Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.9.24 08:59:39

Minulla on polvi murtunut ja olen nyt monelta ihmiseltä kuullut, että pitää pärjätä yksin. Näin on sanonut oma mies, naapuri ja ystävä. Joudun liikkumaan kepeillä ja on niin vastenmielistä auttaa erinäisissä asioissa. Keppien kanssa on hyvin vaikea esimerkiksi kuljettaa mitään kun jo ilman mitään ylimääräistäkin niillä on vaikea ja raskas liikkua.
Onko ihmiset vaan itsekkäitä ja laiskoja vai eivätkö he vaan ymmärrä kun itse eivät ole tällaista joutuneet koskaan kokemaan? Muuttuisiko sillon ääni kellossa kun itse tarvitsisi apua, vaikka nyt niin sanotaankin, että kyllä pitää pärjätä yksin ja he ainakin pärjäisivät. Mieskin on aivan hermo kireällä kun pyydän häntä auttamaan.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   2.9.24 09:02:04

Kyllä, ihmiset on idiootteja, laiskoja ja empatiakyvyttömiä. Tollanen mies nyt ainakin pois sun elämästä asap.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: Sol Angelica 
Päivämäärä:   2.9.24 09:04:34

Ei pidä pärjätä, itse olin samassa tilanteessa kesällä koko jalan mittaisen kipsin kanssa itse olin sitä mieltä että mun pitäisi pärjätä ja pystyä ja sainkin muutaman henkisen melt downin kun en pystynytkään. Mua kyllä autettiin jos tarvitsin mutta on niin vastenmielistä pyytää apua.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.9.24 09:04:39

Minulla oli polvi pois pelistä ja kepit melkein kuukauden ja yksin piti pärjätä ja pärjäsinkin. Vaati toki kekseliäisyyttää ja viitseliäisyyttä ja hermoja.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   2.9.24 09:05:51

Mies ja "ystävä" vaihtoon enkä pahemmin veljeilisi naapurinkaan kanssa. Missäpäin asut? Josko tätä kautta löytyisi apua.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.9.24 09:06:32

Voi herranjumala mitä vässyköitä sinulla on lähipiirissäsi. Äitini mursi ranteensa ja minä jaoin apuvuorot veljeni kanssa ja kävin hakemassa hänen koiransa hoitoon pariksi kuukaudeksi. Polvi on vielä rankempi juttu, kun liika käveleminen voi vaikuttaa huonosti paranemiseen.

Sinulla on siis mies samassa asunnossa, ja hänestä sinun olisi pärjättävä yksin? Vapauta mies pärjäämään yksin luontoon, kyllä siperia opettaa.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.9.24 09:06:41

Kai siinä pärjää yksinkin, mutta mukavampi jos joku kotona ollessaan auttelee. Useampaan kertaan itse ollut samassa tilanteessa ja joku rullaileva tuoli hyvä lisä.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.9.24 09:09:17

Mieluummin pärjäisin yksin, kuin tuollaisten läheisten ympäröimänä.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: Velli 
Päivämäärä:   2.9.24 09:22:59

Minulla murtui värttinäluu ja käsi oli kämmenestä melkein kyynärpäähän kipsissä 7 viikkoa ja sen jälkeen vielä lastassa kaksi viikkoa. Mieheni auttoi minua kaikessa, niin että sain pitää käden täydessä levossa kuten lääkäri oli käskenyt. Hän myös lainasi minulle pitkähihaisiaan ja takkejaan, koska silloin oli syyskylmät ja käsi ei mahtunut kipsin kanssa omien vaatteideni hihoihin. Mies myös kuskasi minua, kun en voinut itse ajaa autolla. Vanhemmat, sisarukset, kaverit ja työkaverit kyselivät, miten pärjään ja tarvitsenko lisää apua.

Ei todellakaan tarvitse pärjätä yksin! Tietenkään ei tarvitse heittäytyä ihan avuttomaksi, mutta kyllä on kylmäsydämistä, jos lähipiiri ei halua auttaa yhtään! Se, miten ihminen suhtautuu itseään heikommassa asemassa olemaan, kertoo paljon hänestä...

