Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ompelijan laatu surkeaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.9.24 22:46:08

Ajattelin tukea pienyrittäjää ja teettää pari vaatetta. Kyselin paikallisessa fb-ryhmässä ompelijaa ja sain paljon suosituksia henkilöstä X. Pitkän linjan tekijä, vaatteet näyttivät sivuilla hyvältä.

Kävin antamassa mitat paikan päällä. Sovitusta ei ollut, mutta ajattelin sen olevan normaalia, ehkä ompelija luottaa itseensä. Kun sitten sain tuotteet, ne eivät istuneet ollenkaan, millään lailla. Kireät rintojen kohdalta, ”kiersivät” vatsan kohdalta. Myös saumat kiristivät kuin jossain kiinamekossa. Lopulta ompelija suostui korjaamaan virheitä, mutta no, ei niistä silti kummoisia tullut. Kyllä harmittaa. Pyysin edes alennusta, en saanut. Päinvastoin lisäkorjauksista olisi pitänyt maksaa.

Käytin kahteen paitaan, kahteen hameeseen ja mekkoon lähes 600€. Eivät istu ja näyttävät huonolta. Samat olisin saanut halpakaupasta alle satasella.

Lähinnä mietin, miksi? Sivuilla kuvat näyttivät tosi hyviltä, istuvia ja kauniita vaatteita, huolellisesti tehty. Eikö vaan kiinnosta? Luulisi että noilla hinnoilla jaksaisi vähän paremmin panostaa.

Re: Ompelijan laatu surkeaa

Päivämäärä:   3.9.24 23:05:48

No ei sun todellakaan pidä huonosta maksaa! Ihan älytön summa, sano ompelijalle että viet asian kuluttajaneuvontaan.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   3.9.24 23:09:22

Onko hän nähnyt vaatteet päälläsi? Sanot, että et halua niitä vaan rahat takaisin. Riitauta asia.

Päivämäärä:   4.9.24 03:30:32

Todella ikävää, ja todella yleistä. Mitään vastuuta ei oteta, pilataan kenties toisen materialit ja silti pitäisi työstä maksaa. Asioiden riittauttaminen on raskas prosessi josta ei mitään takeita kuinka menee, vai joutuuko itse maksumieheksi.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   4.9.24 03:41:09

Ei tarvitse huonosta maksaa. Teetin itse ompelijalla takin mittojen mukaan, kaavat oli valmiina. Hinta oli 80 e, toin itse kankaan ja napit. Kuulostaa aika järkyttävältä hinnalta tuo, jos ei ollut edes sovitusta missään välissä (itselläni oli).

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.9.24 06:45:41

Minusta ei kuulusta ollenkaan järkyttävältä hinnalta, itse olen teettänyt mallikappaleiden mukaan vaatteita ja 120e per käsintehty vaate ei ole lainkaan kallis, _jos_ se on sovitun mukainen. Ja toisaalta kymppikin on liikaa vaatteesta, joka ei istu, kun sillä ei tee mitään.

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   4.9.24 06:45:41

Vähän sama juttu minun 'mittatilausneuleella'. Kokoa piti muuttaa sen verran, että alaosa oli numeroa pienempi kuin yläosa. Tuloksena oli pesun jälkeen liian pieni yläosa ( ei hän kertonut niin suuresta materiaalin kutistumisesta) ja alaosa oli kyllä pepun puolelta oikean kokoinen, mutta vatsan kohdalta niin valtava, että en olisi täyttänyt sitä edes viimeisilläni raskaana ollessa.

Jos tällaiset ovat paikkakunnan parhaita käsityöläisiä, ei ihme jos eivät sillä elä. Itse asiassa hälytyskellojen olisi pitänyt soida jo siinä vaiheessa, kun ei ollut sovitusta.

Päivämäärä:   4.9.24 08:46:34

Samoja kokemuksia, harmittaa, kun haluaisi maksaa tekijälle ja saada itse sopivia ja kestäviä vaatteita, mutta osaamista ei sitten kuitenkaan monella ole.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.9.24 09:34:19

Hyvä olisi tosiaan puhua mistä tunnistaa hyvän tekijän. Koska toiminta on marginaalista ei ihmiset välttämättä osaa suositella oikeaa tekijää oikeaan hommaan. Esimerkiksi korjauksissa mestarillinen taitaja ei ehkä osaakaan tehdä mittatilausta ja toisinpäin. Eli suositusten pitäisi olla samanlaisista töistä.

