Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: Omena 
Päivämäärä:   6.9.24 11:42:23

Jos et itse oman lähipiirisi kanssa käytä (tietysti täysin 100 % ok on, jos käytätkin!) kaikkia omenoita, joita puusi tuottavat, niin olethan älykäs ja hyvä ihminen ja
tarjoat niitä tavalla tai toisella, niitä tarvitseville vieraille ihmisille?

Itse vähävaraisena opiskelijana (opiskelijuutta edelsi pitkä työttömyys sekä osa-aikainen työskentely 11,40 e :n tuntipalkalla) sain toissapäivänä läheisellä omakotitaloalueella sijaitsevasta talosta puolitutulta omenia, joilla oli iso merkitys minulle.

Se joku sanonta on, että hyvä antaa vähästään, paha ei paljostakaan. (Heillä tosin on edelleen paljon.)

Omenapuut on sellainen juttu, että helposti tuottavat enemmän kuin omistaja itse saa käytettyä. Ei ole viisasta mädättää niitä virheettömiä hedelmiä kompostiin. Asia nousi entistä enemmän mieleeni, kun Ts uutisoi aiheesta tänään!

Jos niitä omenapuita on enemmän kuin mitä satoa itse/läheisesi korjaavat, niin on syytä karsia sitä määrää. Voiko omenapuuta siirtää? Itse en vastausta tiedä, mutta vastuullisuutta haen!

Länsimaisessa hyvinvointivaltiossa meillä ei köyhillä eikä rikkailla ole minkäänlaista oikeutta heittää virheetöntä ruokaa hukkaan. Sauli Niinistökin sanoi yhdessä puheessaan aikoinaan presidenttinä, että ruoan poisheitto on syntiä. Isossa osassa tätä palloa ihmiset (katsokaa kuvia vaikkapa Gazan lapsista, jotka kuolevat käsiin) menehtyvät ruoan ja puhtaan veden puutteeseen. Siksi meidän tulee suomalaisina kunnioittaa sitä, mitä olemme saaneet ja missä elämme.

(Valitettavasti oma äitini, jonka kanssa en ole tekemisissä kuin 1 x vuosi (päästään sairas, eikä minun mielipiteeni vaan sukulaiset ja jokainen perheenjäsen + naapurit samaa mieltä), mädättää joka kesä 20 marjapensaan marjat pensaaseen. Löysyytensä ja välinpitämättömyytensä vuoksi. Käy töissä sentään, että ei ole elätti. Uskonnollinen en ole, mutta uskon karman kohtaavaan niitä, jotka toimivat moraalisesti väärin.

Hänellä olisi kaikki mahdollisuudet esim. Facebookkiin ilmoittaa, että tulkaa hakemaan marjat tai pensaat pois. Mutta ei. Ajatelkaa, mikä pelastus näistä marjoista olisi monelle.)

Vinkkejä omenoiden suhteen:

Facebook
Tienvarteen jätesäkin tai astian päälle, että älä vie astiaa vaan omenat
Työpaikalleni oli joku tuonut ruokasaliin, että saa ottaa

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 11:50:12

Mulla ei ole omenapuita, mutta saan vanhemmiltani niin paljon kuin haluan.

Sori vaan, mutta mä en todellakaan haluais pihaani ketään vierasta noukkimaan omenia taikka marjoja. Jokaisella on oikeus päättää mitä omenille tekee, kellään ei ole velvollisuutta lahjoittaa niitä yhtään mihinkään.

Sun aloitus oli ihan hyvä, mutta nosti lähinnä ärsytystä mitä pidemmälle luki. Mikä sinä olet kenenkään omaisuudesta päättämään? :D

Me viedään ylimenevät omenat ennemmin metsään peuroille kuin annetaan ihmisille, joista ei mitään tiedetä. Ja tehdään niin jatkossakin

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: Ele 
Päivämäärä:   6.9.24 11:55:31

Vaikka marjat jäisivät puskiin ja omenat puihin, niin eiväthän ne hukkaan mene. Hyönteiset ja linnut syövät suurimman osan, hajottajat viimeistelevät. Mutta ymmärrän kyllä, mitä tarkoitat! Minuakin säälittää, kun puihin tulee niin paljon omenia, että liitä saa viedä saavitolkulla kompostiin ja metsään eläimille. Hyötyynhän ne menevät siinäkin, mutta tietenkin isomman osan pitäisi päätyä ihmisten ruuaksi sen sijaan, että ostetaan kaupasta tuontihedelmiä. Olen ilokseni huomannut, että lähimmässä kaupungissa moni laittaakin omppuja ja muita tarjolle otettaviksi. Täällä maalla ei oikein ole ottajia, kun monella on omppuja omastakin takaa, mutta kaupungissa omput ja muut tekevät varmasti kauppansa.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 11:58:17

Ja pyyntö myös teille jotka kuskaatte pussikaupalla hevostallille niitä maahan pudonneita omenia, ne menee parissa päivässä pilalle ja sit niitä joutuu kantamaan säkkikaupalla lantalaan.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: Omena 
Päivämäärä:   6.9.24 12:02:22

"Sori vaan, mutta mä en todellakaan haluais pihaani ketään vierasta noukkimaan omenia taikka marjoja. Jokaisella on oikeus päättää mitä omenille tekee, kellään ei ole velvollisuutta lahjoittaa niitä yhtään mihinkään."

