) eli yhteensä 10 päivää.

Voitte kuvitella kuinka suuri on lasku ns. sairastamisista sivukuluineen.

Päivämäärä:   7.9.24 14:00:55

Nyt meillä ihmiset ovat omalla ilmoituksella pois ja yleensä 1-2 päivää. Eivät todellakaan saikuta turhasta ja saikkuja on tosi vähän. Mutta välillä iskee flunssa, vatsatauti tms. ja on pakko olla pois. Saisivat olla sen kolme päivää ennen lääkäriin menoa, mutta eivät yleensä ole, ellei sairaus tosiaan sitten jatku. Kukaan esihenkilöistä ei painosta töihin. Ennemmin kannustaa ottamaan rauhassa tarvittavan levon. Mutta jos alkaa menemään omasta pussista, niin tuskin on kiire töihin takaisin. Ottaa siinä sitten vähän lepoa muutenkin, kun palkka jää muutenkin saamatta. Ja koittaa hakea sen pidemmän saikun, ettei tarvitsisi itse maksaa. Mun matikalla mä en näe mitään säästöä tämmöisessä.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   7.9.24 14:03:26

Ja mitenkäs sitä saikkua vaan haetaan 5 päivää? Mulla ainakin lääkäri määrää sen minkä määrää ja siihen ei oo potilaalla mitään sanomista.

Päivämäärä:   7.9.24 15:08:42

Jatkossa sitten ollaan joko flunssassa töissä tartuttamassa muut (vaikka mikäpä tässä muuttuisi) tai 5 päivää saikulla.

"
LähettäjäMä

Päivämäärä7.9.24 14:03:26

Ja mitenkäs sitä saikkua vaan haetaan 5 päivää? Mulla ainakin lääkäri määrää sen minkä määrää ja siihen ei oo potilaalla mitään sanomista."

Eiköhän siitä viidestä päivästä tule vakio. Minulta on työterveyslääkäri tainnut joka kerta kysyä, että montako päivää laitetaan, yleensä olen loppuviikoksi pyytänyt, viikonloppu on palkatonta vapaata kuitenkin.

Päivämäärä:   7.9.24 15:22:21

Menetetyn palkan voi myös ottaa palkallisena vapaana. Vaikka olisi sairas vain päivän, omalla ilmoituksella voi monessa paikassa olla poissa kolme päivää.
Eli menettää päivän palkan mutta saa kaksi päivää ylimääräistä palkallista vapaata.

Päivämäärä:   7.9.24 15:24:51

Ei meillä heti saa viittä saikkupäivää putkeen, mutta sitä voi aina hakea lisää niin, että yhteensä saa sen 5pv täyteen. Näin aion ainakin itse jatkossa tehdä mikäli palkaton ensimmäinen päivä tulee meille käyttöön (ei tessiä), koska saan kaikki taudit aina töistä koska jengi tunkee sinne nykyäänkin sairaana. En työkavereiden toiminnan takia suostu ottamaan palkattomia saikkupäiviä, palkka on muutenkin naurettavan pieni eikä minulla ole sellaiseen varaa.

Palkatonta ei sitten taas ole pakko enää pyytää etukäteen, vaan voi hyvällä omallatunnolla ollakin palkattomalla saikulla sen yhden päivän kun on muuta tekemistä :)

Lähettäjä: Tiio 
Päivämäärä:   7.9.24 16:01:48

Eka palkaton sairis on jo käyyössä mm Pamin kiinteistötessissä.

Lähettäjä: @luas 
Päivämäärä:   7.9.24 16:08:39

Tämä tulee meidän alalla ainakin ihan satavarmasti johtamaan siihen, että tekijät tulee kipeänä töihin. Ja sitten on kaikki kipeänä. Hihhei kun on mukavaa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.9.24 16:12:48

Jos tulee käyttöön niin olen sitten jatkossa aina saikulla 5 päivää eli menen uudelleen työterveyteen valittamaan että nyt tuli vielä vatsatautikin ja en tasan tee kotona töitäni vaan joutuvat jakamaan ne muille.

Tällä hetkellä olen aina kipeänäkin hakenut läppärit kotiin ja hoitanut kiireisimmät ja pakolliset työt itse.

Jatkossa sen 5 päivän saikun jälkeen ilmoitan vielä töihin palatessa että en pysty projektin A ja B deadlineen, kuka hoitaa ne, että saan itse C:n ja D:n tehtyä. Ennen oon tehnyt sitten niska limassa ABCD:n kaikki valmiiksi ja ollut aivan kuitti.

Lähettäjä: Silli 
Päivämäärä:   7.9.24 17:17:56

Tämä tulee johtamaan siihen, että ihmiset tulee kipeänä töihin ja tartuttaa työkavereihin ja asiakkaisiin ripulit, yrjötaudit, koronat sun muut. Varsinkin pienipalkkaisilla palvelualoilla. Saikut vaan lisääntyy. Miettikää nyt kun joku tarjoilija, luokanope, kokki, lastenhoitaja tai vastaava tulee vatsataudissa töihin. Orpo saa mitä tilaa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.9.24 17:30:19

LähettäjäY 

Päivämäärä7.9.24 11:19:09

Aivan oikein!
Kaikki krapulapäivien pitäjät saavat pitää ne omaan piikkiin.
Tämä on jossain ihan oikea ongelma!!!

Ja kaikki ne hemmetin, nyt just ei huvita mennä töihin.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   7.9.24 17:46:02

Gerbiili kuoli, en pääse töihin tänään.

Ihan oikeasti tällainenkin tekstari on joskus tullut.

Päivämäärä:   7.9.24 17:52:29

"Jos omat liittonne eivät saa kyseistä kohtaa pidettyä TES-neuvotteluissa niin valittakaa sinne.”

