Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä ihmettä sitä opiskelisi

Lähettäjä: Tuleva opiskelija 
Päivämäärä:   4.9.24 17:24:36

Haluaisin opiskella itselleni uuden ammatin, en vain tiedä että mitä. Tunnen itseni niin hyvin että lukupäätä minulla ei valitettavasti ole yliopistoon, niin jäljellä jää AMK. Aikuiskoulutuksen tuen poistuttua opiskelut pitäisi saada suoritettua työn ohella mm monimuotoisena/etänä tai esimerkiksi polkuppintoina. Olisiko täällä ihmisiä joiden työpaikka saattaisi kolahtaa näihin spekseihin, toki tiedostan ja ymmärrän että jostain täytyy joustaa eivätkä nämä ole kiveenhakattuja.

- Pidän asiakaspalvelusta mutta en halua työn olevan pelkästään sitä. Teen ”liikkuvaa työtä” tällä hetkellä joten esimerkiksi matkustelu kotimaan rajojen sisäpuolella ei ole ongelma. Olen enemmänkin tekijä kuin suuri ajattelija 😅

- Osittainen tai joustava mahdollisuus tehdä töitä myös etänä -> ymmärrän että tämä riippuu työnantajasta. Tämä kuitenkin sulkee jotain aloja kokonaan pois.

- Palkkaus 3500-5500€, tämä ei ole kiveenhakattu!!!! Tienaan tällä hetkellä karvan yli 2600€/kk ja näen että 3,5v opintojen jälkeen palkan täytyy alkaa vähintään kolmosella. Toki ymmärrän myös sen että aloittelevana tekijänä palkka saattaa olla huonompikin. Pointti lähinnä se etten halua takuta +10 vuotta samalla palkalla minkä saan jo nyt.

- Yrittäjyys saattaisi kiinnostaa jossain vaiheessa, eli plussaa jos se olisi mahdollista.

Tiedän että nämä ovat todella laajat ja tähän käy moni ala, mutta ehdotelkaa mitä itse teette työksenne jos sitä kautta sattuisi vahingossa löytymään itselle uusi ala mitä ei ole ajatellutkaan.

Kokin paperit löytyy, päivääkään en ole niitä hommia loppupeleissä tehnyt. Perussairauksina löytyy kilpirauhasen liikatoiminta, ei vaikuta työntekoon se poistetaan loppuvuodesta kokonaan. Sekä atooppinen iho, välillä se kestää oikeinkin hyvin mutta esim jatkuva käsien pesu, desinfiointi yms altistaa pahemmille iho-oireille. Tästä syystä esim lähäri tai sh ei ole vaihtoehto vaikka töitä heille riittäisi 😔

Re: Mitä ihmettä sitä opiskelisi

Päivämäärä:   4.9.24 17:25:34

Sen verran vielä että ihmisenä haluan jatkuvasti kehittää itseäni ja omia toimintatapojani, ei siis haittaa jos ala olisi sellainen missä olisi mahdollista ja suotavaa lisäkouluttautua.

Lähettäjä: HT 
Päivämäärä:   4.9.24 17:38:53

Kaveri jatko-opiskeli amk:ssa sosionomiksi. On töissä yksityisessä lastensuojelulaitoksessa. Kyseisessä paikassa lapset (teinit) ovat ihan normaaleja. Toki tietynlaista teinikapinaa on, mutta eivät ole pahimmasta päästä. Ilmeisesti enemmän huostaanotettuja huonojen kotiolojen vuoksi kuin teinien oman käytöksen vuoksi.

Tekee 3-vuorotyötä, joten lisien kanssa palkka on hyvä.

Yövuoroissa, jos ja kun kaikki teinit nukkuvat, torkkuu välillä itsekin. En tiedä kuinka sallittua se on, mutta joskus kun ollaan menty jonnekin aamulla, hän saattaa tulla yövuorosta ja kun on ihmetelty, miten jaksaa, on sanonut, että pystyi nukkumaan yöllä.

Varsinkin loma-aikoina/viikonloppuisin tekevät nuorten kanssa kaikkea kivaa: käyvät uimassa, luistelemassa, huvipuistossa, eväsretkellä jne.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   4.9.24 17:50:13

Noh itse teen sairaanhoitajan työtä vaihtelevissa paikoissa, mutta se ei sopinut. Itse en suosittele sosionomia. Ystäviä nähnyt siinä hommassa ja silloin kannattaa melkein jatkaa yliopistoon sosiaalityöhön. Kyllä sinusta varmasti olisi myös yliopistoon...

