Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Uskotteko oikeasti, että töitä 2...

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   7.9.24 07:47:53

"No onko ällö nyt täällä hoitajien kimpussa. Nuo keikkatyön 17-19€/t ei yleensä ole sellaisia, että niihin kukaan innosta kiljuen menee. "

Mulla on useita sairaanhoitaja, lähihoitaja ja bioanalyytikkokavereita, töitä riittää! Miksei keikkatyö kelpaa? Teen itse vain keikkaa ja brutto on ihan hyvä, 3200-3600 e kuussa. Mitä pitäisi olla, että kelpaa?

Re: Uskotteko oikeasti, että töitä 2...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.24 07:53:50

Seuraavaksi tähän tullaan sanomaan, että ei kaikki noihinkaan keikkatöihin pääse! :D

Niihän se meni aikaisemmassa ketjussa. Ensin osa-aikatyö ei kelvannut, mutta sitten sinne ei päässytkään.

Päivämäärä:   7.9.24 08:00:00

., kun ei kelpaa! Mä sain viime kuussa nettona 2600. Mitä haluatte?

Päivämäärä:   7.9.24 08:07:52

Ei meitä ällö sinun palkka kiinnosta. Fakta homma on se, että kun on kouluttautunut ja alalle motivoitunut, se ei tarkoita että pitää intopinkeänä tehdä innoissaan keikkahommia. Minä ainakin haluan (ja olen toki saanutkin) vakituisen viran ja "keikkailen" ne haluamani lisävuorot omaan yksikköön. Ja saan muuten erittäin paljon enemmän siitä, kuin 17-19 euroa tunti.

Hoitajan työ on pikkuisen eri juttu kuin tarjoilijan työ. On tosi kuormittavaa hypätä yksiköstä toiseen kun vastassa on jatkuvasti uudet, vakavasti sairaat ihmiset joista et tiedä hölkäsen pökäystä. Minä ainakin haluan hoitaa ihmisen kokonaisvaltaisesti, huolella ja hyvin, ja tuntien ne ihmiset. Se parantaa merkittävästi asiakasturvallisuutta.

Joo ei, 17-19 €/t ei ole sellainen millä juoksisin keikkahommiin. Satunnaisesti teen vuoron tai pari ennestään pariin tuttuun paikkaan, jossa saan samat asiakkaat. Aiempiin työpaikkoihin siis. Siinä palkka lomineen ja ikälisineen on jonkin verran yli tuon. Mutta hyppäämään en ala.

Hoitoalalla maksetaan oikeasti ihan hyvin, jos ei ole pelkästään tasaista päivätyötä tekevä. Joskus palkka menee yli brutto 5000 te jos vaan tekee vähän extroja.

Päivämäärä:   7.9.24 08:12:09

”Joo ei, 17-19 €/t ei ole sellainen millä juoksisin keikkahommiin. Satunnaisesti teen vuoron tai pari ennestään pariin tuttuun paikkaan, jossa saan samat asiakkaat. Aiempiin työpaikkoihin siis. Siinä palkka lomineen ja ikälisineen on jonkin verran yli tuon. Mutta hyppäämään en ala. ”

Etkö siis lähtisi keikkailijaksi, jos muuta ei olisi tarjolla? Mielummin olisit ansiosidonnaisella/kelan rahoilla?

Ja niin me ihmiset ollaan erilaisia, mä tykkään käydä eri yksiköissä ja keikkailun ainoa huono puoli on se epävarmuus. Varsinkin jos on vähän nirso erikoisalan suhteen, kuten itse olen. Olisin ikionnellinen jos pääsisin sellaiseksi kiertäväksi, jonka osasto vaihtelee tarpeen mukaan, mutta työvuorot ja ”kotiosasto” on määritelty valmiiksi.

t. Tällä hetkellä keikkaileva sh, kaksi viikkoa takana ja kolmas vielä edessä.

Päivämäärä:   7.9.24 08:17:22

No lähtisin tietenkin väliaikaisesti, jos ei vakituista olisi. Nuorena keikkailin kun halusin nähdä erilaisia paikkoja, minne asettua. Päivääkään ei ole tarvinnut olla koskaan kelan ansiosidonnaisen korvauksilla.

Pointti on, että ällön mielestä "vain amiksille" maksetaan 17 euroa tunti, ja kyllähän sillä jokaisen pitäisi intopinkeänä hypätä. No ei kannata. Meillä on ainakin yksikössä töissä kokenutta ja pätevää, paljon lisäkouluttautunutta porukkaa. 17 euroa sisältäen lomat harvempaa innostaa. Juuri koska se on todella epävarmaa, siitä pitääkin maksaa. Keikkalaisista on suurin pula.

Päivämäärä:   7.9.24 08:23:02

Ja jos nyt lähdetään laskemaan että millä p*rse nousee penkistä keikkailla lisätöitä, niin esim kesän ajan hyvinvointialue maksoi 150€ + 150€ + tunnit + vuorolisät + Ylityöt vakituisille hälytystuplasta. Lisävuoron pituus on n 5-6 tuntia. Eli tuosta voi laskea sitä palkkatasoa ja miettiä, juostaanko 17 eurolla sis lomarahat. Kallista on, tiedän, ihan liian kallista, ja toki ne perusvuorot alle tulee halvemmalla. Mutta sen takia näitä keikkatöitä lähinnä on tarjolla ja vakituiset täyttyvät nopeasti.

Sinulle Sairaanhoitaja sopisi hyvinvointialueen varahenkilöstö, työ on juuri tuollaista, mutta vakituisen eduin.

Päivämäärä:   7.9.24 08:35:07

Se on totta että nykyään vammaiset tai muuten rajoitteita omaavat eivät työllisty. Kun olin lapsi kouluni keittiöllä oli kehittäjän apulaisena kehitysvammainen. Nykyään en ole nähnyt missään. Itse olen aina saanut töitä jos niitä olen etsinyt. Ja jos joku on sitä mieltä että 17 eurolla ei kannata lähteä töihin niin olen ihmeissäni. Itse tällä hetkellä teen AMK harjoittelua ja palkka ei ole läheskään tuota ja silti olen iloinen siitä että ammattitaitoni kehittyy ja olen kokoajan lähempänä tavoitteitani. Lisäksi teen opiskeluiden ohessa keikkatyötä ja palkka on juurikin tuon 17 tunnilta+ lisät.

Päivämäärä:   7.9.24 08:35:13

No ei se tarjoilijan koulutuskaan ole kuin "vain amis." ällö vaan tykkää nostaa itsensä jalustalle.

Päivämäärä:   7.9.24 08:37:29

”Sinulle Sairaanhoitaja sopisi hyvinvointialueen varahenkilöstö, työ on juuri tuollaista, mutta vakituisen eduin.”

Omalla erikoisalalla (josta en vaihda) varahenkilöstöstöön kuuluu ainoastaan lähihoitajia, joten valitettavasti olen ylikouluttautunut :(

Päivämäärä:   7.9.24 08:44:58

No ei harjoittelijan palkka pidäkään olla ammattilaisen tasolla, kun on vielä ohjattava opiskelija. Jos harjoittelijan palkka on 17 euroa, niin eiköhän se 20 vuotta työssä olleella ammattilaisella ole jo aika paljon enemmän. Hoitoalalla muuten harjoittelut on aina palkattomia.

Päivämäärä:   7.9.24 08:59:02

Niin sitä tarkoitin että, jostain on lähdettävä. Ja kaikki työkokemus on cv:ssä plussaa ja aina kannattavuutta ei voi mitata pelkässä rahassa. Tuosta kuulinkin, että hoitoalalla harjoittelut palkattomat. Tuttavani ällisteli kun sanoin että saan harjoittelusta palkkaa. Hän itse on sh. Jonkin asteisena ongelmana nään tuon palkattomuuden. Kyllähän kaikki harjoittelijat nyt jotain osaa tehdä ansaitakseen jonkinlaisen korvauksen.