Osa yrittäjistä valitettavasti ei ohjaa osaavammalle, jos omakin talous on kehno.

Ja sitten täytyisi sopia tarkkaan mistä maksaa. Onko ompelijalla myynnissä olevat vaatteet mittatilausvaatteita vai tilauksesta taulukkomitoilla? Molempia on runsaasti. Ompelijalla voi siis olla oma mallisto, jota toteuttaa tai kuosittelee valmiskaavoja. Nämä kaikki vaikuttaa hintaan. On halvempaa käyttää taulukkokokoja kuin piirtää peruskaavat. Ja kaikilla ei ole osaamista.

Ja vielä se, että myös asiakkaiden ymmärrys on huono nykyään. Ei esimerkiksi tajuta materiaalien kutistuvuutta tai hoitoa. Jos asiakas tuo materiaalin, olisi hänen vastuullaan että se on esikäsitelty ja oikeanlainen ja tietää hoidon. Toisaalta asiakas voi haluta jonkun täysin malliin sopimattoman kankaan tai ei ymmärrä miten materiaali vaikuttaa ulkonäköön. Vaikka asiasta sanoisi se ei välttämättä visuslisoidu ja tulee pettymys, kun kova kangas jääkin törröttämään tai laskeutuva ei ole koholla.

Päivämäärä:   4.9.24 12:43:10

Ompelija oli nimenomaan mittatilauksiin ”erikoistunut”, sivut täynnä ihania mittatilaustöitä jotka istuivat kantajalleen hyvin. Oma tilaukseni on kuin eri ihmisen tekemä. Eikä edes mitään vaikeita, hyvin perusvaatteita. Kankaatkin valitsin ompelijan omasta kokoelmasta yhtä lukuunottamatta.

Minun piti sovittaa valmiita vaatteita mennessäni niitä hakemaan, mutta se ei sopinutkaan koska ompelijalla olikin jo toinen asiakas. Välisovitusta ei tähän kuulunut. Lähetin ompelijalle kuvia jälkeenpäin, hänen mukaansa istuvat hyvin. Niin kai, jos ainoa kriteeri on se että vaatteet menevät päälle!

Niin se varmaan pitää asia riitauttaa. Ärsyttää vaan, kun kerrankin ajattelin panostavani ja lopputulos on tämä. Ei mitään ammattiylpeyttä.

Lähettäjä: Niisku 
Päivämäärä:   4.9.24 12:50:54

Täysin sama kokemus itsellä parin vuoden takaa. Vähän sinne päin tehty koko työ, ei todellakaan rahansa väärti. Oli vielä 50v lahja itselle, että onnea vaan…

Päivämäärä:   4.9.24 13:08:35

Laita sille ompelijalle viestiä, että haluat palauttaa kaikki vaatteet tai viet asian eteenpäin. Olet ilmaissut tyytymättömyytesi, hänen pitäisi korjata ne.

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   4.9.24 13:10:47

Eikä :( Näin ei kyllä saisi käydä.

"Minun piti sovittaa valmiita vaatteita mennessäni niitä hakemaan, mutta se ei sopinutkaan koska ompelijalla olikin jo toinen asiakas. Välisovitusta ei tähän kuulunut. Lähetin ompelijalle kuvia jälkeenpäin, hänen mukaansa istuvat hyvin. Niin kai, jos ainoa kriteeri on se että vaatteet menevät päälle!"

Pitäisköhän sun mennä vielä käymään paikan päällä ja näyttää ihan livenä, mikä on ongelma missäkin vaatteessa? Olet maksanut isot rahat, eikä ompelija voi vain vedota kiireeseen ja antaa asian olla.

Päivämäärä:   4.9.24 13:36:01

Sen olen oppinut, että puskaradiossa ei kannata kysellä vinkkejä ja suosituksia yhtään mistään. Aina siellä kehutaan tuttua tai jopa perheenjäsentä, aivan sama onko osaamista vai ei.

