Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten koulutat resurssiagressivista koiraa

Lähettäjä: Nartut 
Päivämäärä:   3.9.24 07:25:17

Minulla kaksi narttua, pieniä seurakoiria, joiden pitäis olla ongelmattomia keskenään.

Nyt nuorempi narttu on alkanut käyttäytymään siten, että aika ajoin syntyy rähinä. Se puolustaa lähinnä minua. Joskus myös luuta tai ruokaa.

Jälkimmäinen tietenkin helppo estää laittamalla syömään eri paikkaan. Mutta mitä mun kuuluu tehdä, jos murisee ja uhittelee ettei toinen saa tulla sohvalle tai sänkyyn, jossa mä jo olen.

Re: Miten koulutat resurssiagressivista koiraa

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   3.9.24 07:46:51

Miten se sun vanhempi koira käyttäytyy? Tunkeeko se nuoremman kupille tai luullen kyyläämään ja tuleeko se sohvalla nuoremman iholle tai huomion keskipisteeksi?
Varmista että kummallakin koiralla on oma tila eikä resursseista tarvitse kilpailla. Eri paikassa tai esim häkissä syöminen on ihan hyvä tapa, ja siitä voi edetä tilanteen rauhoituttua.
Sohvalla tai sängyllä ennakoi. Alkuun vaikka niin että nouset ylös ja ohjaat kummatkin koirat alas. Kutsu sitten vaikka vanhempi ensin viereen ja hetken päästä nuorempi toiselle puolelle, hanskaa molemmat ja jaa huomio vuorotellen. Älä päästä toista väliin härkkimään kun huomiot yhtä. Ne oppii kyllä että sinä päätät ketä rapsutan ja että kumpikaan ei vie toisiltaan mitään eikä väkisin tunkemalla voita.

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   3.9.24 07:47:45

Mulla juniori yritti samaa. Kerroin, ettei käy ja kutsuin toisen sohvalle. Jos ilmensi vielä yhtään mitään jäykistelyä tai tuijottelua, niin joutui itse alas. Musta on tärkeää bongata jo noi pikku eleet ja kieltää niistä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.9.24 07:54:09

Kannattaa sitten olla varovainen kun kieltää niistä ”pienistä eleistä”. Jos koira kokee, ettei se saa murista tms, se saattaa alkaa käydä suoraan kiinni ja tulee tappelu.

Siirtäisin itse toisen koiran vaan sinnikkäästi alas, jos murisee tms. Ja harjoittelisin rentoja pötköttelyjä sängyllä nostamalla molemmat sinne samaan aikaan.

Mikäli et saa itse ratkeamaan, pyydä osaava kouluttaja avuksi mielummin liian pian kuin myöhään. Tulehtuneita narttujen välejä voi olla mahdoton korjata.

Lähettäjä: Nartut 
Päivämäärä:   3.9.24 07:58:53

Kiitti! Suunnilleen noin olen toiminut. Ruoka on jo pitkään annettu eri paikoissa, koska vanhempi on ahne ja nuori on nirso. Ja ahne kyllä tulee ja syö toisen ruuat ellei pidä erillään.

Mut tämä sänky/sohva-asia on vaikeampi. Nuorempi on toooodella läheisriippuvainen sylikoira. On koko ajan kiinni ihossa. Vanhempi on etäämmällä ollut aina, mutta tulee välillä lähelle. Ei koskaan tunge väliin tms, mutta nuori ei välillä meinaa hyväksyä mitään lähelletuloyrityksiä.

Viime yönä molemmat nukkui sängyssä, vanhempi jaloissa, nuorempi vatsan edessä. Toinen meni juomaan ja sitten ei meinannut päästä enää takas sänkyyn, kun toinen vahti. Heräsin siihen jännitteiseen tilaan, kun toinen tepsuttaa levottomana sängyn ympärillä ja toinen kuikeloi pää pystyssä.. Mulla meni hermot ja menin sohvalle nukkumaan, taisin automaationa pyytää ensin sohvalle vanhemman ja sit tämän nuoren.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   3.9.24 18:35:43

"Kannattaa sitten olla varovainen kun kieltää niistä ”pienistä eleistä”. Jos koira kokee, ettei se saa murista tms, se saattaa alkaa käydä suoraan kiinni ja tulee tappelu."
- No jep. Murina on täysin normaalia ja turhaan demonisoitua kommunikointia. Mutta siinä oli kyllä pointti että ne pienet eleet pitää huomioda ja tilanteisiin puuttua mahdollisimman aikaisin kun on tiedossa ettei koirat osaa asiaa keskenään ratkoa.