Päivämäärä:   7.9.24 09:05:19

Liittynee siihen, että hoitoalalla virallisesti katsotaan ettei harjoittelija voi olla vahvuudessa, eikä saisi koskaan työskennellä yksin vaan jatkuvan ohjauksen ja valvonnan alaisena. Harjoittelija ei siis "osaa" tehdä mitään ansaitakseen palkan, kun mitään vastuuta ei voi antaa. Todellisuudessahan käytännöt onkin sitten aika kirjavia. Ja yleensä harjoittelijalle kaiken järjen mukaan palkkaa kuuluisi maksaa kuin muuallakin.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   7.9.24 09:06:26

Uskon. Olen 20 vuotta ollut töissä. Yhden kuukauden sain liitosta rahaa n 15v sitten ja silloinkaan en ollut työtön vaan osa-aikatyössä. Sitten sain toisen työpaikan. Töitä olisin aina saanut tehdä ihan vaikka 247, tälläkin hetkellä kysytään aika silloin tällöin ottaisinko toisen työn mutta en enää. Yksi riittää.

Jos haluaa johtajaksi 10t kk palkalla voi olla huonosti tarjontaa mutta taksi, kauppa, siivooja, lähihoitaja, kuorma-auton kuljettaja, tehdastyöläinen, henkilökohtainen avustaja....

Koskaan en ole hakenut töitä avoimien ilmoitusten kautta vaan ns. Haistellut tuulia ja soittanut tai käynyt tai laittanut ihan sähköpostia.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   7.9.24 09:11:11

Olisihan se hyvä että harjoittelijoillekin maksettaisiin jotain heidän työpanoksestaan, mutta jos palkkaa olisi pakko maksaa niin ainakaan eläinalalta ei sen jälkeen harjoittelupaikkoja löytyisi

Päivämäärä:   7.9.24 09:38:31

Lasketaanko maatila työskentely eläinalaksi? Hoidan harjoittelussa karjaa ja teen peltotöitä yms. Saan palkkaa.

Päivämäärä:   7.9.24 09:42:55

"Seuraavaksi tähän tullaan sanomaan, että ei kaikki noihinkaan keikkatöihin pääse! :D

Niihän se meni aikaisemmassa ketjussa. Ensin osa-aikatyö ei kelvannut, mutta sitten sinne ei päässytkään."

Sä käskit mennä sinne osa-aikatöihin, minä kerroin ettei sinnekään noin vain mennä. Pyysin vielä näyttämään sen työpaikan johon kuka tahansa haluava takuuvarmasti pääsee kunhan menee vain. Et pystynyt vaan aloit vttuilla.

Ja nykyhallituksen kannustinloukkupäätösten vuoksi totta on tuokin ettei kaikilla ole enää rahallisesti mahdollisuutta edes satunnaisten keikkatöiden tekemiseen.

Päivämäärä:   7.9.24 09:44:12

”Sä käskit mennä sinne osa-aikatöihin, minä kerroin ettei sinnekään noin vain mennä. Pyysin vielä näyttämään sen työpaikan johon kuka tahansa haluava takuuvarmasti pääsee kunhan menee vain. Et pystynyt vaan aloit vttuilla.”

Sä et edelleenkään ymmärtänyt pointtia, ihan turhaan minua syytät vittuilusta.

Päivämäärä:   7.9.24 09:48:56

Lähettäjä.
Päivämäärä6.9.24 14:06:39

”Näytä mulle työpaikka johon kuka tahansa haluava takuuvarmasti pääsee kunhan menee vain.”

Ei teitä sohvalla makoilevia työnvieroksujia ota kukaan. Paskat on jo housussa. Töitä (myös niitä osa-aikaisia paskaduuneja) olisi pitänyt hakea jo silloin, kun edellinen työ oli loppumaisillaan.
...........

Tämäkö ei ollut sinun tekstiäsi?
Kerro ihmeessä se pointtisi kun ei sitä tunutuneet siellä muutkaan ymmärtävän.

Päivämäärä:   7.9.24 09:50:07

Siellä osa-aikatöissä pitää oikeasti näyttää olevansa hyvä työntekijä, jotta se voi poikia parempia hommia paremmilla työajoilla ja paremmalla palkalla. Ja jotta tämän voi näyttää, niin kyllä sinne työpaikalle pitää ihan mennä fyysisesti paikan päälle. (Okei, ehkä puhelinmyyntiä tms aspaa voit tehdä etänä, ei takerruta siihen, jooko?) Joo, ensin pitää hakea ja tulla valituksi, mutta jotta voi tulla valituksi täytyy täyttää työhakemus ja (apua) mennä työhaastatteluun.

Kotisohvalta ei ketään töihin haeta, ei edes työhaastatteluun. Oma aktiivisuus on numero yksi.

Missään vaiheessa en ole väittänyt, että töitä saa kun menee vaan paikalle. Ymmärsitkö, vai pitääkö vielä vääntää rautalangasta?

Päivämäärä:   7.9.24 09:52:44

”Kerro ihmeessä se pointtisi kun ei sitä tunutuneet siellä muutkaan ymmärtävän.”

Pointin kummallisesti ymmärsivät he, jotka olivat kanssani samaa mieltä. He, jotka ymmärtävät mikä merkitys niillä osa-aikatöillä ja paskaduuneilla on ja MIKSI niitä kannattaa hakea ja MIKSI sitä työtä kannattaa tehdä.

Sitten taas he, joiden mielestä osa-aikatöihin ei kannata mennä, kummallisesti myös missasivat pointin. Ja kyllä, käytin taas sanaa ”mennä.”

Päivämäärä:   7.9.24 09:55:57

Iso osa osa-aikahommista on firmoilla joihin ei ole koskaan edes tarkoitusta palkata väkeä parempiin hommiin paremmilla työajoilla ja paremmalla palkalla kun osa-aikatyön teettäminen on kannattavampaa.

Lähettäjä: Doge 
Päivämäärä:   7.9.24 09:56:50

Mulla ja lähipiirissä on ollut aina töitä, mutta ollaan tehty valintoja jotka ovat ne työt mahdollistaneet. Opiskeluaikana halvan autonrottelon pitäminen avasi ovia esim. varhaisjakeluun ja muuhun vastaavaan työhön. Sillä ei ehkä aikuisena elä, mutta opiskelijalle se oli ihan hyvä. Ja siis kelpasi hyvin. On totta, että auton hankinta vaatii vähän alkupääomaa, mutta mahdollisia työpaikkoja aukenee heti paljon lisää kun niiden ei tarvitse olla ihan lähellä tai julkisella liikenteellä saavutettavissa. Tämä nyt vain yksi esimerkki, ei tietenkään ratkaise kaikkia työllistymiseen liittyviä mahdollisia ongelmia.

Oman perheen kanssa ollaan muutettu työn perässä kauas, ja työllisyys ja työn mieluisuus (myös palkka) onkin ollut sen seurauksena erittäin hyvä. Sen sijaan esimerkiksi mun vanhemmat on niitä tuppukylässä jöröttäjiä, eikä töitä heille ole aina riittänyt. Elämä ei siitä pilalle mennyt, että muutettiin rohkeasti pois kotiseudulta, vaan kyllä niitä kavereita on löytynyt sittemminkin ja sukulaisiin voi nykyään pitää yhteyttä vaikka puhelimessa.

