Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 21:39:42

Tätä en ole ikinä ymmärtänyt. Suurin osa ihmissuhteista ei ole tasa-arvoisia, joten miksi parisuhteenkaan pitäisi olla.

Jos kumpikin tahtoo suhteessa olla, niin eikö se riitä? Mihin tasa-arvoa tarvitaan?

Mitä ihmiset edes parisuhteiden tasa-arvolla tarkoittavat?

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   14.8.24 21:43:13

Tasa-arvo tarkoittaa sitä, että sukupuoli ei määritä rooleja, mahdollisuuksia, oikeuksia, vastuita tai velvollisuuksia.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 21:44:21

:D Mitäs jos ensin selvittäisit vastauksen viimeiseen kysymykseesi ja sitten vasta kyseenalaistaisit tasa-arvon tarpeellisuuden...

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 21:48:00

Selitä sinä, mitä tasa-arvo on. En usko, että asiasta vallitsee kovin suurta yksimielisyyttä. Silti kaikki ovat sitä mieltä, että parisuhteen tulee olla tasa-arvoinen.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.8.24 21:52:19

Minusta parisuhteen tasa-arvo tarkoittaa sitä, että molemmilla osapuolilla on sananvaltaa ja mahdollisuus vaikuttaa asioihin. Molemmat osapuolet voivat tarvittaessa joustaa. Ei käytetä väkivaltaa, henkistä, fyysistä, taloudellista tai seksuaalista.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 21:57:21

"Ei käytetä väkivaltaa, henkistä, fyysistä, taloudellista tai seksuaalista."

Omassa parisuhteessanikin toteutuu väistämättä taloudellinen vallankäyttö, koska olen itse mielenterveysongelmainen syrjäytynyt, kun taas kumppanini on keskiluokkainen maisteri.

Ei tästä asetelmasta mitenkään synny taloudellista tasa-arvoa. Kumppanini tienaa ja päättää, mihin rahat käytetään. Toki hän minut huomioi, mutta valta on silti hänellä.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.8.24 22:02:01

” Omassa parisuhteessanikin toteutuu väistämättä taloudellinen vallankäyttö, koska olen itse mielenterveysongelmainen syrjäytynyt, kun taas kumppanini on keskiluokkainen maisteri.”

Ei tasa-arvo tarkoita sitä, että molemmat antavat saman verran. Eikä missään tilanteessa taloudellinen vallankäyttö ole väistämätöntä.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 22:06:55

"Eikä missään tilanteessa taloudellinen vallankäyttö ole väistämätöntä."

Jos oma kumppanisi olisi syrjäytynyt ja sinä toisit rahan pöytään, niin ihanko oikeasti sinusta kumppanillasi olisi sama oikeus määrätä rahojen käytöstä kuin sinulla?

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.8.24 22:10:07

” Jos oma kumppanisi olisi syrjäytynyt ja sinä toisit rahan pöytään, niin ihanko oikeasti sinusta kumppanillasi olisi sama oikeus määrätä rahojen käytöstä kuin sinulla?”

Tällaisessa tilanteessa ajattelisin, että myös sillä kumppanilla tulee olla oikeus päättää omista rahoistaan. Jos minä sanoisin, että sun kaikki rahat laitat vuokraan ja sitten katselet vierestä, kun syön sisäfilettä - se olisi taloudellista väkivaltaa.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 22:10:40

” Omassa parisuhteessanikin toteutuu väistämättä taloudellinen vallankäyttö, koska olen itse mielenterveysongelmainen syrjäytynyt, kun taas kumppanini on keskiluokkainen maisteri.

Ei tästä asetelmasta mitenkään synny taloudellista tasa-arvoa. Kumppanini tienaa ja päättää, mihin rahat käytetään. Toki hän minut huomioi, mutta valta on silti hänellä.”

Et taida ihan ymmärtää mitä taloudellinen väkivalta on. Toki sinun kohdalla se on mahdollista jos kerran ”valta on silti hänellä”. Mutta juuri tasa-arvoisessa suhteessa kumpikin päättää itse varoistaan.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   14.8.24 22:11:18

Ei tasa-arvo tarkoita sitä että pitää olla oikeus päättää puolison rahoista.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: Ilkko 
Päivämäärä:   14.8.24 22:14:10

Kyllä meillä on tasa-arvo ja tasavertaisuus parisuhteessa. Minä hoidan lasten asiat ja pääosan sisätöistä, sitten muuta pientä esim. yleensä leikkaan ruohot ja lämmitän saunat jne. Puolin ja toisin autetaan (Kyllä, tätä sanaa käytän kun en jaksa kikkailla). Kokeilimme kyllä sitäkin, että tekisimme molemmat täyttä työpäivää mutta siitä ei tullut mitään. Nyt on helppoa kun minä teen sen verran tunteja kun pystyn ja mies voi miettiä mitä töitä kannattaa aina ottaa ja mistä. Hänen ei tarvitse huolehtia että olenko minä vaikka iltavuorossa! Kuka hoitaisi lapset ja heidän asiansa, lämmittäisi, auraisi, hoitaisi eläimet ym ym.