Ruoka-asiaan vaikuttaa siis nuoremmalla olevan varsin pätevä syy. Opeta vanhempi pysymään omalla kupilla niin pääset eteenpäin.
Sänky on vähän vaikeampi, mutta kyllä se rauhallinen kurinpito tuottaa tulosta.

Lähettäjä: Yks 
Päivämäärä:   4.9.24 11:42:24

Minä opetin ruuasta resurssiaggrelle koiralle paikan, jossa se syö herkkunsa. Se itse tarjosi sitä, että menee viltille syömään ja sitä vahvistettiin. Samalla myös opetettiin muille, että syödessä viltti on tämän koiran aluetta. Toimi todella hyvin ja myös vieraissa paikoissa, kun vaan jonkun kankaan levitti lattialle ja näytti koiralle, että syö tässä.

Aina joskus joutui koiralle sanomaan, että hei, meeppäs viltille siitä ärhentelemästä ja se kiltisti meni. Helpotti kaikkia osapuolia arjessa. Resurssiaggre oli rennompi, kun ei tarvinnut omiaan valvoa ja tiesi ettei muutkaan tule hänen alueellee. Ja muut rennompia, kun ei tarvinnut "silmät selässä vahtia".

Päivämäärä:   4.9.24 12:23:50

Menet siis omasta sängystä sohvalle nukkumaan kun koirat (tai toinen) perseilee? Just....

Mitäpä jos olisit se laumanjohtaja ja osoitat koirille selvästi mitä käytöstä hyväksyt ja mitä ei! Mitä jos ne oliskin doppereita tai rotikoita ja meno olis tuollaista...?????

Päivämäärä:   4.9.24 13:45:24

Ihminen ei ole mikään koiran laumajohtaja, koska ei olla samaa eläinlajiakaan.

Päivämäärä:   5.9.24 13:26:37

'Ihminen ei ole mikään koiran laumanjohtaja, koska ei olla samaa eläinlajiakaan.'

Jos ei koirista tiedä mitään niin kannattaa pitää ne typerät kommentit omana tietonaan.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   5.9.24 14:37:04

^ Jos tietämys koirista on tuota luokkaa, kannattaa joko päivittää tietonsa, tai todellakin olla hiljaa. Koira ei laumaannu ihmisen kanssa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.9.24 14:45:08

Sohvien ja sänkyjen kanssa auttaa, kun opettaa koiralle oman paikan. Joku liikuteltava alusta voi olla hyvä. Opeta koira menemään käskyllä alustalle ja pysymään siellä. Alustalle meneminen ei ole rangaistus, vaan helpottaa tilanteiden purkamista eikä sinun tarvitse alkaa nostelemaan koiraa ja suunnata koko huomiotasi sen uhitteluun, eli et vahingossa palkkaa sitä yhtä voimakkaasti huonosta käytöksestä. Alustalle menemisestä kehuminen tai vaikkapa palkkioherkun nakkaaminen sinne on myös positiivista huomiota, jota koira saa luopuessaan lähelläsi olemisesta.

Päivämäärä:   6.9.24 08:21:54

'Koira ei laumaannu ihmisen kanssa.'

No kerropa viisaana ja kokeneena mitä se sitten tekee.

Päivämäärä:   6.9.24 14:06:45

Et tietenkään ota niitä koiria yhtä aikaa sänkyyn nukkumaan jos meno on tuollaista.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.9.24 14:11:47

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 6.9.24 08:21:54

'Koira ei laumaannu ihmisen kanssa.'

No kerropa viisaana ja kokeneena mitä se sitten tekee.

^ Kuten tänä päivänä tiedämme ja olemme tutkineet ja tämän tuhat kertaa todistaneet, niin a) koira ei laumaannu ihmisen kanssa eikä b) koiralla ole laumahierarkiaa ja c) koira ei pidä ihmistä, tai toista koiraa, johtajana.

Ihan koirien aivotutkimuksista on todettu että koiran suhde omistajaan on lähimpänä lapsen suhdetta huoltajaan, ja ihan samat alueet syttyvät kanssakäymisessä ihmisensä kanssa.

Koira on omaa etuaan tavoitteleva, resurssejaan usein suojeleva opportunisti.

Lähettäjä: lt 
Päivämäärä:   6.9.24 15:40:13

Sinun pitää kouluttaa se rähisijä niin, että se tajuaa, ettei sinua tai omaisuutta saa tai pidä puolustaa rähisemällä. Toisen koiran opetat niin, ettei se ala kiusata toista pöllimällä sen omaisuutta. Joudut varmaankin kouluttamaan koiria aika paljon erillään, ei samanaikaisesti. Vasta kun hommat sujuu erillään, voit opettaa tilanteet niiden ollessa paikalla samanaikaisesti.