Tässä tulee juuri tämä asian ydin, eli koet, että "minulla on oikeus sitä ja tätä - minä, minä ainoastaan" - ajatusmalli. Kuten jo sanoinkin, niin vastuullisuutta haen. Jos on paljon saanut, niin koen että on myös ylimääräisestään velvollisuus antaa. Ja ei, se tarkoittamani velvollisuus ei ole Suomen laissa eikä Jumalan sanassa. Se on moraalitasolla sekä ihmisen älyssä tasoittaa niin, että useampi saa. Ne, jotka tarvitsevat.

Oikeuksia ei ole ilman velvollisuuksia.

"Sun aloitus oli ihan hyvä, mutta nosti lähinnä ärsytystä mitä pidemmälle luki. Mikä sinä olet kenenkään omaisuudesta päättämään? :D

Me viedään ylimenevät omenat ennemmin metsään peuroille kuin annetaan ihmisille, joista ei mitään tiedetä. Ja tehdään niin jatkossakin"

Kannattaa ehkä sinun nyt vähän reflektoida sitä, että mikä sinua noin kovin kovasti ärsyttää siinä, että joku herättelee ajatuksia ylimääräisen ruoan sijoittelusta, hyvinvointivaltiosta? Tekstisssäsi toistuu yksinomaa sinä, sinä, sinä ja sinun oikeudet - viis muista kun sinulla on oikeuksia muttei moraalitason velvollisuuksia? Ärsyttääkö...? Miksi?

No siis tuo peuroille vientihän on aivan loistavaa, sillä eläimet ovat aivan yhtä arvokkaita kuin me ihmisetkin. Eivät omenasi hukkaan mene, vaan nälkäisiin suihin kun viet ne peuroille. Tämähän on hienosti tehty. Sitä ehkä ihmettelen, että kun kerran mahdollisesti viitsit ne omin käsin poimia (?) puusta, niin eikö tienvarsi (ei siis tonttisi, jolle et salli vieraita samanlajisia) ihmisille olisi sinulle helpompi ja nopeampi paikka päästä niistä eroon vs. että roudaan ne peurojen ruokintapaikalle? No, samapa tuo, sillä joka tapauksessa ne menevät todella hyvään tarkoitukseen siellä peurojenkin mahaan.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: Däa 
Päivämäärä:   6.9.24 12:06:14

Minua taas ärsyttää näin syksyisin kun lähes jokainen asiakas, työkaveri ja sukulainen tyrkyttää ottamaan omenoita. Niitä notkuu töissäkin pöydällä jatkuvasti kilokaupalla. Meillä on omasta takaakin niitä liikaa, mutta vaikkei olisi omia niin tuolla tyrkyttämisellän niitä olisi silti riittävästi ja ylikin.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   6.9.24 12:06:29

Ei meidän marjapuskien sato hukkaan mene, linnut ja muut metsäneläimet syvät ne oikein mielellään. Turha niitä on laittaa tarjolle, kun lähiseudulla kaikilla on omat puskansa ja kaupungista ei kukaan aja kolmea varttia parin herukkaämpärin takia. Ja jos on julkisten varassa, matkaan saa varata koko päivän kun busseja kulkee päivässä kaksi ja lähimmältä pysäkiltä pitää kävellä vielä n. 12 km. Ja turha kuvitella pääsevänsä alle 30 km päähän viikonloppuna... :D

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.9.24 12:07:38

Peuroille ne menee, kun nirsoille köyhille ei kelpaa kun liian pieniä, väärää lajiketta ja pudokkaita. Syökööt kynsiään mun puolestani.

Beggars can't be choosers.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: Lap 
Päivämäärä:   6.9.24 12:08:01

Itse laitoin toriin että annetaan omenoita. Ei kukaan kysellyt?

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: kolotush 
Päivämäärä:   6.9.24 12:09:16

"Kerro ihmisille olevasi vastenmielinen ihminen, kertomatta sitä niillä sanoin. :D"

"Mulla ei ole omenapuita, mutta saan vanhemmiltani niin paljon kuin haluan.

Sori vaan, mutta mä en todellakaan haluais pihaani ketään vierasta noukkimaan omenia taikka marjoja. Jokaisella on oikeus päättää mitä omenille tekee, kellään ei ole velvollisuutta lahjoittaa niitä yhtään mihinkään.

Sun aloitus oli ihan hyvä, mutta nosti lähinnä ärsytystä mitä pidemmälle luki. Mikä sinä olet kenenkään omaisuudesta päättämään? :D

Me viedään ylimenevät omenat ennemmin metsään peuroille kuin annetaan ihmisille, joista ei mitään tiedetä. Ja tehdään niin jatkossakin"

Oot tainnu saada vanhemmilta vähän muutakin niin paljon kuin haluat. Hyi hitto mikä nirppanokkapimu -vaikutelma syntyy tästä tekstistä.

"Mutku mä haluun! En halua, en tee! Minä päätän."

Et taida elämästä mitään tietää.

Äiti ja isi maksaa/antaa.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: Omena 
Päivämäärä:   6.9.24 12:14:05

"Minua taas ärsyttää näin syksyisin kun lähes jokainen asiakas, työkaveri ja sukulainen tyrkyttää ottamaan omenoita. Niitä notkuu töissäkin pöydällä jatkuvasti kilokaupalla. Meillä on omasta takaakin niitä liikaa, mutta vaikkei olisi omia niin tuolla tyrkyttämisellän niitä olisi silti riittävästi ja ylikin."

