Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Suomalaisnuoret tuhoavat talouden

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.8.24 17:01:50

Aivan järkyttäviä lukuja. Miettikää, mikä rahamäärä kuluu siihen, kun suomalaisnuoret eivät asu kotona niin kuin muissa maissa. Tukea tuen perään suoraan ja välillisesti.

https://t.ly/SbGde

Re: Suomalaisnuoret tuhoavat talouden

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   18.8.24 17:05:33

Öö, miksi 25-29 v tarvitsee asumistukea? Yleensä on jo koulutuskin tuossa vaiheessa ja työpaikka.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   18.8.24 17:06:27

Eli 93% 25-30 vuotiaista on sossupummeja? Siihenkö tulokseen tulit?

Lähettäjä: 000 
Päivämäärä:   18.8.24 17:21:27

Kun rahan pitäisi mennä kulutukseen talouden pyörittämiseksi, niin suomalaisnuoret käyttävät sen seiniin. Ei ihme, ettei palvelutalous täällä pyöri.

Lähettäjä: Noniin 
Päivämäärä:   18.8.24 17:23:01

Ainoa tilanne jossa "hyväksyn" kelatuet on äitiysloma.

Ite en oo koskaan saanut muuta ja oon KATKERA. Muutin omilleni kun olin 18-vuotias(synt. 1992), kamalaan yksiöön jonka vuokra oli 330e/kk. Olin illat ja viikonloput töissä ja arkisin opiskelin ammattikoulussa. Vapaa-aikaa ei ollut koska töissä piti käydä jotta pystyi elämään.
Salaa sisäisesti oon ylpee että pystyin onnistumaan siinä kaikessa, mutta samalla koen katkeruutta niitä kohtaa kun olivat samassa tilanteessa kuin minä mutta saivat kelalta vuokran.
Ja salaa mua myös vähän hävettää niiden puolesta. Onneksi tämä on anonyymi mesta nu kehtaan kertoo.

Ps. Äänestän kokoomusta.

Päivämäärä:   18.8.24 17:24:09

"Kun rahan pitäisi mennä kulutukseen talouden pyörittämiseksi, niin suomalaisnuoret käyttävät sen seiniin. Ei ihme, ettei palvelutalous täällä pyöri."
Miksi muilla ikäluokilla on oikeus laittaa rahat seiniin?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   18.8.24 17:26:11

"Kun rahan pitäisi mennä kulutukseen talouden pyörittämiseksi, niin suomalaisnuoret käyttävät sen seiniin. Ei ihme, ettei palvelutalous täällä pyöri."

Tämä nyt on yleensä ongelma Suomessa. Ihmiset eivät laita rahojaan talouden pyörittämiseen vaan omistusasuntoon. Monissa maissa tilanne on ihan erilainen. Niissä vuokralla asuminen on yleinen valinta myös keskituloisille.

Päivämäärä:   18.8.24 17:38:51

Noniin, onnea sulle. Täällä yksiöt maksaa 800 e.

Päivämäärä:   18.8.24 17:42:51

Olen 40 ja siitä asti saanut asumistukea kun kotoa muutin. Mahtaisiko vika olla palkkojen päässä kun ei korvaukset työstä kata elämistä?

Päivämäärä:   18.8.24 17:45:39

., olen 40 enkä ole päivääkään nostanut asumistukea. Mahtaisiko vika olla ihan jossain muussa?

Lähettäjä: Missä on m strömsö 
Päivämäärä:   18.8.24 17:57:02

No ei ole nuorten vika vaan eduskunnan kun mahdollistavat tämän.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   18.8.24 18:08:00

Ja mä oon nostanut asumistukea 19-20-vuotiaana vajaan vuoden ajan, olin silloin äitiyslomalla. Äitiysloman aikana ostettiin vanha rivarinpätkä pankin suosiollisella avustuksella. Siihenkin ehkä olisi voinut saada vähän asumistukea, mutta koska yhtiövastike oli kovin pieni, ei nähty moista vaivan arvoiseksi.

"Omassa" asuminen tuli huomattavasti kannattavammaksi kuin mitä vuokralla asuminen olisi ollut. Se ei olisi ollut mahdollista, jos olisi ostettu uudenkarhea asunto, tai jos olisi ostettu isompi, kuin hankintahetken tarve olisi ollut.