Ihan vain mielenkiinnosta, onko kyseessä kokkerspanieli? Niillähän resurssiaggressiivisuus on todella vahvaa ja jopa vaarallisella tasolla... Yksi rodun huonoja puolia.

Päivämäärä:   6.9.24 16:39:46

Minä kyllä kerron murisijalle, että ei käy. Jos ei usko niin sängystä alas. Käännän huomion toiseen ja vasta jonkin ajan kuluttua ja minun pyynnöstä saa tulla takaisin. Pienikin tuijottelu ja jäykistely loppuu komennykseen "ei". Ja jos ei lopu niin taas sängystä alas jäähylle. Kyllä jokainen on oppinut, että oma käytös haittaa kaikista eniten itseään, enkä minä anna sen haitata muita.

Päivämäärä:   6.9.24 17:40:36

"

Päivämäärä:   6.9.24 17:41:18

"Minä kyllä kerron murisijalle, että ei käy. Jos ei usko niin sängystä alas. Käännän huomion toiseen ja vasta jonkin ajan kuluttua ja minun pyynnöstä saa tulla takaisin. Pienikin tuijottelu ja jäykistely loppuu komennykseen "ei". Ja jos ei lopu niin taas sängystä alas jäähylle. Kyllä jokainen on oppinut, että oma käytös haittaa kaikista eniten itseään, enkä minä anna sen haitata muita."

Mun ei ole ikinä tarvinnut opettaa kun ei ole koskaan alkujaankaan ollut noin huonosti käyttäytyviä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.9.24 21:47:12

Resurssiaggre ei kuulu sohvalle tai sänkyyn.

Lähettäjä: Pottu 
Päivämäärä:   6.9.24 22:00:03

Se resurssiaggre on huolestunut ja stressaantunut, lopetatko itse stressaamisen kun joku sanoo että lopeta?

Parhaiten koiriin toimii tasapainoinen, rauhallinen käytös, jolla kerrotaan että mitään tarvetta epätasapainoiselle käytökselle ei ole. Tarvittaessa alkuun estetään kilpailutilanteen syntyminen jotta kierrokset saadaan alas, esim tuo ruokkiminen erillään on hyvä. Sohvatilanteen saa helpoiten laukaistua kun itse rennosti liikkuu pois ja pyytää rennomman koiran mukaansa, etenkin jos se puolustettava resurssi on juuri ihminen.

Muista korostaa ja vahvistaa myös muissa tilanteissa tasapainoista käytöstä, tuo stressi tuppaa näkymään myös muissa tilanteissa ennen pitkää.

Päivämäärä:   6.9.24 22:55:34

"Mun ei ole ikinä tarvinnut opettaa kun ei ole koskaan alkujaankaan ollut noin huonosti käyttäytyviä."
Jos ei ole osunut kohdalle, niin kokemusta ei sitten ole. Se, jolla on ollut resurssiagre, tietää että ominaisuus voi olla hyvin sisäsyntyistä. En tiedä, tarviiko sillä noin ylpistellä, että sellaista ei ole tullut vastaan? Mulla 10-viikkoinen hyppäsi 5 kertaa isomman aikuisen koiran kurkkuun kiinni resurssista. En nyt tiedä, sanoisinko tuon ikäistä pentua huonosti käyttäytyväksi.. Se on pentu. Hyvin oppi sekin yksilö, että a) moinen käytös ei ole sallittua ja b) eipä sellaiseen käytökseen ole tarvettakaan.

Mun koirat saa murista ja kertoa toiselle, esim. että "älä tule lähemmäs, syön tämän puruluun itse". Mutta mulla ei koirat määrää, kuka liikkuu ja missä. Sitä puruluutakaan ei saa vahtia monen metrin säteellä -johan se olisi pienessä kämpässä hankalaakin.

Musta toi on vähän urbaanilegendaa, että koirasta tulee arvaamaton, jos sitä kieltää murisemasta. Tai sitten ei vaan oikeasti osata ollenkaan lukea koirien eleitä ja mielentilaa. En mä varsinaisesti puutu _murinaan_, vaan siihen, mitä koira meinaa tehdä murinan jälkeen.

Päivämäärä:   7.9.24 02:04:21

"Mun ei ole ikinä tarvinnut opettaa kun ei ole koskaan alkujaankaan ollut noin huonosti käyttäytyviä."

