Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ärsyttävät vanhemmat - milloin loppuu?

Lähettäjä: Kis 
Päivämäärä:   16.8.24 11:24:48

Minkäikäinen olit, kun vanhemmat lakkasivat tuntumaan ärsyttäviltä? Vai loppuuko se koskaan? Musta tuntuu ettei...

  Re: Ärsyttävät vanhemmat - milloin loppuu?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   16.8.24 11:26:46

Mulla ei ole koskaan tuntuneet vanhemmat ärsyttäviltä. Olen 40 v.

  Re: Ärsyttävät vanhemmat - milloin loppuu?

Lähettäjä: Bongo 
Päivämäärä:   16.8.24 11:27:54

Ei milloinkaan. Siihen vaan oppii suhtautumaan eri tavalla, ehkä huumorillakin.

Sitten heille tulee vanhuus ja sitten se vasta ärsyttääkin. Äitini joutui sairaalaan ja oli aivan sekaisin, ja se meni minulla tunteisiin. Se ärsytti ja raivostutti, koska ei äidin kuulu käyttäytyä niin! (Onneksi äiti on toipumaan päin)

  Re: Ärsyttävät vanhemmat - milloin loppuu?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   16.8.24 11:31:54

Vaihtelee vähän mut pahenee taas kun vanhemmilla 70 mittarissa.

  Re: Ärsyttävät vanhemmat - milloin loppuu?

Lähettäjä: Hiekka 
Päivämäärä:   16.8.24 11:35:16

Teininä sekä isä että äiti olivat ärsyttäviä ja niiiiin noloja.

Parikymppisenä äiti oli ärsyttävä ja isä cool. Äiti painosti jatkuvasti opintojen suhteen, ensin yliopistoon menemisen kanssa ja sitten opiskeluiden etenemisen ja valmistumisen kanssa. Isän mielestä minun tuli tehdä asiat omaan tahtiini. (olisin valmistunut tavoiteajassa maisteriksi eli 5 vuodessa, mutta osittain äitini kiusaksi kävin yhden ylimääräisen sivuaineen ja otin paperit ulos vasta 6 vuoden jälkeen)

Nyt kolmekymppisenä kumpikaan ei enää tunnu ärsyttävältä tai nololta. Äidilläkin on nykyään niin paljon ajateltavaa omassa sairaassa äidissään sekä veljeni lapsissa, ettei enää ehdi nuuskia ja puuttua minun elämääni.

  Re: Ärsyttävät vanhemmat - milloin loppuu?

Lähettäjä: Omalla 
Päivämäärä:   16.8.24 12:15:31

En kokenut vanhempia oikein koskaan ärsyttävinä. Nyt päälle nelikymppisenä olen havahtunut siihen, että piilonarsistinen äiti on kouluttanut meidät lapset sietämään oikkujaan ja olemaan kyseenalaistamatta. Kaikki vika oli aina meissä. En ole varmaan ikinä edes raivonnut äidilleni...

  Re: Ärsyttävät vanhemmat - milloin loppuu?

Lähettäjä: Mi 
Päivämäärä:   16.8.24 12:37:16

Siinä kun vanhemmat oli 50-60- vuotiaita, he olivat parhaimmillaan. Äiti on jo kuollut, mutta isä päälle 70 ja pahenee koko ajan. Aina saa olla huolissaan, mitä älytöntä on taas keksinyt. Ei enää ole ole muutamaan vuoteen ollut kiinnostunut kuin itsestään. Fyysisesti ihan hyvässä kunnossa, mutta päästä en ole ihan varma.

  Re: Ärsyttävät vanhemmat - milloin loppuu?

Lähettäjä: Mörö 
Päivämäärä:   16.8.24 12:43:54

Mun vanhemmat on ärsyttäviä edelleen. Oma suhtautuminen on sen sijaan muuttunut - en usko että ihminen pystyy vaikuttamaan persoonaansa kovin paljon, joten hyväksyn näiden ärsyttävyydet. Kommentit toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Onneksi eivät ole mitään luonnehäiriöisiä kuitenkaan, omalla tavallaan vakaumuksellisia ja äkkivääriä vain.

