Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 08:12:53

Oon jo yli 30 mut silti tuntuu että mun omia päätöksiä ja haluja ei kuunnella vaan jyrätään. Esim jos olen suunnitellut itselleni jonkun menon ja vanhempani tarvitsee just silloin koirille hoitajan, ei ole mitään muuta vaihoehtoa kuin hoitaa niitä koiria. Käyn tosi harvoin ulkona ja eiköhän se yks kerta kun olen menossa ole just silloin pitää olla hommissa. Joten perun oman menoni. Tämä ärsyttää, enkä voi suunnitella mitään ennenkun kysyn onko mulle jo suunniteltu jotain jollekin tietylle viikonlopulle. Olen liian kiltti sanomaan vastaan, tulee huono fiilis aina kun pidän puoleni. Mut tämmöstä tää on aina ollu, olen tytär jonka pitää edelleen aikuisenakin olla valmiina palvelemassa vanhempiani.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   5.9.24 08:16:44

Lakkaa olemasta kynnysmatto. Sun täytyy itse pitää puoliasi, kukaan muu ei sitä sun puolesta tee. Voit aloittaa sillä, ettet vastaa sun vanhemmille silloin kun sulla on sovittuja menoja.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   5.9.24 08:17:45

Mitä pelkäät tapahtuvan jos sanot että ei sovi tänään? Oma valontahan tuo on joten suotta harmittelet kun asiaan olisi kahden kirjaimen ratkaisu, E ja I.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.9.24 08:17:58

Kyllä sä itsekin tiedät, että ainoa, joka tilanteelle voi jotain tehdä, olet sinä itse.

Älä hoida koiria, sano, että sinulla on muuta menoa. Jos alkaa vänkäämään, voi tilanteesta poistua tai painaa punaista luuria. Ja mennä sinne menoihinsa.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 08:19:10

Sama juttu mutta koirien tilalla on hevoset. Ei niitä voi hoidottakaan jättää.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 08:20:51

No voin kieltäytyä joo mutta sitten he ei pääse omille reissuilleen mikä on niille tärkeää.. tää on just tätä. Oon vaikeassa tilanteessa. Muttaku tää kaikki sysätään mulle vaikka on sisaruksia, heillä vaan on perhe joka riittää syyksi ettei pysty

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   5.9.24 08:31:57

Hanki oma koti. Älä vastaa puhelimeen silloin, kun olet menossa johonkin. Äläkä yhtenään raportoi vanhemmillesi kaikista menoistasi, jos olet yli 18-vuotias!

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: Helmi 
Päivämäärä:   5.9.24 08:32:47

No sitten he ei pääse, ikävä juttu. Vai onko tässä takana jotain muutakin kuin mitä olet kertonut? Ihan puhtaan vilpittömästi jätät aina menemättä omiin menoihisi ihan vain siitä syystä että vanhempasi pääsevät omiinsa? Vai tapahtuuko tässä joku välirikko, rahahanojen sulku tai muu tapaus jos kerrankin menisit itse omiin menoihisi ja vanhemmat siirtävät omaansa sellaiseen ajankohtaan että olet vapaa hoitamaan koiraa?

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 08:32:53

Mulla on ollu oma koti jo 14 vuotta

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   5.9.24 08:36:39

Voit joo kieltäytyä jolloin vanhempasi eivät pääse menoilleen, tai joit sanoa juu, jolloin sinä et pääse omillesi. Miksi heidän menonsa olisivat tärkeämpiä kuin sinun? Miksi hyväksyt sen, että sinä kiltisti perut omat menosi joka kerta kun he niin päättävät? Opettele sanomaan ei ja pidä siitä kiinni! Vanhempiesi täytyy hyväksyä se, että sinulla on aikuisena ihmisenä muutakin elämää kuin he. Sinulla on (tai siis pitäisi olla) omakin elämä jota sinulla on oikeus elää niin kuin itse haluat, ilman että vanhemmat sanelevat sinulle mitä voit tehdä ja milloin.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 08:41:09

Najadi, niinhän mulla onkin omakin elämä. Mutta äiteni on vähän narsisti. Vetää hirveet pultit kun asiat ei mene niin kuin hän haluaa

