Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Saako opintolainaa kelan opinnoilla?

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   5.9.24 19:53:28

Siis pääsin opiskelemaan kelan kautta työttömyystukirahoilla, itse saan tosiaan liitosta rahaa vielä pari kk joten tulen toimeen mutta sitten päivät loppuu ja tulot tippuu tähän kelan n. 500e kuukaudessa työttömyystukeen joka ei riitä edes vuokran maksuun.. saanko haettua opintolainaa? En voi edes opiskelujen ohella mennä töihin kun opinnot on päiväopintoja työssäharjottelun muodossa ja minulla pieni lapsi niin iltatyöt ei onnistu. Stressaa asia..
Nyt kun tuli tämä positiivinen luottorekisteri niin vaikuttaako se? Luottotiedot on mutta esim lainaa en saa.
Mietin että otanko paikkaa vastaan jos en saa lainaa :/ Mieluummin etsin työn. Tukia en saa kun puolison kanssa elän mutta hän ei tietenkään voi eikä pidäkään minua elättää.

  Re: Saako opintolainaa kelan opinnoilla?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.9.24 19:56:59

Jos et ole oikeutettu opintotukeen, et saa opintolainaa.

  Re: Saako opintolainaa kelan opinnoilla?

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   5.9.24 19:57:14

Puolison pitää sinua elättää. Et saa opintotukea, koska saat työttömyystukea.

  Re: Saako opintolainaa kelan opinnoilla?

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   5.9.24 19:59:59

Okei kiitos vastauksesta. Mitenhän sitten voisi tehdä, mahdotontahan se on tulla toimeen muutamalla satasella :/
Ja ennen kun joku tulee vallitsemaan että puolison kuuluu elättää, niin mies maksaa aika suuria elatusmaksuja ja on velkaneuvottelussa niin ei hänelläkään jää rahaa kuin pari sataa kk menojen jälkeen.

  Re: Saako opintolainaa kelan opinnoilla?

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   5.9.24 20:01:14

Ja katsoin jo toimeentulo ja asumistukilaskurista ettei saada mitään, kun ei ota huomioon noita miehen maksuja :/

  Re: Saako opintolainaa kelan opinnoilla?

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   5.9.24 20:01:36

Menet tietenkin töihin, kun sinulla ei ole varaa opiskella tai olla työttömänä.

  Re: Saako opintolainaa kelan opinnoilla?

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   5.9.24 20:04:31

Ja jos siis tuilla haluat elää, niin pistät miehen pihalle ja muutat vuokralle halpaan asuntoon.

  Re: Saako opintolainaa kelan opinnoilla?

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   5.9.24 20:17:30

Kiitos hei näistä asiallisista viesteistä ja anteeksi kun kysyin. Ja tiedoksi ettei sitä vain "mennä" töihin. Kukaan ei HALUA olla työtön.

  Re: Saako opintolainaa kelan opinnoilla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 20:26:33

Aika pitkään oot ollu työttömänä jos liiton rahat jo loppuu. Ja siihen piti sitten muksukin vääntää?

  Re: Saako opintolainaa kelan opinnoilla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 20:27:10

Ja tottakai sun miehes kuuluu perheensä elättää, miksi se olisi ennemmin yhteiskunnan asia?

  Re: Saako opintolainaa kelan opinnoilla?

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   5.9.24 20:29:15

En ole ollut pitkään työttömänä, pitkään olin kyllä töissä ja haluaisin edelleenkin olla. En todellakaan ole tähän suhteeseen "vääntänyt" yhtään lasta. Mies ei edelleenkään voi elättää minua ja lasta koska itselleenkään ei jää rahaa pakollisten menojen jäkeen.

  Re: Saako opintolainaa kelan opinnoilla?

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   5.9.24 20:30:36

. / missä kohtaa olen sanonut että yhteiskunnan pitäisi mut elättää? Olen maksanut veroja kyllä pitkästä työurastani ja liiton maksuja niin olen ihan oikeutettu työttömyysturvaan. Kysyin saanko tässä tilanteessa LAINAA, en siis tukia!

  Re: Saako opintolainaa kelan opinnoilla?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.9.24 20:38:25

"Mies ei edelleenkään voi elättää minua ja lasta"

Kiva että teit miehelles lapsen ja nyt sinulle on ihan ok ettei se elätä sitä. :D Ja sinä et voi mennä illalla töihin koska sinun pitää hoitaa lasta? Miksei mies voi hoitaa omaa lastansa?