  Re: Ärsyttävät vanhemmat - milloin loppuu?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   16.8.24 12:44:49

Heti kun muutin kotoa omaan asuntoon (peruskoulun jälkeen)

  Re: Ärsyttävät vanhemmat - milloin loppuu?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.8.24 17:54:25

Riippuu vanhemmasta. Äiti ei ole ärsyttänyt enää pitkään, isä taas järkyttyy vähän joka asiasta, niin ärsyttää säännöllisin väliajoin. Mutta suhtautuminen on tosiaan muuttunut, molemmat ovat jo elämän ehtoopuolella eikä yhteistä aikaa ole enää todennäköisesti kovin monia vuosia. Nykyään keskityn enemmän nauttimaan hyvistä hetkistä.

  Re: Ärsyttävät vanhemmat - milloin loppuu?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.8.24 18:24:06

Ei mua ole vanhempi ärsyttänyt ikinä.
Ei teininä, eikä nyt. Isä on nyt 82-v.

  Re: Ärsyttävät vanhemmat - milloin loppuu?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   16.8.24 19:24:40

Aina olleet ärsyttäviä. Nuorempana en pystynyt tosin edes olemaan saman katon alla. Nyt voin muutaman päivän sietää kyläilyä, tai käydä siellä jopa yön yli kylässä. Sitten taas riittää pitkäksi aikaa. Olen kohta 50 ja vanhemmat 70 täyttäneitä. Varsinaisia hyviä hetkiä ei ole, iänikuista samaa tinkaamista joka kerta.

  Re: Ärsyttävät vanhemmat - milloin loppuu?

Lähettäjä: Meri 
Päivämäärä:   16.8.24 21:31:42

Teininä olivat ärsyttäviä, nuorena aikuisena hieman ärsyttäviä, sitten kun sain omia lapsia, oli äiti mulle tosi tärkeä tuki ja turva. Sitten hän yllättäen kuoli kuusikymppisenä. Isä nyt vanhenee, ja alkaa olla taas hieman ärsyttävä, koska ei suostu myöntämään että muisti heittää. Eikä suostu menemään lääkäriin

  Re: Ärsyttävät vanhemmat - milloin loppuu?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.8.24 21:46:24

Ei milloinkaan :D Eivät tosin aina ole ärsyttäviä mutta välillä esittävät että tietävät jotkut asiat paremmin- kuten minun työpaikan ja alani asiat, vaikkei kumpikaan heistä ole ollut alani hommissa missään muodossa tai edes lähelläkään samassa firmassa. :D Ja pitäisi tehdä sitä ja tätä turhia asioita omassa kotonani. Mutta ovat silti rakkaita :)

  Re: Ärsyttävät vanhemmat - milloin loppuu?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.8.24 22:27:10

Sitten kun ymmärsin, etteivät nuo baby boomerit huonoine tunnetaitoineen tule muuttumaan, joten otin tunnetason etäisyyttä ja kasvatin omat terveet rajani. Tämä etenkin äidille aiheuttaa suuttumusta, kun ei voi laukoa minulle mitä sylki suuhun tuo ja ohjailla mielensä mukaan.

  Re: Ärsyttävät vanhemmat - milloin loppuu?

Lähettäjä: muu 
Päivämäärä:   17.8.24 00:07:33

Eivät ärsytä. Ovat kovasti rakkaita ja ikää molemmilla yli 70v.

  Re: Ärsyttävät vanhemmat - milloin loppuu?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   17.8.24 00:08:30

Jotain alle 20 v.

  Re: Ärsyttävät vanhemmat - milloin loppuu?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.8.24 00:14:23

Itse en ole kokenut vanhempia ärsyttävänä kai koskaan.
Isä jo edesmennyt, mutta äidin kanssa ollaan suunnilleen parhaita kavereita! (olen ite viiskymppinen, äiti käy seittemääkymppiä). Käydään keikoilla yhdessä ja pelaillaan ja istutaan iltaa. Jutellaan kaikista asioista.

Eiköhän se ole keskinäisestä kemiasta kiinni, jos toinen ärsyttää. Jos se vanhemman ärsytys jatkuu aikuisikään, voi miettiä, tarviiko sen henkilön kanssa viettää paljon aikaa...?

  Re: Ärsyttävät vanhemmat - milloin loppuu?

Lähettäjä: JMTNT 
Päivämäärä:   17.8.24 00:25:19

Elämän kiertokulkua käy jokainen. Ensin ollaan lapsi ja sitten kasvetaan äidiksi. Ja sen lapsen hoitaa äiti, vaihtaa vaipat ym. Ja tämä aikuinen lapsi on tehnyt omat valintansa, onko hänellä ollut hyvä vai huono äiti. Tämän valinnan yläpuolelle pitäisi aina mennä tiedostamalla, että se ÄITI on antanut mulle elämän ja siksi kunnioittaa äitiä. Turhaan ei vietetä ÄITIENPÄIVÄÄ.

