Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  UV geelilakkaus itse?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   7.9.24 10:11:06

Vahvemmat siistimmät kynnet kiinnostaisi, muttei välttämättä rakennekynnet.
Onko kokemuksia näistä itse tehtävistä uv lakkauksista, millaisella uv valolla pärjää ja miten lakan saa pois?
Vinkkejä?

Re: UV geelilakkaus itse?

Lähettäjä: Ei 
Päivämäärä:   7.9.24 11:17:16

Ei kannata, jos oma terveys kiinnostaa. Altistaa iho syövälle ja tutkijat ovat huolestuneilta tästä trendistä. Netistä löytyy aiheeseen liittyviä uutisia. Kannattaa tutustua.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   7.9.24 11:21:16

Itsellä on ollut monta vuotta. Tosin käyn ammattilaisella.
Hanskojen käyttöä olen harkinnut nyt uusien tutkimusten myötä.
Ja myös itse tekemistä.
Geelilakkaus on luonnollisemman näköinen ja itsellä se kestää kuukauden koska viilautan kynnet ihan lyhyeksi ja siihen lakkaus. En osaa enkä voi olla kovin pitkillä kynsillä.

Päivämäärä:   7.9.24 11:26:52

Mitä tarkoitat hanskojen käytöllä?
Lyhyehköt siistimmät kynnet olisi toiveissa, omat vain ei sellaisina pysy eikä normilakka pysy..

Lähettäjä: viiva 
Päivämäärä:   7.9.24 11:39:50

Hanskoilla tarkoitetaan UV-suojakäsineitä, joissa sormien päät ovat auki (vain kynsi ja sormenpäät saavat säteilyä).

Päivämäärä:   7.9.24 11:43:29

Kiitos, en tiennytkään tuollaisista hanskoista.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   7.9.24 11:49:57

Öhhh... Nuo lamput eivät ole niin vahvoja, että mistään suuresta riskistä voisi puhua. Jos välttelee geelilakkausta syöpäriskin pelossa, niin sitten kai myös suojaa joka päivä kätensä ja sormensa viisikymppisellä aurinkorasvalla ja muistaa myös toistaa tämän prosessin aina käsien pesun jälkeen?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7492020/

"The literature is controversial regarding whether ultraviolet radiation from chronic gel manicures increases the risk of skin cancer on the hands and nails. A comprehensive literature search and the SEER database revealed that gel manicures have little to no carcinogenic risk."

Itse asiaan: teen kotona geelilakkauksen, joskus myös rakennekynnet. Lampun ja viilauslaitteen tilasin Notinosta, en muista merkkejä mutta hyvin toimivat. Geelilakkoja saa netistä, Normalista näköjään myös mutta jälkimmäisiä en ole kokeilut. Geelilakan olen itse saanut pois vain viilaamalla, noiden pitäisi myös lähteä asetonihauteella mutta se kuivattaa ainakin itselläni ihoa vähän liikaa.

Päivämäärä:   7.9.24 12:03:53

"Tutkimuksen mukaan geeli- ja shellac-lakkauksen kovettamisessa käytetyt, UV-valoa hyödyntävät "kynsiuunit" vahingoittavat DNA:ta ja aiheuttavat solujen mutaatiota, uutisoi New York Post.

– Näitä laitteita markkinoidaan turvallisina, mutta parhaimman tietomme mukaan, kukaan ei ole ikinä tutkinut näitä laitteita ja sitä, miten ne vaikuttavat ihmisen soluihin molekyyli- ja solutasolla, tutkija ja biotekniikan sekä solu- ja molekyylilääketieteen professori Ludmil Alexandrov Kalifornian yliopistosta toteaa tiedotteessa.

Tutkimusten tulosten perusteella altistuminen UV-valolle yhden 20 minuutin jakson ajan tappoi 20–30 prosenttia altistuneista soluista, kun taas kolme perättäistä 20-minuutin jaksoa tappoi 65–70 prosenttua UV-valolle altistuneista soluista.

Loput altistuneista soluista eivät olleet tutkimuksen mukaan myöskään turvassa, vaan niiden DNA kärsi vahingoista ja mutaatiosta hätyytellen samankaltaisuuksia ihosyövän kanssa.

– Tarkastelimme potilaita, joilla oli ihosyöpä, ja näissä potilaissa havaittiin täsmälleen samat mutaatiot kuin säteilytetyissä soluissa, Alexandrov kertoo."

