Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Viljelypalsta "puoliksi" - ärsytys

Lähettäjä: tunari 
Päivämäärä:   14.8.24 14:51:49

Vuokrasin tänä vuonna viljelypalstan naapurini kanssa "puoliksi" (minun nimissäni). Minulla on ollut sellainen muutama vuosi sitten aiemminkin, joten homma on minulle tuttua. Tiesin kyllä, että naapurini ei kykene mitenkään älyttömän fyysistä hommaa siellä tekemään, mutta olen kesän aikana ollut hyvin pettynyt tähän touhuun. Minä käänsin palstan, kitkin vanhat viljelylaatikot käyttökelpoiseen kuntoon, trimmeröin koko kesän, perkasin palstan ojaa kottikärrykaupalla, ajoin nurmikkoa. Esikasvatin kesäkurpitsat ja tomaatit, hain siemenperunat ja sipulit ja istutin ne. Istutin muitakin siemeniä. Naapurin "esikasvattamat" taimet eivät koskaan pärjänneet koska ne olivat vielä kesäkuussa peukalon pituisia ja varret pelkkää siimaa.

Naapuri on käynyt siellä lähes päivittäin, mutta en tiedä mitä hän siellä on tehnyt kun mitään ei näytä tapahtuneen ikinä. Kastellut on ainakin kyllä. Hän on siis työtön, itselläni ei ole ollut aikaa käydä kuin 1-2 kertaa viikossa töiden takia.

Nostin itse alle kilon perunaa pari viikkoa sitten sieltä, ja tänään huomasin ettei perunaa ole jäljellä ollenkaan. Sipulia en ole myöskään ehtinyt nostamaan kuin pari hassua ja niitä ei ole jäljellä kuin pari enää. Otin ne tänään mukaani, jotta ehdin itsekin nauttia sipulisadosta. Herneitä sain kourallisen.

Soitin naapurille, että missä on kaikki perunat kun olin itse ajatellut nostaa niitä vasta nyt syksymmällä ja hän sanoi, että nosti loput perunat lapsenlapsensa kanssa. Ja että lapsenlapsi oli pistellyt myös herneet parempiin suihin suoraan palstalta, lisäksi oli vedellyt siellä kesäkurpitsoita naamaan suoraan maasta.

Ärsyttää aivan älyttömästi ja olen tajunnut jo aikaa sitten tehneeni virheen kun otin palstan hänen kanssaan. Haluaisin kuitenkin pitää sen ensi vuonna, mutta ilman naapuria. Koen tilanteen epäreiluna ja mietinkin, että miten voisin loukkaamatta ilmaista ensi vuoden puolella, että pidän palstan yksin ilman häntä? Vai olenko loukkaantunut turhasta?

  Re: Viljelypalsta "puoliksi" - ärsytys

Lähettäjä: Qi 
Päivämäärä:   14.8.24 14:58:56

Oliko teidän tarkoitus jakaa sato jotenkin vai molemmilla omat penkit? Omaan korvaan tuo kuulostaa varastamiselta ja olisin ärähtänyt heti asiasta, mutta mikä teidän sopimus on ollut? Ja jos et halua jakaa palstaa ensi vuonna, niin sanot vain että haluat oman palstan, naapuri voi hankkia omansa.

  Re: Viljelypalsta "puoliksi" - ärsytys

Lähettäjä: Muumuu 
Päivämäärä:   14.8.24 15:00:53

Sano, ettei se tila riitä kahdelle kun ajattelit laittaa enemmän sitä ja tätä etkä nytkään saanut mitään satoa tuosta puolikkaasta.

  Re: Viljelypalsta "puoliksi" - ärsytys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 15:02:21

Ehkä sellainen jako omiin alueisiin olisi viisasta. Kumpikin omalla puolellaan. Voisiko se toimia?

  Re: Viljelypalsta "puoliksi" - ärsytys

Lähettäjä: snöö 
Päivämäärä:   14.8.24 15:04:30

Ensi vuonna omat laatikot kummallekin. Voitte sopia esim. että käännät myös naapurin laatikot (jos hän ei terveytensä puolesta kykene) ja hän sitten vastaavasti kastelee vaikka kerran viikossa sinunkin laatikkosi. Muutoin kumpikin vastaa omista laatikoistaan ja nauttii yksin myös niiden sadosta.

  Re: Viljelypalsta "puoliksi" - ärsytys

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   14.8.24 15:18:38

Olisi pitänyt olla jo alunperin jako sinun ja hänen alueeseen ja molemmat hoitaa omansa ja syö oman satonsa.

  Re: Viljelypalsta "puoliksi" - ärsytys

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   14.8.24 15:23:15

Sanomalla kohteliaasti mutta napakasti, että puolet sadosta kuuluu sinulle ja koska hän oli lapsenlapsensa kanssa käynyt sieltä nostamassa ja syömässä suurimman osan jättämättä sinulle sitä puolikasta osuutta sadosta niin ensi kesänä emme tule enää jakamaan palstaa.

  Re: Viljelypalsta "puoliksi" - ärsytys

Lähettäjä: poot 
Päivämäärä:   14.8.24 15:27:24

Ei puhettakaan että se naapuri jatkaisi kanssasi. Ilmoitat hänelle että ensivuonna jatkat tuota viljelyä itsenäisesti. Ei tarvitse olla kiltti, sanot niin kuin asiat on. Äläkä taivu jos jotain yrittää. Ei tuollaisten kanssa asiat koskaan tule muuttumaan!