Myös verkostoituminen on minusta ainakin osittain oma valinta. Totta kai on ärsyttävää, jos työpaikat menee pomojen veljenpojille tms. mutta onhan suhteiden luominen myös muutenkin mahdollista kuin että sattuu olemaan sukua. Jos paperilla on kaksi yhtä hyvää hakijaa, niin kyllä se on ihan ok valita henkilö, josta jo ennestään jotain kautta tietää että kyseessä on hyvä tyyppi. Kaikenlainen aktiivisuus toimii. Kuka tahansa voi tietämättään olla esim. tulevan työnantajansa lapsen urheilujoukkueen toimihenkilö tms. Erittäin hyvin tässä toimii myös ne vastenmieliset lyhyet työpätkät. Rahallisesti ne ei välttämättä ole kannattavia, mutta investointia omaan tulevaisuuteen kannattaisi ehkä miettiä laajemmin kuin että saako töihin menemällä vain satasen enemmän kuin kotona makaamalla.

Tietenkin nämä mun kommentit koskee vain tilanteita, joissa ei olla ihan "pohjalla" vaan että on kykyä osallistua kaikenlaisiin yhteiskunnan asioihin. Jos on pitkään pahasti sairas tai masentunut tai pahassa köyhyysloukussa, niin tuskinpa silloin on ensimmäisenä ryntäämässä autokaupoille tai vapaaehtoistöihin. Jos on "vain" työnhakija niin silloin pitää olla tosi hyvä sellainen ja kilpailla montaa muuta vastaan, mutta jos on lisäksi osoittautunut reippaaksi tekijäksi jossain muualla niin se auttaa. Itsekin olen monesti nähnyt tasan samat nuoret töissä useassa eri paikassa, eli ne jotka on reippaita jossain niin niiden uskotaan olevan reippaita myös muualla.

Päivämäärä:   7.9.24 10:00:02

"Pointin kummallisesti ymmärsivät he, jotka olivat kanssani samaa mieltä. He, jotka ymmärtävät mikä merkitys niillä osa-aikatöillä ja paskaduuneilla on ja MIKSI niitä kannattaa hakea ja MIKSI sitä työtä kannattaa tehdä."

Ymmärsitkö sinä sitä, että kaikille se ei enää suojaosien poiston jälkeen ole taloudellisesti mahdollista vaikka halua olisikin? Moni ymmärtää tämänkin mutta missasitko sinä pointin?

Päivämäärä:   7.9.24 10:02:08

"Rahallisesti ne ei välttämättä ole kannattavia, mutta investointia omaan tulevaisuuteen kannattaisi ehkä miettiä laajemmin kuin että saako töihin menemällä vain satasen enemmän kuin kotona makaamalla."

Enää ei olla tässä pisteessä vaan töihin menemällä voi jäädä miinukselle.

Päivämäärä:   7.9.24 10:03:17

”Iso osa osa-aikahommista on firmoilla joihin ei ole koskaan edes tarkoitusta palkata väkeä parempiin hommiin paremmilla työajoilla ja paremmalla palkalla kun osa-aikatyön teettäminen on kannattavampaa.”

Vaikka juuri siitä firmasta ei kokopäivähommaa löytyiskään, niin miten kilpailevasta firmasta?

Se kilpaileva firma kattoo sua hieman paremmalla silmällä kun sulla on kokemusta hommasta ja olet näyttänyt oman aktiivisuutesi käymällä töissä sohvalla makoilun sijaan.

Ylipäätänsä jokainen työnantaja katsoo työnhakijaa paremmalla silmällä kun CV:ssä tyhjän sijaan on mainittuna osa-aikatyö.

”Ymmärsitkö sinä sitä, että kaikille se ei enää suojaosien poiston jälkeen ole taloudellisesti mahdollista vaikka halua olisikin? Moni ymmärtää tämänkin mutta missasitko sinä pointin?”
Tästähän me ei edes olla puhuttu.

Päivämäärä:   7.9.24 10:11:07

"Tästähän me ei edes olla puhuttu."

Kyllä me viime ketjussa ollaan. Tämähän löytyy taustalta siitä sun heitostasi miksei ne työt kelpaa:

""Ja tämä kertoo kaiken oleellisen työttömien tukijärjestelmästä. Tuet alas, jolloin alkaa se osa-aikatyökin kummallisesti kiinnostaa."

Ei vaan tämä kertoo nykyhallituksen luomasta uudesta kannustinloukusta kun suojaosat poistettiin. Peruspäivärahalla elävällä ei ole varaa menettää senttiäkään siitä ilosta että saa käydä tekemässä muutaman tunnin keikan."

Päivämäärä:   7.9.24 10:14:38

”Kyllä me viime ketjussa ollaan. Tämähän löytyy taustalta siitä sun heitostasi miksei ne työt kelpaa:

""Ja tämä kertoo kaiken oleellisen työttömien tukijärjestelmästä. Tuet alas, jolloin alkaa se osa-aikatyökin kummallisesti kiinnostaa."

Niin, poistetaan työttömien tuet kokonaan, niin osa-aikatyöt ovat pelkkää plussaa? Sitten ei tarvitse itkeä, että menee miinukselle ja ei ole kannattavaa käydä töissä!!

Lähettäjä: HK 
Päivämäärä:   7.9.24 10:19:08

Ei tuo ole mikään uskon asia. Ei todellakaan löydy. Maassa on iso kohtaanto-ongelma, ja se on ollut totisinta totta jo vuosikaudet. Kannattaa perehtyä aiheeseen, eikä syytellä ihmisiä.

https://valtioneuvosto.fi/-/1410877/
meilla-ei-ole-varaa-olla-ratkaisematta-kohtaanto-ongelmaa

Päivämäärä:   7.9.24 10:22:47

”Maassa on iso kohtaanto-ongelma, ja se on ollut totisinta totta jo vuosikaudet.”

On varmasti kohtaanto-ongelma, kun kouluttautumattomat ihmiset haluavat etätyötä 3 tuhannen euron bruttopalkalla ja työnantajat vaatisivat esimerkiksi (korkea)koulutuksen tehtävään.

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   7.9.24 10:23:58

Jokaisen pitäisi ymmärtää, että ilman elättäjää tai omaa omaisuutta rahallisesti kannattamattomat työt ei tule kysymykseen. Ei vaikka miten olisi työtön. Itse käyn 300km päässä kalliisti harrastelemassa työntekoa, mutta mies tämän harrastuksen mahdollistaa. Jos itse elättäisin itseni, nykyistä työtä ei olisi varaa tehdä.

Päivämäärä:   7.9.24 11:17:24

"On varmasti kohtaanto-ongelma, kun kouluttautumattomat ihmiset haluavat etätyötä 3 tuhannen euron bruttopalkalla ja työnantajat vaatisivat esimerkiksi (korkea)koulutuksen tehtävään."

Tuota kuvitelmaahan populistit haluavat viljellä. Tosielämässä ihan tavalliseen kokoaikaiseen duunarihommaan 10e tuntipalkalla tuli n. 150 hakemusta muutamassa päivässä. Tiedä sitten paljonko olisi tullutkaan jos olisi pidempään pidetty ilmoitusta esillä.

Päivämäärä:   7.9.24 11:19:49

” Tuota kuvitelmaahan populistit haluavat viljellä. ”

Ei ole mikään kuvitelma. Seuraappas vähän vaikka erilaisia fb-ryhmiä, joissa kysellään ammatinvalintavinkkejä. Ei ole taas kauaa kun facebookin Naistenhuoneella kyseltiin etätyötä, ei aspaa ja 3000e nettopalkkaa. Toivottavasti oli edes mennyt brutto ja netto sekaisin..

