Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lihomattomuussopimus

Lähettäjä: Paisuja 
Päivämäärä:   5.9.24 23:26:23

Oletteko sopineet kumppaninne kanssa ettette liho? Eli onko ulkonäkö teille todella tärkeää? Oletteko ajatelleet miten selviätte vaihdevuosista lihomatta?

Re: Lihomattomuussopimus

Lähettäjä: Cocopops 
Päivämäärä:   5.9.24 23:30:39

Meillä on sopimus päin vastoin, eli ollaan tehty diili että ei saa laihtua (minulla historiaa anoreksian kanssa ja mieheni on nähnyt minua myös huonoina aikoina ja on erittäin tarkka pitämään silmällä että en lipsu siihen suuntaan yhtään).

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 23:40:38

Paino on henkklökohtainen asia. En halua lihoa. Jos kuitenkin jostain syystä, jossain elämäntilanteessa lihon, en kaipaa siihen ulkopuolista sättimistä, syyllistystä tai pelkoa parisuhteen menetyksestä. Kumppanille riittäkööt se tieto, etten halua lihoa. Joskus voi olla tilanteita, ettei paino ole prioriteettilistan kärjessä ja sekin on aivan ok. Ihminen on niin paljon muutakin.

Lähettäjä: Yhteistyö&avunanto 
Päivämäärä:   5.9.24 23:44:49

Terveys ja liikkumisen helppous edellä menen minä.
Mitään sopimuksia en tee. Puolisolla on tarpeeksi vaikeaa nivelrikkonsa ja selkävaivansa kanssa. Ei tässä ulkonäöllä ole mitään sellaista merkitystä enää. Kyllä ne on muut arvot. Aika pinnallista sopia tuollaisia lihomattomuussopimuksia mielestäni. Elämä on sillä lailla opettavaista että tuollaiset jutut saa jättää omaan arvoonsa.

Vaihdevuosista selviää kun tajuaa rajoittaa hiilihydraatteja ja harrastaa lihaskuntoa. Kokemusta on.

Lähettäjä: kuuskymppinen 
Päivämäärä:   5.9.24 23:51:46

"Oletteko ajatelleet miten selviätte vaihdevuosista lihomatta?"

Tarkkailemalla päivittäin syömisiä ja liikkumalla, oikopolkua ei ole.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   5.9.24 23:52:36

No, ei olla sovittu mitään noin älytöntä. Molemmat ollaan otettu toisistamme koko paketti. Luonne, arvot, tavat ja tottumukset... ja sitten vasta ulkoinen habitus.

Ulkonäkö on muutakin kuin laihuus tai lihavuus. Itsensä hoitaminen ja arvostaminen näkyy myös toisille.

Päivämäärä:   5.9.24 23:57:38

Jos mies alkaisi vaatimaan lihomattomuussopimusta, niin se olisi entinen mies.

Liikun ja syön sen mukaan, mikä milloinkin oikealta ja hyvältä tuntuu. Kenelläkään muulla ei ole oikeutta puuttua mun painooni, muuttui se sitten kumpaan suuntaan tahansa.
Ja sama toiste päin, en koe asiakseni puuttua miehen painon muutoksiin. Jos sillä on hyvä olla omissa nahoissaan, se riittää mulle. Jos ei, hän tekee päätökset ja muutokset itse.

Päivämäärä:   5.9.24 23:57:44

"Paino on henkklökohtainen asia."

Paino ei ole sama kuin ulkonäkö ja se on kaikkea muuta kuin yksityisasia. Se näkyy kaikille. Tiedän lihomattomuudesta sopineen parin, erittäin pinnallisia ja some täynnä kuvia hienoissa vaatteissa juhlissa, mainintaa edustusvaimosta jne. Ai kauhea jos ne olisivat saaneet rumia lapsia, varmaan olisi annettu pois pilaamasta ulkokuorta. Siellä ei lihominen sovi, pitää pysyä edustavana. Ja se on heidän valintansa ja hyvä että löysivät toisensa.

Lähettäjä: Nimi 
Päivämäärä:   6.9.24 00:01:03

:"""""DDDDD

Päivämäärä:   6.9.24 00:11:06

Voin sopia etten liho enempää kuin mieskään.

Päivämäärä:   6.9.24 00:52:31

Me ei olla muuten laittautuminen suhteen ulkonäkökeskeisiä mutta kummallekin on itsestäänselvyys ettei toisen tarvi läskiä panna. Liian moni olettaa että sisin on se tärkein ja odottaa että lihomisen jälkeenkin häntä pannaan. Ällöä.

Päivämäärä:   6.9.24 00:56:45

Pointti! Ei valkoinen päällä hikoileva valas ole viehättävä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   6.9.24 01:08:46

MISTÄ ihmisille on tullut näitä omituisia käsityksiä, että naiset tuosta vaan lihovat kun

a) täyttävät x vuotta
b) menevät parisuhteeseen/naimisiin
c) saavat lapsia
d) saavat vaihdevuodet?

Lihominen tapahtuu kun kaloreita saadaan enemmän kuin on niiden tarve/niitä kulutetaan. On sitten lapsi, nuori, keski-ikäinen, vanha, sinkku, naimisissa, lapseton, lapsellinen jne.

Lähettäjä: Orvokki 
Päivämäärä:   6.9.24 01:51:32

”MISTÄ ihmisille on tullut näitä omituisia käsityksiä, että naiset tuosta vaan lihovat kun

a) täyttävät x vuotta
b) menevät parisuhteeseen/naimisiin
c) saavat lapsia
d) saavat vaihdevuodet?”

Tämä! Kun eivät kaikki liho, se ei ole mikään automaattinen tapahtuma. Omasta lähipiiristäni, kavereistani tai esim suvustanikaan en tunnista moista, vaikka monia noita yllä mainittuja kohtia läpi käyneitä ihmisiä siihen paljon kuuluu. Ja itsekin kuulun niihin, joilla paino ei ole noussut kiloakaan esim vaihdevuosilla tai parisuhteessa. Eikä se ole vaatinut mitään selviytymistä, ihan vaan tavalllista elämää johon kuuluu hyvä ruoka ja mieluinen tapa liikkua.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   6.9.24 06:16:37

Näiden sopimusten kannattajat ovat todennäköisesti kovin nuoria ja vailla elämänkokemusta tai sitten vähän vanhempia umpimielisiä vänkääjiä, joiden mielestä sellaisia ongelmia ei voi olla olemassa mitkä ei itseä ole koskaan koskettaneet. Ihan yhtä lailla voisi tehdä "sopimuksen", että ei sairastu mielenterveysongelmiin, potenssiongelmiin, ei kaljuunnu, ala kärsiä virtsankarkailusta ym. Koska kaikki vaivat ihmisestähän paranee, kun vaan on reipas ja muistaa syödä riittävästi salaattia. Kiva, jos ketjuun vastanneet ovat onnistuneet elämään niin täydellisesti, että "elämän päätavoite" on täytetty ja paino ei ole noussut. Iso osa ihmisistä tähän ei syystä tai toisesta pysty.

Lähettäjä: Kääk 
Päivämäärä:   6.9.24 06:50:05

Herranjestas. Ajatteletteko te, että lihominen ja tai lihavana oleminen on pahinta mitä ihmiselle voi käydä. Voi luoja.

