Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä teet työpäivien jälkeen?

Lähettäjä: Ruuruu 
Päivämäärä:   14.8.24 20:48:49

Mietin tässä vain, kun työ on kuormittavaa, stressaavaa ja kiireistä. Päivät saattaa venyä arkena 10tuntisiksi ja viikonloput usein on ylitöitä. Ylitöitä ei tietenkään olisi pakko tehdä, mutta mun työmoraali ei anna myöhästyä toimituksien aikatauluista. Olen isomman toimitsijan työntekijä. Työmatkoihin menee päivässä 1,5-2h. Kotiaskareet, kokkailu yms askareet ja siinä se päivä onkin ja saa valmistaitua yöpuulle. Tuntuu että aikaa ja energiaa ei riitä esim lenkkeilyyn tai muuhun itsensä huoltoon.

  Re: Mitä teet työpäivien jälkeen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 21:01:20

Toisia töitä.

Hoidan ja ratsastan oman hevoseni aamulla ennen päivätöitä, päivätöiden jälkeen pidän illan ratsastustunteja ja ratsutan. Päivillä mittaa sen 15h. Onneksi työmatkat on lyhyet. Viikonloput menee kisoissa tai rästihommia tehdessä. Olen usein tosi loppu eikä ole jaksamista huolehtia itsestä.

  Re: Mitä teet työpäivien jälkeen?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   14.8.24 21:06:21

Työkuormaa ei ikinä mitoiteta tarpeen mukaiseksi, jos työntekijät suostuu tekemään ylitöinä hommat pakettiin ajallaan. Ilmoita työnantajalle aina heti, kun huomaat että aikataulu ei tule riittämään ja anna aikataulun pettää, jos on pettääkseen. Vähintään sinun pitäisi pystyä välittömästi deadlinen jälkeen pitämään ylityöt vapaana, joustaa voi vain, jos jousto toimii yhteisymmärryksessä molempiin suuntiin.

Muuta lähemmäs työpaikkaa, jos työtä ei pysty hoitamaan etänä. 2h x 5pv/vk on jo 10h ilman viikonlopun ylitöitä! Ihan kohtuutonta vapaa-ajan haaskaamista.

  Re: Mitä teet työpäivien jälkeen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 21:09:30

Touhuan koiran kanssa.

  Re: Mitä teet työpäivien jälkeen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 21:45:35

Touhuan koirani ja hevoseni kanssa, vaihtelevasti käyn salilla/lenkillä/uimassa/hiihtämässä. Välillä maataan koiran kanssa sohvalla ja luen tai katson telkkaria. Vaativa esihenkilötyö, mutta palaudun hyvin töistä ja useimmiten pääsen lähtemään töistä viimeistään neljältä. Työmatka 5 min.

  Re: Mitä teet työpäivien jälkeen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 22:01:20

Aivan samaa mieltä kun N. En joustaisi tilanteessa tippaakaan. Työnantajan kanssa heti puheeksi ylityöt. Joko sovitte että merkkaat joka ikisen ylityötunnin ylös ja sen saa tasattua vapaapäivänä tai lomana tai sitten lain mukainen ylityökorvaus. Jos työtä on mahdollista tehdä etänä niin tee vähintään puolet viikosta.

Olen tosi tarkka rajoistani. Teen 8 h työpäivää, pääasiassa kotona. Aamulla herään klo 6, pistän pyykit koneeseen, kävelen koiran kanssa, lapset tarhaan, avaan koneen klo 8 syön nopean lounaan, lopetan työt 4, haen lapset, syödään / lapset treeneihin / itse salille tai tallille, iltapuuhat ja klo 9 menen nukkumaan.

Olen asiantuntija kansainvälisessä firmassa. Palaudun hyvin töistä, ei juurikaan sairaslomia ja hoidan työni hyvin.

