Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä tehdä lomautettuna?

Lähettäjä: ping 
Päivämäärä:   5.9.24 15:36:50

No niin, nakki napsahti tännekin eli loppuvuosi mennään nelipäiväisellä viikolla. Mitäköhän sitä sitten tekis?

Kerrottakoon, että aloittajalla on siis kaksi koiraa, joiden kanssa jo muutenkin lenkkeillään mm. lähikansallispuistoissa ja retkeilyalueilla. Lisäksi koirien kanssa treenataan jo muutenkin. Asunto on rempattu, pienehkö ja siisti. Muita harrastuksia on lukeminen ja neulonta.

Viikonloput ovat hyvin riittäneet lepoon ja toipumiseen arjen pyörityksestä mutta nyt kun tulee lisää sitä kuuluisaa vapaa-aikaa niin mitäköhän sitä tekis. Harmillisesti lomautuspäiviä ei saa ottaa esim. viikko putkeen että vois lähteä reissuun esim. Lappiin.

  Re: Mitä tehdä lomautettuna?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   5.9.24 15:38:04

Ottaisin osa-aikaduunin niille päiville, niin saa lisää rahaa

  Re: Mitä tehdä lomautettuna?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.9.24 15:43:03

Töitähän siinä pitää hakea.

  Re: Mitä tehdä lomautettuna?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   5.9.24 15:51:20

Toihan ois just ihana väli tehdä vaikka reilummin niitä neuloksia ja sitten myydä niitä vaikka joulumyyjäisissä.

Ja kun kerran harrastat myös koiria, niin erilaisten kurssien kouluttamisen kautta voi myös saada lisätuloja.

Jos rahaa ei tarvitse, niin sitten vain olet ja nautit lisääntyneestä vapaa-ajasta. Tai lähdet vaikka opiskelemaan jotain uutta.

  Re: Mitä tehdä lomautettuna?

Lähettäjä: ping 
Päivämäärä:   5.9.24 15:56:22

...: Kuka palkkaa töihin sellaisen, joka voi tehdä töitä yhtenä päivänä viikossa? Lisäksi se tulee olemaan perjantai koska silloin meillä ei ole yhtään palaveria. Eri asia jos olisi kokoaikaisesti lomautettuna niin tietysti silloin sitä vaan alkaisi hakea uutta työpaikkaa mutta meillä ei jengiä irtisanota vaan haetaan säästöjä lomauttamalla porukka 1työpäivä/ viikko -systeemillä.

Mulla on ihan hyvä duunipaikka, josta maksetaan hyvää palkkaa. Ajatuksena siis ihan kuollut, että lähtisin kuukaudessa neljän lomautuspäivän takia hakemaan uutta työpaikkaa. Osa-aikaduuneissakin näyttää lukevan, että olethan joustava sillä työajat vaihtelevat.

  Re: Mitä tehdä lomautettuna?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 15:59:38

Moni tallinpitäjä huolisi tuollaisen pitkän viikonlopun lomittajan.

  Re: Mitä tehdä lomautettuna?

Lähettäjä: jappis 
Päivämäärä:   5.9.24 16:07:01

"Moni tallinpitäjä huolisi tuollaisen pitkän viikonlopun lomittajan."

Aloittajahan sanoi, että sillä on ihan hyvä palkka, joten tuskin on tarpeen lähteä koko viikonlopuksi jollekin tallille lomittamaan. Silloinhan sitä vapaa-aikaa ei sitten jäisi lainkaan.

Minun ehdotukseni, on että tee jotain mistä olet aina haaveillut tai ajatellut, että sitten kun on aikaa. Mitä ikinä se sitten sinulle onkaan. Lue ne kirjat, mitä et ole ehtinyt, opisekele uusi kieli, aloita uusi harrastus, opiskele joku uusi kiinnostava käsityötekniikka. Mene koirahierojakurssille tms. Vaikka se uusi harrastuspäivä/-ilta osuisikin jollekin muulle päivälle kuin perjantaille, niin voihan siihen yhden illan uhrata vaikka töissä onkin päivän. Jättää sille illalle vaan kaikki mutt koti- ja koirahommat vähemmälle ja tekee ne sitten silloin perjantaina.

  Re: Mitä tehdä lomautettuna?

