Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Valokuvaajat hoks

Lähettäjä: Yellow 
Päivämäärä:   18.8.24 10:43:15

Kaikki ketä harrastelette tai ammatiksenne valokuvailette / ymmärrätte kameroista. Kumman linssin valitsisit ennemmin, perustele
Canon EF 16-35mm f/2.8 L II USM
vai
Canon EF 35mm f/1.4 L USM

Re: Valokuvaajat hoks

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   18.8.24 10:56:35

Riippuu siitä mitä kuvaat. Maisemia päivänvalossa: laajakulmaisen valovoima riittää. Henkilökuvia vaihtelevassa valossa syrjäkujilla: valovoimaidsempi 35 mm. Itse toki ottaisin 50-millisen mutta digikamerassa 35 taitaa olla aika vastaava.

Noiden erottelukyvyn eroista en tiedä mitään, ovatko yhtä laadukkaita putkia molemmat sen suhteen? Toki vaikutus näkyy usein vasta jos tekee esim. isompia printtejä.

Lähettäjä: .x2 
Päivämäärä:   18.8.24 12:15:11

^Kroppikennolla kinovastaavuus on noin 50 mm. Täyskennoisella digillä 35 on edelleen 35mm.

Käytöntarve ja omat mieltymykset määrittää kumpi noista on parempi. Tarvitsetko zoomia vai valovoimaa. 16-35 on noista monikäyttöisempi etenkin jos ei ole tiettyä tarvetta valovoimaisemmalle primelinssille.
Itse ottaisin tuon 35mm koska pidän enemmän kiinteän polttovälin linsseistä, löytyy riittävän hyvät zoomit ennestään ja harvoin tarvitsen laajakuvapäätä. 35mm riittää mulle mainiosti. Lisäksi tuossa zoomissa esiintyy enemmän mm vinjetointia ainakin täydellä aukolla.

Vertailuja voi lukea vaikka Ken Rockwellin sivuilta ja flickristä voi hakea millaisia kuvia noilla on otettu, jos se auttaisi hahmottamaan kumpi sopii omaan käyttöön paremmin.

Lähettäjä: Yellow 
Päivämäärä:   18.8.24 14:06:41

Kiitos. Itse myös pidän enemmän kiinteän polttovälin tötteröistä, mutta tutkin muitakin vaihtoehtoja. Muutama vuosi vierähtänyt ilman kameraa ja tuntuu että tipahtanut kokonaan "scenestä". Vaikka mikään ei tavallaan ole muuttunutkaan mutta kuitenkin tuntuu että on ihan hukassa näiden kanssa. Niinhän se on että nämä on todellakin makuasioita, mutta kiva aina kuulla muiden kanta ja etenkin jos on omakohtaista kokemusta.

Lähettäjä: .x2 
Päivämäärä:   18.8.24 16:03:16

Itsellänikin välillä ollut vuosia niin ettei kuvaamista ole ehtinyt ajatellakaan niin asian ääreen palaaminen tuntuu vähän siltä että aloittaa aina alusta. Nopeasti se onneksi sitten aina palailee ja oppii taas uutta.

Jos on vaikeuksia päättää, niin yksi vaihtoehto on myös katsoa löytyykö hyvää käytettyä kohtuulliseen hintaan ja mennä sillä. Jos ei miellytä, niin ei harmita hinnan puolesta pistää vaihtoon. Oon saanut tällä tavoin testattua paljon monipuolisemmin eri objektiiveja kuin mihin uutena olisi ollut varaa ja oppinut hahmottamaan mistä itse pidän.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.