  Re: Ärsyttävät vanhemmat - milloin loppuu?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.8.24 09:09:15


LähettäjäJMTNT 

Päivämäärä17.8.24 00:25:19

Elämän kiertokulkua käy jokainen. Ensin ollaan lapsi ja sitten kasvetaan äidiksi. Ja sen lapsen hoitaa äiti, vaihtaa vaipat ym. Ja tämä aikuinen lapsi on tehnyt omat valintansa, onko hänellä ollut hyvä vai huono äiti. Tämän valinnan yläpuolelle pitäisi aina mennä tiedostamalla, että se ÄITI on antanut mulle elämän ja siksi kunnioittaa äitiä. Turhaan ei vietetä ÄITIENPÄIVÄÄ.

Ihan nyt hippasen ontuu tämä sinun lässytyksesi.

Läheskään jokainen ei kasva äidiksi.
Eikä todellakaan jokaista lasta hoida äiti.
Pelkän elämän antamisella ei ansaitse kunnioitusta.

  Re: Ärsyttävät vanhemmat - milloin loppuu?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   17.8.24 09:33:36

Isä ei ole varsinaisesti ärsyttänyt koskaan. Joitakin vuosia sitten oli noin vuoden välirikko kyllä, joka johtui ihan isän hölmöilyistä. Ajautui väärälle polulle, tuli mt-ongelmia mutta ei ottanut apua vastaan saati kuunnellut meitä aikuisia lapsia. Nyt menee onneksi paremmin ja välit on korjautuneet.

Äidin kanssa olemme taas niiiiiiin erilaisia luonteeltamme, ettemme siksi oikein aina tule toimeen. Jo teininä ajattelin että muutan pois heti kun mahdollista, ärsytti pelkkä äidin läsnäolo samassa asunnossa niin paljon, että meinasin räjähtää. :D Eikä kyse ollut pelkästään teini-iästä. Nykyäänkin 2 h on maksimiaika jonka jaksan.

Itse olen toiminnan ihminen: jos haluan jotain muutosta, niin minä teen sen! Ärsyttää ihmiset, jotka jankkaa ja valittaa, mutta eivät tee _yhtään mitään_ asioiden eteen. Siihen menee hermo. Äitini roikkuu huonossa suhteessa (jo 10 vuotta) ja itse en voisi käsittää että olisin samassa tilanteessa IKINÄ. Ei auta apu, ei keskustelu, ei mikään. No eipähän siinä mun elämä pilalle mene mutta ärsyttää silti saamattomat ihmiset.

Ja kun netistä luetaan lähinnä Ilta-sanomia tai iltalehden ''uutisia'' niin maailmankuva on just sellainen kuin voi olettaa. Itse luen paljon kirjoja, haen tietoa asioista, sisäinen maailmani ei ole pinnallinen tai hömppöuutisiin perustuva.

Yksi päivä juuri mietin, että jos äitini olisi kuka tahansa muu ihminen, työkaveri tms, niin en välttämättä kyllä olisi tekemisissä.

  Re: Ärsyttävät vanhemmat - milloin loppuu?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.8.24 09:35:54

Varmaan aika tapauskohtaista. Mua äiti on äsyttänyt aina, isä ei ikinä, enkä usko tilanteen muuttuvan, kun itselläni on ikää jo neljäkymmentä ja vanhemmat on seitenkymppisiä.

  Re: Ärsyttävät vanhemmat - milloin loppuu?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.8.24 09:38:50

Iskä ei koskaan, äiti aina.
Nyt ikää itsellä pian 40 ja tässä olisi aviero tuloillaan minun aloitteestani. Voin kuvitella mika p*skamyrsky siitä äiten suunnalta alkaa....

  Re: Ärsyttävät vanhemmat - milloin loppuu?

Lähettäjä: Talla Uulasmaa 
Päivämäärä:   17.8.24 09:40:38

Ei ole vanhemmat ärsyttänyt koskaan, päinvastoin minä olen varmasti ärsyttänyt heitä.
Olen 50+ ja toivon etten ärsytä enää :)

  Re: Ärsyttävät vanhemmat - milloin loppuu?