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   5.9.24 16:09:47

Tee lyhyitä reissuja lähellä oleviin paikkoihin.

Matkusta lähellä olevaan isompaan kaupunkiin - pe-aamupäivällä saat katsella ihan rauhassa kaupunkia kun suurin osa on töissä.

  Re: Mitä tehdä lomautettuna?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 16:11:40

"Ottaisin osa-aikaduunin niille päiville, niin saa lisää rahaa"

Mistä "ottaisit"?

  Re: Mitä tehdä lomautettuna?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   5.9.24 16:16:28

.: Kevytyrittäjänä voi tehdä koska lystää. Täällä esim. kotihoidossa, siivouksessa ja kaupoissa on aina duunia jos haluaa tehdä.

  Re: Mitä tehdä lomautettuna?

Lähettäjä: jes 
Päivämäärä:   5.9.24 16:21:27

ping, pitää olla tilanteeseen tyytyväinen, tällaista Marinin hallitus ihannoi.

  Re: Mitä tehdä lomautettuna?

Lähettäjä: jahas 
Päivämäärä:   5.9.24 16:47:56

Hlvbetin huono neuvo. Kun ap lähtee tekemään kevytyrittäjänä hommia työttömyyskorvaus katkeaa justiinsa eikä valitusoikeutta ole. Yrittäjä ei saa työntekijän tukia. On siinä tekeminen kun yrittää saada laskut maksettua yhden päivän keikkahommilla XD Lisäksi, onko ap:n paikkakunnalla töitä edes tarjolla ja kykeneekö ap sellaiseen työhön? Esimerkkiesi töissä ei todellakaan ole "aina duunia jos haluaa tehdä". Ei missään ole.

Lähettäjä: ---
Päivämäärä: 5.9.24 16:16:28

.: Kevytyrittäjänä voi tehdä koska lystää. Täällä esim. kotihoidossa, siivouksessa ja kaupoissa on aina duunia jos haluaa tehdä.

  Re: Mitä tehdä lomautettuna?

Lähettäjä: majlis 
Päivämäärä:   9.9.24 13:13:44

Ah,itse ottaisin loman kannalta. En edes miettis lisäduunia. Onnittelut alottajalle :)

  Re: Mitä tehdä lomautettuna?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   9.9.24 13:28:40

"Ah,itse ottaisin loman kannalta. En edes miettis lisäduunia."

joo, olis kerranki kunnon mittainen viikonloppu.

  Re: Mitä tehdä lomautettuna?

Lähettäjä: ping 
Päivämäärä:   9.9.24 13:42:53

Noo, mä en ehkä tartte koko loppuvuotta niitä pitkiä viikonloppuja, en siis vaan osaa maata ja levätä mutta katsellaan mitä tässä tulee duunailtua. Tosiaan osa-aikaduunia en tartte ja muutenkin aika hankalaa koska rajoitettuja nuo ajat, joina pääisisin. Tässä tuli sellainen muutos, että osan saakin pitää putkeen niin ruskaviikot Lapissa kutsuvat nyt alkuun ja sitten niillä lopuilla päivillä varmaan sitten lenkkeillään ja neulotaan.

  Re: Mitä tehdä lomautettuna?

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   9.9.24 13:58:30

En huolehtisi asiaa, siinä on sellainen kumma juttu että jotenkin se aika vaan yhtäkkiä on kulunut. Toki jos jonkun Lapin reissun tms saa tehtyä niin tosi kiva mutta mulla ainakin monta viikkoa meni erilaisiin pikkuhommiin. Kävinkin kaupassa arkipäivänä ja kun ei ollut ruuhkaa tai kiirettä, niin menikin tavallista pidempään tuotteita vertaillessa. Kävin hammaslääkärissä ja gynellä ja kampaajalla ja eläinlääkärillä rokotuttamassa kissat kun kerrankin oli helppo varata aika miettimättä työ kuvioita. Kävin tallilla vähän pidemmän kaavan mukaan ja unohduin juttelemaan tallilavereiden kanssa, autoin puomien nostamisessa yms (toki aloittajalle ei ole hevosta mutta samalla tavalla mahdollisesti toteutettavissa muissa sosiaalisissa tilanteissa). Nukuin vähän tavallista pidempään aamulla ja söin aamiaisen rauhassa kirjaa lukien, kerrankin sai rauhassa juoda toisen kupin teetä. Kävin kirjastossa rauhassa tutkailemassa uutuushyllyköt. Kävin uimahallissa kun siellä oli rauhallista.

