Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Olen käynyt psykiatrisella hoitajalla 10...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.8.24 14:48:29

...kertaa. Suhde on ollut toimiva ja tukeva. Nyt en kuitenkaan pysty enää tilatun lääkäriajan ja vihani vuoksi menemään. Samalla menetän mahdollisuuteni terapiaan.

On harmi, että avun saaminen on lääkärin takana, koska pelkään lääkäreitä aivan äärimmäisyyksiin. Peruutin ajan jo kerran aikaisemmin. Nyt en enää peruuta vaan katkaisen yhteyteni terveydenhuoltoon ja tapan itseni.

  Re: Olen käynyt psykiatrisella hoitajalla 10...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.8.24 14:49:38

Mikä siinä lääkärissä pelottaa?

  Re: Olen käynyt psykiatrisella hoitajalla 10...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.8.24 14:52:54

Minulla on äärimmäisen traumaattinen äitisuhde. Äiti on kävellyt ylitseni ja koen, etten ole koskaan pystynyt aloittamaan omaa elämääni vaan jäänyt elämään äitini tarpeita ja toiveita.

Kun terveydenhuolto määrittää minua mielenterveystuotteeksi kirjoittamalla minusta tiedostoa ja antamalla minulle diagnooseja, koen sen samanlaiseksi vallankäytöksi kuin äitini vallankäyttö. Terveydenhuollon toiminta uusintaa äititraumaani koko ajan ja samalla muuttuu traumaksi itsessään.

Vaikka hoitaja on ollut ihana, samalla toimintakykyni on romahtanut, koska tiedän, että minusta kirjoitetaan tietoja järjestelmään. Se nostaa pintaan entistä traumaa ja luo uutta traumaa.

Lääkärin antamat diagnoosit ovat minulle aivan pohjiaan myöten turvattomia ja vie minulta mahdollisuuden luottaa kehenkään.

  Re: Olen käynyt psykiatrisella hoitajalla 10...

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   17.8.24 14:57:08

Kuulostat niin sairaalta, että todella tarvitset apua. Ja siis sanon tämän ihan vilpittömästi, olen itsekin saanut diagnoosit ja hoitoa niihin, ja elämäni on nyt mallillaan.

Huomaatko, miten paljon kärsimystä ja rajoitteita nuo sinun traumasi ja mt-ongelmasi aiheuttavat?

  Re: Olen käynyt psykiatrisella hoitajalla 10...

Lähettäjä: Ghh 
Päivämäärä:   17.8.24 15:09:27

"koen sen samanlaiseksi vallankäytöksi kuin äitini vallankäyttö"

Minkälaisen toiminnan pystyisit kokemaan auttamiseksi, osaatko sanoa?

  Re: Olen käynyt psykiatrisella hoitajalla 10...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.8.24 15:12:13

"Minkälaisen toiminnan pystyisit kokemaan auttamiseksi, osaatko sanoa?"

Kaiken sellaisen, johon ei liity määrittäminen, luokittelu tai pyrkimys selvittää ongelmia ja joka poistaa selviytymispainetta arjesta.

Ongelmien ratkaisemisen koen aivan liian raskaaksi. Siihen minusta ei ole. Kaikki ratkaisukeskeisyys aiheuttaa pakoreaktion ja voimistaa itsetuhoisuutta.

  Re: Olen käynyt psykiatrisella hoitajalla 10...

Lähettäjä: Lillu 
Päivämäärä:   17.8.24 15:54:40

Onko sulla varaa maksaa itse psykterapia tai sh, edes alkuun? Silloin ei merkintöjä / dg tarvis kirjata js voisit saada homman alulle niin että pystyt hakeen kela-terapiaa

  Re: Olen käynyt psykiatrisella hoitajalla 10...

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   17.8.24 17:01:38

Lähettäjä: .
Ihmisistä on monenlaisia tietoja. En siis pelkää et miun mielenterveys hoitojen 20vuoden tiedot leviävät vääriin käsiin. Eli hyväksyn et terveen olon antaneesta hoidosta ja lääkityksestä on merkinnät miun papereissa.
Oon pettynyt et hyvin alkanut hoitosuhteesi päätyy harkitsemallasi tavalla.

  Re: Olen käynyt psykiatrisella hoitajalla 10...

Lähettäjä: hei 
Päivämäärä:   17.8.24 17:16:30

Suomessa et tuon parempaa tai kummempaa hoitoa saa, edes rahalla. Joten jos olo on sietämätön, itsemurha on ratkaisu tai sitten jatkat mököttämistä ja vihaamista. Valinta on sinun ja vain sinun.