  Re: Mitä teet työpäivien jälkeen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.8.24 22:08:04

No voi luoja. Niin, jos tosiaan tekee ylitöitä niin onkos se ihmekään ettei jaksa tai ehdi työpäivän jälkeen enää muuta. Miten et älyä tätä? Ja miksi olet tuollainen tossu, että teet niitä. Se on kiva polttaa itsensä loppuun tässä meidän ainoassa elämässä niinkin turhan asian kuin työn takia. Ne, jotka tekevät ylitöitä ja pitävät itseään sen vuoksi jotenkin parempina kuin muut eivät ole mitään muuta kuin naiiveja ja säälittäviä. Kukaan ei teille kunniaa siitä anna. Mutta senkus jatkat vaan, oma on elämäs.

  Re: Mitä teet työpäivien jälkeen?

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   14.8.24 22:11:37

Teen ruuan, syön, siivoan keittiön, teen jotakin lasten kanssa, iltapala, lapset petiin, kotihommia, puhelinta, kirja ja hyvää yötä.

Jonkun kodinhoitajan kun löytäis..

  Re: Mitä teet työpäivien jälkeen?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.8.24 22:14:23

Kotitöitä ja olen lasten kanssa, nyt ne aloittavat ekat harrastuksensa vielä lisäksi eli kuskaan niihin.

  Re: Mitä teet työpäivien jälkeen?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   14.8.24 22:30:31

Mulla työpäivät vaihtelee 5h-10+h välillä, työtilanteesta riippuen. Yleensä joka toinen viikko on löysä ja joka toinen kiireinen. Keskimäärin teen 30-32h/vko töitä. Työpäivän jälkeen käyn joko itse tallilla tai kuskaan lapsia harrastuksiin. Kotitöille ei juuri jää aikaa. Jos joskus on ilta ettei kenelläkään ole harrastuksia, käyn kunnon lenkillä koiran kanssa ilman kiirettä ja stressiä.

  Re: Mitä teet työpäivien jälkeen?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   14.8.24 22:39:52

Eli olet siis suostuvainen tekemään 10h päiviä, käyttämään 2h päivittäin työmatkoihin ja vielä viikonloppuna lisää. Siinä tapauksessa ymmärrän ettei aikaa jää mihinkään muuhun. Itselleni on terveys ja vapaa-aika nykyään etusijalla. Eli Max 8h työpäivät ja Max 1h vrk matkoihin. Hyvin jää joka päivä aikaa harrastaa tai urheilla pari tuntia sekä tehdä muuta. Elämässä oikeasti yksi tärkein asia on oma terveys, sitä ei oikein osaa arvostaa ennen kuin sen menettää. Lisäksi pitäisi osata levätä ja rentoutua JOKA PÄIVÄ. Joku päivä huomaat että keskityit vain työntekoon.

  Re: Mitä teet työpäivien jälkeen?

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   14.8.24 22:43:06

What: kyllä meitä löytyy!

  Re: Mitä teet työpäivien jälkeen?

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   15.8.24 07:04:49

"What: kyllä meitä löytyy!"

Varmasti; vielä kun olis varaa maksaa palkkaa :)
Pyykinpesun, ruoanlaiton ja siivouksen voisin osittain ulkoistaa.

  Re: Mitä teet työpäivien jälkeen?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   15.8.24 07:18:07

Hoidan lapsia ja hevosia. Normaalit kotiaskareet lisäksi. Mies ei kauheasti kotitöihin osallistu.

  Re: Mitä teet työpäivien jälkeen?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   15.8.24 07:36:57

Kotiavun palkkaaminen, eli kahden yksittäisen yksityishenkilön välinen työsuhde pitäisi tehdä selvästi nykyistä helpommaksi ja halvemmaksi. Kotitalouksissa olisi valtavasti työllistyspotentiaalia ja juuri sellaista koulutusta vaatimatonta, josta työmarkkinoilla on puutetta. Sopisi opiskelijalle sivutyöksi tai eläkelläiselle lisäansioksi. Nykyisellä sivukulurakenteella on kuitenkin täysin mahdotonta maksaa kaikkia työnantajakustannuksia työterveyksineen siitä jo kertaalleen raskaasti verotetusta nettopalkasta. Johtaa sitten siihen, että useampi on työtön eikä kuluta, samalla kun useampi jättää lapsia hankkimatta ja/tai jää burnout saikulle ja tipahtaa työelämästä tai jättää yrityksen perustamatta, kun rahkeet ei kotihässäkän lisäksi vaan riitä. Mahdollisuus saada realistisella kustannuksella joku siivoamaan, pyykkäämään, leikkaamaan nurmikkoa jne. toisi varmasti yhteiskunnalle paljon lisää tuottoa, vaikka joku siivu palkasta jäisikin saamatta verrattuna tavanomaiseen työsuhteeseen.