Voi hyvänen aika. Tässä on ongelma, mutta mitä ole tehnyt sille ongelmalle, että sinulla on niitä omasta takaa liikaa...?

Tajuatteko, että miten nurinkurista on että täällä on liikaa ruokaa ja iso/kasvava osa maailmaa nääntyy nälkään.

Sanon tämän yleisellä tasolla ilman ketään tiettyä henkilöä: tasavertaisuuden vuoksi länsimaisille keskimääräisille hyvinvointiasukeille olisi oikein joutua kokemaan samaa mitä jossain kaukana tuntemattomilla mailla koetaan. Liikaa ruokaa...?

Minun työpaikkani ruokasalissa ne kyllä näyttää katoavan hyvin nopeasti, aina kun joku tuo.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.9.24 12:15:32

Eipä ole tullut yhtään ylimääräistä tänäkään vuonna, jos niitä sairaita mädäntyneitä et sitten haikaile ja niitä lintujen muusiksi hakkaamia. Kaikki on mennyt ihan päivittäiseen käyttöön mitä satoa on kahdeksasta puusta tullut, ei ole riittänyt edes pakkaaeen laitettavaksi tänä vuonna. Ja se sato ei ole kummoinen.

Eikä kyllä hirveästi lisää intoa jakaa niitä vähiä eteenpäin, juuri oli kirjoitus jossa joku oli laittanut laatikkoon tien viereen "saa ottaa" omenia, jotkut oli sitten tullut repimään omenia suoraan puusta ja seuraavaksi soittaneet ovikelloa että saako myös marjat kerätä. Ei ole törkeydellä rajoja.

Juuri kakarat heitteli saamiaan (oletan näin) omenia liikennemerkkiin.

Joten eipä innosta jakaa vähästään :(

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: Huu 
Päivämäärä:   6.9.24 12:22:26

Jos joku tuttu tai puolituttu kysyy, haluatko omenoita/marjoja/mitä lie, niin se on ok. Koiran kanssa lenkkeillään omakotialueella ja todella monen talon ulkopuolella on ”saa ottaa” omenoita. En tiedä, kuka niitä uskaltaa ottaa. Kuka tahansa (mt-ongelmainen) voi laittaa omenoihin jotain enemmän tai vähemmän vaarallista ainetta (huumeita, ulostuslääkettä jne)

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 12:22:28

Niitä omenapuita on tuolla julkisilla alueilla vaikka ja kuinka, sieltä vaan hakemaan. Just heitettiin muutama peräkärryllinen kompostoitumaan päiväkotien pihoilta kun ei kukaan niitä syö. Ihan vapaasti saa käydä keräämässä ilman mitään lupia. Riittää omppuja meidänkin hoitoalueilta ainakin sadalle ihmiselle.

Mitään vastuuttomuutta ei ole ylimääräisissä omenapuissa, eikä täysikasvuisia puita kukaan järkevä ala mihinkään siirtelemään :'D omenoiden kompostoimisessa ei ole mitään väärää, sitä kautta saa taas kasvualustoja muille kasveille.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.9.24 12:24:57

Pari perhettä tuli meille poimimaan ylimääräisiä :) En tuntenut heitä ennestään, fb:ssa ilmoitin.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.9.24 12:28:08

Aika outo ajatus, että "ylimääräiset" puut pitäisi hävittää. Omenapuu on kukkiessaan kaunis ja tärkeä pörriäisille, ylimääräiset omenat maistuvat linnuille, hyönteisille, muille eläimille ja loput muuttuvat kompostissa maan humuspitoisuutta lisääväksi mullaksi.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: Suklis 
Päivämäärä:   6.9.24 12:29:54

"Niitä omenapuita on tuolla julkisilla alueilla vaikka ja kuinka, sieltä vaan hakemaan. Just heitettiin muutama peräkärryllinen kompostoitumaan päiväkotien pihoilta kun ei kukaan niitä syö. Ihan vapaasti saa käydä keräämässä ilman mitään lupia. Riittää omppuja meidänkin hoitoalueilta ainakin sadalle ihmiselle."

No ei kai mistään päiväkodin pihalta saa ilman lupia mennä omenoita keräämään. Laittakaa sinne kyltti, että "Saa kerätä!" niin ihmiset uskaltavat tehdä niin.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.9.24 12:38:26

"(katsokaa kuvia vaikkapa Gazan lapsista, jotka kuolevat käsiin) "

Gazaan viedään nyt enemmän ruokaa kuin ennen sotaa ja on laskettu että ruoka-avun määrä per ihminen kattaa amerikkalaisen laskennallisen keskiverto kulutuksen verran kaloreita eli jos siellä joku näkee nälkää se ei johdu siitä ettei ruoka-apua olisi toimitettu vaan ihan muista syistä kuten avusrekkojen ryöstelystä paikallisten toimesta ja ryöstetyn avustusruuan myynnistä, itse paikalliset tekevät bisnestä varastamalla ja myymällä ilmaista avustusruokaa.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   6.9.24 12:39:51

Stressaantuuko aloittaja yhtälailla kaikista niistä keräämättömistä mustikoista mitkä nyt mätäni metsään kun thaimaalaiset ei päässeet tänne? Kuinka monta kiloa aloittaja itse keräsit nälkääsi? Ja kai käyt sienestämässäkin ettei ne päädy etanoiden suuhun?

