Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lääkärin suosittelema laihdutuslääke

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   7.9.24 08:30:23

Työterveyslääkäri suositteli vahvasti mysimba nimistä lääkettä painonpudotukseen. Itsellä huomattava ylipaino, ollut koko elämän. Ikää nyt 41. Kävin lääkärissä polven takia kun oli vihoitellut buranasta huolimatta pidemmän aikaa, nivelrikkoa siinä. Samalla kun polvea varten kirjoitti troppia suositteli tuota laihdutuslääkettä. Asia jäi kuitenkin vähän vaiheeseen, vaikka sanoin että kai tuota voisi kokeilla. Laittoi ajan myös työterveysfyssarille hakemaan jumppaohjeita ja tämäkin suositteli laihdutuslääkettä. Parin kaverin kanssa puhuin joilla myös ylipainoa ja heille on myös lääkettä suositeltu. Onko joku nykyajan muoti-ilmiö? Onko noista oikeasti jotain hyötyä?

Re: Lääkärin suosittelema laihdutuslääke

Lähettäjä: ,., 
Päivämäärä:   7.9.24 08:32:12

Jotkut hyötyy valtavasti, jotkut eivät juurikaan. Ei voi etukäteen tietää. Jos on ollut huomattava ylipaino koko elämän ajan, niin lähtisin kyllä tekemään asialle jotain.

Lähettäjä: Laihdutuslääke 
Päivämäärä:   7.9.24 08:33:43

Syö vähemmän niin laihtuu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.24 08:34:10

Kyllä nyt kokeilisin ainakin.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   7.9.24 08:44:12

Kyllä se motivaation lisäksi tarvii, pelkkä lääke ei riitä.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   7.9.24 08:49:06

Ja nykyaikaahan nuo ovat, ylipaino on tämän päivän ongelma. Lisäksi ihmiset ovat niin mukvuudenhaluisia ja opetettu siihen että itse ei olla vastuussa mistään joten laihtuminenkin vaikeaa. Ne jotka haluaa ja motivaatio on tarpeeksi kova niin onnistuvat ilmankin lääkkeitä. Hyvä silti että lääkkeet ovat apuna, syödään nitä turhfmpaankin. Lisäksi ylipaino aiheuttaa ongelmia (kuten sinulla tuo polvi) joten hyvä tehdä ajoissa jotain ennenkuin muutkin nivelet menee.

Tsemppiä, urakkaan! Testaa toimiiko sinulla. Vanha konsti syö vähemmän kuin kulutat on myös yllättävän toimiva virlä nykyäänkin.

Lähettäjä: Silli 
Päivämäärä:   7.9.24 08:50:35

Paljonko painat? Jännä juttu, kun mulle ei ole ikinä ehdotettu mitään lääkettä. Olen 45 ja paino vaihtelee, pahimmillaan ollut yli 90kg ja tällä hetkellä suunnilleen 88kg. Ei ole mitään lääkityksiä tai sairauksia. Olen työperäisten vaivojen takia (jalka, olkapää jne.) joutunut käymään lääkärissä ja aina on ohjattu vain fysioterapiaan. Kerran jopa kysyin lääkäriltä, että johtuuko jalan vaiva painosta niin kuulemma en ole niin lihava, että johtuisi. Yksikään lääkäri ei ole ikinä kommentoinut painoa muutenkaan. Olen siis kaikkien taulukoiden mukaan ihan reippaasti ylipainon puolella, mutta kilot on tasaisesti pitkin kroppaa eikä niinkään vyötäröllä. Mietin vain, että ehdotetaanko laihdutuslääkettä tai leikkausta vain niille, joilla on valmiiksi joku perussairaus tai lääkitys?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.9.24 08:59:42

Silli, vähän vaikuttaa sun pituutesi siihen, onko tuo paino paljon vai ei

Lähettäjä: Kukkuu 
Päivämäärä:   7.9.24 09:01:20

"Kyllä se motivaation lisäksi tarvii, pelkkä lääke ei riitä."

Tämä ei pidä paikkaansa. En ole tutustunut Mysimbaan, mutta jos läskit johtuvat suolistohormonin puutteesta, auttaa lääke, vaikkei pahemmin edes yrittäisi laihduttaa.

Uudet laihdutuslääkkeet on jo todettu erittäin toimiviksi ja myös tämän vuosituhannen suurimmaksi lääkekeksinnöiksi. Ne tulevat vaikuttamaan ihmiskunnan paino-ongelmaan valtavasti, mikä on tietenkin vain hyvä juttu. Ruokateollisuudelle ne ovatkin sitten hieman huonompi juttu.

