Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.8.24 17:43:04

Suhtaudun kriittisesti eläintuotantoon ja syön kasvispainotteisesti, mm. paljon kasvisproteiinia, mutta kyllä minusta kylmä maito on vain ihanan makuista monien ruokien kanssa, vaikka karjalanpiirakoiden tai pullan.

En tiedä, miksi maidon suosio laskee. Onko sitten vain niin, etteivät nykynuoret pidä maidon mausta?

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.8.24 17:43:32

Maito maistuu tunkkaiselta suuhuni, en ole koskaan tykännyt vaikken ole edes nuori.

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   16.8.24 17:45:34

Kylmä rasvaton maito on kyllä hyvää mun mielestä.

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: Pontso 
Päivämäärä:   16.8.24 17:48:52

Sä saat tykätä ihan just niistä asioista mitkä vaan sulle toimii :) Et tarvii siihen lupia tai yleistä hyväksyntää eikä tarvitse selitellä. Jokaisella on oma makunsa.

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.8.24 17:49:40

Sama muuten koskee rasvatonta piimää. En tiedä raikkaampaa janojuomaa. Kun asuin ulkomailla, suomalaista rasvatonta piimää oli valtava ikävä.

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.8.24 17:50:53

Tykkään rasvattomasta kylmästä maidosta. Mutta harvemmin tulee juotua, useimmiten juon ruuan kanssa vettä. Kahviin laitan nykyään Valion Barista kaurajuomaa, se nyt vaan tekee kahvista paremman ja kun siihen on tottunut, maito kahvissa maistuu pahalta.

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: Paiste 
Päivämäärä:   16.8.24 17:51:38

Saa tykätä, kunhan muistaa, ettei maito ole välttämätöntä aikuiselle ihmiselle toisin kuin esimerkiksi kahvi, tee tai lasillinen hyvää viiniä kera laadukkaista raaka-aineista valmistetun aterian.

Itse tykkään kulutusmaidosta tai ihan suoraan navetasta haetusta.

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: maljakko 
Päivämäärä:   16.8.24 17:53:44

Lapsena juotiin punaista maitoa. Rasvaton-villitys tuli 70-luvulla. Myös kevytlevitteet ym rasvaton oli hitti ja sopi aikaan jolloin ihmiset tavoittelivat hoikkuuta, esim jane fonda.

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: huitu 
Päivämäärä:   16.8.24 17:54:30

Ei saa, hirveää luirua. Meijerin tankinpesuvettä käytännössä.

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   16.8.24 17:57:07

Saa tykätä. Maito on hyvää kylmänä. Myös kevytmaito.

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: Paras kaupan maito 
Päivämäärä:   16.8.24 18:10:51

Keneltä tuollaistakin kysyt?

No ei saa rasvattomasta maidosta tykätä.
Tykkäisit edes parhaasta maidosta mitä kaupasta saa ja se on luomumaito, rasvallinen tietenkin.

Maitorasva on jostain syystä demonisoitu vaikka tutkimukset sen puolesta ovat aivan ylivertaisen hyvät!

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: koivunlehti 
Päivämäärä:   16.8.24 18:25:16

Kyllä, maito on hyvää, ja rasvatonta niin sitä voi juoda litran päivässä ilman lihomisen pelkoa! :D

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   16.8.24 19:27:39

Ravaton maito on harmaata litkua jlllakin keinolla siihen saadan lisättyä valkoista väriä

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.8.24 19:39:46

Mä tykkään kovasti rasvattomasta maidosta. Ja piimästä.

Sä saat tykätä just siitä mistä tykkäät, (kunhan ei aiheuta laittomia tekoja) ja siihen ei kellään ole nokan koputtamista. Joku tykkää joku ei. Mielipidejuttu, ja sen takia ei ikinä saisi ketään lannistaa millään tavalla.

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.8.24 20:44:23

Miksi et saisi, ajatteletko olevasi liian nuori tykkäämään maidosta?

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   16.8.24 21:14:14

Miksi ei saisi?

Itsehän en tykkää, mutta kevytmaitoa menee pari lasillista päivässä + kahvimaidot.

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: parasta on 
Päivämäärä:   16.8.24 21:24:31

Juustoportin vapaan lehmän täysmaito.