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   2.9.24 09:26:11

Mulla oli vähän sama nyt kun käsi oli paketissa, yksi kauempana asuva ystävä olisi tarjonnut apua mutta ei se olisi auttanut kun olisi tarvinnut tavallisessa arjessa apua. Onneksi omat vanhemmat on vielä hyvässä kunnossa että jaksoivat tulla auttamaan esim. Pyykkien kuivumaan laittamisessa ja ulkokukkien kastelussa. Muuten joutui yksineläjänä pärjäämään yksin. Yhtä kaveria yritin kysyä apuun verhojen laittamiseen, mutta vasta kolmen viikon päästä siitä kun kysyin apua niin hän soitti että vieläkö ne verhot pitäis laittaa :D pari muuta kaveria hävisi tyystin eikä pidä juuri oikein yhteyttäkään jos eivät itse sitten tarvitse jotain.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   2.9.24 09:31:57

Ei pitäisi joutua pärjäämään yksin! Tosin minun miehenikään ei laittanut tikkua ristiin kun oli ortoosi jalassa 6viikkoa. Mitä en itse saanut tehtyä, jäi tekemättä. Ja koska yrittäjänä rahatkin tuli elämiseen vakuutus yhtiöltä vasta 8viikkoa tapaturmasta, niin olisin ollut ilman ruokaa ja polttoainetta ellei isäni olisi auttanut..

Toisille se auttaminen on ehdoton ei. Itse olen erittäin tietoinen että jos koskaan sairastin niin etten pärjää, on jokin laitos/ kii otihoito ainut vaihtoehto. Mieheni on myös sanonut ettei ala aikuista ihmistä hoitaa.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.9.24 09:33:20

Riippu varmaan siitäkin, mihin asioihin tarvitset apua ja kuinka usein sitä pyydät. Heittäydytkö ihan kyvyttömäksi vai yritätkö ensin itse. Kannattaa muistaa, että ihmisillä on niitä omiakin hommia.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   2.9.24 09:52:38

Aikonaan mulla oli pitkä tikattu haava etusormessa, mies tuli töistä ja sano että oisit kyllä voinu edes tiskata, siis käsin kun ei sillon ollu tiskaria. Koko sormi oli turvonnu ja haava tykytti. Siitä tuli sitte myöhemmin ex kun oli asenne vammaa muutenkin.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: Ämmä 
Päivämäärä:   2.9.24 09:55:08

"Vapauta mies pärjäämään yksin luontoon, kyllä siperia opettaa."

Tälle vahva suositus.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   2.9.24 09:56:27

"Riippu varmaan siitäkin, mihin asioihin tarvitset apua ja kuinka usein sitä pyydät. Heittäydytkö ihan kyvyttömäksi vai yritätkö ensin itse."

Tämä. Jos ei pärjää edes muutamaa tuntia yksin tai vaatii apua sellaisiinkin asioihin, jotka olisivat pienellä vaivalla itsekin tehtävissä, niin ei ole ihme jos lähipiiri tympääntyy. Kuten vaikka yllä tuo esimerkki, että yhdellä kädellä ei muka voisi kastella kukkia.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: Hmmjoo 
Päivämäärä:   2.9.24 09:59:46

Siis miksi te asutte jonkun miehen kanssa, jos hän ei ole teidän kumppani ja rakasta teitä?
Tuollainen ihminen jättää teidät vaikka kuolemaan, jos sattuu joku vahinko tai sairauskohtaus.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   2.9.24 10:23:16

Rakastaminen ja hoivaaminen eivät ole synonyymeja.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   2.9.24 10:26:04

Aika usein parisuhteessa odotetaan että kumppani tekee ne asiat jotka yksin elävä hoitaisi itse. Useimmat kuitenkin ovat sairaslomalla kun eivät kykene ja sairaslomalla on sitä aikaa tehdä asiaa pitkän kaavan mukaan. Kysymyksen voisi monissa tapauksissa myös kääntää miksi hyväksikäytät ihmistä joka sinua rakastaa. Eri asia on sellaiset asiat joita yksin elävänä ei voisi tehdä ja palkkaisi siihen ulkopuolisen.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   2.9.24 10:26:56

"Kysymyksen voisi monissa tapauksissa myös kääntää miksi hyväksikäytät ihmistä joka sinua rakastaa."

Siis mitä ihmettä :D

Minusta on sanomattakin selvää, että jos toinen loukkaantuu, niin toinen auttaa. Kivoissa parisuhteissa elelette.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.9.24 10:28:04

Ihmeellistä kapitalismin tuomista perheeseen. Perheessä hoidetaan toisiaan, vaikka teknisesti yksilö ei kuolisi vaikka muut eivät tukisi, tai joutuisi tekemään kovemmin hommia yksin.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   2.9.24 10:28:09

Kyllä, ihmiset on idiootteja, laiskoja ja empatiakyvyttömiä. Tollanen mies nyt ainakin pois sun elämästä asap.

Tämä!

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   2.9.24 10:37:12

Myös auttamisella ja turhalla passuuttamisella on aika iso ero.
Jokainen joka on työskennellyt esimerkiksi vanhusten kanssa tietää että on niitä tapauksia jotka oikeasti yrittää itse ja sitten on heitä jotka vain makaa ja jankuttaa maksavansa palvelusta eivätkä viitsi itse edes syödä vaikka kykenisivät..

