Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lopetin tänään tupakoinnin

Lähettäjä: Niksa 
Päivämäärä:   5.9.24 22:53:29

26 vuotta olen polttanut 1-10 tupakkaa päivässä. Päätin viikonloppuna, että tänään on se päivä, kun lopetan. Aamulla poltin viimeisen tupakan. Ystävän vinkistä ostin nikotiinipusseja ja nyt on toinen pussi tälle päivälle suussa. Näistäkin aion päästä eroon mahdollisimman pian.

Ihmisen mieli on kummallinen. Tiedän todellakin, miten isoa tuhoa tupakointi tekee elimistölle, enkä mielestäni ole edes kovin pahassa koukussa, koska olen tarvittaessa voinut olla parikin päivää polttamatta. Silti mietin tänään, että ikävöin röökiä ja mitä se haittaa, jos poltan. Nyt pitäisi pysyä vahvana. Yllättävän helposti on tämä päivä mennyt, vaikka eteen on tullut monta tilannetta, joihin tupakointi on yleensä liittynyt.

Antakaa minulle tsemppiä ja myötätuntoa! Ja pliis, kertokaa joku, ettei tupakoinnin lopettaminen tarkoita automaattisesti lihomista...

Re: Lopetin tänään tupakoinnin

Lähettäjä: penti 
Päivämäärä:   5.9.24 23:07:21

Ensimmäiset 3 vrk ovat pahimmat, kun elimistösi kaipaa nikotiinia. Sen jälkeen helpottaa, menet niihin tilanteisiin ilman tupakkaa joihin olet aikaisemmin mennyt tupakan kanssa. Pärjäät varmasti hyvin! Laita tänne viestiä miten lopettaminen etenee niin ollaan sulle tukena.

Päivämäärä:   5.9.24 23:09:46

Kiitos penti! <3

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 23:12:26

Vaatii jonkin aikaa ja että totut uusiin rutiineihin, että et esim ruuan jälkeen mene tupakalle jne. Kyllä se siitä, tupakka kerrallaan.

Tupakan lopettaminen ei automaattisesti lihota missään tapauksessa. Tupakointi saattaa hillitä ruokahalua, ja osalla paino nousee sen takia, kun kroppa alkaa siltä osin toimia normaalisti ja viestiä normaalista nälästä. Osa alkaa täyttää tupakan jättämää aukkoa syömällä ja lihoo sen takia.

Lähettäjä: JMTNT 
Päivämäärä:   5.9.24 23:20:21

No mä lopetin tupakoinnin Nicotinel tableteilla. Aina kun teki mieli tupakkaa, niin Nicotinel tabletti suuhun. Tätä kesti 3v ja sitten kyllästyin koko juttuun. Nyt ilman röökiä jo yli kolme vuotta. Siihen totuttuun tapaan pitää kasvaa irti. Tsemppiä sulle, kyllä kannattaa. Ajan mittaan sen huomaat ja olet kiitollinen itselles, säästyy raha ja terveys.

Lähettäjä: Cool 
Päivämäärä:   5.9.24 23:25:53

Huikeen hyvä päätös, isosti tsemppiä! Kun pahimmasta tuskasta pääset nyt yli, niin takaan että lopettamispäätös ei kaduta.

Lähettäjä: Cool 
Päivämäärä:   5.9.24 23:26:47

Ja ei, lopettaminen ei tarkoita lihomista :)

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   6.9.24 00:11:28

6 kk ilman, nikotinel suihkeen avulla. Aluksi tupakansavu tuoksui hyvältä, nyt tuhkskupilta.
Haistan paremmin, voin paremmin, henki kulkee eikä vaatteet, hiukset haise. Ihanaa, Tsemppiä kovasti, enlä ole lihonnut. Purkkaa jauhan

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   6.9.24 00:13:16

Good for you!! Kaikki tsempit ja sinnikkyyttä, sä niin oot paremman hyvinvoinnin arvoinen:)

Päivämäärä:   6.9.24 00:53:48

Tsemppiä, itse en ole polttanut oikeastaan koskaan. Joskus teininä vähän kun kaveritkin...ja joskus nuorena viihteellä.
Koko aikuisiän 20-50v olin melkein 100% polttamatta.