Päivämäärä:   7.9.24 11:21:00

” Tosielämässä ihan tavalliseen kokoaikaiseen duunarihommaan 10e tuntipalkalla tuli n. 150 hakemusta muutamassa päivässä. Tiedä sitten paljonko olisi tullutkaan jos olisi pidempään pidetty ilmoitusta esillä.”

Ja kuinka moni näistä oli oikeasti ajatuksella tehtyjä työhakemuksia? Eikä vain työkkärin pakottamia haistapaska-hakemuksia.

Lähettäjä: HK 
Päivämäärä:   7.9.24 11:24:02

"On varmasti kohtaanto-ongelma, kun kouluttautumattomat ihmiset haluavat etätyötä 3 tuhannen euron bruttopalkalla ja työnantajat vaatisivat esimerkiksi (korkea)koulutuksen tehtävään."

Kannattaa perehtyä aiheeseen, ja tämä on ainoa mihin pystyt..? :D

Päivämäärä:   7.9.24 11:24:47

” Kannattaa perehtyä aiheeseen, ja tämä on ainoa mihin pystyt..? :D”

Hienoa keskustelua taas vaihteeksi!

Päivämäärä:   7.9.24 11:39:34

"Seuraappas vähän vaikka erilaisia fb-ryhmiä, joissa kysellään ammatinvalintavinkkejä. Ei ole taas kauaa kun facebookin Naistenhuoneella kyseltiin etätyötä, ei aspaa ja 3000e nettopalkkaa."

Ja tällaisen kyselyn vuoksi sinusta hänelle tai kenellekään ei kelpaa muunlainen työ?

"Ja kuinka moni näistä oli oikeasti ajatuksella tehtyjä työhakemuksia? Eikä vain työkkärin pakottamia haistapaska-hakemuksia."

Asiallisia hakemuksia olivat pääsääntöisesti, työhön löytyi tekijä ja monen monta tekijää jäi ilman paikkaa vaikka olisivat olleet sopivia hekin.

Päivämäärä:   7.9.24 11:41:40

” Ja tällaisen kyselyn vuoksi sinusta hänelle tai kenellekään ei kelpaa muunlainen työ?”

No enhän mä nyt niin sanonut että kenellekään ei kelpaa. Mutta näitä aivan käsittämättömiä ehtoja näkyy nykyisin paljon ja lisääntyvissä määrin.

Päivämäärä:   7.9.24 13:11:35

Eli olette nirsoja, jos nettona 2600 e on liian vähän.

Päivämäärä:   7.9.24 13:14:35

2600 nettona parisuhteessa elävälle jonka puoliso ehkä samoissa tienisteissä on ihan ok pk seudulla. Mutta yksin se on aika karua, kyllä hengissä säilyy mutta rajottaa elämistä koska jo asuminen vie tuosta ison siivun. Tietty joku voi ehdottaa kimppakämppää tma, mutta jos arvostaa itseään...

Päivämäärä:   7.9.24 13:18:14

. , aika vääristynyt kuva sinulla. Vaikkapa 800 e vuokran jälkeen jää ihan kivasti varaa muuhun. Mitä pitäisi olla? Mihin olisitte tyytyväisiä?

Päivämäärä:   7.9.24 13:25:27

” 2600 nettona parisuhteessa elävälle jonka puoliso ehkä samoissa tienisteissä on ihan ok pk seudulla. Mutta yksin se on aika karua, kyllä hengissä säilyy mutta rajottaa elämistä koska jo asuminen vie tuosta ison siivun. Tietty joku voi ehdottaa kimppakämppää tma, mutta jos arvostaa itseään...”

Ja pk-seudun ulkopuolella tällä netolla elättää loistavasti itsensä, opiskelevan kumppanin, koiran ja lyhentelee asuntolainaa rivarikolmiosta. Ja säästöönkin jää muutama satanen ilman, että varsinaisesti venyttää penniä.

En siis usko hetkeäkään, etteikö 2600 nettopalkalla elelisi yksinään mukavasti pk-seudullakin.

Päivämäärä:   7.9.24 13:27:33

, kyllä elää, täällä vaan osa ei suostu käsittelemään sitä, etteikö tuo summa riittäisi elämiseen. Jos ei riitä, niin omassa kulutuksessa on isoja ongelmia.

Lähettäjä: Nojaa 
Päivämäärä:   7.9.24 14:13:36

”Mulla on useita sairaanhoitaja, lähihoitaja ja bioanalyytikkokavereita, töitä riittää! Miksei keikkatyö kelpaa? Teen itse vain keikkaa ja brutto on ihan hyvä, 3200-3600 e kuussa. Mitä pitäisi olla, että kelpaa?”

Minä en ole hoitoalan ihminen, eilä kavereissakaan sellaisia ole. Katson siis viisaammaksi jättää siitä puhumisen hoitajille itselleen kun taatusti paremmin tietävät tilanteen. Mutta mitä iminuun tulee, teen erittäin mielelläni keikkaa ja nimenomaan vuorotyöläisenä. Enkä ole vailla kolmentonnin palkkoja. Silti se on hyvin rajallista, kuinka paljon töitä on milloinkin saatavilla.

Sekin kannattaisi täällä innokkaimpien populistien muistaa, että koko maan tilannetta on turha verrata siihen, mitä PK- seudulla on. Joo, onhan siellä enemmän töitä, mutta vastaavasti elinkulut tähtitieteelliset verrattuna muuhun maahan. Ongelmat eivät ratkea sillä, että muutetaan vaan kaikki jonnekin PK- seudulle. Jotenkin tympäisee ajatus, että työttömien pitää muuttaa työn perässä, vaikka varmuutta ei ole mistään. Omakohtaista kokemusta on siitä, että se vakipaikkakaan ei aina tuo turvaa ja taloudellista tasapainoa.

Päivämäärä:   7.9.24 14:35:41

. , katsoessani paikkoja, niin lisät ja lomat tuli kyllä siihen 17-19 e päälle. Minusta ihan okei palkka. Lisäksi keikkaduunissa oppii paljon, sitä katsotaan ihan hyvällä jatkossakin, kun osaaminen on monialaisempaa.

Päivämäärä:   7.9.24 14:41:52

Ihmiset elävät yltäkylläisyydessä ja kateudessa. Kuvitellaan että koska naapurilla on tesla ja hieno omakotitalo ja se käy joka talvi kuukauden thaikuissa minunkin kuuluu saada. Ei kuulu. Jokainen elää omien kykyjensä mukaan ja joskus se tarkoittaa jostain luopumista. Jos omat taidot ja resurssit eivät riitä kuin bussilippuun ja lähärikaksioon vuokralla sekä perustarpeisiin niin sitten ne vaan eivät riitä. Töihin pitää silti pyrkiä jokaisen menemään. Mutta tässä maassa hyysätään "päävikaisia" (laiskoja) niin ei ne tule menemään. Jatkuvasti nuorelta kuulee lauseen että Emmä pysty kato mulla on adhd. Kaikista paras oli että nuori hakee eläkettä koska on niin kova tarve siivota niin ei voi mennä töihin xD ja tämä ihan omasta lähipiiristä. Onhan se hienoa kun saa yhteiskunnan rahoilla tehdä vaan kaikkea kivaa ja vähän trokata tavaroita välillä että saa ekstraa. Voin sanoa koska seuraan tällaista sirkusta, tai montaakin läheltä.

Samoin talleilla on sekä pitäjinä että asiakkaina "töissä" näitä joilla on joku valtava este mennä töihin mutta tarvittaessa kävelyttää kipeää ähkyhevosta 24h ja hoidetaan päivittäin 10 hevosta.

Luulisi sen nupinkin tulevan kuntoon kun elämässä on muuta ajateltavaa kuin neljä seinää ja päivissä sisältöä ja rutiinit.

