Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko viinilaseilla väliä?

Lähettäjä: wyyyw 
Päivämäärä:   1.9.24 17:44:43

Onko sillä väliä, mistä lasista viiniä juo? Kun on erikseen punaviinilaseja, valkoviinilaseja, jälkiruokaviinilaseja, jne. Ja toki pienempiä shampanja-/kuoharilaseja.

Miten tarkkaa se oikeasti on? Alkaako joku urputtaa, jos tarjoaakin punaviiniä valkoviinilasista?

Minulla ei ole viinilaseja, mutta haluaisin jotkut viinilasit ihan vain kaapin koristeeksi. Enkä halua monia erilaisia laseja.
Onko olemassa jotain "yleisviinilaseja" joilla ei ole väliä juottaako niistä punkkua vai valkkaria vieraille?
Ja mikä olisi sellainen järkevä koko viinilaseille?
Niitä kun on eri kokoisia.
Onko silläkään oikeasti väliä onko viinilasin vetoisuus 3 dl vai 6 dl?

Miten esim. nämä?

https://www.tokmanni.fi/viinilasi-6-kpl-6416485999915?
srsltid=AfmBOooVbUZzPJSNTAg4WXcQvCUVCiU6PNdHXD8PCynfeWxT0jzhA_uX

lyhennettynä: https://tinyurl.com/4v69zuy9

Tokmannin viinilasit, vetoisuus 315 ml.

Tai nämä?

https://www.prisma.fi/tuotteet/110642301/lav-viinilasi-fame-
39-5-cl-6-kpl-110642301

lyhennettynä: https://tinyurl.com/yrdjd9d8

Prisman viinilasit, vetoisuus 39,5 cl, eli vähän isommat kuin nuo Tokmannin lasit.

Noissa ei kummissakaan ainakaan kuvaustekstissä eritellä onko nuo tarkoitettu valkkarille vai punkulle.

Ja turha tulla vinkumaan, että "Minä en juo viiniä ollenkaan". En juo minäkään. En juo alkoholia ollenkaan. Siksi en näistä mitään ymmärräkään. Mutta voinhan juoda niistä laseista vaikka vettä. Tai sitten pitää kaapissa koristeena. Se nyt ei ole tämän keskustelun pointti.

  Re: Onko viinilaseilla väliä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.9.24 17:48:03

Varmasti joku alkaa urputtamaan vääristä laseista, mutta mitä väliä. Osta sellaiset, joiden ulkonäöstä itse tykkäät. Jalattomat jättäisin kauppaan, muuten ei väliä.

  Re: Onko viinilaseilla väliä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.9.24 17:48:43

Noi neljän desin lasit on aika isoja.
Mitä väliä mistä lasista juo, osta sellaiset joista tykkäät.

  Re: Onko viinilaseilla väliä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   1.9.24 17:52:13

Sekoittaakseni aloittajaa lisää, on myös olemassa tietylle rypälelajikkeelle tarkoitettuja laseja, esim pinot noir tai riesling-lasit. Nämä on sellaisia, joissa on katsottu aromien tulevan parhaiten esille.

Mutta joo, jos ei ole niin väliä, osta jotkut perusviinilasit. Itse valitsisin omaa silmää miellyttävät, ohutta lasia olevat lasit (esim riedel) ja ehdottomasti erikseen valkoviini, kuohari, punaviini ja jälkiruokaviinilasit, jos näille on kaapeissa tilaa.

Peruskäyttöön ostat sellaiset kuin itse haluat. Paksumpi lasi kestää konepesua paremmin kuin ohuet ja herkät lasit.

  Re: Onko viinilaseilla väliä?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   1.9.24 17:52:19

Ei ole taviksille (kuten minä) väliä, vaikka välillä käytänkin hieman erilaisia laseja eri juomille. Kyse on kuitenki omalla kohdallani ihan fiiliksestä, esim. kuohuva sirommasta lasista kuin punkku jne. Ottaisin itse esimerkkilaseista isommat :)

  Re: Onko viinilaseilla väliä?

Lähettäjä: Sommelier 
Päivämäärä:   1.9.24 17:54:31

Se nyt on aivan sama mistä sitä särpii.
Itse suosin kirkasmuovisia kertiksiä.

  Re: Onko viinilaseilla väliä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.9.24 18:00:40

Viinilasien tilavuus on kasvanut vuosikymmenten aikana paljon, kohta ollaan jo tilanteessa että pakko alkaa pienentämään koska tollaset ämpärin kokoset lasit vaan ei toimi.
Mulla on noin 100 vuotta vanhoja kristalleja, niiden punaviinilasi on ainut jota voi jotenkin käyttää, mutta sekin onnettoman pieni ja sopii lähinnä jälkiruokaviinille tilavuutensa takia.

