Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pelastushelikopterin kyydissä olleet, mikä oli

Lähettäjä: Jaani 
Päivämäärä:   6.9.24 20:33:52

se syy, miksi olit potilaana siellä?

Pelastushelikopterilla tarkoitan sitä, jolla kaikkein suurimmassa hengenhädässä olevat tuppaa saamaan kyydin sairaalaan, sikäli jos on lentosää, kone vapaana jne jne.

Täällä Varsinais-Suomessa se on FinnHems (kauan kauan sitten oli MediHeli), en tiedä onko se nykyään valtakunnassa samalla nimellä joka etelästä pohjoiseen vai vaihtuuko alueittain.

Itse olen vain ambulanssissa ollut, sekään ei ollut lähelläkään kuolemaa se reissu. Olen vaan kiinnostunut asioista.

Voitte muuten olla nöyrästi suomalaiselle lääketieteelle kiitollisia henkenne säilymisestä, sillä siinä Elossa24 -jaksossa lääkärilentäjä kertoi että 25 % ainakin aikuisikäisistä kyytiin joutuvista/pääsevistä kuolee lähiaikoina johtuen siitä tilasta, jonka takia kyydissä ovat.

Re: Pelastushelikopterin kyydissä olleet, mikä oli

Lähettäjä: Lydia 
Päivämäärä:   6.9.24 20:49:37

Tipuin pari vuotta sitten pahemmin hevoseni selästä, tai no tarkemmin ottaen jotenkin hevonen kaatui ryräkässä niin että jäin alle. Lähti taju, lantio murtui ja pieni sisäinen verenvuoto. Onneksi paikalla oli ihana valmentaja sekä tallikaverit, jotka hoitivat tilanteen 10+ arvoisesti <3 Hämärät, liki olemattomat omat muistikuvat tilanteesta, mutta hyvin pelasi myös ensihoito! Silloin helikopterikyydillä sieltä lähdettiin sairaalaan. Olihan se aikamoinen reissu, mutta onni onnottemuudessa että vain komeat leikkausarvet sekä vielä vähän kipuileva ja lonkka muistona.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.9.24 21:00:35

Setä oli kairassa ja sydänkohtaus niin helikopterikyydin sai. Toinenkin tuttu sai sydärin ja kopteri tuli, mutta päätyivät jostain syystä kuitenkin ambulanssikyytiin.

Naapurin penskat ajo mopoilla nokkakolarin, vammat sen verran vakavat, että kopteria koitettiin saada paikalle, mutta ei tarpeeksi aukeaa, että olisi päässyt laskeutumaan, lanssilla pääsi nopeammin sairaalaan.

Saman naapurin isäntä suhas moottorisahalla käteen, en enää muista mitä kaikkea sieltä meni poikki, jänteitä, lihaksia, suonia yms ainakin. -30 pakkasta, kopterikyydin olisi ehdottomasti saanut jotta yliopistolliseen olisi päässyt nopeammin (300km), mutta kopteria ei saatu käyntiin. Verta piti tankata matkan varrella olevista sairaaloista lisää. Isäntä oli rattorilla mettässä n. 10 km päässä, itse soitti lanssin, sitten soitti meidän isälle ja sitten ajoi itse rattorilla lähemmäksi kunnes isä sai kyytille, helevetinmoista kyytiä vpk:ta vastaan, niiden saattamana lanssia vastaan ja sitten vasta vaihto lanssiin. Jos olisi jäänyt lanssia odotteleen metsään, niin kuollu olis sinne.

Kaikki on hengissä vielä setää lukuun ottamatta, kuoli syöpään. Naapurin käsi säilyi, mutta ei tullut koskaan täysin kuntoon. Ei tietoa vaikuttiko pitempi sairaalaanpääsyaika tässä.

Lähettäjä: Timo 
Päivämäärä:   6.9.24 21:10:31

... ja sinä olit kyydissä nuo kerrat? Tuosta vaan hyppäsit muuten vaan kyytiin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 21:24:58

Jos joudut liikenneonnettomuuteen ja sinut kuskataan sairaalaan, on todennäköisempää että kuolet hoitovirheeseen kun liikenneonnettomuuden vammaan. hoitovirheisiin kuolee yli 2000/vuosi

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   6.9.24 22:39:16

Sukulaisnaisen mies sai saarimökillä sydänkohtauksen. Kopteria piti odotella 4 tuntia. Mies jäi henkiin, mutta parin vuoden päästä sukulaisnainen menehtyi syöpään.

Päivämäärä:   6.9.24 22:49:03

Helikopterilla viedään potilas hyvin harvoin. Kopteri tuo lääkärin paikalle, minkä jälkeen matka jatkuu lanssilla. Yksi syy tähän on se, että lanssissa on paljon paljon enemmän tilaa hoitotoimenpiteisiin.

Lähettäjä: Öp 
Päivämäärä:   7.9.24 00:27:26

Helikopterilla pääsi pois kun polvi otti osumaa ja olin 50km päässä lähimmästä tiestä. Oli lopulta eturistiside ja kierukka sökönö.