Päivämäärä:   7.9.24 14:49:40

Kateellisia Suomessa kyllä riittää. Ja raivostuttavin kateellisten ryhmä ovat nämä menkää töihin- kiljukaulat. Luuletteko tosiaan, että se minimituilla eläminen on niin h•lvetin loistokasta, että sekin viimeinen oljenkorsi pitää heiltä viedä? Jokainen vähänkään järkevä pyrkii siitä tilanteesta pois kaikin käytettävissään olevin keinoin.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   7.9.24 15:02:14

Jos tuet katoaisivat, rikollisuus kasvaisi hurjasti. Kilttikin ihminen ryöstää nälkäänsä. Kun työttömiä on käytännössä monta sataa tuhatta (kun lasketaan myös tukitoimissa olevat), pitäisi vain hyväksyä, että työttömyys on monelle uusi normi.

Ei ehkä koskaan enää ole paluuta sellaiseen yhteiskuntaan, jossa kaikille olisi töitä. Siksi kansalaispalkka olisi paras vaihtoehto. Jokainen saisi sen päälle tehdä töitä sen verran kuin pystyy ja haluaa.

Päivämäärä:   7.9.24 15:17:44

Mun nettopalkka on n. 1500e/kk. Harrastan ratsastusta ja aktiivisesti koirieni kanssa. Auto löytyy ja senttejä ei tarvitse laskea. En toki asu pk-seudulla, mutta ei sielläkään vuokrat niiiin suuria ole etteikö tonnin suuremmilla tuloilla pärjäisi ihan kivasti.

Päivämäärä:   7.9.24 16:16:55

Uskoin, kunnes jäin työttömäksi. Minulla on terveydellisiä rajoitteita, joiden vuoksi en sovellu kaikkiin töihin, mutta rajoitteet eivät muuten näy työnhaussa. Osaan paljon, olen tehnyt paljon, minulla on korkeakoulututkinto ja muita koulutuksia käytynä. Olen saanut hyvää palautetta joka ainoalta työnantajalta. Silti olen vuosikaudet saanut pelkästään määräaikaisia ja usein lisäksi osa-aikaisia töitä. Bruttopalkkani ei ole koskaan ylittänyt 3000 euroa kuukaudessa. Vieläkö pitäisi laskea rimaa? Ehkä marjanpoimijaksi thaikkupoimijoiden työehdoilla?

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   7.9.24 18:16:09

Huoh: se jos töissäkäydessä palkallaan pystyy maksanaan vuokran, bussilipun, laskut(sähkö, vesi, vakuutukset), pystyy ostamaan ruokakaupasta muutakin kuin kaurapuuroa ja tarjousmakaroonia sekä voi tarvittaessa käydä hammaslääkärissä tai uusia silmälasit ilman että tarvitsee asumis- tai toimeentulotukea on normaalia elämää. Mä en tunne ketään aikuista jotka kuvittelee että luksuslukaali, Tesla ja muu luksus olisi jotain mikä kuuluu kansalaisoikeuksiin mutta lukuisia jotka on ihan tyytyväisiä matalampaan materiaaliseen elintasoon kunhan tulit on vakaat. Yeinien höpöilyistä nyt kannata niin välittää. Munkin yksi kaveri haaveili huippumallin urasta ja toinen rikkaan miehen edustusvaimon.

Päivämäärä:   7.9.24 19:14:27

Ällöllä ja jollain muulla on täällä ongelma, kateus paistaa läpi. Jos itse saa huonoa palkkaa, niin parempi etsiä muuta työmahdollisuutta kuin itkeä kuinka muut ovat ahneita, pitäisihän sen riittää ja miksi kenenkään pitäisi saada enemmän kuin minä. Läpinäkyvää.

Toki tukirajojen ylittävä työ kannattaa ottaa vastan, jos käteen jää enemmän kuin työssäkäyntikustannukset. P*skapalkkaa on silti ihan turha puolustella että muidenkin täytyy kun minunkin pitää. Kolmosella alkava bruttopalkka on yleensä sellainen että löytyy tekijöitä.

Ja mitä hoitoalaan tulee, ei siellä ole työttömiä. Käytännössä hoitoalan työttömät on järjestään työkyvyttömiä, joko fyysisesti tai psyykkisesti soveltumattomia.

Päivämäärä:   7.9.24 20:47:52

Tämän topicin perusteella suomalaisten mediaani palkka on aivan sysisurkea ja kaikki täällä tienaa kymppitonnin kuussa ja ilman sitä ei kannata persettään liikauttaa, ok, asia selvä.

Itse olisin valmis aloittamaan työt matalammalla palkalla,jos osaamisen karttuessa palkka nousee. Tässä ja edellistopicissa kaikki vaan hokee, kuinka se ei kannata. :D Mieluummin tekee JOTAIN ja voi siitä vaihtaa parempaan.

Päivämäärä:   7.9.24 21:24:53

Mitähän se Ällö mahtaa oikein täältä lukea, kun minä en saa näistä topiceista sellaista kuvaa, ettei työ muka kelpaisi? Sen sijaan Ällö itse täällä ranttaa tauotta jostain hoitoalasta, vaikka tietääkseni on itse ravintola- alalla. Vaikka hänen kirjoituksiaan monesti arvostankin, niin nyt meni kyllä maku.

Siitä asiasta olen kyllä samaa mieltä, että kannattaa yrittää ja tehdä töitä vaikka matalammallakin palkalla, ja kerryttää työkokemusta. Minun tuntipalkkani on noussut yhdeksästä eurosta yli 14 euroon kymmenen vuoden aikajanalla. Matala palkkahan se on, mutta toisaalta, työ on itsessään helppoa, ja sitä pystyy tekemään myös ilman koulutusta. Minä olen nykyiseen palkkaani täysin tyytyväinen, ja pärjään, jos töitä on edes sellaiset 25-30h viikossa. Toki teen mielelläni täysiä tunteja silloin harvoin kun niitä on tarjolla.

Mutta karu fakta on se, että töitä ei riitä kaikille. Ja jos työnhakijalla on minkäänlaisia terveydellisiä rajoitteita, se hankaloittaa työnhakua entisestään.

Päivämäärä:   7.9.24 21:36:40

Nojaa, mä olen alkanut epäillä että tänne kirjoittelee nykyään joku vale-Ällö kun juttujen taso on muissakin ketjuissa laskenut kuin lehmän häntä.

Päivämäärä:   7.9.24 21:53:10

Nojaa, hoitoalasta puhuin siksi, kun edellistopicissa joku sanoi olleensa vuoden työttömänä hoitoalalle valmistuttuaan. Ja lisäksi joku toinen sanoi, ettei kukaan halua tehdä paskalla palkalla lähärin töitä.

Päivämäärä:   7.9.24 21:57:01

Suomalaisten mediaanipalkka on n 3200€ joten tosiaan kyllä ne kakkosen alkupään luvut on niitä matalia palkkoja. Matalasta palkasta saa kyllä valittaa, ei ne miksikään sieltä koskaan nouse jos niihin aina tyydytään. Siksihän naisten palkat on matalat kun aina kelpaa ja pitää muillekin kelvata kun minullekin kelpaa. Ja monella kuitenkin se puoliso saa isompaa palkkaa ja maksaa perheen kuluista isomman osan.

Mikä palkkatarjous sitten kannattaa ottaa vastaan, riippuu ihan tilanteesta. Opiskelijan joka pystyy elämään matalilla tuloilla tai vanhemmat sponssaa, alle kympin palkka voi olla ihan hyvä lisä tukien _päälle_. Mutta erittäin harvoin kannattaa perheellisen ottaa tuollaista työtä vastaan. Ymmärrän aivan hyvin ettei työtä, josta ei jää mitään käteen, kannata tehdä. Syy ei ole korkeissa tuissa vaan liian matalasta palkasta. En itsekään tekisi työtä josta ei jää kuin rakot käsiin.