  Re: Onko viinilaseilla väliä?

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   1.9.24 18:10:26

Mielestäni jo ympäristösyistä on järkevää ostaa vain yhdet viinilasit, tai korkeintaan kuohareille omat, jos käyttö on muuten hyvin vähäistä. Ihan turhaa säilöä kaappitolkulla tavaraa, jota käytetään joskus ja jouluna, puhumattakaan turhan krääsän hankkimisesta.

Me juodaan kyllä aika paljon viiniä ruoan kanssa mutta itselleni olisi kyllä yks hailee mistä kiposta kukakin viinin kotonaan tarjoaa. Kotonaan voi toki jokainen hifistellä kuten haluaa, mutta jos kyläillessä tälläisestä valittaa, on ensinnäkin aika huonon tapakasvatuksen saanut ja toisekseen keulii kyllä niin pahasti länsimaisen turhakekulttuurin harjalla että ei kauheasti ole varaa kyllä huudella muille. Ylipäätän kaikki älytön etiketti-painostaminen on vaan todella tyhmää, ikäänkuin maailmassa olisi suurtakin merkitystä minkä mallisesta lasista mitäkin juodaan.

  Re: Onko viinilaseilla väliä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.9.24 18:55:26

Halpaa viiniä voi juoda vaikka maitolasista, mutta hyvän viinin saa lasivalinnalla pilattua. Tärkeintä on, että viinilasin pohja on laakea, jotta viinillä on lasissa mahdollisimman paljon pintaa hapettumassa. Lasin suun pitää olla kapeampi, jotta se kerää viinin aromit kasaan. Osta siis isohkot tulppaanimalliset punaviinilasit, ne käyvät myös valkkarille ja kuoharille.

  Re: Onko viinilaseilla väliä?

Lähettäjä: Loukku 
Päivämäärä:   1.9.24 19:00:52

Jep, viinin saa pilattua lasivalinnalla. Mut satunnaiseen käyttöön käy hyvin yhdet peruslasit =)

Itsehän juon vedenkin (kotona) tietynlaisesta viinilasista koska maistuu paremmalta.

  Re: Onko viinilaseilla väliä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.9.24 19:01:27

Ei mitään väliä, samalta maistuu kaikista

  Re: Onko viinilaseilla väliä?

Lähettäjä: wyyyw 
Päivämäärä:   1.9.24 19:07:02

Tiedän kyllä, että on olemassa ties mitä erikoislaseja. Mutta se nyt ei ollut tämän ketjun pointti.

En todellakaan halua viittä eri settiä viinilaseja. Yksi setti riittää mainiosti. Pointti olikin, että jos tykästyn johonkin niin voinko ostaa ne ihan vain "yleislaseiksi", vaikka ne olisivatkin oikeasti punkkulaseja tai valkkarilasia. Ja teenkö isonkin mokan, jos joku tietäjä huomaa, että minulla on vain valkkarilaseja ja hän aikoo juoda luonani punkkua. Tai päinvastoin.

En ole kaupasta vättämättä ostamassa uusia laseja. Olen tähän mennessä katsonut lähinnä kirppisten tarjontaa. Kuoharilasit (6 kpl) sain jo ilmaiseksi taloyhtiön saa ottaa -pöydästä. Lisäksi sain jotain tämän muotoisia laseja 4 kpl ilmaiseksi. En tiedä mitä laseja ne ovat, niiden tilavuus on n. 2 dl tai vähän alle ja korkeus 14 cm. Aika pieniä siis ovat. Osaako joku sanoa, millaiseen käyttöön nämä on tarkoitettu?

https://aijaa.com/JRwZMO

  Re: Onko viinilaseilla väliä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.9.24 19:11:20

Mulla on riedelin lasit johon mahtuisi koko pullo jos kaataa. Ihan ehdottomasti on paremmat kuin pienet lasit punkulle.

  Re: Onko viinilaseilla väliä?