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 12:46:37

Missä päin aloittaja olet? Vähän turha kirjoittaa tänne jos ei kerro mistä päin on. Paljonko tarttet? Mulla on omenoita vaikka muille jakaa. Oletko ilmoitellut tarpeestasi esim. Facebookin puskaradiossa?

Lähtökohtaisesti kellään kyllä ei ole velvollisuutta yhtään mihinkään, että sinänsä sun aloitus oli aika turhan aggressiivinen. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 12:47:23

"No ei kai mistään päiväkodin pihalta saa ilman lupia mennä omenoita keräämään. Laittakaa sinne kyltti, että "Saa kerätä!" niin ihmiset uskaltavat tehdä niin."

Saa tietenkin mennä. Ihan samalla tavalla kun päiväkodin aukiolojen ulkopuolella saavat lapset käydä siellä päiväkodin pihalla leikkimässä. Ja kyllä noita moni käy tuolla ihan omalla luvalla onneksi keräämässäkin, mutta kyllä niitä tänäkin vuonna tonnikaupalla kompostiin päätyy. En ala jokaista kaupungin päiväkotia ja koulua kyltittämään, jos ei ihminen itse uskalla mennä niitä keräämään tai kysy vaikka kaupungilta (yhteystietoja löytyy netistä) lupaa, niin se ei minun ongelmani ole. Pomo tuskin tykkäisi jos työajalla alkaisin jotain kylttejä värkkäilemään :D

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   6.9.24 12:47:51

"Jos niitä omenapuita on enemmän kuin mitä satoa itse/läheisesi korjaavat, niin on syytä karsia sitä määrää."

Siis mitä @!#$ä? Etkö tajua, että niistä omenapuista hyötyy mm. pölyttäjät.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 12:48:04

"Jos niitä omenapuita on enemmän kuin mitä satoa itse/läheisesi korjaavat, niin on syytä karsia sitä määrää. Voiko omenapuuta siirtää? Itse en vastausta tiedä, mutta vastuullisuutta haen!"

Miksi ne pitäisi hävittää? Auttaako se jotenkin niitä Gazan nälkäisiä lapsia vai mistä moinen aivopieru?

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   6.9.24 12:49:26

""Mutku mä haluun! En halua, en tee! Minä päätän."

Et taida elämästä mitään tietää.

Äiti ja isi maksaa/antaa."

Ja sun vanhemmillas jäi kasvatustyö kesken. Säälin sua.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   6.9.24 12:50:24

Aloittaja väittää olevansa vähävarainen opiskelija, mutta sitten hän yhtäkkiä onkin töissä.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   6.9.24 12:54:19

Mitäs hyvää aloittaja itse tekee ympärillä oleville ihmisilleen? Kuulostaa meinaan niin inhottavalta ihmiseltä, että tuskin mitään. Todella aggressiivinen kirjoitus.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 12:55:15

Tassu: tokihan sun velvollisuutesi olisi kuskata ne marjat jollekin sinne kaupunkiin tai vaihtoehtoisesti joku niitä poimimaan sieltä kaupungista ja takaisin myös.. :D

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: Omena 
Päivämäärä:   6.9.24 12:56:12

"Aloittaja väittää olevansa vähävarainen opiskelija, mutta sitten hän yhtäkkiä onkin töissä."

Joo, kyllä vain olen vähävarainen opiskelija. Käyn kokopäiväisen opiskelun ohessa tekemässä yhden (1) työvuoron viikossa. Palkka on nyt noussut huikeaan 11,87 e :n. :) Kysyttävää?

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: 567 
Päivämäärä:   6.9.24 12:57:07

Juu, en minäkään ala vanhoja puita hävittämään siksi että tarvitsen vain murto-osan niiden sadosta. Sittenhän ne ei ainakaan ruoki ketään. (Enkä vanhoja marjapensaita, linnut syököön, vieressä on metsä täynnä mustikkaa joita ei niitäkään kukaan kerää, eli ei tarvitse meidän pihalle tulla vieraiden.) Ainakin meillä päin omenoita on "kaikilla", taajama-alueet täynnä portinpieleen kasattuja "saa ottaa" kasseja ja kaikki FB-ryhmät paukkuu omenoiden tarjoajista. Näin korpeen ei kukaan tule omenoita hakemaankaan. Työpaikallani on ruoka-aputoimintaa ja sielläkin hukutaan omenoihin. Eikä näillä Gazan lapsia voi ruokkia vaikka haluaisin.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   6.9.24 12:58:40

Mikset vastaa kysymykseen että mistä päin olet? Saattaisit saada niitä omenoita

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   6.9.24 12:59:30

Aloittaja paljonko keräsit mustikoita tänä vuonna?

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 13:00:09

"Kannattaa ehkä sinun nyt vähän reflektoida sitä, että mikä sinua noin kovin kovasti ärsyttää siinä, että joku herättelee ajatuksia ylimääräisen ruoan sijoittelusta, hyvinvointivaltiosta? Tekstisssäsi toistuu yksinomaa sinä, sinä, sinä ja sinun oikeudet - viis muista kun sinulla on oikeuksia muttei moraalitason velvollisuuksia? Ärsyttääkö...? Miksi?"

Aloittajankin kannattaa vähän reflektoida sitä miksi haluaa kirjoituksellaan ärsyttää. Sillä kun saa aikaan enemmän huonoa kuin hyvää eikä siinä ole mitään järkeä kun tarkoitus on alunperin ollut päinvastainen.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: Omena 
Päivämäärä:   6.9.24 13:00:50

"Mitäs hyvää aloittaja itse tekee ympärillä oleville ihmisilleen? Kuulostaa meinaan niin inhottavalta ihmiseltä, että tuskin mitään. Todella aggressiivinen kirjoitus."