No eihän nämä itkijät mihinkään liittoon kuulu. Lusmutaan vaan toisten siivellä ja valitetaan.

Päivämäärä:   7.9.24 18:02:03

Tämä ei toimi ainakaan terveydenhuollossa eikä toivottavasti sinne sopimukseen päädy. Joudun siis joka päivä hoitamaan erilaisia potilaita, räkiviä, yskiviä, noroa ja koronaa. Yleensä en käytä maskia perus polityössä, mutta usein tietysti normaali tai ffp maski. Altistun jatkuvasti pöpöille ja jos työnantaja sen takia vie minulta ensimmäisen palkallisen sairaslomapäivän niin aion kyllä irtisanoutua.

Lähettäjä: Plääh 
Päivämäärä:   7.9.24 18:42:01

Tiedoksi: yleensä suurin tartuttavuus on jo ENNEN oireita, eli ne sairastuneet on tartuttaneet jo ennen sitä ensimmäistä saikkupäivää, se siitä hurskastelusta että nyt tullaan sairaana töihin. Krapula ei tartu.

Päivämäärä:   7.9.24 18:48:25

Tää muutos ei haittaa ketään, joka niitä palkkoja maksaa. Ja jos talous kaatuu yhteen palkattomaan päivään, nii siinä vaiheessa kannattaa jo vähän miettiä missä menee vikaan.

Päivämäärä:   7.9.24 19:02:05

"Gerbiili kuoli, en pääse töihin tänään.

Ihan oikeasti tällainenkin tekstari on joskus tullut."

Mitä tekemistä tuolla on sairastamisen kanssa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.9.24 19:42:13

Eikö tämä omavastuu ole ihan itsestäänselvä ja järkevä? Tälleen yrittäjänä tuo 1 päivän "omavastuu" olisi ihan toiveunta.

Lähettäjä: St 
Päivämäärä:   7.9.24 21:34:33

Saisi tulla myös koskemaan, kun lapsi kipeänä.
Meillä työporukassa näitä joiden lapset sattuu olevan sopivasti kipeänä ma tai pe :D ja melko useinkin…. Muut meillä ei saikuttele.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   7.9.24 21:34:58

Hyvä juttu, kannatan. Yrittäjänä voi vaan haaveilla sairaslomapäivistä saati että siitä saisi jotain korvausta. Töissäollessa oli helppoa ja eka sairaslomapvä palkaton ois ollut fine, harvemmin sitä pois tuli oltua sieltäkään.

Päivämäärä:   7.9.24 21:35:22

" Mitä tekemistä tuolla on sairastamisen kanssa?"

Siten että siinä otettiin palkallinen saikkupäivä.

Lähettäjä: Tex willer 
Päivämäärä:   7.9.24 21:55:19

Tämähän on siis tapasaikuttajille paha paikka.

Päivämäärä:   7.9.24 22:04:55

"Siten että siinä otettiin palkallinen saikkupäivä."

Jaa omalla ilmoituksella?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   7.9.24 22:12:33

Oma työkaveri toimitti kyllä ihan lääkärintodistuksen vastaavasta, akuutti stressireaktio oli diagnoosi (jonka siis itse kertoi) ja kesto 3pv. Tää tosin ei ollut gerbiili, vaan kissa.

"Siten että siinä otettiin palkallinen saikkupäivä."

Jaa omalla ilmoituksella?"

Lähettäjä: Plääh 
Päivämäärä:   7.9.24 22:24:09

Voi hyvä jumala, kissan tai gerbiilin kuolema... kyllä on helppo elämä jos niiden jälkeen ei kestä työpäivää, realiteetit kehiin!

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   7.9.24 22:25:37

Eli työnantaja maksaa kun kissa kuolee. Miksi hän on velvollinen siitä maksamaan?

Päivämäärä:   8.9.24 00:35:03

Vaikka te ette sitä ymmärrä niin lemmikkieläin on todella rakas ihmiselle, vaikka kyseessä olisi pari vuotta elävä gerbiili. Pitäisikö sinne töihin sitten mennä itkemään? En minä ainakaan suruaikana saa mitään aikaiseksi.

Päivämäärä:   8.9.24 06:55:40

Ei tarvitse mennä töihin itkemään, tietenkään, on ihan hyväksyttävää olla pois kun lemmikki kuolee.
Sen sijaan siitä päivästä ei yrittäjän kyllä pitäisi joutua maksamaan palkkaakaan.

Lähettäjä: Krooh 
Päivämäärä:   8.9.24 07:31:13

Eihän eläimen kuolema ole palkallinen vapaa edes, eikä kuulukaan olla. Sen sijaan ihmisellä voi olla kroonisia sairauksia, esim. toistuvia sydänjuttuja, joiden takia on jonain päivänä työkyvytön ja viettää sairaalan päivystyspolilla työpäivän, mutta ei jää pidemmälle lomalle. Joka kerta menisi sitten päivän palkka, vaikka ihminen ei ole mitenkään voinut valita sairauspoissaolojaan. Ei ole oikein. Krapulan takia poissa oleville ja muille turhaan saikuttajille pitäisi saada antaa sen sijaan potkut.