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: Eräs 
Päivämäärä:   2.9.24 10:38:21

Ottaisin tuon kyllä selkeänä varoitusmerkkinä.

Omia kokemuksia:
-Käteni murtui, puoliso ehdotteli, että kävisin kengittämässä hänen hevosensa ennenkuin käteni kipsattaisiin, koska kipsin kanssa en pystyisi kengittämään. Samainen puoliso ei ole auttanut mitenkään ikinä leikkausten jälkeen tms, ihan itse olen joutunut pärjäämään.
-Puolison nilkasta meni nivelside, ei pystynyt kuukausiin tekemään MITÄÄN (paitsi kivoja asioita). Jossain vaiheessa alkoi uuvuttaa ja sanoin, että hänen pitää maksaa avusta jollekin, minä en enää jaksa (koirat, hevoset, työt, opiskelut jne).

Muutenkin ihmiset ovat kovin vaativia ja tarvitsevia kun osaan monia asioita ja olen luotettava. Ikävä kyllä apu ei toimi molempiin suuntiin. Eräskin ihminen kertoo tasaiseen, kuinka huono hän on pyytämään apua. Vähän hassusti ilmaistu häneltä, on tosiaan huono pyytämään, mutta hyvä vaatimaan... Mitään vasta-apua on koskaan turha odotella.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.9.24 10:43:19

Tästä keskustelusta näkee hyvin suomalaisen asenteen: "lopeta se valittaminen ja tee ite nyt kun sulla on aikaa maata kotona".

Suosittelen aloittaja, että laitat ton kyvyttömän ja empatiakyvyttömän ukon vaihtoon ja samoin ne ystävät, jotka imee viimeisenkin ilon sun elämästä. Mullakin oli tollanen eksä, mutta vaihdoin sen mieheen, joka tekee mulle ruokaa joka päivä ihan pyytämättä, tarjoilee teetä, kahvia ja välipaloja ihan pyytämättä, kävelee ylpeästi rinnallani käsikädessä missä tahansa ja joka päivä varmistaa että kaikki on hyvin, kunnioittaa ja hellii joka ikinen päivä - vaikka mulla ei ole mitään terveysongelmia ja kykenen kaikkeen myös itse. Ei varmaan tarvi edes sanoa, että nykyinen mies ei ole suomi juntti. Itsekkäät suomalais kaveritkin laitoin vaihtoon ja nykyään on tosi positiivinen kaveri porukka. Suosittelen!

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.9.24 10:48:18

"Myös auttamisella ja turhalla passuuttamisella on aika iso ero."

On. Jos puoliso ei sairauslomalla viitsisi ottaa edes pyykkejä koneesta, kastella kukkia tai viedä vaikka roskapussia koska on vain yksi käsi käytössä, niin pitäisin kyllä aika laiskana käytöksenä. Yhdellä jalalla liikkuminen on jo hankalampaa, mutta senkin kanssa pystyy vaikka tiskaamaan tai laittamaan ruokaa. Kaikkea ei tarvitse siirtää yksin työssäkäyvän niskaan.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   2.9.24 11:18:29

Minulla murtui nuorena jalka. Silloin läheiset kävi kaupassa puolestani mutta loppuvaiheessa myös menin kepeillä lähimpään kauppaan noin 1km, kun piti päästä jo ulos. Nykyään voisin tilata ostokset netistä mutta kyllä se vaatisi että kuski kantaisi ne jääkaapin viereen asti että saisi kaappiin lapattua. Yleensä kyllä tällaisessa vaiheessa tarjotaan apua. Ellei aloittaja ole luonteeltaan sellainen ettei okein muutenkaan jaksa itse yrittää.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   2.9.24 11:19:02

Minkälainen "mies" ja "ystävä" sinulla oikein on?!

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.9.24 11:29:46

"Yhtä kaveria yritin kysyä apuun verhojen laittamiseen, mutta vasta kolmen viikon päästä siitä kun kysyin apua niin hän soitti että vieläkö ne verhot pitäis laittaa :D"

Tässä on esimerkki sellaisesta avuntarpeesta mikä ihmisiä varmasti v*tuttaa, varsinkin jos pitäisi välittömästi ehtiä auttamaan. Sisustaminen ei ole sellainen asia mitä pitäisi kipsattuna tehdä jos ei itse siihen kykene, sitä ehtii myöhemminkin.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: Kassu 
Päivämäärä:   2.9.24 11:35:07