Menen kyllä takaisin kokopäiväiseksi kohta kun lapset pärjäävät jo paremmin ja silloin asioita tulee järkeistää täällä kotona. Mies ei ole koskaan ämppyillyt rahasta enkä minä siitä, että hän saattaa soittaa että voisitko tuoda sitä ja tätä sinne ja tänne, tai että voisitko pakata laukun valmiiksi, nähdään loppuviikolla moi.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   14.8.24 22:19:15

”Tasa-arvo tarkoittaa sitä, että sukupuoli ei määritä rooleja, mahdollisuuksia, oikeuksia, vastuita tai velvollisuuksia.”

Minäkään en kaipaa tällaista tasa-arvoa. Itse haluan parisuhteen, jossa sukupuoli määrittää rooleja ja vastuita

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 22:21:50

"Mutta juuri tasa-arvoisessa suhteessa kumpikin päättää itse varoistaan."

Minusta se ei ole tasa-arvoa, että toisella kumppanilla on paljon suuremmat taloudelliset mahdollisuudet kuin toisella. Ei minusta tunnu tasa-arvoiselta, kun kumppanini matkustaa minun jäädessä kotiin. Eikä tunnu tasa-arvoiselta, kun kumppanini ostaa viihde- ja kulttuuripalveluita minun lähtiessä ilmaisille iltalenkeille.

Olen hyväksynyt tämän osaksi suhdettamme, mutta en ymmärrä, miten sitä voisi väittää tasa-arvoiseksi.

Meillä on suhteessa eri arvo. Kumppanini arvoon kuuluu mahdollisuus viihdyttää itseään, minun arvooni ei.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: Ilkko 
Päivämäärä:   14.8.24 22:24:36

Neppu: miksi se on juuri sukupuoli, joka niitä määrittää? Silloin kun meillä tuli puheeksi nämä asiat, niin pohdimme kyllä kumman on järkevämpää jäädä kotiin. Sillä ei ole tekemistä sukupuolen kanssa. Niin en osaa ymmärtää, että miten sinä ajattelet tuon?

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.8.24 22:25:55

Kyllä mun mielestä puhutaan enemmän orjan pitämisestä, jos suhde ei ole tasa-arvoinen.
Molempien sanalla ja mielipiteellä pitää olla sama arvo. Myös omaa aikaa/vapaata olisi syytä olla about sama.

Työt taas voidaan jakaa ihan niin kuin sovitaan. On iham yhtä ok että nainen hoitaa lapset ja kodin ja mies tienaa rahat ja maksaa lastenhoitoapua kotiin kuin että mies ja nainen tekee asiat puoliksi niin kuin parhaiten taitavat.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 22:26:54

Helppo ratkaisu; pariutukaa sellaisen ihmisen kanssa, joka on mahdollisimman saman kaltainen.
Sama koulutustaso, sama tulo- ja yhteiskuntaluokka, samat lähtökohdat ja tulevaisuudennäkymät.
Ei nykypäivänä naisten enää kannata etsiä rikasta miestä; niitä ei enää ole ja elämä on liian kallista.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: Ilkko 
Päivämäärä:   14.8.24 22:30:45

Ai niin ja minä esimerkiksi määrään, mitä remontteja pitää tehdä ja minkälaisia ratkaisuja niihin laitetaan. Samoin esimerkiksi halusin tietynlaisen auton joka miehen piti etsiä. Nämä asiat helpottavat meidän kaikkien elämää ja minä tiedän mitä haluan. Miehellä taas on omat ehdottomat juttunsa, joissa minä joustan. Minusta tämä on tasa-arvoa.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: Eräs 
Päivämäärä:   14.8.24 22:34:36

Parisuhteen on oltava tasa-arvoinen, jotta molemmat tulevat kuulluksi ja jotta kumpikin voi kehittyä ihmisenä ja puolisona. Ja jotta yhdessä pysytään oikeista syistä!

Ja tää tuli nyt sellaisen naisen näppikseltä, joka seksuaalisessa mielessä syttyy siitä, että valta on miehellä. Ja silloin multa ei odoteta muuta vastausta mihinkään kuin "kyllä, herra". Mutta, sekin on tasa-arvoista, koska kaikki on suostumuksellista leikkiä.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 22:52:01

"Minusta se ei ole tasa-arvoa, että toisella kumppanilla on paljon suuremmat taloudelliset mahdollisuudet kuin toisella. Ei minusta tunnu tasa-arvoiselta, kun kumppanini matkustaa minun jäädessä kotiin. Eikä tunnu tasa-arvoiselta, kun kumppanini ostaa viihde- ja kulttuuripalveluita minun lähtiessä ilmaisille iltalenkeille."

Sehän se vasta epätasa-arvoista olisi, jos toiselle pitäisi kaikki tuo kustantaa. Ymmärrän, ettei se tunnu kivalta jäädä paitsi, mutta ei toisen siksi tarvitse jättytyä omista saavutetuista eduistaan (koulutus, työ, tulot).

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 22:57:09

"Ymmärrän, ettei se tunnu kivalta jäädä paitsi, mutta ei toisen siksi tarvitse jättytyä omista saavutetuista eduistaan (koulutus, työ, tulot)."

Kyllä minä kumppanini valinnat ymmärrän, mutta ei se muuta sitä, ettei tämä suhde ole minun näkökulmastani tasa-arvoinen.