Lähettäjä: Tikkanen 
Päivämäärä:   8.9.24 07:52:32

Ihan hyvä muutos. Tuohan ei koske tapaturmia eikä yli viiden päivä s-lomia.
Jää tapasaikuttelijat nyt pois. Ja jos oikeasti voit kuitenkin mennä vähän kipeänä töihin, niin et edes tarvitsisi saikkua koska et ole oikeasti kipeä
Tietysti jos on joka kuukausi useamman kerran parin päivän saikulla, niin tilipussi kevenee kyllä.
Hyvä uudistus, tosin meillä on ollut tuo palkaton eka päivä TES:issä jo vuosikymmeniä.
TES määrää meillä että jos sairastut kesken työpäivän, niin se päivä on palkallinen, palkaton on seuraava täysi päivä.
Itse mennyt monesti kovassa kuumeessa töihin, klo 08, työterveyteen klo 08.10, ja kotiin sairastamaan.
Ottanut vain yhden päivän saikkuja...

Päivämäärä:   8.9.24 08:29:57

Tuli mieleen tuosta lemmikin kuolemasta, että itse jouduin yllättäen tällä viikolla yöllä lopettamaan rakkaan kissamme päivystävällä eläinlääkärillä. Yöllä unet jäi tämän vuoksi minimiin, mutta menin aamulla töihin ja itkin koko päivän. Oma työni on lähes täysin vain asiakkaiden tapaamisia, mutta onneksi esihenkilö antoi tehdä sen päivän hallinnollisia tehtäviä asiakastapaamisten sijasta. Työpäivä oli kamala, koska jo huonojen yöunien vuoksi tunteet vielä korostui. Silti ei tullut mieleenkään jäädä tapauksen vuoksi pois töistä.

Lähettäjä: Lp 
Päivämäärä:   8.9.24 08:53:48

Kyllä lemmikin kuolema voi olla ihan validi syy saikkuun. Jos ihminen ei saa nukuttua, syötyä ja itkee vaan niin harvaan työpaikkaan on työkuntoinen. Toki jos tätä kestää viikkotolkulla, niin sitten kaipaa varmasti jo ammattiapua. Mutta kyllä minä töisstä saikulla olin, kun hevosen ähkyä hoidettiin yötä myöden ja lopulla lopetettiin akuutisti voinnin romahtaessa viikkiin.

Lähettäjä: Zolli 
Päivämäärä:   8.9.24 08:57:21

Mä itkin vaan töissä kun lapsi kuoli, esimies pakotti menee kotiin mutta pysyin kynsin hampain kiinni työpaikalla, itkin vaan.

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   8.9.24 09:00:52

En kannata tuota ensimmäistä palkatonta saikkupäivää, vaikkei se itseäni mitenkään hetkauttaisikaan. Mielestäni tuo tulee vain pidentämään saikkuja. Meillä on kuitenkin paljon isompia ongelmia saikkukäytännöissä. Tiesittekö, että jos julkisen sektorin hoitaja sairastuu lomallaan vaikka flunssaan tai vatsatautiin, niin kun hän hankkii todistuksen, niin lomaa siirtyy sen sairausloman ajan verran. Heillä ei ole enää mitään omavastuuta!! En tätä muuten tietäisi, mutta esihenkilötehtävissä toimiva ystäväni huokaili kesällä, miten lomalla olevat työntekijät ilmoittavat parin päivän saikkuja ja näille lomapäiville pitäisi sitten myöhemmin löytyä sijainen. Ja esimerkiksi vatsatauti on semmoinen, että saat soittamalla todistuksen, eikä kukaan voi todentaa mitenkään, että ripuloitko kotona vai et.

Kannattaisin myös jotain palkitsemisjärjestelmää heille, joilla saikkuja on vähän. Esimerkiksi puoli vuotta ilman saikkuja = 200€ tyky-rahaa.

Päivämäärä:   8.9.24 09:02:58

Mno ei kyllä palkalliseen oikeuta.

LähettäjäLp

Päivämäärä8.9.24 08:53:48

Kyllä lemmikin kuolema voi olla ihan validi syy saikkuun. Jos ihminen ei saa nukuttua, syötyä ja itkee vaan niin harvaan työpaikkaan on työkuntoinen. Toki jos tätä kestää viikkotolkulla, niin sitten kaipaa varmasti jo ammattiapua. Mutta kyllä minä töisstä saikulla olin, kun hevosen ähkyä hoidettiin yötä myöden ja lopulla lopetettiin akuutisti voinnin romahtaessa viikkiin.

Päivämäärä:   8.9.24 09:04:22

"Itse mennyt monesti kovassa kuumeessa töihin, klo 08, työterveyteen klo 08.10, ja kotiin sairastamaan."

Eli käynyt tartuttamassa muut työpaikalla.

Päivämäärä:   8.9.24 09:04:44

Miksei akuutti stressireaktio oikeuttaisi palkalliseen sairaslomaan, oli syy mikä tahansa?

Päivämäärä:   8.9.24 09:07:59

Eikö se ole vaan mukavaa, että päästään yhdellä poissaolopäivälllä sen 3-4 päivän sijaan, mikä lapsen flunssaan yleensä menee. Nämä lapsettomat natisijat voisivat joskus oikeasti kokeilla itse millaista on flunssassa sairastaa flunssaisen lapsen kanssa. Tai pahempaa, vatsatautisen. Voin kertoa että ei ole netflixiä ja lepoa sohvalla torkkuen vaan ihan älyttömän raskasta 24/7 valvomista kun ne pikkulapset ei nuku öisin kipeänä vaan heräilevät itkuisena koko ajan. Oksennustaudissa sitä oksennusta on joka paikassa monta kertaa yössä kun pikkulapset heräävät siihen että oksennus lentää, eivät osaa ajoissa mennä vessaan oksentamaan.

"LähettäjäSt

Päivämäärä7.9.24 21:34:33

Saisi tulla myös koskemaan, kun lapsi kipeänä.
Meillä työporukassa näitä joiden lapset sattuu olevan sopivasti kipeänä ma tai pe :D ja melko useinkin…. Muut meillä ei saikuttele."

