Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Puoliso puhuu unissaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.8.24 08:45:15

Puoliso alkanut huutaa melkein joka yö. Karjaisee yhtäkkiä vaikka tyyliin ”Nyt ne valot @!#$ päälle” ja jatkaa vielä jotain tämän jälkeen. On ennenkin puhunut unissaan, mutta harvoin.

Pelästyn aina ihan kauheasti ja on vaikea nukahtaa tämän jälkeen. Olen yrittänyt puolisolta kysyä, että mikä vaivaa, mutta ei kuulema mikään. Ei itse edes tiedosta puhuvansa.

Olen kokeillut nukkua eri huoneessa, mutta huutaa niin kovaa, että pelästyn silti. Korvatulpat tuntuu epämukavilta, enkä pidä siitä, etten kuulisi, jos jotain tapahtuu. Mitä pitäisi tehdä?

  Re: Puoliso puhuu unissaan

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.8.24 08:46:16

Laita puhelin tai tietokone äänittämään yöksi ja soita äänite puolisolle. Sitten kysyt uudestaan, että mitä vttua?

  Re: Puoliso puhuu unissaan

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   15.8.24 08:51:16

Ei se unissapuhuja sille voi mitään. vaikka miten sitä sekoilua nauhoitellaan.
Täällä toinen lapsista käveli ja höpötteli monta vuotta.
Oli tosi olla esim lomamatkalla ja yrittää saada ovet niin ettei lapsi karkaa ja joskus onnistui silti lähtemään hotellihuoneesta.
Ainoa millä hänet sai havahtumaan oli jos sai hänet juomaan kylmää vettä. Herättäähän ei saisi.

  Re: Puoliso puhuu unissaan

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.8.24 08:55:13

Ei puolisoa välttämättä mikään vaivaa, keittiöpsyka kannattaa jättää puolisolle itselleen jos kokee tarpeelliseksi.

  Re: Puoliso puhuu unissaan

Lähettäjä: Luuleeko jonu 
Päivämäärä:   15.8.24 08:58:46

Luuleeko joku nimimerkki - kaltainen ameeba, että unissapuhuja tekee sen puheen tietoisesti?!

  Re: Puoliso puhuu unissaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.8.24 09:05:28

Mietinkin lähinnä, että miten saisin itse nukutuksi.

  Re: Puoliso puhuu unissaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.8.24 09:33:46

"Ei itse edes tiedosta puhuvansa."

Ei tietenkään tiedosta.

  Re: Puoliso puhuu unissaan

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   15.8.24 09:38:20

Muutat omaan kämppään, niin saat nukkua.

  Re: Puoliso puhuu unissaan

Lähettäjä: Manteli 
Päivämäärä:   15.8.24 09:52:10

Minä asun unissaan puhuvan miehen kanssa, aina välillä jutut on ihan hillittömän hauskojakin ja joskus saattaa juurikin vaikka huutaa jotain yhtäkkiä. Joskus kuulostaa, että keskustelisi oikeasti järkevästi, mutta sitten kun sitä tajunnanvirtaa hetken kuuntelee huomaa että ei - sikiunessa on. Ei hän sitä tietenkään itse tiedosta eikä ole mitenkään hänen vikansa. Itse onneksi nukahdan aika pian uudelleen, ei ole siinä mielessä ongelma. Jos miehelläni on jostain stressiä tai huolta, niin se selkeästi heijastuu uniin ja silloin huutaa enemmän. Sen havaitessani osaan myös aina kysyä häneltä mikä mieltä painaa (hereillä ollessa ne keskustelut siis :D), jos ei ole vielä asiasta puhunut tai edes itse tiedostanut, että nyt joku stressaa turhan paljon. Onneksi ei sentään kävele unissaan (paitsi kuumeessa olleessaan).

  Re: Puoliso puhuu unissaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.8.24 09:59:39

"Korvatulpat tuntuu epämukavilta, enkä pidä siitä, etten kuulisi, jos jotain tapahtuu."

Etsi tarpeeksi pienet ja pehmeät tulpat, niissä on eroja. Joillekin riittää vaimennukseksi tulppa toisessa korvassa. Eikä ne kaikkia ääniä estä kuulemasta.

  Re: Puoliso puhuu unissaan

Lähettäjä: .x2 
Päivämäärä:   15.8.24 13:53:52

Mä puhun herkästi unissani. Ei siihen mitään yksittäistä syytä ole.

Stressi on varmaan yleisin syy, mutta itsellä ainakin tuntuu että puhetta tulee enemmänkin stressin helpottaessa ja tai silloin kun stressi on kevyempää/ mielekkäistä asioista johtuvaa eikä sitä ole itse oikeastaan edes mieltänyt stressiksi. Kovasti stressaantuneena en höpöttele.

Toinen yleinen syy on liiallinen valvominen tai huonosti nukkuminen. Mulla se näkyy, jos on valvonut pitkään, on yliväsynyt ja/tai ylikierroksilla. Nukkuminen on silloin muutenkin levotonta. Tai jos uni häiriintyy jostain syystä, vaikka äänen tai muun takia, mutta ei niin paljoa että siihen heräisi.

  Re: Puoliso puhuu unissaan

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   15.8.24 14:03:08

Minunkin puolisoni puhuu välillä unissaan. Yleensä puheesta ei saa oikein selvää ja välillä sieltä tulee aika hauskaakin settiä. Yksi serkuistani juttelee ja kävelee unissaan. Oli lapsena kerran lukinnut itsensä ulos pakkaseen. Oli onneksi herännyt siellä ulkona ja soitteli sitten ovikelloa ja äitinsä heräsi ja päästi serkun takaisin sisälle.

En oikein osaa antaa aloittajalle muuta neuvoa kuin omat kämpät. Tai sitten vain yrität tottua tilanteeseen ja toivottavasti ajan myötä pääset helpommin takaisin unen syrjään kiinni.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.