Joka kerta kun jään sivuun, minuun sattuu. Näyttelen kumppanilleni myönteistä ja kannustavaa ja esitän, että minullakin on kaikkea kivaa tekemistä, joten toki hänenkin sopii mennä, mutta kyllä minä aina välillä sitä salaa yksin itken, kun tuntuu, että elämä menee ohi.

Kaikkea ei voi saada. Minä yritän ajatella niin, että täytyy olla tyytyväinen edes siitä, että syrjäytyneenä on päässyt parisuhteeseen. Suhteen epätasa-arvoa se ei kuitenkaan poista.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 23:11:52

"Minäkään en kaipaa tällaista tasa-arvoa. Itse haluan parisuhteen, jossa sukupuoli määrittää rooleja ja vastuita"

Kyllä, mutta tasa-arvoa on, että sinä saat valita sellaisen suhteen. Epä-tasa-arvoa on, jos valinnan mahdollisuus poistuu.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   14.8.24 23:15:42

Parisuhteitakin on monenlaisia. Vastaan nyt kysymykseen olettaen, että tarkoitetaan pariskuntaa, jolla on yhteinen elämä ja koti. Yhteistä kaikki, ja silloin molempien mielipide asioista on yhtä tärkeä. Molemmilla on oma arvonsa, ja molemmat arvostavat toisiaan. Se miten paljon tuo rahaa yhteiseen pussiin tai miten paljon tekee töitä yhteiseksi hyväksi ei ole ratkaisevaa. Ratkaisevaa on molempien osallisuus ja vastuunkanto.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 23:17:07

Jos itse haluat elää epätasa-arvoisessa suhteessa niin se on sinun valintasi.

Turha tulla itkemään sitten, kun suhteen epätasa-arvo on sitä luokkaa ettet pääse enää siitä pois.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 23:31:04

Hyvään alkuun päästäisiin jo tasapuolisuudella, eikä sekään aina toteudu.
Tasa-arvoon tarvitaan jo monille hieman liikaa miettimistä:
Tasa-arvo tarkoittaa sitä, että sukupuoli ei määritä rooleja, mahdollisuuksia, oikeuksia, vastuita tai velvollisuuksia.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: Mikko 
Päivämäärä:   14.8.24 23:35:26

Mitä se tasa-arvo kellekin on.. Vaimo loukkasi itsensä pahasti hevosen selästä pudottuaan. Monta vuotta olen hoitanut yksin kaiken, lapset, vaimon ja kodin. Onko tämä tasa-arvoa?
Hän ei valinnut aivovammaa enkä minä kolmatta lasta joka ei koskaan tule pärjäämään omillaan. Kyllä välillä keittää kuunnella tasa-arvosta jossa toinen tekee ruuan koska toinen leikkasi nurmikon. Tai lasten kuskaamisesta harrastuksiin vuoro viikoin/ toinen kuskaa toista ja toinen toista, koska tasa-arvo.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   14.8.24 23:39:44

Tasa-arvoisuus suhteessa koskee vain sitä suhdetta, asioita, joita pitää päättää yhdessä.

Muuten maailma ei voi olla tasa-arvoinen edes kahta ihmistä verratessa. Toinen on ehkä rikas, toinen köyhä, toinen sairas, toinen terve.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.8.24 00:21:14

Tasa-arvo tarkoittaa, että molemmat ovat saman arvoisia. Eli esimerkiksi molempien sana painaa saman verran. Käytännössä Suomessa tämä toteutuu helposti sillä siihen on kasvettu. Monessa muussa kulttuurissa nainen ei ole tasa-arvoinen.

Taloudellista vallankäyttöä ei ole se, että käyttää omia rahojaan. Taloudellista valtaa olisi tehdä toinen itsestään taloudellisesti riippuvaiseksi tai maksaa toiselle viikkorahaa (jos on kiltisti). Taloudellista vallankäyttöä on myös toisen rahoista hyötyminen ja elatuksen vaatiminen manipuloinnilla. Taloudellista vallankäyttöä on myös painostaa toista liian kalliiseen elämäntapaan.

Taloudellisesti molemmat ovat tasa-arvoisia kun toinen ei päätä toisen rahoista, kontrolloi, manipuloi, painosta tai huononna toisen taloudellista tilannetta. Se, että köyhä on kateellinen ei tee sitä että kyseessä olisi taloudellinen vallankäyttö. Eihän tilanne olisi sen parempi yksinkään tai toisen köyhän kanssa?

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.8.24 06:05:58

Musta on tosi kiero ajatus, että jos puolison kanssa jakaa elämänsä, niin ei jakaisi rahojaan. En ite voisi kuvitella suhdetta, jossa osapuolilla olisi eri elämänlaatu ja rikas tekisi asioita joihin ei huolisi köyhää mukaan. Meillä potti on yhteinen. Kumpikin tuo talouden tuloihin sen mitä tuo ja rahojen käytöstä päätetään yhdessä. On ollut ajanjaksoja, kun toisella ei ole ollut tuloja ja silloinkin tienaavan osapuolen tulot on olleet yhteisiä ja niistä on päätetty yhdessä. Yhdessä on tehty päätökset kuka lähtee opiskelemaan tai jää lasten kanssa kotiin. Sairastumisia ei ole tietysti yhdessä päätetty, mutta eihän niille sairastuvakaan mitään voi. Myös koti on yhteinen ja sen hoitoon liittyvät asiat on päätetty yhdessä. Molempien sana painaa aina yhtä paljon.