Päivämäärä:   8.9.24 09:16:40

"Tuohan ei koske tapaturmia"

Ei koske työtapaturmia, muita tapaturmia koskee kyllä.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   8.9.24 09:20:42

Ootteko tosiaan niin usein kipeinä, että tämä on noin kamala asia? Itsellä jo sellainen tauti että ihan sairaslomaa tarttee niin sitten viikko kerralla. Tällaisia ollut muutama kerta vuosien varrella. Taitaa tosiaan olla ihan lumetta noi pienet sairastamiset.

Päivämäärä:   8.9.24 09:21:20

Yksi tuttavani, opettaja vielä, piti lapsensa keväällä ja syksyllä kauniilla säällä "kipeänä " kotona, jotta pääsi golfaamaan. Harmitteli kun lapsi kasvoi niin isoksi ettei voinut käyttää tätä enää syynä.
Kannatan ehdottomasti palkattomia sairaslomapäiviä, niitä voisi olla useampikin kuin yksi. Miksi ihmeessä saisin palkkaa jos en tee töitä? Mistä kumpuaa tänä ajatus että aina joku muu korvaa ja maksaa?

Päivämäärä:   8.9.24 09:29:02

Monen pienyrittäjän puolesta todella hyvä ratkaisu. Korpeaa takuulla maksaa se saikkupalkka ja käytännössä mennä itse töihin sitten tuuraamaan. Uudelleen ja uudelleen.

Ja ennen kuin aletaan vinkua että yritys ei voi olla kannattava ellei ole varaa maksaa jatkuvia saikkupalkkoja, niin tutustukaapa suomalaisten pienyritysten kannattavuuteen ylipäätään.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   8.9.24 09:29:53

” Tämä tulee meidän alalla ainakin ihan satavarmasti johtamaan siihen, että tekijät tulee kipeänä töihin. Ja sitten on kaikki kipeänä. Hihhei kun on mukavaa.”

Tämä. Itseänihän tuo ei yksinyrittäjänä koske, mutta omasta tuttavapiiristä voisin kuvitella, että moni menee sitten kipeänä töihin, koska ei ole vara menettää palkkaa päivääkään ja tuskin sitä saikkua vaan lisää kirjoitellaan, varsinkaan julkisella.

Ja yhden kaverin menetin jo sydänlihaksen tulehdukseen, sitä odotellessa että menee seuraava, kun on töissä kipeänä.

Päivämäärä:   8.9.24 09:39:30

Vuokratyöläisillä on jo nykyään palkaton eka päivä. Viime talvena oltiin ruokalassa syömässä, toisen osaston nuori istui takki päällä siellä ja kertoi että oksensi, oli oksentanut jo aamulla kotona mutta ajatteli että voi olla ohimenevää eikä jäänyt pois töistä. No me että miksi siinä vielä istut, no bussi lähtee vasta xx- ajan päästä. hyvin saattoi siinäkin sairastuttaa melko monta.
Toisaalta olen kuullut että eipä omatunto soimaa jos ottaa palkattomana rokulipäiviä.

Lähettäjä: Tikkanen 
Päivämäärä:   8.9.24 09:39:40

"Itse mennyt monesti kovassa kuumeessa töihin, klo 08, työterveyteen klo 08.10, ja kotiin sairastamaan."

"Eli käynyt tartuttamassa muut työpaikalla"

Luulet että kävin sanomassa kaikille työkavereille kättäpäivää ?
Oman maalaisjärjen käyttö sallittu tässäkin...

Lähettäjä: ss 
Päivämäärä:   8.9.24 09:46:07

En usko että darrapäivät ovat näin iso ongelma, ja jos ovat, pitäisi laittaa ennemmin paukkuja päihdehuoltoon, koska päihdeongelmat aiheuttavat jopa 4 MILJARDIN euron kulut vuodessa.

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   8.9.24 09:50:26

Ja mielestäni jos työpaikalla on näitä jotka ovat aina tyyliin ma ja pe pois niin pitäisi esimiesten olla enemmän hereillä ja vaatia sitä saikkulappua. Myös siitä lapsen poissaolosta. Esimieshän sen saikkupäivän hyväksyy tai ei, alkaisivat vaatia enemmän todistuksia niin nämä voisivat vähentyä.

Ja meilläkin pitää soittaa ensin työn järjestelijälle 6.30 etten ole tulossa, vasta sitten 7.30-8.00 saa esihenkilön kiinni samasta asiasta.

Lähettäjä: Tsl 
Päivämäärä:   8.9.24 09:51:51

"Saisi tulla myös koskemaan, kun lapsi kipeänä.
Meillä työporukassa näitä joiden lapset sattuu olevan sopivasti kipeänä ma tai pe :D ja melko useinkin…. Muut meillä ei saikuttele."

Tilapäinen hoitovapaa on täysin palkaton lain mukaan jo nyt. Työehtosopimuksen mukaan siitä maksetaan palkkaa tai työpaiksn käytännön. Siinä olisikin neuvotteluihin porkkana; poistetaan tilapäisen hoitovapaan paikallisuus, mutta säilytetään eka oma sairauspäivä palkallisena. Ai että mikä meuhka siitä(kin) syntyisi ja olisi sekin hallituksen syytä.

Päivämäärä:   8.9.24 09:53:35

"Luulet että kävin sanomassa kaikille työkavereille kättäpäivää ?"

Tautia voi levittää sanomatta kättäpäivää.

Virukset voivat tarttua monin eri tavoin riippuen virustyypistä.

Pisaratartunta: Tämä tapahtuu, kun virusta sisältävät pisarat leviävät ilmaan yskimisen, aivastelun tai puhumisen kautta ja toinen henkilö hengittää ne sisään.