Tuttava tekee insinöörinä paljon etätöitäkin. Rakennusmestari? Näissä voisi myös palkat olla ihan ok. Fysioterapeutti joutuu myös jatkuvasti pesemään käsiä. Optikko?

Lähettäjä: --oo-- 
Päivämäärä:   4.9.24 18:53:55

Työstä en tiedä, mutta itse opetan tulevia maanmittausinsinöörejä, ja kuvailusi kuulostaa siltä mitä he omasta työelämästään kertovat. Työllisyys on hyvä. Koulusta riippuen opinnot voi onnistua monimuotona ja melkein kokonaan etänä.

Päivämäärä:   4.9.24 19:15:14

Hmm
sosionomin mietin jossain kohtaa, heilläkin työllisyysnäkymät ovat todella hyvät. Kolmivuorotyö ei itselle ole ehkä se mitä haluan tehdä ja se taitaa olla alalla elinehto. Ystäväni tekee kiertävänä sosionomina pelkkää keikkaa ja saa tietysti lomakorvaukset ja keikkalaisena paremman palkan. Tälläisen en itse uskaltaisi lähteä vaikka hänellä riittänyt ihan joka päivälle tarvittaessa töitä. Täytyykin perehtyä tuohon optikkoon ja maanmittaukseen. Kiitos teille hurjasti ehdotuksista <3 itse niin solmussa ajatuksen kanssa että mitä sitä aikuisena tekisi, pakko kuitenkin jatkokouluttautua että työmahdollisuudet laajenevat. Hain nykyistä työtä melkein 4kk ennen kuin tärppäsi, työnhaku on mielestäni vaikeutunut ihan hurjasti niistä ajoista kun itse on hakenut ensimmäisiä kertoja töihin yli viisitoista vuotta sitten 😅

Mutta kiitos, minä perehdyn näihin ja lisääkin saa laittaa ! Tosiaan koulutus olisi tärkeää saada suoritettua monimuotona tai kokonaan etänä, en pääse töiden takia päivällä kouluun eikä minulla ole mahdollisuutta jäädä opintovapaalle koska asuntolainaa on pakko maksaa pois. Nämä tietysti tuovat omat haasteensa asiaan :-(

Lähettäjä: TTH 
Päivämäärä:   4.9.24 21:10:43

Työterveyshoitaja. Koulutus Terveydenhoitaja AMK + työterveyshuollon erikoistumisopinnot.

Työ on paljolti vastaanottotyön lisäksi asiakaspalavereja ja työpaikkakäyntejä, asiakasyrityksen työterveyshuollon suunnittelua ja organisointia, kirjallisia töitä jne.
Vastaanottotyö on pääasiassa työterveystarkastuksia jossa ei välttämättä mitään ns. hoidollisia toimenpiteitä tehdä eikä vaadi käsien jatkuvaa desinfiointia.

Etätyötä saa tehdä osan viikosta, itse pidän vastaanottoa 2 päivänä viikossa ja loput etätyötä ja työpaikkakäyntejä asiakasyrityksissä.
Joustava työaika, saa itse suunnitella ja kalenteroida päivänsä kunhan työt tulee tehtyä ja on tavoitettavissa päiväsaikaan ma-pe.

Palkka 3580 €.

Lähettäjä: Heko 
Päivämäärä:   4.9.24 21:29:19

--oo-- / Mua on kiinnostanut jo pidempään maanmittausinsinöörin opinnot, kevään yhteishaussa hainkin mutta en lopulta mennyt valintakokeeseen. Olen jo päälle 30v. joten aika tarkkaan joudun nyt miettimään, että tuleva ala on sellainen, missä töitä myös varmuudella riittää. Mua kiinnostaisi että onkohan maanmittausinsinööreillä hyvät työllisyysnäkymät ympäri maan, vai painottuuko vähän tietyille alueille? Itse asun Oulun seudulla enkä ole valmis muuttamaan työn perässä, joten tää työllisyysaspekti mietityttää. Toki kyllähän Lapin amk:ssa tätä koulutusta tarjotaan, mutta en tiedä kertooko se mitään työllistymisestä.