..., ehkä pystyy, ehkä ei. Mulla tulehtunut jalka turposi ja särky yltyi sietämättömäksi jos yritin olla jaloillani. Myös lääkärin ohje oli pitää jalkaa mahdollisimman paljon kohoasennossa. Onneksi asun yksin niin kukaan ei joutunut tilanteeni takia hyväksikäytetyksi.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.9.24 11:36:01

Odotinkin tätä kommenttia:
"Tästä keskustelusta näkee hyvin suomalaisen asenteen: .... marmati marmati suoooomalaiset vaalivaliokunta vinkuvinku..." sinun asenteesi ei ole meidän muiden asenne.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: Niinpä 
Päivämäärä:   2.9.24 11:38:49

Ehdottomasti suurin osa vastaajista on sanonut, ettei tarvitse pärjätä. Sitten otetaan yksi päinvastainen kommentti ja väännetään se suomalaisuudeksi. On se kiima aivan hirveää kun se kohdistuu yhden kansan haukkumiseen.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: Sol Angelica 
Päivämäärä:   2.9.24 11:39:02

"Minulla murtui nuorena jalka. Silloin läheiset kävi kaupassa puolestani mutta loppuvaiheessa myös menin kepeillä lähimpään kauppaan noin 1km, kun piti päästä jo ulos. Nykyään voisin tilata ostokset netistä mutta kyllä se vaatisi että kuski kantaisi ne jääkaapin viereen asti että saisi kaappiin lapattua. Yleensä kyllä tällaisessa vaiheessa tarjotaan apua. Ellei aloittaja ole luonteeltaan sellainen ettei okein muutenkaan jaksa itse yrittää."

Siis mitä. Mulla kipsattiin jalka nivusesta nilkkaan ja jo viikon päästä könkkäsin kerrostalon toisesta kerroksesta ilman hissiä lähikauppaan joka tosin vain 200m päässä mutta en mä tarvinnut apua että saa ostokset jääkaappiin, vai oliko sulla kädetkin kipsissä.
Kyllähän siinä hermo meni kun kaikki on hidasta ja vaikeaa mutta oikeastaan ainut mikä ei onnistunut oikeasti oli autolla ajaminen. Kaikkeen muuhun mä keksin kyllä keinot.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.9.24 11:41:37

Sol Angelica, vaikka sinusta on vastenmielistä pyytää apua, älä tule kauhistelemaan niitä, joilla ei samaa häiriötä ole. Ei sinunkaan olisi tarvinnut tehdä kaikkea vaikeimman kautta.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   2.9.24 11:42:00

No itse en saanut varata jalalle tippaakaan ensimmäisinä viikkoina. Niin ja asuin muistaakseni kolmannessa kerroksessa ilman hissiä. Voisin siis kuvitella että olisi pikkasen vaikea portaiden alapäästä ostoslaatikot yläkertaan kun toinen jalka ei tyyliin saa koskea maata.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   2.9.24 11:50:29

Miksi edes asua yhdessä jonkun kanssa, jos ei edes hädän tullen saa minkäänlaista apua?

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.9.24 11:56:07

Saattaahan se olla, että hädän tullen saisikin apua. Sitähän me emme tiedä onko hätätilannetta vielä ollut. Se, että moni ihminen sanoo että pitäisi pärjätä, viittaa siihen ettei ole ollut.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: Jaana 
Päivämäärä:   2.9.24 12:00:54

Ei tarvitse pärjätä yksin!
Mutta apua pyytäessä voi olla silti hyvä miettiä onko asia kuinka välttämätön. Ja paljonko toiselle kaatuu "tahattomasti" muutenkin lisätyötä. Esimerkiksi minulla kun oli jalka kokonaan pois pelistä niin mies joutui yksin hoitamaan kotieläinten lenkitykset, auttamaan työntekijää hevosten kanssa yms ylimääräistä kaiken oman normaalin lisäksi, joten ei viitsinyt väsyneeltä kumppanilta pyytää turhaa lisätyötä jonka voi hoitaa itsekin, vaikkakin 10kertaa normaalia hitaammin. Lapsistakin oli onneksi apua. Ja välinekeskus oli valaiseva! Työnnettävä tarjotin sekä pyörätuoli mahdollistivat paljon sellaista mikä ei onnistunut kepeillä. Lisäsivät omatoimisuutta roimasti.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.9.24 12:05:25

Passuuttaminen ei ole ok. Jos ei itse pysty, tulee hommat rajata minimiin siltä ajalta tai palkata joku. Se on myös empatiaa.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.9.24 12:16:33

