Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Parisuhteeni ei ole "oikea"

Lähettäjä: Yllättynyt 
Päivämäärä:   15.8.24 00:37:37

Olen tavannut mieheni yli kymmenen vuotta sitten harrastuksen parissa. Harrastus on elämäntapa, joten olemme olleet tiiviisti tekemisissä toistemme kanssa useita vuosia.
Jaamme samat arvot, olemme tutustuneet toisiimme vuosien aikana ja olemme jo "vanhoja" ihmisiä; ei enää lapsiperhe-elämää, eikä avioliittoja, asumme molemmat yksin ja elämme omaa erillistä arkeamme.
Päätimme nyt päätyä nyt yhteen ja kihlauduimme. Mies asuu ja elää Tanskassa, minä täällä. Kuljemme edestakasin ja ympäriinsä yhdessä.

Olen todella onnellinen, mutta erehdyin sanomaan tästä kihlalutumisesta muutamalle ystävälle ja sain kommentin, että tuollainen suhde ei ole oikea, koska ei asuta yhdessä.

Ymmärrän hyvin, jo näin vanhana ja todella kokeneena yhdessäeläjänä, mitä se "oikea suhde" tarkoittaa, mutta onko hyvä parisuhde ja onnellisuus aina kiinni siitä yhdessäasumisesta..?

Onko täällä ihmisiä, jotka aktiivisesti elävät kumppaneidensa kanssa "vääränlaisessa" parisuhteessa tai niitä, jotka pystyvät perustelemaan, mikä tekee yhdessäasumisesta parisuhteen onnen määritelmän?

Enkä hae mitään tappelua, ainoastaan ihmisten kokemuksia siitä, millainen se oikea parisuhde on ja mitä se sisältää ja miksi.

  Re: Parisuhteeni ei ole "oikea"

Lähettäjä: Bree Vandekamp 
Päivämäärä:   15.8.24 00:42:23

Ystäväsi ovat vanhanaikaisia.
Jokainen parisuhde on omalla tavallaan oikea, jos se sopii teille. Pääasia että olette itse tyytyväisiä ja onnellisia.

  Re: Parisuhteeni ei ole "oikea"

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   15.8.24 00:51:51

”Jokainen parisuhde on omalla tavallaan oikea, jos se sopii teille. Pääasia että olette itse tyytyväisiä ja onnellisia.”

Tämä. Jos olette yhdessä onnellisia, niin se ei kuulu vattuakaan kenellekään muulle.

  Re: Parisuhteeni ei ole "oikea"

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.8.24 02:53:58

Jep, ystäväsi ovat konservatiivisia ja mahdollisesti miehestään taloudellisesti riippuvaisia. Ole onnellinen, että tilanteesi on parempi.

  Re: Parisuhteeni ei ole "oikea"

Lähettäjä: Jallu 
Päivämäärä:   15.8.24 03:33:44

Ystäväsi taitavat olla myös pikkuisen tyhmiä.

  Re: Parisuhteeni ei ole "oikea"

Lähettäjä: Lily 
Päivämäärä:   15.8.24 03:50:19

” Jokainen parisuhde on omalla tavallaan oikea, jos se sopii teille. Pääasia että olette itse tyytyväisiä ja onnellisia.”

Erittäin vahvasti tämä! Kukaan muu ei voi määritellä mikä on teille oikein tai väärin. Älä anna muiden henkilöiden moisten typerien kommenttien himmentää onneasi :) Ja ennen kaikkea hei paljon onnea kihlautumisesta <3

  Re: Parisuhteeni ei ole "oikea"

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   15.8.24 05:30:51

Tiedän kaksi paria, jotka ovat jo noin kasikymppisiä ja ovat olleet yhdessä puolet elämästään. Kummatkin heistä asuvat erillään omissa asunnoissaan, mutta vain muutamien kilometrien päässä toisistaan. Kyläilevät ja treffailevat ja matkustelevat, ovat toistensa tyttö- ja poikaystäviä eivätkä missään nimessä aio naimisiin. :) En ole montaa yhtä onnellista paria nähnyt kuin nämä kaksi, olivat sitten naimisissa tai avoliitossa tai mitä ikinä.