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.9.24 08:44:59

Okei, siinähän vetää pultit. Asut muualla, anna raivota, älä lue viestejä äläkä vastaa puhelimeen.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: Venla 
Päivämäärä:   5.9.24 08:52:05

No sellasta se koiran/ lemmikin omistajan elämä on. Sillon kun elukan ottaa, niin pitää myös hyväksyä se, ettei välttämättä mihinkään isommille reissuille lähdetä. Meidän porukat teki mun kanssa vähän vastaavaa ja lopettivat siinä kohtaa kun saimme lapsen. Sen jälkeen koirat meni ilman ongelmia koirahoitolaan. Eli kyllä sun vanhemmat reissuilleen pääsisivät jos oikeasti haluavat

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 08:59:46

Ainoo vaan että kun ovat haalineet niitä koiria niin paljon, että koirahoitola vaihtoehto on hankala

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   5.9.24 09:00:52

"No voin kieltäytyä joo mutta sitten he ei pääse omille reissuilleen mikä on niille tärkeää.. tää on just tätä. Oon vaikeassa tilanteessa. Muttaku tää kaikki sysätään mulle vaikka on sisaruksia, heillä vaan on perhe joka riittää syyksi ettei pysty"

Voit kieltäytyä ja pääsevät reissuilleen kun etsivät toisen hoitajan. Ei ole aikuisille ihmisille minkäänlainen ongelma, hoitoloita löytyy kyllä.
Et ole vaikeassa tilanteessa. Voit aivan hyvin kieltäytyä. Jos äiti vetää pultit niin siinähän vetää. Kaikki sysätään sinulle niin pitkään kuin annat sysätä. Ratkaisu on sinun omissa käsissäsi.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.9.24 09:08:08

Normaali ihminen hankkii ensin koirille hoitajan, ja varaa reissun vasta sitten. Eli vanhempiesi pitää ensin kysyä sinulta, sopiiko ajankohta X. Selitä tämä äidillesi, narsistit harvemmin ovat vajaaälyisiä.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 09:09:48

Yleensä se menee just niin päin et reissu on jo varattu ja sit kysellään

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: Itsenäistyminen 
Päivämäärä:   5.9.24 09:10:21

Huono fiilis sulle tulee aina koska olet liian kiltti.
Siitä on vain yksi tie pois ja se on itsesi arvostaminen. Vanhempasi eivät sinun mielipidettäsi näköjään arvosta joten sinun pitää se heille vaikeimman kautta opettaa.
Onhan se hankala kuvio kun olet tottunut että vanhemmat määräävät mutta olet jo aikuinen ja nyt saa jo kaavat muuttua.

Mietipä kumpi on pahempi. Se että vanhempasi hallitsevat elämääsi ärsyttävän paljon edelleen vai se että sulle tulee hetkeksi huono fiilis mutta kaavat alkavat muuttua.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.9.24 09:23:20

Okei, miksi olisi kamalaa, jos varattu reissu menisikin pieleen?

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: hhh 
Päivämäärä:   5.9.24 10:07:07

Kyllä ne siitä kuolee ja pääset vihdoin elämään omaa elämääsi. Jaksaa jaksaa!

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: Sisko 
Päivämäärä:   5.9.24 10:12:39

Valinta on sinun; joko alistut kohtaloosi tai opettelet sanomaan ei.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   5.9.24 10:25:28

” Voit joo kieltäytyä jolloin vanhempasi eivät pääse menoilleen, tai joit sanoa juu, jolloin sinä et pääse omillesi. Miksi heidän menonsa olisivat tärkeämpiä kuin sinun? Miksi hyväksyt sen, että sinä kiltisti perut omat menosi joka kerta kun he niin päättävät? Opettele sanomaan ei ja pidä siitä kiinni! ”

Ja mitä sitten jos äitisi vetää pultit? Voi voi? Anna raivota. Aikuisen pitää osata pyytää apua ja kertoa milloin sitä tarvitsee. Tuohan on äidiltäsi henkistä väkivaltaa!