Ja kun sitten ylimääräiset vapaat päättyi tuntui että eihän sitä nyt mitään sen kummempaa ehtinyt tehdäkään. Mutta kivaa ja rentoa oli.

  Re: Mitä tehdä lomautettuna?

Lähettäjä: Pepsi 
Päivämäärä:   9.9.24 15:39:14

Itse ulkoilisin enemmän ja nauttisin siitä ajasta perjantaiaamupäivisin kun muut on vielä töissä. Joka paikassa on rauhallisempaa: uimahalleissa, lenkkipoluilla, kaupassa...

Nukkuisin pitkään, neuloisin, lukisin, tekisin lyhyitä yhden päivän reissuja lähikaupunkeihin jne.

Olisin TODELLA kiitollinen ja tyytyväinen jos saisin 4-päiväisen viikon.

Maksetaanko tuosta lomautuspäivästä siis n. 70 % korvaus kassan kautta vai miten se menee?

  Re: Mitä tehdä lomautettuna?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   9.9.24 17:04:18

Etsitkö aloittaja siis pelkkää tekemistä ja ajankulua?

-Jos lähistöllä on uimahalli niin ala käydä siellä.

-Osta lyijykynä ja vesivärit ja akvarellipaperia sla piirtää ja maalata vesiväreillä.

Opettele virkkaamaan isoäidin neliöitä ja tee niistä vaikka pikkuliinoja tai esim. torkkuhuopa.

-Ala tehdä kortteja ( onnittelu, joulu- ym muita kortteja.

-Askartele joulumyyjäisiin vaikka joulukoristeita.

-Siivoa ja konmarita.

  Re: Mitä tehdä lomautettuna?

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   9.9.24 19:06:32

Mä oon ollut sikanaan puolisen vuotta nelipäiväsellä, ja se oli kyllä kiva tahti tehdä töitä ja hengata vapaalla. Pystyin jonkin verran vaihtelemaan lomautuspäiviä eri viikonpäiville, ja yhdistelmä "ekalla viikolla pe - tokalla viikolla ma" oli ihan hauska, sillä sai "pääsiäisen joka toiseksi viikonlopuksi!

Ja vapaathan voi käyttää monella tapaa. Itte ratsastin sen talven likimain aina vain päiväsaikaan valoisalla. Lisäksi mökkeiltiin (mun porukoitten talviasuttava mökki on reilun tunnin ajomatkan päässä), lähdin mukaan siipan työmatkoille, jotka useinon viikonloppuisin, ja tuli kierreltyä erinäisiä museoita ja muuta, mihin harvemmin tulee lähdettyä.

Vaikutus nelipäiväisellä viikolla oli kyllä melkoinen. En pitänyt lainkaan talvilomaani, koska en ollut lainkaan loman tarpeessa. Vaihdoin tuon puolen vuoden jälkeen työpaikkaa, ja sujuvasti meni reilu vuosi lomatta siinäkin (olin niin innoissani työhaastattelukutsusta, ettei tullut mieleeni kysyä edes palkatonta pätkää kesäksi lomaa, vaan reippaasti vedin täysiä viikkoja sen reilun vuoden putkeen).

  Re: Mitä tehdä lomautettuna?

Lähettäjä: ping 
Päivämäärä:   10.9.24 08:13:33

Pepsi; joo, eli ensin 7 työpäivää karenssia ja sitten saa ansiosidonnaista, jota toki ei saa määräänsä enempää eli noin kaksi kuukautta ja sitten leikataan se 20%. Toki kun kyseessä on yksi päivä viikossa niin tuo kaksi kuukautta riittää pitkälle ensi vuoteenkin jos lomautukset jatkuvat. Toistaiseksi ei ole muuta tietoa kuin, että loppuvuosi mennään näin.

Tosiaan tekemistä tässä vähän ihmettelin kun muutenkin viikonloppuisin aika riittää moneen (ei lapsia eikä miestä) mutta kivoja vinkkejä ja moni toteutuskelpoinen. Itse asiassa ilmoittauduin keramiikkakurssille vaikkei sitä kukaan varsinaisesti ehdottanutkaan.