Lähettäjä: Kis 
Päivämäärä:   17.8.24 12:05:29

Isän kanssa ollut aina hyvät välit, mutta äiti... On aina pitänyt koko perhettä vallassansa oikuttelemalla, valittamalla, kiukuttelemalla ja uhriutumalla. Isää on käynyt sääliksi niin kauan kuin muistan. Sisko sentään tajus muuttaa kauaksi pakoon äitiä ja onkin pysynyt tuhansien kilometrien päässä jo 30 vuotta. Itse jäin lähelle varmaan jostain velvollisuudentunnosta tai jotain. Nyt olen vetänyt rajat ja näemme aika harvoin ehkä 1 krt/kk vaikka asun lähellä. Tavallaan harmillista mutta enempään en pysty, pakko pitää huoli omasta jaksamisesta. Vanhemmat ovat yli 8-kymppisia ja itse olen 48.

  Re: Ärsyttävät vanhemmat - milloin loppuu?

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   17.8.24 12:20:33

Eivät ole koskaan ärsyttäneet. Lähinnä näistä ärsyyntyjistä mietin, että mikä siinä on niin kovin triggeröivää ärsyyntyä ihmiseen, joka on tarjonnut peruseväät elämiseen. Ne toki ymmärrän, joilla on ollut päihteiden käyttöä tai muuta mikä on aiheuttanut henkistä tai fyysistä pahoinpitelyä mutta nämä ns perusperheet. Lähinnä ihmetyttää, ettei aikuinen ihminen pysty päästämään asioita toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos vaan jatkuvasti triggeröityy ja ärsyyntyy omaan vanhempaansa.

  Re: Ärsyttävät vanhemmat - milloin loppuu?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   17.8.24 12:34:32

Äitini lakkasi ärsyttämästä sinä aamuna jolloin sain tietää, että hän oli menehtynyt äkisti edeltävänä yönä. Ikää oli 59, itselläni silloin 35. Suosittelen lämpimästi yrittämään välien edes jonkinlaista parantelua silloin, kun toinen osapuoli on vielä elossa, säästää ehkä itsesyytöksiltä jälkeenpäin...

Ohje ei tietysti koske vakavasti persoonallisuushäiriöisten ihmisten lapsia, tuolloin on vaan parempi yrittää pelastaa itsensä.

  Re: Ärsyttävät vanhemmat - milloin loppuu?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   18.8.24 11:05:37

''Lähinnä ihmetyttää, ettei aikuinen ihminen pysty päästämään asioita toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos vaan jatkuvasti triggeröityy ja ärsyyntyy omaan vanhempaansa.''

- Sen ymmärtää sitten kun se osuu omalle kohdalle.

  Re: Ärsyttävät vanhemmat - milloin loppuu?

Lähettäjä: Tris 
Päivämäärä:   18.8.24 11:34:44

Äitini ärsytti ehkä yeini-ikäisenä ja nuorena aikuisena, kun arvosteli tekemisiäni eikä osannut suhtautua siihen, että nyt vaan lapsi alkaa elää sitä omaa elämäänsä. Saadessani lapsia vajaa 30 vuotiaana suhde omaan äitiin on parantunut, toki välillä ärsyttää joku pieni asia. Äitini reissaa meidän perheen mukana ja vietetään paljon vapaa-aikaa yhdessä.

Isääni en oikeastaan siedä, isä oli koko lapsuuteni ja nuoruuteni erittäin tunnekylmä, lisäksi me lapset saatiin risua ja tukkapöllyä vähän joka asiasta. Kotona vallitsi pelon ilmapiiri, kaikki asiat tuli tehdä isäni mielen mukaan. Pistin isään välit poikki nuorena aikuisena, edelleen välit ovat niin, että en soittele. Tervehdin jos satutaan samaan paikkaan. Yritin antaa hänelle uutta mahdollisuutta, mutta jatkoi samaa henkistä väkivaltaa omille lapsilleni, joten en tarvitse kyseistä ihmistä elämässäni.

Vanhempani ovat noin 70 vuotiaita, edelleen yhdessä. Tapaan äitiäni tosiaan yleensä meillä kotona, kaupungilla tai olemme mökillä ja isäni ymmärtää pysyä yleensä silloin kotona.

  Re: Ärsyttävät vanhemmat - milloin loppuu?

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   18.8.24 11:37:22

lakkasi ärsyttämästä kovasti silloin kun muutin kotoa, mutta kyllä joskus vähän ärsyttää joku jankkaaminen tai väittäminen. pitää vaan ymmärtää että hän on vanha ja elänyt toisenlaista aikaa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.