Lähettäjä: Ker 
Päivämäärä:   6.9.24 06:55:14

"Kun eivät kaikki liho, se ei ole mikään automaattinen tapahtuma."

Joillakin kuitenkin keho toimii eri tavalla ja painoa kertyy helpommin vaikka mitä tekisi. Syy on hormonaalinen, ei mielen heikkous.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.9.24 07:01:15

Vaikka juuri sinä et ole lihonut keski-iässä eikä edes äitisi tai naapurisi, niin puhtaasti tilastojen valossa lihavuus on yleisintä 40-64- vuotiailla. Ehkä sitä syystä monet mieltävät lihomisen nimenomaan keski-iässä tapahtuvaksi?
On aina mainiota kun todistettavia faktoja kumotaan " mutkuemmäainakaan eikä mun lähipiirissäkään kukaan"...

Ja ei, en ole tehnyt lihomattomussopimusta, tosin olen jo keski-iässä. Ulkonäkö ei ole tärkeä, nuorena toki olin pinnallisempi, mutta en ole koskaan tuollaisesta sopimuksesta kuullutkaan, ja sellaista vaativa kumppani olisi ollut entinen. Tässä iässä arvostaa ennemmin terveyttä ja jo sen puolesta pysyy hoikkana, kun huolehtii terveellisestä ruokavaliosta ja liikkuu.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.9.24 07:05:29

Lihomattomuussopimus, sekä toki ollaan sovittu ettei myöskään sairastuta eikä kuolla... Kysyjä on ilmeisen nuori, jos ei ymmärrä että vanhetessa rupsahtaa ja lihominen ei välttämättä ole se ainoa tapa miten ulkonäkö voi muuttua. Olette varmaan sopineet myös ettei tule ryppyjä, kaljuuntumista, naaman valahtamista, tissien roikkumista ja muita ulkomuotoasioita. Mutta todettakoon että elämä on ilmeisen helppoa jos ulkomuoto on ainoa asia mikä askarruttaa!

Lähettäjä: Halaus 
Päivämäärä:   6.9.24 07:47:20

LähettäjäCocopops
Päivämäärä5.9.24 23:30:39

Meillä on sopimus päin vastoin, eli ollaan tehty diili että ei saa laihtua (minulla historiaa anoreksian kanssa ja mieheni on nähnyt minua myös huonoina aikoina ja on erittäin tarkka pitämään silmällä että en lipsu siihen suuntaan yhtään).

Sinulla on ihana miesystävä, pidä kiinni lupauksestasi! T: samassa veneessä ollut

Lähettäjä: Mei 
Päivämäärä:   6.9.24 08:01:03

Kyllä me olemme sopineet ettei kumpikaan anna painon lähteä lapasesta. Olemme toisemme ottaneet tietyn kokoisina ja viehättäneet toisistamme myös ulkoisesti. Toki esim. sairauden mukana tulevat painonvaihtelut ymmärretään.
Kumpikaan ei viehäty ylipainoisista joten sellaista ei tarvitse myöskään katsoa. Ja kyllä, olemme jo 50 ikävuoden molemmilla puolilla. Molemmat edelleen hoikkia ja urheilullisia.

Päivämäärä:   6.9.24 08:02:42

Mei, kuinka todennäköisenä pidät että ilman sopimusta lihoisit?

Päivämäärä:   6.9.24 08:05:55

Minulla on lihomattomuus sopimus itseni kanssa. Harrastan paljon liikuntaa ja seuraan mitä syön. En syö karkkia ym ollenkaan. Tämä siksi että kun paino nousee niin tunnen oloni tukalaksi, treenit ei suju ja se vaikuttaa myös itsetuntoon. Saa nähdä miten vaikeaksi Keski iässä painon hallinta muodostuu mutta sukurasitteita on niin paljon että minun täytyy pitää kynsin hampain terveydestä kiinni.

Miehellä on suuri riski saada diabetes, koska hänen perheessään joka toisella on se. Minä kannustan häntä esim tällä hetkellä pudottamaan painoa ja elämään terveellisesti, koska me molemmat halutaan välttää se että hän sairastuu. Paino vaikuttaa myös hänen itsetuntoon negatiivisesti, joten haluaa itsekin laihduttaa.

Mitän keskinäistä sopimusta ei muuten ole kuin että pysytään molemmat mahdollisimman pitkään hyvässä kunnossa ja terveinä. Toki kumpikaan meistä ei koe ylipainoa seksikkäänä, joten siitäkin syystä halutaan pysyä normaalipainossa.

Päivämäärä:   6.9.24 08:13:00

Tarkoittaako tämä vain ylipainoa? Voisin lihoa 15kg normaalipainon sisällä. Uskon, että sekin näkyisi ulkonäössä.

Lähettäjä: Maisi 
Päivämäärä:   6.9.24 08:22:17

Eipä ole tarvetta ollut moisille sopimuksille. Molemmilla elämäntyyli sellainen, ettei ole tarvinnut painoa tai syömisiä murehtia. Ryppyjä ja muuta iän merkkiä kyllä on vuosien aikana tullut, mutta se nyt kuuluu elämään. Ikää 50+ molemmilla ja yhteiseloa kymmeniä vuosia. Silmissäni mies on vaan edelleen maailman komein ja hänkin minua kaunottarena kuulemma pitää. Vaikka ulkonäöllä on oma merkityksensä, niin en pidä varsinkaan toisen painolukemaa lainkaan tärkeänä. Rakastan tuota hölmöläistä ihan kokonaisuutena, ja ihan yhtä lailla rakastaisin siitäkin huolimatta vaikka hänelle tulisi lisää kiloja.
Jos mieheni nyt jotain tuollaista jostain kumman syystä ehdottelisi, niin se olisi sellainen puukko selkärankaan etten tiedä miten selviäisin, koska omassa taustassani on myös aikoja kehonkuvanhäiriöiden/ syömisongelmien kanssa -> koen painon erittäin sensitiivisenä asiana.

Lähettäjä: Ha 
Päivämäärä:   6.9.24 09:15:39

Ei. En ole kiinnostunut toisten painosta. Enkä olisi sellaisen kanssa joka tarkkailisi painoani.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   6.9.24 09:20:29

No eipä tullut 30 vuotta sitten mieleenkään tehdä mitään lihomattomuussopimuksia. On ollut molemmilla välillä ylipainoa muuten vaan sekä miehen ja omat vaihdevuodetkin muutoksia tuoneet. Ihan on kunnioitettu toisen kehoa muutoksineen.

Lähettäjä: Vuohi 
Päivämäärä:   6.9.24 09:22:41

Eiköhän se lihominen ja laihtuminen riipu omasta tahdosta ja tilanteesta. En koskaan haluaisi japanin mallia.

Mei: pysyttekö muiltakin osin sitten muuttumattomana?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   6.9.24 09:24:58

"No, ei olla sovittu mitään noin älytöntä. Molemmat ollaan otettu toisistamme koko paketti. Luonne, arvot, tavat ja tottumukset... ja sitten vasta ulkoinen habitus.

Ulkonäkö on muutakin kuin laihuus tai lihavuus. "

No näin.