Jos minulta jää (harvoin jää, mutta useita kertoja vuodessa - erityisesti vieraita varten ostettua kanaa/lihaa käyttämättä kun vieraat = perhee maksaa porukalle syönnin ulkona tai sitten tuovat ruoan tänn mukanaan) ok syötävää tai juotavaa yli, niin annan paikallisessa Ruoka-apua -Fbryhmässä.

Roskalava -nimisessä Annetaan -ryhmässä annan kaiken ehjän ja siistin, mutta vähä-arvoisen, jonka myyminen ruokarahakseni ei tule kuuloon.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   6.9.24 13:01:54

Jos lähistöltä löytyy kotieläinpiha tai eläintarha niin niillekin kannattaa tarjota omenoita

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   6.9.24 13:02:16

En ole kyllä hirveästi törmännyt puskaradiossa omenoiden pyytelijöihin, ennemmin tuntuu että kaikki niitä siellä tuputtaa. Niitä on tänä vuonna niin paljon, että kyllä ihme on jos ilman on jäänyt.

Miksei aloittaja itse käy niitä äitinsä marjoja poimimassa jos kerran tekemisissä olet?

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 13:02:26

” Aloittaja väittää olevansa vähävarainen opiskelija, mutta sitten hän yhtäkkiä onkin töissä.”

Jeps ja Hups. Keksityssä tarinassa voi olla yllättävän hankala pysyä….

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   6.9.24 13:03:22

Aloittaja ei vastaa kysymykseen mistä päin hän on koska hän ei oikeasti ole omenoita vailla, kunhan haluaa motkottaa...

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   6.9.24 13:06:26

Aloittajan kaltaisiin törmää paljolti netissä syksyisin. Kysytään parhaita kantarellipaikkoja ja suututaan, kun ei kerrota. En minä sienipaikkojani kerro kellekään - tuhansia tunteja olen itse kuluttanut metsiä samoillessa ja parhaat paikat etsiessä. Sieniä on ja kyllä niitä löytyy, mutta en alkas gps-koordinaatteja jakamaan kellekään. Joskus on hyvä nähdä vähän vaivaa ja palkkio siitä on sitäkin suurempi. Kaveriksi voin metsään lähteä ja voin opettaa tunnistamaan uusia lajeja jne. Kukaan ei ole ollut kiinnostunut, kun kaikki pitäisi saada valmiina.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 13:07:25

"Saa tietenkin mennä. Ihan samalla tavalla kun päiväkodin aukiolojen ulkopuolella saavat lapset käydä siellä päiväkodin pihalla leikkimässä. Ja kyllä noita moni käy tuolla ihan omalla luvalla onneksi keräämässäkin, mutta kyllä niitä tänäkin vuonna tonnikaupalla kompostiin päätyy. En ala jokaista kaupungin päiväkotia ja koulua kyltittämään, jos ei ihminen itse uskalla mennä niitä keräämään tai kysy vaikka kaupungilta (yhteystietoja löytyy netistä) lupaa, niin se ei minun ongelmani ole. Pomo tuskin tykkäisi jos työajalla alkaisin jotain kylttejä värkkäilemään :D"

Ihan ymmärrettävää, mutta kaupungilta ei paljon vaatisi, että keruuluvasta ilmoiteltaisiin vaikka parilla somekanavalla. Olisi samalla myös hyvää kuntamarkkinointia. Kannattaa tehdä ehdotus omalle kaupungille. Itse en ainakaan uskaltaisi mennä riipimään marjoja ja hedelmiä kaupungin istutuksista, ellen tietäisi sen nimenomaan olevan luvallista.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   6.9.24 13:09:25

Tajuatko mitä siitä osa-aikatyön 11 e tuntipalkasta jää käteen? Niin et varmaan, kun omasi on 50 e h!

Kaikki eivät ole samanarvoisessa asemassa ja kaikki eivät voi ostaa kilokaupalla omenia kaupasta. Rahaa täytyy säästää muuhunkin. Mutta tämä maa opettaa, että kaverille ei jätetä!! Tuolla muualla olisivat kiitollisia jos ilmaiseksi saisivat. Hyvinvointivaltio kaikki pitää hankkia itse!

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: Omena 
Päivämäärä:   6.9.24 13:21:06

"Mikset vastaa kysymykseen että mistä päin olet? Saattaisit saada niitä omenoita"

Katsos kun kaikkea ei minun keskivertoaivo ikävä kyllä välittömästi huomaa täältä rekisteröidä.

Turussa asun lähiössä. Mutta saan kuulemma samalta 500 m päässä asuvalta ihmiseltä jatkossakin runsaasti. Puunsa notkuivat. Joten en pysty enempää käyttämään. Ja kerrostaloyksiössä ei minulla ei ikävä kyllä ole puolikasta pakastinta enempää säilytystilaa. Puuttuu esim. arkkupakastin, kylmiö ja maakellari.

"Aloittaja paljonko keräsit mustikoita tänä vuonna?"

Mustikoita...? Mistä mustikat tulivat mieleesi? Melko erikoinen tapa aukoa päätä, jos on hiekkaa jossain.