Kosketustartunta: Virukset voivat tarttua kosketuksen kautta, esimerkiksi kun kosketetaan saastuneita pintoja ja sen jälkeen kasvoja, erityisesti suuta, nenää tai silmiä.

Päivämäärä:   8.9.24 09:56:48

"Ootteko tosiaan niin usein kipeinä, että tämä on noin kamala asia? Itsellä jo sellainen tauti että ihan sairaslomaa tarttee niin sitten viikko kerralla."

No se on hieno juttu että sulla on tuollainen tauti :D

Oikeastiko on vaikea ymmärtää, että ihmisillä on erilaisia sairauksia? Mulla on migreeni, ja todellakin otan usein vain sen yhden päivän saikkua, koska ei migreeni minulla kestä sen pidempään. Monesti se voi kestää vain puoli päivää - teen siis taas etätöitä heti, jos/kun migreenilääke alkaa puremaan eikä päätä enää särje.

No, eipä tämä omaa työpaikkaa onneksi koskekaan, meillä saa jatkossakin olla sen 2 päivää saikulla ilman lääkärintodistusta. Muutenkin luottamus työntekijöihin pelaa.

JOS tuo menisi meilläkin niin, että eka saikkupäivä olisi palkaton, niin todennäköisesti olisin "etätöissä" vaikka oikeasti en tietenkään migreenissä töitä tekisi. Meillä ei työtä juurikaan seurata, merkkaisin siis järjestelmään jotain höpöhöpöä vaikka oikeasti makaisin sängyssä tai oksentaisin vessassa. Sitä saa mitä tilaa :D

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   8.9.24 10:14:28

"Ja jos oikeasti voit kuitenkin mennä vähän kipeänä töihin, niin et edes tarvitsisi saikkua koska et ole oikeasti kipeä."

Minä en missään tapauksessa halua töihin niitä vähän kipeitä, jotka varmaan buranalla selviäisivät työpäivästä. Olen sellainen tautimagneetti että saan joka hiton flunssan ja mahataudin jotka toimistolle kannetaan. Enkä ole ainoa. Kipeänä ollaan pois töistä, eikä tulla tartuttamaan muita! Mitäpä luulet jääkö porukka enää niin herkästi kotiin jos poissaolo on palkatonta. Voin sanoa että on taatusti kalliimpaa kun kolme on monta päivää saikulla vs. yksi on pari päivää.

Lähettäjä: huokaus 
Päivämäärä:   8.9.24 10:18:56

Ei tässä mitään uutta ole. Ensimmäinen sairauspäivä on ainakin ollut monella alalla aina palkaton. Ei se ketään vararikkoon vie ja toisaalta, jos sulla on sairaspäiviä niin paljon että se tuntuu lompakossa niin siinä vaiheessa on aika kyseenalaistaa joko sairastelut tai terveydentila. Aika tarkemmille tutkimuksille.

Kaikilla aloilla/työpaikoilla ei voi olla yhtäkään päivää pois omalla ilmoituksella vaan jokaisesta sairaspäivästä pitää olla lääkärintodistus. Jotkut taas hyväksyy kolme päivää omalla ilmoituksella, jopa viisi! Tasan ei käy nallekarkit tässäkään.

Henkilökohtaisesti jollen ole 40 asteen kuumeessa tai vatsataudissa pidän etäpäiviä, sanon pomolle että teen minkä jaksan mikä on meillä ollut yleinen käytäntö. Jos tarvitsen oikeasti saikkua kuumeen tms. takia niin se onnistuu o,alla ilmoituksella. Kun saikkupäivist' ensimmäinen on ehkä jatkossa palkaton tulen olemaan aina maksimimäärän saikulla. Tähän asti olen palannut töihin ehkä vähän liian nopeasti oman voinnin yliarvioiden, jatkossa parantelen rauhassa.

Päivämäärä:   8.9.24 10:59:46

Työnantaja voi vaatia lääkärintodistuksen ensimmäisestä sairauspäivästä jo nyt ja jos poissaoloja on paljon työntekijä voidaan laittaa työkyvyn arvioon joten tekemällä ensimmäisestä sairauspäivästä palkaton halutaan kyykyttää oikeasti sairaana olevia työntekijöitä ja yritetään pakottaa heidän sairaana töihin.

Päivämäärä:   8.9.24 11:25:12

"Työnantaja voi vaatia lääkärintodistuksen ensimmäisestä sairauspäivästä jo nyt ja jos poissaoloja on paljon työntekijä voidaan laittaa työkyvyn arvioon joten tekemällä ensimmäisestä sairauspäivästä palkaton halutaan kyykyttää oikeasti sairaana olevia työntekijöitä ja yritetään pakottaa heidän sairaana töihin."

Tämä. Tapasaikuttamiseen on täysin mahdollista puuttua jo nykyisellään tehokkaasti, joten niiden piikkiin muutosta on ihan turha laittaa.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   8.9.24 11:30:48

Kai tämä koskee sitten myös ministereitä, yritysjohtajia yms eikä vain tavallisia duunareita? Jotenkin tuntuu siltä, tässäKIN asiassa heillä on ihan eri säännöt.

Päivämäärä:   8.9.24 11:31:44

Meillä tämä tulee tarkoittamaan sitä että kipeänäkin mennään tartuttamaan muut ja luultavasti tehdään puoliteholla sairaana töitä pitkään, kun tauti pitkittyy. Nopeammin pääsisi parempaan työtehoon jos saisi levätä taudin pois. Itse ainakin raahaudun vaikka kuumeessa tai oksennellen töihin, ei ole varaa olla pois. Turhaan en ole koskaan ollut pois ja pidän kovasti työstäni, mutta aina muutama kuumetauti vuodessa iskee, ja korona-ajan ylihigenian jälkeen on tuntunut että iskee entistä helpommin, nytkin ollut kesälläkin kaksi kuumetautia.

