Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten saa itselleen vauvakuumeen?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.9.24 21:06:07

Olen 34-vuotias, eli lastentekohetket käsillä. Vauvakuumetta vaan ei ole. Toisaalta lapsi olisi kiva, toisaalta en tiedä. Miten vauvakuumeen voi hankkia kun lähipiirissäkään ei oikein lapsia ole? :D

  Re: Miten saa itselleen vauvakuumeen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 21:06:36

Vauvakuume on biologinen juttu. Ei sitä voi hankkia.

  Re: Miten saa itselleen vauvakuumeen?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.9.24 21:15:24

On harhainen käsitys, että vauvoja tehdään koska on vauvakuume. Nykymaailmassa useimmiten lisääntyminen on järkeilty päätös, aika on hyvä, töissä on hyvä tilanne tms. ennemminkin kuin se, että oli vauvakuume.

  Re: Miten saa itselleen vauvakuumeen?

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   5.9.24 21:16:05

Ei vauvakuumetta lastenhankintaan tarvita.

Mulla ei ollut vauvakuumetta ollenkaan ja nautin todella paljon sekä raskausajasta molemmilla kerroilla, että nyt ajasta lapsieni kanssa.

  Re: Miten saa itselleen vauvakuumeen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 21:20:05

Mene tiktokkiin katsomaan vauvavideoita :D

  Re: Miten saa itselleen vauvakuumeen?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   5.9.24 21:30:31

Hanki kumppani, jonka kanssa tekee mieli. Se lisääntyminen tapahtuu sitten siinä ihan sivussa vahingossa ja siihen vanhemmuuteen kasvaa. Ja kun yksi toukka on saatu maailmaan, niin muutaman kuukauden päästä huomaat ajattelevasi, että eihän se ole niin paha, menis näitä toinen...

  Re: Miten saa itselleen vauvakuumeen?

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   5.9.24 21:34:58

Mulla on kolme lasta ja vain viimeinen on tehty vauvakuumehuumassa.

  Re: Miten saa itselleen vauvakuumeen?

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   5.9.24 21:39:29

Löydä mies, johon rakastut, ja jonka kanssa tulee palava tarve hankkia lapsi.

  Re: Miten saa itselleen vauvakuumeen?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.9.24 21:40:42

”Ja kun yksi toukka on saatu maailmaan, niin muutaman kuukauden päästä huomaat ajattelevasi, että eihän se ole niin paha, menis näitä toinen...”

Tai sitten ei. Mulla oli helppo, perustyytyväinen ja hyväntuulinen vauva joka nukkui yöt. Kun sitten parin vuoden päästä muiden saman ikäisten äidit alkoivat ilmoittamaan, että heille tulee vauva niin mun eka ajatus oli, että hyi stana, jos tässä pitäis toista alkaa vääntää kun just palautu edellisestä. Edes oman vauvan jälkeen sitä vauvakuumetta, eikä edes halua toiseen raskauteen ja lapseen, ei tullut eikä ole tullut
Vieläkään vaikka lapsi on jo koululainen.

  Re: Miten saa itselleen vauvakuumeen?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   5.9.24 21:41:43

Miksi pitäisi? Maailmassa liikaa ihmisiä ilman sun vauvakuumettakin.

  Re: Miten saa itselleen vauvakuumeen?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   5.9.24 21:45:19

Ei ollut mullakaan vauvakuumetta. Sun ikäisenä tajusin että nyt on vaan uskallettava jos aikoo saada lapsia. Oli tosi vaikea irrottautua lapsettoman elämästä. Oltiin oltu miehen kanssa yhdessä 15 vuotta, molemmilla vakkarityö, hyvä palkka, asunto ja auto. Oli varaa matkustella, käydä ulkona syömässä / juomassa, nähdä ystäviä, käydä konserteissa jne. Olin just täyttänyt 35 kun esikoinen syntyi.

Myös toinen lapsi oli järkipäätös. Olin 38 kun hän syntyi ja sen pienen ihanuuden jälkeen tuli ihan hirveä vauvakuume ja katumus, että miksi ei aloitettu jo ainakin 5 vuotta aiemmin. Haluaisin lisää lapsia! Toki voi olla että vauvakuume tuli just siksi että oltiin alunperin päätetty että 2 on hyvä lapsiluku.

