Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koirankasvattajat-luetteko saamanne säpot?

Lähettäjä: Outoja kysymyksiä 
Päivämäärä:   14.8.24 15:27:08

Sanotaan alkuun se, että on ymmärrettävää ja suotavaakin, että kasvattaja haluaa tietää, millaisiin oloihin pentua ollaan hankkimassa, onko sille ehkä suunniteltu jotakin "käyttöä" ja onko pennunkysyjällä aikaisempaa koirakokemusta ja sitä kautta tietää, mitä hankkiminen vaatii ja tarkoittaa.

Mutta sitä en ymmärrä, jos kirjoittaa oikeakielisesti (ei jotain "palio maksaa voiks tinkii millon voi hakee" tai lapsen kirjoittaman tyylistä), kertoo pennun tulevasta kodista, aikaisemmista koiristaan (monikossa), siitä mitä uudenkin koiran kanssa on tarkoitus tehdä eikä kysy edes hintaa (puhumattakaan jostakin osarimankumisista), saa vastaukseksi "kiitos kiinnostuksesta, kertoisitko hieman itsestäsi ja siitä minkälaiseen kotiin koira tulisi, onko sinulla aikaisempaa koirakokemusta, oletko ajatellut harrastaa sen kanssa jotakin, oletko ottanut huomioon mitä kustannuksia koirasta aiheutuu ja oletko ajatellut mitä koiran hankkiminen tarkoittaa ja varma että voit siihen sitoutua".

Ettekö te lue saamianne viestejä? Siltä tuo vaikuttaa, että kaikille lähetetään sama viesti, jossa kysytään asioita jotka pentutiedustelun lähettänyt on jo kertonut. Useamman koiran omistajan tokko tarvitsee pohtia, mitä koiran hankkiminen tarkoittaa käytännössä, ensikertalaiselle kannattaakin korostaa tuota. Onko tylyä laittaa takaisin viesti, että lue ensimmäinen viestini, johon vastasit kysymällä asioita, jotka olen jo siinä kertonut?

  Re: Koirankasvattajat-luetteko saamanne säpot?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   14.8.24 15:40:49

Voiko olla automaattinen vastaus?

  Re: Koirankasvattajat-luetteko saamanne säpot?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   14.8.24 15:45:44

Roduissa missä kysyntä on tosi kovaa niin tyypillistä on laittaa copypaste- viesti ensin kaikille ja katsoa ketkä jatkavat kirjoittamista.. Voi tuntua tyhmältä, mutta sekin on parempi vaihtoehto kuin se ettei vastata mitään ! Nimimerkillä odottelen edelleen vastauksia 2021 lähettämiini viesteihin, silloin tyhmänä kun vielä kirjoitin jotenkin kohteliaasti, että ei ole pakko saada pentua nyt vaan odottelen sopivaa vaikka pidempäänkin.
Toinen on sitten se, että kirjoitetaan kyllä kivasti itsestä ja olosuhteista ja luullaan että ollaan vastattu noihin kysymyksiin, mutta itse asiassa kaikkea olennaista viestistä puuttuu, ihan sukupuolesta alkaen.. Silloin taas helpoin heittää se copypaste ja saada ihminen lukemaan oma kirjoituksensa uudestaan.

Sinänsä nämä "miten koirankasvattajat tekee"- kyselyt on tyhmiä, koska jokaisella on oma tyylinsä ja elämäntilanteensa, voi olla kiireitä tai paljon kyselyitä tai ihan vain erilaisia persoonia. Entisajan kasvattajat eivät ilman soittoa myy mitään ja tuoreet tykkää somettaa ja iso massa siinä välissä kuka tekee just jokainen omalla tavallaan :D

  Re: Koirankasvattajat-luetteko saamanne säpot?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   14.8.24 15:48:45

” Onko tylyä laittaa takaisin viesti, että lue ensimmäinen viestini, johon vastasit kysymällä asioita, jotka olen jo siinä kertonut?”

Tietenkin voit vastata noin, mutta siinä tapauksessa tuskin on vaaraa, että saisit pentua.

  Re: Koirankasvattajat-luetteko saamanne säpot?

Lähettäjä: no se 
Päivämäärä:   14.8.24 15:56:54

Todella typerää on kysellä koirakokemusta jos ihminen kertoo että hänellä on tai on ollut koira tai koiria. Tai sellaiselta varmistella, että ymmärräthän ja olet varmasti miettinyt asian, mitä tarkoittaa ottaa koira.

Minä en todennäköisesti edes haluaisi pentua tuollaiselta, joka joko ei ymmärrä lukemaansa tai pitää toista tyhmänä. Ensikertalaiselta tai osamaksunkyselijältä kannattaakin jankata, koska ensikertalainen ei välttämättä ole ajatellut kaikkea ja osamaksunkyselijällä tokko on varaa hyvään koiranpitoon.