Minäkään en saa varata jalalle yhtään painoa ja pitäisi mahdollisimman paljon pitää jalkaa koholla niin, että turvotus vähenee ja polvi päästään leikkaamaan. Enkä edes voi varata painoa kun silloin satavarmasti jalka lähtee alta, koska kipu on järkyttävä. Samassa rytäkässä missä tuo polvi meni niin loukkasin myös ranteen ja se on myös kipeä eli keppien varassa kulkeminen on entistäkin tuskaisampaa kun käsien varassa pitää yrittää liikkuessa olla.
Esimerkiksi tuo kukkien kastelu. En voi keppien kanssa mitenkään kantaa kastelukannua keittiöstä olohuoneeseen. Kun pyysin miestä tuomaan sen niin kauhea marmatus alkoi. Samaten kun hevosille pitäisi kantaa vedet laitumelle. Ei todellakaan onnistu minulta mitenkään kuten ei myöskään paalin vienti. Suihkussa kun kävin ja pyysin miestä olemaan turvana, koska pelkäsin, jos liukastun keppien kanssa niin sekin oli liikaa pyydetty. Teen itse kaiken mihin kykenen enkä laiskuuttani passauta ketään, mutta kuten sanoin et keppien kanssa on erittäin rankkaa kulkea ja jossain vaiheessa ei yksinkertaisesti enää jaksa pitää itseään yhden jalan ja käsien varassa niin olisi kiva kun voisi edes joskus passata "turhassa" asiassa.
Mieli tekee laittaa tuollainen ukko pihalle! Itsehän olen häntä auttanut milloin missäkin ja teen paljon muuta mukavaa hänelle.

Terveisin aloittaja.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.9.24 12:18:26

Laita ukko pihalle ja palkkaa tallintekijä.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: Kati 
Päivämäärä:   2.9.24 12:36:28

Samaa mieltä. Tuollaista ukkoa en itse katsellut yhtään.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.9.24 12:37:37

Minulta murtui nilkka kesällä ja olin jalka kipsissä kuusi viikkoa. Mies otti ihan automaattisesti kopin mm. koiran lenkittämisestä ja kaikista kotihommista, joita en pystynyt tekemään. Myös moni sukulainen ja ystävä tarjosi apua ja vei koiraa mm. treeneihin (aktiivinen harrastuskoira) ja auttoi muuten.

Kiitollinen saa olla omasta lähipiiristä. d

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: Wink 
Päivämäärä:   2.9.24 12:38:38

Tuoli jossa on pyörät... Ihan tietokone tuoli taikka oikein pyörätuoli niin pystyy paljon enemmän ja jalkaa voi pitää vaakatasossa. Suihkun lattialla voi myös peseytyä istuen.
Pistä ukko pihalle niin saat leikkauksen jälkeen sentään kotihoidon auttamaan. Ja palkkaa joku hoitamaan hevoset.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   2.9.24 13:40:18

Onpas monella kauheita miehiä, miten kehtaavat kitistä kun näkevät että toisen tilanne on mikä on ja jos pyytää jotain apua. En asuisi noin empatiakyvyttömän ihmisen kanssa.
Jokainen jolla on ollut kipsi esim. jalassa tietää miten monet helpotkin asiat vaikeutuu ja omat energiat vähenee, vaikka kuinka yrittäisi pärjätä ja tehdä kaikkea mihin vain pystyy. Se tervehtyminenkin vie energiaa ja ei todellakaan tarvitse pärjätä yksin. Itselläni oli kipsinen kipsi ensin 4 viikkoa polvesta varpaisiin ja sitten lasikuitunen kipsi seuraavat 4 viikkoa. Kyllä siinä on melkein kädetönkin kun ne kepit tarvii ne kädet. Onneksi ystävät ja sisaren perhe auttoi ja tarjoutuivat esim. käymään kaupassa ja asioilla. Olen myös tehnyt apukeikkoja ystävilleni kun ovat toipuneet leikkauksesta jne. Yhdessä selviämme ja pärjäämme paremmin.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.9.24 13:42:56

Ei pidä, on tosi epäluonnollista edes ajatella niin.

Kun saat koiven kuntoon poistat jokaikisen ihmisen joka ei auta vaikka olisi siihen kykenevä elämästäsi kokonaan. Mies ensimmäisenä.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   2.9.24 14:12:48

No tuossa verhojutussa olis pitänyt mainita, että kaverini oli tuonut minulle uuden tietokoneensa, jonka pyysi minua asentamaan käyttökuntoon "kun nyt sairaslomalla ehdin". Pyysin vastapalvelukseksi sitä verhojen laittamista yhteen ikkunaan.