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   1.9.24 22:07:18

"En ole kaupasta vättämättä ostamassa uusia laseja. Olen tähän mennessä katsonut lähinnä kirppisten tarjontaa. Kuoharilasit (6 kpl) sain jo ilmaiseksi taloyhtiön saa ottaa -pöydästä. Lisäksi sain jotain tämän muotoisia laseja 4 kpl ilmaiseksi. En tiedä mitä laseja ne ovat, niiden tilavuus on n. 2 dl tai vähän alle ja korkeus 14 cm. Aika pieniä siis ovat. Osaako joku sanoa, millaiseen käyttöön nämä on tarkoitettu?

https://aijaa.com/JRwZMO"

Nää on juurikin hyvät ns. yleislaseiksi.
Jos joku haluaa hifistellä viineillä, niin tuonee viinin lisäksi sen oikean lasinkin tai menette ravintolaan. Kotikäytössä vieraille nuo linkin lasit toimivat aivan hyvin.

  Re: Onko viinilaseilla väliä?

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   1.9.24 22:11:28

Tietenkin eri viineille omat lasit! Itse en koske valkkariin, mutta kuohuviinille ja punkulle pitää olla oikeanlaiset lasit, ei niitä nyt mistään kahvimukista voi juoda.

  Re: Onko viinilaseilla väliä?

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   1.9.24 22:49:12

Ostat sellaiset kuin mieli tekee! Meillä on toisessa huushollissa halvempia - milloin mitäkin (Tokmanni/Ikea-tyyliin) enkä todellakaan osta kalliimpia kun eivät kestä keskareiden häntiä tai pesukonetta. Toisessa paikassa liuta ns. kunnollisia laseja, uutta ja vanhaa, monelle eri sortille. Juon viinin mieluiten polle-mukista, sopivan kokoinen ja jämäkkä. Terveisin juntti

  Re: Onko viinilaseilla väliä?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   1.9.24 23:01:47

En ole huomannut maussa mitään erikoista, oli viini missä lasissa vaan. En toki ole mikään hifistelijä.
Ei mitään tietoa mitkä viinilasit kotoa löytyy, mutta kyllä se punkku menee alas niistäkin.

Eli joillekin on väliä ja toisille taas ei.

  Re: Onko viinilaseilla väliä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.9.24 23:45:43

"Ja teenkö isonkin mokan, jos joku tietäjä huomaa, että minulla on vain valkkarilaseja ja hän aikoo juoda luonani punkkua. Tai päinvastoin."

No hohhoijaa, se tietäjä voi sitten mennä vaikka omaan kotiinsa juomaan punkkua jos häiritsee, etkä menetä mitään :D Ei omaan kotiin haalita turhaa roinaa vieraiden takia.

Esimerkiksi itse olen erittäin tarkka kahvista, mulla on kotona Juran kahvikone mikä maksaa tonnin ja kahvipavut tilaan Cremalta, mutta kun menen kylään niin mulle kelpaa ihan hyvin se Kulta Katriina. En mene kylään kahvin takia enkä irvistele edes mielessäni sille mitä tarjotaa, suurinta osaa ei kiinnosta kahvihommat kuten mua.

  Re: Onko viinilaseilla väliä?

Lähettäjä: luu 
Päivämäärä:   2.9.24 01:02:27

Mulla ei muuta väliä, mutta viinilasin pitää olla OHUTTA lasia! Koska setodella maistuu eriltä kuin paksusta lasista. Sanoisin että osta 4 Riedelin punkkulasia niin pärjäät hyvin ja ne on kauniita.

  Re: Onko viinilaseilla väliä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.9.24 01:49:29

Ostaisin jotkut "yleislasit" eikä punkku tai valkkari.
Esim googlaa iittala Kastehelmi viinilasi, saat kuvia niistä jalallisista yleislaseista joista voi juoda ihan mitä viiniä vaan haluaa, vettä, mehua, maitoa, kotikaljaa tai vaikka jääteetä. Samanlainen yleislasi nimellä iittala verna, näitä löytyy hyvin kirppiksiltäkin. Hankkisin jotkut tämän tyyliset lasit.

  Re: Onko viinilaseilla väliä?

Lähettäjä: hwh 
Päivämäärä:   6.9.24 12:15:07

"kuohuviinille ja punkulle pitää olla oikeanlaiset lasit, ei niitä nyt mistään kahvimukista voi juoda."

Eihän aloittaja ole kahvimukeja viinilaseiksi hankkimassa. Hän kysyy, että joisitko punkkua valkkarilasista vai saisitko sydärin ja toettuasi valittaisit hötölään, että kaverilla oli vain valkkarilaseja vaikka sinä halusit juoda punkkua.

Kuoharilasitkin aloittajalla jo on, älä huoli :)

  Re: Onko viinilaseilla väliä?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.9.24 12:28:37

Meillä juodaan valkkarit punaviinilaseista, kuohareille, konjakille, likööreille ja snapseille löytyy omat.
Minulle tärkein kriteeri on se, että mahtuvat astianpesukoneeseen, käsin en noita tiskaa!

