Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä vastata jos 10 vuoden takainen tuttu kysyy

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.8.24 18:18:41

...että mitä kuuluu?

Jotenkin niin laaja kysymys etten tiedä mistä aloittaa. :D

Mitä itse kertoisit? Kertoisitko, että "no mitäs tässä, töitä ja sellasta, eipä ihmeempiä, mitäs sulle?" Vai alkaisitko kertomaan tiivistetysti viimeisen kymmenen vuoden kokokohdat? Mitä ne on? Uralla eteneminen, lapsia, talo, kihlat, naimisiinmeno..? Mitä sinulle on tapahtunut viimeisen vuoden aikana?

Re: Mitä vastata jos 10 vuoden takainen tuttu kysyy

Päivämäärä:   16.8.24 18:19:17

* siis viimeisen KYMMENEN vuoden aikana?

Lähettäjä: n 
Päivämäärä:   16.8.24 18:25:40

Itselle varmaan ulkomaille muutto on ollut suurin juttu, sanoisin sen ja luultavasti siitä sitten tulisi kysymyksiä.

Lähettäjä: varmaan 
Päivämäärä:   16.8.24 18:27:14

että "no mitäs tässä, töitä ja sellasta, eipä ihmeempiä, mitäs sulle?"

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   16.8.24 18:27:49

Riippuu miten hyvä tuttu.

Lähettäjä: Mokkis 
Päivämäärä:   16.8.24 18:31:46

Riippuu tutusta. Ärsyttävä ex-naapuri saisi ympäripyöreän vastauksen, opiskeluaikainen bilekaveri kuulisi, että: "heh, hieman on tullut rauhoituttua, kaksoset sain ja naimisissa ollaan sen yhden tyypin kanssa joka aina vaihtoi ne renkaat. Ja asun toisella puolella Suomea " ex-anopille kertoilisin lapsista ja vanhempieni kuulumiset, omasta elämästäni että hyvää kuuluu ja ikävä on ollut häntä.

Päivämäärä:   16.8.24 21:41:39

Ihan mitä haluaa kertoa. Ei tarvitse kertoa koko kymmentä vuotta vaan vaikka sen päivän kuulumiset.

Lähettäjä: Mmm 
Päivämäärä:   16.8.24 21:49:02

Riippuu ihmisestä ja tilanteesta. Jos jossain kaupassa ohi mennen näen, niin eipä siinä kovin yksityiskohtaista selvitystä viitsi tehdä.

Ja riippuu myös mistä yhteydestä on tuttu. Tallitutulle voisi kertoa, mikä on hevosharrastuksen tilanne. Koiratutulle koira-asioita. Työtutulle työpaikkaan liittyvää.

Tai sitten vaan yleisesti, että mitäpä tässä. Naimisissa, 2 lasta ja duunia painetaan firmassa X.

Lähettäjä: mums 
Päivämäärä:   16.8.24 22:42:07

Mä varmaan just laittaisin että töitä ja sellasta ja matkusteltua tulee paljon. Ja alkuun, että Moi kiva kuulla susta :)

Lähettäjä: Niin.. 
Päivämäärä:   16.8.24 23:00:11

Enpä mitään tarkkaa kertoisi. Jotain yleistä. Yleensä ihmiset, jotka ovat jääneet taakse, ovat jääneet jostain syystä.

Lähettäjä: Papu 
Päivämäärä:   16.8.24 23:41:58

Riippuu ihmisestä. Jollekin vain, että "hyvää kuuluu, töitä ja harrastuksia, mitäs sulle?". Vanhalle ystävälle, jota ei ole nähnyt, taas laajemmin, esim. missä nykyään asun, missä olen töissä jne.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.8.24 00:20:14

No mun elämässä ei ole viimeisen kymmenen vuoden aikana tapahtunut oikein mitään, eli ympäripyöreä "sitä samaa kuin aina ennenkin" :D

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   17.8.24 09:08:02

Riippuu paljon tosiaan tutusta.