Päivämäärä:   8.9.24 11:36:31

--- Juuri oli tutkimus, ettei yritysjohtajat ole saikuilla juuri muutenkaan. Olen itsekin huomannut duunissa, että mitä ylemmällä portaalla on, sitä vähemmän on pois. Ja taas jos työntekijällä ei duunit kasaudu (joku muu tekee poissaolon aikana), niin sitten taas on enemmän saikkuja. Eli operatiivisella puolella sairastetaan enemmän.

Päivämäärä:   8.9.24 11:38:07

"No, eipä tämä omaa työpaikkaa onneksi koskekaan, meillä saa jatkossakin olla sen 2 päivää saikulla ilman lääkärintodistusta. Muutenkin luottamus työntekijöihin pelaa."

Ei tämä muutos tuohon liity vaan siihen saatko palkkaa.

Lähettäjä: Ha 
Päivämäärä:   8.9.24 11:38:53

Monta kuumetautia vuodessa? Oisko syytä tarkastella elämäntapoja.

Päivämäärä:   8.9.24 11:42:33

Papereita jaksaa pyöritellä pienessä kuumetaudissakin, fyysisesti raskas työ onkin sitten eri juttu.

Päivämäärä:   8.9.24 11:42:44

""No, eipä tämä omaa työpaikkaa onneksi koskekaan, meillä saa jatkossakin olla sen 2 päivää saikulla ilman lääkärintodistusta. Muutenkin luottamus työntekijöihin pelaa."

Ei tämä muutos tuohon liity vaan siihen saatko palkkaa."

No edelleen saan myös palkkaa normaalisti :D

Päivämäärä:   8.9.24 11:51:58

Lähettäjä.

Päivämäärä8.9.24 11:31:44

Meillä tämä tulee tarkoittamaan sitä että kipeänäkin mennään tartuttamaan muut ja luultavasti tehdään puoliteholla sairaana töitä pitkään, kun tauti pitkittyy. Nopeammin pääsisi parempaan työtehoon jos saisi levätä taudin pois. Itse ainakin raahaudun vaikka kuumeessa tai oksennellen töihin, ei ole varaa olla pois. Turhaan en ole koskaan ollut pois ja pidän kovasti työstäni, mutta aina muutama kuumetauti vuodessa iskee, ja korona-ajan ylihigenian jälkeen on tuntunut että iskee entistä helpommin, nytkin ollut kesälläkin kaksi kuumetautia.

Pesetkö käsiäsi tarpeeksi hyvin/usein? Aikuisella muutama kuumetauti joka vuosi on paljon.

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   8.9.24 12:15:47

Se kuinka usein kukakin on kipeänä riippuu niin ihmisestä. Toiset ei tunnu sairastavan koskaan, korkeintaan vähän tuntuu että olisinko tulossa kipeäksi kun toisessa ääripäässä on ihmisiä joilla on esimerkiksi perussairaus jonka takia vastustuskyky on huonompi. Lapsena mä en sairastanut juuri koskaan, ensimmäisen korvatulehduksen sain 14 vuotiaana. Sisko taas sairasti kaikki mahdolliset tartuntataudit mitä liikkui ja kärsi alle kouluikäisenä useista korvatulehduksista. Mulla ei ole allegioita, siskolla taas on. Täysin samoilla elintavoilla toinen meistä sairasteli ja toinen ei.

Lisäksi riippuu mitä työtä teet, konttorirotta ei altistu eri pöpöille samassa määrin kuin vaikka kaupan kassa tai lastentarhanopettaja.

Niihin tapasaikuttajien rokulipäiviin tai krapulapäiviin on jo nyt mahdollista puuttua. Kyllä kuka vaan fiksu työnantaja tai työnjohtaja huomaa jos joku on aina "kipeänä" kansallisten ryyppyjuhlapäivien jälkeen, joulun välipäivinä, pääsiäisviikoilla, juhannusviikolla tai kuten yksi tapasaikuttaja joka jäi kiinni kun alkoivat vertailla tämän usein kipeänä olevan sairauspoissaoloja ja kolmivuorotyötä tehneen miehensä vuorovapaita ja hups, sina kun miehellä oli yövuorojen jälkeiset pitkät vapaat tämä rouva oli kipeänä. Ja mun työpaikalla oli työntekijä jolla oli aina jo torstai-iltapäivisin tai viimeistään iltaisin huono olo ja perjantain sitten saikulla. Työnantajalla oli epäilys että oli vaan kiire bilettämään(mikä olikin totta) ja alkoi vaatia aina lääkärintodistuksen että on kipeä tai se perjantai on palkaton. Muutaman perjantain oli töissä, oli ihan hermona ja kyttäsi kelloa koko ajan. Sitten irtisanoutui.

Lähettäjä: tippaiit 
Päivämäärä:   8.9.24 12:30:44

" Minä en missään tapauksessa halua töihin niitä vähän kipeitä, jotka varmaan buranalla selviäisivät työpäivästä. Olen sellainen tautimagneetti että saan joka hiton flunssan ja mahataudin jotka toimistolle kannetaan. Enkä ole ainoa. Kipeänä ollaan pois töistä, eikä tulla tartuttamaan muita! Mitäpä luulet jääkö porukka enää niin herkästi kotiin jos poissaolo on palkatonta. Voin sanoa että on taatusti kalliimpaa kun kolme on monta päivää saikulla vs. yksi on pari päivää."