Aloittaja: kokeile ihmeessä! Mitään menetettävää sinulla ei ole ja vaikka joutuisitkin maksamaan lääkkeen itse, säästät ne rahat hyvin äkkiä ruokakuluissa.

Toki ehdottomasti kannattaa siistiä sitä ruokavaliota, mutta jos on esim. vaikka ahmimishäriö, niin nämä lääkkeet auttavat siihenkin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.9.24 09:07:37

Kannattaa ilman muuta kokeilla. Kaikki nuo kommentit, että syö vähemmän kuin kulutat kannattaa jättää omaan arvoonsa. Heillä ei ole ymmärrystä siitä, miten juuri sinun kroppasi toimii. Terveisin -20 kg, jonka elämää ei enää ruoka pyöritä lääkkeen aloittamisen jälkeen. Nyt ymmärrän miten luonnostaan normaalipainoiset kohtaavat ruuan ja siinä ei ole kyse vain lujasta tahdosta

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   7.9.24 10:09:10

Suosittelen ottamaan apua vastaan. Jos painoa on oikeasti todella paljon ja onnistut lääkkeen avulla saamaan sitä reilusti alas, niin kannattaa jossain kohdalla ottaa esille myös mahdollinen vatsalaukun ohitus. Se auttaa pitämään saavutetun tuloksen, toki vaatii sinulta loppuelämän sitoutumista uuteen elintapaan.

Päivämäärä:   7.9.24 10:15:05

Kannattaa kokeilla! Minulla ja monella kaltaisellani on toiminut Ozempic tosi hyvin (olen ollut sairaalloisen lihava päiväkoti-ikäisestä asti), mutta seuraan useampia aiheeseen liittyviä someryhmiä ja kaikki ei siitä ole hyötyneet.

Lähettäjä: ~ 
Päivämäärä:   7.9.24 10:20:22

Mulla on nyt Mysimba. Rahatilanne tosin nyt niin huono, ettei ole varaa lähteä annosta suurentamaan. Saxenda ja Ozempic kokeiltu, ei toimineet mulla.

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   7.9.24 11:02:31

Totta kai kannattaa ottaa tarjottu lääke vastaan! Olen itse normaalipainoinen, mutta jos jostain saisin reseptin laihdutuslääkkeeseen, ottaisin sen oitis käyttöön. Olisi ihanaa, jos ei tarvitsisi kamppailla syömishimoja vastaan 24/7.

Lähettäjä: Xdp 
Päivämäärä:   7.9.24 14:03:25

Itse käyttånyt nyt 1.5v ozempic pienellä annoksella. Tehnyt samalla ison elämäntapa muutoksen. Liikunta, ruokavalio, nukkuminen ym painoa lähtenyt -30kg. Eli suosittelen että valmistaudu elämäntapa muutokseen, lääke ei auta jos ei kaikki osa-alueet toteudu ja painotan omaa MOTIVAATIOTA.

Lähettäjä: ä88 
Päivämäärä:   7.9.24 16:54:12

Jos koko elämän ajan on ollut ylipainoa niin kannattaahan se kokeilla, auttaisiko laihdutuslääke.

Moni siitä hyötyy, toisilla tulee hirveät sivuvaikutukset eikä voi käyttää, ja joillakin nousee munuaisarvot niin, että käyttö on pakko lopettaa vaikka siitä hirveästi hyötyä olikin.

Kokeile niin tiedät.

Lähettäjä: Kokeile 
Päivämäärä:   7.9.24 22:46:13

Kokeile ihmeessä olet nuori, jos polvet jo oireilee, 10 v päästä on vuorossa sydän, ihan tylysti, kuinka kauan haluat elää?

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   8.9.24 06:29:46

Aloittaja lienee jonkinlainen käänteinen trolli.
Jos on selvinnyt lukematta laihdutuslääkkeistä tähän päivään ja ihmettelee vielä tänään, että mikä se sellainen on, on elänyt tynnyrissä, kuvainnollisesti.