Aika monen rescue-koiran kokemuksella näitä on. Ja jokainen on äkkiä oppinut miten meillä käyttäydytään, minun läheisyydessä ei minkäänlainen ärinä ketään kohtaan ole sallittua. Kovasti ei tarvitse eikä saa neuvoa vaan johdonmukaisesti aina samasta asiasta, vaikka kymmenen kertaa illassa. Äkkiä mennyt jakeluun.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.9.24 08:27:40

Voi apua.

”Kerroin, ettei käy ja kutsuin toisen sohvalle. Jos ilmensi vielä yhtään mitään jäykistelyä tai tuijottelua, niin joutui itse alas. ”

Muistakaa sitten että nämä neuvot johtaa vain päinvastaiseen tulokseen.

Mietipä MIKSI koira on resurssiaggressiivinen.
Koska se on epävarma ja pelkää resurssin menettämistä.
Jonka sinä sille todistat todeksi, poistamalla resurssin koiralta.
Luuletko että sen resurssiaggressiivisuus tällä vähenee?

Resurssiaggressiivisuus on yksi niistä asioista jonka pois köuluttamisessa annetaan vielä maailman pskimpia neuvoja.

Päivämäärä:   7.9.24 09:34:01

^ En vain luule, vaan olen ihan käytännössä todennut, että toimii. Meillä ei koira määrää, kuka saa tulla sohvalle ja kuka ei. Meillä ei koira saa vahtia lattialle jäänyttä sukkaa käymällä toiseen koiraan kiinni. Vaikka koira on epävarma, niin se on silti vastuussa omasta käytöksestään. Asiaan kuuluu myös, että vahvistetaan luottamusta ja oikeaa käytöstä, mutta agressiivinen käytös ei ole sallittua.

Päivämäärä:   7.9.24 09:36:16

Tähti, miten sinä olet ratkaissut omien koiriesi resurssiaggression? Etenkin ihmisen huomiosta tulevat rähinät?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   7.9.24 09:54:11

Resurssiaggressiivisen koiran kanssa ei välttämättä voi samantien elää ihan niin, että kaikki luut, lelut jne. on aina vapaasti saatavilla. Koiralle voi opettaa tilanteita varten tukitaitoja ja aina kun puolustamista ilmenee, resurssi vaihdetaan ensin johonkin muuhun. Yleensä tilanne jossain kohtaa helpottaa ja arki sujuu paremmin.

Esimerkki vaihtokaupoista: koira puolustaa sohvaa tai sänkyä -> koira käsketään omalle paikalle (koiran oma peti, johon muut ei mene) ja palkataan sinne. Tämä vaatii sen, että resursseja on riittävästi koirien määrään nähden ja jokaiselle koiralle on opetettu, missä sen oma paikka on.

Siinä mielessä olen samaa mieltä monen kanssa, että koiralta ei tule sallia aggressiivista käytöstä, eikä koiran ole mitään syytä puolustaa esimerkiksi omistajia kotona yhtään keltään. Helpoimmalla olen päässyt sellaiseen taipuvaisten koirien kanssa, kun tilanteita ennakoidaan (esim. luut annetaan omaan petiin ja kerätään pois välissä jos eivät syö heti) ja jokaiseen tilanteeseen on opetettu joku korvaava käytös ja toinen resurssi tilalle.

Päivämäärä:   7.9.24 10:22:43

Apua tuo tähden kommentti...

Jos koira alkaa komentelemaan muita niin se joutuu sillä sekunnilla sängystä pois, tietysti! Uskomatonta, että aloittaja menee itse sohvalle sen sijaan, että poistaisi murisevan ja toista komentavan koiran pois sängystä :o

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.9.24 10:28:59

Nyt on kyllä keskusteluun ilmestynyt sellainen koiraguru että oksat pois. Olis hauska nähdä miten tämä guru handlaa esim 5 yksilön rotikka- tai malikkalaumaa ihan noin päivittäisessä arjessa ;) Johan muutaman rescuekoiran pito tekee ihmisestä aiva ylivertaisen koirankuiskaajan ;D

Päivämäärä:   7.9.24 10:30:53

Oliskin hauska näky, kun rotikkalauma valtaa sängyn ja ärhentelee malikkalaumalle, ja ihminen lähtee sohvalle nukkumaan jotta koirat saa tapella rauhassa.

Päivämäärä:   7.9.24 10:47:26

Tähti, paljastahan nyt salaisuutesi resurssiaggression hallintaan.

Lähettäjä: ~ 
Päivämäärä:   7.9.24 11:06:48

G, nimenomaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.