No jos kipeänä ollaan pois töistä niin sitten ollaan. Eka päivä palkaton. Miksi aiheesta pitää itkeä kun noin se menee.
Mutta tämä laki on hyvä laki, puree tapasaikuttajiin.

Lähettäjä: Tsl 
Päivämäärä:   8.9.24 12:46:05

"
""No, eipä tämä omaa työpaikkaa onneksi koskekaan, meillä saa jatkossakin olla sen 2 päivää saikulla ilman lääkärintodistusta. Muutenkin luottamus työntekijöihin pelaa."

Ei tämä muutos tuohon liity vaan siihen saatko palkkaa."

No edelleen saan myös palkkaa normaalisti :D"

Työnantajasi on siis jo ennakkoon tiedottanut, että palkaton päivä ei tule käyttöön teillä? Jos näin, niin hyvä teille mutta epäilen kyllä, että harva työnantaja on etukäteen linjauksia tähän tehnyt, kun lakimuutosta tai edes lopullista ehdotusta ei vielä ole.

Lähettäjä: ja 
Päivämäärä:   8.9.24 13:11:29

"Tämä tulee meidän alalla ainakin ihan satavarmasti johtamaan siihen, että tekijät tulee kipeänä töihin."

Näin itse sitten teen ja pois vasta, jos esim. kuume niin korkea, ettei vain pysty. No kipeä kyllä olen äärimmäisen harvoin.

Päivämäärä:   8.9.24 13:23:37

Tämä on helppo ratkaista niin että aina kun sairastuu ottaa pari ylimääräistä palkallista sairauspäivää niiden päivien lisäksi kun on ollut sairaana.

Jos on sairaana päivän, on poissa kolme päivää. Silloin menettää yhden päivän palkan ja saa kaksi palkallista päivää jotka on terveenä "lomalla".

Lähettäjä: Pienyrittäjä 
Päivämäärä:   8.9.24 13:28:50

Taas hyvä muistutus, etten vaan palkkaa ketään. Toiminimiyrittäjä sijaistaa lomat, kyllä tuntuu sitä valehtelevaa saikuttajaa täällä riittävän.

Lähettäjä: q 
Päivämäärä:   8.9.24 13:29:51

Palkallinen "loma" ei kyllä korvaa sitä rahan menetystä... Tarvitsen sen rahan, en ylimääräistä vapaata...

Päivämäärä:   8.9.24 13:35:56

Meillä ne tapasaikuttajat on yleensä sen 5 pv poissa muutenkin, niin ei tämä haittaa niitä ollenkaan.

Päivämäärä:   8.9.24 13:44:54

"jos työntekijällä ei duunit kasaudu (joku muu tekee poissaolon aikana), niin sitten taas on enemmän saikkuja."

Näin on. Saikuttajat pesiytyvät tällaisiin työpaikkoihin.

Päivämäärä:   8.9.24 14:12:40

Myymäläketju Puuilossa työntekijä voi saada omailmoituksella viisi päivää sairaslomaa. Palkallista vapaata voi saada esimiehen luvalla saada muihinkin tarkoituksiin, esimerkiksi perhesyiden takia. Puuilossa poissaolot vähenivät 30%.

Metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan. Jos työnantaja on reilu, työntekijäkin on reilu eikä ole turhaan poissa. Jos työnantaja on nillittävä mulkero, työntekijä keksii keinot esim. ollaan saman tien viisi päivää poissa niin saa palkan joka päivältä.

Päivämäärä:   8.9.24 14:23:33

"Mutta tämä laki on hyvä laki, puree tapasaikuttajiin."

Pureeko? Vai käykö niin että saikuttavat kuten ennenkin, ehkä jopa enemmän. Ja ne tunnolliset kärsii.

Lähettäjä: Lääkäri 
Päivämäärä:   8.9.24 15:05:02

Kummallinen käsitys, että sairasloma " otetaan" , kyllä se on tarkoitettu vain sairausajaksi, ei sitä potilas ota niinpaljon kun huvittaa.

Päivämäärä:   8.9.24 15:10:50

Ja mitä Lääkäri suosittaa kun potilas ilmoittaa ettei töihin pysty?

Tai jos vaikka oksennustauti tai ripuli vaivaa? Vaatiiko lääkäri todisteeksi oksennus- tai paskapussin vai mitä lääkäri tekee?

Päivämäärä:   8.9.24 15:13:18

Sehän on ihan lääkäristä kiinni uskooko potilasta vai ei. Ja miten ymmärtää potilaan ilmoituksen vaivoista.

Päivämäärä:   8.9.24 15:15:24

Asun ruotsissa ja täällä on jo pitkään ollut eka saikkupäivä palkaton. Olen ollut useammassa työpaikassa ja sen pistänyt merkille ettei kukaan koskaan ole sitten vaan sitä yhtä päivää ollut poissa vaan samantien useamman. Ehkä sattumaa, ehkä ei :D

Lähettäjä: Lääkäri 
Päivämäärä:   8.9.24 15:20:34

Työnantajalla on oikeus nimetä kenen lääkärin todistus hyväksytään. Mikäli tulee ilmi toistuvat saikuttamiset, voidaan vaatia aina lääkärissäkäyntiä ja tuolloin voi esim puhalluttaa tai ottaa huumetestiä tai Alkon käytön paljastavia verikokeita. Ajokykyyn ja - oikeuteen voidaan myös joutua ottamaan kantaa.Tarvittaessa pidetään sitten palaveria kaikki yhdessä, hoitoonohjaus, varoitukset, jne.