Kokeilet tai et; aivan sama. Oma elämä, oma vartalo, oma terveys. Huomattava ylipaino tuossa iässä tarkoittanee lukemattomia dieettikokeiluja, että mieluummin keto-paleo-kaalisopalla kuin lääkkeellä, vai?
Terv. Ozempic-Saxenda äityli, -20 kg, otan sitä, mitä apteekissa sattuu olemaan, eikä annoksellakaan ole enää suurta väliä, pienemmilläkin annoksilla pärjää.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   8.9.24 08:21:15

Painoa on huomattavasti, pituus 164 cm ja eilen illalla kävin puntarilla, niin 123 kg näytti, että näköjään nyt noussut paino yli 120 kg kun ennemmin ollut sen alle... Epäterveellisesti tulee syötyä kun koskaan en ole ruuanlaitosta piitannut, vaan suurin osa ruuasta on valmisruokaa tai sitten oon käynyt syömässä "ulkona" eli hamppariateria. Myös turhan monena iltana voi tulla otettua yksi saunasiideri/lonkero ilman sitä saunaa. Ja karkkia nyt tulee kaupasta ostettua myös. Työskentelen maatalouslomittajana, että töissä nyt onneksi tulee edes vähän liikuttua kun ei muuten tuu mitään urheilua harrastettua (eikä mihinkään kuntosalille/ryhmäliikuntatunneille ehdikkään mikä vois olla ihan kivaa). Lisäksi hevonen tallilla (ravihevonen, en oo kiipeämässä selkään) niin se pitää käydä hoitamassa päivällä töiden välissä ja usein tulee sitten talllillakin puuhailtua vähän kaikenlaista. Nukkuakin voisi pidempään, kun työpäivinä yöunet jää 5-6 tuntiin aika usein. Vapaapäivinä voi sitten nukkua sen 8 h.
Ja en ole koskaan yrittänyt laihduttaa, niin enpä ole sitten ollut sen kummemmin tietoinen että tähänkin vaivaan olisi tarjolla oikeasti toimivia lääkkeitä eikä vain sellaisia höpö höpö pillereitä.

Päivämäärä:   8.9.24 10:29:40

Onpa hurja paino aloittajalla, miten ihmeessä olet jaksanut sen kanssa elää? Voitko edes kuvitella elämää normaalipainoisena, kun ikää tulee lisää niin vaivoja alkaa tulla kuin sieniä sateella.
Itse olen karjatillinen 167/87kg ja olen vakavasti miettinyt lääkitystä mutta olen lykännyt sitä aina tulevaisuuteen kun lääkkeiden saanti on kuulemma hankalaa.
Minulla on ikää jo 61vuotta ja sairauksia on kilppari ja uniapnea ja verenpainelääkitys.
Olen jatkuvasti ”kuurilla” ja ammattilaisten ohjauksessa mutta en vaan onnistu.
Olisin ikionnellinen jos saisin sen 20kiloa pois.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   8.9.24 10:34:22

Sinulla on tosiaan ylipainoa jo merkittävästi ja itsekin tiedostat syitä mistä se johtuu. Kannattaa sitä lääkitystä tosiaan kokeilla mutta samalla sinun on muutettava ruokavaliota, ei se lääke yksistään auta. Lääke auttaa siihen näläntunteeseen ja ilmeisesti tuo Mysimba hillitsee tunnesyömistä, en ole varma. Lisäksi tosiaan ne kunnon yöunet!

Päivämäärä:   8.9.24 10:51:35

Laihdutuslääkkeet ei välttämättä ole mikään onni ja pikavoitto kaikille.

Todella monelle tulee sivuvaikutuksia, joista yleisimpiä on erilaiset vatsavaivat (paha ummetus, närästys, jopa oksentelu, kuvottava olo), jatkuva palelu jne. Jos kyse on suolistohormonien puutteesta, lääkitys on loppuelämän mittainen valinta. Jos haluaa pudottaa painoa ja lopettaa sitten lääkkeen, on ymmärrettävä että jatkossa on joka tapauksessa valvottava omia elintapoja tarkasti ja vanhaan ei ole paluuta, ja saman lopputuloksen saa ihan vaan valvomalla omia elintapojaan ilman lääkkeitä.

Minä koen, että lääkkeestä (Ozempic) saatu hyöty ylittää kaikki sen huonot puolet ja niin kauan kun vaan on mitenkään varaa, maksan siitä kiitollisena. Mutta jos olisin vastaavassa tilanteessa kuin moni lääkettä miettivä (nuorena ja nuorena aikuisena normaalipainonen, ja lihonut myöhemmin huonojen elintapojen takia pienemmän määrän, esim 15-20kg), kääntäisin kyllä kaikki muut kivet ja kannot ensin ennen lääkkeiden aloittamista.

Päivämäärä:   8.9.24 11:11:17

Huonot elintavat ei ole aina syy lihavuuteen. Itselläni ravintoterapeutti suositteli väljentämään syömisiä ja lisäämään rasvaa ja perunoita päivään reippaasti. No sitten taas painoa tuli lisää, onko syynä siis huonot elintavat?