Päivämäärä:   7.9.24 21:59:33

Ällö on jankuttanut hoitoalan palkoista ennenkin. Tiedoksi: hoitoalalla ei tällä vuosituhannella eletä enää kutsumuksesta ja pyhästä hengestä. Kahden tonnin palkoilla ei tekijöitä löydy ja siksi palkat ovat nousseet ja nousevat jatkossa lisää. Tai sitten jokainen pesee oman vanhuksensa takapuolen itse.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   7.9.24 22:03:03

Totean vaan että ihmisiä on erilaisia, itse ei ikipäivänä ottaisi vakituista työtä, en halua siihen loukkuun, haluan itse päättää koska ja kuinka paljon teen töitä.
Ja kyllä minut pääosin on myös ihan kotoa aina töihin haettu. Toki se vaatii sen että on aikanaan hoitanut hommansa kunnolla.
Ja hoitoalalla ole nyt mutta muillakin aloilla on töitä tehty.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   7.9.24 22:20:48

"Suomalaisten mediaanipalkka on n 3200€ joten tosiaan kyllä ne kakkosen alkupään luvut on niitä matalia palkkoja."

Tässä on mukana myös lisät, lomarahat jne. 2200-2400€ + lisiä 500€ niin aletaan olla jo lähellä mediaania. Lisäksi nettona ero mediaaniin on mitätön. Sitten jos päivätyöstä haluaa sen mediaanin tai yli, niin ei auta kun opiskella lisää tai edetä kokemuksen kautta. Se ei sieltä kotisohvalta välttämättä onnistu.

Päivämäärä:   7.9.24 22:57:16

”Nojaa, hoitoalasta puhuin siksi, kun edellistopicissa joku sanoi olleensa vuoden työttömänä hoitoalalle valmistuttuaan. Ja lisäksi joku toinen sanoi, ettei kukaan halua tehdä paskalla palkalla lähärin töitä.”

Ja kahden hötönet- tasoisen kommentin jälkeen päädyit siihen lopputulemaan, että ehdottomasti ei kukaan halua tehdä niillä palkoilla töitä? Älä nyt oikeasti viitsi! :D

Päivämäärä:   8.9.24 03:31:29

Nojaa, aika moni tässäkin topassa oli sitä mieltä, ettei riitä.

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=9775924&t=9775924

Päivämäärä:   8.9.24 03:32:43

Ja tuo 2600 e käteen on aikalailla mediaani verojen jälkeen. Yli 3000 e tienaavaa pidetään keskituoloisena.

Päivämäärä:   8.9.24 03:45:23

"Ällöllä ja jollain muulla on täällä ongelma, kateus paistaa läpi."

Mistähän olen kateellinen? Olen erittäin tyytyväinen palkkaani. Vähän vastuuta, työt ei seuraa kotiin ja palkka on yli mediaanin. Vapaata saa aina kuin haluaa ja teen itse työvuorolistani. Joka vuosi pääsen tekemään juttuja,joista nautin - kiitos siitä, että olen oikeasti hyvä työssäni ja on varaa valita, miten töitä tekee.

Päivämäärä:   8.9.24 03:46:39

Ja tuo 2600 e käteen on aikalailla mediaani verojen jälkeen. Yli 3000 e tienaavaa pidetään keskituoloisena.

Lisään tähän, että yli 3000 e tienaava bruttona on keskituloinen, ettei tule väärinkäsityksiä.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   8.9.24 14:43:42

Minusta yli 3000 e bruttona tienaava on hyvätuloinen

Päivämäärä:   8.9.24 14:55:49

"Ymmärrän aivan hyvin ettei työtä, josta ei jää mitään käteen, kannata tehdä. Syy ei ole korkeissa tuissa vaan liian matalasta palkasta. En itsekään tekisi työtä josta ei jää kuin rakot käsiin."

Työstä jää aina käteen kokemusta. On selkeästi helpompi päästä seuraavaan paikkaan, talon sisällä tai ulkopuolella, kun on töissä. Pitkään, kun on rakkoja vältellyt kotisohvalla, niin kukaan ei enää halua palkata.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   8.9.24 15:18:49

Kokemuksella ei makseta vuokraa/asuntolainaa/vastikkeita, ei myöskään sähköä, ruokaa, vakuutuksia tai polttoainetta. Jalo ajatus, että vähän kerää kokemusta ja sitten jo pääseekin kokoaikatöihin. Todellinen elämä vaan ei toimi niin.

Päivämäärä:   8.9.24 15:20:14

”Kokemuksella ei makseta vuokraa/asuntolainaa/vastikkeita, ei myöskään sähköä, ruokaa, vakuutuksia tai polttoainetta. Jalo ajatus, että vähän kerää kokemusta ja sitten jo pääseekin kokoaikatöihin. Todellinen elämä vaan ei toimi niin.”

Sinne kokoaikatöihin ei pääse sen todennäköisemmin, jos makoilee kotisohvalla.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   8.9.24 15:21:24

Mitä jos sitä kokemusta on jo kymmeniä vuosia? Pitääkö edelleen olla kiitollinen kannattamattomasta työstä, koska siitä saa kokemusta?

Lähettäjä: Doge 
Päivämäärä:   8.9.24 17:08:34

Työnhaussa kuitenkin melkein aina kilpaillaan useita muita hakijoita vastaan. Kokemus on aika hyvä kilpailuetu. Se ei ole työnantajan ongelma, jos jollakulla ei ole ollut taloudellista mahdollisuutta hankkia kokemusta. Joku muu hakija siinä on kuitenkin onnistunut. Sit jos kymmenien vuosien kokemus ei auta, oiskohan aika pohtia jotain muuta kilpailuetua, vaikka koulutusta. Sekin on taloudellisesti hankalaa mutta sekin on uhraus jonka aina joku työnhakija kuitenkin tekee.

Päivämäärä:   8.9.24 17:19:02

--, korona-aikaan tuhannet ravintolatyöntekijät etsivät toisen alan töitä. Aika harva jäi laakereillaan makaamaan. Eli kannatti hakea, vaikka palkka ei ehkä sama ollutkaan. Moni myös jäi toiselle alalle.

Kummaa, kun tuhannet rafladuunarit sai toista työtä, mutta moni ei löydä mitään. Kuten sanottu, tekevä löytää aina jotakin.

Päivämäärä:   8.9.24 18:22:22

"Nojaa, aika moni tässäkin topassa oli sitä mieltä, ettei riitä."

"Aika moni" taitaa sekin olla suhteellinen käsite.

Päivämäärä:   8.9.24 18:27:05

., no mm aiempi piste oli sitä mieltä. Ja muissa topiceissa teilattiin 2600 e netto paskapalkaksi. Huvittavaa, kun moni ei tienaa samaa edes bruttona.

Päivämäärä:   8.9.24 18:42:30

""Nojaa, aika moni tässäkin topassa oli sitä mieltä, ettei riitä."

"Aika moni" taitaa sekin olla suhteellinen käsite."

Tosiaankin aika suhteellinen käsite. Uskon, että niitä on ylivoimaisesti enemmän, jotka riemusta kiljuen tulisivat tuollaisilla palkoilla töihin. Esimerkkinä, minä olen duunari. Työni on helppoa eikä vaadi koulutusta. Se on vuorotyötä, mutta se on minulle pelkkää plussaa. Ja mitä olen kollegoiden kanssa puhunut, monet ovat samaa mieltä. Jos minulla on täydet tunnit, bruttopalkkani on siellä 3000 euron tienoilla. Jos olisikin jatkuvasti sellaiset tulot, minähän eläisin herroiksi.