Vanhalle työkaverille kertoisin ehkä mihin olen päätynyt töihin, tosin 10v on niin lyhyt aika, että silloiset työkaverit taitaa kaikki kyllä muutenkin tietää, kun osa on jälleen nykyisiäkin työkavereita päädyttyään samaan paikkaan ja osa vapaa-ajan kavereita edelleen, osa taas julkisella sektorilla yhteistyökumppanina hankkeissa :D.

10v takaiselle opiskelukaverille kertoisin ehkä ajautuneeni takaisin vanhalle alalle, kun en uudelta löytänyt töitä. Harmittelisin miten vähän tuolloin opiskeltua osaamista on pystynyt hyödyntämään.

Jollekin 30v takaiselle luokkakaverille kertoisin varmaan hyvin ympäripyöreästi, että eipä sitä työssäkäynnin lisäksi paljon muuta elämää ole

20v takaiselle biletyskaverille saattaisin kertoa paljon yksityiskohtaisemmin naimisiinmenosta ymv. kun aikanaan yhteyttä pitäessämme puitiin paljonkin parisuhdeasioita.

Serkun kanssa juteltiin 10v jälkeen asuinpaikan valinnasta, kun kodin etsintä on meille ajankohtaista ja hän oli juuri palannut Suomeen ulkomailla viettämiensä vuosien jälkeen.

Lähettäjä: Uudet jutut 
Päivämäärä:   17.8.24 09:13:03

Se, että on joskus ollut jonkun kanssa javeria, ei oikeuta ketään utelemaan se täydellisempiä asioita.

Itse olen ainakin karidtanut kannoiltani kaikki epäluotettsvst ja jopa varkaaksi luokiteltavat tyypit.

Se olisikin joskus kiva tietää, että millaisia selityksiä on annettu, kun joku on heiltä kysynyt, että miksi ette enää ole kavereita.

Jokainen meistä tietää totuuden. Kuitenkin.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   17.8.24 09:27:22

Mä näin vanhaa tuttua kouluajoilta parin kymmenen vuoden jälkeen bileissä ja siinä kysyin että moi mitäs sulle kuuluu? Hän suuttui ja tiuskais,i että alkaako hån nyt tässä selittää parinkymmenen vuoden takaiset jutut...
Ööö joo ei tarvii. Enpä tiennyt mitä muutakaan sanoa mutta halusin kuitenkin jotain sanoa. Olisi varmaan pitänyt olla sanomatta mitään.

Lähettäjä: Poppis 
Päivämäärä:   17.8.24 10:43:13

Siis mitä ihmettä. Jos kysytään, että mitä kuuluu, niin se on kohteliastapa jutustella ja siihen on kohteliasta vastata jotain ympäripyöreää ei kertoa yksityiskohtaisesti, mitä 10 vuodessa on tapahtunut. Harvaa kiinnostaa yksityiskohtainen elämäntarinasi ja jos kiinnostaa, niin kysyjä esittää jatkokysymyksen tyyliin, mitä olet tehnyt viimeisen 10 vuoden aikana tai oletko vielä naimisissa/samassa työpaikassa kuin viimeksi tavatessamne/mitä lapsillesi kuuluu jne.

Tässäpä esimerkki
Tuttu: Mitä kuuluu?
Minä: Kiitos ihan hyvää. Töissä nyt on aina kiirettä ja lapset kasvaa silmissä. Entäpä mitä sinulle?
T: Sitä samaa. Olen edelleen mukana hamsteriyhdistyksen toiminnassa ja meillä on ollut tosi mielenkiintoisia tapahtumia viime aikoina. Vieläkö sinä harrastat moottoripyöräilyä?
M: No enpä juuri ole viimeaikoina ehtinyt. Mutta ehkäpä taas sitten kun joskus on aikaa. Olipa kiva törmätä näin pitkän ajan kuluttua.
T: Niin oli! Nähdään!
M: Moi moi!