  Re: Onko viinilaseilla väliä?

Lähettäjä: paavo 
Päivämäärä:   6.9.24 13:14:11

Avaat sen viinipöntön, kaadat pois hiukan (juot/odotat) että viinin pinta saa happea
. Espanjassakin joivat ihan tavallisesta juomalasista Riojan viinejä.

  Re: Onko viinilaseilla väliä?

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   6.9.24 13:23:06

Kaikki aloittajan linkkaamat lasit on ihan hyviä perusviinilaseja joista voi ihan hyvin juoda punkkua tai valkkaria. Itse juon viinejä jonkin verran eikä kyllä tulisi pieneen mieleenkään valittaa kylässä jos lasi on "väärälle" viinille tarkoitettu. Itseäni tökkii vähän se jos kuoharille ei ole kuoharilasia, tai jos viiniä tarjoillaan ihan tavallisesta juomalasista, mutta en alkaisi kylässä valittaa tuostakaan.

  Re: Onko viinilaseilla väliä?

Lähettäjä: nuksu 
Päivämäärä:   6.9.24 14:13:55

Omaan kotiinsa saa hommata juuri sellaiset lasit kuin haluaa. Noista aloittajan linkkaamista ottaisin mieluummin prisman lasit, koska tokmannin lasit ovat aika suorat ja kapeat.

Tykkään itse viineistä aika paljon ja minulle tärkeintä on juuri tuo ohut lasi, koska paksusta lasista tosiaan maistuu erilaiselta. Toiseksi sitten lasin isompi koko ja sellainen maljamaisuus sopii minusta useimmille viineille. Kuohuviinille itselläni on coupe-malliset lasit eli sellaiset laakeat. Ei siksi, että skumppa maistuisi niistä paremmalta vaan puhtaasti siksi, että niistä tulee minulle jotenkin erityisen juhlava fiilis.

Se kyllä harmittaa, jos menee kylään, ja sinne pyydetään tuomaan jotain hyvää viiniä, ja sitten laseiksi annetaan ihan viinille sopimattomat lasit - menee turaan hyvä viini hukkaan. Toinen on jos ravintolassa tilaa jotain parempaa viiniä, ja sitten siellä tarjoillaan "trendikkäästi" viinit vesilasista. Onneksi tämä trendi tai olla jo väistymässä.

  Re: Onko viinilaseilla väliä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.9.24 14:50:07

Ostat ne mitkä näyttää kivalle. Perustallaaja ei tiedä mitä eroa noilla laseilla on. Meillä on juotu vuosikymmenet samoista laseista niin punkkua ko valkkaria enkä tiedä lasin mallia sen enempää. Suuhun asti päätyy kuitenkin niin se on pääasia. En tiedä mitä eroa eri laseilla on. Itselle käy vaikka muumimuki, jos ei muuta ole.

Eri tietenkin, jos on jonkun sortin viiniharrastaja ja ymmärtääkin enemmän niiden päälle. Silloin voi laseillakin hifistellä. Ja nuksun tapauksessa alkaisin viemään vain vähän parempaa viiniä ettei niin harmita =) Ja ravintolassa kysyisin, että onko oikeaa viinilasia.

  Re: Onko viinilaseilla väliä?

Lähettäjä: jej 
Päivämäärä:   6.9.24 14:55:42

"Itseäni tökkii vähän . . . tai jos viiniä tarjoillaan ihan tavallisesta juomalasista, mutta en alkaisi kylässä valittaa tuostakaan."

Miten nuo jonkun ehdottamat jalalliset Iittala vernat? Nehän on paksua lasia ja aika tönköt, ei ole tulppaanin malliset ja ne mielletään ihan tavallisiksi juomalaseiksi?

Voiko sellaiset hankkia viinilaseiksi, vai pilaako ne hyvän viinin? Täällähän on sanottu, että hyvän viinin saa pilattua väärällä lasivalinnalla ja viinilasin pitää olla ohutta lasia.

  Re: Onko viinilaseilla väliä?

Lähettäjä: jej 
Päivämäärä:   6.9.24 15:01:14

Iittala verna jalallisena siis tällainen:

https://www.prisma.fi/tuotteet/110781203/arabia-verna-juomalasi-22cl-
ved-sin-2kpl-110781203

https://cdn.s-cloud.fi/v1/w750_q80/assets/dam-id/6igtv7tu4giAGolZb7ELm6.webp

  Re: Onko viinilaseilla väliä?

