Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi suhtaudut niin raivolla avioehtoon?

Lähettäjä: Hynttyyt yhteen 
Päivämäärä:   6.9.24 16:56:39

Miksi et ymmärrä, että tilanteita ja taustoja on erilaisia ja joissakin tilanteissa avioehto kannattaa, toisissa ei ja yleensä siinä keskivertotilanteessa, jossa mennään naimisiin, ostetaan oma tupa, tehdään pari mukulaa, on farmari ja kultainennoutaja, niin avioehto on ihan paikallaan turvaamaan sen vähemmän omistavan elämää?

Entä ymmärrätkö, että avioehtoja voidaan laatia erilaisia?

  Re: Miksi suhtaudut niin raivolla avioehtoon?

Lähettäjä: g 
Päivämäärä:   6.9.24 17:29:14

Olet tainnut ymmärtää jotain väärin, jos luulet avioehdon turvaavan VÄHEMMÄN omistavan elämää. Päin vastoin, sehän nimenomaan estää varallisuuden jakamisen tasan.
Avioehto kannattaa varakkaamman puolison kannalta varsinkin silloin, kun hänellä on jo ennen avioliittoa kiinteää ja/tai arvokasta omaisuutta.

Avioliiton aikana tulleen omaisuuden osalta voidaan päästä riitelemään siitä, onko köyhempi ja ehkä kotona lapsia ja huushollia hoitanut (yleensä nainen) antanut siten toiselle mahdollisuuden kartuttaa omaisuuttaan ja siten oikeutettu johonkin sovitteluun.

  Re: Miksi suhtaudut niin raivolla avioehtoon?

Lähettäjä: Kuura 
Päivämäärä:   6.9.24 17:37:28

Joo, munkin mies on maksanut talostaan kahdet velat, kun välissä piti antaa entiselle muijalle rahat ok-taloon, vaikka ei ollut euroakaan laittanut taloon tms. Kannattavaa köyhemmälle osapuolelle mutta perusduunarillekin ihan perseestä em.syystä. Tosi rikkaallahan ei sit enää tunnu missään, vaikka joutuisikin luovuttamaan omaisuuttaan eksälle. Paitsi @!#$ mutta ei vaikuta omaan elintasoon.

  Re: Miksi suhtaudut niin raivolla avioehtoon?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   6.9.24 17:38:13

Kertoisitko aloittaja, mitä avioehto käsitteenä tarkoittaa mielestäsi? Aloituksestasi saa nyt sen käsityksen, että et ihan ymmärrä avioehdon merkitystä.

  Re: Miksi suhtaudut niin raivolla avioehtoon?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.9.24 23:06:18

AvioLIITTO turvaa vähemmän omistavan asemaa, avioEHTO taas rajaa avio-oikeutta ehdoissa määrätyllä tavalla, eli vähentää erossa jaettavan omaisuuden määrää tai poistaa jaon kokonaan.

  Re: Miksi suhtaudut niin raivolla avioehtoon?

Lähettäjä: Ai että 
Päivämäärä:   6.9.24 23:24:30

Kuura: Sama. Siksi Meillä on avioehto talosta, jos tulee ero niin minulla ei ole osuutta taloon, kun en siitä mitään ole maksanutkaan Ja ihan minun vaatimuksesta tehty avioehto.

  Re: Miksi suhtaudut niin raivolla avioehtoon?

Lähettäjä: Näinkin 
Päivämäärä:   6.9.24 23:50:27

Meillä oli avioehto, ja hyvä niin! Miehellä oli kyllä hyvät tulot, oli asuimme luksustalossa jne… mutta talosta ja muusta aivan tolkuttomasti velkaa. Sanoin silloin kun avioehto tehtiin, että hyvä. En pienituloisena kyennyt osallistumaan velanmaksuun juuri mitenkään, ja eron jälkeen ne olisivat rasittaneet talouttani kohtuuttomasti. En halunnut taloon tai velkoihin mitään osuutta. Mies kyllä on tukenut taloudellisesti muuten, koska paremmat tulot, mutta olen helpottunut päästyäni siitä kaikesta eroon.

  Re: Miksi suhtaudut niin raivolla avioehtoon?

Lähettäjä: Gvk 
Päivämäärä:   7.9.24 00:18:07

Jos menisin nyt naimisiin, vaatisin avioehdon. En ole mitenkään sikarikas, mutta olen rakastanut niska limassa vuosia, jotta minulla on 3 hevosta, varusteet ja autot sekä velaton talo. Niistä en luovu minkään miehen takia.