Olisin itsekin raivoissani.

  Re: Viljelypalsta "puoliksi" - ärsytys

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   14.8.24 15:27:45

Mä muuten jossain kohtaa harkitsin palstaa myös, toki ihan omaa eikä kenenkään kanssa yhteistä. Miten noi palstat yleensä saa olla rauhassa ilkivallalta ja kutsumattomilta vierailta?

  Re: Viljelypalsta "puoliksi" - ärsytys

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.8.24 15:38:57

Sanot vaan että ensi vuonna pidät kokonaan itselläsi kun nyt et saanut satoa lainkaan.

  Re: Viljelypalsta "puoliksi" - ärsytys

Lähettäjä: Olipa lapsukainen! 
Päivämäärä:   14.8.24 16:05:36

Yks hyvä puoli tossa on.
Satoa voi jakaa jonkun kanssa.
Mulla tulee aina liikaa kesäkurpitsaa yhdestäkin ja kurkkuihin hukun tällä hetkellä.
Ei tuossa sitten muuta hyvää olekaan koska kaverisi on itsekäs hölmö. Etkö ketään järkevämpää tunne?
Eiköhän totuus ole aina paras eli selität saman mitä tässäkin ja jos loukkaantuu sanot että onko joku syy hänellä loukkaantua kun sinua on hyväksikäytetty.

  Re: Viljelypalsta "puoliksi" - ärsytys

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   14.8.24 16:14:43

Itsellä oli aarin palsta toisen kanssa ja kumpikin söi ainoastaan oman puolen tuotteita ellei sitten jostain erikseen sovittu vaikka tillinvarsista.
Kastelin usein letkulla molempien puoliskot muttei tullut mieleenkään niitä syödä.

  Re: Viljelypalsta "puoliksi" - ärsytys

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   14.8.24 18:06:32

Jos kerta vuokrasopimus on sinun nimissä niin kerrot, että ensi vuonna hoidat palstan kokonaisuudessa itse. Kerrot myös miten pettynyt olit kun veivät kaikki perunat ym. Naapuri siten hommaa oman palstan.

  Re: Viljelypalsta "puoliksi" - ärsytys

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   14.8.24 18:16:30

Mikä pakko se palsta on jakaa? Selvä raja keskellä palstaa sinun puolikas / hänen puolikas. Jos hän ei muokkaa ja kitke omaa puolikastaan, se ei ole vähääkään sinun ongelmasi. Sen verran voi sopia yhteisistä, jos joku laji tuottaa satoa liikaa, ei muuten. Nyt ei tosiaan ole vielä mikään perunannostoaika, jos niissä ei ole mitään tautia.

Kunnollinen kastelu kaksi kertaa viikossa riittää vallan hyvin, jos ei tule erikoisen kuivaa. Kun ei kastele useasti, kasvit kasvattavat juuret syvemmälle ja pärjäävät paremmin harvemmalla kastelulla. Reilu 10 litraa / neliömetri illalla riittää useammaksi päiväksi.

  Re: Viljelypalsta "puoliksi" - ärsytys

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   14.8.24 19:45:15

Sori mutta enpä usko, että lapsenlapsi on raakana ”vedellyt kesäkurpitsoja suoraan maasta”. Harvalle maistuu raakana, ja kyllä se maha jo yhdestä täyttyy.

  Re: Viljelypalsta "puoliksi" - ärsytys

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   14.8.24 20:03:34

###: Ei sanottu minkä kokoisina on vedellyt. Jos on kurkun kokoisina, niin kyllähän niitä mahaan mahtuu. Ja miksei maistuisi tuollainen raakana?

  Re: Viljelypalsta "puoliksi" - ärsytys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 20:13:29

Luultavasti valhetteli että lapsi syönyt, lapset on kuin ihmiskilpiä monelle. On luultavasti vaan vienyt kesäkurpitsat kotiinsa.

  Re: Viljelypalsta "puoliksi" - ärsytys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 20:14:47

Mä syön kesakurpitsaa suoraan penkistä eli aivan uskottavaa.

Jatkossa et jaa mitään noin. Joko omat alueet molemmille tai koko palsta sinulle.
Sanot suoraan että haluat enemmän satoa eikä nyt sulle jäänyt juuri mitään niin siksi tämä muutos.

Itse tykkään tehdä itse, yksin, ja voin kyllä lahjoittaa satoa mutta en haluaisi kenenkään menevän kaivelemaan minun viljelmiä omin päin.

  Re: Viljelypalsta "puoliksi" - ärsytys

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   14.8.24 20:26:50

Ihmiset itkee muutaman pottukilon perään. Niitä saa jokaisesta lähikaupasta ympäri vuoden alle eurolla kilon.

  Re: Viljelypalsta "puoliksi" - ärsytys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 23:00:31

"Lähettäjä: H
Päivämäärä: 14.8.24 20:26:50

Ihmiset itkee muutaman pottukilon perään. Niitä saa jokaisesta lähikaupasta ympäri vuoden alle eurolla kilon."

Ei muuten tänään prismasta löytynyt. Yleisperuna yli 2e/kg.

Mutta asiani oli se, että huomaa että tämän kommentin kirjoittaja ei ole koskaan kasvattanut mitään, kuin korkeintaan laittomia aineita. :P

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.