Lähettäjä: nuksu 
Päivämäärä:   6.9.24 15:04:21

Minulle vernat on just malliesimerkki lasista, joka "pilaa" viinin.

Mutta minä olen vain minä, ja tunnen paljon ihmisiä jotka juo viininsä ihan tyytyväisenä vernasta. Jos ei itse huomaa mitään eroa, niin kannattaako sitä vieraiden takia alkaa kotiaan varustamaan?

  Re: Onko viinilaseilla väliä?

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   6.9.24 15:09:58

"Voiko sellaiset hankkia viinilaseiksi, vai pilaako ne hyvän viinin? Täällähän on sanottu, että hyvän viinin saa pilattua väärällä lasivalinnalla ja viinilasin pitää olla ohutta lasia."

Jos viinitietous on sillä tasolla, että tällaista kyselee, niin voi. Kysyjä luultavasti juo alle 20 euron viinejä, eikä sellaisilla ole mitään väliä, mistä ne juo. Sitä kalliimpia viinejä ei kannata juoda kuin laadukkaista laseista, ellei satu olemaan miljardööri, jolle satasen viinipullo on kuin maitotölkin ostos. :)

  Re: Onko viinilaseilla väliä?

Lähettäjä: jej 
Päivämäärä:   6.9.24 15:36:07

"Jos viinitietous on sillä tasolla, että tällaista kyselee, niin voi."

Kysyn, koska en tiedä. Pyysin asiallista vastausta. Mutta jostain voivoi-syystä et sellaista antanut.

Ihan vain tiedoksi, etten ole perehtynyt viineihin koska ei ole ollut tarvetta. En juo alkoholia ollenkaan enkä ole koskaan työskennellyt alalla, jossa tarvitsisin tietoa viineistä ja viinilaseista. En siis juo edes niitä alle 20 e viinejä enkä tiedä, miksi minun pitäisi mitään viinejä juoda, saati niistä tietääkään mitään?

Miksi ihmeessä viinitietoisuuden pitäisi olla korkealla tasolla? Ja miksi se on voivoi, kun ihan mielenkiinnon vuoksi kyselee jotain, mitä ei tiedä? Minulla ei ole eikä ole aikomuskaan hankkia viinilaseja. Kuoharilasit löytyy, mutta niitä en ole koskaan käyttänyt, koska en ole kuohariakaan juonut tai kotonani tarjonnut kenellekään.

Aloittajan lisäksi on muitakin joita aihe kiinnostaa ja jotka eivät viinejä tai alkoholia ylipäätään juo.

Minulla on kirppareilta ostettuja iittala vernoja mutta en ole niistä koskaan viiniä juonut enkä edes juottanut kenellekään. Kysyin asiaa siksi, että nimimerkki ... niitä viinilaseiksi ehdotti. Mutta näköjään viinitietoisilla on mennyt aivot pilalle, koska asiallisia vastauksia ei voida antaa.

  Re: Onko viinilaseilla väliä?

Lähettäjä: kvg marisija 
Päivämäärä:   6.9.24 18:18:34

On väliä, joskus jopa tuhansia kilometrejä.

  Re: Onko viinilaseilla väliä?

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   6.9.24 19:01:31

"Miksi ihmeessä viinitietoisuuden pitäisi olla korkealla tasolla? Ja miksi se on voivoi, kun ihan mielenkiinnon vuoksi kyselee jotain, mitä ei tiedä? Minulla ei ole eikä ole aikomuskaan hankkia viinilaseja. Kuoharilasit löytyy, mutta niitä en ole koskaan käyttänyt, koska en ole kuohariakaan juonut tai kotonani tarjonnut kenellekään."

Siis vastaus kysymykseesi oli että voi. Siis voi juoda tuollaisista laseista. Ei ollut veetuilua, enkä ole sitä mieltä, että sinun tarvitsisi tietää viineistä mitään. Jos ei tiedä, eikä kiinnosta, niin hyvin voi ostaa ihan perus iittalaa. :)

  Re: Onko viinilaseilla väliä?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   7.9.24 15:44:38

Valkoviinilasissa piimän hienot makuvivahteet pääsee oikeuksiin . Ei ole vitsi vaan joskus kun kokkailen itselle jotain vähän parempaa ja etenki kalaa on ruokajuomana piimä ja ihan olen fb:n ruokaryhmäänkin laittanut :-) Astetta paremmissa raivntoloissa olen aina saanut piimän ns. paremmassa lasissa eikä missään perus maito/mehulasissa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.