Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä työ tällaiselle ihmiselle?

Lähettäjä: Luu 
Päivämäärä:   15.8.24 16:28:09

Olen miettinyt pääni puhki ja koettanut tehdä ammatinvalintatestejä ja googlailla eri aloja, mutta kysytääs nyt vielä parviälyltä. Jos haluaisin päivätyön, jossa olisi mahdollisuus päästä noin 2000 € nettopalkkaan, niin mihin minä voisin sopia?

- utelias ottamaan asioista selvää, tehokas tiedonhakija
- nopea lukemaan ja poimimaan tekstistä olennaisia asioita
- huono matematiikassa ja vieraissa kielissä, vaatii paljon treeniä
- koulussa olin hyvä äidinkielessä, maantiedossa, bilsassa ja muissa aineissa, joita opiskeltiin lukemalla asiaa
- en ymmärrä tekniikasta tai tietotekniikasta mitään, mutta miksenpä opettelisi
- asenne on tekevä ja sellainen "jos en osaa, opettelen" -tyylinen
- amis, amk, yliopisto, kaikki käy jos sopiva ala löytyy

  Re: Mikä työ tällaiselle ihmiselle?

Lähettäjä: Kukka 
Päivämäärä:   15.8.24 16:37:53

Puutarhuri?

  Re: Mikä työ tällaiselle ihmiselle?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   15.8.24 16:53:19

Puutarhuri on sesonkityö, en lähtisi suosittelemaan, jos haluaa vakituista työtä ja pääseekö sillä edes tuohon ansioon?

Aika moni työ sopisi, esim tarjoilija, kokki, lähihoitaja, sairaanhoitaja... Näin muutamia mainitakseni.

  Re: Mikä työ tällaiselle ihmiselle?

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   15.8.24 17:18:18

Sairaanhoitaja tarvitsee matikkaa, eikä kielten osaamisestakaan ole haittaa.

  Re: Mikä työ tällaiselle ihmiselle?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.8.24 17:20:51

Miten englanti sujuu? Ohjelmisto- ja peliala.

"utelias ottamaan asioista selvää, tehokas tiedonhakija
- nopea lukemaan ja poimimaan tekstistä olennaisia asioita"

^ tällä pääsee sillä alalla paljon pidemmälle, kuin hyvällä matkalla. Tiedonhaun osaaminen ja oleellisen asioiden nopea poimiminen tuhannesti tärkeämpi taito.

  Re: Mikä työ tällaiselle ihmiselle?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   15.8.24 17:39:29

T, no ei sairaanhoitajakaan niin erityistä matikkaa tarvitse, etteikö niitä oppisi.

Ihmetyttää tuo it-alan tuputus näissä topiceissa. Jos ei ole hyvä kielissä (englanti) ja ole oikeasti kiinnostusta, niin aika mahdotonta on. Lisäksi alalla on liikatarjontaa aloittelijoista, osaajista taas suuri pula. Tähän ei jollain pilipalikurssilla ylletä, vaan harrastuneisuudella ja itse oppimalla.

  Re: Mikä työ tällaiselle ihmiselle?

Lähettäjä: Kukka 
Päivämäärä:   15.8.24 17:48:10

"Puutarhuri on sesonkityö, en lähtisi suosittelemaan, jos haluaa vakituista työtä ja pääseekö sillä edes tuohon ansioon?"

Kaupungit ja kunnat kyllä palkkaa myös vakipaikkoihin, samoin esimerkiksi puutarhamyymälät. Mä oon kaupungilla ja palkka 2700e. Talvella lumitöitä, silloin hyvät mahdollisuudet ansaita paljon lisää palkan päälle.

  Re: Mikä työ tällaiselle ihmiselle?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   15.8.24 17:50:41

Kukka, tottahan tuo, mutta paikkoja on todella vähän. Enemmän on työttömiä puutarhureita talvisin kuin puutarhurin töitä tekeviä.

  Re: Mikä työ tällaiselle ihmiselle?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   15.8.24 17:52:36

Maantiedonopettaja?

  Re: Mikä työ tällaiselle ihmiselle?

Lähettäjä: Kukka 
Päivämäärä:   15.8.24 17:55:28

Nojuu, ei paikkoja tietysti ole samalla tavalla kuin vaikka lähihoitajille, mutta osaaville on kysyntää ja löytävät työn kyllä. Itsekin alkuvuosina valmistumisen jälkeen olin myös kausitöissä, talvet hiihtokeskuksessa.

  Re: Mikä työ tällaiselle ihmiselle?

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   17.8.24 19:08:15

Mitkä asiat sinua kiinnostaa? Lähtisin liikkeelle omista mielenkiinnon kohteista. Oletko taiteellisesti lahjakas? Tykkäätkö olla ihmisten kanssa tekemisissä? Haluatko työn jossa saa keskittyä tekemään mutta välillä saa myös neuvotella ihmisten kanssa?

  Re: Mikä työ tällaiselle ihmiselle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.8.24 19:19:35

”Sairaanhoitaja tarvitsee matikkaa, eikä kielten osaamisestakaan ole haittaa.”