Miksi ihmeessä haluaisin olla minkään muun laisessa suhteessa? Ei minulla ole tarvetta orjalle tai esimiehelle vaan kumppanille.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.8.24 06:59:37

Mutta juuri tasa-arvoisessa suhteessa kumpikin päättää itse varoistaan."

Minusta se ei ole tasa-arvoa, että toisella kumppanilla on paljon suuremmat taloudelliset mahdollisuudet kuin toisella. Ei minusta tunnu tasa-arvoiselta, kun kumppanini matkustaa minun jäädessä kotiin. Eikä tunnu tasa-arvoiselta, kun kumppanini ostaa viihde- ja kulttuuripalveluita minun lähtiessä ilmaisille iltalenkeille.

Olen hyväksynyt tämän osaksi suhdettamme, mutta en ymmärrä, miten sitä voisi väittää tasa-arvoiseksi.

Meillä on suhteessa eri arvo. Kumppanini arvoon kuuluu mahdollisuus viihdyttää itseään, minun arvooni ei."

Vaikuttaa, että teillä on nyt muita ongelmia parisuhteessa kuin tasa-arvo.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: :0 
Päivämäärä:   15.8.24 07:21:48

Mutta haluaako molemmat olla suhteessa, jos toinen on orja ja toinen orjan omistaja?

Lähi-idässä varmasti naiset haluaisivat suhteet olevan tasa-arvollisia, eikä niin, että on kodin ja nyrkin välissä. Kuittenkin heidän ”kulttuurinsa” pakottaa naiset alistumaan miehen valtaan. Vaikka nainen hyväksyy kohtalonsa, ei se tarkoita sitä, että hän tahtoo olla tuollaisessa suhteessa…. tai jos olisikin mahdollisuus tasa-arvoiseen suhteeseen voisi silmät avautua.
Kyllähän suhteessa molempia on kohdeltava tasa-arvollisesti. Ei miestä sää lyödä vain siksi, että on mies tai ei naisen tarvitse elättää perhettä vain siksi, että on nainen. Se, että yhteistuumin päätetään, että nainen käy töissä ja mies hoitaa perheen, on perheen yhteinen valinta tai siis jos tasa-arvo toteutuu perheessä.
Vai haluatko sinä aloittaja, että kumppanisi päättää miten teidän perheessänne/suhteessanne toimitaan?

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.8.24 07:23:10

Eikö Mikon aivovamman saanut vaimo vieläkään anna kakkosta? Sekö suhteen sitten pelastaisi?

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.8.24 08:19:04

"Musta on tosi kiero ajatus, että jos puolison kanssa jakaa elämänsä, niin ei jakaisi rahojaan. "

Täytyy muistaa, että on erilaisia rahankäyttäjiä. Kaikki eivät ole vastuullisia, säästäviä ja järkeviä rahan kanssa. Toki asioista pitäisi voida keskustella avoimesti. Rahan kanssa holtitonkin voi olla hyvä kumppani ja yhteiselämä toimia tiukkojen rajojen kanssa.

Tasa-arvoa ei ole sekään että toinen tuo yhteiseen pottiin 3t ja toinen ei tuo mitään. Toinen tekee yhteisen hyvän eteen 40h töitä ja 4h kotitöitä ja toinen 6h kotitöitä.

Toki jos kumppanin kanssa ei halua viettää aikaa tai toimii halveksuvasti, on se ongelma. Mutta mielestäni paremmin tienaava saa vapaasti valita kalliimmat harrastukset.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   15.8.24 08:22:14

Tasa-arvoisuus on sitä, että molemmilla on yhtäläinen oikeus päättää omasta puolestaan asioista.

Kliseisinä ja hyvin perinteisesti sukupuolitettuina esimerkkeinä: nainen ei voi päättää miehen puolesta haluaako mies lapsia vai ei, mies ei voi päättää naisen puolesta millainen auto yhteisillä rahoilla ostetaan. Tasa-arvoisessa suhteessa mies voi kuitenkin omasta puolestaan päättää, että lapsia tehdään naisen toiveiden mukaan, kun itsellä ei ole näkemystä asiaan ja nainen voi päättää, että mies saa vapaasti valita auton, kun naista itseään ei kiinnosta muu kuin käytännön liikkumismahdollisuus.

Mitä tulee suhteen varallisuuseroihin, niin tottakai molemmat päättää minkä verran omista rahoista on yhteisiä. Köyhää ei voi vaatia käyttämään kaikkia tulojaan rikkaamman vaatimaan elintasoon jääden vaille ns. omaa rahaa. Rikkaampaa ei voi vaatia tarjoamaan köyhemmälle kaikkia tämän toivomia asioita siten, että rikkaamman omat taloudelliset intressit jää kakkoseksi. Pariskunta voi vapaasti sopia mikä osuus rahasta on yhteistä ja mikä ns. omaa.

"Eikä tunnu tasa-arvoiselta, kun kumppanini ostaa viihde- ja kulttuuripalveluita minun lähtiessä ilmaisille iltalenkeille."