Muuten tuli pärjättyä onneksi ihan hyvin kotona yksin yhdellä kädellä.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.9.24 14:19:46

Mielestäni on itsestään selvää, että läheisiä autetaan ja tuetaan tarpeen vaatiessa. Pyyteettömästi.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   2.9.24 14:36:26

Noh en tiedä minkälainen suhde teillä miehen kanssa on, tuskin kovin hyvä. Minulla murtui joskus jalka ja yhtään ei saanut varata. Läheiset kävi kaupassa mutta muuten hoidin kyllä kaiken itse. Suihkuun tuoli ja jalan piilotus pussiin siksi aikaa. Yrität siis tietysti tehdä mahd paljon itse mutta kaikki hommat ei nyt välttämättä onnistu, kuten autolla ajo ja kaupassa käynti. Ostokset voi tietysti tilata kotiin. Uskon että yhden kokemuksen jälkeen pärjäisin melko pitkälle seuraavalla kerralla yksin. Mutta sinulla kuitenkin on mies jonka kanssa asut, että luulisi että mies nyt vaikka esimerkiksi kävisi kaupassa eikä vaadi sinua tilaamaan netistä omia ostoksia..

Mihin kaikkeen siis tarvitsisit miehen apua? Kuulostaa että olette turhautuneet toisiinne...

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.9.24 18:51:18

Näemmä aiempi viestini ei lähtenyt tänne. Kuitenkin jopa kahvikupin tuonti minulle terassille on vaikeaa samalla kun itsekin kuitenkin on tulossa sinne aamukahville. Pyörätuolilla en voi kotona liikkua kun meillä on vanha talo eli pienet oviaukot, paljon kynnyksiä ja porrasaskelmia. Suihkussa minulla on suihkutuoli, mutta pelkään silti, että lähtiessä kaadun liukkaalla lattialla vaikka kuinka hyvin sen kuivaisi. Lattialla en voi istua enkä kontata. Lisäksi lääkäri suositteli, että en ylimääräistä kävele kepeillä kun polvi ei kestä tärinää mitä kuitenkin tulee yhdellä jalalla hyppiessä. Niin ja hevosten hoitaja on tulossa heti kun tervehtyy, mutta sen aikaa miehen pitäisi auttaa. Lomalla kun on niin aikaa on varsin hyvin kun hänellä ei mitään omia juttujakaan ole.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   3.9.24 19:09:12

Miksi ihmeessä olet tollasen miehen kanssa?? En vaan voi ymmärtää mitä naiset näkee noin tunneköyhissä miehissä.
Meillä oli kumimatot kylpyhuoneen lattialla varmaan 3kk kun jalkani oli kipsissä.
Siis mieheni ihan itse oma-aloitteisesti viritti ne sinne ja muovituoli niin pärjäsin yksin suihkussa. Jalka jätesäkissä ja reidessä tiukasti jesarilla säkinsuu kiinni teipattuna. Hyvin toimi, ei kastunut kumpikaan kipsi.
Mun mies tuo mulle usein aamupalan sänkyyn ja kesällä terassille vaikka olen terve. Samoin päiväkahvit mies tarjoilee usein terassille siis ihan normaalia toisen huomioimista. Miten miehesi voi olla noin itsekäs kun näkee ja tietää miten vaikea keppien kanssa on köpöttää ja yrittää saada kahvi terassille. Semmonen kannellinen termosmuki sun pitäisi ottaa kainaloon, että saisit kahvin läikkymättä kuljetettua. Tsemppiä ja kestämistä sulla on jatkossakin.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: Minni 
Päivämäärä:   3.9.24 19:34:16

No ei tietenkään tarvitse! Normaali puoliso auttaa tuossa tilanteessa kyllä, samoin muut läheiset.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.9.24 19:44:47

Mieshän nyt on kivitetty, mutta miten aloittajan ystävä ja naapuri on tehnyt väärin..?

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.9.24 19:47:08

Miten ihmiset kuvittelevat, että yksinelävät ihmiset pärjäävät vastaavissa tilanteissa..?
Ei saa terassille kahvia, kädet väsyy keppien kanssa ja pelottaa, että suihkussa liukastuu..?
Kuolevat ilmeisesti pois.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.9.24 19:52:20

Minäkin haluan kuulla, mistä avusta naapuri kieltäytyi!

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   8.9.24 10:14:11

Rakkaus on tekoja, ei pelkkiä sanoja!

Joskus rakkauden vuoksi täytyy hoivatakin toista, vaikka rakkaus ja hoivaaminen eivät ole synonyymejä. Vai onko rakkaus ***n mielestä todellakin sellaista, että vaikealla hetkellä ei ole valmis auttamaan tai ilahduttamaan toista mitenkään?

Rakkaushan näkyy pääasiassa arjen tapahtumissa ja toisen huomioonottamisessa. Rakastavassa suhteessa elämä jaetaan yhdessä ja toisinaan toinen joutuu tekemään enemmän.

