Lähettäjä: .
Päivämäärä: 6.9.24 19:49:08
Lapsuudesta asti olen haaveillut hevosenpidosta ja 19 vuotiaana sellaisen hankin. Tuolloin kuitenkin rahat oli kokoaika ihan loppu ja myin hevosen vaikka silloin tuntui että olin onnellisempi kuin ikinä.
Nyt päälle kolmekymppisenä, 1,5 vuotta sitten ostin oman, kun siitä olin haaveillut taas koko ajan. Vaan hevosenpito ei olekaan tuonut samaa täyttymystä. Hevosen kanssa on ihanaa, se on hieno ja upea ratsastaa, mutta tuntuu jatkuvasti väärältä käyttää niin paljon rahaa ja aikaa hevoseen, kun takaraivossa on ajatus miten paljon voisin tehdää hyvää samalla resurssilla. Lahjoittaa rahaa eläinsuojeluun, tehdä vapaaehtoistyötä ja olla läsnä ja apuna ystäville. Kilparatsastus tuntuu semmoisen rinnalla kovin merkityksettömältä, vaikka se yli vuosikymmenen oli se mitä haluan tehdä. Nyt se tuntuu väärältä.
En tiedä pidänkö hevosta vain, kun ostin sen tuttavan tutulta ja hänelle oli tärkeää, että hevonen pysyisi minulla. Hevosenpito muuten onkin ihanaa, mutta tuo resurssien tuhlaus siihen, kun voisin saada samoilla resursseilla niin paljon hyvää aikaan, tuntuu väärältä.
Selvyydeksi, hevosen treenaaminen ja kilpailuttaminen ei siis ole mielestäni väärin. Jos hevosen pidän niin se pysyy kyllä ihan treenissä, ei jää vapaalle heinällä vyötäröä keräämään.
|