  Re: Koirankasvattajat-luetteko saamanne säpot?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 16:07:08

Luota siihen fiilikseen, jonka kasvattajasta saat. Jos heti alkuun kaikki tuntuu vaikealta ja kasvattajan kommunikaatio heikolta, niin ei se siitä tule muuttumaan.

  Re: Koirankasvattajat-luetteko saamanne säpot?

Lähettäjä: Nalli 
Päivämäärä:   14.8.24 16:41:07

”Luota siihen fiilikseen, jonka kasvattajasta saat. Jos heti alkuun kaikki tuntuu vaikealta ja kasvattajan kommunikaatio heikolta, niin ei se siitä tule muuttumaan.”

Tämä. Minulle on myös vuosia sitten kerran käynyt vastaava kuin aloittajalle enkä jatkanut enää keskustelua.

  Re: Koirankasvattajat-luetteko saamanne säpot?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 16:48:40

Mä kyselin pentua keväällä 2021. Yks kasvattaja vastasi, että hänellä on just nyt muutto kesken, mutta sen jälkeen palaa mulle.

Odottelen yhä, että hän saa muuton valmiiksi :D Kolme pentuetta hän on tässä välissä kasvattanut ja ne pennut myynytkin.

  Re: Koirankasvattajat-luetteko saamanne säpot?

Lähettäjä: kasvattelija 
Päivämäärä:   14.8.24 17:15:26

Mulle olisi ainakin ihan ok vastata että "kirjoitin pyytämäsi asiat jo ensimmäiseen viestiin". Lukisin sen sitten ajatuksella uudestaan. :)

Meillä syntyy pentuja harvoin (kahden tai kolmen vuoden välein), joten jos joku laittaa viestiä tässä välissä, niin olen ansiokkaasti unohtanut heidät jo siinä vaiheessa kun pennut syntyvät. Monet ovat luonnollisesti hankkineet jo koiransa siinä vaiheessa, kun pennut ovat meillä ajankohtaiset. Kerron kuitenkin aina sähköpostissani tulevaisuuden suunnitelmista, eli lähinnä nartuista jotka aion mahdollisesti astuttaa. Sen jälkeen toivon, että kiinnostunut on yhteydessä lähempänä aiottua astutusajankohtaa, tai kun huomaa että pennut ovat syntyneet.

Minulle tosin tulee (ajantasaisista kotisivuista huolimatta) sähköpostia ehkä kerran puolen vuoteen. Ehkä sivut eivät ole myyvät, tai sitten mun yhdistelmät ovat vain lemmikkikodeistakin ihan kamalia. Onneksi varaudun aina jättämään kaikki pennut kotiin. :D Mutta kaikille kyselijöille vastailen mielelläni ja kutsun kyllä tutustumaan meille ihan naamatustekin.

  Re: Koirankasvattajat-luetteko saamanne säpot?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 17:22:56

"Luota siihen fiilikseen, jonka kasvattajasta saat. Jos heti alkuun kaikki tuntuu vaikealta ja kasvattajan kommunikaatio heikolta, niin ei se siitä tule muuttumaan."

Ja toisaalta, mulle kasvattajan kommunikaatiotaso on se ja sama. Koiraa minä etsin enkä viestittelykaveria.

  Re: Koirankasvattajat-luetteko saamanne säpot?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 17:34:31

"Mulle olisi ainakin ihan ok vastata että "kirjoitin pyytämäsi asiat jo ensimmäiseen viestiin". - ja sit sanot että laitat siitä viestistä kopion ja sit kerrot vielä vähän lisää ja kerrot että olet todella kiinnostunut pennusta ja että mielelläsi tulisit tutustumaan niihin (ja tietysti perheen kanssa, jos sellainen on).

  Re: Koirankasvattajat-luetteko saamanne säpot?

Lähettäjä: no se 
Päivämäärä:   14.8.24 17:37:47

"mulle kasvattajan kommunikaatiotaso on se ja sama. Koiraa minä etsin enkä viestittelykaveria."

Olisi silti suotavaa, että kasvattaja osaisi ja viitsisi lukea ja vielä ymmärtäisi lukemansa. Se antaa ihmisestä vähän erikoisen kuvan jos ei kiinnostus tain keskittymiskyky riitä lukemaan saamiaan viestejä. Jos taas lukee, niin pitäisi sen verran nähdä vaivaa ettei kyselisi samoja asioita sellaiselta, joka on ne jo oma-aloitteisesti kertonut vaan vaivautuisi kirjoittamaan asianmukaisen viestin kyseiselle henkilölle. Siitä tässä aloituksessakin lienee ollut kyse.