  Re: Olen käynyt psykiatrisella hoitajalla 10...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.8.24 17:32:16

Kaikkia ei voi auttaa. Mä kuulun ihmisiin, jotka eivät pysty hyödyntämään tarjottua apua.

Kun järjestelmä uusintaa traumaa ja luo samalla uutta, niin ei mulla yksinkertaisesti riitä voimat taistelemaan omaa häpeääni, arvottomuuttani ja pelkojani vastaan.

Olen myös tajunnut, etten pystyisi myöskään luottamaan terapeuttiin.

Siksi mulle jää se itsemurha.

  Re: Olen käynyt psykiatrisella hoitajalla 10...

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   17.8.24 18:18:07

Lähettäjä: Käy nyt istumaan ja hengitä rauhallisesti. Ajattele asiaa ja painu nukkumaan. Ja juttele hoitajan kanssa tuosta itsemurha ajatuksesta, kun tapaatte seuraavan kerran.

Kirjoitit. Olen käynyt psykiatrisella hoitajalla 10..

Pakko kysyä. Oletko käynyt hoitajalla 10 kertaa vai 10 vuotta? Käytkö hoitajalla kerran viikossa, vai useammin? Kuka ohjasi sinut hoitajalle?
Oletko puhunut lääkäri kammostasi hoitajalle? Hän pystyy kyllä auttamaan myös lääkäriä pelkäävää ihmistä.
Kertomastasi ymmärsin et siulla ei oo lääkitystä. Ja lääkitystä ei saa ilman lääkärillä käyntiä. Ja osa mielenterveyden potilaista joutuu syömään lääkkeitä loppu ikänsä.

  Re: Olen käynyt psykiatrisella hoitajalla 10...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.8.24 20:21:00

En ole ikinä ymmärtänyt miksei ihminen saisi itseään tappaa.

  Re: Olen käynyt psykiatrisella hoitajalla 10...

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   17.8.24 20:52:50

Kirjaahan se hoitajakin käyntisi järjestelmään...

  Re: Olen käynyt psykiatrisella hoitajalla 10...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.8.24 21:00:32

”En ole ikinä ymmärtänyt miksei ihminen saisi itseään tappaa.”

Terve ihminen saa, psykoottinen ei. (Kts M1-kriteerit)

  Re: Olen käynyt psykiatrisella hoitajalla 10...

Lähettäjä: ÅpÅ 
Päivämäärä:   17.8.24 21:30:32

"Kirjaahan se hoitajakin käyntisi järjestelmään... "

Mutta ei tee diagnooseja. Tämä on syy, miksi minäkään en saanut apua. Lääkärin kohtaamiseen liittyvät viha ja häpeä saivat minut niin tolaltaan, että jätin menemättä lääkäriin.

Lääkärikäyntiä edeltävänä päivänä luulin tappavani jonkun, koska olin täynnä vihaa. Se oli ylitsepursuavaa.

  Re: Olen käynyt psykiatrisella hoitajalla 10...

Lähettäjä: ++ 
Päivämäärä:   17.8.24 21:47:47

Jos päätät tappaa itsesi (tai kuka tahansa muukaan päättää), niin pyydän, tehkää se nätisti muita vaarantamatta. Tiedän että siinä ei asiaa ajattele, mutta jotenkin niin että muut ei vaarannu tai traumatisoidu (kuten vaikka päin ajo tai löytäminen). Isolta tieltä päin kalliota autolla, tulee ammattilaiset paikalle. Tai hyppääminen mereen painojen kanssa.

  Re: Olen käynyt psykiatrisella hoitajalla 10...

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   18.8.24 00:22:27

Sekopäisiä ovat nämä jotka kannustavat muita itsemurhaan, ihan kuin elämällä ei olisi mitään arvoa. Kyllä sillä on!

Aloittaja, menet sen yhden kerran sinne lääkärille ja annat vaikka lapun käteen mihin olet kirjoittanut toiveesi jatkaa sitä hoitosuhdetta hoitajan kanssa ja syyn mikset voi jatkossa lääkäriin tulla.

Kyllä he ovat tavanneet erilaisia asiakkaita ja varmasti ymmärtävät.

Lääkitys voisi olla sinulle hyväksi, vapauttaa noista ahdistavista ajatuksista. Anna siis auttaa itseäsi!
Miksi ihmeessä jäisit minkään menneisyyden trauman vangiksi? Uskon että siitä ON pääsy eteenpäin.

