Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   6.9.24 13:03:22

Kuinka montaa kieltä opiskelit eskarissa ja peruskoulussa yhteensä? (Jos et ole käynyt eskaria tai peruskoulua, älä toki hermostu, vaan ajattele noiden sanojen tilalle sinun aikasi vastaavat koulumuodot.)

Itse opiskelin päiväkerhon eskariryhmän ja peruskoulun aikana yhteensä kuutta kieltä, pakolliset suomi ja ruotsi mukaan lukien. Muut kielet olivat englanti, saksa, venäjä ja latina.

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   6.9.24 13:06:24

Ala-asteella tarjolla oli vain englanti, yläasteella tarjolla oli ruotsi, valinnaisia saksa tai ranska, venäjän ryhmään oli kaksi kiinnostunutta. Mulla oli saksa. Tämä 90-luvulla Kainuussa.

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: KJ 
Päivämäärä:   6.9.24 13:17:39

Eskarissa (80-luvun loppu) aamupäiväeskari oli tavallinen eskari ja iltapäiväeskari oli kielikylpyeskari. Olin aamupäiväeskarissa. Meillekin opetettiin ruotsinkielisiä lastenlauluja, vaikkei se meidän eskarin opetussuunnitelmaan kuulunut.

Ala-asteella opiskelin englantia ja ruotsia.

Yläasteella englantia, ruotsia ja saksaa.

Lukiossa englantia, ruotsia, saksaa ja latinaa.

Yläasteella opiskelin lisäksi kansalaisopistossa viittomakieltä ja japania.

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   6.9.24 13:18:07

Kahta, englantia ja ruotsia.

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   6.9.24 13:20:30

"Kahta, englantia ja ruotsia."

Kävitkö siis koulusi Ahvenanmaalla vai Ruotsissa? (En keksi muita paikkoja, joissa opiskeltaisiin ruotsia, mutta ei suomea.)

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   6.9.24 13:22:31

Meillä alkoi englanti kolmannella luokalla. Viidennellä aloitin saksan. Seiskalla alkoi ruotsi.

Lukiossa sitten kokeilin vielä ranskaa ja Venäjää.

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   6.9.24 13:24:52

KJ: Sullakin ehti olla monta kieltä (oletan, että opiskelit myös suomea, vaikka et maininnut sitä.). Minäkin muuten opiskelin yläasteen aikana myös kansalaisopistossa (espanjaa), mutta en maininnut sitä, kun se ei kuulunut peruskouluun (sain opinnot hyväksiluettua kyllä myöhemmin lukiossa).

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: Pullo 
Päivämäärä:   6.9.24 13:42:39

Kolmannella alkoi englanti ja seiskalla ruotsi. Lukiossa opiskelin yhden kurssin ranskaa ja totesin, että ei tule mitään. Menin vitosluokalle vuonna 2008 ja muistaakseni meille ei kyllä tarjottu mitään uusia kieliä tai muita valinnaisia vitosluokalla. Valinnaisaineet tulivat vasta kasilla, en muista oliko niissä jotain kieliä kun en ainakaan itse ottanut. Vanhin sisarukseni aloitti koulun -98 ja hensaivat valita vitosella saksan tai ehkä ranskan. Toinen sisarukseni aloitti koulun 2001 eikä heilläkään ollut ala-asteella valinnaista kieltä. Eskarissa ei ainakaan minun aikanani opetettu muita kieliä, isosisaruksista en tiedä.

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.9.24 13:52:20

Pakkoruotsin takia vain kahta:
>englantia
>pakkoruotsia

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: Äiti 
Päivämäärä:   6.9.24 13:54:57

Äidinkieli, enkku, saksa, ruotsi, venäjä ja yksi italian lyhytkurssi, joka kesti neljänneskouluvuoden. Jos lingua italiana lasketaan, niin kuutta.

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   6.9.24 13:57:41

"Pakkoruotsin takia vain kahta:
>englantia
>pakkoruotsia"

Eli sinäkin kävit koulun Ahvenanmaalla tai Ruotsissa?