  Re: Miksi suhtaudut niin raivolla avioehtoon?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   7.9.24 00:31:57

Aloittaja tainnut ymmärtää avioehdon väärin.
Itselle se on ollut järkevin teko. Ei voi ennustaa että päättyykö liitto "kunnes kuolema eroittaa" vai avioero. Olin ostanut tilan jo sinkkuna ja maksoin lainaa yksin ja hyvätuloinen puoliso alkoi elää siivellä ja tuhlata palkkansa. Avioehto pelasti tilanteen.

  Re: Miksi suhtaudut niin raivolla avioehtoon?

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   7.9.24 07:18:44

Aloittaja kulta. Tavallinen omaisuuden jako avioeron jälkeen nimenomaan turvaa sen köyhän elämän laadun. Eli kun yhteinen omaisuus jaetaan, teidän molempien jo ennen avioliittoa hankittu omaisuus, mahdolliset perinnöt ja nykyinen omaisuus laitetaan kaikki samaan pataan ja puoliksi. Lisäksi, jos toinen tienaa enemmän, hän myös maksaa kuukausittain lapsista toiselle, kun yleensä on yhteishuoltajuus.

Niinpä, koska olen mennyt naimisiin vasta 38-vuotiaana, tienannut aina miestäni enemmän ja tulen saamaan perintöäkin enemmän, meillä on avioehto.
Perintö (suvun mökki) ei tule eron sattuessa jakoon, eikä mikään minkä olen perinnöllä saavuttanut.
Lisäksi on määritelty, että korut yms on minun henkilökohtaista omaisuutta, ne ovatkin erikseen olleet aina tallelokerossa; siellä on vähän arvokkaampaa Lapponiaa, kaksi mummilta aikanaan saatua timanttiketjua ja kaksi kelloa. Hyvin harvoin käytössä, ja kiistatta täysin minun, hankittu ja saatu paljon enben mieheni tapaamista.

Nyt lapsemme ovat täysi-ikäisiä, mutta minähän olisin maksanut tasinkoa miehelleni, jos olisimme eronneet lasten ollessa alaikäisiä…

Kyllä tällaisiin asioihin suhtautuu ”raivolla” ja kuuluukin suhtautua. Nainen, (tai mies) joka ei suojaa selustaansa, on naiivi. Ja ne ”kaikki mikä on minun, on myös sinun” lässyttäjät joko eivät itse omista mitään tai sitten tuhoavat yhdessä hankittua omaisuutta asianajajiin eron sattuessa. Ja se vasta turhaa onkin.

  Re: Miksi suhtaudut niin raivolla avioehtoon?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.24 07:43:09

”Perinnöllä saavuttanut” on metka sananparsi :-D
Ei muuta lisättävää.

  Re: Miksi suhtaudut niin raivolla avioehtoon?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.24 08:44:25

itsekin ottaisin avioehdon jos naimisiin päätyisin. en luota kehenkään.

  Re: Miksi suhtaudut niin raivolla avioehtoon?

Lähettäjä: Niin? 
Päivämäärä:   7.9.24 09:28:02

Aloittaja ei ilmeisesti ymmärrä mitä avioehto tarkoittaa, vaan kuvittelee sen turvaavan jotakin avioliiton aikana. Ei se vaikuta mihinkään avioliiton aikana eikä sen olemassaoloa huomaa. On avioehtoa tai ei niin kumpikin puoliso omistaa vain itse oman omaisuutensa ja omat rahansa, sen jota hänellä oli ennen avioliittoa ja sen minkä hän saa /ansaitsee avioliiton aikana. Molemmat saavat myös käyttää omia rahojaan/varallisuuttaan miten haluavat ja ostaa itselleen mitä haluavat ja myös myydä omaa omaisuuttaan miten haluavat. Omaisuuden erillisyys, velkojen erillisyys, avioliittolaki. Avioehdolla on merkitystä vasta liiton päättyessä ja sehän päättyy aina.

Aloittaja ei myöskään ymmärrä, että kumpikin puoliso voi kartuttaa varallisuuttaan, ei tarvitse olla "vähemmän omistava". Aloittaja näkee avioliiton jonakin ansaitsemismahdollisuutena ja puolison lompakkona. "Ostetaan oma tupa, farmari" - siinähän sitä varallisuutta kertyy kun puoliksi ostetaan, maksetaan ja molempien nimiin laitetaan. Niin voi tehdä avioehdosta huolimatta, koska sehän ei vaikuta mihinkään avioliiton aikana.

