Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Älykkyys vs tunneälykkyys?

Lähettäjä: ihq 
Päivämäärä:   15.8.24 17:58:18

Mitä eroa?

Re: Älykkyys vs tunneälykkyys?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.8.24 19:26:41

Älykäs voi ymmärtää vaikka matematiikan kaavan. Siis ymmärtää, ei vain oppia ulkoa ja toistaa tietämättä mitä kukin osa siinä tarkoittaa ja mistä se tulee. Silti kun hän ajattelee toisen olevan ylimielinen hän ei ymmärrä että peilaa toiseen vain opittuja traumoja ja näkee ylimielisyyttä kaikkialla koska lma vanhempi oli ylimielinen. Tai riidellessä voi sulkeutua ja kokea ettei voi nöyrtyä.

Tunneälykäs on kosketuksissa omiin ja toisten tunteisiin. Tunnistaa ne ja osaa erottaa ne toisistaan. Hän ymmärtää miten eri käytös vaikuttaa tunteisiin, miten tunteet toimivat ja muuttuvat ja mistä toisen käytös johtuu. Tunneälykäs voi nähdä että toinen on esimerkkiksi ylimielinen, koska kokee itsensä uhatuksi. Tunneälykäs ei lähde nokittelemalla tai riitelemällä pahentamaan tilannetta vaan sanoo vaikka muutaman kehun henkilostä "tämän selän takana" ja saa tämän puolelleen.

Lähettäjä: eei 
Päivämäärä:   15.8.24 19:36:32

"Tunneälykäs ei lähde nokittelemalla tai riitelemällä pahentamaan tilannetta vaan sanoo vaikka muutaman kehun henkilostä "tämän selän takana" ja saa tämän puolelleen."

Paitsi ettei tämä toimi oikeassa elämässä. Teoriassa kuulostaa hyvältä, mutta ei. Ihmiset vaan on ylimielisia kusipäitä.

Päivämäärä:   15.8.24 19:58:21

"Paitsi ettei tämä toimi oikeassa elämässä. Teoriassa kuulostaa hyvältä, mutta ei. Ihmiset vaan on ylimielisia kusipäitä."

Voit myös myöntää, ettet itse ole tunneälykäs. Tietenkään ei ole mitään tee näin aina ja se toimii aina näin. Koska tietenkään ihmiset eivät toimi tai tunne samoin. Tunneälykäs osaa erotella näitä ja tunnistaa tilanteet missä toimii mikäkin. Tämä oli ESIMERKKI. Rautalangasta väännettynä....

Päivämäärä:   15.8.24 20:05:39

Oletpa viiva taitava, kun pystyt kahden lauseen perusteella määrittelemään sen kirjoittajan. Olen sinulle kateellinen!

Lähettäjä: Ainokainen 
Päivämäärä:   15.8.24 20:31:26

Monesti myös he, jotka omaavat hyvän tunneälyn, ovat parhaita manipuloimaan. Tuo Viivan antama esimerkki oli mun mielestä enemmän sitä. Oikeasti tunneälykäs kykenee näkemään myös toisen näkökulmasta asioita ja validoimaan sitä. Ei vain siis pyri vaikuttamaan siihen että itse saa tahtonsa läpi ja toisen puolelleen.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.8.24 20:38:08

”Oletpa viiva taitava, kun pystyt kahden lauseen perusteella määrittelemään sen kirjoittajan. Olen sinulle kateellinen!”

Tunneälykäs olisi erottanut, että viiva ei määritellyt, oletko tunneälykäs vai et.

Päivämäärä:   15.8.24 20:49:41

Lähettäjä: *
Päivämäärä: 15.8.24 20:38:08

”Oletpa viiva taitava, kun pystyt kahden lauseen perusteella määrittelemään sen kirjoittajan. Olen sinulle kateellinen!”

Tunneälykäs olisi erottanut, että viiva ei määritellyt, oletko tunneälykäs vai et.

- :n kommentti: Voit myös myöntää, ettet itse ole tunneälykäs.