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   6.9.24 13:59:13

Meillä opiskeltiin äidinkieltä, ei suomea.

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.9.24 14:02:47

Kieli on vieras kieli – äidinkieltä ei lasketa.

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   6.9.24 14:06:36

"Kieli on vieras kieli – äidinkieltä ei lasketa."

Miten niin äidinkieli ei ole kieli?

"Meillä opiskeltiin äidinkieltä, ei suomea."

Mikä äidinkielesi sitten oli, jos ei suomi?

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 14:08:40

Ala-asteella oli englanti ja yläasteella mukaan tuli ruotsi. Siinäpä ne. Oli myös valinnaisia, olisin halunnu saksaa päästä opiskelemaan mutta ei ollut riittävästi kiinnostuneita meidän vuosikurssilaisissa niin ei ryhmä muodostunut.

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: Vuohi 
Päivämäärä:   6.9.24 14:08:46

Jos äidinkieli on suomi luetaan äidinkieltä. Jos se on jokin muu, niin sitten suomea.

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   6.9.24 14:09:46

""Kieli on vieras kieli – äidinkieltä ei lasketa."

Tällä perusteella Suomessa opiskeltua ruotsiakaan ei lasketa, se kun ei ole vieras kieli (vaan toinen kotimainen).

On kyllä tosi erikoinen ajatus, että suomi ei ole kieli. Itse olen ammatiltani suomen kielen opettaja eikä ole tullut mieleenkään epäillä suomen kielen asemaa.

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   6.9.24 14:13:09

"Jos äidinkieli on suomi luetaan äidinkieltä. Jos se on jokin muu, niin sitten suomea."

Niin, oppiaineen nimi saattaa olla äidinkieli. Eikö äidinkieli kuitenkin myös ole kieli, oli se sitten suomi, ruotsi, japani tai iiri? Minähän en aloituksessa kysynyt, mitä oppiaineita kukakin on opiskellut.

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   6.9.24 14:15:18

"Ruotsi on ulkomailta tullut vieras kieli – luki lakikirjassa tai opetussuunnitelmassa mitä tahansa."

Ruotsia on kyllä puhuttu Suomessa jo ennen Suomen valtion itsenäistymistä. Sitä paitsi opetussuunnitelmastahan tuo äidinkieli-nimityskin tulee, joten jos sen mukaan suomi ei ole kieli, ei ruotsikaan... ;)

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.9.24 14:19:58

Suomea on puhuttu Suomessa jo ennen ruotsalaisten valloittajien maahantunkeutumista.

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 14:23:28

Peruskoulussa olen opetellut äidinkielen (suomen) lisäksi ruotsia ja englantia.

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   6.9.24 14:24:11

Suomi, ruotsi, englanti, ranska ja venäjä. Kolmea ekaa puhun sujuvasti ja käytän päivittäin. Ranskaa ymmärrän aika paljon jos luen, puhetta ymmärrän huonommin ja jos yritän itse tuottaa sitä niin sekoitan englantiin. Venäjästä osaan aakkoset ja yksittäisiä sanoja/lauseita.

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   6.9.24 14:40:06

Neljää kieltä.
Suomi, englanti, ruotsi ja saksa,
Lukiossa mukaan tulivat ranska ja latina.

Olen käynyt eskarin ja peruskoulun 71-81. Silloin ei meidän kunnassa tullut venäjän ryhmiä täyteen, koska venäjää lukivat vain kommarit. Eikä esim. minulle tullut mieleenkään alkaa lukea mitään kommunistien kieltä. Ja tuskin olisin venäjän lukemiseen saanut edes lupaa kotoa.

Aikuisiällä olen lukenut italiaa.
Sujuvasti puhun ja luen suomea, ruotsia, englantia ja saksaa.
Latinasta on hyötyä töissä.
Italiaa ja ranskaa ymmärrän hyvin, puhun ja luen välttävästi.