  Re: Saako opintolainaa kelan opinnoilla?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.9.24 20:40:31

Tuskin saat opintolainaa, mutta voithan kelasta kysyä!
Ei siinä sitten ole paljon vaihtoehtoja, joko pitää jättää menemättä kouluun ja etsiä jotain töitä, tai muuttaa lapsen kanssa johonkin halpisasuntoon, jotta miehen tulot ei vaikuta ja sitten saa toimeentulotukea.

Ei ole opiskelua aikuisena tehty helpoksi. Voithan sä toki kokeilla, josko opiskelisitkin "tavallisesti", eli et työttömyysrahalla, vaan aikuisopiskelijana. Tosin sillekin tuelle taisi käydä hassusti tän hallituksen kanssa. Mutta sitten ehkä saisi sitä lainaa?
Kyllä sitä nykyään tarvii jonkun elättämään, jos meinaa opiskella, eikä töissä pysty samalla käymään.

  Re: Saako opintolainaa kelan opinnoilla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 20:49:05

Kysyt sieltä Kelasta oletko oikeutettu opintotukeen, jos saat jotain Kelan työttömyysrahaa niin luultavasti et ole oikeutettu opintotukeen koska eivät luultavasti maksa päällekkäisiä tukia. Mies katsoo sen verran lasta että otat vastaan jotain ilta/yö/viikonloppu keikkaa (esim tikari/siivous) tai mies ottaa vastaan jotain extra töitä ettet menetä omia tukiasi. Ei siinä mikään muu auta.

  Re: Saako opintolainaa kelan opinnoilla?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.9.24 20:56:15

Vaihdat sen työttömyystuen opintotukeen. Silloin saat lainaa 850 e kk

  Re: Saako opintolainaa kelan opinnoilla?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   5.9.24 21:04:06

Itse ratkaisin asian aikanaan niin että menin töihin, rakennussiivoojan töitä sain ja reilu puoli vuotta niin kroppa oli täysin romuna ja jäin pitkälle saikulle ja sitä kautta töistä pois. Mitään fyysistä työtä en voi enää tehdä esim lähihoitajaksi opiskelua on ehdotettu mutta se ei vaan onnistu, selkä on pysyvästi rikki.

  Re: Saako opintolainaa kelan opinnoilla?

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   5.9.24 21:14:06

Lapsi ei ole miehen, luulisi jo tyhmemmänkin ymmärtävän. Anteeksi mutta oikeasti??
Mies tekee vuorotyötä iltavuoropainotteisesti.

Kiitos asiallisille vastauksille. Tuntuu ihan hullulta tilanne. Mietin että pitääkö mies laittaa kirjoille muualle jotta saamme toimeentulotukea? Tuntuu ihan törkeeltä ns huijata mutta mitä muuta tehdä jos en saa lainaa hakea? Oon ymmärtänyt että työkkärin kautta opintoja ei voi vaihtaa normi opintoihin.

  Re: Saako opintolainaa kelan opinnoilla?

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   5.9.24 21:28:19

”Mietin että pitääkö mies laittaa kirjoille muualle jotta saamme toimeentulotukea?”

Tämä on laiton vaihtoehto. Kelan harhaanjohtaminen etuuksia hakiessa on rikos.

Neuvoisin olemaan yhteydessä Kelaan. Koska sinulla on oikeus työttömyysturvaan, laita viesti työttömyysturvaetuuteen ja kysy mitä muita etuuksia voisit saada. Jos eivät itse osaa vastata, siirtävät asiasi oikeisiin etuuksiin, jotta saat vastauksen. Selvitä viestissä tilanne vaikka kuten täällä, jotta heidän on heti helpompi hahmottaa tilanteesi. Toki viesteihin ei vastata heti tai lähipäivinä, joten jos haluat vastauksen heti, niin tällöin parempi soittaa tai varata aika. Uskoisin sinun saavan sieltä parhaimman avun ja ohjauksen.

  Re: Saako opintolainaa kelan opinnoilla?

