Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Painon nousu raskaana

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   6.9.24 17:11:58

Olen vasta rv 16, ja painoa on tullut jo 2kg. Eihän tuo siis ole paljon, mutta ei kai tässä kohtaa vielä tarvitsisi tulla ollenkaan.

Toki voinnin vuoksi liikunta on vähäisempää, ja alun pahoinvoinnin jälkeen ruokahalut on nyt korkealla ollut.
Olen hoikka.

Onko muilla tullut painoa jo näin alussa? Onko se korreloinut korkean painonnousun kanssa koko raskautta ajatellen?

  Re: Painon nousu raskaana

Lähettäjä: Kai 
Päivämäärä:   6.9.24 17:35:26

Mun paino vaihtelee ihan vuorokauden sisään pari kiloa enkä ole raskaana. Eli pari kiloa sinne tänne, who cares.

Älä mieti painon nousua, sille ei mahda mitään. Se vauva on nyt tärkein. Eli siis miksi kysellä, koska se nyt vaan menee niin.

Mulla tippui paino ekalla kolmanneksella kuus kiloa (söin normaalisti, todella fyysinen työ suolla ja mehtissä) ja sen jälkeen nousi 13 kiloa. En muista kuinka vauhdilla.

  Re: Painon nousu raskaana

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   6.9.24 17:53:55

No nyt oli kahvit näytöllä..

Mulla on tullut se pari kiloa jo heti plussatessa, kun olen ollut niin turvoksissa.

Ekassa raskaudessa tuli 12 kg, toisessa joku 15 kg ja kolmannessa vähän sen yli. En niin tarkkaan enää seurannut.

Kannattaa tutustua että mistä kaikesta se painonnousu koostuu; se kun ei ole vain ylimääräistä läskiä.

  Re: Painon nousu raskaana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 17:58:54

No vau huimat 2 kg! Ootko tosissas? Onko sulla joku syömishäiriö vai miksi olet noin huolissasi?

  Re: Painon nousu raskaana

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   6.9.24 18:36:09

Onpa ylimielistä kommentointia.

Olen itse myös raskaana ja vielä ei ole paino noussut. Toivon, että kiloja ei tule kuin muutama. Mulla on hieman ylipainoa ja pyrin minimaalisen nousuun. Helppoa se ei varmasti ole, mutta ei valtavaa painonnousua aina suositekkaan. Lapsi kyllä ottaa omansa.

  Re: Painon nousu raskaana

Lähettäjä: Jinka 
Päivämäärä:   6.9.24 18:39:14

Pari kiloa ei ole mitään, ihan jo pelkkä turvotus voi sen tehdä. Rauha maassa vaan :) Ja ennen kaikkea onnea!!

  Re: Painon nousu raskaana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 18:58:32

Joo joku 2kg voi selittyä ihan millä vaan. Ihan normaalia.

Itsellä paino putosi jonnekin rv30 (n. 15kg) asti jonka jälkeen se alkoikin nousta ja kaikki tuli takaisin, ja vähän lisääkin. Pari viikkoa synnytyksen jälkeen painoin 10kg vähemmän kuin ennen raskautta.

  Re: Painon nousu raskaana

Lähettäjä: Epika 
Päivämäärä:   6.9.24 19:06:44

Ekassa neuvolassa painoa oli tullut niin, että hoitaja epäili mun muistavan lähtöpainon väärin, "ei ole voinut tulla noin paljoa!"

Hoikka olen, lähtöpaino 51 ja kilot jäi synnärille.

  Re: Painon nousu raskaana

Lähettäjä: Justin 
Päivämäärä:   6.9.24 20:15:41

Siis eikö raskaudessa kuulukin tulla hieman painoa, eihän se sikiö voi painoton olla? Lisäksi se kelluu siellä kohdussa jossain lapsi edessä, eikä sekään ilmaa ole? Miksi ihmeessä pitäisi tavoitella raskautta missä paino ei nouse? Se kuulostaa hieman huolestuttavalta ellei äidillä ole syytä oikeasti laihduttaa että tilanne olisi terveempi.

  Re: Painon nousu raskaana

Lähettäjä: Ll 
Päivämäärä:   6.9.24 20:25:42

Oon aina ollut hoikka tai oikeastaan ali painoinen ennen ekaa raskautta. No raskaus kiloja olikon sit joku 27 kg. Nopeasti lähti kyllä sitten, mutta se 3-5 kg jäi pysyäkseen. Ja oli ihan ok. Tokalla raskaudella sama, mut siitäkin jäi se 3- 5. Nyt oon ihan normi painonen. Tai ok, sais mun puolesta se 3 kg lähti, muttei vaan lähde.. et kyllä sitä raskaana vaan tulee painoa ja jos on vielä paljon lapsi vettä. Eri asia niillä kenellä oikeasti pieni maha raskaudesta.