Päivämäärä:   4.9.24 13:37:10

Jep, puskaradioon ei kyllä kannata luottaa, siellä tosiaan suositellaan aina sitä tuttua.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   4.9.24 13:39:00

Tietämättä tarkemmin tilannetta voi asia olla hankala myös ompelijalle, jos tuote on oikeanlainen, mutta syystä x tai y asiakas tyytymätön. Esim. tyköistuva vaate onkin pettymys ja olisi halunnut oversize. Tai vyötärö on kasvanut merkittävästi mittauksen jälkeen. Tällöin ompelija joutuu tekemään ilmaista työtä vaikkei vikaa ole.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   4.9.24 13:43:39

X, ompeöija ei kuukausitolkulla niitä vaatteita ompele, tuskin parissa viikossa kenenkään vyötärö kasvaa "huomattavasti". Lisäksi aloittaja kertoo, ettei vaatteita sovitettu missääb vaiheessa. Amnattitaidoton ompelija.

Lähettäjä: Säsy 
Päivämäärä:   4.9.24 15:36:55

En ole ikinä käynyt ompelijalla, jolla ei olisi ollut välisovitusta ja sovitusta myös lopussa.

Minusta maksamasi hinta on halpa. Siis kuuluuko hintaan myös kangas?
Kunnon ompelijalla jo pelkkä mekon ompelu maksaa monta sataa.

Lähettäjä: i5i 
Päivämäärä:   8.10.24 13:55:45

"ei hän kertonut niin suuresta materiaalin kutistumisesta"

Kankaathan pitäisi pestä ja silittää/höyryttää ennen kuin niistä alkaa leikata ja ommella mitään juuri siksi, että ne kutistuvat pesussa sen mitä kutistuvat, eivätkä sen jälkeen enää kutistu. Nimimerkki - tämän myös kertoi.

Sanot valinneesi kankaat ompelijan valikoimasta. Myikö hän siis kankaita vai oliko hänellä vain mallitilkkuja, joiden perusteella kävit itse ostamassa kankaat kangaskaupasta? Jos ensimmäinen, niin esikäsittely olisi ollut hänen vastuullaan. Jos jälkimmäinen, niin silloin sinun olisi pitänyt pestä ja silittää kankaat ennen kuin viet ne hänelle.

Jo pelkästään tuo, että vaate kiertää vyötäröltä, kertoo sen, että kangas on leikattu vinoon tai käytetty vaatteen mallille sopimatonta kangasta. Tämä on ompelijan moka, ei sinun.

En olisi itse tyytyväinen tuohon.

Miten tilanne eteni? Vai annoitko olla?

Päivämäärä:   8.10.24 14:00:05

"LähettäjäSäsy

Päivämäärä4.9.24 15:36:55

En ole ikinä käynyt ompelijalla, jolla ei olisi ollut välisovitusta ja sovitusta myös lopussa.

Minusta maksamasi hinta on halpa. Siis kuuluuko hintaan myös kangas?
Kunnon ompelijalla jo pelkkä mekon ompelu maksaa monta sataa."

Eihän se millään tavalla ole halpaa jos ei saa mitä tilaa.

Päivämäärä:   8.10.24 16:48:30

Mäkin tilasin joskus mittatilausratsastushousut ja tuli housut joissa oli osa saumojen ompeleista rikki valmiiksi, ihan reikiä oli saumoissa

Lähettäjä: Teknikko 
Päivämäärä:   8.10.24 17:12:36

Aina sovitus jos hyvin istuvia vaatteita haluaa. Mieluiten peruskaavat ja niiden sovitus ja vasta sen jälkeen tehdään varsinaiset vaatteet peruskaavojen mukaan.

Monet eivät vaan edes tiedä miltä hyvin istuva vaate näyttää tai teettävät vähemmän istuvia vaatteita ja siksi saattavat kehua omasta mielestään hyvää ompelijaa, joka ei kuitenkaan sitä ole. Nähnyt esim mittojen mukaan halpamaista tilattuja vaatteita ja kehutaan kuinka hyviä ovat, ja mun silmiin sattuu kun ei vaan vaate istu oikein.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.