Nyt reilu 50v poltan joskus, harvemmin kuin kerran kuussa. En tiedä miksi, kunhan poltan. Samoin kun juon joskus oluen. Joskus skumppapullon.
Itse en ole ajatellut niitä ongelmaksi. Ongelma tulee jos pitää lopettaa, en tosin tiedä miksi pitäisi.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   6.9.24 00:56:56

Mahtava päätös!

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   6.9.24 04:03:39

Sekava aloitus.
Voi olla parikin päivää polttamatta, mutta kun lopettaa niin heti ensimmäisenä päivänä meni pari pussia nikotiinia ?
No mikset ollut ilman nikotiinia sen pari päivää jos kerran voit...??

Lähettäjä: titi-U 
Päivämäärä:   6.9.24 07:07:52

Itse lopetan tupakoinnin maanantaina. Tupakan himo on suurin, kun tupakkaa ei ole. "Turva-aski" kaapin pohjalle piiloon. Nikotiinivalmisteita jos oikeasti käy vaikeaksi ja suuhun tikkari tai purukumi itse tapariippuvuutta helpottamaan. Vielä sovellus motivoimaan.

Päivämäärä:   6.9.24 07:13:34

Ei todellakaan mitään turva-askeja :D päätös on päätös ja siinä pysytään. Turva-askit on vaan itsepetosta ja huijausta.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   6.9.24 07:19:47

Onnea, nikotiinipussiriippuvuus on vain sinun ongelmasi, ei koko lähitienoon.

Lähettäjä: titi-U 
Päivämäärä:   6.9.24 07:21:14

Päätös on päätös kyllä ja monen tupakan polton lopettaneen kanssa keskustellessa, turva-aski lievittää nimenomaan sitä hätää kun tupakkaa ei ole, jolloin herkästi tupakoinnin aloittaa taas. Ja ihan omasta kokemuksestakin päädyin siihen, että sellainen on h6vä olla. Sanoi piste mitä hyvänsä.

Lähettäjä: Oma tapa 
Päivämäärä:   6.9.24 07:59:47

Mä en aikoinaan lopettanut, vaan totesin, että en halua enää polttaa. 7 röökiä jäi askiin ja kannoin niitä mukanani jonkusen aikaa varalta.
Välillä tuli kokeiltua savut, ei ollut hyvää.
Vuosi meni, kunnes päähän iskostui uudelleen, että haluan polttaa taas ja tupakointi jatkui, vaikka kuinka yritin tapella vastaan.
Nyt odotellaan taas tuota halua olla polttamatta, sillä se oli itselleni se oikea tapa lopettaa.

Tsemppiä aloittajalle omaan lopettamisen matkaan - tapoja on varmasti yhtä monta kuin lopettajaakin

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.9.24 08:07:11

Seurustelin parikymppisenä miehen kanssa, joka poltti. Itsekin poltin viihteellä silloin tällöin. No aina kun mies meni tupakalle niin yleensä siitä sitten lähdin seuraksi ja poltin itsekin. Lopulta se meni siihen, että hain kaupasta omaa tupakkaa ja poltin yleensä aina aamulla yhden ennen töihin menoa ja myös illalla. Jossain vaiheessa huomasin, että sitä tupakkaa oikeasti teki mieli. No me sitten erottiinkin ja onneksi muutin kerrostaloon, jossa ei saanut tupakoida. Tupakointi hiljalleen jäi, koska mua olis kovin hävettänyt mennä polttaan sitä tupakkaa sinne kerrostalon pihaan. Tuli sitä silti yhä silloin tällöin poltettua viihteellä ja vuosia sitä sitten aina viihteellä tekikin mieli. Vähitellen enää ei ja nykyään en vois todellakaan kuvitella seurustelevani tupakoivan henkilön kanssa. En missään nimessä. Kyllä se sen verran ällöttää.