Lähettäjä: Stana 
Päivämäärä:   5.9.24 21:38:34

Tuntuu monella olevan luetunymmärtämisessä vikaa :D
Taivas olette hirveitä ihmisiä, toivottavasti teille kaikille jotka huutelette ”tuilla eläjille” kosahtaa teitä omaan nilkkaan näinä ihanina aikoina! Pääsette ”nauttimaan tuilla elelystä”! :D
Aloittajahan ei sanonut lapsen olevan hänen vaan puolisonsa ja se nyt vaan menee niin että erossa aina voittaa äiti- saa korotetut lapsilisät ja vielä elaritkin! Miehet nyhdetään ja itketään että huonoja isiä! Saisi mennä nykypäivään ja tasa-arvoa kohden myös isän oikeudet varsinkin yhteishuoltajuudessa lapsuen aduessa 50/50 silloin kumpikaan ei tarvitse elatusta ja lapsilisät puoliksi taikka suoraan kertymään lapsille!

  Re: Saako opintolainaa kelan opinnoilla?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   5.9.24 21:39:06

Siis sinulla on pieni lapsi, joka ei ole tämän miehen, ja mies taas makselee elatusmaksuja omasta lapsestaan jossain muualla? Ymmärsinkö oikein?

Ja tämä mies on puolisosi (aviomies siis?), mutta ajattelet, että hänen ei kuulu huolehtia sinusta yhtään? Avioliitto on alun perinkin kehitetty turvaksi.

Jos on hankkinut pienen lapsen työttömänä, tarvitsisi kouluttautumista työllistyäkseen ja sitten kuitenkin ottaa miehen, joka on korviaan myöten veloissa ja makselee omasta lapsestaan elatuskuluja jonnekin muualle, niin ei tuota yhtälöä nyt vain kovin helppo ole saada toimimaan.

Onko se Kelan koulutus niin hyvä, että siitä sitten työllistyy? Onko pitkä? Yksi vaihtoehtohan on nyt jättää opinnot toistaiseksi ja mennä töihin, jotta saat elätettyä itsesi ja lapsesi, jos mies ei sitä voi tehdä. Voit myös opiskella töiden ohella jotain sellaista, mikä onnistuu etänä esim. ilta-aikaan.

  Re: Saako opintolainaa kelan opinnoilla?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.9.24 21:51:47

Aloittajan on turha tulla haukkumaan muita tyhmiksi ennen kuin katsoo itse peiliin

  Re: Saako opintolainaa kelan opinnoilla?

Lähettäjä: Ap 
Päivämäärä:   6.9.24 11:44:53

En ajattele että miehen ei kuulu maksaa mitään meistä. Hänelle ei vain yksinkertaisesti jää rahaa kuin pari sataa vaikka käy töissä. Esim elatusmaksuissa ei ole lainkaan huomioitu meitä vaikka itse en saa esim yh tukia ja maksaa 2 lapsesestaan liki 1000e kk elatusmaksuja.

Olen hankkinut lapsen kun olen ollut töissä. Ja jopa ihan vakituisessa sellaisessa, huoh.En ole niin kusipäinen ihminen että en rakastuisi ihmiseen jos sillä on lapsia tai velkoja.

Stana/ jep on kyllä yksinkertaista porukkaa. Ihan kauhea multa kysellä saisinko opintoLAINAA haettua jotta pääsisin kouluttautumaan jotta olisi isompi mahdollisuus päästä sinne töihin.

  Re: Saako opintolainaa kelan opinnoilla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 11:51:55

No joko sait sieltä Kelasta vastauksen? Mitä siellä vastattiin? Vai yhäkö täältä odotat jotain vastausta.

  Re: Saako opintolainaa kelan opinnoilla?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   6.9.24 11:54:58

Elatusmaksut liki 1000e kuussa on aivan järjetön summa. Max 500e ois sopivampi summa. Varatkaa aika lastenvalvojalle että elarit pienenee. Kaikki perheen tulot ja menot pitää huomioida kun elarit lasketaan.

  Re: Saako opintolainaa kelan opinnoilla?

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   6.9.24 12:17:44

Ei muuten pidä huomioida lain mukaan muita tuloja elareita laskettaessa, kuin asumiseen ja ns. pakollisiin menoihin kuluva raha eli sähkö, vesi, jäte jne. Tämän tiedon antoi minulle ihan juristi oikeusaputoimistossa, kun kerroin että lastenvalvoja laski mukaan jopa exän remonttilainakulut. Ne kun eivät ole pakollisia menoja.