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: Meri 
Päivämäärä:   16.8.24 21:25:05

No kai sitä saa tykätä mistä haluaa, ei sitä täältä tarvitse kysyä. Meillä juodaan rasvatonta maitoa ainakin 10 litraa viikossa, nelihenkinen perhe.

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: jyskä 
Päivämäärä:   16.8.24 21:36:46

Kun on siirrytty rasvattomaan maitoon kasvisrasvoihin öljyihin keinomakeutusaineisiin prosessoituun ruokaan, niin ihmisissä läski on lisääntynyt! Miksi?

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: :E 
Päivämäärä:   16.8.24 21:44:02

Nykyään on tarjolla niin paljon muitakin vaihtoehtoja, niin maito ei ole välttämättömyys. Minulla maidosta luopuminen tapahtui vähän vahingossa, ei ole taustalla mitään ideologiaa. En vain yksin ollessa oikein ehtinyt juomaan niitä ja kahviakin aloin kotona tekemään vasta sitten, kun olin kaverilla juonut herkullista vaniljasoijamaitoon tehtyä ja ostin automaattisesti sitten sitä. Ja nyt kauramaitoja. Mutta niitäkään en juo muutoin kun kahvin kanssa, en pelkiltään. Joskus talvella ostan teen ja pullan kanssa ihan maitoa.

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: +-+ 
Päivämäärä:   16.8.24 21:44:43

"Kun on siirrytty rasvattomaan maitoon kasvisrasvoihin öljyihin keinomakeutusaineisiin prosessoituun ruokaan, niin ihmisissä läski on lisääntynyt! Miksi?"

Siksi että ennen sitä energia- ja hiilaripitoista ruokaa oli tarjolla vain tiettyinä aikoina. Nykyään puputetaan jatkuvasti.

Yhden pienen suklaapatukan verran ylimääräistä energiaa päivässä tekee 13 ylimääräistä kiloa vuodessa.

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   16.8.24 21:56:09

Siis mikä ihme kysymys tämä on? Ihminen tarvitsee kalsiumia ja maito on yksi hyvä lähde. Rasvaton maitohan on se parempi vaihtoehto kuin tavallinen. Itse olen ns. "Kasvis-kalasyöjä". Syön silti välillä juustoa ja maitoa, mutta pyrin ostamaan nämä luomuna ja tuottajilta mistä tiedän että eläimet elää hyvissä oloissa. Itse en hyväksy mitään possujen ja kanojen kasvatusta ruoaksi, se on kaukana inhimillisyydestä.

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: Unna 
Päivämäärä:   16.8.24 22:53:21

Maito on paras ruokajuoma. Maidon- ja naudanlihantuotanto ei ole Suomessa mitenkään sellaista että sitä tarvisi vältellä. Broilerit ja siat syö soijaa ja niitä kohdellaan enempi vain massana. Naudan ruokinta perustuu nurmeen, hyvillä mielin syön suomalaista naudanlihaa ja maitotuotteita.

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.8.24 02:01:57

Mulla on yleensä vesi ruokajuomana, mutta jotkut ruoat tosiaan mielestäni vaativat juomaksi sen maidon. En pystyisi syömään vaikka karjalanpaistia tai jauhelihakeittoa veden kanssa, tai sitä pullaa. Sitten taas jonkun pasta bolognesen tai wokin kanssa käy aivan hyvin vesi.

Ja rasvaton maito on mielestäni myös paras. Olen niin paljon lukenut tuota rasvattoman maidon kritisointia, että yritin siirtyä siihen "normaaliin" maitoon (sininen purkki), mutta siinä on vain joku maku joka ällöttää. Jäi aina maito juomatta niin palasin takaisin rasvattomaan. Leivonnassa käytän kyllä voita, ja leivälle laitan mieluiten Oivariinia. En tiedä sitten miksi se rasva siinä maidossa tökkii.

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.8.24 04:04:23

Syön mahdollisimman rasvaisia maitotuotteita, missä on mahdollisimman vähän hiilareita, niin paino on pudonnut sopivasti.

En tykkää maidosta, juustosta ja kermasta kyllä.

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: Jone O 
Päivämäärä:   17.8.24 06:14:12

Saa, mutta kahvimaitona se ei toimi. Maitorasva taitaa tosiaan tutkitusti olla ns kovia eläinrasvoja terveellisempää. Ihan hyvä kalciumin lähde aikuisellekin. Ja joku siinä kylmässä maidossa ha uunituoreessa pullassa on :)

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: 60luku 
Päivämäärä:   17.8.24 09:31:32

Saakohan alkuperäistä Kurria enää mistään.