  Re: Koirankasvattajat-luetteko saamanne säpot?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 17:59:18

Aikanaan kun kasvatin vielä, olin tehnyt todella kattavat nettisivut ja kertonut siellä rodusta paljon sekä tulevan pentueesta vanhemmista, jne. Silti sain pitkiä kyselyitä luonteesta ja terveydestä ja siitä ja tästä. Vastasin kyllä silti kyselyihin, mutta tyyliin "löydät tietoa tästä ja tästä linkistä: linkki". En nyt todellakaan ala kopioimaan tai kirjoittamaan asioita uudelleen sähköpostiin. Kannattaa siis miettiä mitä kysyy.

  Re: Koirankasvattajat-luetteko saamanne säpot?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   14.8.24 22:05:02

Kyllä luen. Mitään elämänkertaa ei tarvitse lähettää. Riittää, kun kertoo koirakokemuksista ja mitä odottaa pennulta ja millaisissa olosuhteissa pentu nyt eläisi.

  Re: Koirankasvattajat-luetteko saamanne säpot?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 22:36:01

Lättöisin varmaan sen alkuperäisen viestin uudelleen, jos siinä kerta olisi kaikki tiedot mitä kasvattaja kysyi. Sitten riippuen vastauksesta siihen miettisin miten jatkaa.

  Re: Koirankasvattajat-luetteko saamanne säpot?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 22:38:26

Mulle yks kasvattaja selkeästi ei halunnut pentua myydä, koska vastasi että kaikki pennut jo varattu (mikä saattoi olla totta) ja hänellä on pitkä jono. No tästä kyseisestä pentueesta mainosti sivuillaan paria koiraa kun niillä ei vielä kotia. Että se siitä "kaikki varattu" ja jonosta..

  Re: Koirankasvattajat-luetteko saamanne säpot?

Lähettäjä: Justiin(s)a 
Päivämäärä:   14.8.24 22:42:48

"Nimimerkillä odottelen edelleen vastauksia 2021 lähettämiini viesteihin, silloin tyhmänä kun vielä kirjoitin jotenkin kohteliaasti, että ei ole pakko saada pentua nyt vaan odottelen sopivaa vaikka pidempäänkin."
Sama, mutta kirjoitin viestini jo 2013. Yllättäen hankin samana vuonna koirani toisaalta, ja onneksi hankinkin, sillä tämä, jolle kyselyni alun perin osoitin, on osoittautunut rodun sisällä melkoiseksi sekopääksi ja riidanhaastajaksi, enkä halua olla tämän kanssa missään tekemisissä.

Aloittaja, laita "Kiitos vastauksestasi," ja perään copy-pastella se sama ensimmäinen viesti.
Voi olla, että pentua ei tule, mutta väistä mahdollisesti sitten luodin.

  Re: Koirankasvattajat-luetteko saamanne säpot?

Lähettäjä: No name 
Päivämäärä:   15.8.24 07:11:39

Juuri tämän vuoksi minulla ei ole vuosikymmeniin ollut suomalaisilta kasvattajilta koiria.
Nykyään on helppo tutustua rodun alkuperämaan kasvattajiin ja ostaa koira sieltä.
Hakureissu käy sitten vielä kaiken päälle minilomasta.

On myös mukava lomamatkoilla poiketa kasvattajien luona koiran kanssa.
Samoin näyttelyreissut ja muut menee aina kivasti kun paikanpäällä on jo valmiiksi vanhoja tuttuja joita on kiva nähdä.

  Re: Koirankasvattajat-luetteko saamanne säpot?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   15.8.24 07:20:25

"Jos heti alkuun kaikki tuntuu vaikealta ja kasvattajan kommunikaatio heikolta, niin ei se siitä tule muuttumaan."

-Tämä. Ei kannata tehdä elämästään vaikeaa, jos suinkin on yhtään muita rodun kasvattajia. Koiran ostamiseksi joutunee olemaan useampaan kertaan yhteydessä ja voi mennä maku koko koirasta, jos prosessi on yhtä tervan juontia.

  Re: Koirankasvattajat-luetteko saamanne säpot?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.8.24 07:35:09

Veikkaan ettei se yhteydenpito kaikilla ole tervanjuontia enää sen jälkeen kun ollaan päästy alkua pidemmälle ja pentu on varattu.
Noiden pentukyselysähköpostien lukeminen on välillä tervanjuontia kun ihmisten ulosanti on mitä on laidasta laitaan ja niitä yhteydenottoja voi olla luettavana lukuisia. Silloin kasvattajalla voi olla ihan oikeasti käytössä autoreply joka lähtee kaikille kyselijöille ja jatkoa seulotaan niistä jotka vaivautuvat asiallisesti vastaamaan.