  Re: Saako opintolainaa kelan opinnoilla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 12:24:54

Ä, ei tietenkään kuulu. Lapsista kuuluu huolehtia ensin. Sitten voi vasta tuhlata muuhun, jos rahaa jää. Näin se on ydinperheissäkin.

  Re: Saako opintolainaa kelan opinnoilla?

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   6.9.24 14:15:40

Siis olet saanut opiskella kun oletliiton päivärahalla ja nyt liiton päivät on täynnä ja saat vain kelan työmarkkinatukea jatkossa? Mitä ihme tuollainen opiskelu on? Oletko saanut lisäksi sen 9. € verottoman kulukorvauksen lisäksi per päiväraha päivä? Jos olet niin sehän jatkuu edelleen. Tai sitten alat täysipäiväiseksi opiskelijaksi, haet opintorahaa ja nostat opintolainaa. Silloin et tietysti siten voi olla työtön kun olet täysipäiväinen opiskelija. Jos se ei onnistu niin hommaat lapselle hoitajan ja menet töihin. Iltatöihin voit mennä myös jos lapsella on hoitaja. Esimerkiksi se puolisosi tai lapsen isä. Siis jos tahdot opiskella. Elämä on valintoja.

Hallitus ei halua, että ihmiset kouluttautuvat vaan he haluavat kaikki töihin, halpatyövoimaksi orjatyöhön. Vain varakkailla on jatkossa mahdollisuus opiskella.

Ammatin vaihto ei tulevaisuudessa ole enää mahdollista ellei itse pysty rahoittamaan opintojaan.

Hallitus ei halua, että ihmiset vaihtavat ammattiaan hankkimalla toisen koulutuksen.

  Re: Saako opintolainaa kelan opinnoilla?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.9.24 14:19:14

Siis mies voi varmasti katsoa sen lapsen perään niin etsit itsellesi vain viikonlopputöitä opintojen ajaksi?

Itse olen aiemmin opiskellut opintotuen ja lainan turvin, mutta koska asumiskulut kalliit Helsingissä niin kävin illat ja viikonloput töissä. Kesät olin kesätöissä ja sain tehtyä harjoittelut siinä samalla. Joskus tein kesätöiden lisäksi myös osa-aikatöitä iltaisin/viikonloppuisin.

Nyt opiskelen toista tutkintoa (opintolainat on maksettu pois) ja mulla on lapsia. Teen täysipäiväisesti töitä ja opiskelen siinä ohessa. Ei ole todellakaan varaa heittäytyä tukien varaan, en vaikka mies on hyväpalkkainen ja töissä.

Mutta saat varmasti aloittaja lapsilisää ja päivähoitomaksu on ilmainen noilla tuloilla?

Jos nyt ymmärsin oikein, niin miehelläsi on liuta lapsia edellisestä suhteesta, joista maksaa 1000€/kk elareita. Ja tämä sinun lapsesi isä on joku muu kuin nykyinen miehesi? Silloinhan saat Kelasta korotettua lapsilisää vai mikälie n.150€/kk plus sen työttömyysetuuden itsellesi? Ja ilmaiset päivähoitomaksut. Mites asumistuki tai asumislisä?

Jos miehesi on persaukinen niin varmaan tienaa hyvin, jos elarit on noin suuret. Muuta omaan asuntoon lapsesi kanssa, niin saat korotetun lapsilisän, työttömyys etuuden, ilmaiset päivähoitomaksut, asumistuen ja mahdollisesti vielä päälle toimeentulotukea! Jos et halua muuttaa omaan asuntoon, niin sitten ei auta kuin sekä miehen että sinun painaa mahdollisimman paljon niitä töitä.

  Re: Saako opintolainaa kelan opinnoilla?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   7.9.24 05:47:59

Olet aloittaja jo saanut paljon neuvoja tukiasioihin. Minä ehdotan edelleen sitä että menee päivätöihin ja kouluttaudut ilta(etä)opiskeluna uuteen, hyvin työllistävään ammattiin, kun päiväaikainen opiskelu on noin hankala järjestää.

  Re: Saako opintolainaa kelan opinnoilla?

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   7.9.24 05:57:24

Moi ap, tein juuri reilussa vuodessa itselleni amistutkinnon töiden ohessa etänä - voi onnistua sinultakin?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.