Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millaista terapia on, mitä siellä tehdään?

Lähettäjä: Miallaannen 
Päivämäärä:   15.8.24 20:53:27

Tiedän, että terapioita on monenlaisia, mutta en yhtään tiedä, mitä terapiassa tapahtuu.

Jos olet käynyt pitkän psykoterapian, mitä siellä teitte? Mistä esimerkiksi puhuitte?

Kerro, miten yksi käynti eteni.

  Re: Millaista terapia on, mitä siellä tehdään?

Lähettäjä: nojoo 
Päivämäärä:   15.8.24 20:58:57

En ole ikinä ymmärtänyt miksi jossain ongelmassa ryvetään vuosikausia eikä edes yritetä päästä siitä yli ja eteenpäin. Ei varmasti masennus helpota kun uudestaan ja uudestaan mennään niihin elämän huonoimpiin hetkiin syvälle. Ja tätä jatketaan vuosikausia.

  Re: Millaista terapia on, mitä siellä tehdään?

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   15.8.24 21:01:47

Tunnin aikoja oli. Aluksi käytiin kuulumiset (yleensä 1-15 min), sitten jatkettiin jostain aiheesta mikä jäi kesken tai mikä on nyt mielen päällä. Terapeutti auttoi löytämään puhuttavaa, jos oli vaikea päästä alkuun. Olin psykodynaamisessa terapiassa, joten sain puhua aika vapaasti. Se vaati kyllä totuttelua. Terapeutti reagoi puheisiini, mutta ei juuri keskeyttänyt. Kysyi tarkentavia kysymyksiä ja teki muistiinpanoja.

Kävin vaikean masennuksen takia (siinä vaiheessa kun olo oli sellainen, että kykeni jo käymään, eli paranemaan päin), ja oli traumataustaa. Yhdestä kerrasta sinänsä ei ollut mitään havaittavaa hyötyä, enemminkin haittaa, kun unohtuneet asiat alkoi pyöriä mielessä. Mutta mitä kauemmin terapiasta on, sitä enemmän näen siitä hyötyä. Se muutti jotain minussa ja ajattelussani. En ole masentunut uudestaan, en edes lievästi, enkä usko että ihan herkästi enää niin kävisikään.

  Re: Millaista terapia on, mitä siellä tehdään?

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   16.8.24 00:21:12

No joo, sinulla ei ole tainnut koskaan olla masennusta.

Masennus on sitä, kun jokin traumaattinen tapahtuma saa ajatusmaailman vääristymään. Siihen ei yleensä voi vaikuttaa itse, koska se tapahtuu niin pikkuhiljaa että sitä ei yleensä huomaa. Esimerkiksi läheisen kuolema, raiskaus, mikä hyvänsä tarpeeksi paha tapahtuma jää väkisinkin mieleen pyörimään pitkäksi aikaa, ei sellaista pysty kuittaamaan pelkällä olan kohautuksella.

Toipuminen kestää aina aikansa ja masennuspotilaiden kohdalla näyttää usein siltä että tapahtuneesta ollaan jo pääsemässä yli tai on jo päästykin ja elämä jatkuu. Mutta jossain vaiheessa tapahtunut palaa mieleen. Se menee ohi, mutta jossain vaiheessa se palaa mieleen uudestaan. Ja uudestaan ja uudestaan. Yhä useammin se paha mitä on tapahtunut palaa mieleen kummittelemaan, mutta se tapahtuu niin hitaasti ettei siihen osaa kiinnittää huomiota. Omasta mielestä olotila voi tuntua aivan normaalilta, koska vaikka olo menee jatkuvasti huonompaan suuntaan sitä ei tajua itse, juuri siksi, kun muutos on niin hidasta että siihen ehtii mukautua sitä mukaa kun se tapahtuu. Sen takia kierre voi jatkua vuosikausia. Ei siksi ettei haluttaisi yrittää, vaan siksi, ettei tiedetä että edes pitäisi yrittää.

Samoin masennukselle on tyypillistä sekin, että jos joku tajuaakin mistä on kysymys hän ei yleensä suostu myöntämään sitä edes itselleen, ja jos joku muu huomaa että jotain on vialla masentunut väittää kaiken olevan kunnossa. Tämä on tyypillistä masentuneille, siksi omaisille ja ystäville usein tuleekin yllätyksenä, jos masentunut päätyykin itsemurhaan siksi ettei yksinkertaisesti jaksa enää.

Näitä asioita oma psykoterapeuttini aikoinaan selitti minulle kun minulla oli masennus (joka johtui läheisen kuolemasta).

  Re: Millaista terapia on, mitä siellä tehdään?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.8.24 00:55:42

Olen ollut terapiassa, jossa käydään läpi eri elämän vaiheita valokuvien kautta. Johonkin ajankohtaan on ollut tarve pysähtyä pidemmäksi aikaa kuin toisaalle.

  Re: Millaista terapia on, mitä siellä tehdään?

Lähettäjä: Brax 
Päivämäärä:   16.8.24 03:35:05

Lähettäjä: nojoo
Päivämäärä: 15.8.24 20:58:57

En ole ikinä ymmärtänyt miksi jossain ongelmassa ryvetään vuosikausia eikä edes yritetä päästä siitä yli ja eteenpäin.

Kun kaikista asioista ei noin vaan jokainen ihminen aina pääse yli ja eteenpäin ilman huolellista käsittelyä, vaikka kuinka haluaisikin. Ja joskus se käsittely voi ottaa aikaa, jotta siitä pääsee aidosti jatkamaan eteenpäin.

  Re: Millaista terapia on, mitä siellä tehdään?

Lähettäjä: Molli 
Päivämäärä:   16.8.24 08:20:42

Esimerkiksi traumaterapiassa ensimmäinen vuosi menee aika usein pelkkään tilanteen/voinnin vakauttamiseen. Sen jälkeen kun luottamuksellinen suhde on syntynyt terapeuttiin, voidaan alkaa käsittelemään niitä oikeasti syvällä olevia traumoja.

Vaikkapa minun kaltaisellani ihmisellä, jolla on elämänaikaisia traumoja, eikä ketään kenelle puhua niistä niin terapia on aika kullanarvoista. Olen käynyt lyhytterapioita esimerkiksi parisuhteen päätyttyä ja saanut siitä todella hyvää apua. Nyt olen vihdoin 46-vuotiaana aloittamassa pitkää terapiaa (koska olen kasvanut juuri tuohon ajatusmaailmaan, missä ei turhista kitistä ja vaan niellään kaikki ja katsotaan toiseen suuntaan, yleensä eteenpäin) ja ai ettien että miten hyvän terapeutin kanssa saa uusia näkökulmia, syitä omalle olotilalleen, saa sen kokemuksen että joku oikeasti kuuntelee, reflektoi tunteitani ja ymmärtää! Itse en saisi irti mitään psykodynaamisesta terapiasuuntauksesta, oma terapeuttini on trauma- ja kriisiterapeutti ja toteuttaa integratiivista terapiaa. Hän osallistuu hyvin aktiivisesti keskusteluun, vaikka samalla antaa minulle tilaa purkaa ajatuksiani ja tunteitani.

  Re: Millaista terapia on, mitä siellä tehdään?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.8.24 08:28:25

Saman asian hoitaisi hyvä porukka lähibaarissa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.