Alan ymmärtää, miksi yksi tuttu oli niin ärsyttävä tuuliviiri nuorempana! Saatettiin sopia jotain ja kaikki sääti menonsa sen mukaan, että tää tyyppi pääsi kans. Pahimmillaan perui samana päivänä menonsa ja oli muuten ärsyttävää! Toivottavasti sinä et ole tuollainen, joka kumartelee äidilleen, mutta pyllistelee ystävälleen. Tuo kaveri nimittäin jäi usein yksin, kun teki liikaa tempauksiaan ja eihän me tiedetty miksi. Ja toisaalta, eipä se ois auttanut, jos ois kertonut, koska ei me muut haluta hyppiä thden ihmisen äidin pillin mukaan.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   5.9.24 10:26:57

"Ainoo vaan että kun ovat haalineet niitä koiria niin paljon, että koirahoitola vaihtoehto on hankala"

Sou? Heidän koirat, heidän ongelma. Hankaluudet kuuluvat elämään. Hoitajan saa hommattua kotiinkin.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   5.9.24 10:27:39

Ja jos haluavat reissulle, niin kyllä rahalla löytyy myös hoitajia kotiin. Ja tosiaan normaalia on sopia ENSIN hoitajat, ditten varata reissu. Ei toisinpäin!

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   5.9.24 10:33:35

Oletko muuten kuin henkisesti riippuvainen heistä? Lykkäävätkö rahaa tai asutko heidän omistamassaan talossa? Narsistia nimenomaan pitääkin huudattaa ja antaa olla sen raivobsa kanssa. Totaalinen radiohiljaisuus, kysyt kuukauden päästä että osaako käyttäytyä vai jatketaanko näin. Minulla on vanhemmat kuolleet ja ihan hyvin pärjään ilman heitä.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 10:37:03

"Toivottavasti sinä et ole tuollainen, joka kumartelee äidilleen, mutta pyllistelee ystävälleen. Tuo kaveri nimittäin jäi usein yksin, kun teki liikaa tempauksiaan ja eihän me tiedetty miksi. Ja toisaalta, eipä se ois auttanut, jos ois kertonut, koska ei me muut haluta hyppiä yhden ihmisen äidin pillin mukaan."

Toivottavasti ymmärrät, kuinka huono ystävä itsekin olet. Aloittajan äidin käytös ja myös kaverisi äidin käytös on sairasta, henkistä väkivaltaa, ja ihminen joka on altistettu sille koko elämänsä ajan, ei välttämättä yksin osaa irrottautua tuollaisesta vanhemmasta. Siksihän aloittajakin tänne kirjoittaa, pyytääkseen apua! Oikea ystävä ei hylkää siinä kohtaa, vaan auttaa toista ja tukee.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   5.9.24 10:38:54

Vaikea tukea muutoksessa jos toinen ei edes halua sitä.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 10:44:36

En ole mitenkään riippuvainen. Omistan itse asuntoni yms. Äite soittaa mulle yleensä silloin kun tarvii just apua. Muodon vuoksi saattaa alkuun kysyä mitä kuuluu ja sit vaaditaan palveluksia

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   5.9.24 10:46:49

No jos kysyy mitä kuuluu niin kerrot innoissasi menoista "mahtavaa tällä kertaa päästä kun sinä olet aina pilannut reissuni vaatimalla juuri silloin palveluksia, aiotko nytkin pilata sen ja räyhätä jos en taas laiminlyö kavereitani sinun oikkujesi takia" " oletko koskaan miettinyt kuin mullkku ja kuspää olet". Siinä sinulle seuraavan puhelun sabat, saa käyttää.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 10:48:13

"En ole mitenkään riippuvainen. Omistan itse asuntoni yms. Äite soittaa mulle yleensä silloin kun tarvii just apua. Muodon vuoksi saattaa alkuun kysyä mitä kuuluu ja sit vaaditaan palveluksia"

Mikä siis pakottaa sinut hoitamaan koiria oman elämäsi kustannuksella? Ja tekemään muita palveluksia?

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: ´ 
Päivämäärä:   5.9.24 10:51:08

No kuinka paljoa etukäteen joku ilmoittaa, että nyt pitää koiria hoitaa? Jos joku ilmoittaa vaikka kahta päivää ennen tai ihan viikkoakin ennen, on toinen hyvin voinut ehtiä sopia menon. Kyllähän sen kysyjän tulisi ymmärtää, että ei hän voi saada toisia toimimaan oman pillinsä mukaan, jos ei ymmärrä ajoissa kysyä.