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 18:16:14

Eskarissa ei opeteltu mitään, 1-2lk opeteltiin kirjoittamaan/lukemaan ja äidinkieltä. 3lk alkoi englanti ja vasta 7lk alkoi ruotsi. Valinnaisia oli ainakin saksa ja ranska oisko kans ollut vaativampi englanti, valitsin saksan mutta ei ollut riittävästi hakijoita joten se sitten peruutettiin. Amiksessa ei ollut kieliä enää valinnaisina.

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.9.24 18:18:42

Neljää. Ruotsia, suomea, englantia, saksaa. Sen enempään ei ollut mahdollisuuksia, vaikka näin normaaliälyisenä olisin selvinnyt useammastakin.

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: Hoo 
Päivämäärä:   6.9.24 18:32:32

Kolmea. Suomea äidinkielenä, englantia ja ruotsia. Kunnassa ei tarjottu minun aikanani muiden kielten opetusta.

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   10.9.24 22:08:04

Suomi, ruotsi, englanti, mandinka ja arabia

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: Urpå 
Päivämäärä:   10.9.24 22:38:57

Suomi, ruotsi, englanti.
Ruotsi alkoi kollannella, englanti seiskalla.

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 22:40:18

Suomea olen luonnollisesti opiskellut ekaluokasta lähtien, eli '89.
Kolmannella aloitin englannin, seiskalla ruotsin ja kasilla vapaavalintaisena saksan. Samat kielet jatkui vielä lukiossa.

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   10.9.24 23:50:11

Kolmea: suomi, englanti ja ruotsi.
Englanti alkoi kolmosluokalla ja ruotsi seiskalla. Kasilla olisi ollut valinnaisena saksa ja venäjä, mutta kiinnostus ei piisannut kielten opiskeluun. Ei tuolloin ollut omassa kunnassa valinnanvaraa mitä opiskella, nuo valinnaiset kieletkään ei joka vuosiluokalle toteutunut kun ryhmäkoko jäi liian pieneksi.

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: billie 
Päivämäärä:   11.9.24 00:04:30

""Ruotsi on ulkomailta tullut vieras kieli – luki lakikirjassa tai opetussuunnitelmassa mitä tahansa."

Ei näin tyhmiä olekaan, tän kirjoittajan täytyy olla persu!
Suomessa on asunut ruotsinkielistä väestöä tutkitusti 1000-luvulta lähtien, tod näk aina, mutta niiltä ajoilta ei ole kirjallisia lähteitä.

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: mulla 
Päivämäärä:   11.9.24 00:12:40

Neljää: Äidinkieli (suomi) tietysti ensin, sitten pitkä ruotsi, sitten lyhyt enkku, ja valinnaisena saksa.

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: muidu 
Päivämäärä:   11.9.24 00:16:18

Enkkua 8 vuotta koulussa, ruotsia 8 vuotta, ranskaa 5 vuotta ja saksaa 3 vuotta. Enkkua ja ruotsia osaan hyvin, ranskalla pärjään tyyliin turistina, saksa on aika ruosteessa.

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   11.9.24 02:08:21

Englantia peruskoulussa 7 v, ruotsia 6 v, ranskaa vuoden, saksaa kaksi vuotta. Ja suomea toki oli jo esiopetuksessa, eli 10 v.

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.9.24 02:10:30

Suomi, ruotsi ja englanti. Venäjän kieltä olisin ottanut valinnaiseksi yläasteella, mutta sitä ei onnistuttu järjestämään.

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.9.24 03:18:27

1. suomi
2. englanti (seitsemän vuotta)
3. ruotsi (kolme vuotta)
4. saksa (vuosi, ei myöhemmin mahtunut enää lukujärjestykseen)

  Re: Kuinka montaa kieltä...?

Lähettäjä: ------- 
Päivämäärä:   11.9.24 05:55:27

-suomi
-enkku
-ruotsi
-saksa (lukiossa)
-ranska (amk)

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.