Lihominen ei käy, mutta onko tehty sopimukset myös sohvalle heittäytymisestä, kaljan kittaamisesta tai vinkun lipittämisestä ja monesta muusta potentiaalisesta ongelmasta ? Entäs jos lerssi on löysä tai pesä kuiva, tulee jopa ihan oikeita sairauksia........ saako silloin luvan perästä lähteä, koska toinen ei ole enää juuri se sama kuin on otettu ?

Lähettäjä: Sunny 
Päivämäärä:   6.9.24 09:28:39

Lähettäjä: Ha
Päivämäärä: 6.9.24 09:15:39

Ei. En ole kiinnostunut toisten painosta. Enkä olisi sellaisen kanssa joka tarkkailisi painoani.

Tämä

Lähettäjä: Niin no 
Päivämäärä:   6.9.24 09:29:28

Kuulostaa ihan hirvittävältä! Olimme mieheni kanssa hyvin hoikkia aikoinaan, yli 30 vuotta sitten, kun aloimme seurustelemaan. Lihoin sitten sairauden takia yli 30 kiloa 10 vuotta sitten ja pysyinkin lihavana yli tuon 10 vuotta jatkuvasta laihduttamisesta huolimatta.

Lihavana oleminen ja varsinkin se, ettei pystynyt millään laihduttamaan, oli henkisesti äärimmäisen raskasta. Mutta mieheni ei kertaakaan, ei millään tavalla koko tuona aikana, antanut ymmärtää, että olisin jollain lailla vastenmielinen. Hän ei ikinä sanonut mitään negatiivista ulkonäöstäni ja halusi seksiä aivan samalla tavalla kuin ennenkin.

Nyt, kun olen laihtunut takaisin normaaliin painooni, kiitos laihdutuslääkkeiden, olen äärimmäisen kiitollinen ja onnellinen siitä, että minulla on mies, joka todella rakastaa minua. Vaikka olemmekin aikoinaan ihastuneet nimenomaan toistemme ulkonäköön, ei pienet muutokset eikä isommatkaan muutokset ulkonäössä vähennä rakkautta.

Lähettäjä: mutsi 
Päivämäärä:   6.9.24 09:34:33

Ei ole mitään tuollaisia sopimuksia, ihan kauhea ajatus muutenkin. Itse lihoin raskausaikana, ensimmäisen lapsen jälkeen sain painon takaisin normaaleihin rajoihin mutta toisen lapsen jälkeen (pikkulapsiaika ja sitten ruuhkavuodet yhdistettynä melko vaativaan työhön esimiesasemassa) en enää saanutkaan kiloja pois mutta silti mieheni rakasti minua eikä ikinä kommentoinut ulkonäköä muulla kuin positiivisella tavalla.

Nyt kun ikää on se 40+ niin paino kurissa eli olen laihtunut ja saliharrastuksen ansiosta myös kiinteytynyt ja mieheni vastaavasti on kasvattanut pienen etupakin, emme edelleenkään kommentoi negatiivisesti mitenkään toistemme ulkonäköä.

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   6.9.24 09:43:04

” Ihan yhtä lailla voisi tehdä "sopimuksen", että ei sairastu mielenterveysongelmiin, potenssiongelmiin, ei kaljuunnu, ala kärsiä virtsankarkailusta ym”

En tiedä sinusta, mutta itse en voi noihin kyseisiin asioihin vaikuttaa. En voi vaikuttaa kaljuuntumiseen, mutta omaan painooni kyllä pystyn vaikuttamaan. Vieläpä enemmän, kuin kukaan muu.

Minä en välttämättä haluaisi puolisoani seksuaalisesti, jos hän lihoisi 15kg. Minulle se on tärkeää, että haluan puolisoani. Minulle on tärkeää, että hän on hyvinvoiva ja ”vahva”. Joten kyllä olisi ikävää, jos puolisoni lihoisi.

Haluan myös, että puolisoni haluaa ja viehättyy minusta. Haluan, että kehoni on vahva. Joten tarkkailen kyllä painoani, enkä haluaisi lihoa.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   6.9.24 09:51:23

Emme. Olemme molemmat onnistuneet pysymään normaalipainoisina koko reilun parinkymmenen vuoden ajan minkä olemme olleet yhdessä.

Päivämäärä:   6.9.24 09:51:59

"Minä en välttämättä haluaisi puolisoani seksuaalisesti, jos hän lihoisi 15kg. Minulle se on tärkeää, että haluan puolisoani. Minulle on tärkeää, että hän on hyvinvoiva ja ”vahva”. Joten kyllä olisi ikävää, jos puolisoni lihoisi"

Oletko ihan varma? Seksuaalinen vetovoima kun on muutakin kuin ulkonäköön liittyvää. En minä ainakaan kiihotu jostain palomieskalenterien six pack-miehistä, vaan siitä miehestä, jota rakastan.

Päivämäärä:   6.9.24 10:06:40

”Oletko ihan varma? Seksuaalinen vetovoima kun on muutakin kuin ulkonäköön liittyvää. En minä ainakaan kiihotu jostain palomieskalenterien six pack-miehistä, vaan siitä miehestä, jota rakastan.”

Etkö tosiaan ole koskaan kuullut kenenkään puhuvan siitä, että ei koe kumppaniaan enää haluttavaksi? Minä olen lukenut monia keskusteluja siitä, kun toinen lihoo ja häntä on vaikea enää pitää haluttavana sen jälkeen.

Minua ei viehätä ylipaino. Varmasti silti olisin kiintynyt puolisooni, mutta kyllä se auttamatta vaikuttaisi makuuhuoneen puolella. Ja koska en halua olla parisuhteessa rakkaan ystävän kanssa niin suhde ei toimisi. Haluan olla suhteessa ihmisen kanssa, jota haluan myös seksuaalisesti. Muutenhan kyseessä voisi olla ystävä.

Painosta huolehtiminen on kaikille yhtä vaikeaa. Mutta minusta se on sellainen asia, josta aijon pitää kiinni. Joten kyllä, voisin tehdä tuollaisen sopimuksen.

Päivämäärä:   6.9.24 10:11:41

” Ihan yhtä lailla voisi tehdä "sopimuksen", että ei sairastu mielenterveysongelmiin, potenssiongelmiin, ei kaljuunnu, ala kärsiä virtsankarkailusta ym”

Kaljuuntuminen ja lihavuus on kyllä pahoja turn offeja.

Päivämäärä:   6.9.24 10:18:34

"Etkö tosiaan ole koskaan kuullut kenenkään puhuvan siitä, että ei koe kumppaniaan enää haluttavaksi? Minä olen lukenut monia keskusteluja siitä, kun toinen lihoo ja häntä on vaikea enää pitää haluttavana sen jälkeen."

Tietenkin, mutta epäilen näissä olevan alunperinkin vähän huonompi parisuhde. Lisäksi minulla haluttomuutta aiheuttaisi puolison laiskuus, haluttomuus tehdä mitään järkevää, syö pelkkää k'akkaa, masentuneisuus. Ja nämä voivat aiheuttaa ylipainoa. Mutta jos puoliso lihoo, vaikka on hyväkuntoinen ja liikkuu paljon, niin se ei aiheuta haluttomuutta. Siis ainakaan minulla, onhan miehenikin lihonut yhteiselomme aikana.