  Re: Olen käynyt psykiatrisella hoitajalla 10...

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   18.8.24 00:49:35

"Kun terveydenhuolto määrittää minua mielenterveystuotteeksi kirjoittamalla minusta tiedostoa ja antamalla minulle diagnooseja, koen sen samanlaiseksi vallankäytöksi kuin äitini vallankäyttö."

"koska tiedän, että minusta kirjoitetaan tietoja järjestelmään. Se nostaa pintaan entistä traumaa ja luo uutta traumaa."

Sinun täytyy näyttää nämä kirjoitukset hoitajallesi. Kyseessä on karmea ajatusvinouma jonka saat kyllä haltuun.

  Re: Olen käynyt psykiatrisella hoitajalla 10...

Lähettäjä: TipTap 
Päivämäärä:   18.8.24 01:03:37

Ymmärrän sinua!

Olen Kelan tukemassa terapiassa, ja vaihtanut kerran terapeuttia. Vaihtoon liittyvä käynti psykiatrilla oli raastava - hän kyseenalaista vahvasti ajatuksiani ja havaintojani terapeutin toiminnasta, ja puhui sellaiseen sävyyn, kuin tietäisi paremmin keskustelujen sisällöt & tapahtumat. Huomautin psykiatrille, että sinähän et ole ollut paikalla näissä keskusteluissa ja havaintoni ovat tosia - lääkäri suuttui silmin nähden. Olin todella turhautunut ja ärsyyntynyt käynnin jälkeen!

Ajattelin asian sitten kuitenkin niin, että kyseinen käynti nyt vain oli sellaista ”teatteria”, joka piti hoitaa terapiakäyntien jatkumiseksi. Että turha ottaa lääkärin kommentteja niin sanotusti täysin tosissaan, kun ne olivat lopulta vain hänen tulkintansa tapahtumista, eivät totuus eivätkä minua määrittävä todellisuus.

Nyt haluaisin jälleen vaihtaa terapeuttia ja lopetin yhteistyön nykyisen kanssa jo, mutta viimeisimmän psykiatrikäynnin jälkeen mietin viitsinkö mennä sinne enää ”arvioitavaksi” turhautumaan lääkärin kommenteista.

  Re: Olen käynyt psykiatrisella hoitajalla 10...

Lähettäjä: sunny 
Päivämäärä:   18.8.24 06:04:16

”Aloittaja, menet sen yhden kerran sinne lääkärille ja annat vaikka lapun käteen mihin olet kirjoittanut toiveesi jatkaa sitä hoitosuhdetta hoitajan kanssa ja syyn mikset voi jatkossa lääkäriin tulla.
Kyllä he ovat tavanneet erilaisia asiakkaita ja varmasti ymmärtävät.
Lääkitys voisi olla sinulle hyväksi, vapauttaa noista ahdistavista ajatuksista. Anna siis auttaa itseäsi!
Miksi ihmeessä jäisit minkään menneisyyden trauman vangiksi? Uskon että siitä ON pääsy eteenpäin.”

Tämä!

  Re: Olen käynyt psykiatrisella hoitajalla 10...

Lähettäjä: Tri 
Päivämäärä:   18.8.24 07:24:57

Diagnooseja ei tehdä huvin tai vallankäytön vuoksi. Ne on ihmisten tapa sopia, miten eri häiriö tiloja kuvataan. Yhden diagnoosin sisään mahtuu hyvin erilaisia persoonia ja kohtaloita. Diagnoosi eli tietyt tarkat kriteerit käsittävä nimitys sairaudelle, on apuväline hoidon suuntaamiseen, lääkkeen valintaan, kuntoutukseen ja taloudelliseen tukeen. Eihän lääkäri voi sairaslomatodistukseen kirjoittaa syyksi "kipeä" tai "pelokas". Ja tuo tiedostojen kirjaaminen auttaa hoidon jatkuvuudessa. Kirjoittamasi perusteella kuulostaa, että pääset asioimaan vielä monen lääkärin tai hoitajan kanssa. Et joudu aina selittämään ja muistamaan asioita, joita olet jo kertonut. Voit lukea oma kannasta kirjaukset tai olla lukematta.
Ja sitäpaitsi valtaosa psykiatrian erikoistumisalakseen valinneista lääkäreistä on erittäin empaattisia, humaaneja ja ymmärtäväisiä ... Miksi sinä vihaisit jotain ihmistä, jota et edes tunne, vain sen takia, että hän tekee työtään?