Päivämäärä:   7.9.24 00:57:53

..., joskus sen helikopteri tarkoitus on vaan tuoda lääkäri nopeasti paikalle.

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   7.9.24 01:21:36

Lääkärin tuominen tai kaukana sairaaloista oleva sijainti yleensä syynä kopterilla tuloon. Sen verran kallista lystiä (maksaa joka kerta 10t kun lähtee talleilta) ettei sillä huvikseen kyllä ajella. Itse olen ollut kyydissä kenttäkisoissa pudotessa, selkämurtuma ja munuaisvamma aivotärähdyksen lisäksi. Lisäksi sijainti lähimmästä yliopistosairaalasta niin kaukana, että ambulanssia olisi saanut odotella tunteja.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   7.9.24 03:52:02

Kaveri pelastettiin merestä kopteriin, kun Estonia upposi. On yksi kolmesta hengissä selvinneestä suomalaisesta.

Päivämäärä:   7.9.24 09:23:30

Ymmärtäisin, että lääkäri olisi tuotu paikalle nopeasti, mutta tuossa yhdessä sydäritapauksessa lanssi oli paikalla ennen kopteria.

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   7.9.24 09:33:24

Eihän ambulanssissa ole lääkäriä. Tai edes siellä asemalla mistä ambulanssit lähtevät eivätkä voi sairaalan päivystyksestä napata lääkäriä extempore mukaansa. Useinhan näkee että menee ambulanssi tai pari ja niiden perässä vähän ajan päästä ajaa lääkäri.

Eli voi olla nopeampaa ajattaa ne ambulanssit paikalle että siellä on jotain ensiapua paikalla ja sitten lääkäri tuodaan jollain ilveellä paikalla jos lääkäriä tarvitaan.

Lähettäjä: Juuu 
Päivämäärä:   7.9.24 09:44:28

Itse en ole ollut kuin lanssissa, mutta kolme kopteri tapausta tiedän. Yksi putosi hevosen selästä, toinen sai potkun päähän. Eka selvisi, toinen kuoli. Kolmas oli yläasteeni aikaan. Rinnakkaisluokkalaisen sydän pysähtyi kotona. Reilu 20km sairaalaan. Selvisi. En muista mikä oli syynä..

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   7.9.24 09:44:28

Ja kerran ratsastus tunnilla kaveri tippui hevosen selästä vähän rajummin, luu näkyi jalasta ja silloin harkittiin kuulema helikopteri kyytiä mutta lähti sitten kuitenkin ambulanssin kyydissä sairaalaan

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.9.24 09:45:32

Kiinnostuneiden kannattaa lukea kirja Helikopterilääkäri. Sieltä selviää hyvin miten tuo homma toimii, millaisia keikkoja tekevät ja miksi potilaita kuljetetaan välillä ambulanssilla ja välillä kopterilla.

Päivämäärä:   7.9.24 10:01:02

Olen ollut superpuuman kyydissä. Kyseessä oli harjoitus, minut (ja parikymmentä muuta) vinssattiin pilkkopimeässä pelastuslautalta kyytiin ja kuljetettiin rannalle. Hieno kokemus.

Lähettäjä: ~ 
Päivämäärä:   7.9.24 10:14:27

Mulla ollu työpaikkana 5kk ajan valkoinen kopteri jossa UN kirjaimet kyljessä. Olin vuoden työkomennuksella sotatoimialueella. Kopteri oli MI8.

Päivämäärä:   8.9.24 00:44:41

Oikeastiko vain YKSI osasi vastata kysymykseen?? Kysyttiin että jos olet ollut ITSE potilaana kopterin kyydissä ja sitten luetellaan kaikki mummon kummin kaiman kissanruokkijat, jotka on joskus helillä kuljetettu johonkin. Luetun ymmärtäminen on todellakin huolestuttavalla tasolla nykyään.

Lähettäjä: Bree Vandekamp 
Päivämäärä:   8.9.24 03:01:27

Minun mielestä mielenkiintoisia juttuja nuokin missä ei itse olla oltu kyydissä.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   8.9.24 10:20:54

"Oikeastiko vain YKSI osasi vastata kysymykseen?? Kysyttiin että jos olet ollut ITSE potilaana kopterin kyydissä ja sitten luetellaan kaikki mummon kummin kaiman kissanruokkijat"

Olisi aika lyhyeksi jäänyt ketju sitten, jos täällä on vain yksi, joka PYSTYY vastaamaan kysymykseen. Luulen, että aloittaja ihan hyvin saa kaipaansa tietoa noista kaiman kissanruokkijoistakin, jos niistä osataan kertoa mistä oli kyse ja miten kävi.

Päivämäärä:   8.9.24 14:21:35

"Oikeastiko vain YKSI osasi vastata kysymykseen?? Kysyttiin että jos olet ollut ITSE potilaana kopterin kyydissä ja sitten luetellaan kaikki mummon kummin kaiman kissanruokkijat"

Jep. Samaa huokailen. Minua sattui kiinostamaan juuri ne omakohtaiset kokemukset. Ei kaverin veljen tyttöystävän.