Ap:lle sanoisin, että kenenkään ei tarvitse koko aikaa pärjätä omillaan ilman apua. Ihminen on laumaeläin ja on luonnollista antaa ja pyytää apua. Sinuna luultavasti tekisin nyt suunnitelman siitä, miten erota noin huonosti sinua kohtelevasta ukosta viimeistään heti, kun olet kuntputunut. Parempihan on olla yksin, kuin kokea toisen vihaa siitä, että pitää kantaa elämänkumppanilleen kahvikuppi.

Lähettäjä***
Päivämäärä2.9.24 10:23:16

Rakastaminen ja hoivaaminen eivät ole synonyymeja.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: Olivia 
Päivämäärä:   8.9.24 10:19:11

Mulla murtui jalka ja katkesi käsi samassa rysäyksessä. Kahdelta läheiseltä kuulin apua pyytäessäni että minun on pärjättävä itse. Toista jo olen päässyt muistuttamaan hänen sanoistaan kun hän menikin katkomaan oman kätensä. Miten suuri nautinto se muistuttaminen olikaan.
Enkä auttanut. Hoitakoon kauppareissunsa siinä missä minäkin.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: Jag 
Päivämäärä:   8.9.24 10:25:03

Ole valmis maksamaan, niin saat varmasti apua. Kaikki ei ole aina ilmaista.
Tietty, jos kotona joku niin tietysti silloin pitää pytää ja saada apua. Kuin myös antaa vastavuoroisesti apua, jos toinen sitä tarvitsee.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: Plast 
Päivämäärä:   8.9.24 11:29:57

Tiedän tunteen. Tälläkin hetkellä liikun kepeillä ja toiselle jalalle ei saa varata painoa ollenkaan. Mies on ollut kuin perseeseen ammuttu karhu koko ajan, tiuskii ja vittuilee ja jos pyydän jotain niin heittää sen. Nyt pärjään jo hyvin itse, ja mikä ihana rauha on kun mies on ulkomailla työreissussa. Kukaan ei näytä nyrpeää naamaa tai marise jos joudun keppien kanssa kömpiä yöllä vessaan.

Mainittakoon vielä, että miehen sairastaessa pidän hänestä huolta ilman, että tarvitsee anella. Ja ilman, että voivottelen itse miten väsynyt olen.

Mies oli koronan takia petipotilaana, olin itsekin sairas, mutta hoisin eläimet ja talon ja illalla itkien istuin takan edessa hieromassa tuskaisia jalkoja. Sen kerran kun ite tarvitsen apua niin siitä tehdään numero. Sängyn laidalla istutaan pää käsissä, kun on niin vaikeaa ja raskasta.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: Kati 
Päivämäärä:   8.9.24 11:40:29

Plast, aiotko jatkaa yhteiseloa?

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: Dirkie 
Päivämäärä:   8.9.24 11:42:37

Olivia: tiedän tuon tunteen, harvoin pääsee tuolla tavalla näpäyttämään takaisin, mutta silloin kun pääsee, niin ai ai kun on makiaa!

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   8.9.24 11:43:49

Sinun lähipiiriisi on sattunut ikäviä ja itsekkäitä ihmisiä. Yleensä autetaan, ja silmin nähden avun tarpeessa oleville tarjotaan apua pyytämättäkin.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   8.9.24 11:53:03

Ei tarvitse ja sun kaverit/ mies on kusipäitä. Minulla oli vastaavassa tilanteessa aina joku kaupassa mukana. Jonkun pikkuodton teki joo yksin, mutta ees koria saa kannettua, niin todellakin kaveri mukaan.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   8.9.24 12:02:11

Hyi mikä mies. Meillä autellaan puolin ja toisin, vaikka oltaisiin ihan terveitä ja kunnossa. Myös muiden läheisten kanssa.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: kr 
Päivämäärä:   8.9.24 12:45:16

Ei tarvitse. Eihän aiemminkaan ihmiset ole itsekseen pärjänneet vaan pärjätty on nimenomaan siksi, että ympärillä on ihmisiä ja kaikki tehdään kimpassa niin että asiat sujuu. Heikompia autetaan ja he auttavat muita kykyjensä mukaan. Esim. jos ei kykene raskaisiin töihin niin tekee sitten kevyempiä jne.

Aika ussein ihmiset haukkuvat, halveksivat ja vähättelevät "huonompiaan" kun itse ovat paremmassa tilanteessa. Mutta sitten kun itse joutuvat huonompaan tilanteeseen, niin ollaan kaikkea vailla, eikä muistetakaan, miten halveksivia aiemmin olivat apua tarvitsevia kohtaan.