  Re: Painon nousu raskaana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 20:46:57

Kohtu kasvaa, seinämät muuttuu, on limaa ja nestettä kohdussa ja emättimessä ja myös itse lapsi kasvaa siinä samalla. Kyllä on aivan luonnollista että painoa tulee. Itse olen rv 13 ja toistaiseksi ei ole paino lisääntynyt. Minulla oli elämäntaparemppa aluillaan ylipainon vuoksi juuri ennen raskautumista. Nyt en voi siis laihduttamalla laihduttaa mutta toive olisi ettei painoa ehtisi tulla. Mutta tulee jos tulee. Lapsen etu on tärkeämpi nyt. Laihtua ehdin sitten tämän jälkeen.

  Re: Painon nousu raskaana

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   6.9.24 21:42:16

Lohdutuksen sana näin kolmen lapsen äitinä: mm. Minulle tuli jokaisessa raskaudessa 18-30 kiloa. Ja kyllä, tyhjästä. Ja jokaisessa kilot sulivat ensimmäisen vauva vuoden aikana. Olin järkyttynyt eikä neuvolasta herunut myötätuntoa enkä oikein saanut muutenkaan vertaistukea. Tämän viimeisimmän kohdalla vain hyväksyin asian vaikka muuttuva keho tuntui kamalalta.
Toki elämäni on suht aktiivista, joten enemmän olisin ollut ihmeissäni jos paino olisi pysynyt tai noussut raskauden jälkeen. Joku hormonaalinen juttu ilmeisemmin. :/

  Re: Painon nousu raskaana

Lähettäjä: Mama 
Päivämäärä:   6.9.24 21:45:19

Mulla tuli 18kg ja 6 jäi synnytyksen jälkeen. Painoin 70kg ja lopussa 88kg.

  Re: Painon nousu raskaana

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   6.9.24 22:10:17

Kysymykseni liittyi nimenomaan tähän raskauden vaiheeseen. Tiedän kyllä että painoa tulee raskauden aikana (olen muuten ollut raskaana ennenkin), mutta tässä vaiheessa vauva painaa n. 100g, että se ei kyllä painoa vielä kerrytä (tämä vaan jollekin ihmettelijälle)

Mutta kiitos vastauksista, ja onnittelusta :)

  Re: Painon nousu raskaana

Lähettäjä: Aamu 
Päivämäärä:   6.9.24 22:37:55

Mulla pompsahti rv 21-22 aikana painoa lisää viikossa 3kg, vaikka painon nousu oli tosi maltillista muuten. Olin tuolloin ns. Lähtöpainossa, kun alkuraskaudessa oli lähtenyt pari kiloa ja ne olivat tulleet sitten takaisin hiljakseen. Paino nousi raskauden aikana muuten tosi maltillisesti, mutta vasta sitten rv 30 jälkeen alkoi nousta nopeammin ja vikoilla viikoilla tulikin jo kilo per viikko. Painoa tuli kokonaisuudessaan +12kg, joista 6kg jäi synnärille. Vauva painoi 3,4kg. Kk päästä synnytyksestä olin taas lähtöpainossa.

  Re: Painon nousu raskaana

Lähettäjä: nnnn 
Päivämäärä:   7.9.24 00:39:54

Mä painoin raskaaksi tullessani 55kg, painoa tuli 22kg raskauden aikana ja ensimmäisen vuoden aikana imetys vei niin paljon kaloreita että painoin 49kg ja näytin kamalalta!) Kun lopetin imetyksen paino pikkuhiljaa nousi vuosien mittaan, painan nyt60kg.

  Re: Painon nousu raskaana

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   7.9.24 01:24:36

Helposti tulee viikossakin tuo määrä kun raskaus turvottaa tai jos juo enemmän nesteitä. En huolestuisi vielä noin pienestä kilomäärästä, 5kg jos viikossa tulee niin on jo miettimisen aika.

  Re: Painon nousu raskaana

Lähettäjä: Tie 
Päivämäärä:   7.9.24 04:11:29

Mulle tuli kassa raskaudessa 18 kg ja puoli vuotta synnytyksestä oltiin - 5 kg lähtöpainosta. Toisesta tais tulla 12 kg ja loppujen lopuksikin jäi pari kiloa. Tosin ekassa oli 29 vuotias, toisessa 37. Ehkä ikäkin vaikuttaa, koska mielestäni toisen raskauden jälkeen jalan koko kasvoi ja joten levahti koko kroppa.

  Re: Painon nousu raskaana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.24 07:06:07

Tuohan on jo kohta lähes puolivälissä raskautta, ehkä turhan vähän noussut paino? Sikiö tarvitsee ravintoa että kasvaa ja pysyy terveenä.

  Re: Painon nousu raskaana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.24 07:09:13

LähettäjäJep

Päivämäärä6.9.24 21:42:16

Lohdutuksen sana näin kolmen lapsen äitinä: mm. Minulle tuli jokaisessa raskaudessa 18-30 kiloa. Ja kyllä, tyhjästä. Ja jokaisessa kilot sulivat ensimmäisen vauva vuoden aikana. Olin järkyttynyt eikä neuvolasta herunut myötätuntoa enkä oikein saanut muutenkaan vertaistukea. Tämän viimeisimmän kohdalla vain hyväksyin asian vaikka muuttuva keho tuntui kamalalta.
Toki elämäni on suht aktiivista, joten enemmän olisin ollut ihmeissäni jos paino olisi pysynyt tai noussut raskauden jälkeen. Joku hormonaalinen juttu ilmeisemmin. :/"

Mulla oli aivan sama. Paino nousi 57 kilosta 85 kiloon ja tuli taas puolessa vuodessa samoihin lukuihin. Molemmissa raskauksissa.