Lähettäjä: goldi 
Päivämäärä:   6.9.24 08:24:26

Jes hienoa! Sisua taistoon. Lupaan että on vain ja ainoastaan hyvä päätös.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.9.24 08:39:28

Pistä ylös paljonko rahaa menee säästöön. Laskureita löytyy varmaan Play Kaupasta. Aseta tavoitteita, että vaikka kun olet ollut kuukauden ilman, saat sillä säästyneellä rahalla ostaa itsellesi jotain kivaa jne. jne. Silloin konkreettisesti näet.

Lähettäjä: Jee 
Päivämäärä:   6.9.24 08:55:14

Lopetin hetki sitten ja olin viikon paskomatta :D Seuraavaan kertaan meni enää vain 5 päivää. On muuten turvottanut.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   6.9.24 08:56:24

Oho kuinka sekaisin olet kehosi saanut kun tupakoimattomuus aiheuttaa ummetuksen. Järkyttävää.

Päivämäärä:   6.9.24 12:27:51

Ihan hirveän paljon kiitoksia kaikille teille, jotka tsemppaatte! :)

"Sekava aloitus.
Voi olla parikin päivää polttamatta, mutta kun lopettaa niin heti ensimmäisenä päivänä meni pari pussia nikotiinia ?
No mikset ollut ilman nikotiinia sen pari päivää jos kerran voit...??"

^ laitoin aloitukseen, että ihmisen mieli on kummallinen, kun vaikka pystyn halutessani olemaan polttamatta, niin lopullista lopettamista varten minulla on pakko olla joku turva, tässä tapauksessa se nikotiinipussi.

Turva-askia joku ehdotti, mutta minulle se ei kävisi missään nimessä! Minulle iltatupakka on ollut tärkeä ja ihan oikeasti mietin, että voisinko elää loppuelämäni niin, että polttaisin vain sen yhden röökin päivässä, siis illalla juuri ennen kuin pesen hampaat. Mutta se ei toimi, koska en voi pitää tupakkaa kotona. Aina löytyisi joku "hyvä syy", mikä muka oikeuttaisi ylimääräisen tupakan polttamisen.

Laitoin tänään aamulla nikotiinipussin huuleen, mutta se kirveli taas kauheasti ja lisäksi aiheutti huimausta ja huonoa oloa. Pidin sitä siis noin viisi minuuttia ja heitin pois. Pitäisi ehkä ostaa purkkaa, mutta närästääkö se? Monet sanovat niin. Vaikeimpia kohtia ovat ne hetket päivässä, jolloin yleensä olen polttanut. Aamun kahvitauolla olen aina vetänyt röökin, mutta nyt kävin ottamassa sängystä lakanat pois. Lounastauolla laitoin sänkyyn uudet lakanat. :D koiran kanssa kävellessä kuuntelen stumppaa tähän -kirjaa, minkä aloitin tänä aamuna.

Päivämäärä:   7.9.24 09:28:30

2 vrk takana. Vauva-askeleita, niitä tässä nyt otetaan.

Stumppaa tähän -kirjan kuuntelin lopetin jo reilun puolen tunnin jälkeen. En tiedä miksi, mutta minulle tuli siitä mieleen jenkkien aivopesuilmiöt, jotka ovat usein lähinnä henkilökultteja. Luulisi, että tuossa ajassa olisi jo edes vähän kerrottu, minkälaisesta metodista on kyse, mutta ei; kirjassa on vaan hehkutettu, miten erinomainen metodi on kyseessä ja miten monta miljoonaa ihmistä siitä on saanut avun ja ilman vieroitusoireita! Ei uppoa minuun, ikävä kyllä.

Unen laatu on mielestäni huonompi, mutta luin jostain, että parissa viikossa pitäisi korjaantua.

