Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Toistuva klitoriksen haavauma

Lähettäjä: herpes? 
Päivämäärä:   23.8.24 18:05:59

Onkohan mitään muuta vaihtoehtoa, kuin herpes? Itse en ainakaan keksi. Monesti tulee n. viikkoa ennen kuukautisia klitorikseen ihan pieni haava, alle nuppineulan pään kokoinen. Rakkulaa ei tule. Ilmeisestihän herpes puhkeaa usein juuri kuukautisten yhteydessä.

Vuosia sitten minulla oli ilmeisesti emätintulehdus. Silloin tuli useita haavoja (ei rakkuloita tuolloinkaan). Lääkäri epäili, olisiko kyseessä herpes ja otettiin verikoe, sekä haavaumista näyte. Molemmat näyttivät negatiivista, mutta epäluotettavia nuo testit kuulemma ovat. Ja oireeni varmaan kuitenkin aiheutti emätintulehdus, ja herpes saattoi olla uinuvassa tilassa.

Ei siis ole varsinaisesti syytä epäillä herpestä, vakituisessa parisuhteessa olen ollut koko ajan ja miehellä ei koskaan mitään oireita, ei huuliherpestäkään koskaan.

Ärsyttää vähän tuo herpeksen heikko diagnostiikka, kun haluaisi vain varmuuden asiaan. Jos kumppani joskus vaihtuu, niin pitää aina kertoa, että minulla saattaa olla herpes.

  Re: Toistuva klitoriksen haavauma

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.8.24 18:08:21

Valkojäkälä?

  Re: Toistuva klitoriksen haavauma

Lähettäjä: Useampi 
Päivämäärä:   23.8.24 18:12:19

Herpekseltä kuulostaa. Minulla tulee flunssan yhteydessä nenän pieleen pieni haava (kuin paperi viilto) ja se on hyvin todennäköisesti herpes, sillä suvussa samaa ja muilla todettu sen olevan herpes.

Minulla myös genitaalit herpes ja tulee aina samaan kohtaan ja oireili nimenomaan kuukautisten aikaan ja toisessa raskaudessa. Tämä oli ihan selkeä ja varmistettu, mutta tosiaan herpes voi tehdä myös tuollaisen pienen haavan tyylisen.

  Re: Toistuva klitoriksen haavauma

Lähettäjä: herpes? 
Päivämäärä:   23.8.24 18:25:50

Valkojäkälästä olen lukenut, mutta ei tunnu ihan sopivan tämänlaiseen oireiluun.

Kyllä se varmaan sitten herpes on :(

  Re: Toistuva klitoriksen haavauma

Lähettäjä: Useampi 
Päivämäärä:   23.8.24 18:34:37

Ei se herpes nyt mikään kuoleman tuomio ole. Monet miehet kantaa herpestä, kondylooma yms. Lähes tai täysin oireettomina. Siksi leviävät, koska nainen on yleensä se joka oireilee eikä mies. Itse en tiedä keneltä herpes on tarttunut, sillä kellään miehellä ei ole ollut mitään oireita.

Tärkeämpää asia on tietää esim. Raskauden kannalta. Jos raskausaikana oireilee usein niin aloitetaan lähellä synnytystä estolääkitys. Näin varmistetaan ettei vauva saa tartuntaa.

Ylipäätänsä jotkin tutkimukset ovat osoittaneet, että herpes tarttuu kuviteltua helpommin eli jos vanhemmalla on esim. Kasvojen alueella herpes niin todella todennäköisesti se tarttuu myös lapsiin, koska ovat lähikontaktissa vanhemman kanssa. Ei riitä se, että oireellisena välttelee, sillä herpes voi tarttua oireettomana.

  Re: Toistuva klitoriksen haavauma

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.8.24 18:40:27

Muistan että lapsena ja teininä minulla oli hyvin usein klitoriksessa kipua, juurikin kuin olisi ollut haava. Olikohan sekin herpes? :O Nyt ei ole ollut +15 vuoteen.

  Re: Toistuva klitoriksen haavauma

Lähettäjä: näin 
Päivämäärä:   23.8.24 18:40:52

Syöpä

  Re: Toistuva klitoriksen haavauma

Lähettäjä: reppu 
Päivämäärä:   23.8.24 18:52:12

Minulla aiheutti hiiva pienen haavan aina samaan kohtaan muutaman kuukauden ajan on/off. Ei ollut mitään muita oireita todella pitkään aikaan, mutta sitten yksi päivä tuli muutkin selvät hiivan oireet. Hiivalääkityksen jälkeen pikku haava ei ole enää koskaan tullut uudestaan, eikä kyllä onneksi mitkään muutkaan hiivan oireet.

Aina uudestaan tuleva haavauma voi olla myös syöpää, joten suosittelen menemään asian tiimoilta lääkäriin. Hyvä vaan jos sitten löytyykin emätintulehdus (sekin voi olla pitkään muuten oireeton), hiiva tai se herpeskin toki on parempi vaihtoehto kuin syöpä, mutta kaikki noista on yleisesti kyllä hoidettavissa, se herpeskin.