  Re: Parisuhteeni ei ole "oikea"

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.8.24 06:22:09

Parisuhteesi kuulostaa just hyvältä, mutta miksi olette kihloissa jos ette aijo naimisiin?

  Re: Parisuhteeni ei ole "oikea"

Lähettäjä: Kuka mikä missä 
Päivämäärä:   15.8.24 06:29:05

Piste, kirjoitat aijo... Mistä päin olet? Eikä siis ole kettuilua.

49 vee, parisuhteessa, en aio enää muuttaa avoliittoon.

  Re: Parisuhteeni ei ole "oikea"

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   15.8.24 07:57:00

”Parisuhteesi kuulostaa just hyvältä, mutta miksi olette kihloissa jos ette aijo naimisiin?”

Ainakaan Suomen lain mukaan he eivät olekaan kihloissa, jos eivät aio mennä naimisiin. Ehkä Tanskassa kihlaus tarkoittaa eri asiaa?

  Re: Parisuhteeni ei ole "oikea"

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   15.8.24 08:01:51

Jopa minun mummoni eli vuosikymmenet ukin kuoleman jälkeen tuollaisessa suhteessa, tosin asuivat lähellä toisiaan. Minusta tuo on ihan tavallinen suhde muiden seassa.

  Re: Parisuhteeni ei ole "oikea"

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   15.8.24 08:33:33

Yhdessä asuminen ei aina ole mahdollista avioliitossa oleville kotona vielä asuvien lasten vanhemmillekaan. Sekä oma isäni on asunut töiden takia eri kaupungissa ollessani vielä lapsi, että siskon mies asui välillä kokonaan eri maassa töidensä takia. Asumisjärjestelyt ei voi määritellä suhteen "oikeutta".

"Kihlat" sen sijaan kuulostaa teinien pelleilyltä, jos ette ole menossa naimisiin. Se antaa helposti oudon vaikutelman suhteen leikkimiestä.

  Re: Parisuhteeni ei ole "oikea"

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.8.24 08:59:30

Tiedän yhden kolmekymppisen pariskunnan, joilla on omat omistusasunnon samassa kaupungissa eikä aikomustakaan muuttaa yhteen. Ei tulisi mieleenkään laukoa mitään heidän suhteensa "oikeudesta". Jokainen elää oman näköistään elämää.

  Re: Parisuhteeni ei ole "oikea"

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   15.8.24 09:03:42

Olen aina kummastellut tuota vähättelyä. Isovanhempanikin elivät omissa asunnoissaan jo 70 luvilta. Näin teen minäkin.

  Re: Parisuhteeni ei ole "oikea"

Lähettäjä: b 
Päivämäärä:   15.8.24 09:04:24

Mitä väliä sillä on, on parisuhteesi ULKOPUOLISTEN mielestä oikea vai ei? Tärkeintä on sitoutuminen, mitä kihlaus osoittaa.

  Re: Parisuhteeni ei ole "oikea"

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.8.24 09:55:25

Älä välitä. Vanhana ihmisistä tulee ihmeellisiä töräyttelijöitä.

  Re: Parisuhteeni ei ole "oikea"

Lähettäjä: 2r4 
Päivämäärä:   15.8.24 10:06:51

Mun mies asuu Losissa minä täällä. Olemme kihloissa ja aiomme naimisiin.
Kuka muuttaa ja minne ei olla mietitty (vai muuttaako kukaan)
Ollaan 40v molemmat ja juuri nyt on hyvä.
Molemmilla omat taloudet ja autetaan minkä voidaan missä voidaan.

Tätä parempaa en ole eläissäni saanut. Ja yleensä mies matkustaa suomeen, koska minä pelkään lentämistä varsinkin yksin.

  Re: Parisuhteeni ei ole "oikea"

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   15.8.24 10:07:26

Ystäväsi on kateellinen. Älä välitä typeristä sanomisista vaan elä omaa elämääsi.

  Re: Parisuhteeni ei ole "oikea"

Lähettäjä: G.A 
Päivämäärä:   15.8.24 10:20:46

Anna ihmisten puhua ja nauti elämästäsi aloittaja.
Tuohon kihlausasiaan: ainakin Saksassa on ositain perinne pitää kihlasormusta vasemmassa nimettömässä, koska se on sydämen puoli ja naimisiin mentäessä sormukset vaihdetaan oikeaan nimettömään, koska oikealla kädellä kätellään, eli vahvistetaan "sopimus". Hieno ja aika järkevä perinne minusta.