-Jos joku viihde-ja kulttuuripalvelu on sinulle tärkeä, luulisi olevan mahdollista sopia tällaisiin käytettäväksi sitä yhteistä osuutta rahoista. Jos siis suhde on rakastava ja molemmat haluaa toisilleen hyvää. Kumppanilleen on tavanomaista tarjota myös ns. omista rahoista häntä ilahduttavia asioita. Kyse ei kuitenkaan ole tasa-arvoasiasta, jos parisuhteessa varakkaammalla on kalliimmat harrastukset kuin pienituloisemmalla. Jos omia tuloja ei ole, on turha kadehtia toista siitä että hänellä on. Johan ne toisen suuremmat tulot lämmittää itseäkin yhteisten kulujen osalta, jos kulujen jako on reilu, eli yhteisiin menoihin osallistutaan tulojen suhteessa.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: Omalla 
Päivämäärä:   15.8.24 08:24:04

Kannattaa kokeilla vahvasti epätasa-arvoista suhdetta, ehkä se siitä kirkastuu.

Itse olen ollut pitkässä parisuhteessa narsistisen ihmisen kanssa. Eikä kiitos ikinä enää!

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: Nakkeli 
Päivämäärä:   15.8.24 08:24:53

.: ei tietenkään ole tasa-arvoa, jos tekee 8 tuntia töitä, päälle neljä tuntia kotitöitä ja maksaa toisen elämisen ja harrastukset eikä tämä tee mitään (on toki tilanteita, missä näin voidaan toimia, esim sairastumiset tai joku muu, esimerkiksi opiskelun loppurutistus ja silti ollaan vielä tasa-arvoisia)

Mutta useinhan se onkin niin, että toinen tienaa enemmän rahaa ja toinen huolehtii muusta elämästä. Työssäkäyvä pääsee valmiille ruualle, ei tarvitse siivota, pyykätä, vastailla Wilmaan tai ostella synttärilahjoja edes omalle isälleen tai lapsilleen.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.8.24 08:42:48

Tasa-arvo on saanut aikaan myös naisten mahdollisuuden opiskella ylemmäs sieltä matalapakka-alalta..

Mutta ei, kiva jäädä mahdollisimman aikaisin työelämästä kotiin ja turha maksella mitään opintovelkoja. Parasta on parisuhde, jossa parempituloinen maksaa enemmän ja lapset maksaa yhteiskunta.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.8.24 08:55:24

” Minusta se ei ole tasa-arvoa, että toisella kumppanilla on paljon suuremmat taloudelliset mahdollisuudet kuin toisella. Ei minusta tunnu tasa-arvoiselta, kun kumppanini matkustaa minun jäädessä kotiin. Eikä tunnu tasa-arvoiselta, kun kumppanini ostaa viihde- ja kulttuuripalveluita minun lähtiessä ilmaisille iltalenkeille.”

Tällä nyt ei ole tasa-arvon kanssa mitään tekemistä :D tosi hankalaa jos ihmiset ei edes ymmärrä käsitettä :)

Jos sun kumppani juoksee riennoissaan ilman sua ja sulla on paha mieli niin tasa-arvoon asia ei liity mitenkään. Silloin sä olet täysivaltaisena aikuisena ihmisenä valinnut itsellesi kumppanin joka
1. on varakkaampi
2. ei halua viettää aikaa sun kanssa

Koska suhteenne on (oletettavasti) tasa-arvoinen niin sinä aikuisena ihmisenä voit lähteä suhteesta joka tuottaa sinulle pahan mielen.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: b 
Päivämäärä:   15.8.24 09:03:05

Ihmiset tarkoittavat tasa-arvolla sitä, että kumpikaan ei määrää toista, ei päätä toisen asioista hänen mielipiteestään piittaamatta ja muutenkin kummallakin on oikeus elää omaa elämää.

Taloudellinen tasa-arvo on kirjattu avioliittolakiin, eli kummankin puolison on osallistuttava perheen elatukseen kykyjensä mukaan. Ei ole silti mitään lain mukaan velvollisuutta sille, että kaikilla perheenjäsenillä pitäisi olla sama elintaso. Pitäisin todella kummallisena, jos joku suostuisi sellaiseen parisuhteeseen, jossa toinen käyttää omat tulonsa omiin harrastuksiin, matkoihin ja säästöihin ja toinen pienituloisempi joutuisi kituuttamaan eikä hänen omat tulot riittäisi edes lääkkeisiin ja muihin välttämättömiin menoihin.

Erittäin kummallinen kysymys näin länsimaassa. Onko aloittaja joku erääseen vähemmistöön kuuluva patriarkka, jolla toinen sukupuoli on kulttuurin perusteella alistetussa asemassa varsinkin parisuhteessa ja perheessä-

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: PinBo 
Päivämäärä:   15.8.24 09:15:25

Lähtökohtaisesti tasa-arvoisuus on hyvä juttu ja vapaaehtoista, ei pakollista.
Tasa-arvo ei yleensä toteudu heterosuhteessa, sillä nainen viimekädessä tekee parinvalinnan.
Mitä eroa on parisuhteella ja kaverisuhteella? Intiimi läheisyys ja seksi.
Naisen halut lähtökohtaisesti määrittää, milloin pannaan.
Tältä pohjalta tasa-arvo ei oikein voi toteutua., mies on lähes aina altavastaajan asemassa, vaikka toisin yleisessä mielipiteessä väitetään.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: Nakkeli 
Päivämäärä:   15.8.24 09:26:56

Jokaisella on oikeus valita puolisonsa ja parisuhteensa tyyppi. Ja ei, ketään ei tietenkään saa pakottaa vaan saa valita tarjolla olevista.