Lähettäjä: Tess 
Päivämäärä:   4.9.24 21:50:19

Insinööripuolelle jos haet niin tärkeää on olla luonnontieteistä perusosaaminen hallussa eli matikka, fysiikka ja (ehkä kemiakin riippuen alasta) jotta ei tipahda aivan alkumetreillä. Se on inhottava jos jo ekana vuonna paljon hylättyjä. Ja tämähän on opeteltavissa kun vaan näkee hiemna vaivaa. Monilla levinnyt insinöörihommat jo ekoissa matikoissa ja fysiikoissa.

Lähettäjä: Maisa 
Päivämäärä:   4.9.24 21:53:58

Kuulostaa siltä että mikä vaan b2b myynti ois just sulle ja nopea tie parempiin ansioihin kun osaat puhua itsesi haastattelussa kuten tässä kirjoitit. Ei mitään buukkausta vaan myyntiä. Mieti onko aiemmassa työkokemuksesta jotain mikä antaisi sulle etua jonkun tietyn alan myyntityöhön.

Lähettäjä: Höpö 
Päivämäärä:   5.9.24 14:50:39

Tarvitsevatko kaikki insinöörit matematiikkaa ja kemiaa ? Nämä ovat itselle ne heikoimmat lenkit. Itseäni kiinnostaisi opiskella tieto ja viestintätekniikan insinööriksi mutta se ei taida sitten onnistua. Olen aivan surkea laskuaineissa. Mm perus laskut onnistuvat mutta en ymmärrä esimerkiksi sanallisessa tehtävissä laskukaavaa.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   5.9.24 14:56:51

Aloittajallae sanoisin että 2600e kuukaudessa on nykypäivänä hyvä palkka. Kulutus minimiin ja lennot ulkomaille pois ja kaupasta et osta salaattia. Vetttä saa kaivosta.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   5.9.24 15:06:44

"Kaveri jatko-opiskeli amk:ssa sosionomiksi. On töissä yksityisessä lastensuojelulaitoksessa. Kyseisessä paikassa lapset (teinit) ovat ihan normaaleja. Toki tietynlaista teinikapinaa on, mutta eivät ole pahimmasta päästä. Ilmeisesti enemmän huostaanotettuja huonojen kotiolojen vuoksi kuin teinien oman käytöksen vuoksi."

Aika kaunis ajatus lastensuojelusta. Onhan se mahdollista, että tällainen yksikkö jostain löytyy, mutta todennäköisyys on kyllä lottovoiton luokkaa. Enemmän ja enemmän on asiakkaat nykyisin moniongelmaisia ja siihen päälle vielä heidän moniongelmaiset vanhemmat.

Lähettäjä: --oo-- 
Päivämäärä:   5.9.24 16:36:52

Kaikki insinöörit eivät työelämässä tarvitse matikkaa ja fysiikkaa, mutta kaikkien insinöörien tutkintoihin sitä kuuluu paljon. Ykkösellä läpi pääsee kyllä heikollakin pohjalla.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   5.9.24 16:43:31

Kaverini on lääketeknikko.

Lähettäjä: Vallu 
Päivämäärä:   5.9.24 16:45:48

Psykoterapeutti - rahaa tulee ikkunoista ja voit tehdä etänä

Lähettäjä: Vítuttaa 
Päivämäärä:   5.9.24 17:11:57

2600€ ei todellakaan ole tänä päivänä enää mikään hyvä palkka. Nettona se on noin 1900€, siitä mahdolliset asumiskustannukset, ruoka, lääkkeet, auton kulut tai julkisen kulkuvälineen maksut, vakuutukset yms yms yms.

Itsellä palkka samaa luokkaa, tällä hetkellä asumiskustannukset omassa asunnossa 1150€/kk sis lainanlyhennys, korot, vastike, kotivakuutus ja sähkö + siirto.