  Re: Toistuva klitoriksen haavauma

Lähettäjä: herpes? 
Päivämäärä:   23.8.24 19:16:30

En usko, että on syöpää, kun tosiaan jo vuosien ajan on satunnaisesti tullut tuo haavauma. Olisi varmaan muitakin oireita tullut jo (tai henki lähtenyt..).

Hiivaankaan en usko, koska itsellä hiivatulehdus on aina todella raju ja kutina aivan kammottavaa. Tämän haavauman yhteydessä ei ole minkäänlaista kutinaa tms.

  Re: Toistuva klitoriksen haavauma

Lähettäjä: Joku vaan 
Päivämäärä:   23.8.24 19:21:14

Kuppaa

  Re: Toistuva klitoriksen haavauma

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   23.8.24 21:03:24

Mulla haavaumia aiheuttaa huono vessapaperi...

  Re: Toistuva klitoriksen haavauma

Lähettäjä: Useampi 
Päivämäärä:   23.8.24 21:11:17

Itselle tulee herkästi hiertymiä yms. Mutta jos aloittajalla tulee aina samaan kohtaan ja tiettyyn aikaan kierrosta niin en kyllä usko kyseessä olevan enää mistään wc paperista tai pikkuhousuista vaan hormoni muutokset selkeästi laukaisee herpes viruksen.

  Re: Toistuva klitoriksen haavauma

Lähettäjä: herpes? 
Päivämäärä:   23.8.24 21:54:19

Ei tule aina samaan kohtaan, mutta aika lähelle. Klitoriksessa toki ei paljon pinta-alaa ole muutenkaan.
Kyllä se varmaan herpes on.

  Re: Toistuva klitoriksen haavauma

Lähettäjä: Kerma 
Päivämäärä:   23.8.24 22:08:46

Kuvia?? xD xD

  Re: Toistuva klitoriksen haavauma

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.8.24 04:26:50

Voi olla myös punajäkälä, jouduin itse lopettamaan sokerointikäynnit, kun limakalvot eivät kestäneet.

  Re: Toistuva klitoriksen haavauma

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   24.8.24 13:43:06

Lateksiallergia ja kondomit?

  Re: Toistuva klitoriksen haavauma

Lähettäjä: herpes? 
Päivämäärä:   30.8.24 15:59:24

Haavauma parani nopeasti, kuten aina, mutta mitä vielä. Nyt huomasin taas (alle viikon päästä) klitoriksessa uuden haavauman... Kyllä alkaa vtuttaa.

Pitäisiköhän kokeilla herpeksen estolääkettä. Sittenhän sen kai näkisi, tuleeko haavaumia silti.

  Re: Toistuva klitoriksen haavauma

Lähettäjä: Vol 
Päivämäärä:   30.8.24 18:52:05

Kertokaa, miten teille selvisi, että punajäkälä vaivaa?
Itselläni oli ensin pyöreän mallisia kutittavia jälkiä enemmän peräaukon tietämillä ja hoidin apteekin itsehoito valmisteilla, jotka sen seudun oireiluun. Ei ole aiemmin ollut, mutta tutkittuani Internetin syövereitä selvisi, että on yleistä, että se seutu kutisee.
Nyt vaikuttaisi siltä, että oireilu on siirtynyt etupuolelle. Kuukautiset tulivat tässä välissä, ja tilanne on niiden loputtua luojan kiitos rauhoittunut nyt muutaman päivän aikana.
Etumukseen olen käyttänyt vaan kosteutusta limakalvoille ja pyrkinyt tuulettamiseen. Mutta jos tää kääntyy huonommaksi kierron edetessä, ni lääkäriin hän tässä tarvii mennä.
Vai onko kotitestejä tms?
Seksiä ollut viimeksi kevättalvella ja ei kyllä lähiaikoina ole sitäkään, jos ei paikat oo kunnossa. Tarttuuko punajäkälä miehiin?

  Re: Toistuva klitoriksen haavauma

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   30.8.24 19:00:13

Sairastan punajäkälää ja se on autoimmuunitauti eikä tartu. :D Minulla se oireilee iholla tyyppillisenä ihottumana, limakalvoille ei ole ainakaan vielä levinnyt, mutta osalla voi olla pahanakin. Onneksi on pysynyt aisoissa viimeiset vuodet eikä ole oireillut.

  Re: Toistuva klitoriksen haavauma

Lähettäjä: Vol 
Päivämäärä:   30.8.24 19:12:45

Minkälaista hoitoa vaatii? Onnistuuko itsehoito lääkkeillä vai tarviiko lääkärin?

  Re: Toistuva klitoriksen haavauma

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   30.8.24 23:41:39

Vol, lääkäri määrää lääkityksen, punajäkälä vaatii reseptilääkitystä oireilevana.