Päivämäärä:   6.9.24 11:09:09

Ollaan oltu molemmat normaalipainoisia kun tavattiin. Sain painoa lisää raskausaikana reilu 10kg ja toisesta raskaudesta myös. Mies otti kiloja lisää varmaan saman verran silloin kun lapset oli pieniä. Jos joku mies on niin sairas, että ei ymmärrä naisen raskauskiloja niin sietää romukoppaan koko ukko. Ollaan molemmat kyllä saatu painoa takaisin alas nyt kun lapset on kasvaneet isommiksi ja omille liikuntaharrastuksille jää paremmin aikaa.

Mun miesihanne on enemmän sellainen perinteinen suomalainen "harteikas ja isokourainen mies" kuin laiha/hintelä, kuiva maratoonari jonka rasvaprosentti on alhainen, isokokoinen bodari, tai mies jolla on pianonsoittajan sormet. Jonkun toisen naisen ihanne varmasti on se kireäkuntoinen kuivan kesän orava ja se on ihan ok. Makuja on erilaisia. Toiset miehet tykkää laihoista tytöistä ja toiset muodokkaista emännistä. Sehän on puhdasta biologiaa minkälaisen lisääntymiskumppanin itselleen haluaa.

Päivämäärä:   6.9.24 11:17:18

Ei ole sopimuksia. Molemmat ollaan lihottu 10-15 kiloa siitä, kun tavattiin. Ei häriritse kumpaakaan. Toki yhdessä liikutaan ja pyritään tukemaan toinen toisiamme terveissä elämäntavoissa, mutta kilot ei haittaa. Itse kyllä olen ikuinen laihduttaja, mutta mies vakuuttelee ettei hänen takiaan tarvitse.

Päivämäärä:   6.9.24 11:22:40

Olen kuullut huomattavasti useammin ihmisten sanovan etteivät koe kumppaniaan enää haluttavaksi riitojen, ilkeän käytöksen, pettämisen, peliaddiktion jne vuoksi kuin ylipainon.

Kaikkea voi sopia, mutta eipä niistä sopimuksista paljon hyötyä ole sitten tosielämässä. Lapsellista länkytystä.

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   6.9.24 11:25:39

Kuulostaa erittäin etovalta sopimukselta. Mitä jos vaikka sairastuu vakavasti ja lihoo sen takia?

Lähettäjä: Mei 
Päivämäärä:   6.9.24 11:54:40

. tuskin ainakaan itse olisin ilman että aihe olisi käyty läpi.
Itse en pystyisi kiihottumaan ylipainoisesta tai itsestään huolehtimattomasta miehestä.
Ja kyllä meillä ikääntyminen on aivan tavallista. Ikääntymiseen ei automaattisesti kuulu lihominen…
Emme vain pidä laiskoista ihmisistä jotka päästävät painon nousuun. Sairaudet on tässä asiassa ymmärrettävä asia.
Ja kyllä, vaihdevuodet päällä mutta en niidenkään varjolla aio lihoa, kuten en aikanaan lasten saamisen.
En tiedä miksi täällä nousee aina haloo kun joukossa on ihmisiä jotka rehdisti sanovat etteivät kiihotu ylipainoisista, makuasioita. Loukkaantuisi ylipainoinen näistä? Normaalipainoinen ei ainakaan. Arvot ja maku ei kaikilla kohtaa mutta se kuuluu elämään.

Lähettäjä: /-/ 
Päivämäärä:   6.9.24 12:21:14

"ei ymmärrä naisen raskauskiloja"

No niissä "raskauskiloissa" ei ole kyllä mitään ymmärrettävää, joihin vedotaan ylipainon selityksenä vielä nuorimmaisen rippijuhlissa.

Se on kyllä erikoista, että niin paljon kuin raskauskiloista jankataan jonakin välttämättömänä asiana, jolle ei vaan voi mitään jos penskoja tekee, niin kuitenkin on vaikka kuinka paljon ihan taviksia (julkimoista puhumattakaan), jotka ovat olleet hoikkia ennen lapsia ja ovat hoikkia niiden jälkeenkin. Se on tietenkin eri asia jos on lihava jo ennen lapsia; mihin ne väärät valinnat muuttuisi lasten saannin jälkeenkään.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   6.9.24 12:32:47

Kun kaikki on ok mikä molemmille sopii ja makuja on monia jne, niin jos pariskunnalle on tärkeää se että näytetään hyvältä, halutaan omasta mielestä hyvännäköinen kumppani ja sellainen on valittu, miksi lihomattomuussopimus olisi muille ongelma? Vai kieltääkö joku hyväkroppaisten, hoikkien keskinäinen sopimus muita lihomasta omissa suhteissaan? Samanlainen "sopimus" se on sekin, että saadaan tässä lihoa kaksinkertaisiksi siitä kun tavattiin eikä vaikuta mihinkään. No hyvä, monella kuitenkin vaikuttaa ja usein syrjähypyt onkin huomattavan paljon paremman näköisiä kuin puoliso.

Katkeruus hoikkia ja normaalipainoisia kohtaan on kyllä kummallista, ottaen huomioon että lukuunottamatta sitä 5% ihmisistä, joille jokin sairaus/lääkitys aiheuttaa ylipainon, painoonsa ja sitä kautta ulkonäköönsä voi ihan itse jokainen vaikuttaa eikä edes maksa mitään, toisin kuin esim. ankkahuulet tai silikonit.

Lähettäjä: Sxf 
Päivämäärä:   6.9.24 12:41:33

Nuorena olin niin hölmö, että seurustelin miehen kanssa, joka yritti koko ajan kontrolloida syömisiäni. Olin siis laiha ja olen edelleen. Kerran halusin tehdä kunnon kolmen ruokalajin illallisen, ei tapahtunut kovin usein, koska olimme opiskelijoita ja rahat vähissä. Mies sai sevarin siitä, että olin suunnitellut tekeväni jälkiruoan. Eipä sitten kiinnostanut kokkailla kun 2 tuntia putkeen joko huudettu tai mökötetty että minusta tulee lihava.

Onneksi tajusin hankkiutua eroon miehestä. Nykyään en kuuntele mitään p.skaa keneltäkään, jollei kelpaa niin lähtekööt pois.

Lähettäjä: Vol 
Päivämäärä:   6.9.24 12:47:18

Me ollaan miehen kanssa kahlattu muutamien syvänteiden läpi parisuhteessa. Yksi näistä koski molempien tarvetta saada seksielämä sille tasolle, mikä on molemmille ok, ja kyllä siinä käytiin läpi mieltymykset. On ok, että viehättyy tietyistä asioista toisessa ja on ihanaa, kun toinen pitää huolta siitä puolesta itsessään. Tulee haluttu olo, kun se on sitä arjen huomioimista, esim. ei rikkinäisiä kalsareita, nenäkarvat trimmattuna ja istuvat vaatteet, eli ei osaisi sellaiseksi, että tursuaa housunvyötäröstä ulos.
Ollaan tavattu liikunnallisissa puitteissa, niin kyllä se tietty kropan malli mua pukee. Mies tykkää, kun pylly näyttää hemaisevalta pienissä pikkuhousuissa ja ollaan molemmat enemmän henkisesti yhdessä ennen itse aktia, kun näkymät miellyttää kotiaskareita tehdessä.
Mä en usko, että seksielämä olisi piristynyt, ellei oltaisi kerrottu rehellisesti, mistä asioista viehätymme ja seksuaaliterapeutilta saatu apua viritellä itseämme uuteen nousuun.
Kumpikaan ei ole valmiita seksittömään suhteeseen eikä kumpikaan viehäty liikakilousesta versiosta itsestään saatikka toisesta. Ollaan nyt 5-kymppisiä, parinkymmenen vuoden päästä tilanne on ehkä ihan toinen. Työstressillä ja vaihdevuosilla oli varmaan omat vaikutuksensa ja sillä, ettei lapsi arjessa tahtonut löytyä parisuhde aikaa. Mut lihomiseen merkitsi vaan syömiset, ja ne on meillä nyt ok.