Auto on pakko olla koska työni ei ole julkisenliikenteen varrella, toki saan tehdä 3pvä etänä mikä helpottaa esim autoilusta muodostuneita kuluja. Auton lyhennys 100€/kk, vakuutukset vuodessa 600€, tankkaus N kerran kuussa 95€

= 245€

Ruokakustannukset olen vetänyt niin minimiin kuin pystyn. Asun yksin joten omat viikon ruokakulut ovat noin 80-100€/kk sen alemmaksi en yksinkertaisesti enää kuluja saa. En ole allerginen millekkään, tuijotan kilohintoja, tarjouksia. En tupakoi ja alkoa käytän todella harvoin. Lääkkeeni maksavat noin 5€/kk

= 105€

Eläimenä yksi ennen jeesuksen ajanlaskun alkua syntynyt koira. Ei maksa kuussa melkein mitään mutta tietysti ell kuluihin on pakko varautua vakuutus 200€/vuosi ei korvaa mitään ruoka noin 20€/kk.

Kaikkinensa käteen jää noin 300-400€ pakollisten kulujen jälkeen. Sen yritän säästää mutta eihän tämä mitään elämää ole kun jatkuvasti saat laskea että mihin riittää ja mihin ei riitä rahat. Lainan korot räjähti ihan totaalisesti käsiin, onneks itellä on korkokatto eikä korot nouse enää tästä. Oman talouteni osaltaan pilasi se että minut irtisanottiin. Olin 6kk työttömänä ja jouduin käyttämään kaikki säästöni että pysyin pinnalla työttömyyden ajan vaikka liitosta sainkin rahaa ei sillä maksanut kuin lainan ja vastikkeen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.9.24 16:30:51

"2600€ ei todellakaan ole tänä päivänä enää mikään hyvä palkka. Nettona se on noin 1900€, siitä mahdolliset asumiskustannukset, ruoka, lääkkeet, auton kulut tai julkisen kulkuvälineen maksut, vakuutukset yms yms yms.

Itsellä palkka samaa luokkaa, tällä hetkellä asumiskustannukset omassa asunnossa 1150€/kk sis lainanlyhennys, korot, vastike, kotivakuutus ja sähkö + siirto."

Sä elätkin yli varojes. Jos saat tuollaista palkkaa, niin asuminen pitäisi suhteuttaa siihen. Olen kuullut, että yleisenä sääntönä pidetään, että nettopalkasta menisi asumiseen korkeintaan kolmasosa. Eli sinun tapauksessasi reilut 600 e.

Päivämäärä:   7.9.24 16:43:43

@!#$//Niin sinä olet päättänyt laittaa rahasi omistusasuntoon ja autoon. Toiset elää vuokralla halvemmalla ja säästää rahaa tilille. Sinä taas maksat asuntoa ja ehkä sitten joskus elät siinä ilman lainamaksuja. Sen lisäksi olet päättänyt ostaa auton lainalla sen sijaan, että parilla tonnilla olisit ostanut toimivan auton. Nämä on valinta kysymyksiä.

Päivämäärä:   7.9.24 16:45:05

Kommentti oli tarkoitettu nimimerkille Vítuttaa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.9.24 20:51:53

Jos menee reilut 60 prossaa nettotuloistaan asumiseen, niin ei ihme, ettei jää enää rahaa muuhun.

Lähettäjä: Vítuttaa 
Päivämäärä:   7.9.24 23:21:55

Niin, valitettavasti en ole osannut odottaa lainakorkojen nousevan noin huimasti. Aikaisemmin asumiskulut olivat varsin maltilliset 800€/kk tyhmä minä kun en ole sanonut huomioida että korot nostaisivat asumiskustannuksia noin paljon 🤔 palkkatulot eivät ole täällä Suomessa samassa kehityksessä jatkuvasti nousevien muiden kulujen kanssa, asunnosta en kuitenkaan halua luopua. Sen arvo on onneks noussut noin 50t€ eikä minulla todellakaan ole asiaa muuttaa tähän paikkakunnalle enää takaisin, mikäli asuntoni möisin.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   8.9.24 02:09:13

Jotkut luulee että sen ykkösen saa insinöörikoulussa helposti. Ei meillä ainakaan. Monilla voi olla alkuun se käsitys että olisi aineet vahvasti haluussa mutta totuus valkeni heti ensimmäisissä tenteissä ettei monellakaan ollut vaikka oli kirjoittanutkin aineen ihan ok arvosanalla. Itsekkin kirjoitin kemiasta Cn ja pääsin ekan tentin juuri ja juuri läpi. Toka ei sitten mennytkään ekalla
Sitä saa kyllä lukea ja harjoitella aika monta laskua jotta sen kokeen läpäisee. Ihan kaikissa laskuaineissa... Eri asia sitten ne kokeet joissa pääsee lunttaamaan tekoälyltä. Siihen ei ole todellakaan kaikissa aineissa mahdollisuutta. Toki lääkikseen hakeneet valmennuskurssit käyneet selvittäneet tenttejä paremmin 3-5 arvosanoilla.