Päivämäärä:   8.9.24 11:44:00

Netissä on tosi vaikea sanoa elintavoista mitään, jos ainoa tieto on, että ravintoterapeutti suositteli lisäämään perunaa ja rasvaa. Aika moni aikuisiällä elintapojen vuoksi lihonut kuitenkin voi pudottaa painoa terveellisillä elintavoilla (joihin mahtuu myös vähän herkkuja tai mistä nyt ikinä pitääkään). Jos on myöhemmin aikuisiällä sairastunut johonkin tai ollut pikkulapsesta asti lihava, siinä tuskin on kyse pelkistä elintavoista.

Oma suositukseni nykyisenä laihdutuslääkkeiden käyttäjänä on välttää niitä, jos se on mahdollista. Jos elimistössä on jotain vikaa ja painonpudotus ei onnistu, on lääkkeet hyvä vaihtoehto, kunhan ymmärtää, että se voi olla a) loppuelämän mittainen päätös ja b) ylipainosta on sen verran haittaa, että mahdolliset ja joillain melko voimakkaat sivuvaikutukset ovat pienempi paha kuin ylipaino.

Päivämäärä:   8.9.24 11:47:33

Netissä on todellakin vaikea alkaa luokittelemaan lihavuuden syitä hyviin ja huonoihin. ”Ihan oma vika” -tyylisesti.

Päivämäärä:   8.9.24 12:03:56

Lihavuuden taustalla olevat syyt ei ole hyviä ja huonoja, vaan erilaisia. Sopiva hoito määrittyy syyn mukaan. Ihan samalla tavalla eri tyyppisiin syöpiin on erilaisia lääkkeitä, eikä montaa muutakaan asiaa hoideta one size fits all -mentaliteetilla.

Jos ihminen on terve ja elämästään vaikka ensimmäiset 42 vuotta normaalipainoinen, lihavuuden taustalla vaikuttaa todennäköisesti elintavat. Ei ne suolistohormonit katoa silmänräpäyksessä ja terveellä ihmisellä harvemmin on myöskään muita merkittäviä sairauksia. Silloin ensimmäinen ja yleensä toimiva hoito on tietenkin elintapojen muutos, vaikka ihmiset mielellään kaikenlaisia ihmepillereitä haluaisivatkin.

Jos ihminen on ollut sairaalloisen lihava lapsesta asti (ja perheen muut jäsenet on normaalipainoisia) tai aikuisiällä todetaan painoon vaikuttavia sairauksia, on taustalla todennäköisesti muutakin kuin pelkät elintavat. Silloin todennäköisesti lääkkeestä on hyötyä ja hyödyt on suuremmat kuin mahdolliset haitat.

Lähettäjä: Cattu 
Päivämäärä:   8.9.24 12:17:39

Mysimballa 4kuukaudessa -13 kg " helposti ". En lisäännyt liikuntaa. Syömisen tarve väheni lääkkeen vaikutuksesta. Ekat 2-3 viikkoa aika voimakkaat sivuvaikutukset, etovaa oloa, huimausta, euforiaa, kuiva suu ja ummetus. Lääkäri tsemppasi sinnittelemään. 4kk jälkeen lääke vaihtui Saxendaan kun Mysimban kanssa paino jumitti. Nyt 1.5v ja painoa pois 38kg ja olen normaalipainoinen. Koskaan enole laihduttanut noin helposti, kun lääke vie syömisen ja herkkuhimon pois.

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   8.9.24 12:45:23

Toinen painoa koskeva keskustelu täällä on oiva esimerkki siitä miksi noita lääkkeitä on enemmän tarjolla. Ylipaino lisääntyy kaiken aikaa ja ihmiset sysäävät siitä vastuun muille. Sen laihtumisen eteen ei olla valmiita tekemään kovin paljoa, joten tällaisille lääkkeille on syntynyt menekkiä.

Jokatapauksessa itse suosittelen kokeilemaan, jos oikeasti se painonpudos kiinnostaa. Se lääke itsessään ei riitä siihen laihtumiseen. Jos sinua ei se painonpudotus juuri kiinnosta niin sitten on aika turha kuormittaa kroppaa vielä lisää lääkkeillä.

Nivelrikon kannalta kyllä suosittelisin sitä painonpudotusta. Polvi kestäisi ehkä paremmin.
Jos teilläpäin tehdään kylmähoitoa cryo laitteella niin sitäkin kannattaa kokeilla. Se ei paranna mitään, mutta saattaa helpottaa kipua.