Mustikoiden keräys olisi minulle ihan äärimmäisen mieleistä, mutta avaruudellisen hahmottamisen häiriön vuoksi (hapenpuute synnytyksessä, jos/kun täällä Heppanetissä täytyy diagnoosit olla mustaa valkoisella) minulla ei ole kykyä lähteä Pomponrahkaan tai Kurjenrahkaan marjaan yksin. Kaupunkilaisystävistäni ei ole seuraa lähteä suunnistajaksi. Sen takia en ole tänäkään vuonna kerännyt mustikoita. Tuonhan sinä halusit kuulla? Entäs paljonko itse olet kerännyt niitä tänä vuonna? ;)

Viime vuonna yritin yhdessä valtakunnallisessa Fb-ryhmässä (ei eläin-) kysyä, että pääsisin jonkun mukaan metsään koska kaipaan kunnon metsään. Paljon tuli kannustusta ja reagointia, mutta ei kukaan vastannut. Kukaan ei myöskään vaahdonnut räkä poskella, ettei ikinä ottaisi vierasta ihmistä mukaan :)

(No, en minäkään ihan kylmiltään olisi autoon hyppäämässä syrjäseudulle, mutta vieraan ihmisen kyllä. Olen kuullut sellaisesta tervejärkisestä luottamuksesta.)

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   6.9.24 13:23:22

"Ihan ymmärrettävää, mutta kaupungilta ei paljon vaatisi, että keruuluvasta ilmoiteltaisiin vaikka parilla somekanavalla. Olisi samalla myös hyvää kuntamarkkinointia. Kannattaa tehdä ehdotus omalle kaupungille. Itse en ainakaan uskaltaisi mennä riipimään marjoja ja hedelmiä kaupungin istutuksista, ellen tietäisi sen nimenomaan olevan luvallista."

Tämä. Kaupungin viestintä voisi vaivautua muutaman sanan naputtelemaan, jos poiminta kerran on sallittua. Eivät tavalliset ihmiset muuten uskalla toisten puihin ja pensaisiin koskea.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   6.9.24 13:26:01

Minkä takia sun mielestä omenapuita pitäisi karsia?

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   6.9.24 13:27:01

"Jos on paljon saanut, niin koen että on myös ylimääräisestään velvollisuus antaa."

Ja tähän toteamukseen sanon: ei ole. Sinä et tiedä, kuinka paljon töitä on vaatinut saavuttaa jokin asia (vaikka sitten saada tontti omenapuille tai löytää parhaat sienestyspaikat). Taivaasta ne eivät tipahda ja omista jutuistaan voi ja saa nauttia ilman velvollisuutta antaa niitä muille.

Ja joo, lahjoitan minäkin keräämiäni sieniä kavereille, kasvattamiani chilejä jne, mutta jollekin randomihmiselle en ole mitään velkaa. Senkin voin tehdä, että lähden sinne sienimetsään kaveriksi opettamaan sienestystä, mutta en voi taata, mitä löytyy ja kuinka paljon. Ei ketään kiinnosta se vaivannäkö, kun valmiina pitäisi saada.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: Omena 
Päivämäärä:   6.9.24 13:27:53

"Aloittajan kaltaisiin törmää paljolti netissä syksyisin. Kysytään parhaita kantarellipaikkoja ja suututaan, kun ei kerrota."

:D aloittajan kaltaisiin ja sitten jauhat sienijuttuasi silmät kiinni papattaen täysin ohi aiheen? Pyysin antamaan ylimääräisiä omenoita ja sinä kälätät tateistasi vaahtoa suupielissä. Joo.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   6.9.24 13:28:10

Monet vähävaraiset vaan oletttavat että ne tavarat tuodaan ovelle, suurinpiirtein valmiiksi pakastettuna. Ei myöskään voi olla kovin vähävarainen jos tullaan hakemaan tavaraa tms tupakalta haisten. Ei minulla ole edes töissäkäyvänä varaa polttaa (tai olisi jos vaihtaisin hevosen tupakointiin), ihmettelen miten vähävaraisella on. Ei ihme että kerjätään ruokaa, marjoja ja muuta jos ei tuon vertaa järki kulje että lasketaan mihin rahat riittää.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: Enne 
Päivämäärä:   6.9.24 13:28:10

"Itse en ainakaan uskaltaisi mennä riipimään marjoja ja hedelmiä kaupungin istutuksista, ellen tietäisi sen nimenomaan olevan luvallista."

En minäkään, joska minut on kasvatettu niin että toisten ihmisten, päiväkotien jne. tonteille ei mennä, ellei siihen ole annettu lupaa tai ellei alue selvästi ole tehty oleskeltavaksi. Enkä varsinkaan menisi keräilemään mitään jonkun muun puista ilman lupaa. Varsinkin, kun nykyaikana se johtaa helposti siihen, että moni muukin tulee sitten keräämään --> vahingoitetaan puita/pensaita kun ei ymmärretä tai välitetä, ettei esim. oksia saa repiä --> puut/pensaat kärsivät, poimiminen kielletään. Tai joku kiipeää tikkailla kohti ylempiä oksia, putoaa ja alkaa vaatia kaupungilta korvauksia, jolloin kerääminen hyvin äkkiä kielletään. Ei huvita houkutella paikalle ihmisiä, joilla ei ole maalaisjärkeä, ymmärrystä asioista ja jotka haluavat korvaajan itseaiheutetullekin vahingolle.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   6.9.24 13:29:05

"Jos on paljon saanut, niin koen että on myös ylimääräisestään velvollisuus antaa."