Joillain punajäkälä kurouttaa alapäätä umpeen ja joudutaan tekemään jopa laajennusleikkaus, jotta seksi onnistuu. Sama osalla kurkkutorven kanssa, voi aiheuttaa kuroutumalla nielemisvaikeuksia/ tiettyjä raaka-aineita ei voi syödä tms. Itse olen päässyt varsin vähällä, oireiluni oli leviävää, kutisevaa ihottumaa ja kaksi erikoislääkäriä antoi diagnoosin, ei ole nyt oireillut pariin vuoteen juurikaan.

Pysyy kohdallani aisoissa, kun saa riittävästi aurinkoa. Talvella on esim hyvä olla useampi viikko poissa Suomesta.

  Re: Toistuva klitoriksen haavauma

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.8.24 00:13:46

No eikö nyt muka joku gynekologi osaa sanoa ulkonäöstä mikä olisi?

  Re: Toistuva klitoriksen haavauma

Lähettäjä: herpes? 
Päivämäärä:   31.8.24 10:01:49

En tiedä, yleislääkärit ainakaan eivät ole ulkonäön perusteella osanneet sanoa. Ja kyllähän kai hekin aika hyvin tuntevat sukupuolitaudit yms.
Ainoa vaihtoehto on kai sitten yksityinen gyne, koska julkiselle gynelle on pitkä jono ja todennäköisyys siihen, että haavauma sattuu silloin olemaan, kun aikani on, on aika epätodennäköinen.

  Re: Toistuva klitoriksen haavauma

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.9.24 13:24:54

Up

  Re: Toistuva klitoriksen haavauma

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.9.24 15:02:37

Millainen se rakkula on? Mulla on ollut kummallista oireilua alakerrassa ja juuri menkkojen loppupuolella.
Ensimmäisen kerran oli viime syksynä. Kävin yksityisellä gynellä, joka meinasi että kyseessä olisi ollut jostain tullut pieni haavauma, joka olisi sitten tulehtunut. Toisen kerran oireilu tuli aika tarkalleen vuosi myöhemmin, mutta en mennyt gynelle, vaan hoidin sitä itse antiseptisella puhdistusaineella. Jos tulee vielä kolmas kerta, niin sittenhän se on gynelle taas mentävä.
Gyne-käynnillä ei tehty sp-testejä, ei edes ehdotettu sellaista, mutta labratestissä löytyi BV ja sain siihen lääkkeet. Papatestit on tehty säännöllisesti ja ne on olleet puhtaita.

Ymmärrän, että taudeilla voi olla pitkäkin itämisaika, mutta en ole ollut seks. aktiivinen vuosiin. Viimeisimmän aktin ja ensimmäisen oireilun välillä meni yli 12 vuotta, eikä sinä aikana ole ollut mitään tällaisia kummallisuuksia. Ja luulisi, että gyne olisi sen silmällään tunnistanut, jos kyseessä olisi sp-tauti?

En tiedä. Ahdistavaa ja inhottavaa, eikä todellakaan tunnu siltä, että lähtisinpä tässä parisuhdemarkkinoille...

  Re: Toistuva klitoriksen haavauma

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.9.24 15:12:08

Laittakaa vaa kuvii kermal nii saadaan nauraa ku setä antaa kommenttii tänne xd xd

  Re: Toistuva klitoriksen haavauma

Lähettäjä: herpes? 
Päivämäärä:   21.9.24 15:24:38

"Millainen se rakkula on? Mulla on ollut kummallista oireilua alakerrassa ja juuri menkkojen loppupuolella."

En tiedä, kysyitkö minulta aloittajalta, mutta minulle ei koskaan ole tullut rakkulaa. Vaan sellainen siisti, pienenpieni haavauma.

  Re: Toistuva klitoriksen haavauma

Lähettäjä: Ellen 
Päivämäärä:   21.9.24 18:01:00

Kuivat limakalvot tai hiertymää? Tuleeko esim. siteiden käytön yhteydessä?

  Re: Toistuva klitoriksen haavauma

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.9.24 20:18:31

Todennäköisesti herpes, mutta kehoitan olemaan miettimättä asiaa kummemmin, kun kerran nyt olet parisuhteessa ja se ei ole ainakaan mieheen tarttunut.

Murehdi sitten, jos joskus tarvetta.

  Re: Toistuva klitoriksen haavauma

Lähettäjä: herpes? 
Päivämäärä:   21.9.24 22:00:09

"Kuivat limakalvot tai hiertymää? Tuleeko esim. siteiden käytön yhteydessä?"

Ei, vaan kesken kierron n. 1,5 viikkoa ennen kuukautisia tulee. Ei ole mitään syytä, mikä aiheuttaisi haavauman, kuten vaikka hiertävät alushousut tms. En jotenkin usko, että kuivat limakalvotkaan tuollaiseen kohtaan tekisivät haavaumaa.

"Todennäköisesti herpes, mutta kehoitan olemaan miettimättä asiaa kummemmin, kun kerran nyt olet parisuhteessa ja se ei ole ainakaan mieheen tarttunut.

Murehdi sitten, jos joskus tarvetta."

Joo, olet oikeassa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.