Myös seksiä saa ehdottaa ja siitä saa kieltäytyä puolin ja toisin.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   15.8.24 09:28:02

"Joka kerta kun jään sivuun, minuun sattuu. Näyttelen kumppanilleni myönteistä ja kannustavaa ja esitän, että minullakin on kaikkea kivaa tekemistä, joten toki hänenkin sopii mennä, mutta kyllä minä aina välillä sitä salaa yksin itken, kun tuntuu, että elämä menee ohi."

Aloittaja rakas, sinulla on suhteessasi ihan muita ongelmia, kuin tasa-arvon puute.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   15.8.24 09:29:40

Mun mies tienaa noin tuplat sen mitä mä, eikä se ole vaikuttanut meidän suhteen tasa-arvoon mitenkään, outo ajatuskin... Yhteiset aktiviteetit valitaan sen mukaan, mihin mulla on varaa tai mitä mies on valmis maksamaan mun puolesta. Hyvin yksinkertaista.

Mitä muuhun tasa-arvoon tulee, se on sitä että molempien mielipiteillä on väliä, molemmat kantavat vastuuta ja molemmat ovat valmiita kompromisseihin. Nämä sitten toteutuvat eri asioissa eri painotuksilla, esim. mua ei voisi vähempää kiinnostaa, millaisen telkkarin mies ostaa, joten ostakoot millaisen haluaa kunhan se mahtuu telkkarille varattuun tilaan. Siitä tosin väännettiin kättä aika pitkään, onko uusi telkkari edes tarpeellinen... :D

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   15.8.24 09:39:48

Ihmiset tarkoittavat tasa-arvolla parisuhteessa sitä, että kummankin elintaso ja elämisen taso ovat jokseenkin samantasoisia.
Kummankaan ei tarvitse tinkiä PARISUHTEEN vuoksi mistään eikä itkeskellä sen vuoksi, että tuntee itsensä jotenkin puolisoaan huonommaksi.

Pisteelle kysymys: miksi roikut parisuhteessa, joka tuottaa sinulle noin paljon pahaa mieltä etkä etsi onneasi ja tasa-arvoista parisuhdetta muualta?

Ymmärrän, että ajauduit tuohon suhteeseen rakastuneena ja parempaa toivoen, mutta tuo todellisuus kyllä tuhoaa rakkaudenkin. Älä ainakaan lapsia tee tuon kanssa, koska silloin joutuisit huolehtimaan yksin lapsistasi.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   15.8.24 09:55:30

"Naisen halut lähtökohtaisesti määrittää, milloin pannaan."

Vain siksi, että naista on mahdollista panna vaikkei tämä ole kiihottunut, on jopa kehitetty liukkaritkin. Sen takia naisen tulee päättää. Miehen kanssa ei fyysisesti voi harrastaa seksiä, jos tämä ei ole kiihottunut.

"Tasa-arvo ei yleensä toteudu heterosuhteessa, sillä nainen viimekädessä tekee parinvalinnan."

Ei kaikkia miehiä kaikki naiset kiinnosta. Yhtä hyvin voisi sanoa että viime kädessä mies tekee parinvalinnan. Jopa kosiminenkin on miehen homma.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: Meiju 
Päivämäärä:   15.8.24 10:00:27

"Tasa-arvo ei yleensä toteudu heterosuhteessa, sillä nainen viimekädessä tekee parinvalinnan.
Mitä eroa on parisuhteella ja kaverisuhteella? Intiimi läheisyys ja seksi.
Naisen halut lähtökohtaisesti määrittää, milloin pannaan.
Tältä pohjalta tasa-arvo ei oikein voi toteutua., mies on lähes aina altavastaajan asemassa, vaikka toisin yleisessä mielipiteessä väitetään."

Nyt kaipasin vähän faktaa tämän väitteen pohjalle. Jotta tämä olisi totta, kaikkien miesten pitäisi olla valmiita parisuhteeseen jokaisen naisen kanssa ja haluta seksiä koko ajan ja joka tilanteessa.
Tämä on nyt vain yhden ihmisen näkökulma eikä sinänsä kokonaisuuden kannalta ratkaiseva, mutta minä ainakaan en olisi nykyisessä parisuhteessani, jos mies ei olisi tehnyt aloitetta = miehen valinta yhtä paljon kuin minunkin. Toisaalta olen itse saanut pakit aina kun olen tehnyt aloitteen jonkun miehen suhteen, koska en ole mikään missi. Parinvalinnasta valittavista miehiltä unohtuu usein kokonaan ne ihan tavalliset naiset joilla on parisuhdemarkkinoilla ihan yhtä hankalaa kuin pääosalla miehistä. Loputtomasti valinnanvaraa on vain sillä kuumimmalla 10%lla...
Mitä tulee seksiin, emme harrasta sitä aina kun minä haluan emmekä aina kun mies haluaa. Se ero meissä ehkä on että mies tuo halunsa selkeämmin esiin, minä en edes ehdota jos näen ettei hän ole sillä tuulella tai on väsynyt, kipeä tai mitä ikinä. Saattaa pintapuolisesti näyttää siltä, että minä määrään seksin määrän, vaikka todellisuudessa molempien haluilla on väliä.
Enkä kyllä tiedä onko sillä mitään tekemistä tasa-arvon kanssa. Sitäkö se on että saa aina ja heti kaiken mitä keksii haluta? Enpä usko.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.8.24 10:29:40

""Eikä missään tilanteessa taloudellinen vallankäyttö ole väistämätöntä."