No ei varmaan lisää enää tule, kun ikää jo on kohta 40 ja en kuitenkaan tähän pikkulapsivaiheeseen kaipaa toista pientä. Eikä ole aikaa odottaa että kakkonen olisi vanhempi.

Jos yhtään mietit että lapsi olisi jees juttu, niin sitten vaan teet. Ihania ne on, vaikka välillä on @!#$ raskasta.

  Re: Miten saa itselleen vauvakuumeen?

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   6.9.24 21:22:10

Ei se lisääntyminen ole kuitenkaan sentään velvollisuus, vaikka olisi nainen ja lisääntymisikäinen.

  Re: Miten saa itselleen vauvakuumeen?

Lähettäjä: krsk 
Päivämäärä:   6.9.24 21:24:12

"nautin todella paljon sekä raskausajasta molemmilla kerroilla, että nyt ajasta lapsieni kanssa."

Mites se synnyttäminen puuttuu tosta kattauksesta kokonaan? Etkö siitä sitten nauttinutkaan?

  Re: Miten saa itselleen vauvakuumeen?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   6.9.24 21:58:31

Se synnyttäminen kestää kuule maksimissaanki ihan vaan muutaman vuorokauden. Sen kestää, nautti eli ei. Lapset taas on lapsia...no, äidille aina, mutta muillekin vuosikausia.

  Re: Miten saa itselleen vauvakuumeen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 22:02:47

Usein oikean kumppanin kanssa lapsen haluaminen tulee luonnostaan.

  Re: Miten saa itselleen vauvakuumeen?

Lähettäjä: Aamu 
Päivämäärä:   6.9.24 22:41:41

Krsk - kyllä mä ainakin "nautin" myös synnytyksestä. En ehkä sanan varsinaisessa merkityksessä. Tarkoitan, että olen kiitollinen, kun kaikki meni niin hyvin ja sain kokea sellaisen synnytyksen.

  Re: Miten saa itselleen vauvakuumeen?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   6.9.24 22:54:53

Ei itsellä ollut mitään vauvakuumetta. Tiedostin vaan että haluaisin lapsia. Onneksi tapasin sopivan iskänkin ja saatiin lapsetkin hankittua.

  Re: Miten saa itselleen vauvakuumeen?

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   6.9.24 23:05:45

Mun kaverillani on ollut vauvakuume aina, mutta minulla ei koskaan. Halusin kuitenkin ainakin yhden lapsen joten sopivan ukon löytyessä tein sen =p.

  Re: Miten saa itselleen vauvakuumeen?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.9.24 09:02:11

Ei lisääntymiseen vauvakuumetta tarvita. Ei minullakaan ollut. Biologia kyllä hoiti sen, että siihen omaan vauvaan rakastui sitten, kun se tuli ulos mahasta. Vauvavuosi on tosi lyhyt ja menee ohi nopeasti. Kaikkein tyhmintä on hankkia lapsi siksi, että on vauvakuume. Asiaa pitäisi harkita koko elämän mittaisena ratkaisuna. Haluatko viettää aikaa ja leikkiä lapsen kanssa? Haluatko tukea koulunkäynnissä? Miten mahdat pärjätä teinin kanssa? Haluatko, että sinulla on aikuinen lapsi elämässäsi? Toivotatko tervetulleeksi puolisoehdokkaat? Haluatko lapsenlapsia? Toivotko, että joku kävisi sinua katsomassa, kun olet vanha?

  Re: Miten saa itselleen vauvakuumeen?

Lähettäjä: Vauva 10kk 
Päivämäärä:   7.9.24 10:04:43

Täällä moni kertoo miten ilman vauvakuumettakin voi tehdä lapsen. Itse en suosittele. Minä tein ja sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Joka päivä itken että miksi tein tämän. Sitä koko sydämen täyttävää rakkautta ei tullut. Samalla pelkään, että tuhoan lapseni ja itseni välisen suhteen tai lapseni mielenterveyden, vaikka pyrinkin hoitamaan lapseni hyvin. Mietin itsemurhaa, vaikka ei minusta siihen olisikaan. Rohkeus ei riitä. Tosin tässä tilanteessa saattaisin olla vaikka olisi vauvakuume ollutkin.