Tiedote aiheesta:

https://today.ucsd.edu/story/uv-emitting-nail-

polish-dryers-damage-dna-and-cause-mutations-in-cells

Uutinen aiheesta

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suositko-

geelilakkauksia-tutkimus-paljastaa-jotain-huolestuttavaa-

toimenpiteesta/8615468#gs.erp34r

Päivämäärä:   7.9.24 12:08:28

Toki jokainen saa uskoa mitä haluaa, mutta minulle jo oma järki kertoo, että on ihan eri asia verrata uv säteilyä joka kovettaa kynteen geelin taivaalta tulevaan uv säteilyyn ja totta kai kroppa kuormittuu enemmän uv:lle, jos sen auringon säteiden lisäksi altistaa itseään jatkuvasti tuollaiselle.

Ihan samalla tavalla auringon ottajat ja solariumissa käyvät selittelevät toimintaansa.

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   7.9.24 12:11:30

No voihan noita geelilakkauksia silloin tällöin itse tehdä. Mutta en käyttäisi jatkuvasti. Ja ihan yhtä vaarallisia on tavalliset kynsilakat. Tutkimusten mukaan lakkojen aineet imeytyvät kynnestä elimistöön.

Päivämäärä:   7.9.24 12:21:48

Peppi//Varmasti ovat. Itse en mitään lakkoja käytä. Mutta se ei poista sitä asiaa, että tuollaisten turhanpäiväisten kauneus tuotteiden käyttöä ei tarvitsisi harkita ja niistä valistaa sen vuoksi, että on muitakin asioita jotka on myrkyllisiä. Mielestäni on vaan hyvä, että tuollaisenkin kohdalla kerrotaan ihan suoraan että se uv säteily lisää syöpä riskiä ja tappaa soluja ja kotona teko ripsien liimailu on aiheuttanut monille nuorille silmiin vahinkoa kuten allergisia reaktioita, haavaumia, tukkineet silmän tärkeitä voitelu kanavia jne. Eli että asioista puhutaan suoraan.

Nythän nuoret käy ottamassa huulitäytteitä eikä ikää edes valvota ja uskotellaan olevan turvallista yms. Sen sijaan jostain hiusten värjäämisestä (mikä sekään ei ole järkevää) ollaan hyvin tarkkoja iän suhteen.

Lähettäjä: Jees 
Päivämäärä:   8.9.24 08:45:47

Osta led valo ja led valolla kovettuvat lakat niin ei ole pelkoa säteilystä. Mun ledvalo "uuni" maksoi kärkkäisellä muistaakseni 10 euroa, sieltä saa lakat myös.

Lakkaus poistetaan viilaamalla.

Lähettäjä: Kikka 
Päivämäärä:   8.9.24 11:42:39

Mä oon keväästä asti tehnyt itse geelilakkaukset. Pysyy 3-4 viikkoa hyvänä. Tilasin sellaisen setin netistä, sisälsi uunin, lakkoja, viilat, yms. tykötarpeet.

Jos uuni pelottaa niin voihan ne kovettaa auringossa :D mut sitten voi tehdä kynsiä vaan aurinkoisella kelillä

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   8.9.24 12:01:51

Se led-uuni toimii myös uv-valollla. Eli siinä mielessä ei eroa uv-uunista.

Hyvin kestää lakkaus 2-3 viikkoa, riippuu vähän mitä käsillään tekee. Poiston voi tehdä myös asetonilapuilla ja geeleillä. Se on vähän hidasta verrattuna ilmakuivatteisen lakan poistoon.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.9.24 13:07:38

Minkä vahvuinen uuni teillä on

Enemmän olisin huolissani akryyli/hema allergiasta lakkojen kanssa :D

Päivämäärä:   8.9.24 13:15:56

Okei eli sinänsä sama ostaako led vai uv "uunin"..?
Paljon tulee oltua hevosten parissa, joten kynnet aina kamalassa kunnossa ja katkeilee eikä normilakat vain pysy. Onko vaihtoehtona vain toimistossa olla niillä rumilla kynsillä jatkossakin :D

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   8.9.24 13:17:52

Oma led-lamppuni on teholtaan 22W

Päivämäärä:   8.9.24 14:19:04

Mahtaako tällaisiin toimia miten 6W led/uv lamppu?

Lähettäjä: Ressu 
Päivämäärä:   8.9.24 16:32:41

Minulla on 24 W led-uuni

Päivämäärä:   9.9.24 16:33:15

Kysyisin vielä mahtaako sellaiset 6W riittää miten tehoktaan
Sellaisia olisi joissain aloituspakkauksissa

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.