Päivämäärä:   6.9.24 13:31:16

Ei. Ollaan sen verran onnekkaita kumpikin että rakkaus on sillä lailla ehdotonta, ettei se liity ulkonäköön.

Päivämäärä:   6.9.24 13:42:28

"Mies sai sevarin siitä, että olin suunnitellut tekeväni jälkiruoan. Eipä sitten kiinnostanut kokkailla kun 2 tuntia putkeen joko huudettu tai mökötetty että minusta tulee lihava."

Onpa päästään viallinen mies. Oikeesti. Voiko joku olla tuollainen?

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   7.9.24 07:35:58

No emme ole sopineet. Onneksi, koska syövän kortisonihoito aikanaan turvotti minua yli 20kg. Mikähän siitä olisi ollut rangaistuksena.

Lähettäjä: HK 
Päivämäärä:   7.9.24 07:43:15

Sairasta.

Lähettäjä: Pulu 
Päivämäärä:   7.9.24 11:13:20

No ei olla tehty. Eikä miehellä olisi varaa hirveästi puuttua minun lihomisiin, kun hän on itse lihonut suhteen alusta jonkun verran. Mikä ei minua haittaa, ei se ihminen siitä muutu eikä ole vaikuttanut petipuuhiin.

Päivämäärä:   7.9.24 12:53:05

"En tiedä sinusta, mutta itse en voi noihin kyseisiin asioihin vaikuttaa. En voi vaikuttaa kaljuuntumiseen, mutta omaan painooni kyllä pystyn vaikuttamaan. Vieläpä enemmän, kuin kukaan muu."

Se painon nousu saattaa yllättävän usein johtua asioista, joihin ei voi vaikuttaa. Mutta sellaista elämä on, harvoin kovin hyvin ennustettavaa ja harvoin menee juuri niin kuin on itse ajatellut. Minä en ainakaan aio kuluttaa elämääni näännyttämällä itseäni ja asiasta murehtiessani. Tietenkin yritän elää mahdollisimman terveellisesti, mutta paljon ulkonäköä tärkeämpiä asioita minulle on se mihin kehoni pystyy ja puolisoni käytös/arvot/luonne ym.

Päivämäärä:   7.9.24 16:21:34

” Se painon nousu saattaa yllättävän usein johtua asioista, joihin ei voi vaikuttaa. Mutta sellaista elämä on, harvoin kovin hyvin ennustettavaa ja harvoin menee juuri niin kuin on itse ajatellut. Minä en ainakaan aio kuluttaa elämääni näännyttämällä itseäni ja asiasta murehtiessani. Tietenkin yritän elää mahdollisimman terveellisesti, mutta paljon ulkonäköä tärkeämpiä asioita minulle on se mihin kehoni pystyy ja puolisoni käytös/arvot/luonne ym.”

Olen vahvasti eri mieltä. Painon nousuun suurin syy on se, että syö enemmän kun kuluttaa. Ei ole mitään ”yllättävän usein johtuu asioista joihin ei voi vaikuttaa”.
Todella harvoin lihominen johtuu sellaisesta syystä mihin ei voi itse vaikuttaa.

Ei normaalipainoisen ihmisen tarvitse näännyttää itseään. Minä rakastan ruokaa enkä taatusti aijo näännyttää itseäni. Mutta lusikan voi laskea välillä alas :D

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.9.24 17:51:43

"No emme ole sopineet. Onneksi, koska syövän kortisonihoito aikanaan turvotti minua yli 20kg. Mikähän siitä olisi ollut rangaistuksena."

Samoin. Olisinhan tietysti voinut Nepun ideologian mukaisesti jättää tuon kortisonihoidon ottamatta, sillä se oli se asia johon olisin voinut vaikuttaa, mutta päätinpä kuitenkin ottaa. Onneksi.

Päivämäärä:   7.9.24 17:53:05

..
Harmi, ettei hoitoihisi sisältynyt lukemisen ymmärtämistä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.9.24 18:01:05

Ei tietenkään, se taito opetettiin jo ala-asteella. Siihen aikaan kun minä kävin ala-astetta, se ei ollut mitenkään poikkeuksellisen harvinainen taito, toisin kuin nykynuorison keskuudessa.

Päivämäärä:   7.9.24 18:08:27

"Ei normaalipainoisen ihmisen tarvitse näännyttää itseään. Minä rakastan ruokaa enkä taatusti aijo näännyttää itseäni. Mutta lusikan voi laskea välillä alas :D"

Edelleenkin ihmisiä on erilaisia. Ihanaa, jos sinulle tämä asia on helppoa, mutta paljon löytyy ihmisiä, joille syystä tai toisesta asia on vaikeaa tai lähes mahdotonta, jos haluaa samalla säilyttää hyvän elämänlaadun. Umpimielisen ihmisen mieli on ihmeellinen, kun ei suostu edes yrittämään ymmärtää erilaisia elämäntilanteita ja eri tavalla toimivia kehoja. Mielenterveysongelmatkin täytyy olla ihan laiskojen keksintöjä, jos itsellä ei ole koskaan ollut sen tyypin ongelmia. Voit onnitella itseäsi, että olet pysynyt hieman parempana ihmisenä kuin itsensä lihomaan päästäneet.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   7.9.24 18:15:32

Luen otsikon jatkuvasti lihattomuussopimuksena.

Neppu//Kuten yllä jo sanottu niin esim. Kortisoni lääkitys turvottaa, kun elimistöön kertyy nesteitä. Siinä ei paljon mitkään suupalan katselut auta.

Aloittaja//Ei olla tehty mitään sopimuksia. 10 vuotta yhdessä ja molemmilla paino heittellyt alipainosta lievään ylipainoon elämän tilanteen mukaan. Onneksi mies enkä minä olla niin pinnallisia kuin moni tuntui tänä päivänä olevan.

Päivämäärä:   7.9.24 19:18:58

Toivottavasti nämä pintaliitäjät ei ikinä sairastu vakavasti, on nimittäin silloin muutakin mietittävää kuin paino tai ulkonäkö

Päivämäärä:   7.9.24 19:45:38

”Edelleenkin ihmisiä on erilaisia. Ihanaa, jos sinulle tämä asia on helppoa, mutta paljon löytyy ihmisiä, joille syystä tai toisesta asia on vaikeaa tai lähes mahdotonta, jos haluaa samalla säilyttää hyvän elämänlaadun”

Höpöhöpö. Se ei ole kenellekkään ”helppoa”. Itse väitän, että elämänlaatu on parempaa normaalipainoisena kuin ylipainoisena. Jos normaalipaino olisi oikeasti vaikeaa tai mahdotonta, niin sittenhän ylipainoisia olisi selkeästi suurin osa. Elämänlaatu voi olla hyvää normaalipainoisena. Voit syödä ulkona, voit herkutella, mutta sitä ei tarvitse tehdä jokaikinen päivä. Ei juhliin tarvitse ottaa omia eväitä muovikippoon mukaan ja kieltäytyä tarjoiluista.