Sinänsä en pidä kuluttamista kuluttamisen vuoksi tavoitteellisena. Toimin varsin porvarillisessa ammatissa, mutta äänestyskäyttäytymiseltäni punerran ja viherrän.

Lähettäjä: Noniin 
Päivämäärä:   18.8.24 18:13:11

Ällö, kyllä täälläkin moisesta yksiöstä varmaan nykypäivänä pyydetään 500€, mutta silloin vuonna 2011 oli edullisemmat vuokrat.

Ja kyseinen asunto oli tosiaan Turun Varissuolla pahamaineisesta paikassa. Nykyään en enää siellä uskaltaisi asua, toista oli silloin kun oli nuori ja voittamaton.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   18.8.24 18:14:43

Ajat ovat muuttuneet, ystävät hyvät. Se, että te olette 20v sitten voineet tehdä asiat tavalla x, ei tarkoita, että nykynuoret voivat

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   18.8.24 18:40:34

"Ja kyseinen asunto oli tosiaan Turun Varissuolla pahamaineisesta paikassa."

Olet maksanut pahaa ylihintaa. Mun yksiö Raunistulassa oikein kivalla alueella oli samanhintainen suunnilleen samoihin aikoihin.

Asumistukea tosin tarvitsin silti, koska polla ei olisi kestänyt opiskelua ja työntekoa samaan aikaan...

Lähettäjä: Hmnn 
Päivämäärä:   18.8.24 19:27:14

Niin siis nykyään kotona asuva nuori saa toimeentulotukea mitähän se on... Jotain 400 euroa eikä tarvii ees kotiin maksaa mitään. Parikymppiset jopa!

Päivämäärä:   18.8.24 19:50:42

Se tosiaan on aivan älytöntä, että täällä Suomessa on ihan normaalia että nuoret muuttavat pois kotoa viimeistään kun 18-vuotta tulee mittariin, mutta yhteiskunnan varoilla! Saadaan asumistuet ja muut, jotta voidaan ”itsenäistyä”. Mitä itsenäistymistä se on, että yhteiskunta elättää? Mielestäni nämä tuet tulisi lakkauttaa, ja muttaa voi sitten kun pystyy itse itsensä elättämään. Muualla Euroopassa opiskelijat asuvat kimppakämpissä, ei kenelläkään ole todellakaan omaa yksiötä.

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   18.8.24 20:06:18

Puhukaa vaan itsestänne, en ole kuunaan nostanut opintotukea enempää valtiolta. Ja verotuloina olen jo alle 10 vuoden työuralla palauttanut nekin rahat.

Mutta on kultalusikka sen verran syvällä ollut että asuin vanhempien rahoittamassa asunnossa. Ja tadaa, siirrän samaa mallia omille lapsille. Kaikilla kolmella on rahastosalkku viisinumeroinen ennen täysi-ikäisyyttä koska en halua että omat lapset elää parasta aikaansa elämässä laskien pennejä.

Että ei mun lapset ole tuhoamassa taloutta, puhukaa omasta puolestanne vaan.

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   18.8.24 20:20:34

Ällö: vaikka monella tuonikäisellä on ammatti läheskään kaikki ei saa koulutusta vastaavaa työtä vaan tekevät sekalaisia osa-aikatöitä pienellä palkalla samaan aikaan kun asuntojen vuokrat on pilvissä. Tai oman alan (esim. lähihoitaja) palkka on niin pieni että sillä ei kalliimmissa kaupungeissa pärjää.

Sitä tapaa että muutetaan omaan asuntoon vaikka ei olisi pakko (esim. opiskelija tai työtön nuori muuttaa omaan yksiöön vaikka vanhemmat asuu samassa kaupungissa) ilman että pystyy maksamaan asumisensa en ymmärrä. Mun kavereista ja sukulaisista kaikki jotka suoritti lukio/ ammattikoulu/ teku/ kauppaopisto/ yliopisto- opintoja kotipaikkakunnallaan asui kotona.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   18.8.24 20:56:51

Suurin osa tutuista on muuttanut pois kotoaan 19 vuotiaana opiskelun takia: korkeakoulut on keskitetty isompiin kaupunkeihin, eikä niissäkään kaikissa ole kaikkia aloja tarjolla. Kun suurin osa ikäluokasta itsenäistyy lukion jälkeen, kokee vanhemmillaan asuvat kovaa painetta tehdä samoin niissäkin tapauksissa, joissa vanhemmat asuisi käyttökelpoisella sijainnilla. Kun Suomessa pyritään antamaan kaikille tasapuoliset mahdollisuudet, on aivan luonnollista, ettei täysi-ikäisen edellytetä asuvan vanhemmillaan, vaan mahdollistetaan kuuluminen joukkoon.