Ihan normaali ihmisen tulisi tämä ymmärtää. Toki joskus voi tulla joku hätätilanne, mutta se, että ihminen keksii vaikka yks kaks että lähden shoppailemaan huomenna toiseen kaupunkiin, tulepas koiria hoitamaan, ei ole tällainen syy.
Tämän tyyppinen ihminen pompottaa eikä kunnioita muiden menoja yhtään!

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 11:00:22

Jos ei vanhemmat ymmärrä katkaista napanuoraa, sun täytyy katkaista se. Pidät vanhemmille tärkeitä menoja tärkeämpinä kuin omia tärkeitä (mm ihmisten kanssa tapaaminen) menojasi. Sun puolia ei kukaan pidä jos et itse sitä ala tekemään.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: elan 
Päivämäärä:   5.9.24 11:24:10

Mulla on ystävä, joka hyppii puolisonsa pillin mukaan vastaavasti. Kaikilla meidän porukassa on eämässä paljon meneillään, ja sovittuja tapaamisia varten kaikki järjestelevät menojaan, sopivat lasten hoidosta, matkustavat toiselle paikkakunnalle jne. Ja joka kerta tämän yhden puoliso järjestää sitten samana päivänä jotain draamaa niin, ettei ystävä pääse koskaan paikalle, koska pitää olla kotona setvimässä tätä draamaa ja lohduttamassa kumppania.

Tämä ystävä, kuten aloittajakin, on henkisen väkivallan uhri. Ymmärrämme ystävinä sen. Olemme siitä monesti sanoneetkin. Mutta lopulta aikuisen ihmisen olisi itse otettava ohjat ja vastuu elämässään, ja laitettava rajat vanhempien tai puolison tai kenen muunkaan perseilylle. Ystävänä voit yrittää tukea, mutta kun se uhri aina kääntyy puolustamaan sitä läheistään ja selittelee, vähän kuten aloittajakin tässä, miten sille läheiselle tulee vaikeuksia ja paha mieli, jos hänen pillinsä mukaan ei tanssita. Varmasti perimmäinen pelko on läheisen ihmissuhteen kariutuminen.

En ainakaan itse oikein tiedä, mitä tilanteessa voisi tehdä. Väkisinkin tämän ystävän kanssa menojen suunnittelu jää vähemmälle. En halua lähteä siihenkään, että kerrasta toiseen järjestelen oman elämäni niin että voidaan nähdä, ja aina seurauksena on menojen peruminen edellisenä tai samana päivänä. Tuntuu, että minäkin joudun välillisesti hänen puolisonsa pompoteltavaksi.

Aloittajalle: sinun on vaan otettava vastuu siitä, että laitat vanhemmillesi rajat. Sanot etukäteen, että seuraavan kerran kun he tarvitsevat koirille hoitajaa, siitä pitää sopia sinun kanssasi hyvissä ajoin etukäteen.

Jos sitten tulee hoitopyyntö aikaan jolloin olet jo sopinut muuta, niin kerrot vaan, että et nyt pääse. Siitä seuraa varmasti huutoa ja kiukkua. Kerrot rauhallisesti, että olet ilmoittanut jo, että näistä pitää sopia etukäteen kanssasi ja annat heidän huutaa. Pidä omista rajoistasi kiinni.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: 7 
Päivämäärä:   5.9.24 11:42:01

Koiran omistajan tulisi myös tiedostaa että se ensimmäinen prioriteetti on ne koirat eikä omat menot. Jos omat menot on tärkeää sitten ei tule ottaa lemmikkiä.

Ja jos jotain suunnittelee, se kannattaa aloittaa siitä, että miten lemmikin hoito järjestetään eikä niin, että ensin varataan hotellit ja matkat ja sitten mietitään että no tuupataan nuo lemmikit jollekin.

Tuskin kellekään lemmikinomistajalle ihan yllätyksenä tulee, että ylihuomenna hotellimatka jonnekin ja 1 päivä aikaa kysyä hoitaako joku lemmikkiä sillä aikaa...