Toisaalta on niitäkin tilanteita, joissa avioehtoa vastustanut onkin eron tullen ollut se varakkaampi osapuoli ja joutunut maksamaan tasinkoa vähävaraisemmalle, joka avioituessa oli varakkaampi. Koska omaisuuden erillisyys ja velkojen erillisyys, joka tarkoittaa että puolisot saavat käyttää omia rahojaan kuten haluavat ja myös ottaa itselleen velkaa ilman toisen suostumusta. Mutta monelle (varsinkin naiselle) avioehdosta ei "tiedetä" mitään muuta kuin että jos sellainen tehdään, mä en saa puolta miehen rahoista. Tasinkoa tosin ei lasketa niin, että vain miehen varallisuus huomioidaan ja se puoliksi, mutta osituksen ymmärtäminen on jo liian vaikeaa.

Itselle avioehto oli aikanaan itsestäänselvyys ja ehdoton vaatimus. Jos se ei miehelle olisi sopinut, minulle ei olisi sopinut avioituminen. Ja olen siis nainen. Avioitumisen syy pitäisi olla jokin muu kuin tulevan puolison taloudellinen hyödyntäminen liiton aikana tai sen jälkeen. Jos puoliso on toiselle lähinnä lompakko, silloin pitää tehdä avioehto ja sen vaatiminen onkin helppo ja kätevä keino karsia hyötyjät. Vai ajatteleeko aloittaja, että avioehto on vain naisen etu, että nainen on aina se joka on vähävaraisempi ja "voittaa", että nainen ei voi olla se joka joutuu maksamaan?

"Entä ymmärrätkö, että avioehtoja voidaan laatia erilaisia?"

Tietenkin. Tuttava teki sellaisen, jossa suljetaan avio-oikeudesta pois suvussa kulkeneet ja suvulle tärkeät loma-asunnot. Itseä tosin ei ole kiinnostanut muu kuin kaiken poissulkeva.

Miksi aloittaja suhtautuu niin raivolla siihen, että on ihmisiä jotka haluavat turvata oman omaisuutensa ja sitä kautta oman taloutensa myös avioliiton päättyessä? Jos avioehto on edellytys avioliitolle ja se ei toiselle sovi ja siksi jää avioitumatta, eikö ole vain hyvä että samalla säästyi sekä omaisuus että sai selville, millaisen ihmisen kanssa oli avioitumassa ja ryhtymässä hyödynnettäväksi? Avioehto teki tehtävänsä jo ennen avioliittoa.

  Re: Miksi suhtaudut niin raivolla avioehtoon?

Lähettäjä: sennu 
Päivämäärä:   7.9.24 09:53:30

Ihan sama, onko kummatkin tyhjätaskuja vai pohattoja vai vain toinen, ei tulisi eikä tullut mieleenkään mennä naimisiin ilman avioehtoa. Mahdollisen eron tullen ei ainakaan tarvitse rahasta ja omaisuudesta riidellä kun kumpikin pitää vain sen, minkä omistaakin. Avioehdon vastustajista tulee mieleen sellainen ihminen, jonka mielestä "jonkun muun" pitää tehdä ja hankkia asioita, ei hänen, mutta käyttämään hän on heti valmis kunhan sohvalta ehtii.

  Re: Miksi suhtaudut niin raivolla avioehtoon?

Lähettäjä: ujm 
Päivämäärä:   7.9.24 09:57:04

Aloittaja ei ole todellakaan oikea henkilö kirjoittamaan "miksi et ymmärrä", kun kyse on avioehdosta. Hän itse taitaa olla ainoa koko ketjussa, joka ei ole ymmärtänyt.

En suhtaudu raivolla enkä ole koskaan kuullutkaan kenestäkään, joka suhtautuisi. Yleisesti avioehto kuitenkin parempi vaihtoehto kuin olla ilman. Useimmille meistä on täysin itsestään selvä asia, että voidaan tehdä erilaisia avioehtoja. Monille riittää se peruslomake, jonka voi tulostaa netistä, mutta suuremmista omaisuuksista kannattaa tehdä juristin avustuksella.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.