Päivämäärä:   17.8.24 11:18:31

Just näin työkaveria 14 vuoden takaa, kerroin että vielä me siellä peräkylällä asutaan, ainokainen lapsi on tokaluokkalainen. Olen viimeiset 8 vuotta ollut yrityksessä x (tunnettu firma, kaikki tietää) ja teen siellä nyt tällaisia tehtäviä. Puoliso (jonka työkaveri myös tuntee) on vaihtanut alaa ja on nykyisin sairaanhoitaja, valmistui just vuodenvaihteessa. Ihan hyvin ja tasaisesti menee. Mitäs sulle?

Lähettäjä: oldie 
Päivämäärä:   17.8.24 11:39:41

Itse asiassa olin jokin aika sitten tuossa tilanteessa, tuttu eli työkaveri noin 15v takaa. Sillä tvistillä ettei todellakaan ollut aikomustakaan kertoa elämästäni yhtään mitään. Joten keskustelu meni tyyliin Kiitos ihan hyvää kuuluu, töitä ja silleen. Entä itse? Enempää en itsestäni kertonut vaikka yritti udella. Jätin kertomatta että olen vaihtanut alaa pari kertaa, opiskellut uuden tutkinnon ja toinen putkessa. Senkin jätin kokonaan mainitsematta että olen ollut kohta pari vuotta työttömänä. Kuulostaa ehkä pikkumaiselta mutta mulla on hyvät syyt olla kertomatta enempää.

Lähettäjä: Pierre U Lemoix 
Päivämäärä:   17.8.24 12:15:42

Paskaako tässä, kuhan läjässä pysyy.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   17.8.24 12:29:07

Kertoisin ainakin, missä paikkakunnalla asun ja sen, että asun kahdestaan x-ikäisen lapseni ja koiran kanssa. Sitten kertoisin, missä olen töissä.

Muuten riippuisi siitä, mistä yhteydestä tyypin tunnen. Jos se olisi joku lapsuuden naapuri, tulisi kerrottua vanhempien ja veljen kuulumiset myöskin. Jos taas opiskelu- tai työtuttu, painottuisi kuulumiset työasioihin. Jos taas hevospiireistä tuttu, selittäisin miksi olen lopettanut hevosharrastuksen (tai vähintäänkin miksi olen pitkällä tauolla).

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   17.8.24 14:59:40

Sehän on vain small talkia. Ei ole tarkoitus oikeasti avautua. "Ihan hyvää, mitäs sulle" on aivan passeli vastaus.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.8.24 15:11:19

Ö, ei ole välttämättä vain small-talkia, jos toinen on vartavasten etsinyt yhteystietosi ja lähettää viestin

Lähettäjä: ss 
Päivämäärä:   17.8.24 15:32:01

Viimeisen 10v aikana olen opiskellut valkolakin ja yhden tutkinnon, saanut 2 lasta, mennyt naimisiin ja nyt opiskelen yliopistossa. Siinäpä se pähkinänkuoressa. Lisäksi 4 eri kaupungissa asumista. Tuollaiseen kysymykseen vastaisin että pari mukulaa on tullut pyöräytettyä, opiskelen x alaa y kaupungissa, eli kaiken kaikkiaan hyvää kuuluu, mitäs sulle?

Lähettäjä: Vahtaaja 
Päivämäärä:   17.8.24 20:41:53

Lähinnä ärsyttää, jos joku mitä on nähnyt kymmenen vuotta sitten ottaa yhteyttä ihan vain udellakseen asioita. Ei siis ole aidosti kiinnostunut vaan haluaa hankkia tietoa jotain varten.
Olen antanut monen jäädä matkan varrelle, siihen on aina ollut jokin hyvä syy. Yleensäottaen olen välittävä ja empaattinen, niitä ominaisuuksia vaan käytetään joskus häikäilemättömästi hyväksi.
Vaan kyllä se elämä opettaa....