  Re: Parisuhteeni ei ole "oikea"

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   15.8.24 18:15:19

Mitä sitoutumista "kihlaus" osoittaa ilman avioliittoaietta?

  Re: Parisuhteeni ei ole "oikea"

Lähettäjä: Amo 
Päivämäärä:   15.8.24 19:09:54

^^niitä sanotaan teinikihloiksi.

  Re: Parisuhteeni ei ole "oikea"

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   15.8.24 19:27:07

""Kihlat" sen sijaan kuulostaa teinien pelleilyltä, jos ette ole menossa naimisiin. Se antaa helposti oudon vaikutelman suhteen leikkimiestä."

"Mitä sitoutumista "kihlaus" osoittaa ilman avioliittoaietta?"

Miksi ei voisi kihlautua henkisenä lupauksena sitoutua toiseen ja symbolit siitä sormeen silloinkin kun nimenomaan EI halua mennä naimisiin JURIDISISTA syistä, mutta muuten ajattelee olevansa yhdessä tämän kanssa loppuelämänsä?

Monihan kertoo menevänsä naimisiin jopa pelkästään juridisista syistä todeten, että olisimmehan me voineet muuten jatkaa avoliitossakin, mutta halusimme hoitaa juridiset asiat kuntoon, jos jotain sattuukin. Vanhempi pari, jolla jo oma omaisuus ja lapset (tai kummilapsi, muu suku) jolle haluaa jättää omaisuutensa voisi taas todeta päinvastoin, että voisi mennäkin muutoin naimisiinkin, mutta se vain sotkisi asioita ja vaatisi enemmän paperityötä, joten parempi jatkaa avoparina.

  Re: Parisuhteeni ei ole "oikea"

Lähettäjä: RKW 
Päivämäärä:   15.8.24 22:54:05

"Vanhempi pari, jolla jo oma omaisuus ja lapset (tai kummilapsi, muu suku) jolle haluaa jättää omaisuutensa voisi taas todeta päinvastoin, että voisi mennäkin muutoin naimisiinkin, mutta se vain sotkisi asioita ja vaatisi enemmän paperityötä, joten parempi jatkaa avoparina."

Meillä on juuri näin ja tämä on hyvä.

  Re: Parisuhteeni ei ole "oikea"

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.8.24 23:39:03

Mun äiti teki juuri noin, eli uuden miehen kanssa seurusteltiin 10v ja asuttiin eri osoitteissa, kun me lapset lähdettiin kotoa pois niin muutivat yhteen. Yhä yhdessä, mutta todennäköisesti se kaksi taloutta olisi ollut parempi.

  Re: Parisuhteeni ei ole "oikea"

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.8.24 01:10:32

"Miksi ei voisi kihlautua henkisenä lupauksena sitoutua toiseen ja symbolit siitä sormeen silloinkin kun nimenomaan EI halua mennä naimisiin JURIDISISTA syistä, mutta muuten ajattelee olevansa yhdessä tämän kanssa loppuelämänsä?"
Henkinen lupaus tehdä jotain mitä tietää jo luvatessa, ettei koskaan aio tehdä? Kuulostaa tosi kypsältä ja juuri sellaiselta asialta, mitä on tapana tehdä tärkeille ihmisille.

  Re: Parisuhteeni ei ole "oikea"

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   16.8.24 18:32:30

Me elettiin pitkään miehen kanssa kihloissa vaikka ei asuttu yhdessä, ihan oikeassa suhteessa silti oltiin silloinkin. Nykyään ollaan ihan naimisissa, mutta molemmilla omat sukunimet ja omat omaisuudet eli kaiken kattava avioehto löytyy. Ihan hyvin oltaisiin voitu jatkaa myös kihlaparin, kun käytännössä avioliitto ei muuttanut mitään.

  Re: Parisuhteeni ei ole "oikea"

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.8.24 18:56:21

^ LOL. Nyt olette varmaan toistenne leskiä?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.