Päivämäärä:   15.8.24 21:38:12

"Oletpa viiva taitava, kun pystyt kahden lauseen perusteella määrittelemään sen kirjoittajan. "

Annoin esimerkin. En manuaalia. Tunneälykäs tietää, ettei ole olemassa mitään manuaalia. Ei-tunneälykäs odottaa manuaalia ja kun asiat eivät mene oman matemaattisen arvauksen mukaan turhautuu. Ei-tunneälykäs kokee ettei näihin asioihin voi vaikuttaa ja että kyse on kaaoksesta (sillä "kaava" on heille liian vaikea ja monimutkainen). Kirjoituksesi kertoo, että olet yrittänyt vastaavaa, se ei ole toiminut ja olet turhautunut.

Se on vähän sama kuin sanoisi matikan tunnilla, että matikka on tyhmää ja että vaikka laskee kaavan mukaan, tulee väärä vastaus. Ja pitäisi tätä perusteena kaavan toimimattomuudelle sen sijaan että ymmärtäisi, että kyseessä oli oma virhe, jossain kohdin päättelyketjua.

"Monesti myös he, jotka omaavat hyvän tunneälyn, ovat parhaita manipuloimaan. Tuo Viivan antama esimerkki oli mun mielestä enemmän sitä. Oikeasti tunneälykäs kykenee näkemään myös toisen näkökulmasta asioita ja validoimaan sitä. Ei vain siis pyri vaikuttamaan siihen että itse saa tahtonsa läpi ja toisen puolelleen."

Tämä on totta. Itse kuitenkin lasken manipuloinniksi itsekkään ja toisia vahingoittavan toiminnan. Ja vaikka olisi huvä manipuloimaan, se ei tarkoita, että sitä tekisi. Samoin kuin joku voi olla hyvä valehtelemaan, varastamaan, hakkaamaan... eikä silloinkaan se tarkoita, että näitä asioita käyttäisi tai muuttuisi pahaksi. Kanssakäyminen on hyvin paljon toinen toisiimme vaikuttamista. Eikä se ole paha asia. Kumppani voi saada houkuteltua sinut kanssaan lenkille tai olla taitava piristämään sinut kun olet väsynyt ja uupunut, joku on taitava luomaan yhteishenkeä, joku saa toiset puolelleen kansalaisaloitteen taakse tai ajamaan jotain parannusta tai joku vetoaa ystäväänsä niin tehokkaasti, että tämä lopettaa tupakoinnin tai suostuu hakemaan apua alkoholismiin.

Ja jäin myös miettimään miten validoit toisen sanomatonta ja virheellistä kuvaa siitä, että olet hänelle uhka? Minkä itse ajattelisit että toimisi tilanteessa?

Päivämäärä:   15.8.24 21:56:41

-, Sinun mukaasi tunneälykäs ihminen ei voisi olla turhautunut, eikö turhautuminen ole osa oppimista tunneälykkääksi? Tälläinen henkilö, saattaa myös mahdollisesti kehittää omaa ajatteluaan, ja normaalisti oppiessa tulee kohdattua erilaisia tunteita. En pidä asioita ihan yhtä mustavalkoisina kuin sinä.

Päivämäärä:   15.8.24 22:49:58

eei, tunneälykäs ihminen tunnistaa turhautumisensa ja on siitä tietoinen. On eri asia tuntea tunne kun jäädä siihen vellomaan tai lamaantua tunteiden takia. On eroa kestääkö esim. turhautuminen/ pettymys muutaman tunnin vai kuukausia.

Tunnrälykkyyteen kuuluu myös se, että ymmärtää mitä tunteet kertovat ja mitä ne eivät kerro.

Ja ei siinä ole mitään pahaa, jos ei ole tunneälykäs. Ei se vaikuta ihmisen arvoon. Ihmisillä on erilaisia vahvuuksia.

Päivämäärä:   15.8.24 23:12:45

Ymmärsit väärin. Puhut itse henkilöstä, joka jo on esimerkillisen tunneälykäs, minä tarkoitin henkilöä joka on kehittymässä siihen. Sitä voi olla tunneälykäs useammalla eri tasolla, kaikilla on ne omat polut mitä kulkevat. Toisille jotkut asiat ovat luontaisempia kuin toisille, mutta se ei automaattisesti tarkoita etteikö niitä itselle vaikeita asioita voisi oppia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.