Mutta ongelma onkin se, että ilman vakipaikkaa tulonlähde on turvaton, eikä jatkuvuutta ole. On kuukausia, kun ei ole yhtään ainoaa tuntia tehtäväksi, vaikka kuinka haen koko ajan. Myös niinä aikoina kun olen töissä. Kaltaisiani on tällä seudulla paljon, ja ne vähät paikat ja tunnit ovat todella kilpailtuja nykyään. Kaikille ei siitä riitä millään. Ei etenkään, kun vuokratyöläisille riittää entistä vähemmän töitä, koska yrittäjät joutuvat kiristämään omaa talouttaan nykyisen talouskehityksen myötä.

Ainoa keino selvitä, on jatkuva ennakointi. Minulle se tarkoittaa sitä, että välttämättömät menot on painettu niin lähelle minimin kipurajaa kuin suinkin. Kaikki ylimääräinen menee sitten niihin asioihin, jotka ovat kipeästi tarpeen, mutta joita ilman pysyn hengissä.

Tämä tarkoittaa mm. sitä, että asun vuokra- asunnossa. Omaa en tule saamaan koskaan. Eikä siinä mitään. Viihdyn nykyisessä asunnossa hyvin, ja se on onnekseni niin halpa, että vaikka joutuisin minimituillle, en joutuisi muuttamaan halvempaan.

Tämä tarkoittaa myös sitä, että jokainen laiterikko tai muu vastaava tärkeä hankinta vie talouden rajusti pakkasen puolelle. Lainaa en tietenkään saa, kun ei ole vakipaikkaa, enkä sitä edes uskaltaisi ottaa vaikka saisinkin.

Tämä tarkoittaa lisäksi sitä, että toimeentulon varmisteluun, tukien hakemiseen silloin kun tunnit eivät riitä, ynnä muuhun stressiin menee aivan järjettömästi aikaa ja energiaa. Puhumattakaan siitä, että aika isokin osa pitää minua jonkin sortin loisena, joka vain makaa yhteiskunnan tuilla tekemättä mitään.

Todellisuudessa, minulla menee toimeentulon varmistamiseen rutkasti enemmän aikaa kuin keskiverto kokopäivätyöläisellä.

Periksi en kuitenkaan anna, enkä suostu olemaan kakkosluokan kansalainen, vaikka monet yrittävät sitä minulle uskotella.

Lähettäjä: Jepu 
Päivämäärä:   8.9.24 18:48:46

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010680615.html

Päivämäärä:   8.9.24 18:56:41

Nojaa, olen samaa mieltä. Minusta 2600 e nettona on jo sellainen liksa, millä elää erinomaisesti ja vaikka matkustaa, syö ravintoloissa jne. Huvittaa, kun minulta on joskus kysytty, elänkö miehen rahoilla ja voin ihan puhtaasti sanoa, että itseasiassa minä maksoin meidän molempien lennot Aasiaan, ei mies. :D

En tiedä, mitä porukka odottaa elämiseltä. Mielestäni 800 e riittää hienosti ruokiin kuukaudessa kahdelle ja ei tarvitse hintalappuja katsoa.

Päivämäärä:   8.9.24 19:38:36

. , kerrotko vielä, mistä olen kateellinen, kuten aiemmin mainitsit?

Palkkani on linjassa työhön ja on jopa korkea vastuuseen nähden. Rahaa riittää kaikkeeen haluanaani. Mistä pitäisi olla kateellinen? :D

Päivämäärä:   8.9.24 19:40:09

Ainahan niitä on ollut, joilla ei tuo todellisuus ja odotukset oikein kohtaa. Mutta kyllä ne minusta ovat vähemmistönä. Itse en tunne ketään, joka kuvittelisi kolmentonnin toimeentulon tulevan eteen kuin Manulle illallinen. Sen sijaan heitä, jotka eivät yrityksistään huolimatta ole onnistuneet löytämään töitä, tunnen kyllä useitakin. Ja heissä kuitenkin on porukkaa duunareista ja lähihoitajista kirjanpitäjiin ja arkkitehtiin. Parillakin on lisäksi myös yliopistotason tutkinto, mutta eivät silti ole löytäneet alaltaan töitä ja jatkaneet kouluttautumista erilaiseen ammattiin.

Tänä päivänä vakituinen toimeentulo on arvokas asia. Sanon vakituinen toimeentulo, en vakipaikka. Kokemusta on siitäkin, ettei se vakipaikka aina tuo mukanaan turvaa saati taloudellista jatkuvuutta.

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   8.9.24 20:13:59

Sehän on noin että vakituinen toimeentulo on tärkeää.

Mä tunnen lukuisia ihmisiä jotka ei odota saavansa isoa palkkaa ja suurta materiaalista luksusta vaan tosiaan sen että pystyisivät maksamaan vuokran(tai asuntolainan, muuttotappiokunnissa oman asunnon asumiskulut on monesti paljon pienemmät kuin vastaavan vuokra), laskut ja sen vaatimattoman elämisen _ilman_ tukia. Ilman lomakkeitten täyttelyä, ilman tulojen selvittämistä ulkopuolisille. Ilman jatkuvaa epävarmuutta.

Päivämäärä:   8.9.24 20:16:43

"Itse en tunne ketään, joka kuvittelisi kolmentonnin toimeentulon tulevan eteen kuin Manulle illallinen."

No tutustupa yhteen parikymppiseen niin tunnet.

Päivämäärä:   8.9.24 21:08:50

"No tutustupa yhteen parikymppiseen niin tunnet."

Niin?

Tunnen kymmeniä parikymppisiä, mukaanlukien kaksi lastani. Lisäksi ystävieni lapsia, sukulaisia, niin entisiä kuin nykyisiä kollegoita... Kukaan heistä ei oleta saavansa kolmentonnin palkkaa kuin Manulle illallinen.

Päivämäärä:   8.9.24 21:15:04

"Mä tunnen lukuisia ihmisiä jotka ei odota saavansa isoa palkkaa ja suurta materiaalista luksusta vaan tosiaan sen että pystyisivät maksamaan vuokran(tai asuntolainan, muuttotappiokunnissa oman asunnon asumiskulut on monesti paljon pienemmät kuin vastaavan vuokra), laskut ja sen vaatimattoman elämisen _ilman_ tukia. Ilman lomakkeitten täyttelyä, ilman tulojen selvittämistä ulkopuolisille. Ilman jatkuvaa epävarmuutta."

Juuri tämä! Minun kuluni ovat niin pienet, että jo 1500 nettotulot olisivat taloudellinen taivas! Tuossa kulkee myös se raja, että ei tarvitsisi sitä jatkuvaa tukirumbaa. Vaikka palkkani monen mielestä onkin pieni, minulle riittäisi n. 25-30 tunnin viikot, jotta saan tuon rahan työstäni.

Kunpa joskus siihen tilanteeseen pääsisikin!

Päivämäärä:   8.9.24 21:28:21

"No tutustupa yhteen parikymppiseen niin tunnet."

Nojaan tavoin tunnen lukuisia parikymppisiä eikä heistä kukaan kuvittele kolmen tonnin tulojen tipahtavan käteen kuin manulle illallinen.

Päivämäärä:   8.9.24 23:11:15

-, ihan normaali olen. Duunissani hyvä ja osaamisesta maksetaan koulutukseen nähden hyvin. Mikä nyt ihmetyttää? Olen tehnyt aika paljon töitä päästäkseni tähän asemaan, joka mahdollistaa elämäntapani matkustamiseen.

Päivämäärä:   8.9.24 23:19:05

Matkustamisineen.