Kukaan ei ole väittänyt, etteikö kortisoni lihottaisi. Kukaan ei ole väittänyt etteikö olisi sairauksia joihin ei voi vaikuttaa. Mutta olen väittänyt, että suurin osa ihmisistä ei käytä kortisonia tai omaa sellaista sairautta. Edes ylipainoisista suurimmalla osalla ei taustalla ole sellaista syytä. Suurin osa ylipianoisten ylipainosta johtuu siitä, että kaloreita tulee kroppaan enemmän kuin sitä kuluttaa.

Normaalikin ruoka voi olla nautinto. Kuten jo sanoinkin minä todella rakastan ruokaa ja ne on päivän kohokohtia, kun saa herkutella hyvällä ruualla. En näännytä itseäni. Mutta ruokailujen täytyy olla sen verran balanssissa, että ei syö kuukautta plussakaloreita. Silloin ei ole kyse sairaudesta - vielä. Mutta jos sellaisia kuukausia ja vuosia jatkuu niin johan siinä tulee sairauksia jos minkälaisia.

Lähettäjä: jes 
Päivämäärä:   7.9.24 20:46:48

Neppu, kirjoitat asiaa. Vielä kun miettii mitä syö, niin pääsee jo pitkälle. Liiallinen hiilihydraatin syönti sairastuttaa monenlaisiin sairauksiin.

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   7.9.24 20:55:49

missä vaiheessa vaihdevuosia se lihominen tapahtuu?
samaa uhkailtiin raskauden yhteydessä, ei siinä kyllä lihonut kuin raskauden ajaksi.

voisin kuvitella että lihoisin, jos koko liikuntakyky lähtisi, toivottavasti ei lähde.

Päivämäärä:   7.9.24 21:00:01

Nepulla ei ole selvästi mitään käsitystä minkälaista kamppailua todella moni ihminen käy. Siihen, kun joku tulee tölvimään, että senkun vaan päätät syödä vähemmän, niin mennään taas vähän syvemmälle. Kaikki lihominen ei tapahdu huonon itsekurin tai kortisonin vuoksi. Ihan tutkitusti ihmisten kehot ja suolistot toimivat eri tavoin. Terveen kehon, pääkopan ja suoliston kanssa elävä ei voi edes kuvitella minkälaisia haasteita joku muu kokee painonhallinnassa. Se, että haluaa parantaa elämänlaatua lopettamalla painontarkkailun ei tarkoita sitä, että valahtaa sohvalle syömään sipsejä loppuiäksi. Aika moni elää varsin terveellistä elämää ja silti kerää ylipainoa. Tällöin terveyden kannalta paras vaihtoehto on lakata murehtimasta asiaa ja yrittää parhaansa säilyttää terveelliset elämäntavat. Ja vaikka elämäntavoissa olisikin petrattavaa, niin terveyden kannalta parhaaseen lopputulokseen pääsee muuttamalla elintapoja paremmiksi, mutta ilman varsinaista laihdutusta.

Päivämäärä:   7.9.24 21:14:06

Pisterivi

Minulla on suolistosairaus.
Jokainen kamppailee omien heikkouksien kanssa. Kukaan normaalipainoinen ei ole normaalipainoinen siksi, että kävi hyvä tuuri. Ylipaino ei ole mikään maaginen asia mille ei voi mitään.

Minua melkein aivan suututtaa ylipainoisten väite siitä, että ei voi ymmärtää millaista kamppailua ylipainoiset käy syystä x. Voisitteko te tällaiset ylipainoiset kuvitella minkälaista kamppailua joku toinen ihminen käy joka on normaalipainoinen ja aikoo sellaisena pysyä? Kukaan ei ole hyvässä kunnossa vahingossa, vaan sen eteen on aina tehty töitä.
Se helpottuu sitten kun on osannut valita oikeat asiat omaan arkeen. Silloin ei tarvitse kamppailla niin kovasti.

Mutta kuten sanottu niin suurin osa ylipainosta johtuu siitä, että syö enemmän kun kuluttaa. Se on yksinkertaista. Selityksiä aina riittää, kuten esim yllä mainittu vaihdevuodet. Jos vaihdevuosien takia naiset lihoisi niin jokainen vaihdevuosien jälkeen olisi lihava. Mutta kun ei ole. Vaihdevuodet ei ole mikään mystinen asia joka tuo kroppaan lisää kaloreita.

Minusta on huolestuttavaa kuinka moni ylipainoinen valehtelee itselleen ja keksii aivan typeriä tekosyitä ylipainolleen.
Kyllä, usein ylipaino johtuu juuri kurittomuudesta ja laiskuudesta.

Päivämäärä:   7.9.24 21:18:10

Kukaan joka elää terveellistä elämää ei liho, jos ei syö enemmän kuin kuluttaa.
Terveellinen elämä voi olla vaikka söisi ”normaalia” ruokaa, mutta jos syö joka aterialla kolme lautasellista niin voi olla mahdollista, että saa silti energiaa liikaa, vaikka se olisikin ihan hyvistä lähteistä.

Suolistosairaus, mielenterveysongelmat itsessään jne eivät lihota. Syömishäiriö on mielenterveysongelma ja ymmärrän, että sen kanssa ruoka voi olla kamppailua, mutta mielenterveys ei itsessään tuo niitä kaloreita kroppaan. Kyllä ne tulee suun kautta.

Päivämäärä:   7.9.24 21:38:26

No Neppu voi onnitella itseään erinomaisuudesta ja tuntea suurta ylemmyyden tunnetta omasta hoikkuudesta. Kannattaa jatkossa alkaa myös kovaan ääneen antamaan "neuvoja" kaikille vähänkään ylipainoisille ja huomauttelemaan ääneen, jos joku tuttu sattuu vähän keräämään massaa. Onhan koko maailman hyvä tietää, että sinulla on kaikki tieto hallussa etkä pelkää sitä jakaa muille.

Minä en missään kohtaa ole sanonut olevani ylipainoinen. Olen kyllä nähnyt läheltä Nepun kaltaisia ihmisiä sekä niitä, jotka kamppailevat ylipainon kanssa. Minä olen kyllä ylpeä monesta saavuttamastani asiasta, mutta tietty vaa'an lukema ei kuulu näiden asioiden listalle. Minä nautin erityisesti siitä, kun pääsen näpäyttämään ihmisiä ulkonäön perusteella asrvosteleville. Tunnen paljon ihmisiä (itseni mukaan lukien), joista ei ulkonäön perusteella pystyisi arvaamaan kuinka koviin fyysisiin suorituksiin he pystyvät ja kuinka sitkeitä ovat tai kuinka älykkäitä he ovat ja menestyneitä. Kaikki ei ole kultaa mikä kiiltää ja Ladasta ei saa Mersua vaikka sen maalaisi.