Jos oma kumppanisi olisi syrjäytynyt ja sinä toisit rahan pöytään, niin ihanko oikeasti sinusta kumppanillasi olisi sama oikeus määrätä rahojen käytöstä kuin sinulla?"

Ei rahan käytön määräysvallalla ja tasa-arvolla tuossa ole mitään tekemistä. Vaan siinä että kumpikin määrittää omien rahojen käytön.

Se, että kumpikaan rupeaa sanelemaan miten toisen pitää käyttää vuokran ja laskujen jälkeen jäävä summa on sitä taloudellista vallankäyttöä, eikä se ole mitenkään pakollinen osa suhdetta, hohhoijaa.

On meilläkin isot tuloerot, mutta ei enemmän tienaava määräile toisen rahankäytöstä tai vaadi toista osallistumaan asioihin joihin itse haluaa käyttää rahaa.

"
Tasa-arvo ei yleensä toteudu heterosuhteessa, sillä nainen viimekädessä tekee parinvalinnan.
Mitä eroa on parisuhteella ja kaverisuhteella? Intiimi läheisyys ja seksi.
Naisen halut lähtökohtaisesti määrittää, milloin pannaan.
Tältä pohjalta tasa-arvo ei oikein voi toteutua., mies on lähes aina altavastaajan asemassa, vaikka toisin yleisessä mielipiteessä väitetään."

Höpö höpö. :D Ihan yhtälailla sitä määrittää kummankin halut. Miehellä on ihan yhtälailla oikeus sanoa, että nyt ei jaksa/huvita ja se on ihan yhtälailla ok. Useammin minä saan torjunnan osakseni kuin mies. :D

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   15.8.24 10:32:50

"Jos kumpikin tahtoo suhteessa olla, niin eikö se riitä? Mihin tasa-arvoa tarvitaan?"

Riittää. Minä elin vuosia parisuhteessa, jossa kävin 8h päivästä palkkatöissä, huolehdin kodin- ja lapsenhoidosta. Maksoin lapsen kulut sekä kaiken talomme irtaimiston. Teimme useimmiten juuri niin kuin mieheni tahtoi, hän ei pahemmin välittänyt kompromisseista. Mies kävi 8h päivästä töissä ja lopun päivää pelasi tietokoneella, katsoi telkkaria, kävi omissa harrastuksissaan ja näki kavereitaan.

Suhteemme oli epätasa-arvoinen, mutta tahdoimme kumpikin olla suhteessa, joten se riitti. Aina tuohon viime heinäkuuhun asti. Nyt erotaan.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.8.24 11:36:53

"Pisteelle kysymys: miksi roikut parisuhteessa, joka tuottaa sinulle noin paljon pahaa mieltä etkä etsi onneasi ja tasa-arvoista parisuhdetta muualta?"

Mitkä mun vaihtoehdot ovat? Ei mun tilanne parane, jos lähden tästä suhteesta, koska syrjäytyneen mahdollisuudet saada kunnollinen kumppani ovat hyvin heikot. Kumppanini on kuitenkin kunnollinen ja perusvastuullinen ihminen, joka tarjoaa minulle jonkinlaista turvaa.

Me vain elämme eri elämiä varallisuuseromme vuoksi.

Sinänsä en usko, että kumppanini rakastaa minua, koska rakkaus pistää jakamaan myös rahat, mutta kyllä hän minuun kiintynyt on ja arvostaa minun tarjoamiani henkisiä ja älyllisiä virikkeitä.'

"Taloudellinen tasa-arvo ei ole itsestäänselvyys suomalaisten parisuhteissa. Peräti joka neljäs parisuhteessa elävä suomalainen kokee, että taloudellinen tasa-arvo parisuhteessa ei toteudu, kertoo Danske Bankin teettämä Lasikatto lompakossa -kyselytutkimus. Asemansa taloudellisesti heikommaksi kokevista naisia on kaksi kolmesta."

https://t.ly/5l6NY

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   15.8.24 11:51:14

"Sinänsä en usko, että kumppanini rakastaa minua"

Ja kysyt vielä, että miksi pitäisi erota? :D Eikö rakkauden puute itsessään ole ihan hyvä syy?

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.8.24 11:54:08

"Ja kysyt vielä, että miksi pitäisi erota? :D Eikö rakkauden puute itsessään ole ihan hyvä syy?"

Mun henkiselle hyvinvoinnille on paljon parempi elää kiintymys- tai tottumussuhteessa kuin loppuelämä yksin.

Mielenterveysongelmaisen elämänlaatu ei varmasti parane siitä, että hän sulkeutuu loppuiäkseen yksiöön, jossa ei ole sitä yhtäkään sosiaalista kontaktia.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   15.8.24 11:55:59

Opittua avuttomuutta

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   15.8.24 13:20:10

Itse olen halunnut parisuhteen, jossa sukupuoli on juuri se määrittävä tekijä. Haluan miehen, joka kantaa vastuun tyypillisistä miesten asioista, jota voin olla tyypillinen nainen parisuhteessa. Kokemukseni mukaan parhaat parisuhteet ovat niitä, joissa mies on perheen pää.