Muutenkin ihmisten mielenterveys olisi varmasti nykyään paremmalla tolalla jos ympärillä olisi ihmisiä auttamassa eikä aina tarvitsisi pärjätä yksin ja olla kerjäämässä apua.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   8.9.24 12:48:22

Mikäli on mahdollisuus auttaa niin onhan se tympeää, jos kieltäytyvät auttamasta.
Tosin turhaan ei kannata ketään passuuttaa kuitenkaan.

Itse asuin yksin ja mursin jalan johon tietenkin sain kipsin. Bussilla kävin kaupassa ja sinne raahauduin keppien kanssa.
Kantaminen on tosiaan ikävää keppien kanssa, mutta siihenkin tottuu. Tai jos ei, niin voi laittaa repun selkään.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: Aura 
Päivämäärä:   8.9.24 12:49:12

"Kuten vaikka yllä tuo esimerkki, että yhdellä kädellä ei muka voisi kastella kukkia."

No tämäkin riippuu siitä, mitä saa oikeasti tehdä. Meillä on osa kasveista aika korkealla hyllyillä ja jos olisin leikkaukseni jälkeen joutunut niitä hoitamaan yksin, olisin riskeerannut leikkauksen tuloksen ja hidastanut haavojen paranemista. Toki ennen leikkausta ne olisi voinut siirtää alemmas, mutta tässä taas tulee se haaste, että pitää mietitä minne ne asettelee eläinten ja lasten suhteen. Onneksi mun mies ei ole kädetön, niin pystyi ihan hyvin auttamaan tällaisissa kerran viikossa kaksi minuuttia vievässä hommassa sen sijaan, että aletaan miettiä kokonaan uutta sisustusta.

Osa ei oikeasti tunnu tajuavan, että joidenkin vammojen ja vaivojen kanssa ei voi liikkua ollenkaan akuutissa vaiheessa. Mun mies oli mitä kultaisin ne kuukaudet, mitä toivuin leikkauksesta. Ei kertaakaan valittanut, hoiti eläimet ja toi ruoan eteen. Sovittiin, että tehdään isommat siivoushommat yms vasta, kun oon kunnossa. Arki voi pyöriä muutaman kuukauden minimilläkin, kunhan kaikki toimii.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.9.24 13:52:54

Plast: mun eksä oli samanlainen, kiukutteli ja tiuski kun olin kipeänä. Joskus yritti kuumeessa "lämmitellä" mua ja saada seksiä. Ja suuttui kun ärähdin. Ja huom EKSÄ! Never again

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.9.24 13:53:24

Ja siis kun llin itse kuumeessa ja tosi huono vointinen

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: Plast 
Päivämäärä:   10.9.24 15:58:58

Mies tuli eilen kotiin reissusta ja tänään aamulla kitisi, kun en pyytämättä tehnyt hänelle aamupalaa. Vaikka miten pärjäänkin yksin ja saan kananmunat paistettua niin otti silti aivoon. Hidastahan se on kaikki tekeminen kun pitää saada sauvat pysymään lähellä ja seisominen on tuskaisempaa kuin käveleminen. Hän sitten paistoi munat itselleen tuhisten ja puhisten. :)

Tässä nyt elellään päivä kerrallaan ja kunhan kuntoudun niin uusin silmin katsotaan myös parisuhdetta. Tosin olisi jo nyt helpompaa kuntoutua omassa rauhassa.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.9.24 16:03:34

Ainakin maanviljelijän pitää pärjätä.

  Re: Pitääkö ihmisen pärjätä ilman apua omillaan?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   10.9.24 16:12:13

"Siis miksi te asutte jonkun miehen kanssa, jos hän ei ole teidän kumppani ja rakasta teitä?"

No ihan olennainen.

Mutta otsikon kysymykseen: yhden jalan ollessa pois pelistä on ihan hyvä pärjätä omassa kodissa, hevoset tai muu "työ" tai työläs, raskas ja kuntoutumiselle vaarallinen asia on toinen juttu. Naapurin ja ystävän vielä antaisin mennä ohi, koska me ei tiedetä missä kaikessa olet apua pyytänyt tai millä tavalla, koska kyllä, itse on pääosin pärjättävä. MUTTA puoliso kunnollisessa parisuhteessa haluaa kyllä huomioida ja auttaa osaltaan paranemisessa, jos pystyy tallissakin auttamaan niin tietenkin tekisi (koska muuten se on yhteisestä taloudestanne pois jos jollekin joutuu tallin tekemisestä koko ajan maksamaan !). Että pärjäile mahdollisimman hyvin itseksesi kotosalla ja kun olet toipunut niin mies vaihtoon. Vaikka kuinka hankalaa hevosten tms. takia olisi niin tuo ei ole mikään parisuhde eikä mitään sellaista mihin kannattaisi elämänsä uhrata.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.