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   5.9.24 12:14:04

” Toivottavasti ymmärrät, kuinka huono ystävä itsekin olet. Aloittajan äidin käytös ja myös kaverisi äidin käytös on sairasta, henkistä väkivaltaa, ja ihminen joka on altistettu sille koko elämänsä ajan, ei välttämättä yksin osaa irrottautua tuollaisesta vanhemmasta. Siksihän aloittajakin tänne kirjoittaa, pyytääkseen apua! Oikea ystävä ei hylkää siinä kohtaa, vaan auttaa toista ja tukee.”

Mistä tiedät, ettei ois tuettu? Jos vaan feidaa yhtäkkiä, niin ei siinä sympatiaa heru, kun ei kerro ees miksi ja muille jää laskut maksettavaksi.

Ja jos ois kertonut että vanhempi noin tekee, niin joo, ois voitu olla empaattisia, mutta ei me joka kerta voida varata ylimääräisiä hotellihuoneita ja todeta että ”ai, äitis taas on hankala, no mepä maksetaan!”. Hotrllihuone nyt vaan esimerkkinä, mutta siis kuluja, joita ei saa takaisin, jos viimehetkellä peruu ja muut joutuu maksamaan peruneen osan. Kyllä siinä sitten parin kerran jälkeen monikin toteaa, että parempi kun ei kutsuta, kun tulee meille kalliimmaksi, joka ikinen kerta!

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 12:23:12

En tiedä mistä te saitte nyt jonkun hotelli matkan tänne, mutta sellasta en harrasta kun on itselläkin niitä koiria :D joten ystävien kanssa käyn iltaa istumassa ja keikoilla. Kukaan ei joudu siis maksamaan mitään perumisia

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 12:29:18

Hotelli oli tuon yhden kommentoijan oma esimerkki hänen omasta elämästään.

Jos kerran peruminen ei aiheuta sinulle tai kavereillesi mitään ongelmia, niin mikä hätä sinulla sitten on?

Vai menikö vain puolustusvaihe päälle? Miksi?

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 12:32:52

Puolusteluvaihde varmaan meni päälle. Kyllä se peruminen aiheuttaa mulle itelle mielipahaa

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 12:34:10

Jep. Älä unohda, että sinun mielipahasi on ihan yhtä tärkeää kuin vanhempiesi tai kavereidesikin.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 12:37:34

Mua vanhempana harmittaisi jos lapsen suunnitelmat menisi mönkään toistuvasti mun takia. Löytyy muitakin koirankaitsijoita. Tai sitten eletään kuten on itse valittu, ja pysytään koirista nauttimassa kotona.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: yksinkertaista 
Päivämäärä:   5.9.24 12:46:59

"Joten perun oman menoni."

Älä peru omaa menoasi, vaan mene sinne ja anna vanhempien hankkia joku muu koiranhoitaja. Problem solved.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.9.24 12:48:06

Kuulepa, sinä olet oman itsesi ja elämäsi pomo, eivät vanhempasi. Elä sen mukaisesti.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: häh 
Päivämäärä:   5.9.24 12:49:53

"No voin kieltäytyä joo mutta sitten he ei pääse omille reissuilleen mikä on niille tärkeää.."

No pääseväthän he, kun hommaavat elukoille jonkun toisen hoitajan. Et sinä ole ainoa ihminen maailmassa joka niitä pystyy hoitamaan. Koita laittaa sormi vesilasiin, jäikö reikä? Niinpä niin.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.9.24 12:51:58

Tuo jatkuu ihan tasan niin kauan kuin itse annat sen jatkua. Kyseessä on ihan täysin oma valintasi: joko annat vanhempasi hallita elämääsi ja hyppyyttää sinua oman mielensä mukaan tai sitten opettelet sanomaan "ei" silläkin uhalla, että tulee välirikko. Mieti, kumpaa haluat, ja toimi sen mukaan. Ei tuohon kukaan muu voi vaikuttaa kuin sinä itse.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: Itsenäistyminen 
Päivämäärä:   5.9.24 12:55:50