No ei tarvitse erityisemmin matikkaa sairaanhoitajana. Olen aikoinaan kirjoittanut B:n lyhyestä matikasta ja alkuun koulussa lääkelaskut tuottivat harmaita hiuksia, mutta työelämässä en ole tarvinnut lääkelaskuja. Tai noh, olen tämän verran: Lääkäri määrännyt lääkettä 10mg. Lääkekaapissa on 5mg tabletteja. Montako tablettia laitan lääkekuppiin? Ne haastavammatkin lääkelaskut (joita pitää viiden vuoden välein laskea työelämässä lääkelupatentissä) alkoi sujumaan sitten, kun ymmärsi pari juttua: 1%=10mg/ml, verranto ja kääntäen verranto.

Kielissä olen kans huono. Virkamiesruotsista sain vapautuksen, englannin rämmin läpi. Ymmärrän englantia ihan hyvin, mutta en oikein tuota tekstiä. Tämäkin toki ehkä enemmän uskalluksesta kiinni.

  Re: Mikä työ tällaiselle ihmiselle?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   17.8.24 19:30:53

Kelloseppä, mikromekaanikko

  Re: Mikä työ tällaiselle ihmiselle?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.8.24 19:38:24

Omalla alalla (IT) voisi toimia esim. projektipäällikkö, scrum master, product owner tms. Työ on enimmäkseen hallinnollista suunnitteluhommaa ja vaatii asioiden nopeaa omaksumista, usean langan käsissä pysymistä ja kommunikointitaitoja. Tekniikasta riittää yleensä kunhan suurin piirtein tietää, mistä puhutaan (ja osaa ja uskaltaa kysellä ja selvitellä, jos ei tiedä). Toki esim. tuoteomistajalla pitää olla syvempi osaaminen, mutta siihen voi tähdätä muiden roolien kautta.

Omasta mielestäni pahimmillaan (eli yleensä) kiittämätöntä lapsenvahdin hommaa, mutta omista kiinnostuksenkohteista, tiimistä ja projekteista riippuen voi olla erittäin mielekästäkin.

  Re: Mikä työ tällaiselle ihmiselle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.8.24 19:42:51

Varastotyöntekijä kylmäpuolelle tai ahtaaja

  Re: Mikä työ tällaiselle ihmiselle?

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   17.8.24 19:52:17

"Aika moni työ sopisi, esim tarjoilija, kokki, lähihoitaja, sairaanhoitaja... Näin muutamia mainitakseni."

Moniko näistä tienaa oikeasti NETTONA pari tonnia päivätyössä? Ilman lisiä.

Miten olisi äikän tai mantsan ope? Töitä on etenkin, jos ottaa äikän lisäksi sivuaineeksi S2-opinnot.

Palkka lehtoreilla helposti sen 3-5 k (brutto).
Esim. Mulla ilman ikäisiä n. 2600 netto (ja 3800 brutto).

  Re: Mikä työ tällaiselle ihmiselle?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.8.24 19:52:54

Hätäkeskuspäivystäjä

  Re: Mikä työ tällaiselle ihmiselle?

Lähettäjä: ä 
Päivämäärä:   17.8.24 19:55:05

”Hätäkeskuspäivystäjä”

Hätäkeskuspäivystäjällä pitää olla kielitaitoa ainakin jonkin verran.

  Re: Mikä työ tällaiselle ihmiselle?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   17.8.24 20:04:28

Pessi, aika moni. Se on sitten eri asia, onko päivätyötä tarjolla kaikille.

  Re: Mikä työ tällaiselle ihmiselle?

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   17.8.24 20:12:30

Asiakaspalvelija, jossain missä on vähän hankalammat tuotteet ja enemmän selvitystyötä.

  Re: Mikä työ tällaiselle ihmiselle?

Lähettäjä: Muhvi 
Päivämäärä:   17.8.24 21:24:01

Tietotekniikan ala (koodaus, kyberturva, pelit ym.) ei sovellu sellaisille, joilta ei englanti taitu. Lisäksi ne ovat ihan oikeasti vaikeita asioita opetella, kirjoista niitä luetaan hyvin vähän ja suurin osa on yhtä ongelmanratkaisua ja tekemistä. Niihin pitää siksi olla paljon paloa ja aito kiinnostus, muuten ei tule mitään. Olen itse ko. alalla.

  Re: Mikä työ tällaiselle ihmiselle?

Lähettäjä: Oppi 
Päivämäärä:   17.8.24 21:27:26

Et kerro mitään kuormitutko äänistä, haluatko työskennellä yksin, tiimissä tai isommassa porukassa yms. Keskityt hyvin paljon vain siihen mitä koulussa opit helposti ja et. Kannattaa miettiä asiaa vähän laajemmin.

Esim. Noilla tiedoilla voisit ihan hyvin opiskella kasvatus- ja ohjausalan perus tutkinnon eli mennä töihin päiväkotiin. Olennaista kuitenkin on, että ymmärrätkö ja jaksatko lapsia, osaatko heittäytyä, osaatko työskennellä yksin ja tiimissä jne. Eli loppu peleissä tietosi ovat hyvin suppeat, koska et kerto mitään kuinka suhtaudut ihmisiin, eläimiin, stressiin, äänin, paineeseen jne.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.