  Re: Olen käynyt psykiatrisella hoitajalla 10...

Lähettäjä: Tiuku 
Päivämäärä:   18.8.24 07:50:45

Diagnooseja ei tehdä vallan käytön vuoksi, vaan jotta valtaa ei käytettäisi väärin. Terveydenhoito yhtenäistää toimintamallia, jotta kaikilla säilyy samanarvoisuus. Myös ihmisen mekanismit toimivat tietyin samoin lainalaisuuksin. Ovat erilaisia täysin keskenään, ne ongelmat, mutta niiiden taustasyyt noudartelevat tiettyä samaa kaavaa. Ihmisen psyyke mm rakentuu tietyin tavoin ja häiriöt syntyvät tietyin tavoin. Siksi diagnoosien yhdenmukaisuus.

  Re: Olen käynyt psykiatrisella hoitajalla 10...

Lähettäjä: Lilli 
Päivämäärä:   18.8.24 07:54:15

Tiptap, vaihda psykiatria! Mulla oli myös ylimielinen kuspää ja vaihto autto!

  Re: Olen käynyt psykiatrisella hoitajalla 10...

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   18.8.24 09:46:39

Mites se massamurhan suunnittelu sujuu? Kun lopetat terapian, pääset keskittymään siihen ihan kokopäiväisesti.

  Re: Olen käynyt psykiatrisella hoitajalla 10...

Lähettäjä: Löpö 
Päivämäärä:   18.8.24 10:09:36

"Siksi diagnoosien yhdenmukaisuus."

Psykiatriset diagnoosit ovat pelkkää huulien heiluttelua. Minullakin ne ovat vaihtuneet jatkuvasti. Yksi lääkäri antaa yhden, toinen toisen, sitten muutetaan tai tarkennetaan. Lista on pitkä.

Myös ammattilaiset kyseenalaistavat sen, onko diagnooseissa mitään järkeä, koska saman diagnoosin saaneet voivat tarvita aivan erilaista apua. Diagnooseista olisi hyötyä, jos ne osuisivat kohdalleen ja jos kaikki diagnoosin saaneet hyötyisivät samasta avusta, mutta kun eivät hyödy.

  Re: Olen käynyt psykiatrisella hoitajalla 10...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.8.24 10:22:50

No onhan se nyt herranjumala eriasia onko ihmisellä kaksisuuntainen mielialahäiriö, skitsofrenia (=loppuiän lääkitys) vai masennus. Olisi järjen köyhyyttä niputtaa kaikki yhteen ja samaan.

  Re: Olen käynyt psykiatrisella hoitajalla 10...

Lähettäjä: Löpö 
Päivämäärä:   18.8.24 10:34:52

"No onhan se nyt herranjumala eriasia onko ihmisellä kaksisuuntainen mielialahäiriö, skitsofrenia (=loppuiän lääkitys) vai masennus. Olisi järjen köyhyyttä niputtaa kaikki yhteen ja samaan."

On tietenkin, mutta esimerkiksi skitsofrenia on niin laaja-alainen sairaus, että kaksi skitsofreenista voi elää täysin erilaisen elämän ja heillä voi olla täysin erilaiset tarpeet.

Ongelma on, että suurin osa mielenhäiriöistä on kaikkea muuta kuin helposti luokiteltavia. Jos välillä lentää pilvissä ja käyttäytyy holtittomasti ja välillä makaa sängyssä pääsemättä ylös, diagnoosi pystytään antamaan, mutta eihän näitä tapauksia ole kaikista mielenterveyden ongelmista kuin pienen pieni osa.

Kun mennään traumataustaisiin sun muihin, niin yhtään mitään yleispätevää ei voi sanoa. Silti lääkärit kirjaavat sitä sun tätä, mikä valitettavan usein johtaa siihen, että terveydenhuolto ei edes kohtaa ihmistä, koska se olettaa ihmisen aivan erilaiseksi kuin ihminen oikeasti on.

Useinhan tilanne on sellainen, että mitä korkeampi koulutus ja korkeampi status terveydenhuollon työntekijällä on, sitä huonommin asiakas tulee kohdatuksi. Monilla suhde hoitajaan on hyvä, mutta sitten kun ruvetaan menemään terapeutteihin, psykologeihin ja psykiatreihin, niin kielteisten kokemusten määrä lisääntyy.

Hoitaja osaa kohdata ihmisen ihmisenä, mutta korkeammin koulutetut tekstiin uskovat eivät.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.