Sano se viimeinen sana ja se on ei

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   5.9.24 13:01:02

Ne on huomanneet, ettet itse hallitse elämääsi.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   5.9.24 13:01:32

Samaa mieltä pisteen kanssa. Kai se äitikin saa harmistua jos menee suunnitelmat pieleen, mutta ei sinun nyt äidin reaktioita tarvitse pelätä, kun ette edes asu yhdessä. En pidä tuollaista ihmistä liian kilttinä vaan pelkästään tahdottomana vätyksenä, joka ei kerro mitä haluaa. Kunnioittavaa käytöstä on sanoa mitä haluaa ja mitä ei halua, eikä pyöriä toisten marionettina ja purputtaa selän takana. Äitinä tiedän miten inhottavaa on, kun lapsi keksii päästään, että äidille ei voi sanoa vastaan. Meillä ongelma johtuu temperamenttieroista. Ehkä teilläkin? Toinen sanoo aina suoraan mikä käy ja mikä ei käy. Toinen taas oli hautonut mielessään ties mitä, kunnes lopetti yhtäkkiä kommunikoinnin kokonaan. Ja kyse hänen omista eläimistään.
Mutta jos nuo koirat ovat sinun hankkimiasi tmv, mikä usein on nuorilla tilanne, että eläimiä hoidatetaan vanhemmilla kiireisiin vedoten, niin silloin kyllä sopisin ennakolta aikoja, jolloin otat ne hoitoon. Ja vaikkeivät olisikaan, niin muutaman kerran vuodessa kyllä auttaisin vanhempia. Muuta ei tarvita kuin avaat suusi ja neuvottelette.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.9.24 13:01:35

Oletko kertaakaan kokeillut, että jos kieltäydyt, niin perutaanko sitä "tärkeää" reissua edes vai alkaako löytyä muitakin hoitopaikkoja? Itkuvirsi perumisesta voi olla vain ihan sinun kiristämistäsi.

Ja jos kerran edes pakotat heidät joko perumaan tai etsimään toisen hoitopaikan, niin ehkä edes oppivat, että hoitopaikka kysytään jatkossa ennen varaamista.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: ?! 
Päivämäärä:   5.9.24 13:09:26

Onkos nimimerkillä M myös tapana raivota lapsilleen ja vetää hirveät pultit, jos asiat eivät mene kuten haluat vai miksi vertaat omaa perhettäsi aloittajan tapaukseen? Ja vielä väität, että aloittajalla on tuossa hänen tapauksessaan KUNNIOITUKSEN puutetta vanhempaansa kohtaan vaikka näyttää olevan juuri toisesta suunnasta sitä.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 13:10:39

Kannattaisiko katkaista se napanuora? Muutto vaikka 200km päähän ja omien rajojen asettaminen voisi auttaa kummasti.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   5.9.24 13:30:14

Totta tuokin että väärin syyllistää äitiä jos ei ole edes sanottu että olisi omiakin menoja.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 13:33:22

Oon sanonut omista menoostani mutta ne ei ole sit niin tärkeitä. Mun äite ei näe mitään muuta kuin sen oman maailmansa

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 13:36:23

Mutta jos nuo koirat ovat sinun hankkimiasi tmv, mikä usein on nuorilla tilanne, että eläimiä hoidatetaan vanhemmilla kiireisiin vedoten, niin silloin kyllä sopisin ennakolta aikoja, jolloin otat ne hoitoon. Ja vaikkeivät olisikaan, niin muutaman kerran vuodessa kyllä auttaisin vanhempia. Muuta ei tarvita kuin avaat suusi ja neuvottelette.

Miten äidin koirat muuttuvat yhtäkkiä aloittajan koiriksi?
Aloituksesta ymmärtää, että äiti kysyy omien koirien hoitajaksi aloittajaa:

Esim jos olen suunnitellut itselleni jonkun menon ja vanhempani tarvitsee just silloin koirille hoitajan, ei ole mitään muuta vaihoehtoa kuin hoitaa niitä koiria

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   5.9.24 13:37:25

No miksi et pidä puoliasi? Valitettavasti sitä ei voi muut puolestasi tehdä. Koko maailmaa et voi koskaan miellyttää eikä ole edes järkeä yrittää. Uskotko että hankalampi ihminen on tuollainen joka ei sano ikinä omaa mirlipidettä mutta sitren mieli menee pahaksi. Paljon helpompi on toimia ihmisen kanssa joka kertoo mielipiteensä ja hänen kanssaan voi neuvotella. Joskus joku suuttuu mutta mitä sitte?

