Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pieni ratsastaja -iso hevonen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.8.24 23:24:45

Voiko toimia? Pitääkö pohje saada riittävän alas jotta homma toimii?

  Re: Pieni ratsastaja -iso hevonen

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   15.8.24 23:53:12

Mikä on "riittävän alas" ja mikä on tavoite? Mikä siis on "toimiva"? Itse en tainnut olla vielä edes koulussa, kun aikoinani ratsastin hevosella jonka selässä jalkani ylettyivät tuskin satulansiiven alareunaan. Osasin jo ratsastaa ilman talutusta tai liinaa kentällä kaikissa askellajeissa ja hevonen ymmärsi avut joita sille annoin. Ei tarvinnut ajaa laukkaan vaan tavallisen avut riittivät hyvin. Eli siinä asiassa toimi.

Mutta sen sijaan on vaikea kuvitella, että mikään ratsukko voisi kovin tosissaan yrittää esim valmentautua tavoitteellisesti jos ratsastaja tarvitsee tikapuut päästäkseen edes satulaan. Vaan näkeepä ihan kovemmakin tason kisoissa ratsukoita joissa hevonen näyttää aivan liian suurelta ratsastajalleen, ja hyvin näkyvät pärjäävän.

  Re: Pieni ratsastaja -iso hevonen

Lähettäjä: :E 
Päivämäärä:   16.8.24 04:58:40

Voi toimia, meidän tallilla on alta 155cm nainen, jolla on melkein 190cm hevonen ja menevät todella upeasti, treenaavat vaativaa. Hevonen ei ole helpoimmasta päästäkään saada liikkumaan niin. Itsekin olen myös tuon mittainen ja tykkään kyllä mennä isoilla hevosilla. Jalkani on pidempi kuin monilla itseäni huomattavasti pidemmillä, niin yleensä se asettuu paremmin "liian ison" hevosen kanssa.

  Re: Pieni ratsastaja -iso hevonen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.8.24 07:17:13

Mulla on ongelma jo 170cm puokin kanssa vaikka itse olen 160cm.tosi lyhyt pohje joka jää puoliksi satulan siiven kohdalle.

  Re: Pieni ratsastaja -iso hevonen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.8.24 08:13:00

Jos osaat käyttää kannuksia niin silloin erityisesti no problem.

  Re: Pieni ratsastaja -iso hevonen

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   16.8.24 08:21:56

Joo voihan se toimia. Mut on se vaan mukavampaa mennä itselle sopivan kokoisella hevosella.

Ja korkeus ei yleensä ole se isoin ongelma vaan rakenne. Korkea, mutta kevytrakenteinen hevonen voi tuntua sopivalta siinä missä joku jykevä, mutta matala voi tuntua ”isolta”.

  Re: Pieni ratsastaja -iso hevonen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.8.24 08:57:59

sujuu jos hrvonen koulutettu istunnalle ja äänimerkeille. kättä ja jalkaa ei tarvii mihkää

  Re: Pieni ratsastaja -iso hevonen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.8.24 09:00:26

"sujuu jos hrvonen koulutettu istunnalle ja äänimerkeille. kättä ja jalkaa ei tarvii mihkää"

Äänimerkeillä ratsastaminenhan onkin hirveän kätevää kouluradalla.

  Re: Pieni ratsastaja -iso hevonen

Lähettäjä: xs 
Päivämäärä:   16.8.24 10:59:00

Itse tykkäsin isoista hevosista, kunnes pääsin ratsastamaan osaavilla pikkuisilla. Olen 155, ja on todella mahtavaa ratsastaa vaikka osaavaa ponia, jonka kanssa mitat natsaa täydellisesti. Sellaista tunnetta ei ikinä saa ison hevosen kanssa, kun tuntuu että kumpikaan ei kannattele kumpaakaan, vaan toimitaan yhtenä yksikkönä.

  Re: Pieni ratsastaja -iso hevonen

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   16.8.24 10:59:59

Pienempi satula myös harvemmin haittaa hevosta, eli kyllä sinne ihan kohtuudella voi asettua. Korkeat ja pyöreärunkoiset toki voi tuottaa vähän haastetta lyhyemmillä jaloilla. Mutta mikäs siinä! Hevoselle varmasti ihan kivaa suorittaa kevyen ihmisen kanssa ja kun tottuu apuihin/apujen sijaintiin niin en kyllä näe ongelmaa.

  Re: Pieni ratsastaja -iso hevonen

Lähettäjä: mamma 
Päivämäärä:   16.8.24 12:27:16

Jos meinaat kisata niin hommaa pieni hevonen. Kaikki harjauksesta ratsastukseen onnistuu helpommin. Lisäksi et putoa niin korkealta niin ei pienenä ihmisenä mene luut poikki niin herkästi.

  Re: Pieni ratsastaja -iso hevonen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.8.24 12:33:14

Jos kouluratsastusta ajatellaan, niin sopusuhtaisemman vaikutelman antaa jos ratsastaja ja hevonen ovat "sopivan"kokoiset toisilleen, se vain on esteettisempi näky. Esteillä ei väliä.

  Re: Pieni ratsastaja -iso hevonen

Lähettäjä: pituus 
Päivämäärä:   16.8.24 14:24:45

Ja sopiva mitta hevosen ja ratsastajan kanssa on hevosen säkä miinus 20-30cm. Ja tämä siis "normaali" rakenteisella hevosella/ponilla (esim suokki, eestinhevonen, nyffi jnejne)

  Re: Pieni ratsastaja -iso hevonen

Lähettäjä: pituus 
Päivämäärä:   16.8.24 14:25:28

Siis ratsastajan!!

  Re: Pieni ratsastaja -iso hevonen

Lähettäjä: ABC 
Päivämäärä:   16.8.24 14:40:29

Usein riittää, että ratsastajan kantapää tulee alemmas kuin satulan lieve

  Re: Pieni ratsastaja -iso hevonen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.8.24 14:46:34

"Ja sopiva mitta hevosen ja ratsastajan kanssa on hevosen säkä miinus 20-30cm. Ja tämä siis "normaali" rakenteisella hevosella/ponilla (esim suokki, eestinhevonen, nyffi jnejne)"

Whaaaat, melko iso hevonen siis pitää löytyä näin 170 cm ratsastajalle. :DD

Itse olen joskus kuullut että ratsastajan pituus -10 cm hevosen korkeudeksi olisi optimaalisin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.