  Re: Koirankasvattajat-luetteko saamanne säpot?

Lähettäjä: pp 
Päivämäärä:   15.8.24 07:42:48

Vastaan kaikille ja "vakiovastaus" kysymyksineen menee vain niille, jotka ei kerro mitään itsestään.
Sitä yleensä olettaa että enne kyselyä rotuun olisi tutustuttu edes sen verran että tiedetään miksi halutaan juuri sellainen.
Jos kysyjä on täysin vääränlainen se kyllä kerrotaan heti.

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 14.8.24 22:38:26

Mulle yks kasvattaja selkeästi ei halunnut pentua myydä, koska vastasi että kaikki pennut jo varattu (mikä saattoi olla totta) ja hänellä on pitkä jono. No tästä kyseisestä pentueesta mainosti sivuillaan paria koiraa kun niillä ei vielä kotia. Että se siitä "kaikki varattu" ja jonosta.."

^ Tilanteet muuttuu ja tulee viimehetken peruutuksia tai pentuyksilöt osoittautuvat sellaisiksi ettei kotitatarjokkaille olekaan sopivaa pentua. Meillä ainakin varaus on alustava niin kauan kun pennuista näkee, millaisia ne ovat. Vastasyntynyt on ihan eri asia kuin se luovutusikää lähestyvä, josta voi tulla esiin piirteitä joiden takia se ei sovellu johonkin perheeseen tai käyttöön. Ei niitä väkisin tungeta jollekin vaan tavoite on aina se että sopiva perhe ja yksilö kohtaavat.

  Re: Koirankasvattajat-luetteko saamanne säpot?

Lähettäjä: pöh 
Päivämäärä:   15.8.24 08:17:26

Mä oon eläinalan ammattilainen ja työskentelen alalla koko ajan (eläintenkouluttaja at), mulla on useita kisaavia/eläköityneitä harrastuskoiria ja ajattelin ottaa seuraavaksi koiraksi perhekoiraksi sopivamman seurasessen.

Kirjoitin nämä asiat heti ekaan viestiin kun kyselin sopivaa pentua ja kasvattajaa, ja sain takaisin useamman juuri tuollaisen että tiesithän että koira on sitoumus ja sitä täytyy kouluttaa yms :D joten totesin etten tällaista jaksa ja laitoin nykyisten koirien kasvattajalle viestin, niinpä on taas paimenpentu talossa.

  Re: Koirankasvattajat-luetteko saamanne säpot?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.8.24 12:34:36

Mä ostin ekan koiran 15 vuotta sitten. Selasin monia rodun kasvattajien sivuja, suurin osa oli ihan sekopäisiä. Tyyliin vaadin, että kasvattini syövät vain kotona tehtyä luomuruokaa ja ties mitä ihmeellisyyksiä. Halusin tavallisen koiran tavalliseen kotiin. On toki harrastettu koirien kanssa, paljonkin. Meillä on myös hevosia.

Löysin yhden täysijärkiseltä kuulostavan kasvattajan, johon otin yhteyttä. Häneltä on meille nyt tullut kolme koiraa. Vanhin on jo kuollut. Ei ihmeellisiä vaatimuksia, järkevää kasvatusta, neuvoja jos kaipaa, mutta ei muuten puutu elämään.

Jotenkin toivoisi, että kasvattajillakin pysyisi järki päässä.

  Re: Koirankasvattajat-luetteko saamanne säpot?

Lähettäjä: Jojo 
Päivämäärä:   15.8.24 13:46:46

Onneksi on vain metsästyskoiria. Joko seuraa rotuyhdistyksen sivuilta yhdistelmiä ja kiinnostavan osuessa kohdalle pirauttaa kasvattajalle tai sitten laittaa puskaradion laulamaan, että uusi koira hakusessa. Kun on hyvä harrastava koti tarjolla, jossa koirat käytön lisäksi pääsee kokeisiin ja näyttelyihin jos rahkeet riittää ja kaikki kuvataan ja muuten tutkitaan vähintään pevisan laajuudessa, niin yleensä jossain kohtaa soi puhelin ja joku kasvattaja, monesti useampikin, tarjoaa pentua.

  Re: Koirankasvattajat-luetteko saamanne säpot?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.8.24 13:54:49

Jojo, no ite etsin koiraa ihan vaan "kotikoira ksi" ja ehkä harrastuksiin. Koiran aion kuvauttaa koska ihan koiran kannalta järkevää. Mutta tuntuu että koiria myydään vaan jos harrastetaan ja käydään näyttelyissä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.