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   5.9.24 13:53:29

Ei ne muuttuneet, vaan usein näin on, että hankitaan se koira ja yhtäkkiä jää vanhemmille. Ehkä näin ei ole aloittajalla. En tiennyt, että ei saa kertoa esimerkkejä omasta elämästä :D Kerron lisää:
Minun äiti hoiti minun koiria välillä ja halusi jopa ottaa vuohet lomareissun ajaksi pihalleen! Ei tarvinnut hankkia omia, vaan pääsi helposti eroon kun reissu ohi. Miniän äiti hoitaa miniän koiraa. Itse ei käydä missään oikein ikinä, mutta koirat hoituisivat sen toimesta joka hoitaisi muutkin kotieläimet. Tyttären koira tulee kohta meille penikoimaan, kun täällä on paremmin tilaa. Eipä näistä paineita kannata ottaa. Paitsi näistä puhumattomista. Raskaita tyyppejä.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.9.24 13:57:48

M, mene purkamaan omat traumasi omaan ketjuusi. Aloittaja sanoi vanhempien hankkineen ison lauman koiria ja käyttävät sitä syynä, ettei niin montaa voi laittaa hoitolaankaan.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   5.9.24 14:00:55

Se on ihan eri asia jos hoitaminen sopii myös hoitajalle, eikä sen vuoksi peruta aina omia jo sovittuja menoja. Aloittaja vaan on niin nujerrettu vanhempien (tai äidin) toimesta, että ei kykene hallitsemaan omaa elämäänsä.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   5.9.24 14:01:10

... sulla niitä traumoja tuntuu olevan.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   5.9.24 14:09:20

Siinä vaiheessa kun hankitaan lauma jotain niin pitää ymmärtää että jatkossa ei reissuun niin vain lähdetä. Sama oli kyse lapsista tai eläimistä. On turha alkaa marttyyriksi tai mököttää niille joilla hoidettavia vähemmän

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: Jams 
Päivämäärä:   5.9.24 16:30:30

Isäni on myös raivoava narsisti, jos yhtään mitään sanoo vastaan. Jos huutaa minulle puhelimessa enkä silloin jaksaisi sanoa vastaan, niin yksinkertaisesti lyön luurin korvaan. Soittakoon uudestaan, kun on rauhoittunut. Ja jos ei ole, niin lyön uudestaan luurin korvaan. Nykyään harvoin edes vastaan hänen soittoihinsa. Mitään palveluksia en ole tehnyt aikoihin.

Olen ollut aloittaja kanssasi aika samantyyppisessä tilanteessa, jossa isäni ei kunnioita pätkääkään minun elämääni. Jos on oikeasti narsistinen ihminen, niin muista, että HÄN EI MUUTU, ei vaikka mitä tekisit! Minäkin yritin olla ystävällinen ja ajattelin, että kyllä se siitä. Kuule ei, hyväksikäyttö jatkuu niin pitkään kuin sinä itse sen sallit. Kun laitat itse asialle stopin, saat olla rauhassa.

Miksi haluat tuhota itsesi ja elämäsi? Minä tein sen virheen, että liian pitkään alistuin kaikkeen. Osa minusta tuhoutui siinä ja korjaan itseäni varmasti vielä pitkään. Sinäkin kyllä selviät tuosta, kun tajuat, että sinun elämäsi on sinun ja heidän surkeat valintansa eivät ole sinun asiasi. Jos on liian monta koiraa, niin ongelma on heidän. Muista myös, että he eivät arvista sinua pätkääkään, joten miksi sinä alistuisit heille?