  Re: Painon nousu raskaana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.24 07:35:58

Vko 18 painoa +4kg
Vko 38 painoa +14kg, silloin syntyi ja vauvan paino 3200, 51cm.

Pari päivää synnytyksestä +4kg. Tässä yhden raskauteni painot.

  Re: Painon nousu raskaana

Lähettäjä: Venla 
Päivämäärä:   7.9.24 07:48:00

Mulle tuli muistaakseni ekan kolmanneksen aikana jo jotain 5kg, vaikka pystyin käymään salilla ihan koko raskauden, toki treenit oli loppua kohti erilaisia vrt ennen raskautta. Puolivälissä raskautta taisi olla 8kg kertynyt ja muistan kun neuvola sanoi ettei tarvis kertyä enempää. Olin ennen raskautta normaalipainoinen, bmi 23. Ihan älytön stressi tuli ekassa raskaudessa tosta neuvolan kommentista, että miten pysäytän painon kertymisen kun oli melkein puolet raskaudesta vielä edessä. Elämäntavat oli kunnossa ja herkkupäivä kerran viikossa. Kokonaisuudessaan molemmissa raskauksissani tuli kiloja 11-12 ja ne alkoi tosiaan kertyä lähes heti plussan tehtyäni. Molemmissa raskauksissa kilot lähtivät kolmessa viikossa (imetys) ja sen lisäksi lähti pari kiloa lisääkin. Me ollaan kaikki yksilöitä. Älä vertaa itseäsi niihin jotka sanoo että kiloja alkoi kertyä vasta puolivälin jälkeen tyyliin 1kg. Nauti raskaudesta <3

  Re: Painon nousu raskaana

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   7.9.24 07:57:16

Itselläni ainakin paino nousi tasaisesti koko raskauden ajan. Eikä 3x9 kk ummetus varmasti lukemia kaunistanut ;) Toisella ja kolmannella kierroksella tiesin turvotuksesta olevani raskaana ennen testiä.
Kolme kertaa lähdin synnyttämään 78-kiloisena. Lähtöpaino pyöri siinä 60-64 kg välissä joka raskaudessa.

  Re: Painon nousu raskaana

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.9.24 08:27:09

Mulla ainakin jo alkuraskaudessa tuli kiloja reippaasti, koska meinasin koko ajan pyörtyä tai yrjötä, jos en syönyt. Paino nousi 63 kilosta noin 77 kiloon. Tulin synnytyksen jälkeen melkein heti uudelleen raskaaksi ja silloin painoin synnärillä 80kg. Mulle ei koskaan neuvolassa sanottu, että painoa olisi tullut liikaa. Mutta ekaa odottaessa alkuraskauden söin kuin hullu, tissit kasvoi jo siinä vaiheessa valtaviksi. Ja raskauskilot tippui vasta sitten itsestään pois kun lopetin imetyksen tokan vauvan ollessa n.9kk ikäinen. Painon noususta huolimatta olin molemmat raskaudet hyvässä kunnossa ja jaksoin urheilla. Lopetin ratsastuksen rv24 ja palasin viikon päästä synnytyksestä oman hevosen selkään.

  Re: Painon nousu raskaana

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   7.9.24 09:31:08

Mulle sattui kerran loppuraskaudessa ilmeisesti melko vasta valmistunut terkkari, kun teki hirveän numeron kun paino oli noussut viikossa (vai kahdessa, en enää muista tarkalleen) 700g. Ei saisi tässä vaiheessa nousta noin paljon! 500g olisi ollut normaali. Tuossa vaiheessa painoa oli tullut 9kg.
Nauroin päin naamaa, että tuskinpa tuo nyt niin vaarallista on niin tinkasi vastaan, että ei saisi nousta noin paljon.

  Re: Painon nousu raskaana

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.9.24 11:15:00

Mulla tuli raskauden aikana n 22kg. 9 päivää synnytyksestä oli lähtenyt jo 17kg. Suurin osa oli siis nestettä. 5kg jäi, mutta sekin suli pikkuhiljaa.

  Re: Painon nousu raskaana

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   7.9.24 12:45:39

Rv 21 ja painoa tullut 8 kg. Tuntuu paljolta, omasta mielestä olen kyllä syönyt suht normaalisti ja terveellisesti (kesäaika mulla aina vaikuttaa kilon tai parin edestä) ja liikkunut suht samaan tapaan kuin ennenkin.

50 kg > 58 kg.

Toisaalta pienestä ja aika kuivakasta koosta olen lähtenyt liikkeelle, ehkä kroppa nyt vähän varastoi, että jaksan olla raskaana ja imettää. Ehkä. Ahdistaa kyllä. Ennen raskautta olen ollut tuossa painossa koko aikuisikäni eikä ole ikinä tarvinnut katsoa et mitä syön tai en syö.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.