Ööö ei ole. Oletko kommunisti? Jokaisella on oikeus pitää oman työnsä hedelmät (tässä tapauksessa ihan kirjaimellisesti, heh). Verojen maksu riittää, kaikki muu on vapaaehtoista ekstraa.

Vaikka mulla olisi omenapuita, niin en antaisi tuolla tavoin itseään ilmaisevalle yhtäkään omenaa :P

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.9.24 13:29:22

^ jotta aloittajan kaltaisille kaupunkilaisille ei tule paha mieli siitä jos jonakin vuonna jollekin tulee enemmän satoa mitä itse tarvitsee :))))) aika urpoa mutta niin on aloituskin.

Tiesitkö aloittaja että omenapuiden sato vaihtelee paljon vuodesta toiseen, jonakin vuonna ei tule yhtään omenaa jonakin vuonna tulee kottikärry kaupalla. Esim meillä on tänävuonna neljä täysin omenatonta puuta, ei omenan omenaa niissä. Hävitä siinä sitten "ylimääräisiä" puita :DD

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: Däa 
Päivämäärä:   6.9.24 13:32:53

"
"Minua taas ärsyttää näin syksyisin kun lähes jokainen asiakas, työkaveri ja sukulainen tyrkyttää ottamaan omenoita. Niitä notkuu töissäkin pöydällä jatkuvasti kilokaupalla. Meillä on omasta takaakin niitä liikaa, mutta vaikkei olisi omia niin tuolla tyrkyttämisellän niitä olisi silti riittävästi ja ylikin."

Voi hyvänen aika. Tässä on ongelma, mutta mitä ole tehnyt sille ongelmalle, että sinulla on niitä omasta takaa liikaa...?"

No voi hyvänen aika vaan itsellesi. Mitäs itse olet tehnyt omalle omenapulallesi? Vannon, että jos ilmoituksen laitat että tulet keräämään omenia, saat niin paljon vastauksia että hukut niihin.

Minä asun niin korvessa, että tänne ei niitä kukaan taatusti tule keräämään. Tervetuloa vaan jos joku haluaa, mutta en jaksa nähdä vaivaa niistä missään ilmoitellakseni. Koska fakta on se, että niitä on monella syksyisin omastakin takaa ihan tarpeeksi ja jos ei ole, niin kuten sanoin, niitä monet tyrkyttävät kysymättäkin.

Sinä sen sijaan kyllä vaikutat niin ikävältä ihmiseltä että jos sinulle ei omenoita kukaan halua antaa, on syytä katsoa peiliin.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   6.9.24 13:35:59

Omena, kyllä ne sienet vertautuu tähän vallan hyvin. Yhtälailla on nähty vaivaa löytää parhaat paikat tai siihen, että ollaan asemassa, jossa on varaa tonttiin, jolla on omenapuita. Aika hönelö olet, jos et näe yhtäläisyyttä.

Ja btw, ne omenapuutkin vaatovat hoitoa, jotta tekrvät hedelmää. Lisäksi sato vaihtelee vuositasolla paljon.

Älytön aloitus.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: r 
Päivämäärä:   6.9.24 13:38:35

"Pyysin antamaan ylimääräisiä omenoita ja sinä kälätät tateistasi vaahtoa suupielissä. Joo."

Voi luoja. Toivottavasti kukaan ei anna sulle yhtään mitään.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 13:43:27

Aloittaja kuulostaa ahdistavalta. Rennomman ihmisien voisin pyytääkin pihaani keräämään omenia, marjoja ja muuta kasvimaan satoa.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: Omena 
Päivämäärä:   6.9.24 13:43:42

"Sinä sen sijaan kyllä vaikutat niin ikävältä ihmiseltä että jos sinulle ei omenoita kukaan halua antaa, on syytä katsoa peiliin."

Ikäväksesi ilmoitin jo useampaan kertaan, nyt en enää viitsisi millään enää toistaa kuin jauhaja, että sain jo ja saan jatkossakin :'D.

En ole pyytänyt niitä keneltäkään. En Heppanetin kärttyisiltä happamilta tädeiltä, enkä tältä ihmiseltä, joka huusi pihaltaan että tule hakemaan. Ja käski tulla uudestaankin. Rouskista nam, koitakkee kestää!

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   6.9.24 13:45:10

"Pyysin antamaan ylimääräisiä omenoita"

Et pyytänyt, vaan aggressiivisesti vaadit ja sanoit, että se on suorastaan velvollisuus.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 13:46:31

Vasemmistolaisten röyhkeys yllättää kyl joka kerta

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: r 
Päivämäärä:   6.9.24 13:47:30

"En ole pyytänyt niitä keneltäkään."
"Pyysin antamaan ylimääräisiä omenoita"

Niin miten oli :'D

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: Nappi 
Päivämäärä:   6.9.24 13:48:29

Aloittaja on tyypillinen minäminäminä- ihminen. Kaikki mulle heti nyt! Ja sitten kehdataan arvostella muita asiattomasti.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: Kiva tapa 
Päivämäärä:   6.9.24 13:50:24

Turussa on tietääkseni ihan tapana laittaa ylimääräiset omenat jakoon tien vierille sillä mielellä että ottakaa pois.