  Re: Mitä tehdä lomautettuna?

Lähettäjä: Pepsi 
Päivämäärä:   10.9.24 08:27:20

ping: Ai niiin että ensin on tavallaan 7 viikon ajan karenssipäiviä se 1 pv viikossa. Hitto, onpa perseestä.

  Re: Mitä tehdä lomautettuna?

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   10.9.24 09:55:08

Tuollainen perjantailomautus loppuvuodeksi olisi kyllä mahtava juttu. Piti ihan huvikseen laskea, ja itse saisin tuolla ihan ilman mitään ansiosidonnaisia käteen suunnilleen saman verran kuin saan nyt viisipäiväisellä viikolla, koska veroprosenttia saisi samalla laskea.

Itse tekisin kaikkea mihin ei normaalisti ole mahdollisuutta: pidempiä viikonloppureissuja, ulkoilua ja harrastamista päiväaikaan, jne.

  Re: Mitä tehdä lomautettuna?

Lähettäjä: Muu 
Päivämäärä:   10.9.24 10:01:25

Toi olisi ihanaa! Tekisin sitä samaa mitä muutenkin vapaa-ajalla, nyt siihen olisi vaan enemmän ja paremmin aikaa. Pieneen reissuunkin ehtii, kun lähtee to illasta.

  Re: Mitä tehdä lomautettuna?

Lähettäjä: ping 
Päivämäärä:   10.9.24 12:20:12

Pepsi; jep.

Ennen 1.9.2024 se oli viisi päivää mutta tämän ansiosidonnaisen muutoksen takia muuttui seitsemään ja lisäksi tulee se heikennys. Aikaisemmin sai 400 päivää ansiosidonnaista. Nyt saa noin 2kk täyttä ansiosidonnaista ja sen jälkeen leikataan 20% ja sitä saa noin 8 kk ja sitten leikataan lisää.

Eikä siinä mitään, ymmärrän, että kaikilta leikataan ja onhan ansiosidonnainen ihan hyvä. Itsekin jos olisin täydellä lomautuksella tai työtön, niin käteen jäävä osuus on luokkaa 1600-1700€/ kk mutta yksin kun maksaa kaiken lystin, mm. asuntolainan ja asuu lisäksi kehä3 sisäpuolella niin kuvio on lopulta taloudellisesti mahdoton. Täytyy toivoa, että jos tulee täysi lomautus niin löytyisi töitä. Tai saa tuon asunnon myytyä niin, että saa omansa pois.

  Re: Mitä tehdä lomautettuna?

Lähettäjä: Muistelo 
Päivämäärä:   10.9.24 12:26:08

Omalla kohdalla oli vähän samanlaiset fiilikset, mutta niin vaan ne vapaapäivät täyttyivät samantien tekemisestä. Kun alkoi taas täyspäiväinen viikko, harmitti, kun tuntui ettei töihin ehtisi menemään. Minulla päivä oli myös perjantai, pitkä viikonloppu oli ihan parasta.

  Re: Mitä tehdä lomautettuna?

Lähettäjä: Mmm 
Päivämäärä:   10.9.24 12:48:44

No jos ei ole rahasta pulaa, niin harrastaisin ihan niitä samoja asioita kuin muutenkin. Olisi vain vähän enemmän aikaa harrastaa niitä. Voisi käydä vaikka yhden kerran enemmän salitta tai uimassa tai koirien kanssa treenaamassa. Tai voisi ottaa yhden harrastuksen lisää. Tai taikka kokeilla kokkailla uusia ruokia, kun itse en ainakaan arkena jaksa enkä ehdi kokeilla mitään uusia reseptejä. Voisi tehdä arkipäiviksi ruokia valmiiksi. Tai voisi ruveta ompelemaan, neulomaan tai tekemään joulukransseja (tai muita ajankohtaisia askarteluja). Voi että mä keksisin ihan miljoona asiaa, mitä voisin tehdä ylimääräisenä vapaapäivänä. Kotiakin voisi kunnostaa ja laittaa vaikka kirpparille tavaraa myyntiin. ....... Ja sitten todennäköisesti aikani vierähtäisi ihan vaan pitkään nukkuessa, sarjoja katsoessa ja somea selatessa ;P

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.