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   5.9.24 16:46:32

"En tiennyt, että ei saa kertoa esimerkkejä omasta elämästä :D Kerron lisää"

Juu varmaan täällä saa lähes mitä vaan, mutta se nyt vaan on huonoa käytöstä tulla lesoilemaan topikkiin, jossa aloittaja kertoo ongelmistaan narsistisia piirteitä omaavan ja raivoavan vanhemman kanssa, että minullapa on ihana äiti ja sopuisa suhde.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: aivoon ottaa 
Päivämäärä:   5.9.24 16:54:59

Suorastaan v-ituttaa lukea tällaisten aloittajien munattomuuksista. Tuon vertaa ei kyetä sanomaan ei. Voi jumankauta sentään.

Älä sitten sano niille ikinä ei ja perut vaan jatkossakin kaikki omat menosi.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   5.9.24 17:27:59

x: älä huoli, äidillä oli muuten melko narsistista piirteitä. Yritin sanoa, että eläimistä huolehditaan aina ensin ja se on ilo ja etuoikeus. Mut ainahan jotkut jaksaa valittaa. Hyppää yli minun kirjoitukset. Ei niihin kannata elämäänsä tuhlata.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: Jee 
Päivämäärä:   5.9.24 18:00:20

Opettelet sanomaan, että nyt ei käy.

Mun vanhemmat yrittää edelleen välillä puuttua mun elämään. Esim. kasvatan 1-2 pentuetta koiria vuosittain. Yhteen aikaan märistiin joka pentueen kohdalla, että taas pentuja, me luultiin, että olet lopettanut nuo hommat. Itse hoidan ja maksan koirani. Muutaman kerran olen sanonut, että mua loukkaa se jatkuva mussutus pennuista eikä ole aikomustakaan lopettaa kasvattamista. Sitten ne jonkun aikaa taas muistaa sen ja sitten pitää muistuttaa. Toinen on, kun käyn ajamassa kaverin hevosia. Siitä pitää valittaa, kun se on niin vaarallista.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 18:17:39

Sanooko äiti siis suoraan, että menosi ei ole niin tärkeä kuin koiranhoito?

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.9.24 18:45:44

Hyvänen aika, muuttakaa omillenne, ni7n loppuu tuollaiset ongelmat.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.24 19:54:46

Täälä ei monikaan taida tietää millaista on kun on lapsuudesta asti ollut käskytettävänä, maalla kun on kasvanut ja maatilalle on lapsetkin laitettu hommiin. Kyllä se vaan näkyy aikuisenakin vielä ettei osaa pitää omia rajoja. On se helppo sanoa että kieltäydy. Olen kiletäytynytkin kyllä.. pistäny vastaan ja katkonut välit. Mutta kun valot taas paranee niin hetken päästä se homma alkaa taas alusta. Nää lapsuuden traumat on varmaa semmosia että melkein pitäs käydä ammattilaiselle puhumassa läpi

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: Jams 
Päivämäärä:   5.9.24 22:06:00

Laita välit poikki lopullisesti. Hyvä että itse tiedostat traumakäytöksesi, siitä se lähtee. Tiedän miten vaikeaa se on, itse jouduin uhkaamaan poliisilla, kun isä ei meinannut uskoa, että meille ei ole asiaa.

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.9.24 06:47:36

Itselle oli aikoinaan iso oivallus, että samalla tavalla kuin vanhemmat kasvattavat lapsiaan, lapset kasvattavat vanhempiaan. Eli minäkin saan olla vanhempi-lapsisuhteessa toimija ja ohjaaja. Ja tehdä kuten haluan ja vanhempi sitten sopeutuu siihen (aikuinen olen).

Aloittajan kohdalla kuulostaa siltä, että äiti ei ole irtaantunut lapsestaan. Nyt voisi olla se aika irtaantua. Voi tulla pahaa mieltä äidille mutta hän on aikuinen ja selviää siitä kyllä. Tsemppiä!

  Re: Vanhempani hallitsee elämääni

Lähettäjä: Ni 
Päivämäärä:   8.9.24 12:11:28

Joo käy keskustelemassa ammatti-ihmisen kanssa, niin ei tarvi hakata päätä seinään ja olla noin katkera.
Olen myös maalta ja kyllähän sitä piti aina autella vanhempia hommissa. Lopulta sain siitä fyysisen vamman onnettomuudessa. Olin 16v. Kenenkään ei pidä auttaa muita, jos siitä tulee paha mieli. Eli lopeta.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.