Eikä ole tarpeen avautua noin kauheasti ja saada riitaa aikaiseksi
Ihan positiivisesti voi kannustaa ihmisiä jakamaan liikoja pois.
Mullakin on välillä vaikeuksia sadon runsaudessa.Täällä maalla vaan tuppaa kaikilla jo olemaan liikaakin eivätkä tarvitse.
Peurat ja supit kyllä syö sitten.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.9.24 14:00:30

Asun Uudellamaalla ja täällä olen monesti facebookissa törmännyt ilmoituksiin, että saa tulla hakemaan omenoita. Samoin kävelyreittien varrella on kylttejä ja omenoita ollut. Niitä olen hyödyntänyt. Nyt meillä omat puut teki ensimmäistä kertaa satoa, ja niistä tulikin paljon syötävää, sosetta ja itse tehtyä mehua. Tätini pihassa on valtavasti omenapuita ja äitini kuskaa niitä anopilleni autolla. Täti ja anoppi on molemmat yli kasikymppisiä, eikä kummallakaan ole ajokorttia.

Tätini pihapiirissä asuu serkkuni perhe, mutta heillä ei ole kiinnostusta näihin omenoihin. Täti onkin sanonut, että tänä syksynä varmaan kaadattaa kaikki omenapuut. Ennen jaksoi vielä kerätä ja säilöä omenat, mutta nykyään niistä on hänelle vain ylimääräistä vaivaa ja harmia.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: wetehinen 
Päivämäärä:   6.9.24 14:37:46

Sain onneksi naapurin portinpielestä ämpärillisen omenoita (joo en vienyt ämpäriä...). Meidän puista tuli vain muutama hassu omena. Kiva tapa tämä laittaa tarjolle. Olisin voinut käydä itsekin vaikka pudokkaista keräämässä, mutta en itsekään halua "vieraita" omaan pihaan.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   6.9.24 16:03:17

"Tajuatteko, että miten nurinkurista on että täällä on liikaa ruokaa ja iso/kasvava osa maailmaa nääntyy nälkään."

Pitääkö lähettää omenat ulkomaille? Jos ei niin se on ihan se ja sama makaavatko me maassa vai eivät, tilanne ei siellä ulkomailla muutu.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: Tuotanoin 
Päivämäärä:   6.9.24 17:07:45

Mielellään annetaan omenoita. Siinä on taas se puoli kun laitat ilmoituksen omenoista, niin se poikii joskus ikäviä lieveilmiöitä. Alkaa pihassa pyörimään tuntemattomia ihmisiä, kun kerran lupa tullut tulla pihaan, niin sinne sitten jatkossakin tullaan tutkimaan paikkoja. Nämä sitä porukkaa, joilla ei ole käytöstapoja tai ei
arvosta toisen omaa.
Joskus on ärsyttänyt sellaiset mielinkielin omenoita kerjäävät tyypit, jotka omenat saadessaan muuttuvat taas hetkessä koppavaksi omaksi itsekseen. Ei voi kuin huvittuneena miettiä että keinot on monet.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.9.24 17:33:00

Ei niitä meidän omenoita ja herukoita kukaan täältä landelta tule hakemaan, kokeiltu on. Ja mitenpä tuliskaan, jos olisi varaa ajaa omalla autolla 30km taajamasta meille, olisi varmaan varaa ostaa kaupasta omenoita. Niin laupias samarialainen en ole, että roudaisin selkä vääränä kilokaupalla omenoita kaupunkiin jonkun satunnaisen tien varteen muiden huoleksi.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.9.24 18:12:18

Minä vain toivoisin, että (taajamassa) omenapuiden omistajat keräisivät pudokkaat eivätkä jättäisi niitä maahan rottia ruokkimaan.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   6.9.24 18:55:44

Täälläpäin laittavat omenapusseja yms tienvarteen ja lappu päällä että ota tästä.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   6.9.24 19:15:56

Me laitettiin paikalliseen fb ryhmään ilmoitus että lauantaina klo 12-15 saa tulla poimimaan omenoita. Oma pussi mukaan. Paikalle tuli viidestä perheestä ihmisiä ja kaikki sai omenoita reput ja autot täyteen. Ei ollut meille vaivaa ja huonoja laittoivat laatikkoon josta viemme ne kompostiin. Voisi vaikka toisenkin päivänä vielä ilmoitella. Omenoita riittää

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 19:24:42

Me olemme päättyvän tien päässä, joten ei ole ohikulkijoita, joten pihaportin pieleen laitetut eivät menneet. Vanhempani hakivat vähän, mutta ei heille hirveästi mennyt. Kylän fb-ryhmän kautta ei tullut hakijoita, kaikilla tuntuu olevan omat puut/kontaktit. Kaupungin fb-ryhmän kautta ei tullut ketään, ei kukaan aja tänne maaseudulle, kun sieltä kaupungistakin saa. Mä olen nyt ollut lomalla, joten töihin en ole vienyt, mutta ei meidän työporukassakaan oikein mene, pari nuorempaa niitä saattaa syödä, mutta kaikilla muilla on omiakin omenapuita, joten ei hekään määräänsä enempää jaksa omenoita syödä.

  Re: Omenapuiden omistaja, pyyntö sinulle.

Lähettäjä: ämBäri 
Päivämäärä:   6.9.24 19:55:33

"Sain onneksi naapurin portinpielestä ämpärillisen omenoita (joo en vienyt ämpäriä...)."

Huh onneks tajusit olla ämpäriä pöllimättä. :D Pahinta mitä suomalainen voi maanmiehelleen tehdä, VARASTAA ÄMPÄRI! Niitä jonotetaan kieli pitkällä jos kaupat jakaa niitä ilmaseks

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.