Lähettäjä: stumppi 
Päivämäärä:   7.9.24 12:49:33

Onpa harmi, ettet antanut Stumppaa tähän-kirjalle enempää mahdollisuutta. Se on ihan täyttä asiaa kyllä.
Itsekään tosin en suostunut "uskomaan" kirjaa silloin, kun poltin, mutta lopettamisen jälkeen ymmärsin sen.

Lähettäjä: Paino 
Päivämäärä:   7.9.24 13:01:24

"Vaatii jonkin aikaa ja että totut uusiin rutiineihin, että et esim ruuan jälkeen mene tupakalle jne. Kyllä se siitä, tupakka kerrallaan.

Tupakan lopettaminen ei automaattisesti lihota missään tapauksessa. Tupakointi saattaa hillitä ruokahalua, ja osalla paino nousee sen takia, kun kroppa alkaa siltä osin toimia normaalisti ja viestiä normaalista nälästä. Osa alkaa täyttää tupakan jättämää aukkoa syömällä ja lihoo sen takia."

Niin ja sitten on kuten minä, jonka aineenvaihdunta käy ylikierroksilla silloin kun tupakoin eli olen läpipasko eikä mitkään ruoka-aineet imeydy kunnolla. Kummasti vaan kevyemmällä ruokavaliolla tupakoinnin lopettamisen jälkeen paino noussut muutamassa kuukaudessa 10 kiloa ja kun ratkennut tupakoimaan niin paino tippunut ihan itsestään joten ei se kaikilla nyt niin ole, että kun lopettaa tupakoinnin niin alkaa mättämään ruokaa ja paino nousee sen vuoksi vaan itse olen todennut sen vaikuttavan todella paljon omaan aineenvaihduntaan.

Joo olen yhä 10 kiloa painavampi kuin tupakoidessani, mutta mieluummin näin kuin hoikempi ja tupakoin.

Lähettäjä: Nih! 
Päivämäärä:   7.9.24 14:23:33

Hienoa! Ja kovasti tsemppiä! Itse lopetin pari vuotta sitten sähkötupakan avulla. Alkuun nikotiinipitoisuus oli siinäkin aika korkea, mutta nopeasti vaihdoin sitten vähemmän nikotiinia sisältäviin nesteisiin ja siitä sitten nikotiinittomaan. Ensin ajattelin että jatkan vielä polttamista mutta että pääsääntöisesti käyttäisin vain sähkötupakkaa, mutta jo ekana päivänä tupakka sai jäädä kokonaan. Viihteellä ollessa tuli vielä poltettua pari tupakkaa, mutta sitten sekin jäi. Hajuaisti alkoi toimia paremmin jo muutaman savuttoman päivän päästä, hengitys kulkee niin paljon paremmin ja muutenkin on paljon virkeämpi olo. Enkä ole lihonutkaan lopettamisen jälkeen. Ja tosiaan vaatteet ja hiukset eivät haise enää tuhkakupilta :D

Lipsahduksia ei kannata pelätä eikä niistä lannistua. Jos ratkeaa yhden tupakan polttamaan joskus, niin se ei maailmaa kaada. Ei muuta kuin uudella tarmolla vain eteenpäin! Tietenkin aina vain parempi jos niitä lipsahduksia ei tule, mutta ei niitä kannata etukäteen stressata.

Lähettäjä: majlis 
Päivämäärä:   9.9.24 13:21:28

onnea!

Päivämäärä:   19.9.24 17:36:39

Kaksi viikkoa savutonta elämää takana, jee!

Lähettäjä: Paino 
Päivämäärä:   19.9.24 18:40:20

Hyvä aloittaja!

Päivämäärä:   19.9.24 18:43:08

Niksa, hyvä saavutus.