Päivämäärä:   8.9.24 09:12:00

” No Neppu voi onnitella itseään erinomaisuudesta ja tuntea suurta ylemmyyden tunnetta omasta hoikkuudesta. Kannattaa jatkossa alkaa myös kovaan ääneen antamaan "neuvoja" kaikille vähänkään ylipainoisille ja huomauttelemaan ääneen, jos joku tuttu sattuu vähän keräämään massaa. Onhan koko maailman hyvä tietää, että sinulla on kaikki tieto hallussa etkä pelkää sitä jakaa muille”

Miksi minä niin tekisin? Minulle on kotikasvatuksessa siunaantunut käytöstavat.
En ole ylpeä painostani. En ole ylpeä pituudestani, kengän koosta tai muustakaan normaalista asiasta sen enempää. Normaalipaino ei ole ylpeyden aihe. Se jo kertoo meidän yhteiskunnasta aika paljon, jos ollaan jo niin ylipainoista kansaa, että normaalipainosta täytyy olla ylpeä.
Minä en myöskään tiedä ruokavalioista kaikkea.
Mutta JOKAINEN tietää, että läskiä tulee jos energiaa saa enemmän kuin sitä kuluttaa. Kukaan ei liho, jos kuluttaa enemmän/saman verran kun syö.

Minun nautinto koostuu onneksi ihan muista asioista, kun ihmisten näpäyttelemisestä.
En tosin ole koskaan tavannut ihmistä jonka ulkoisesta olemuksesta ja vartalosta ei pystyisi arvaamaan minkälaisiin urheilusuorituksiin sillä kropalla pystyy.
Älykkyyteen vartalonmuoto ei tosin vaikuta, vaikka en ole koskaan nähnyt sairaalloisen lihavaa ja todella älykästä ihmistä. Älykäs ihminen yleensä älyää miten pitää huolta kehostaan. Meillä kun on niitä vain yksi.

Lähettäjä: Kata 
Päivämäärä:   8.9.24 09:24:28

Kyllä minun mielestäni älykäs älyää muutakin kuin suupalojensa laskemisen.

Päivämäärä:   8.9.24 09:30:42

Kata

Niin, en usko, että kukaan laskee älykkääksi, jos ei osaa laskea muuta kuin suupaloja :D

Lähettäjä: r 
Päivämäärä:   8.9.24 09:31:36

"Ja vaikka elämäntavoissa olisikin petrattavaa, niin terveyden kannalta parhaaseen lopputulokseen pääsee muuttamalla elintapoja paremmiksi, mutta ilman varsinaista laihdutusta."

Siis... mitä? Ylipainoinen on terveempi, kun ei laihduta? :D

Terveelliset elämäntavat TARKOITTAVAT sitä laihtumista, jos ylipainoa on runsaasti. Niin yksinkertaista se on. Ison ylipainon ylläpitäminen tarkoittaa isoa määrää energiaa, todennäköisesti myös runsaasti turhia herkkuja kuten sokeria ja kovaa rasvaa. Niiden vähentäminen ON se terveellisempi elämäntapa, joka johtaa myös laihtumiseen.

Neppu on oikeassa. Selittelyä tulee aina ovista ja ikkunoista ylipainoisten kohdalla. Välillä se on hormonit, välillä suolisto. Välillä jopa syytetään lääkäreitä, kun he eivät ole heti määräämässä Ozempicia. Ihmiset kuitenkin unohtavat, että sata vuotta sitten Suomalaisista kaksi kolmasosaa ei todellakaan olleet ylipainoisia, toisin kuin nyt. Ylipaino ja lihavuus on valtavan yleistä nykyään ja sitä ei todellakaan kansanterveydellisellä tasolla selitä mitkään kilpirauhasongelmat tai suolistohormonit. Olen täällä heppanetissä jopa törmännyt väitteeseen, että lihavat on lihavia, koska heillä on metabolinen oireyhtymä. Ei, vaan metabolisen oireyhtymän _aiheuttaa_ keskivartalolihavuus :D

Ja kyllä, kaupat pursuavat nykyään herkkuja ja ihmiset ovat nykyään vähemmän aktiivisia, kuin sata vuotta sitten. Nykyihminen joutuu varmasti näkemään aiempaa enemmän vaivaa sen eteen, ettei anna periksi mieliteolile ja liho. Kukaan ei ole mielestäni väittänyt, että painonhallinta olisi aina helppoa. Mutta se ei poista sitä, faktaa, että sinä itse olet se, joka laittaa ruokaa suusta alas. Kai yksilöllä on jonkinlainen vastuu omasta terveydestään? Niin kauan kun syytellään yhteiskuntaa ja ympäristöä, ei mikään voi omassa terveydessä muuttua.

Itse aloitukseen: ei, ei tehdä mitään tuollaisia kummallisia sopimuksia miehen kanssa. Kumpikin treenaa aktiivisesti ja yrittää syödä mahdollisimman hyvin, se riittää :)

Päivämäärä:   8.9.24 09:32:41

"Kukaan normaalipainoinen ei ole normaalipainoinen siksi, että kävi hyvä tuuri."

No kylläpä vaan on. Jotkut on laihoja vaikka söisi mitä.

Päivämäärä:   8.9.24 09:44:19

” No kylläpä vaan on. Jotkut on laihoja vaikka söisi mitä”

Ei pidä paikkaansa. Tällainen ihminen voi olla ”laiha” hetken aikaa, mutta kun kaloreita tulee kroppaan enemmän kun sitä kuluu niin hän ajan saatossa lihoo.
Sellaista ihmettä ei ole koskaan tapahtunut, että joku ihminen söisi enemmän kun kuluttaa pitkässä juoksussa eikä lihoisi.
Henkilön syömä ruokahan voi olla niinsanotusti roskaa. Voi syödä karkkia joka päivä ja silti olla hoikka. Sillähän ei ole väliä mistä ne kalorit tulee vaan paljonko sitä tulee. Voi olla hoikka epäterveellisillä elämäntavoilla. Hoikka ei tarkoita tervettä ihmistä. Jos hoikka ihminen syö epäterveellisesti niin vaikka kaloreita ei tulisikaan liikaa niin silti se epäterveellinen syöminen näkyy sisäelimissä.

Ja vaikka söisi terveellisesti niin voi ihan hyvin sillointällöin syödä enemmän ja tulla niitä plussakaloreita eikä se ole vaarallista, jos muuten ruokailutottumukset on kunnossa. Ei normaalipainoisenkaan tarvitse kieltäytyä herkuista.

Tottakai jokaisen kroppa toimii vähän eritavoin. Toiselle sopii vilja, toiselle ei. Toinen voi syödä kalaa ja toinen ei. Pitää löytää vain se kultainen keskitie mikä sopii itselle.

Painonhallinta ei ole mystistä, siinä ei ole mitään salaisuuksia tai magiaa.

Lähettäjä: Niinpä niin 
Päivämäärä:   8.9.24 09:51:07

Nepulle toivon jotain aineenvaihduntasairautta, siinäpähän sitten ihmettelet.

Lähettäjä: r 
Päivämäärä:   8.9.24 10:05:28

"No kylläpä vaan on. Jotkut on laihoja vaikka söisi mitä"

Kyllä, osa ihmisistä on resistentimpiä lihomiselle, mutta ei asia ihan noinkaan mene. Suurin osa laihoista ihmisistä syö oikeasti tosi vähän. Jos laitat laihan syömään kolme kertaa nykyinen energiamäärä, niin kyllä hän hyvin todennäköisesti alkaa lihomaan.