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: Lihotuskuuri 
Päivämäärä:   17.8.24 09:40:48

Miksi ihmeessä haluaisit kurria?
Sillä ennen siat lihotettiin,laitettiin jauhoa sekaan.
Mietipä mitä ihmiset nykyään syövät ja juovat...no just tuota samaa ja kuinkas on käynyt?

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: Kopea 
Päivämäärä:   17.8.24 09:52:59

Saat tykätä mistä haluat.

Itse juon harvoin maitoa, mutta kun juon, niin ostan punaista luomumaitoa.

Rasvattomat vain lihottaa pitkällä aikavälillä ja ovat epäterveellisiä

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: ++ 
Päivämäärä:   17.8.24 10:52:33

Mä juon mieluiten tankkimaitoa ja rasvatonta. Vähiten käsitellyt maidot.

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.8.24 11:28:24

"Kun on siirrytty rasvattomaan maitoon kasvisrasvoihin öljyihin keinomakeutusaineisiin prosessoituun ruokaan, niin ihmisissä läski on lisääntynyt! Miksi?"

Näissä nyt ei ole mitään muuta kuin ajallinen yhteys. Kesällä myydään jäätelöä eniten ja samalla ihmisiä hukkuu eniten. Miksi?

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: Totta se on 
Päivämäärä:   17.8.24 12:35:31

^Sori sillä on aivan selvä yhteys
Rasvaton maito lihottaa. Maitorasva laihduttaa näin se vaan on.
Kevyttuotteet sotkevat sitten lisää aineenvaihduntas ja hormoneja.
Ultraprosessoinnit eivät ole hyväksi ihmiselle myöskään.Kaurajuomat ovat hirvittävä trendi josta hyötyy vain teollisuus kun halvoista raaka-aineista saadaan hyvä tuotto. Siinä ei edes kauranviljelijä saa lisätienestiä. Mutta hyvin markkinoitu ja ilmasto kiittää mukamas...

Miksiköhän maidon CLA on paljon käytetty laihdutustuote, miettikääpä sitä.

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   17.8.24 12:47:24

Olehan puoli vuotta kokonaan ilman maitoa, ja maista sitten. Meinaa tulla oksennus.

Jos ihmisiä ei lapsesta asti totutettaisi juomaan lehmän maitoa säännöllisesti, ei se enää aikuisena maistuisi kuin harvoille.

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.8.24 12:49:26

Ei saa. Terveysministeri on kieltänyt tämän.

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   17.8.24 13:55:56

Jos maitoa pitää juoda maitona, niin ehdottomasti rasvatonta (harvoin kyllä maitoa enää nykyään juon). Samoin myslin kanssa toimii hyvin (päivittäinen aamiainen). Rasvaisemmat maidot kuuluu kaakaoon ja leivontaan, kahviinkin menee, mutta sen kanssa mieluiten kermaa.

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: solja 
Päivämäärä:   17.8.24 14:27:21

Suomalaiset kestää laktoosia, toisin kuin muissa maissa. On ihan tutkittu juttu. Eli, kyllä, juon maitoa. Paljon.

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   17.8.24 14:29:53

Miksi ihmeessä aikuinen kysyy, mistä saa tykätä ja mistä ei? Eiköhän jokaisella ole oma makupalettinsa.

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä: kunnon maitoa 
Päivämäärä:   17.8.24 14:45:31

Olen ihan samaa mieltä nimim. totta se on kanssa. En maitoa juo nyt enkä lapsenakaan, mutta ruoanlaitossa käytän kulutusmaitoa tai kevytmaitoa. Rasvatonta maitoa en jääkaappiini huoli. Aloittaja saa tietysti käyttää mitä maitoa haluaa, jos ei terveellisyydellä ole väliä.

  Re: Saako rasvattomasta maidosta tykätä?

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   18.8.24 08:57:23

Oon tottunut lehmän maitoon. Eli meillä oli aikoinaan lehmiä. Punaisessa purkissa myytävän maidonmaku on lähellä lehmämaitoa.
Kevytmaito ja etenkin rasvaton maito maistuu minusta vetiseltä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.