Päivämäärä:   19.9.24 19:03:55

Niksa pitää vielä kertoa sulle, että muutama vuosi sitten olin niin rutiineista kiinni pitävä, että kahvin juontiin liittyi aina tupakka. Sanoin kerran kaverille, että "vaikka tulis kolmas maailmansota, niin minä juon ensin kahvini ja poltan tupakan."
Sitten muutin mieleni ja Nicotinel tabletti suuhun imeskeltäväksi aina kun teki mieli tupakkaa. Silloin huomasin, etten savuta keuhkojani ja raitis olemus syntyi. Tätä kesti pari vuotta, kun en enää tarvinnut Nicotinel tabletteja. Nyt ilman tupakkaa kolme vuotta ja kadulla jos röökin haju, niin en voi sietää. Ja se oli ennen aivan luonnollista.

YRITÄ SINÄKIN PÄÄSTÄ EROON ITSE HANKITUSTA TAVASTA. ONNEA !

Lähettäjä: Däa 
Päivämäärä:   19.9.24 19:10:51

Minä olen kuunnellut stumppaa tähän kirjan kaksi kertaa, enkä myöskään ymmärrä sen hehkutusta, samanlaista jenkkiaivopesua se on alusta loppuun. Mutta hienoa että ilmeisesti useimmille toimii!

Hyvä niksa, hieno saavutus!

Lähettäjä: Ghh 
Päivämäärä:   19.9.24 19:17:20

Däa, Stumppaa tähän -kirjan oivallus on mielestäni se, että tupakasta ei jouduta luopumaan vaan päästään irti. On paljon väliä sillä millä asenteella lopettaa. Jos jää usko, että olisi kiva polttaa ja tupakka auttaisi tähänkin vaivaan/harmitukseen/stressiin/tylsyyteen jne. on paljon suurempi todennäköisyys, että aloittaa uudestaan. Mutta joo, ei mikään kaikille toimi.

Päivämäärä:   19.9.24 20:29:17

Minuun ei toimi minkäänlainen "aivopesu", vaan haluan aina itse miettiä asiat halki, poikki ja pinoon. Minä voin myöntää itselleni, että kaipaan tupakkaa, mutta en silti halua enää polttaa. Enää en joudu häpeillen kertomaan lääkärille, että "no joo, tuleehan tuota muutama poltettua joka päivä", vaan voin reippaasti sanoa olevani entinen tupakoija.

Yllättäen kaikkein pahin oire on ollut mielialan lasku. Fyysiset oireet ovat olleet käytännössä mitättömät ja korvaustuotteita on mennyt erittäin vähän. Mutta olen ollut melko apea ja kaivannut yksinoloa. Onneksi tiedän, että se on yleistä ja menee ohi.

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   19.9.24 21:10:32

Minusta taas stumppaa tähän ei ole aivopesua, vaan sillä nimenomaan pyritään pääsemään irti siitä aivopesusta, että oikeasti tarvitsisit tupakkaa johonkin. Mutta enpä itsekään tupakoidessani ajatellut, tai halunnut ajatella sitä noin.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   19.9.24 21:21:38

Täytyy sanoa, että minä 40v poltattaneena ja vuosia sitten lopettaneena menin magneettikuvaukseen liikunta vaikeuden takia, niin lääkäri sanoi, että osaksi syy aivotoimintaan johtuu tupakoinnista. Ja sen olen myös lukenut, että keuhkosyöpä voi tulla vuosia myöhemmin tupakoinnin lopetuksen jälkeen.

Päivämäärä:   29.10.24 18:30:20

54 päivää ilman tupakkaa ja monta viikkoa ilman nikotiinikorvaustuotteita. :)

Lähettäjä: Jeppis 
Päivämäärä:   29.10.24 21:43:21

Mahtavaa! Hyvä Niksa!!

Päivämäärä:   29.10.24 21:56:16

Onnea. Pian suusi on raikas. Itse lopettanut 4 kk sitte ja ei enää koskaan siihen takaisin

Lähettäjä: eeliö 
Päivämäärä:   29.10.24 23:35:39

Hyvä te ketkä lopettaneet tupakoinnin! :)

Te pystytte siihen!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.