Tiedän yhden pitkän ja laihan kaverin, joka kävi ahkerasti salilla isompi lihasmassa tavoitteena mutta valitteli, kun ei kerryttänyt painoa. No, eihän hän laskenut energiamääriä, eli söi aivan liian vähän kulutukseensa nähden. Alkoi sitten yli 4000 kcal ruokavaliolle ja kyllä, lihasta alkoikin tulemaan. Ei tässä tosiaan mitään magiaa ole. Osa vain kuluttaa enemmän ihan jo siksikin, että he ovat jatkuvasti liikkeessä. Jos olet esim. pitkä ja aktiivisesti treenaava mies, niin se voi käydä ihan työstä, että saa tarpeeksi energiaa.

"Nepulle toivon jotain aineenvaihduntasairautta, siinäpähän sitten ihmettelet."

Aika sairasta toivoa tuntemattomalle ihmiselle jotakin sairautta. Mutta jos et vielä tajunnut, niin se aineenvaihduntasairauskaan ei mitenkään automaattisesti laita ketään lihomaan. Energiaa ei synny tyhjästä. Jos kulutus putoaa, tulee kaloreidenkin pudota, jos siis haluaa pysyä samassa painossa.

Lähettäjä: Hertta 
Päivämäärä:   8.9.24 10:37:50

Jos minulle tuollaista sopimusta mies ehdottaisi, niin se suhde olisi siinä. En voisi enää sen jälkeen uskoa, että hänen rakkautensa minua kohtaan koko ihmisenä olisi aitoa.
Minä olen kai jotenkin geeneiltäni onnekas, kun olen ihan koko elämäni syönyt ihan mitä tekee mieli ilman kaloreiden saati nyt joidenkin hiilareiden tai rasvan miettimistä. Rakastan hyvää ruokaa ja syön oikeasti paljon, mutta paino pysyy mielellään lievän alipainon puolella. Enkä siis ole mikään urheileva. Enkä mikään nuorikaan enää (paitsi mieleltäni), esimerkiksi vaihdevuodet tuttu juttu, mutta ei vaikuttanut painoon. En silti yhtään vähättele sitä, jos joku kokee painonhallintaongelmia. Tähän ikään mennessä kun on oppinut myös ymmärtämään sen, että ihmiset ollaan erilaisia.
Nyt kun mietin, niin mieheni on ottanut jonkun kilon lisää tässä vuosien aikana, mutta minulle sillä ei ole yhtään mitään merkitystä. Rakastan häntä ihmisenä syvästi. Eikä se vaikuta hänen noh.. viehätysvoimaansa.

Lähettäjä: Olivia 
Päivämäärä:   8.9.24 10:57:11

En halua olla missään tekemisissä kenenkään kanssa joka vatvoo toisen lihomisia.

Lähettäjä: Felicia 
Päivämäärä:   8.9.24 10:59:46

LähettäjäOlivia
Päivämäärä8.9.24 10:57:11

En halua olla missään tekemisissä kenenkään kanssa joka vatvoo toisen lihomisia.

Sama täällä

Päivämäärä:   8.9.24 12:39:38

Niinpä niin
Mistä sinä tiedät mitä sairauksia minulla on?
Ei aineenvaihduntasairaus tarkoita sitä, että on pakko olla ylipainoinen.

Lähettäjä: Juuso 
Päivämäärä:   8.9.24 12:48:15

Eikä normaalipainoisuus sitä että on pakko olla tyhmä.
Menee muuten pikkuisen ohi aiheen.

Lähettäjä: Anonyymi 
Päivämäärä:   8.9.24 12:55:56

Ei olla tehty mitään sopimuksia, mutta näin anonyymisti voin kyllä myöntää, että äsyttäähän se kun urheilullinen kumppani päättikin suhteen vakiinnuttua ruveta mussuttamaan herkkuja kaksin käsin, lihoi 20kg ja valittelee kun on terveyshuolia ja pitäisi lahtua.

Päivämäärä:   8.9.24 13:39:18

Olen ylipainoinen enkä ole koskaan syönyt kaksin käsin herkkuja tai normieuokaa. Syön puolet puolisoni annoksesta mutta paino ei liikahda. Kaipa olen jokin kummajainen, sitähän täällä toitotetaan että lihavat vetää hampurilaisia kaksin käsin.

Päivämäärä:   8.9.24 13:57:36

.

Jos seurasit ketjua niin ei, sitä ei toitotettu.
Ei ole myöskään oikein reilua verrata ruokien määrää siihen mitä puolisosi syö. Onko hän nainen vai mies? Tekeekö hän erilaista työtä kuin sinä? Harrastaako hän jotain?
Todennäköisesti sinun ja puolisosi kulutus on erilainen jo ihan siinä, että teette mahdollisesti erilaista työtä ja olette eri pituisia.

Aijemminkin tässä ketjussa todettiin, että ylipainoinenkin voi syödä ”normaaliruokaa”, mutta määrä on vain liian iso.

Et ole kummajainen, mutta olet vain syönyt enemmän energiaa kuin kuluttanut sitä. Ei se ole sen kummajaisempaa :D

Lähettäjä: Nn 
Päivämäärä:   8.9.24 14:10:57

Kylläpäs Neppu ärsyttääkin näitä hötölän paksuja matameja, viihdyttävää!

Päivämäärä:   8.9.24 14:15:38

Nn: kannattaa hankkia apua, jos "näet" paksuja matameja ja varsinkin keskustelupalstoilla joilla ei käytetä profiilikuvia. Onko syynä ruma vai sairas mieli?? ;)

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   8.9.24 14:32:49

Meneepäs paksukaisilla tunteeseen. Voi voi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.9.24 14:40:22

C: olen pahoillani puolestasi.

Päivämäärä:   8.9.24 16:54:51

No näillä toisten painon vatvojilla ja lihavaksi haukkuvilla se täytyy paha olo olla.. ei kai ketään muuten kiinnosta kenenkään tuntemattoman paino noin paljon?

Lähettäjä: Muhahhaa 
Päivämäärä:   8.9.24 16:55:49

Ei kun pääasia, että on laiha. Älyä ei päässä tarvitse olla.

Päivämäärä:   8.9.24 16:58:24

”No näillä toisten painon vatvojilla ja lihavaksi haukkuvilla se täytyy paha olo olla.. ei kai ketään muuten kiinnosta kenenkään tuntemattoman paino noin paljon?”

Keskustelu lähti jos sellaisen sopimuksen tekee kumppanin kanssa. Kyllä lähtökohtaisesti jokainen tuntee oman kumppaninsa.

Tuntemattoman ihmisen paino yksilönä ei minua juuri kiinnosta. Mutta minua kyllä kiinnostaa tutkimukset suomalaisten painosta ja mihin ne on kehittynyt ja mihin se johtaa. Meillä on paljon sairauksia jotka johtuu ylipainosta. Se kiinnostaa minua ja kannattaisi kiinnostaa muitakin.

Lähettäjä: Dingo 
Päivämäärä:   8.9.24 17:36:51

Lähettäjä: Olivia
Päivämäärä: 8.9.24 10:57:11

Tämä, ehdottomasti. Olen anoreksiahe*vetin läpikäynyt ja minun elämääni ei mahdu enää tippaakaan painon kyttäystä, sen suhteen sietokynnys on minulla ihan olematon.

Päivämäärä:   8.9.24 18:01:16

Mussuttaa kaksin käsin mainittu

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.