Lähettäjä: xxx 
Päivämäärä:   19.8.24 09:12:25

No ei kurjuutta kummempaa.

Lähettäjä: Hiekka 
Päivämäärä:   19.8.24 09:30:04

Minä: Moi, Virtasen Maijako se siinä? Eipä olla pitkään aikaan nähty! Mitä kuuluu?
Maija: Moi Hiekka! On siitä kyllä jo aikaa, kun viimeksi nähtiin! Ei tässä sen kummempaa kun elämää vaan. Just muutin takasin tänne pääkaupunkiseudulta. Sohvaostoksille tässä menossa. Mutta mitäs sulle?
Minä: Mitäs tässä, töihin matkalla. Tulin vaan nopsaan tuossa Postilla käymään. Pitääkin tästä lähteä. Oli kiva nähdä ja tervetuloa takaisin!
Maija: Kiitos, törmäillään taas!

^suurinpiirtein keskusteluni muutama viikko sitten entisen luokkakaverin kanssa. Hyvänpäiväntuttuja. En olisi tuon tarkemmin kuulumisia jäänyt vaihtamaan, vaikka olisi ehtinytkin (tuolla kertaa en oikeasti olisikaan ehtinyt), mutta tuntui kohteliaalta kuitenkin tervehtiä, kun kerta hänet tunnistin ja katseet kohtasi.

Riippuu todella henkilöstä. HEsimerkiksi tutun heppaihmisen kanssa olisin varmasti jutellut 10 vuoden hevoskuulumiset sekä omalta että hänen osaltaan (paitsi, jos hän olisi keskustelun alussa heti todennut, ettei enää hevostele).

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.8.24 09:40:20

"Moikka, tosi kiva kuulla susta! Mitä sulle kuuluu, taidettiin nähdä viimeksi silloin Ruisrokissa kymmenen vuotta sitten? Mä asun nykyään Turussa, opiskelin opettajaksi ja nyt oon töissä ala-asteella. Tykkään kovasti työstäni, kyllä tää rekkahommat voittaa. Perhettäkin on tullut, kaksi lasta on nykyään ja ollaan tosiaan naimisissa sen miehen kanssa, jonka näitkin siellä Ruisrokissa. Hevosjutut oli pakko jättää näiden lasten takia, mutta satunnaisesti käyn kavereiden hevosilla ratsastalemassa. On ollut itseasiassa ihan mukavaa elää tällaista normaalia elämää kaikkien niiden heppavuosien jälkeen. Onko sulla vielä Riko? Tai hetkinen, senhän on oltava jo yli kakskymppinen. Oootko sä vielä pankissa töissä`"

en kysyisi vastapuolen lapsijutuista koska ne voivat olla arka aihe, en myöskään parisuhdejutuista. Mutta kertomalla omani suurpiirteisesti, voi vastapuoli helposti tarttua aiheisiin niin halutessaan -> lasten iät -> parisuhdestatus -> asuinpaikka -> hevoskuviot jne

Lähettäjä: y 
Päivämäärä:   19.8.24 09:45:01

No jos nyt ajattelen että multa vaikka teiniajan kaveri kysyisi mitä kuuluu. Vastaisin varmaan että:

''Hyvää kuuluu. Nykysellään asun xxxxxx ja vapaa-aika kuluu edelleen pitkälti hevosten parissa. Insinööriksi itteni luin ja työskentelen jo neljättä vuotta xxxxxx. Miehen kanssa asustellaan kimpassa ja kovasti odotellaan jo syksyn Kreikan reissua. Mitä sun elämään kuuluu, vieläkö samoissa maisemissa? ''.

Ei siinä kuulu vuosi vuodelta kertoa kaikkea, hän kysyy lisää jos tahtoo tietää sun edellisen työpaikan tai mitä tapahtu parisuhteelle 8v sitten.

Jos taas joku vanha hevostuttava kysyisi, kertoisin tarkemmin millaisia hevosia mulla on ja miten kisakausi sujunut.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.