Revittelen sitten sukupuolinormeilla muissa yhteyksissä, olen "hyvä äijä" harrastuspiireissä ja työpaikalla.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.8.24 13:30:13

M, tasa-arvoa on se, että voit päättää millaisen suhteen haluat. Epätasa-arvoa olisi, jos puolisosi päättäisi miehenä, että hän voi yksipuolisesti sanella jättäytyvänsä lapaseksi koti-isäksi ja sinun täytyy olla perheen pää.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: -?- 
Päivämäärä:   15.8.24 13:34:13

"M, tasa-arvoa on se, että voit päättää millaisen suhteen haluat."

Tällä perusteella 99 prosenttia suhteista on tasa-arvoisia täysin riippumatta siitä, millaisia ne ovat, koska Suomessa melkein jokaisella on mahdollisuus lähteä suhteesta.

Jos tasa-arvoksi katsotaan mahdollisuus erota, tasa-arvon käsite menettää merkityksensä.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.8.24 13:36:03

"Itse olen halunnut parisuhteen, jossa sukupuoli on juuri se määrittävä tekijä. Haluan miehen, joka kantaa vastuun tyypillisistä miesten asioista, jota voin olla tyypillinen nainen parisuhteessa. Kokemukseni mukaan parhaat parisuhteet ovat niitä, joissa mies on perheen pää."

Kuitenkin sinä itse päätät mitä haluat ja mitä et halua. Ja sinulla on vapaus siihen ja vapaus lähteä menemään. "Tyypillinen nainen" tai "perheen pää" ovat termejä, jotka toimivat vain tasa-arvoisissa maissa kuten Suomessa. Täällä niillä voi leikkiä. Siellä missä ne ovat totisinta totta, ne eivät olekaan niin kiva asia.

"Perheenpää" saa raiskata ja lyödä, perheenpää saa viedä kaikki rahasi ja kaiken omaisuutesi, et omista edes vaatteita päälläsi, et saa liikkua vapaasti tai puhua vapaasti. Ja se perheenpää ei ehkä käyttäydykään kuten haluaisit.

Se, miten vastuut tai kotityöt sulassa yhteisymmärryksessä jaetaan ei liity tasa-arvoon.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: b 
Päivämäärä:   15.8.24 13:36:28

Siksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen, ettei kumpikaan tuntisi olevansa jotenkin huonommassa asemassa kuin toinen.

Tasa-arvoisuus ei tarkoita sitä, että kummallakin on täsmälleen saman verran rahaa, tavaraa, harrastuksia ym. vaan sitä, että kumpikin osapuoli on yhtä tyytyväinen parisuhteeseen, vaikka se ulkopuolisten näkökulmasta vaikuttaisi epätasa-arvoiselta.

M: nykyaikana ei ole helppo löytää sellaista miestä, joka kykenisi perheen pääksi. Onnittelut sinulle, jos olet onnistunut ja saat olla parisuhteessasi "tyypillinen" nainen, mitä se sitten tarkoittaneekin.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: -?- 
Päivämäärä:   15.8.24 13:40:25

"Tasa-arvoisuus ei tarkoita sitä, että kummallakin on täsmälleen saman verran rahaa, tavaraa, harrastuksia ym. vaan sitä, että kumpikin osapuoli on yhtä tyytyväinen parisuhteeseen, vaikka se ulkopuolisten näkökulmasta vaikuttaisi epätasa-arvoiselta."

Tämä on mahdotonta jo pelkästään siksi, että toinen rakastaa aina enemmän. Tai toinen on aina riippuvaisempi kuin toinen. Parisuhteista vain pieni osa on suurta keskinäistä rakkautta. Usein rakkaus on epäsymmetristä. Toinen tyytyy enemmän kuin toinen ja toinen rakastaa enemmän kuin toinen.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   15.8.24 13:44:05

Tosi outo käsitys perheenpäästä teillä, jos se on joku väkivaltainen hullu.

Siitä olen samaa mieltä, todella vaikea ja lähes mahdotonta on löytää vastuullista miestä, joka kykenee huolehtimaan perheestään ja on siihen halukas. Enpä vaihtaisi miestäni mihinkään enkä kehenkään. On ollut hyvä oppia, ettei minun tarvitse olla vastuussa kaikesta eikä sekaantua kaikkeen, enkä minä ole perheen ainut aikuinen enkä edes se viimeinen auktoriteetti.

  Re: Miksi parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.8.24 14:16:31

"Tosi outo käsitys perheenpäästä teillä, jos se on joku väkivaltainen hullu."

Ei tietenkään tarkoita. Mutta siellä missä mies oikeasti on perheenpää, sekin on erittäin tavallista ja hyväksyttyä. Siksi minusta on kornia täällä tasa-arvon kehdossa väittää ettei oma suhde olisi tasa-arvoinen tietyn työnjaon takia. Vaikka kuinka selittäisit, miten onnen edellytys on miehen johtajuus, niin todennäköisesti olisit aika paniikissa jossain Afganistanissa, jossa miehellä todellakin on ehdoton valta naiseen nähden eivätkä suhteet ole tasa-arvoisia.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.