  Re: Mitä teet työpäivien jälkeen?

Lähettäjä: Cattu 
Päivämäärä:   15.8.24 07:41:36

Käyn tallilla, ulkoilen, laittelen ruokaa, teen kotitöitä, tapaan ystäviä, käyn kaupoilla, katson telkkaria, sisustan kotia, siivoan autoa, mutta en tuota kaikkea joka ilta!

  Re: Mitä teet työpäivien jälkeen?

Lähettäjä: muu 
Päivämäärä:   15.8.24 10:55:11

Olen joskus aikoinani ollut tuossa suossa, jossa työt veivät päivästä leijonanosan ja vielä viikonlopunkin. Enää en siihen lähde kuin poikkeustilanteissa tai jos olen itse sössinyt aikataulut.

Vastaus itse kysymykseen: puuhaan koirien ja hevosten kanssa ja hoitelen kotihommia. Kiitos hyvän työnantajan, pystyn tekemään töitä joustavasti myös etänä. Sillä säästän hurjasti aikaa ja omaa jaksamista, kun ei tarvitse joka päivä käyttää työmatkoihin kahta tuntia.

  Re: Mitä teet työpäivien jälkeen?

Lähettäjä: Lilli 
Päivämäärä:   15.8.24 11:41:48

Teen epäsäännöllistä vuorotyötä ja en suunnittele menoja kuin vapaapäiville. Saatan tehdä 5-6pv putkeen pitkiä vuoroja, pahin on 8-20 päivät jolloin en ehdi kotona kuin käydä suihkussa, syödä ja nukkua. Lisäksi työmatkoihin varaan aikaa melkein kaksi tuntia edes takaisin.

Vapaita on enemmän, nytkin olin 4pv vapaalla joista ensimmäinen meni töistä toipumiseen. Harrastan liikuntaa, käyn tallilla, pesen pyykkiä, kuskaan lapsia ja käyn ruokakaupassa oikeastaan vain vapaapäivinä. Työpäivinä olen monesti sen pitkän päivän jälkeen niin poikki, että käyn vain koiran kanssa kävelyllä ja menen nukkumaan. Mies hoitaa silloin ruokaostokset, kokkailut ja lasten harrastuksiin kuskailut.

  Re: Mitä teet työpäivien jälkeen?

Lähettäjä: Kirnu 
Päivämäärä:   15.8.24 12:22:59

Työpäivä matkoineen on 9h ja olen kotona noin viideltä. Käyn kaupassa kotimatkalla pari kertaa viikossa. Illalla kotona teen esim. imuroin, laitan pyykit ja teen jonkun nopean ruuan, leikkaan nurmikkoa (menee 2-3 h kesällä joka viikko), talvella lumihommat ja talon lämmitys ja polttopuiden hakua. Siivoan karsinat (4kpl) tai/ ja tarhat, laitan hevosten ruuat, vedet. Tarkistan ja hoidan hevoset. Jos ehdin ratsastan max. yhden hevosen. Hoidan koirat ja puuhaan niiden kanssa. Aina on jotain harjaamista, kynsienleikkuuta tms. Koirat ovat pihassa samalla, kun teen heppahommat, mutta pyrin käymään niiden kanssa myös kävelyllä joka päivä. Kaadun sänkyyn klo 23 ja aamulla sama alkaa alusta. Näin menty yli 15 vuotta. Onhan siinä hommaa :D

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.