Lähettäjä: Yee 
Päivämäärä:   8.9.24 15:26:25

Meillä sairaspoissaolot lisääntyi huomattavasti, kun tuli uusi työnjohtaja, joka ei osannut/halunnut antaa pekkasia niitä pyydettäessä vaan laittoi ne miten halusi. Ei myöskään laittanut viikkovapaita vahingossakaan niille päiville, mitä kysyi. Muutti myös työvuorokierron niin, ettei työvuorot enää kiertäneet vaan suosikit sai rahavuorot ja muut päivävuorot.
Johdossa ihmeteltiin sairauspoissaoloja ja sitä, että porukkaa oli irtisanoutunut lyhyessä ajassa epätavallisen paljon. Pidettiin työtyytyväisyyskysely. Pian sen jälkeen kyseinen työnjohtaja irtisanoutui.
Tuli uusi työnjohtaja. Tämä laittoi taas työvuorot kiertäväksi. Vapaata saa pyydettäessä ja viikkovapaat on sovittavissa, kunhan pyytää ne 2 vko ennen työvuoroa. Itse tiedän menoni jopa puoli vuotta aikaisemmin. Sairauspoissaolot väheni huomattavasti.

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   8.9.24 18:30:39

"Metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan. Jos työnantaja on reilu, työntekijäkin on reilu eikä ole turhaan poissa. Jos työnantaja on nillittävä mulkero, työntekijä keksii keinot esim. ollaan saman tien viisi päivää poissa niin saa palkan joka päivältä."

Niin tämä!! Ja jos työnantaja lähtee mukaan tähän palkattomaan sairaslomapäivään, koska voi, niin lähden minäkin mukaan poissaoloihin, koska voin. Tietysti työnantajalta on oikeus tähän, mutta jatkossa minullakin on oikeus esim. sairaan lapsen hoitoon kotona. Nyt olen aina töissä kun saadaan kyllä jotenkin aina työt järjesteltyä niin että lapsi pärjää kotona hetken ja jompikumpi vanhemmista on muuten kotona. En välttämättä jatkossa järjestykään, vaan olen kotona ojentelemassa lapselle nessuja ja pitämässä sohvalla kädestä.

Päivämäärä:   8.9.24 18:35:41

Hieno työmoraali.

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   8.9.24 18:54:40

Työmoraali, haista nyt...

Jos työnantaja tahtoo välttämättä olla m*lkku, niin miksi työntekijällä olisi joku h*lvetin velvoite olla havittelemassa vuoden parhaan työntekijän palkintoa? Ihan oikeasti, ei KENENKÄÄN elämän pitäisi olla pelkkää työtä ja työnantajan pyllyn pussaamista.

Mä ainakin teen töissä parhaani niin kauan kun työnantaja on reilu ja ymmärtää, että työntekijällä on ihan omakin elämä. Valitettavasti se oma elämä vaatii joissain tilanteissa vähän joustoa, enkä nyt tarkoita mitään sen ihmeellisempää, kuin vaikka läheisen sairastuminen ja sen vuoksi esimerkiksi työvuorojen rukkaaminen niin, että pääsee käymään sairaalalla.

Päivämäärä:   8.9.24 18:57:18

"Työnantajalla on oikeus nimetä kenen lääkärin todistus hyväksytään."

Kyllä ja silloin työnantaja maksaa myös tästä aiheutuvat kustannukset.

Päivämäärä:   8.9.24 19:14:59

"Kannatan ehdottomasti palkattomia sairaslomapäiviä, niitä voisi olla useampikin kuin yksi. Miksi ihmeessä saisin palkkaa jos en tee töitä? Mistä kumpuaa tänä ajatus että aina joku muu korvaa ja maksaa?"

Kysymys on pikemminkin vuosiansiosta. On itsestään selvää, että kun palkkaat ihmisen, hänen kuuluu syödä, levätä, hoitaa jälkikasvuaan ja joskus sairastaa. Nämä asiat on nyt otettu tietyllä tavalla huomioon palkoissa. Jos tätä sorkitaan (yksipuolisesti) tarkoittaa se samaa kuin palkan alennus. Vähän sama kuin vaikka lomapäivkertymää pienennettäisiinkin puolella.

Kyse ei ole siitä, että työnantajan pitäisi maksaa sairastamisesta vaan siitä, että työn pitää elättää ja mahdollistaa ihmiselle myös inhimilliset tarpeet kuten lepo.

Jotta esitys olisi reilu, pitäisi miettiä:
a) paljon sairastavien toimeentulo
b) keskimääräinen hyväksytty saikun määrä ja korottaa palkkaa näiden menetettyjen päivien verran.

Eriarvoistavaa on myös se, että vain yhden päivän sairaudet ovat omavastuu aikaa kun taas pidemmät maksetaan. Tämä on myös sukupuolittunutta. Naisilla migreeni on yleisempi, samoin menkat voivat aiheuttaa lyhyitä poissaoloja. Miksi sairaudet asetetaan eri asemaan niin että 5 migreenipäivää on omavastuuta, mutta 5:stä flussapäivästä vain 1?

Päivämäärä:   8.9.24 19:15:46

" Jos työnantaja tahtoo välttämättä olla m*lkku, niin miksi työntekijällä olisi joku h*lvetin velvoite olla "

Velvoite olla töissä, koska siitä hänelle maksetaan. Ei siitä, että on poissa milloin minkin syyn takia, täydellä palkalla.

Lähettäjä: Hellens 
Päivämäärä:   8.9.24 19:16:10

Yleensä se menee niin päin, että jos työntekijä on käynyt jossain lääkärissä ja työnantaja haluaa hänen käyvän vielä työterveyslääkärillä. Ei silloin työntekijälle mitään ylimääräisiä kuluja tule. Harvemmin kai kukaan joutuu määrätyksi uudelleen lääkäriin, ellei sitten ole joku tapasaikuttajaksi tiedetty lusmu.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.