Myös syntyvyyden kannalta kannattaa panostaan nuorten mahdollisuuteen itsenäistyä. Jos joku asuu 29v vielä vanhempien nurkissa, niin hedelmällinen ikä ehtii äkkiä mennä ohi ennen perheenperustamisvalmiutta.

Ja tosiaan tuo linkatun tilaston ikäluokka on yleensä jo ammattiinsa valmistuneita ja työelämässä. Jotain on jo mennyt pieleen, jos ovat vielä tukijärjestelmän piirissä.

"Tämä nyt on yleensä ongelma Suomessa. Ihmiset eivät laita rahojaan talouden pyörittämiseen vaan omistusasuntoon. Monissa maissa tilanne on ihan erilainen. Niissä vuokralla asuminen on yleinen valinta myös keskituloisille."

-Omistusasunnossa asuminen on paljon vuokralla asumista halvempaa. Kuluttamiseen jää näin paljon enemmän rahaa, kuin vuokralla koko ikänsä asuvalla. Kun valitsee realistisesti maksukyvylleen sopivan kohteen, ei asuntolaina kestä ikuisesti. Lisäksi omistusasunnossa asuvat laittaa yleensä kotia mieleisekseen, eli kuluttaa myös sen asumisensa kautta, siinä missä vuokranantajat nihkeilee ja maksaa vain välttämättömimmät korjaukset vuokralaisen rahojen valuessa vuokranantajan varallisuutta kartuttamaan.

Lähettäjä: Veronmaksaja 
Päivämäärä:   18.8.24 21:31:32

Oma lukunsa ovat nuorena pysyvälle eläkkeelle jäävät. Kansan- ja takuueläke, eläkkeensaajan hyvä asumistuki ja hoitotuki.

Nuorena eläköitynyt maksaa meille noin miljoonan

Päivämäärä:   18.8.24 21:34:58

Miksi meillä menee huonosti? Tuskin nykyisten nuorten takia. Me vanhat olemme paljon suurempia syyllisiä talouden alamäkeen, joka on alkanut jo paljon ennen nykyisten nuorten syntymää.

Lähettäjä: Nipa 
Päivämäärä:   18.8.24 22:27:07

Katkeruus onkin oikea tunne tehdä päätöksiä. Onneksi ne on ihan täyspäiset ihmiset jotka päättää tukien hyväksymisestä. Ei voi kun ihmetellä minkälaisia ihmishirviöitä tämä maa kasvattaa.

Tämä on taas jonkun persutrollin töräys millä koitetaan saada ihmiset kadehtimaan tuelle joutuneita. Sen sijaan että ihmeteltäisi miksi hyvätuloisten etuuksiin ei kosketa, ja nämä valtaan äänestetyt poliitikot eivät tee oikeasti mitään yhteiskunnan kehittämiseksi ja parantamiseksi. Melkoista aivopesua. Täälläkin. Päivittäin.

Lähettäjä: Ämmä 
Päivämäärä:   18.8.24 23:09:21

Suomessa olisi talous ja kaikki muukin kunnossa kun ongelmien sijaan etsittäisiin ratkaisuja. Mutta ei, tätä maata pyörittää kateus, katkeruus ja tyhmyys. Koitapa ap vaikka aloittaa. Ratkaise miten saat ylläpidettyä suomalaisnuorten kouluttautumista ja työllistymistä kun kotiseudulla ei onnistu kumpikaan. Opiskeluaika on pidettävä minimissä joten kokoaikainen työnteko ei samaan aikaan ole kovin suotavaa. Miten siis ratkaiset ongelmaa?

Lähettäjä: ..,, 
Päivämäärä:   19.8.24 00:15:11

Ämmä monen ammatin voi onneksi opiskella monimuotona. Minä opiskelin amk-tutkinnon kokopäivätyön ohessa ja ka oli 4,7/5.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.