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   8.9.24 08:52:17

Nimimerkki V*tuttaa: Älä välitä. Täällä on aina, siis ihan aina niitä tyyppejä, joiden mielestä jokaisen pitäisi asua samalla tavalla. Siis toisin sanoen sen kunnan vuokrakaksion pitäisi kelvata kaikille ja on elitististä haluta omistusasunto (joka on realisoitavaa omaisuutta).

Aloittaja: Mä olen atoopikko ja ollut kohta 20 vuotta sairaanhoitajana. Nykypäivän käsidesit on tosi ihoystävällisiä, samoin hanskat. Voi myös hakeutua töihin kodinomaisempaan yksikköön, esimerkiksi vammaisten asumispalveluihin. Siellä hygieniasäädökset eivät ole niin tiukkoja

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   8.9.24 08:59:35

"Niin, valitettavasti en ole osannut odottaa lainakorkojen nousevan noin huimasti. Aikaisemmin asumiskulut olivat varsin maltilliset 800€/kk tyhmä minä kun en ole sanonut huomioida että korot nostaisivat asumiskustannuksia noin paljon "

Nousevat ja laskevat ennemmin tai myöhemmin AINA ! Lainaa ottaessa kannattaa valita sellainen takaisinmaksun muoto, että korkomuutokset eivät vaikuta kuukausierään. Juu, tyhmä sinä, mutta näitä voi lukea monta asuntolainaa vasta harkitsevaa ihmistä ja edes heille on tärkeä tuoda esille, että mahdollisuuksia on ja jokaisen ei tarvitse tehdä samaa virhettä kuin joku toinen on tehnyt.

Päivämäärä:   8.9.24 09:11:03

Nina//Kukaan ei pakota ostamaan asuntoa kalliista kaupungista kuten Helsingistä ja vielä sellaisella sijainnilla, että auto on välttämättömyys töissä kulkemiseen. Kukaan ei myöskään pakota ostamaan autoa johonka joutuu ottamaan lainaa. Nuo kaikki on ihan omia valintoja.

Tiedän paljon ihmisiä itseni lisäksi jotka elää tuolla palkalla ja pienemmälläkin palkalla helposti. Löytyy auto sekä omistusasunto Uudellamaalla joten kyse ei ole edes mistään peräkylästä yms. Elämän on valintoja. Jos päättää sijoittaa rahansa omistusasuntoon Helsingissä niin se on oma valinta. Kukaan ei pakota niin tekemään.

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   8.9.24 10:18:04

Niin: Kyllä, elämä on valintoja, mutta niin kauan, kun ihminen pystyy sen lainansa maksamaan ja kerryttämään itselleen omaisuutta sen asunnon muodossa, niin on turha jeesustella. Sillä Helsingin asunnolla on vähän isompi jälleenmyyntiarvo kuin jollain pikkukaupungin lähiön asunnolla. Ja tämä kyseinen henkilö kyllä pärjäsi taloudellisesti siten, että asumisen, auton, lemmikin ja ruokakulujen jälkeen jää vielä 300-400 euroa kuussa elämiseen. Mielestäni se ei ole mitenkään erityisen vähän.

Päivämäärä:   8.9.24 10:26:04

Nina//No sehän se pointti olikin, että hyvinhän sillä summalla elää joten miksi ruikuttaa asiasta josta ei ole mitään ruikutettavaa. Joskus vaan kannattaa olla hiljaa, jos ei tajua mitenkä hyvin asiat ihan oikesti on.

Päivämäärä:   12.9.24 19:03:29

Tän ketjun tarkoitus oli miettiä eri opintolinjoja eikä tapella millä summalla pystyy elämään. Itse koen myös että 2600€ on nykymaailmassa naurettavan pieni palkka, en asu Helsingissä vaan Tampereella ja täällä vuokra-asuntojen hinnat keskustan ulkopuolella alkavat olla todella kalliita.

Mitä nimimerkki heh opiskelet ?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.