Kiitos Lydialle, olet tähän mennessä ainoa joka pystyi vastaamaan kysymykseen.

Selkosuomeksi oli otsikossa, että Potilaana. Nämä kaikki muut oli sivustakatsojia.

Kas kun siinä Kenttäjohtaja -lanssissa kyllä on lääkäri. Peruslanssissa ei.

Lähettäjä: ja 
Päivämäärä:   8.9.24 15:12:14

"Jep. Samaa huokailen. Minua sattui kiinostamaan juuri ne omakohtaiset kokemukset. Ei kaverin veljen tyttöystävän."

No voithan valita ne relevantit vastaukset täältä joukosta sitten, ei sen että muut kirjoittavat sivustakatsojina, pitäisi estää asian itse kokeneita vastaamasta ja kyllä ketjuun virstejä mahtuu. Ja se, että kommentoidaan, pitää ketjusi myös ylhäällä, jos täällä olisi vain tuo yksi 6.9. kirjoitettu vastaus, olisi tämä vajonnut jo ties minne.

Se on jo saavutus, jos on pysytty edes aiheessa, eikä ketju mene esim. joksikin kielioppivirheiden osoitteluksi tai ihan aiheeseen liittymättömistä asioista inttämiseksi.

Lähettäjä: Däa 
Päivämäärä:   8.9.24 15:38:20

Minusta on kyllä ihan kiva lukea noitakin kokemuksia, joussa itse ei olla oltu potilaana.

Lähettäjä: Voi ei 
Päivämäärä:   8.9.24 15:55:15

Kysyttiin 'miksi OLIT" ja jengi selittää naapureista, sedästä ym ym. Se HYVÄ lukutaito!

Lähettäjä: Tiuku 
Päivämäärä:   8.9.24 15:59:36

Minä OLIN kyydissä, Huom minä ei naapurinellu, kun sain kolmannen kerran aivoinfarktin. Olimme mökillä Turun saaristossa ja tässä tapauksessa kopterikuljetus oli se ainoa vaihtoehto. Kauheaa kyytiä.

Päivämäärä:   8.9.24 19:02:13

"--kun sain kolmannen kerran aivoinfarktin. Olimme mökillä Turun saaristossa ja tässä tapauksessa kopterikuljetus oli se ainoa vaihtoehto. Kauheaa kyytiä."

Hienoa, että olet yhä hengissä ja ilmeisen täydessä ällissä (koska kirjoitat netin keskustelufoorumille. Jälleen kiitos suomalaiselle terveydenhuollolle ja länsimaiselle lääketieteelle yhdessä.

Ei ole pakko vastata, henk.kohtainen kysymys, mutta kiinostaa vaan tietää minkä vuoksi oletettavasti ei-eläkeikäinen (koska ollaan ht.netissä) ihminen on saanut jo 3 aivoinfarktia? Olen kyllä yleisesti tiedossa oleva kerrottu fakta, että työikäisten em. infartikset ovat vahvassa nousussa. Valitettavasti. :(

Itse pelkään sitä kovasti omalle kohdalle. Elämäntapani ovat pitkään olleet niin huonot, vaikkakin ilman grammaakaan ylipainoa ja päihteitä. Mutta muutoin.

Lähettäjä: hvitserk 
Päivämäärä:   8.9.24 20:58:38

"Oikeastiko vain YKSI osasi vastata kysymykseen?? Kysyttiin että jos olet ollut ITSE potilaana kopterin kyydissä ja sitten luetellaan kaikki mummon kummin kaiman kissanruokkijat, jotka on joskus helillä kuljetettu johonkin. Luetun ymmärtäminen on todellakin huolestuttavalla tasolla nykyään."

Etkö sitten itse osaa lukea? Minä laskin tuolta useammankin vastanneen jotka ovat itse olleet kyydissä. Luepa uudelleen ihan hengittämällä ilman ennakkoluuloja ja hysterioita.

Lähettäjä: Sannis 
Päivämäärä:   8.9.24 22:36:16

Olen ollut, sain aivoverenvuodon lapsena ja lennätettiin Helsinkiin leikkaukseen. En muista kyytiä, menin tajuttomaksi ensihoidon saavuttua. Olin silloin 10-vuotias, heräsin aamulla eikä jalat toimineet. Kiire oli, mahdollisuus selvitä oli jotain 20 prosenttia. Leikkauksen jälkeen jouduin opettelemaan uudelleen kävelemään, muistoksi toinen jalka jäi lyhyemmäksi.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   8.9.24 23:37:58

Painu viiva roskiin. Se, ettei sinulla ole ammattia lainkaan, ei tarkoita sitä, etteikö muilla voisi olla. Nelikymppinen ihminen on ehtinyt opiskella monenlaista,vaikka sinulla on ilmeisestikorvantaukset vielä märät ja ei ole sen paremmin ammattia kuin parisuhdettakaan. Mentaliteetillasi et savuta koskaan kumpaakaan. Surullista.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.