Lähettäjä: Hj 
Päivämäärä:   8.9.24 13:12:57

Laihdutuslääkkeet ovat tehokkaita, mutta paino tulee takaisin jos ne lopettaa ja niillä on haittavaikutuksia kuten muillakin lääkkeillä. Jotkut laihdutuslääkkeet ovat myös varsin kalliita käyttää, eli hinta kannattaa tarkistaa myös. Lääkäri varmasti suositteli polvivaivojen ja merkittävän ylipainon takia, eli hän katsoi lääkkeestä olevan näillä taustatiedoilla enemmän hyötyä kuin haittaa.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.9.24 14:00:05

Onko sun terveydentilaa tutkittu koskaan tarkemmin?
Mitattu vitamiinitasoja (d, b12, folaatti), ferritiini, kilpirauhas-arvot (TSH ja t4v), pitkä sokeri ja keliakia?

Kirjoitan näin siksi, että itsellä oli ongelmia suunnilleen kaikkien em. asioiden kanssa ja lihoin herkästi. Keliakiaa ei ollut, mutta yliherkkyys gluteenille ja maidolle. Kun vitamiinitasot saatiin kohdilleen, ferritiini ylös ja gluteeni ja maito jäi, niin kilpirauhanen käynnistyi kunnolla ja painonhallinta ollut helpompaa.
(Mulla ennen TSH 2,3 ja T4v 14,4. Nyt 1,7 ja 17,7)

Ylipainoisilla on ainakin lääkäri Antti Heikkilän mukaan aina myös insuliiniresistenssi. Tämän olen huomannut itsekin. Siksi syön hiilihydraattitietoisesti (eli ei liikaa niitä) ja pätkäpaastoan.

Päivämäärä:   8.9.24 14:56:30

Nuo labrat on ihan mielettömän kalliira yksityisellä ja tk ei ota vakavasti just noita ongelmia.

Päivämäärä:   8.9.24 15:03:22

Kyssäri oliko sulla lääkitys kilpparille vai miten sait arvot paremmaksi?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.9.24 15:56:15

Puhdilla on "raskaana olevan tai raskautta suunnittelevan" labrapaketti 150e. Otetaan Mehiläisessä ja ei tarvitse olla raskaana tai edes nainen ostaakseen ko paketin. Sisältää kaikki mainitsemani labrat paitsi keliakia. Keliakian kotitesti Prismasta tai apteekista 13e (98% varmuus). Fimlab on myös edullinen, jos asuu vaikutusalueella.

.:lle kilppariarvoista: Mulla oli Thyroxin kokeilussa 2 vuotta, mutta oireita jäi silti. Esim. palelu ja väsymys. Tässä välissä oli ferritiini myös korjattu (n. 100), mutta ei auttanut. Kokeiltiin kilpirauhaseen vielä T3-lääke ja eläinperäinenkin, mutta eivät sopineet.

Sitten jouduin siirtymään maidottomalle, gluteenittomalle ja munattomalle ruokavaliolle nivelkipujen takia (auttoi). Samalla lähti palelu ja väsymys helpotti ja pystyin lopettaan Thyroxinin. Nuo arvot (TSH 1,7 / t4V 17,7) on siis täysin ilman mitään kilpparilääkitystä ja lääkityksen lopettamisesta aikaa 1,5v. Edelleen jos kokeilen maitoa/gluteenia/munaa, palelu ja väsymys palaa.

Olen aikanaan otattanut laajan igG-yliherkkyystestin, jossa vasta-aineet mm. maidolle tosi korkeella. Oli vasta-aineet myös munalle ja vehnälle/gluteenille. Pidin ko aineista tauon, mutta jatkoin kuitenkin niiden syömistä varmaan 10v vielä tuon testin jälkeen, kun en kokenut saavani kummempia oireita.

No pitkässä juoksussa lamauttivat kilpirauhasen sitten... Onneks ruokavaliomuutos auttoi vielä näin yli 10v myöhemmin.

Yllättävän monelta kilpirauhasongelmaisella on löytynyt maito-gluteenilinjalta ongelmia. Ei toki kaikilta. Myös matala (alle 75) ferritiini aiheuttaa sen, ettei kippari voi toimia kunnolla. Monella pelkkä raudan syönti/ ferritiinin nosto auttaa kilppariin.

Päivämäärä:   8.9.24 16:15:02

? Kiitos kun jaoit tämän.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.