Päivämäärä:   8.9.24 23:27:20

-, mikä sinua vaivaa? Työn puolesta viinituntemus kuuluu osaamiseeni, koiria on kaksi, käyn keskimäärin kymmenessä maassa vuosittain. Oliko ongelmasi mikä?

Päivämäärä:   8.9.24 23:30:26

-, ei nyt ihan toiminut. En muuten erityisemmin välitä kissoista.

Päivämäärä:   9.9.24 00:34:19

Nyt menee naurettavaksi, viiva. Vaikken itsekään ihan ole ollut tässä topicissa Ällön linjoilla, niin silti uskon siihen, että hän tuloillaan pärjää hyvinkin. Mitä sinä saat itsellesi tästä trollailusta?

Ja kun nyt tuli puhe, niin on minullakin ollut noin 2000 tuloilla koiria, olen matkustellut, ja nautiskellut viinistä ja hyvästä ruoasta kerran jos toisenkin. Kyse on valinnoista. Siitä, miten rahansa käyttää. Nyt, kun tuloni ovat epävakaat, noista on pitänyt luopua.

Päivämäärä:   9.9.24 00:45:27

Nojaa, viivaa harmittaa, kun ei saa samaa kuin muut saa.

Mä aloitin palkalla 6,80 e tunnilta. Jostain jokainen aloittaa, nyt on varaa tehdä juttuja. Mä voin naureskella teille, kun joka vuosi on varaa olla kuukausi toisella puolella maailmaa + muut reissut.

Päivämäärä:   9.9.24 07:09:27

""No tutustupa yhteen parikymppiseen niin tunnet."

Nojaan tavoin tunnen lukuisia parikymppisiä eikä heistä kukaan kuvittele kolmen tonnin tulojen tipahtavan käteen kuin manulle illallinen."

Nämä parikymppiset eivät halua tehdä tylsää työtä vaan merkityksellistä somevaikuttamista tms. Ja tylsyys ja pieni palkka ei saa niitä sängystä ylös. Eli 3000 pitäisi tulla kuin Manulle illallinen.

Päivämäärä:   9.9.24 10:19:33

”Nämä parikymppiset eivät halua tehdä tylsää työtä vaan merkityksellistä somevaikuttamista tms. Ja tylsyys ja pieni palkka ei saa niitä sängystä ylös. Eli 3000 pitäisi tulla kuin Manulle illallinen.”

Ei yhtäkään näistä tuntemistani parikymppisistä kiinnosta mikään somevaikuttaminen. Osa heistä ei ole somessa ollenkaan. Ja jokaikinen pyrkii opiskelemaan ja/tai tekemään töitä elantonsa eteen.

On ihan turha tuomita kaikkia parikymppisiä jonkun populistien kotisohvaltaan kaivaman trollin vuoksi. Suurin osa heistä on fiksua ja ahkeraa väkeä.

Päivämäärä:   9.9.24 11:25:20

"Nämä parikymppiset eivät halua tehdä tylsää työtä vaan merkityksellistä somevaikuttamista tms. Ja tylsyys ja pieni palkka ei saa niitä sängystä ylös. Eli 3000 pitäisi tulla kuin Manulle illallinen."

Eli sä et oikeasti tunne parikymppisiä, kunhan toistelet jonkun toisen keksimää heittoa :D

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.9.24 11:36:04

Ällö, minäs vuonna tää sun 6,80 palkka oli?
Joo mäkin aloitin tolla palkalla KAKSKYT VUOTTA sitten.

Päivämäärä:   9.9.24 11:41:08

” Ällö, minäs vuonna tää sun 6,80 palkka oli?
Joo mäkin aloitin tolla palkalla KAKSKYT VUOTTA sitten.”

En ole Ällö, mutta mä aloitin 8,16e/h palkalla vuonna 2019. Nykyisin tuntipalkka on 17,5e/h + vuorotyön lisä, toki tässä välissä olen kouluttautunut aivan toiselle alalle kuin tuo viiden vuoden takaa oleva alotuspalkka on.

Päivämäärä:   9.9.24 11:42:08

"
Ällö, minäs vuonna tää sun 6,80 palkka oli?
Joo mäkin aloitin tolla palkalla KAKSKYT VUOTTA sitten."

Niin, varmaan tämänkin alan aloituspalkat on nousseet tämän 20v aikana. Pointti varmaan oli, että jostain on jokaisen aloitettava ja jos mitään kokemusta tai osaamista ei ole, se jostain on alhainen palkka. Nykyään kuitenkin selvästi enemmän kuin 6,80€, mutta silti ei kelpaa.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   9.9.24 11:45:25

"Pointti varmaan oli, että jostain on jokaisen aloitettava"

Koulutuksesta kannattaa aloittaa. Mitään yhtä typerää ei voi nykynuorille uskotella kuin sen, että ahkeruus palkitsee. Ei varmasti palkitse. Kun ryhtyy nöyräksi duunariksi, sitä saa tehdä loppuikänsä.

Kannattaa hankkia luonnontieteellinen tai tekninen ylempi korkeakoulututkinto, niin saa tehdä mielekkäämpää työtä, usein jopa valita työpaikkansa ja nostaa korkeaa palkkaa.

Duunariksi ei tässä maailmassa kannata jäädä.

Päivämäärä:   9.9.24 11:50:34

"Koulutuksesta kannattaa aloittaa. Mitään yhtä typerää ei voi nykynuorille uskotella kuin sen, että ahkeruus palkitsee. Ei varmasti palkitse. Kun ryhtyy nöyräksi duunariksi, sitä saa tehdä loppuikänsä."

Totta, mutta sen koulutuksenkin jälkeen on jostain aloitettava ja usein ilman työkokemusta sekin on ihan muuta kuin vähintään 3000€ brutto. On tietysti aloja, joissa jo aloituspalkat on vähintään tuon, mutta ei se mikään yleinen normaali ole.

Päivämäärä:   9.9.24 14:06:48

Huoh, kyllä, se 6,80 e oli 20 v sitten. Nykypäivänä siitä hommasta saa 9,10 e. Ei kelpaa sekään kellekään. Jostain on kuitenkin aloitettava ja ilman kokemusta ei kummia maksella.

Päivämäärä:   9.9.24 14:30:58

Hyviä palkkoja yksikertaiselle suoritttavalle työlle, jossa koulutus on kestoltaan ja isällöltää suhteellisen suppea.

Päivämäärä:   10.9.24 11:36:10

"Koulutuksesta kannattaa aloittaa. Mitään yhtä typerää ei voi nykynuorille uskotella kuin sen, että ahkeruus palkitsee. Ei varmasti palkitse. Kun ryhtyy nöyräksi duunariksi, sitä saa tehdä loppuikänsä.

Kannattaa hankkia luonnontieteellinen tai tekninen ylempi korkeakoulututkinto, niin saa tehdä mielekkäämpää työtä, usein jopa valita työpaikkansa ja nostaa korkeaa palkkaa.

Duunariksi ei tässä maailmassa kannata jäädä."

Mikä sitten on kenenkin mielestä mielekästä. Minä olen duunari ja ylpeä siitä. Pidän työstäni. Ja joo, ainahan se palkka voisi olla enemmän, mutta kun miettii että työ on helppoa, ja sitä pystyy tekemään ilman pitkää koulutusta, niin palkka on täysin linjassa työn vaativuuden kanssa. Työ ei stressaa ylen määrin, eikä se seuraa kotiin kun lähdet töistä.

Toki tämän valinnan seurauksena tulen koko elämäni olemaan pienituloinen, mutta silti tekisin saman valinnan uudelleenkin. Ei kaikille työn mielekkyys ole yhtä kuin mahdollisimman kovaa ja korkealta.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.