  Re: Miten saa itselleen vauvakuumeen?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.9.24 10:14:43

"osin tässä tilanteessa saattaisin olla vaikka olisi vauvakuume ollutkin.-

Nimenomaan.

Vaivakuume ei suojele vaikeuksista.

  Re: Miten saa itselleen vauvakuumeen?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.9.24 13:12:59

Yleensä kylläkin synnytyksen jälkeiseen masennukseen sairastuvat juuri ne, joilla on ollut kova vauvakuume ja kuvittelevat vauva-arjen olevan pelkästään ihanaa. Ja kun se ei olekaan sitä, voi tulla se masennus.

  Re: Miten saa itselleen vauvakuumeen?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   7.9.24 13:16:32

"Kaikkein tyhmintä on hankkia lapsi siksi, että on vauvakuume. Asiaa pitäisi harkita koko elämän mittaisena ratkaisuna. Haluatko viettää aikaa ja leikkiä lapsen kanssa? Haluatko tukea koulunkäynnissä? Miten mahdat pärjätä teinin kanssa? Haluatko, että sinulla on aikuinen lapsi elämässäsi?"

TÄMÄ !! Vain ja ainoastaan tämä, ei mikään muodikas "mä haluun vauvakuume". Se syntyvä käärö on vauva vain hetken ja olennaisinta on se, mitä lapsen kanssa tehdään sen vauvavaiheen jälkeen...............

  Re: Miten saa itselleen vauvakuumeen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.24 13:26:15

"Yleensä kylläkin synnytyksen jälkeiseen masennukseen sairastuvat juuri ne, joilla on ollut kova vauvakuume ja kuvittelevat vauva-arjen olevan pelkästään ihanaa. Ja kun se ei olekaan sitä, voi tulla se masennus."

Synnytyksen jälkeinen masennus voi totta kai iskeä kenelle tahansa ja on ihan normaali asia lievempänä muotona. Mutta siitä selviämiseen vaikuttaa paljonkin se asennoituminen asiaan. Pelkän vauvakuumeen johdosta lapsenteko ei välttämättä anna yhtä hyvin niitä työkaluja selvitä elämässä lapsen kanssa kuin sitten jos lapsenteko enemmänkin järjellä harkittu asia.

  Re: Miten saa itselleen vauvakuumeen?

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   7.9.24 14:11:40

Mulla on ollut vauvakuume teininä (13v->). Sitten 19-vuotiaana ehkäisy petti. Raskausaika oli helppo, synnytys keskiverron kamala, vauva suht helppo, joskin heräili 3x yössä 1,5-vuotiaaksi asti, mutta nuorena jaksoi. Näillä spekseillä olisi luullut, että seuraaviakin olisi tullut. Eipä tullut, eikä mielestäni lapsia tehdä "kaveriksi" tai "kun kuuluu", vaan se tarve pitää tulla jotenkin oman pään sisältä. Mitä enemmän aikaa kului, sitä vähemmän halusin takaisin pikkulapsiperheen arkeen uudelleen, ja etenkään siihen kaikkeen siihen välillisesti liittyvään. 25-vuotiaana tiesin jo, että enempää ei tule, ellei sitten todella paha vauvakuume palaisi. Ei palannut, ei napostellut työkavereitten vauvat ja taaperot, ja heidän kertomansa sattumukset aiheuttivat mussa lähinnä puistatuksia.

Nyt sitten nelivitosena mummuilen.

  Re: Miten saa itselleen vauvakuumeen?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   7.9.24 15:55:20

Minä en erityisemmin pidä vauvoista eikä koskaan ollut vauvakuumetta. Lapsi tehtiin siinä kohtaa, kun lapsen saaminen ei enää tuntunut täysin vastenmieliseltä ja poissuljetulta ajatukselta. Ennen kaikkea lapsi tehtiin järkisyin. Halusin perheen. Nyt lapsi on jo teini-ikäinen ja olen kiitollinen siitä, että olen hänet elämääni saanut. Onneksi en jäänyt odottelemaan mitään vauvakuumetta, olisi jäänyt lapsi kokonaan tekemättä. En erityisemmin nauttinut raskaana olemisesta tai synnyttämisestä. Onneksi ne (ja vauvavuodet) ovat niin pieni osa ihmisen elämää, että pienillä uhrauksilla sain elämääni mahtavan ihmisen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.